-
Blz. 1
Programmabegroting 2026-2029
-
Blz. 2
Programma's
-
Blz. 3
Algemeen
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Voorwoord
-
Blz. 6
Leeswijzer
-
Blz. 7
Begroting in 1 oogopslag
-
Blz. 8
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 9
Financiële positie
-
Blz. 10
Analyse van kadernota naar begroting
-
Blz. 11
1. Financiële uitgangspunten
-
Blz. 12
2. Meicirculaire 2025
-
Blz. 13
3. Structurele effecten bestuursrapportage 2025
-
Blz. 14
4. Afronding begrotingsanalyse
-
Blz. 15
5. Actualiseren begrotingen Orionis, Wmo en jeugd
-
Blz. 16
5.1. Actualisatie begroting Orionis
-
Blz. 17
5.2. Actualisatie begroting Wmo
-
Blz. 18
5.3. Actualisatie begroting jeugd
-
Blz. 19
5.4. Actualisatie budgetten
-
Blz. 20
6. Begrote investeringen HA/investeringsfonds tlv reserve sociaal domein
-
Blz. 21
7. Organisatie
-
Blz. 22
7.1. Versterking team F&C
-
Blz. 23
7.2. Uitbreiding programma Traineeship
-
Blz. 24
7.3. Stadsbeheer, buitendienst cao 36 uur
-
Blz. 25
7.4. Borgen formatie VTH
-
Blz. 26
7.5. Verkiezingen
-
Blz. 27
8. Extra investeringen na de kadernota
-
Blz. 28
8.1. Openbaar toilet (treinstation Vlissingen-Souburg)
-
Blz. 29
8.2. Realisatie sporthal Weyevliet
-
Blz. 30
8.3. Speeltuin Scheldekwartier
-
Blz. 31
8.4. Scheldekraan
-
Blz. 32
8.5. Aanschaf extra camera's
-
Blz. 33
9. Afbouw ZEH dividend
-
Blz. 34
10. Toevoeging aan reserve Wind in de zeilen
-
Blz. 35
11. Amendement onderzoek sporthal Baskensburg
-
Blz. 36
Programma Leefbaarheid
-
Blz. 37
Programmadoel Leefbaarheid
-
Blz. 38
1.1 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 39
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Openbare orde en veiligheid?
-
Blz. 40
Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Openbare orde en veiligheid?
-
Blz. 41
Doelstellingen
-
Blz. 42
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Openbare orde en veiligheid?
-
Blz. 43
Een zichtbaar ingezette daling van het aantal overlastmeldingen van mensen met 'onbegrepen' gedrag.
-
Blz. 44
Een zichtbaar ingezette daling van het aantal jeugdoverlastmeldingen.
-
Blz. 45
Een stijging van het aantal integraal opgepakte ondermijningszaken.
-
Blz. 46
Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Openbare orde en veiligheid?
-
Blz. 47
Wij werken aan een Zeeuwse preventie agenda, gericht op het bereiken van de jongeren
-
Blz. 48
In 2026 is een nieuw Walchers schoolveiligheidsconvenant en uitvoeringsprogramma in werking
-
Blz. 49
Wij werken aan een stevige overlegstructuur met de relevante zorg- en veiligheidspartners.
-
Blz. 50
Wij brengen overlastlocaties en overlastgevende jongeren in kaart.
-
Blz. 51
Wij zetten MMA (meld misdaad anoniem) campagnes in om de meldingsbereidheid van criminaliteit te verhogen
-
Blz. 52
Wij gaan het aanbod jeugdwerk uitbreiden
-
Blz. 53
Wij bieden trainingen aan havenmedewerkers aan om hen weerbaar te maken tegen druk van criminelen.
-
Blz. 54
Wij hebben een intergemeentelijk haventeam opgericht om de bestuurlijke aanpak in de haven te versterken
-
Blz. 55
Wij werken aan een betere gemeentelijke en integrale informatiepositie in de aanpak van ondermijning.
-
Blz. 56
We zetten actief in op de aanpak en preventie van jeugdcriminaliteit door/met de inzet van de Preventie met Gezag gelden.
-
Blz. 57
We verzorgen bijeenkomsten en trainingen voor professionals om de preventieve jeugdaanpak te verbeteren in zogenoemde “Zichtsessies”
-
Blz. 58
In 2026 werken we in Zeeland met een zogenaamde ontkleurd projectleider voor de ondermijningscasussen
-
Blz. 59
We werken integraal samen aan de integriteit en veiligheid van onze zeehavens binnen het meerjarenprogramma van de Mainportaanpak Zeeland-West Brabant.
-
Blz. 60
Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Openbare orde en veiligheid?
-
Blz. 61
Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Openbare orde en veiligheid?
-
Blz. 62
1.2 Verkeer en vervoer
-
Blz. 63
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Verkeer en Vervoer?
-
Blz. 64
Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Verkeer en Vervoer?
-
Blz. 65
Doelstellingen
-
Blz. 66
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Verkeer en Vervoer?
-
Blz. 67
Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Verkeer en Vervoer?
-
Blz. 68
Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Verkeer en Vervoer?
-
Blz. 69
Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Verkeer en Vervoer?
-
Blz. 70
1.3 Circulair
-
Blz. 71
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Circulair
-
Blz. 72
Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Circulair?
-
Blz. 73
Doelstellingen
-
Blz. 74
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Circulair?
-
Blz. 75
Aantal kilo restafval per inwoner per jaar
-
Blz. 76
Recyclingspercentage 47,7%
-
Blz. 77
Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Circulair?
-
Blz. 78
Invoeren van een nieuw afvalinzamelsysteem waarbij inwoners meer service wordt geboden om afval te scheiden.
-
Blz. 79
Aanpassen van milieustraten (locaties waar inwoners grof huishoudelijk afval kunnen inleveren) zodat deze alleen toegankelijk zijn voor Zeeuwse inwoners.
-
Blz. 80
Onderzoeken van de mogelijkheden voor het oprichten van circulaire ambachtscentra
-
Blz. 81
Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Circulair?
-
Blz. 82
Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Circulair?
-
Blz. 83
Welke beleidskaders zijn er?
-
Blz. 84
1.4 Duurzaamheid
-
Blz. 85
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Duurzaamheid?
-
Blz. 86
Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Duurzaamheid?
-
Blz. 87
Doelstellingen
-
Blz. 88
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Duurzaamheid?
-
Blz. 89
In het Programma toekomstbestendige leefomgeving worden de indicatoren per beleidsdoel vastgesteld.
-
Blz. 90
Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Duurzaamheid?
-
Blz. 91
Uitvoeren van de Nationaal Isolatie Programma’s
-
Blz. 92
Vergroenen van schoolpleinen en openbare buitenruimte
-
Blz. 93
Uitvoeren van acties en pilots voor de inwoners op het gebied van Klimaatadaptatie
-
Blz. 94
Verduurzamen van maatschappelijk vastgoedgebouwen zoals de gebouwen van de gemeente zelf
-
Blz. 95
Verduurzamen van bedrijventerreinen en werken aan oplossingen netcongestie, bijvoorbeeld door het stimuleren van energiehubs
-
Blz. 96
Uitwerken van de transitievisie warmte
-
Blz. 97
Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Duurzaamheid?
-
Blz. 98
Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Duurzaamheid?
-
Blz. 99
1.5 Wat mag het kosten?
-
Blz. 100
Wat mag het kosten?
-
Blz. 101
1.6 Investeringen
-
Blz. 102
Investeringen Leefbaarheid
-
Blz. 103
1. Vervanging voor LED armaturen: de masten
-
Blz. 104
2. Vervanging voor LED armaturen: LED
-
Blz. 105
3. Rehabilitatie wegen
-
Blz. 106
4. Riolering VGRP
-
Blz. 107
5. Investering groen
-
Blz. 108
6. Herinrichting verschillende wegen binnenstad
-
Blz. 109
7. Ondergrondse opslag
-
Blz. 110
8. Materieel
-
Blz. 111
9. Kindcentrum Paauwenburg L.de Coligny/ Theo Thijssen (SHP 2020-2039)
-
Blz. 112
10. Gymzalen Paauwenburg
-
Blz. 113
11. Zonnepanelen Machinefabriek
-
Blz. 114
12. Cyclisch ruimen Noorderbegraafplaats
-
Blz. 115
13. Aanvulling krediet VRI's
-
Blz. 116
14. Parkeerautomaten vervangen en aanpassing parkeerbebording
-
Blz. 117
15. Houten voetpad sluisjescomplex Koopmanshaven /Nieuwendijk
-
Blz. 118
16. Speeltoestellen
-
Blz. 119
17. Kade 6
-
Blz. 120
18. Sportpark Souburg: vervanging natuurgrasveld 3
-
Blz. 121
19. Sportpark Vrijburg: vervanging kunstgrasveld 2 (water)
-
Blz. 122
20. Sportpark Irislaan: vervanging natuurgrasveld 4
-
Blz. 123
21. Sportpark Vrijburg: vervanging kunstgrasveld 3 (zand)
-
Blz. 124
22. Sportpark Irislaan: vervanging natuurgrasveld 2
-
Blz. 125
23. Sportpark Bonedijke: vervanging natuurgrasveld 4
-
Blz. 126
24. Leeuwentrap
-
Blz. 127
25. Aanpassingen brug Schuitvaartgracht/Singel
-
Blz. 128
26. Aanpassingen brug Schuitvaartgracht/President Rooseveltlaan
-
Blz. 129
27. Sloeweg/Burg. Van Woelderenlaan
-
Blz. 130
28. Toiletten parkeergarage
-
Blz. 131
29. Openbaar toilet station Souburg Vlissingen
-
Blz. 132
30. Sporthal Weyevliet
-
Blz. 133
31. Nieuwbouw acc. locatie speeltuin Scheldekwartier
-
Blz. 134
32. Scheldekraan
-
Blz. 135
33. Aanschaf camera's
-
Blz. 136
Programma Aantrekkelijke stad
-
Blz. 137
Programmadoel Aantrekkelijke stad
-
Blz. 138
Speerpunten 2026
-
Blz. 139
2.1 Economie
-
Blz. 140
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Economie?
-
Blz. 141
Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Economie?
-
Blz. 142
Doelstellingen
-
Blz. 143
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Economie?
-
Blz. 144
Het aantal bedrijven in de gemeente Vlissingen (bron: www.kvk.nl)
-
Blz. 145
Het aantal bezoekers in de binnenstad van Vlissingen (bron www.rmc.nl)
-
Blz. 146
Het aantal arbeidsplaatsen (fulltime en parttime) in de gemeente Vlissingen (bron: Regionale Informatiebank voor Bedrijven en Instellingen in Zeeland (RIBIZ)
-
Blz. 147
Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Economie?
-
Blz. 148
Promoten van evenementen door het maken van video’s, podcasts, foto’s en interviews en die te plaatsen op het platform visitvlissingen.nl
-
Blz. 149
Samenbrengen van een aantal maritieme bedrijven en instellingen en met deze groep 4 bijeenkomsten te organiseren om kennis te delen
-
Blz. 150
Opstellen van een nieuw horeca-actieplan voor o.a. terrassen, flexibele openingstijden, veilig uitgaan en locaties voor nieuwe horeca, in samenwerking met horecaondernemers en bewoners.
-
Blz. 151
Samenbrengen van ondernemers en instellingen op de Kenniswerf en organiseren van (bestuurlijk en ambtelijk) overleg met die partijen
-
Blz. 152
Opstellen van een programma van eisen voor drie evenementenlocaties (bijvoorbeeld in het centrum of op de boulevards)
-
Blz. 153
Plaatsen van digitale informatiezuilen voor de bezoekers in de binnenstad
-
Blz. 154
Afspraken maken en draagvlakmeting uitvoeren voor een nieuwe periode van de Bedrijveninvesteringszone in de binnenstad en gezamenlijk met ondernemersvereniging aanstellen en aansturen van een coördinator voor de binnenstad van Vlissingen
-
Blz. 155
Verkopen van twee percelen bedrijfsgrond op het bedrijventerrein Souburg 2
-
Blz. 156
Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Economie?
-
Blz. 157
Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Economie?
-
Blz. 158
2.2 Cultuur
-
Blz. 159
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Cultuur?
-
Blz. 160
Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Cultuur?
-
Blz. 161
Doelstellingen
-
Blz. 162
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Cultuur?
-
Blz. 163
Het aantal voorstellingen en tentoonstellingen, die in de culturele broedplaats worden georganiseerd
-
Blz. 164
Het aantal kunst- en cultuuractiviteiten in de wijken
-
Blz. 165
Het aantal kunst– en erfgoedobjecten die geregistreerd en zichtbaar zijn gemaakt voor de inwoners
-
Blz. 166
Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Cultuur?
-
Blz. 167
Ontwikkelen van de culturele broedplaats in de Machinefabriek
-
Blz. 168
Ondersteunen van organisaties die zich inzetten voor kunst en cultuuractiviteiten in de wijken, waar de bezoeker en inwoner aan kan deelnemen
-
Blz. 169
Inventariseren van de erfgoedobjecten in de openbare ruimte van de gemeente Vlissingen
-
Blz. 170
Maken van wandelroutes langs kunst- en erfgoedobjecten in Vlissingen
-
Blz. 171
Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Cultuur?
-
Blz. 172
Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Cultuur?
-
Blz. 173
2.3 Wonen en bouwen
-
Blz. 174
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Wonen en bouwen?
-
Blz. 175
Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Wonen en bouwen?
-
Blz. 176
Doelstellingen
-
Blz. 177
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Wonen en bouwen?
-
Blz. 178
Aantallen verschillende type woningen in nieuwbouwproject
-
Blz. 179
Aantallen toegevoegde bruto nieuwbouwwoningen per jaar
-
Blz. 180
Wat zijn de belangrijkste activiteiten voor het thema Wonen en bouwen?
-
Blz. 181
Ruimte bieden aan initiatieven om snel tijdelijke woonconcepten/flexwoningen te bouwen binnen wettelijke kaders
-
Blz. 182
Het beleid en verordeningen van de gemeente Vlissingen waar nodig aanpassen met het oog op de invoering van de Wet versterking regie volkshuisvesting
-
Blz. 183
Voorrang geven aan die woningbouwplannen die bijdragen aan de opgaves voor nieuwbouw in Vlissingen
-
Blz. 184
We werken in Walchers verband (een proces uit voor) een Walcherse verstedelijkingspropositie
-
Blz. 185
Aanwijzen van nieuwe locaties voor woonwagens en gereedmaken van die locaties om er te wonen met een woonwagen
-
Blz. 186
Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Wonen en bouwen?
-
Blz. 187
Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Wonen en bouwen?
-
Blz. 188
2.4 Ruimtelijke ordening
-
Blz. 189
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Ruimtelijke ordening?
-
Blz. 190
Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Ruimtelijke ordening?
-
Blz. 191
Doelstellingen
-
Blz. 192
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Ruimtelijke ordening?
-
Blz. 193
Aantrekkelijk wonen en verblijven (beleving woon-en leefklimaat door inwoners)
-
Blz. 194
Veiliger leefomgeving (tevredenheid over veiligheid)
-
Blz. 195
Toegankelijkheid en bereikbaarheid van voorzieningen
-
Blz. 196
Algemene tevredenheid (gemiddeld rapportcijfer)
-
Blz. 197
Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Ruimtelijke ordening?
-
Blz. 198
Herinrichting van de Vlissingse Boulevards
-
Blz. 199
Herinrichting van de Spuikom
-
Blz. 200
Realisatie van het project Stadslandgoed zoals weergegeven in de visie Stadslandgoed
-
Blz. 201
Realisatie van het project Scheldekwartier, inclusief een opgeleverde machinefabriek en een nieuw kindcentrum
-
Blz. 202
Project Kenniswerf: realiseren van vastgoed voor campusfuncties, zoals studentenhuisvesting
-
Blz. 203
Project Kenniswerf: inrichten en uitgeven van kavels in de binnenhaven
-
Blz. 204
Project Kenniswerf: herinrichten van de wegen op de Kenniswerf
-
Blz. 205
Project Kenniswerf: we bereiden de herinrichting voor van het stationsplein tot een veilig mobiliteitsknooppunt voor de regio Walcheren.
-
Blz. 206
Project Kenniswerf: in 2026 starten met een onderzoek naar de invulling van de gronden langs het spoor en op het Oude Veerplein
-
Blz. 207
Project Kenniswerf: we zorgen door events en campagnes dat de Kenniswerf bij meer mensen bekend raakt als campus/innovatiedistrict.
-
Blz. 208
Herinrichting van de Karolingische Burg in Oost-Souburg
-
Blz. 209
We begeleiden en bewaken een optimale ruimtelijke inbedding van diverse grote (rijks)projecten op het gebied defensie en (duurzame) energie en nemen deel in het traject Zeeland 2050
-
Blz. 210
Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Ruimtelijke ordening?
-
Blz. 211
Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Ruimtelijke ordening?
-
Blz. 212
2.5 Wat mag het kosten?
-
Blz. 213
Wat mag het kosten?
-
Blz. 214
2.6 Investeringen
-
Blz. 215
Investeringen Aantrekkelijke stad
-
Blz. 216
1. Welkomstborden gemeente Vlissingen
-
Blz. 217
Programma Sociale samenhang
-
Blz. 218
Programmadoel Sociale Samenhang
-
Blz. 219
3.1 Sociale basis
-
Blz. 220
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Sociale basis?
-
Blz. 221
Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Sociale basis?
-
Blz. 222
Doelstellingen
-
Blz. 223
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Sociale basis?
-
Blz. 224
De SES-WOA-score, waarin de sociaaleconomische status, (financiële) welvaart, opleidingsniveau en recent arbeidsverleden wordt gemeten.
-
Blz. 225
Percentage van de inwoners die mantelzorg verlenen
-
Blz. 226
Het aantal inwoners dat Wmo maatwerkvoorzieningen afneemt
-
Blz. 227
Het aantal kinderen met jeugdhulp in de gemeente Vlissingen
-
Blz. 228
Percentage van de volwassen inwoners dat vrijwilligerswerk doet
-
Blz. 229
Percentage van de volwassen inwoners dat lid is van een vereniging of club
-
Blz. 230
Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Sociale basis?
-
Blz. 231
Het bieden van vrij toegankelijke preventieve programma’s die zijn afgestemd op de diverse behoeften van inwoners
-
Blz. 232
Buurtverbinders en sociaal werkers zijn actief in de buurten om de zelf- en samenredzaamheid van inwoners te bevorderen
-
Blz. 233
Het bieden van vrij toegankelijke laagdrempelige ondersteuning aan inwoners
-
Blz. 234
Het bieden van activiteiten om ontmoeting en verbinding tussen inwoners te realiseren
-
Blz. 235
Mantelzorgers worden ondersteund en ontvangen een waardering
-
Blz. 236
Het bieden van meer vroegtijdige hulp bij beginnende ondersteuningsvragen van inwoners
-
Blz. 237
Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Sociale basis?
-
Blz. 238
Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Sociale basis?
-
Blz. 239
3.2 Vitaal leven
-
Blz. 240
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Vitaal leven?
-
Blz. 241
Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Vitaal leven?
-
Blz. 242
Doelstellingen
-
Blz. 243
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Vitaal leven?
-
Blz. 244
Percentage inwoners van 18 jaar en ouder met overgewicht (BMI > 25)
-
Blz. 245
Percentage inwoners dat voldoet aan de alcoholrichtlijn van de Gezondheidsraad (“geen alcohol, in elk geval niet meer dan 1 glas per dag”)
-
Blz. 246
Percentage inwoners dat rookt en/of vapet
-
Blz. 247
Percentage inwoners van 18 jaar en ouder dat voldoet aan de beweegrichtlijn (minimaal 150 minuten matig/intensief bewegen p/week)
-
Blz. 248
Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Vitaal leven?
-
Blz. 249
Inzetten van preventie-activiteiten voor groepen inwoners met de grootste kans op gezondheidsachterstanden
-
Blz. 250
Signaleren van een gebrek aan en het versterken van gezondheidsvaardigheden bij inwoners
-
Blz. 251
Maken van samenwerkingsafspraken met aanbieders zodat er een divers start- of structureel (beweeg)aanbod ontstaat voor een gezonde leefstijl
-
Blz. 252
Voortzetten van de lokale coalitie Kansrijke Start zodat zoveel mogelijk kinderen in de gemeente Vlissingen een goede start krijgen en daardoor meer kansen op een goede fysieke en mentale gezondheid
-
Blz. 253
Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Vitaal leven?
-
Blz. 254
Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Vitaal leven?
-
Blz. 255
3.3 Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 256
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Maatschappelijke ondersteuning?
-
Blz. 257
Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Maatschappelijke ondersteuning?
-
Blz. 258
Doelstellingen
-
Blz. 259
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Maatschappelijke ondersteuning?
-
Blz. 260
Het verschil tussen het voorspelde gebruik aan Wmo-voorzieningen en het daadwerkelijke gebruik
-
Blz. 261
Een vergelijking met voorgaande jaren van de vraag uit het Cliënt Ervaringsonderzoek (CEO) om de ervaring van inwoners te meten of de gekregen ondersteuning passend was bij de hulpvraag
-
Blz. 262
Een vergelijking met voorgaande jaren van de vraag uit het Cliënt Ervaringsonderzoek (CEO) om de ervaring van inwoners te meten ten aanzien van zelfredzaamheid
-
Blz. 263
Het percentage inwoners dat na ondersteuning van de ergotherapeut geheel zelfstandig, of gedeeltelijk zelfstandig huishoudelijke taken verricht
-
Blz. 264
De gemiddelde kosten per inwoner voor Wmo maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 265
Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Maatschappelijke ondersteuning?
-
Blz. 266
Investeren in de kennis en samenwerking van het team Wmo en Jeugd en (zorg)partners zodat zij integraal kunnen kijken naar de ondersteuningsvragen van inwoners
-
Blz. 267
Starten met een project rondom Onafhankelijke Cliëntondersteuners met als doel de bekendheid en toegankelijkheid onder inwoners te versterken
-
Blz. 268
Regie voeren op de contractafspraken binnen de Wmo, specifiek: Aanvullende Zorg, Wmo vervoer, woningaanpassingen, trapliften en hulpmiddelen
-
Blz. 269
Intensiveren van het contractmanagement met een doorontwikkeling voor de uitvoering van de Wmo
-
Blz. 270
Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Maatschappelijke ondersteuning?
-
Blz. 271
Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Maatschappelijke ondersteuning?
-
Blz. 272
3.4 Kansrijk opgroeien
-
Blz. 273
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Kansrijk opgroeien?
-
Blz. 274
Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Kansrijk opgroeien?
-
Blz. 275
Doelstellingen
-
Blz. 276
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Kansrijk opgroeien?
-
Blz. 277
Het aantal meldingen bij Veilig Thuis in de gemeente Vlissingen
-
Blz. 278
Het aantal kinderen onder toezicht (OTS of voogdij) gesteld door de kinderrechter in de gemeente Vlissingen
-
Blz. 279
Het aantal kinderen onder toezicht van de jeugdreclassering in de gemeente Vlissingen
-
Blz. 280
Het percentage kinderen dat jeugdhulp ontvangt in de gemeente Vlissingen
-
Blz. 281
Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Kansrijk opgroeien?
-
Blz. 282
We breiden het aanbod van laagdrempelige voorzieningen voor jeugd en gezin uit, daarbij wordt ingezet op normaliseren, het versterken (en gebruik maken) van het eigen netwerk en preventie
-
Blz. 283
We maken samenwerkingsafspraken met wettelijke verwijzers om het jeugdhulpverbruik terug te dringen en het gebruik van het vrij toegankelijk aanbod te vergroten
-
Blz. 284
We investeren in de kennis en samenwerking van team Wmo & Jeugd en (zorg)partners zodat zij integraal kunnen kijken naar de ondersteuningsvragen van inwoners
-
Blz. 285
We maken een start met het ontwikkelen van een Stevig Lokaal Team (SLT) waarin lichte vormen van hulp en ondersteuning voor jeugd en gezin laagdrempelig wordt georganiseerd
-
Blz. 286
We werken samen met de andere Zeeuwse gemeenten aan een nieuwe aanbesteding voor jeugdhulpcontracten die per 2028 in zullen gaan
-
Blz. 287
Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Kansrijk opgroeien?
-
Blz. 288
Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Kansrijk opgroeien?
-
Blz. 289
3.5 Mentale gezondheid
-
Blz. 290
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Mentale gezondheid?
-
Blz. 291
Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Mentale gezondheid?
-
Blz. 292
Doelstellingen
-
Blz. 293
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Mentale gezondheid?
-
Blz. 294
Het percentage van de volwassen inwoners dat aangeeft last te hebben van psychische klachten
-
Blz. 295
Het percentage van de volwassen inwoners die GGZ zorg afnemen
-
Blz. 296
Het aantal meldingen zorgwekkend gedrag niet-acuut in de gemeente Vlissingen
-
Blz. 297
Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Mentale gezondheid?
-
Blz. 298
Het realiseren van herstel- en ontmoetingsplekken in de buurt.
-
Blz. 299
Het zorgen voor goed vindbare en begrijpelijke informatie over mentale gezondheid
-
Blz. 300
Werken aan het realiseren van het regionaal interventieteam Zeeland
-
Blz. 301
Een bijdrage leveren aan de realisatie van Skaeve Huse
-
Blz. 302
Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Mentale gezondheid?
-
Blz. 303
Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Mentale gezondheid?
-
Blz. 304
3.6 Bestaanszekerheid
-
Blz. 305
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Bestaanszekerheid?
-
Blz. 306
Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Bestaanszekerheid?
-
Blz. 307
Doelstellingen
-
Blz. 308
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Bestaanszekerheid?
-
Blz. 309
Het aantal inwoners zonder werk dat een uitkering ontvangt in het kader van bijstandswet of bijstand gerelateerde wet tot AOW-leeftijd.
-
Blz. 310
Het aantal huishoudens met geregistreerde problematische schulden
-
Blz. 311
Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Bestaanszekerheid?
-
Blz. 312
Bemiddelen, begeleiden, ontwikkelen en coachen van inwoners met een bijstandsuitkering bij het zoeken naar, vinden van en behouden van passend werk.
-
Blz. 313
Informeren van inwoners over- en hen toeleiden naar inkomensregelingen zoals Bijstandsuitkering, Bijzondere bijstand, Individuele inkomenstoeslag, Fonds Cultuur, Sport & Onderwijs en de Bijdrage chronisch zieken.
-
Blz. 314
Ondersteunen van inwoners met complexe multiproblematiek bij het aanpakken en oplossen van hun problemen.
-
Blz. 315
Verlenen en inkopen van schuldhulpverlening voor inwoners met beginnende, risicovolle of problematische schulden
-
Blz. 316
Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Bestaanszekerheid?
-
Blz. 317
Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Bestaanszekerheid?
-
Blz. 318
3.7 Leven lang leren
-
Blz. 319
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Leven lang leren?
-
Blz. 320
Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Leven lang leren?
-
Blz. 321
Doelstellingen
-
Blz. 322
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Leven lang leren?
-
Blz. 323
Het percentage jongeren van 12 tot 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten t.o.v. het totaal aantal onderwijsdeelnemers aan begin van het schooljaar (VO + MBO)
-
Blz. 324
Het percentage kinderen dat gebruik maakt van VVE-aanbod t.o.v. totaal aantal kinderen met een VVE-indicatie
-
Blz. 325
Het percentage laaggeletterden van totaal van de bevolking tussen de 16 en 65 jaar
-
Blz. 326
Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Leven lang leren?
-
Blz. 327
Inzetten van een thuiszitterscoach bij RBL (Regionaal Bureau Leerlingzaken) die ervoor zorgt dat thuiszitters beter in beeld komen en gerichte begeleiding krijgen
-
Blz. 328
Verbeteren van de ondersteuning van kinderen en jongeren op en rondom school, onder meer door het verbeteren van de samenwerking tussen onderwijs, Buurtteams Vlissingen en Toegang Wmo & jeugd
-
Blz. 329
Begeleiden van ouders en kinderen naar VVE-aanbod nadat een kind een indicatie heeft gekregen
-
Blz. 330
Kennis vergroten bij (uitvoerende organisaties van de) gemeente en netwerkpartners om beperkte basisvaardigheden bij inwoners te signaleren
-
Blz. 331
Zorgen voor voldoende en goed vindbaar aanbod voor inwoners die willen werken aan basisvaardigheden
-
Blz. 332
Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Leven lang leren?
-
Blz. 333
Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Leven lang leren?
-
Blz. 334
3.8 Wat mag het kosten?
-
Blz. 335
Wat mag het kosten?
-
Blz. 336
3.9 Investeringen
-
Blz. 337
Investeringen Sociale samenhang
-
Blz. 338
Programma Bestuur
-
Blz. 339
Programmadoel Bestuur
-
Blz. 340
4.1 Dienstverlening
-
Blz. 341
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Dienstverlening?
-
Blz. 342
Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Dienstverlening?
-
Blz. 343
Doelstellingen
-
Blz. 344
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Dienstverlening?
-
Blz. 345
Algehele tevredenheid dienstverlening
-
Blz. 346
Aantal formele klachten
-
Blz. 347
Klantwaardering afhandeling e-mail
-
Blz. 348
Klantwaardering telefonische bereikbaarheid en deskundigheid
-
Blz. 349
Klantwaardering fysieke bezoek
-
Blz. 350
Waardering digitale dienstverlening
-
Blz. 351
Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Dienstverlening?
-
Blz. 352
Uitvoering van het actieplan Bouwen aan Dienstverlening 2026-2030
-
Blz. 353
Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Dienstverlening?
-
Blz. 354
Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Dienstverlening?
-
Blz. 355
4.2 Participatie
-
Blz. 356
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Participatie?
-
Blz. 357
Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Participatie?
-
Blz. 358
Doelstellingen
-
Blz. 359
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Participatie?
-
Blz. 360
Aantal unieke inwoners die geregistreerd staan in de Doemee
-
Blz. 361
Aantal initiatieven (per wijk)
-
Blz. 362
Wat zijn de belangrijkste activiteiten voor het thema Participatie?
-
Blz. 363
Doemee.vlissingen.nl wordt voor steeds meer projecten ingezet als één van de participatiemiddelen
-
Blz. 364
De wijkcoördinatoren sluiten aan bij wijkraden, dorpsraden en andere overleggen in de wijken
-
Blz. 365
Bewonersinitiatieven ondersteunen, bekendheid geven aan deze initiatieven en het feit dat wij dit soort initiatieven willen faciliteren
-
Blz. 366
Het participatiebeleid en/of de Participatie- en inspraakverordening Vlissingen 2023 worden waar nodig aangepast naar aanleiding van (aanbevelingen uit) de evaluatie van het participatiebeleid
-
Blz. 367
Doorontwikkeling jongerenparticipatie
-
Blz. 368
Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Participatie?
-
Blz. 369
Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Participatie?
-
Blz. 370
4.3 Wat mag het kosten?
-
Blz. 371
Wat mag het kosten?
-
Blz. 372
4.4 Investeringen
-
Blz. 373
Investeringen Bestuur
-
Blz. 374
Overhead
-
Blz. 375
5.1 Wat mag het kosten?
-
Blz. 376
Wat mag het kosten?
-
Blz. 377
5.2 Investeringen
-
Blz. 378
Investeringen overhead
-
Blz. 379
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 380
6.1 Wat mag het kosten?
-
Blz. 381
Wat mag het kosten?
-
Blz. 382
Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 383
Verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 384
Totaaloverzicht verplichte beleidsindicatoren
-
Blz. 385
Paragrafen
-
Blz. 386
Paragraaf lokale heffingen
-
Blz. 387
Inleiding
-
Blz. 388
Uitgangspunten
-
Blz. 389
Opbrengst heffingen
-
Blz. 390
Onroerende zaakbelasting
-
Blz. 391
Rioolheffing
-
Blz. 392
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 393
Hondenbelasting
-
Blz. 394
Forensenbelasting
-
Blz. 395
Precariobelasting
-
Blz. 396
Parkeerbelasting
-
Blz. 397
Toeristenbelasting
-
Blz. 398
Bedrijven Investerings Zone (BIZ)
-
Blz. 399
Marktgelden
-
Blz. 400
Leges
-
Blz. 401
Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 402
Havengelden
-
Blz. 403
Belastingdruk
-
Blz. 404
Kengetallen belastingcapaciteit
-
Blz. 405
Kostendekking tarieven
-
Blz. 406
Rioolheffingen kostendekking
-
Blz. 407
Afvalstoffenheffing kostendekking
-
Blz. 408
Marktgelden kostendekking
-
Blz. 409
Lijkbezorging kostendekking
-
Blz. 410
Havengelden kostendekking
-
Blz. 411
Naheffingsaanslag parkeren
-
Blz. 412
Leges
-
Blz. 413
Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 414
Risicomanagement en beleid
-
Blz. 415
Risico-inventarisatie
-
Blz. 416
Weerstandcapaciteit
-
Blz. 417
Weerstandsvermogen
-
Blz. 418
Kengetallen
-
Blz. 419
Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 420
Inleiding
-
Blz. 421
Klein onderhoud
-
Blz. 422
Groot onderhoud
-
Blz. 423
Civiele kunstwerken
-
Blz. 424
Gebouwen
-
Blz. 425
Groen
-
Blz. 426
Kades
-
Blz. 427
Openbare verlichting
-
Blz. 428
Stedelijkwater / riool
-
Blz. 429
Wegen
-
Blz. 430
Paragraaf financiering
-
Blz. 431
Algemeen
-
Blz. 432
Renteontwikkeling
-
Blz. 433
Renterisicogevoeligheid
-
Blz. 434
Renterisicobeheer
-
Blz. 435
Kasgeldlimiet
-
Blz. 436
Renterisiconorm
-
Blz. 437
Financiering
-
Blz. 438
Financieringspositie en rentekosten
-
Blz. 439
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 440
Ontwikkeling leningenportefeuille opgenomen en verstrekte langlopende geldleningen
-
Blz. 441
Schatkistbankieren
-
Blz. 442
Wet Houdbare Overheidsfinanciën (Wet Hof)
-
Blz. 443
Paragraaf bedrijfsvoering
-
Blz. 444
Organisatievisie
-
Blz. 445
Aantrekkelijk werkgeverschap
-
Blz. 446
Datagedreven informatiemanagement
-
Blz. 447
(Financieel) gezonde bedrijfsvoering
-
Blz. 448
Doelmatigheid en doeltreffendheid
-
Blz. 449
Paragraaf grondbeleid
-
Blz. 450
Grondbeleid
-
Blz. 451
Beleid
-
Blz. 452
Organisatie
-
Blz. 453
Financiën
-
Blz. 454
Programmadoelstellingen
-
Blz. 455
Grondexploitaties
-
Blz. 456
Herijking grondexploitaties (artikel 12)
-
Blz. 457
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 458
Risico's
-
Blz. 459
Tabel Overzicht verliesvoorziening en risicoreservering (x € 1.000)
-
Blz. 460
Paragraaf verbonden partijen
-
Blz. 461
4.6 Paragraaf verbonden partijen
-
Blz. 462
Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Zeeland (OLAZ)
-
Blz. 463
Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD-Zeeland)
-
Blz. 464
Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
-
Blz. 465
Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen (SGB)
-
Blz. 466
Veiligheidscentrum Zeeland B.V. (VCZ)
-
Blz. 467
North Sea Port SE
-
Blz. 468
Holding Zeeuwse Visveiling B.V.
-
Blz. 469
Gemeenschappelijke Regeling Orionis Walcheren
-
Blz. 470
Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
-
Blz. 471
Gemeentelijke Vervoerscentrale B.V. (GVC)
-
Blz. 472
Stadsgewestelijk Zwembad Vastgoed B.V.
-
Blz. 473
Buurtteams Vlissingen
-
Blz. 474
GBE Aqua B.V.
-
Blz. 475
Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH)
-
Blz. 476
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 477
Paragraaf wet open overheid
-
Blz. 478
Wet open overheid
-
Blz. 479
Paragraaf majeure projecten
-
Blz. 480
Inleiding
-
Blz. 481
Doelstellingen
-
Blz. 482
Majeur project revitalisering gemeentelijk accommodatiebestand
-
Blz. 483
Majeur project Scheldekwartier
-
Blz. 484
Paragraaf Wind in de Zeilen
-
Blz. 485
Doelstellingen
-
Blz. 486
Wind in de Zeilen
-
Blz. 487
Paragraaf reserves en voorzieningen
-
Blz. 488
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 489
Overzicht reserves
-
Blz. 490
Algemene reserve
-
Blz. 491
Reserve bomruimingen
-
Blz. 492
Reserve sociaal domein
-
Blz. 493
Reserve frictiekosten algemeen
-
Blz. 494
Reserve revitalisering accommodaties
-
Blz. 495
Reserve geluidsaneringen
-
Blz. 496
Reserve maritieme en/of cultuur hist. evenementen
-
Blz. 497
Reserve Wind in de zeilen
-
Blz. 498
Reserve organisatie doorontwikkeling
-
Blz. 499
Reserve transitievisie
-
Blz. 500
Reserve Visserijkade
-
Blz. 501
Reserve GBE Aqua
-
Blz. 502
Reserve degeneratievergoeding glasvezel
-
Blz. 503
Reserve omgevingswet
-
Blz. 504
Reserve stadslandgoed Nieuwerve
-
Blz. 505
Reserve opvang vluchtelingen
-
Blz. 506
Reserve nieuwbouw stadsbeheer
-
Blz. 507
Reserve budgetoverhevelingen
-
Blz. 508
Reserve kapitaallasten programma 1
-
Blz. 509
Reserve kapitaallasten programma 2
-
Blz. 510
Reserve doordecentralisatie beschermd wonen Vlissingen
-
Blz. 511
Reserve aanloopverliezen parkeergarage Machinefabriek
-
Blz. 512
Reserve culturele invulling Machinefabriek
-
Blz. 513
Overzicht voorzieningen
-
Blz. 514
Verliesvoorziening grondexploitaties
-
Blz. 515
Voorziening pensioenbijdragen wethouders (APPA)
-
Blz. 516
Voorziening spaarverlof
-
Blz. 517
Voorziening wachtgeld oud bestuurders
-
Blz. 518
Voorziening Regeling Vervroegd Uittreden (RVU)
-
Blz. 519
Voorziening precario kabels en leidingen
-
Blz. 520
Voorziening frictiekosten voormalige bibliotheek
-
Blz. 521
Voorziening achterstallig onderhoud
-
Blz. 522
Voorziening leges
-
Blz. 523
Tariefegalisatievoorziening Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP)
-
Blz. 524
Voorziening regiobudget centrumtaken
-
Blz. 525
Egalisatievoorziening afval
-
Blz. 526
Voorziening groot onderhoud kades
-
Blz. 527
Voorziening groot onderhoud accommodaties
-
Blz. 528
Paragraaf taakstellingen
-
Blz. 529
Taakstelling 2026-2029
-
Blz. 530
Sport- en overige accommodaties
-
Blz. 531
Sociaal domein
-
Blz. 532
Organisatie - overhead
-
Blz. 533
Financiële begroting
-
Blz. 534
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 535
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 536
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 537
Meerjarenraming 2026-2029
-
Blz. 538
Meerjarenraming 2026-2029
-
Blz. 539
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 540
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 541
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 542
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 543
Financiële positie
-
Blz. 544
Financieel overzicht taakvelden
-
Blz. 545
Financieel overzicht taakvelden
-
Blz. 546
Investeringsplanning 2026-2029
-
Blz. 547
Investeringsplanning
-
Indicatoren/activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap