Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2026-2029
    1. Blz. 2 Programma's
      1. Blz. 3 Algemeen
        1. Blz. 4 Voorwoord
          1. Blz. 5 Voorwoord
          2. Blz. 6 Leeswijzer
        2. Blz. 7 Begroting in 1 oogopslag
          1. Blz. 8 Begroting in één oogopslag
        3. Blz. 9 Financiële positie
          1. Blz. 10 Analyse van kadernota naar begroting
          2. Blz. 11 1. Financiële uitgangspunten
          3. Blz. 12 2. Meicirculaire 2025
          4. Blz. 13 3. Structurele effecten bestuursrapportage 2025
          5. Blz. 14 4. Afronding begrotingsanalyse
          6. Blz. 15 5. Actualiseren begrotingen Orionis, Wmo en jeugd
          7. Blz. 16 5.1. Actualisatie begroting Orionis
          8. Blz. 17 5.2. Actualisatie begroting Wmo
          9. Blz. 18 5.3. Actualisatie begroting jeugd
          10. Blz. 19 5.4. Actualisatie budgetten
          11. Blz. 20 6. Begrote investeringen HA/investeringsfonds tlv reserve sociaal domein
          12. Blz. 21 7. Organisatie
          13. Blz. 22 7.1. Versterking team F&C
          14. Blz. 23 7.2. Uitbreiding programma Traineeship
          15. Blz. 24 7.3. Stadsbeheer, buitendienst cao 36 uur
          16. Blz. 25 7.4. Borgen formatie VTH
          17. Blz. 26 7.5. Verkiezingen
          18. Blz. 27 8. Extra investeringen na de kadernota
          19. Blz. 28 8.1. Openbaar toilet (treinstation Vlissingen-Souburg)
          20. Blz. 29 8.2. Realisatie sporthal Weyevliet
          21. Blz. 30 8.3. Speeltuin Scheldekwartier
          22. Blz. 31 8.4. Scheldekraan
          23. Blz. 32 8.5. Aanschaf extra camera's
          24. Blz. 33 9. Afbouw ZEH dividend
          25. Blz. 34 10. Toevoeging aan reserve Wind in de zeilen
          26. Blz. 35 11. Amendement onderzoek sporthal Baskensburg
      2. Blz. 36 Programma Leefbaarheid
        1. Blz. 37 Programmadoel Leefbaarheid
        2. Blz. 38 1.1 Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 39 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Openbare orde en veiligheid?
          2. Blz. 40 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Openbare orde en veiligheid?
          3. Blz. 41 Doelstellingen
            1. Blz. 42 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Openbare orde en veiligheid?
              1. Blz. 43 Een zichtbaar ingezette daling van het aantal overlastmeldingen van mensen met 'onbegrepen' gedrag.
              2. Blz. 44 Een zichtbaar ingezette daling van het aantal jeugdoverlastmeldingen.
              3. Blz. 45 Een stijging van het aantal integraal opgepakte ondermijningszaken.
            2. Blz. 46 Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Openbare orde en veiligheid?
              1. Blz. 47 Wij werken aan een Zeeuwse preventie agenda, gericht op het bereiken van de jongeren
              2. Blz. 48 In 2026 is een nieuw Walchers schoolveiligheidsconvenant en uitvoeringsprogramma in werking
              3. Blz. 49 Wij werken aan een stevige overlegstructuur met de relevante zorg- en veiligheidspartners.
              4. Blz. 50 Wij brengen overlastlocaties en overlastgevende jongeren in kaart.
              5. Blz. 51 Wij zetten MMA (meld misdaad anoniem) campagnes in om de meldingsbereidheid van criminaliteit te verhogen
              6. Blz. 52 Wij gaan het aanbod jeugdwerk uitbreiden
              7. Blz. 53 Wij bieden trainingen aan havenmedewerkers aan om hen weerbaar te maken tegen druk van criminelen.
              8. Blz. 54 Wij hebben een intergemeentelijk haventeam opgericht om de bestuurlijke aanpak in de haven te versterken
              9. Blz. 55 Wij werken aan een betere gemeentelijke en integrale informatiepositie in de aanpak van ondermijning.
              10. Blz. 56 We zetten actief in op de aanpak en preventie van jeugdcriminaliteit door/met de inzet van de Preventie met Gezag gelden.
              11. Blz. 57 We verzorgen bijeenkomsten en trainingen voor professionals om de preventieve jeugdaanpak te verbeteren in zogenoemde “Zichtsessies”
              12. Blz. 58 In 2026 werken we in Zeeland met een zogenaamde ontkleurd projectleider voor de ondermijningscasussen
              13. Blz. 59 We werken integraal samen aan de integriteit en veiligheid van onze zeehavens binnen het meerjarenprogramma van de Mainportaanpak Zeeland-West Brabant.
          4. Blz. 60 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Openbare orde en veiligheid?
          5. Blz. 61 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Openbare orde en veiligheid?
        3. Blz. 62 1.2 Verkeer en vervoer
          1. Blz. 63 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Verkeer en Vervoer?
          2. Blz. 64 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Verkeer en Vervoer?
          3. Blz. 65 Doelstellingen
            1. Blz. 66 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Verkeer en Vervoer?
            2. Blz. 67 Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Verkeer en Vervoer?
          4. Blz. 68 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Verkeer en Vervoer?
          5. Blz. 69 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Verkeer en Vervoer?
        4. Blz. 70 1.3 Circulair
          1. Blz. 71 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Circulair
          2. Blz. 72 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Circulair?
          3. Blz. 73 Doelstellingen
            1. Blz. 74 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Circulair?
              1. Blz. 75 Aantal kilo restafval per inwoner per jaar
              2. Blz. 76 Recyclingspercentage 47,7%
            2. Blz. 77 Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Circulair?
              1. Blz. 78 Invoeren van een nieuw afvalinzamelsysteem waarbij inwoners meer service wordt geboden om afval te scheiden.
              2. Blz. 79 Aanpassen van milieustraten (locaties waar inwoners grof huishoudelijk afval kunnen inleveren) zodat deze alleen toegankelijk zijn voor Zeeuwse inwoners.
              3. Blz. 80 Onderzoeken van de mogelijkheden voor het oprichten van circulaire ambachtscentra
          4. Blz. 81 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Circulair?
          5. Blz. 82 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Circulair?
          6. Blz. 83 Welke beleidskaders zijn er?
        5. Blz. 84 1.4 Duurzaamheid
          1. Blz. 85 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Duurzaamheid?
          2. Blz. 86 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Duurzaamheid?
          3. Blz. 87 Doelstellingen
            1. Blz. 88 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Duurzaamheid?
              1. Blz. 89 In het Programma toekomstbestendige leefomgeving worden de indicatoren per beleidsdoel vastgesteld.
            2. Blz. 90 Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Duurzaamheid?
              1. Blz. 91 Uitvoeren van de Nationaal Isolatie Programma’s
              2. Blz. 92 Vergroenen van schoolpleinen en openbare buitenruimte
              3. Blz. 93 Uitvoeren van acties en pilots voor de inwoners op het gebied van Klimaatadaptatie
              4. Blz. 94 Verduurzamen van maatschappelijk vastgoedgebouwen zoals de gebouwen van de gemeente zelf
              5. Blz. 95 Verduurzamen van bedrijventerreinen en werken aan oplossingen netcongestie, bijvoorbeeld door het stimuleren van energiehubs
              6. Blz. 96 Uitwerken van de transitievisie warmte
          4. Blz. 97 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Duurzaamheid?
          5. Blz. 98 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Duurzaamheid?
        6. Blz. 99 1.5 Wat mag het kosten?
          1. Blz. 100 Wat mag het kosten?
        7. Blz. 101 1.6 Investeringen
          1. Blz. 102 Investeringen Leefbaarheid
          2. Blz. 103 1. Vervanging voor LED armaturen: de masten
          3. Blz. 104 2. Vervanging voor LED armaturen: LED
          4. Blz. 105 3. Rehabilitatie wegen
          5. Blz. 106 4. Riolering VGRP
          6. Blz. 107 5. Investering groen
          7. Blz. 108 6. Herinrichting verschillende wegen binnenstad
          8. Blz. 109 7. Ondergrondse opslag
          9. Blz. 110 8. Materieel
          10. Blz. 111 9. Kindcentrum Paauwenburg L.de Coligny/ Theo Thijssen (SHP 2020-2039)
          11. Blz. 112 10. Gymzalen Paauwenburg
          12. Blz. 113 11. Zonnepanelen Machinefabriek
          13. Blz. 114 12. Cyclisch ruimen Noorderbegraafplaats
          14. Blz. 115 13. Aanvulling krediet VRI's
          15. Blz. 116 14. Parkeerautomaten vervangen en aanpassing parkeerbebording
          16. Blz. 117 15. Houten voetpad sluisjescomplex Koopmanshaven /Nieuwendijk
          17. Blz. 118 16. Speeltoestellen
          18. Blz. 119 17. Kade 6
          19. Blz. 120 18. Sportpark Souburg: vervanging natuurgrasveld 3
          20. Blz. 121 19. Sportpark Vrijburg: vervanging kunstgrasveld 2 (water)
          21. Blz. 122 20. Sportpark Irislaan: vervanging natuurgrasveld 4
          22. Blz. 123 21. Sportpark Vrijburg: vervanging kunstgrasveld 3 (zand)
          23. Blz. 124 22. Sportpark Irislaan: vervanging natuurgrasveld 2
          24. Blz. 125 23. Sportpark Bonedijke: vervanging natuurgrasveld 4
          25. Blz. 126 24. Leeuwentrap
          26. Blz. 127 25. Aanpassingen brug Schuitvaartgracht/Singel
          27. Blz. 128 26. Aanpassingen brug Schuitvaartgracht/President Rooseveltlaan
          28. Blz. 129 27. Sloeweg/Burg. Van Woelderenlaan
          29. Blz. 130 28. Toiletten parkeergarage
          30. Blz. 131 29. Openbaar toilet station Souburg Vlissingen
          31. Blz. 132 30. Sporthal Weyevliet
          32. Blz. 133 31. Nieuwbouw acc. locatie speeltuin Scheldekwartier
          33. Blz. 134 32. Scheldekraan
          34. Blz. 135 33. Aanschaf camera's
      3. Blz. 136 Programma Aantrekkelijke stad
        1. Blz. 137 Programmadoel Aantrekkelijke stad
        2. Blz. 138 Speerpunten 2026
        3. Blz. 139 2.1 Economie
          1. Blz. 140 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Economie?
          2. Blz. 141 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Economie?
          3. Blz. 142 Doelstellingen
            1. Blz. 143 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Economie?
              1. Blz. 144 Het aantal bedrijven in de gemeente Vlissingen (bron: www.kvk.nl)
              2. Blz. 145 Het aantal bezoekers in de binnenstad van Vlissingen (bron www.rmc.nl)
              3. Blz. 146 Het aantal arbeidsplaatsen (fulltime en parttime) in de gemeente Vlissingen (bron: Regionale Informatiebank voor Bedrijven en Instellingen in Zeeland (RIBIZ)
            2. Blz. 147 Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Economie?
              1. Blz. 148 Promoten van evenementen door het maken van video’s, podcasts, foto’s en interviews en die te plaatsen op het platform visitvlissingen.nl
              2. Blz. 149 Samenbrengen van een aantal maritieme bedrijven en instellingen en met deze groep 4 bijeenkomsten te organiseren om kennis te delen
              3. Blz. 150 Opstellen van een nieuw horeca-actieplan voor o.a. terrassen, flexibele openingstijden, veilig uitgaan en locaties voor nieuwe horeca, in samenwerking met horecaondernemers en bewoners.
              4. Blz. 151 Samenbrengen van ondernemers en instellingen op de Kenniswerf en organiseren van (bestuurlijk en ambtelijk) overleg met die partijen
              5. Blz. 152 Opstellen van een programma van eisen voor drie evenementenlocaties (bijvoorbeeld in het centrum of op de boulevards)
              6. Blz. 153 Plaatsen van digitale informatiezuilen voor de bezoekers in de binnenstad
              7. Blz. 154 Afspraken maken en draagvlakmeting uitvoeren voor een nieuwe periode van de Bedrijveninvesteringszone in de binnenstad en gezamenlijk met ondernemersvereniging aanstellen en aansturen van een coördinator voor de binnenstad van Vlissingen
              8. Blz. 155 Verkopen van twee percelen bedrijfsgrond op het bedrijventerrein Souburg 2
          4. Blz. 156 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Economie?
          5. Blz. 157 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Economie?
        4. Blz. 158 2.2 Cultuur
          1. Blz. 159 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Cultuur?
          2. Blz. 160 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Cultuur?
          3. Blz. 161 Doelstellingen
            1. Blz. 162 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Cultuur?
              1. Blz. 163 Het aantal voorstellingen en tentoonstellingen, die in de culturele broedplaats worden georganiseerd
              2. Blz. 164 Het aantal kunst- en cultuuractiviteiten in de wijken
              3. Blz. 165 Het aantal kunst– en erfgoedobjecten die geregistreerd en zichtbaar zijn gemaakt voor de inwoners
            2. Blz. 166 Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Cultuur?
              1. Blz. 167 Ontwikkelen van de culturele broedplaats in de Machinefabriek
              2. Blz. 168 Ondersteunen van organisaties die zich inzetten voor kunst en cultuuractiviteiten in de wijken, waar de bezoeker en inwoner aan kan deelnemen
              3. Blz. 169 Inventariseren van de erfgoedobjecten in de openbare ruimte van de gemeente Vlissingen
              4. Blz. 170 Maken van wandelroutes langs kunst- en erfgoedobjecten in Vlissingen
          4. Blz. 171 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Cultuur?
          5. Blz. 172 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Cultuur?
        5. Blz. 173 2.3 Wonen en bouwen
          1. Blz. 174 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Wonen en bouwen?
          2. Blz. 175 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Wonen en bouwen?
          3. Blz. 176 Doelstellingen
            1. Blz. 177 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Wonen en bouwen?
              1. Blz. 178 Aantallen verschillende type woningen in nieuwbouwproject
              2. Blz. 179 Aantallen toegevoegde bruto nieuwbouwwoningen per jaar
            2. Blz. 180 Wat zijn de belangrijkste activiteiten voor het thema Wonen en bouwen?
              1. Blz. 181 Ruimte bieden aan initiatieven om snel tijdelijke woonconcepten/flexwoningen te bouwen binnen wettelijke kaders
              2. Blz. 182 Het beleid en verordeningen van de gemeente Vlissingen waar nodig aanpassen met het oog op de invoering van de Wet versterking regie volkshuisvesting
              3. Blz. 183 Voorrang geven aan die woningbouwplannen die bijdragen aan de opgaves voor nieuwbouw in Vlissingen
              4. Blz. 184 We werken in Walchers verband (een proces uit voor) een Walcherse verstedelijkingspropositie
              5. Blz. 185 Aanwijzen van nieuwe locaties voor woonwagens en gereedmaken van die locaties om er te wonen met een woonwagen
          4. Blz. 186 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Wonen en bouwen?
          5. Blz. 187 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Wonen en bouwen?
        6. Blz. 188 2.4 Ruimtelijke ordening
          1. Blz. 189 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Ruimtelijke ordening?
          2. Blz. 190 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Ruimtelijke ordening?
          3. Blz. 191 Doelstellingen
            1. Blz. 192 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Ruimtelijke ordening?
              1. Blz. 193 Aantrekkelijk wonen en verblijven (beleving woon-en leefklimaat door inwoners)
              2. Blz. 194 Veiliger leefomgeving (tevredenheid over veiligheid)
              3. Blz. 195 Toegankelijkheid en bereikbaarheid van voorzieningen
              4. Blz. 196 Algemene tevredenheid (gemiddeld rapportcijfer)
            2. Blz. 197 Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Ruimtelijke ordening?
              1. Blz. 198 Herinrichting van de Vlissingse Boulevards
              2. Blz. 199 Herinrichting van de Spuikom
              3. Blz. 200 Realisatie van het project Stadslandgoed zoals weergegeven in de visie Stadslandgoed
              4. Blz. 201 Realisatie van het project Scheldekwartier, inclusief een opgeleverde machinefabriek en een nieuw kindcentrum
              5. Blz. 202 Project Kenniswerf: realiseren van vastgoed voor campusfuncties, zoals studentenhuisvesting
              6. Blz. 203 Project Kenniswerf: inrichten en uitgeven van kavels in de binnenhaven
              7. Blz. 204 Project Kenniswerf: herinrichten van de wegen op de Kenniswerf
              8. Blz. 205 Project Kenniswerf: we bereiden de herinrichting voor van het stationsplein tot een veilig mobiliteitsknooppunt voor de regio Walcheren.
              9. Blz. 206 Project Kenniswerf: in 2026 starten met een onderzoek naar de invulling van de gronden langs het spoor en op het Oude Veerplein
              10. Blz. 207 Project Kenniswerf: we zorgen door events en campagnes dat de Kenniswerf bij meer mensen bekend raakt als campus/innovatiedistrict.
              11. Blz. 208 Herinrichting van de Karolingische Burg in Oost-Souburg
              12. Blz. 209 We begeleiden en bewaken een optimale ruimtelijke inbedding van diverse grote (rijks)projecten op het gebied defensie en (duurzame) energie en nemen deel in het traject Zeeland 2050
          4. Blz. 210 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Ruimtelijke ordening?
          5. Blz. 211 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Ruimtelijke ordening?
        7. Blz. 212 2.5 Wat mag het kosten?
          1. Blz. 213 Wat mag het kosten?
        8. Blz. 214 2.6 Investeringen
          1. Blz. 215 Investeringen Aantrekkelijke stad
          2. Blz. 216 1. Welkomstborden gemeente Vlissingen
      4. Blz. 217 Programma Sociale samenhang
        1. Blz. 218 Programmadoel Sociale Samenhang
        2. Blz. 219 3.1 Sociale basis
          1. Blz. 220 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Sociale basis?
          2. Blz. 221 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Sociale basis?
          3. Blz. 222 Doelstellingen
            1. Blz. 223 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Sociale basis?
              1. Blz. 224 De SES-WOA-score, waarin de sociaaleconomische status, (financiële) welvaart, opleidingsniveau en recent arbeidsverleden wordt gemeten.
              2. Blz. 225 Percentage van de inwoners die mantelzorg verlenen
              3. Blz. 226 Het aantal inwoners dat Wmo maatwerkvoorzieningen afneemt
              4. Blz. 227 Het aantal kinderen met jeugdhulp in de gemeente Vlissingen
              5. Blz. 228 Percentage van de volwassen inwoners dat vrijwilligerswerk doet
              6. Blz. 229 Percentage van de volwassen inwoners dat lid is van een vereniging of club
            2. Blz. 230 Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Sociale basis?
              1. Blz. 231 Het bieden van vrij toegankelijke preventieve programma’s die zijn afgestemd op de diverse behoeften van inwoners
              2. Blz. 232 Buurtverbinders en sociaal werkers zijn actief in de buurten om de zelf- en samenredzaamheid van inwoners te bevorderen
              3. Blz. 233 Het bieden van vrij toegankelijke laagdrempelige ondersteuning aan inwoners
              4. Blz. 234 Het bieden van activiteiten om ontmoeting en verbinding tussen inwoners te realiseren
              5. Blz. 235 Mantelzorgers worden ondersteund en ontvangen een waardering
              6. Blz. 236 Het bieden van meer vroegtijdige hulp bij beginnende ondersteuningsvragen van inwoners
          4. Blz. 237 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Sociale basis?
          5. Blz. 238 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Sociale basis?
        3. Blz. 239 3.2 Vitaal leven
          1. Blz. 240 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Vitaal leven?
          2. Blz. 241 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Vitaal leven?
          3. Blz. 242 Doelstellingen
            1. Blz. 243 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Vitaal leven?
              1. Blz. 244 Percentage inwoners van 18 jaar en ouder met overgewicht (BMI > 25)
              2. Blz. 245 Percentage inwoners dat voldoet aan de alcoholrichtlijn van de Gezondheidsraad (“geen alcohol, in elk geval niet meer dan 1 glas per dag”)
              3. Blz. 246 Percentage inwoners dat rookt en/of vapet
              4. Blz. 247 Percentage inwoners van 18 jaar en ouder dat voldoet aan de beweegrichtlijn (minimaal 150 minuten matig/intensief bewegen p/week)
            2. Blz. 248 Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Vitaal leven?
              1. Blz. 249 Inzetten van preventie-activiteiten voor groepen inwoners met de grootste kans op gezondheidsachterstanden
              2. Blz. 250 Signaleren van een gebrek aan en het versterken van gezondheidsvaardigheden bij inwoners
              3. Blz. 251 Maken van samenwerkingsafspraken met aanbieders zodat er een divers start- of structureel (beweeg)aanbod ontstaat voor een gezonde leefstijl
              4. Blz. 252 Voortzetten van de lokale coalitie Kansrijke Start zodat zoveel mogelijk kinderen in de gemeente Vlissingen een goede start krijgen en daardoor meer kansen op een goede fysieke en mentale gezondheid
          4. Blz. 253 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Vitaal leven?
          5. Blz. 254 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Vitaal leven?
        4. Blz. 255 3.3 Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 256 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Maatschappelijke ondersteuning?
          2. Blz. 257 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Maatschappelijke ondersteuning?
          3. Blz. 258 Doelstellingen
            1. Blz. 259 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Maatschappelijke ondersteuning?
              1. Blz. 260 Het verschil tussen het voorspelde gebruik aan Wmo-voorzieningen en het daadwerkelijke gebruik
              2. Blz. 261 Een vergelijking met voorgaande jaren van de vraag uit het Cliënt Ervaringsonderzoek (CEO) om de ervaring van inwoners te meten of de gekregen ondersteuning passend was bij de hulpvraag
              3. Blz. 262 Een vergelijking met voorgaande jaren van de vraag uit het Cliënt Ervaringsonderzoek (CEO) om de ervaring van inwoners te meten ten aanzien van zelfredzaamheid
              4. Blz. 263 Het percentage inwoners dat na ondersteuning van de ergotherapeut geheel zelfstandig, of gedeeltelijk zelfstandig huishoudelijke taken verricht
              5. Blz. 264 De gemiddelde kosten per inwoner voor Wmo maatwerkvoorzieningen
            2. Blz. 265 Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Maatschappelijke ondersteuning?
              1. Blz. 266 Investeren in de kennis en samenwerking van het team Wmo en Jeugd en (zorg)partners zodat zij integraal kunnen kijken naar de ondersteuningsvragen van inwoners
              2. Blz. 267 Starten met een project rondom Onafhankelijke Cliëntondersteuners met als doel de bekendheid en toegankelijkheid onder inwoners te versterken
              3. Blz. 268 Regie voeren op de contractafspraken binnen de Wmo, specifiek: Aanvullende Zorg, Wmo vervoer, woningaanpassingen, trapliften en hulpmiddelen
              4. Blz. 269 Intensiveren van het contractmanagement met een doorontwikkeling voor de uitvoering van de Wmo
          4. Blz. 270 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Maatschappelijke ondersteuning?
          5. Blz. 271 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Maatschappelijke ondersteuning?
        5. Blz. 272 3.4 Kansrijk opgroeien
          1. Blz. 273 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Kansrijk opgroeien?
          2. Blz. 274 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Kansrijk opgroeien?
          3. Blz. 275 Doelstellingen
            1. Blz. 276 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Kansrijk opgroeien?
              1. Blz. 277 Het aantal meldingen bij Veilig Thuis in de gemeente Vlissingen
              2. Blz. 278 Het aantal kinderen onder toezicht (OTS of voogdij) gesteld door de kinderrechter in de gemeente Vlissingen
              3. Blz. 279 Het aantal kinderen onder toezicht van de jeugdreclassering in de gemeente Vlissingen
              4. Blz. 280 Het percentage kinderen dat jeugdhulp ontvangt in de gemeente Vlissingen
            2. Blz. 281 Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Kansrijk opgroeien?
              1. Blz. 282 We breiden het aanbod van laagdrempelige voorzieningen voor jeugd en gezin uit, daarbij wordt ingezet op normaliseren, het versterken (en gebruik maken) van het eigen netwerk en preventie
              2. Blz. 283 We maken samenwerkingsafspraken met wettelijke verwijzers om het jeugdhulpverbruik terug te dringen en het gebruik van het vrij toegankelijk aanbod te vergroten
              3. Blz. 284 We investeren in de kennis en samenwerking van team Wmo & Jeugd en (zorg)partners zodat zij integraal kunnen kijken naar de ondersteuningsvragen van inwoners
              4. Blz. 285 We maken een start met het ontwikkelen van een Stevig Lokaal Team (SLT) waarin lichte vormen van hulp en ondersteuning voor jeugd en gezin laagdrempelig wordt georganiseerd
              5. Blz. 286 We werken samen met de andere Zeeuwse gemeenten aan een nieuwe aanbesteding voor jeugdhulpcontracten die per 2028 in zullen gaan
          4. Blz. 287 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Kansrijk opgroeien?
          5. Blz. 288 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Kansrijk opgroeien?
        6. Blz. 289 3.5 Mentale gezondheid
          1. Blz. 290 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Mentale gezondheid?
          2. Blz. 291 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Mentale gezondheid?
          3. Blz. 292 Doelstellingen
            1. Blz. 293 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Mentale gezondheid?
              1. Blz. 294 Het percentage van de volwassen inwoners dat aangeeft last te hebben van psychische klachten
              2. Blz. 295 Het percentage van de volwassen inwoners die GGZ zorg afnemen
              3. Blz. 296 Het aantal meldingen zorgwekkend gedrag niet-acuut in de gemeente Vlissingen
            2. Blz. 297 Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Mentale gezondheid?
              1. Blz. 298 Het realiseren van herstel- en ontmoetingsplekken in de buurt.
              2. Blz. 299 Het zorgen voor goed vindbare en begrijpelijke informatie over mentale gezondheid
              3. Blz. 300 Werken aan het realiseren van het regionaal interventieteam Zeeland
              4. Blz. 301 Een bijdrage leveren aan de realisatie van Skaeve Huse
          4. Blz. 302 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Mentale gezondheid?
          5. Blz. 303 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Mentale gezondheid?
        7. Blz. 304 3.6 Bestaanszekerheid
          1. Blz. 305 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Bestaanszekerheid?
          2. Blz. 306 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Bestaanszekerheid?
          3. Blz. 307 Doelstellingen
            1. Blz. 308 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Bestaanszekerheid?
              1. Blz. 309 Het aantal inwoners zonder werk dat een uitkering ontvangt in het kader van bijstandswet of bijstand gerelateerde wet tot AOW-leeftijd.
              2. Blz. 310 Het aantal huishoudens met geregistreerde problematische schulden
            2. Blz. 311 Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Bestaanszekerheid?
              1. Blz. 312 Bemiddelen, begeleiden, ontwikkelen en coachen van inwoners met een bijstandsuitkering bij het zoeken naar, vinden van en behouden van passend werk.
              2. Blz. 313 Informeren van inwoners over- en hen toeleiden naar inkomensregelingen zoals Bijstandsuitkering, Bijzondere bijstand, Individuele inkomenstoeslag, Fonds Cultuur, Sport & Onderwijs en de Bijdrage chronisch zieken.
              3. Blz. 314 Ondersteunen van inwoners met complexe multiproblematiek bij het aanpakken en oplossen van hun problemen.
              4. Blz. 315 Verlenen en inkopen van schuldhulpverlening voor inwoners met beginnende, risicovolle of problematische schulden
          4. Blz. 316 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Bestaanszekerheid?
          5. Blz. 317 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Bestaanszekerheid?
        8. Blz. 318 3.7 Leven lang leren
          1. Blz. 319 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Leven lang leren?
          2. Blz. 320 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Leven lang leren?
          3. Blz. 321 Doelstellingen
            1. Blz. 322 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Leven lang leren?
              1. Blz. 323 Het percentage jongeren van 12 tot 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten t.o.v. het totaal aantal onderwijsdeelnemers aan begin van het schooljaar (VO + MBO)
              2. Blz. 324 Het percentage kinderen dat gebruik maakt van VVE-aanbod t.o.v. totaal aantal kinderen met een VVE-indicatie
              3. Blz. 325 Het percentage laaggeletterden van totaal van de bevolking tussen de 16 en 65 jaar
            2. Blz. 326 Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Leven lang leren?
              1. Blz. 327 Inzetten van een thuiszitterscoach bij RBL (Regionaal Bureau Leerlingzaken) die ervoor zorgt dat thuiszitters beter in beeld komen en gerichte begeleiding krijgen
              2. Blz. 328 Verbeteren van de ondersteuning van kinderen en jongeren op en rondom school, onder meer door het verbeteren van de samenwerking tussen onderwijs, Buurtteams Vlissingen en Toegang Wmo & jeugd
              3. Blz. 329 Begeleiden van ouders en kinderen naar VVE-aanbod nadat een kind een indicatie heeft gekregen
              4. Blz. 330 Kennis vergroten bij (uitvoerende organisaties van de) gemeente en netwerkpartners om beperkte basisvaardigheden bij inwoners te signaleren
              5. Blz. 331 Zorgen voor voldoende en goed vindbaar aanbod voor inwoners die willen werken aan basisvaardigheden
          4. Blz. 332 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Leven lang leren?
          5. Blz. 333 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Leven lang leren?
        9. Blz. 334 3.8 Wat mag het kosten?
          1. Blz. 335 Wat mag het kosten?
        10. Blz. 336 3.9 Investeringen
          1. Blz. 337 Investeringen Sociale samenhang
      5. Blz. 338 Programma Bestuur
        1. Blz. 339 Programmadoel Bestuur
        2. Blz. 340 4.1 Dienstverlening
          1. Blz. 341 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Dienstverlening?
          2. Blz. 342 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Dienstverlening?
          3. Blz. 343 Doelstellingen
            1. Blz. 344 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Dienstverlening?
              1. Blz. 345 Algehele tevredenheid dienstverlening
              2. Blz. 346 Aantal formele klachten
              3. Blz. 347 Klantwaardering afhandeling e-mail
              4. Blz. 348 Klantwaardering telefonische bereikbaarheid en deskundigheid
              5. Blz. 349 Klantwaardering fysieke bezoek
              6. Blz. 350 Waardering digitale dienstverlening
            2. Blz. 351 Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Dienstverlening?
              1. Blz. 352 Uitvoering van het actieplan Bouwen aan Dienstverlening 2026-2030
          4. Blz. 353 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Dienstverlening?
          5. Blz. 354 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Dienstverlening?
        3. Blz. 355 4.2 Participatie
          1. Blz. 356 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Participatie?
          2. Blz. 357 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Participatie?
          3. Blz. 358 Doelstellingen
            1. Blz. 359 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Participatie?
              1. Blz. 360 Aantal unieke inwoners die geregistreerd staan in de Doemee
              2. Blz. 361 Aantal initiatieven (per wijk)
            2. Blz. 362 Wat zijn de belangrijkste activiteiten voor het thema Participatie?
              1. Blz. 363 Doemee.vlissingen.nl wordt voor steeds meer projecten ingezet als één van de participatiemiddelen
              2. Blz. 364 De wijkcoördinatoren sluiten aan bij wijkraden, dorpsraden en andere overleggen in de wijken
              3. Blz. 365 Bewonersinitiatieven ondersteunen, bekendheid geven aan deze initiatieven en het feit dat wij dit soort initiatieven willen faciliteren
              4. Blz. 366 Het participatiebeleid en/of de Participatie- en inspraakverordening Vlissingen 2023 worden waar nodig aangepast naar aanleiding van (aanbevelingen uit) de evaluatie van het participatiebeleid
              5. Blz. 367 Doorontwikkeling  jongerenparticipatie
          4. Blz. 368 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Participatie?
          5. Blz. 369 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Participatie?
        4. Blz. 370 4.3 Wat mag het kosten?
          1. Blz. 371 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 372 4.4 Investeringen
          1. Blz. 373 Investeringen Bestuur
    2. Blz. 374 Overhead
      1. Blz. 375 5.1 Wat mag het kosten?
        1. Blz. 376 Wat mag het kosten?
      2. Blz. 377 5.2 Investeringen
        1. Blz. 378 Investeringen overhead
    3. Blz. 379 Algemene dekkingsmiddelen
      1. Blz. 380 6.1 Wat mag het kosten?
        1. Blz. 381 Wat mag het kosten?
    4. Blz. 382 Verplichte beleidsindicatoren
      1. Blz. 383 Verplichte beleidsindicatoren
        1. Blz. 384 Totaaloverzicht verplichte beleidsindicatoren
    5. Blz. 385 Paragrafen
      1. Blz. 386 Paragraaf lokale heffingen
        1. Blz. 387 Inleiding
        2. Blz. 388 Uitgangspunten
        3. Blz. 389 Opbrengst heffingen
        4. Blz. 390 Onroerende zaakbelasting
        5. Blz. 391 Rioolheffing
        6. Blz. 392 Afvalstoffenheffing
        7. Blz. 393 Hondenbelasting
        8. Blz. 394 Forensenbelasting
        9. Blz. 395 Precariobelasting
        10. Blz. 396 Parkeerbelasting
        11. Blz. 397 Toeristenbelasting
        12. Blz. 398 Bedrijven Investerings Zone (BIZ)
        13. Blz. 399 Marktgelden
        14. Blz. 400 Leges
        15. Blz. 401 Lijkbezorgingsrechten
        16. Blz. 402 Havengelden
        17. Blz. 403 Belastingdruk
        18. Blz. 404 Kengetallen belastingcapaciteit
        19. Blz. 405 Kostendekking tarieven
        20. Blz. 406 Rioolheffingen kostendekking
        21. Blz. 407 Afvalstoffenheffing kostendekking
        22. Blz. 408 Marktgelden kostendekking
        23. Blz. 409 Lijkbezorging kostendekking
        24. Blz. 410 Havengelden kostendekking
        25. Blz. 411 Naheffingsaanslag parkeren
        26. Blz. 412 Leges
      2. Blz. 413 Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 414 Risicomanagement en beleid
        2. Blz. 415 Risico-inventarisatie
        3. Blz. 416 Weerstandcapaciteit
        4. Blz. 417 Weerstandsvermogen
        5. Blz. 418 Kengetallen
      3. Blz. 419 Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 420 Inleiding
        2. Blz. 421 Klein onderhoud
        3. Blz. 422 Groot onderhoud
        4. Blz. 423 Civiele kunstwerken
        5. Blz. 424 Gebouwen
        6. Blz. 425 Groen
        7. Blz. 426 Kades
        8. Blz. 427 Openbare verlichting
        9. Blz. 428 Stedelijkwater / riool
        10. Blz. 429 Wegen
      4. Blz. 430 Paragraaf financiering
        1. Blz. 431 Algemeen
        2. Blz. 432 Renteontwikkeling
        3. Blz. 433 Renterisicogevoeligheid
        4. Blz. 434 Renterisicobeheer
        5. Blz. 435 Kasgeldlimiet
        6. Blz. 436 Renterisiconorm
        7. Blz. 437 Financiering
        8. Blz. 438 Financieringspositie en rentekosten
        9. Blz. 439 Geprognosticeerde balans
        10. Blz. 440 Ontwikkeling leningenportefeuille opgenomen en verstrekte langlopende geldleningen
        11. Blz. 441 Schatkistbankieren
        12. Blz. 442 Wet Houdbare Overheidsfinanciën (Wet Hof)
      5. Blz. 443 Paragraaf bedrijfsvoering
        1. Blz. 444 Organisatievisie
        2. Blz. 445 Aantrekkelijk werkgeverschap
        3. Blz. 446 Datagedreven informatiemanagement
        4. Blz. 447 (Financieel) gezonde bedrijfsvoering
        5. Blz. 448 Doelmatigheid en doeltreffendheid
      6. Blz. 449 Paragraaf grondbeleid
        1. Blz. 450 Grondbeleid
        2. Blz. 451 Beleid
        3. Blz. 452 Organisatie
        4. Blz. 453 Financiën
        5. Blz. 454 Programmadoelstellingen
        6. Blz. 455 Grondexploitaties
        7. Blz. 456 Herijking grondexploitaties (artikel 12)
        8. Blz. 457 Reserves en voorzieningen
        9. Blz. 458 Risico's
        10. Blz. 459 Tabel Overzicht verliesvoorziening en risicoreservering (x € 1.000)
      7. Blz. 460 Paragraaf verbonden partijen
        1. Blz. 461 4.6 Paragraaf verbonden partijen
        2. Blz. 462 Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Zeeland (OLAZ)
        3. Blz. 463 Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD-Zeeland)
        4. Blz. 464 Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
        5. Blz. 465 Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen (SGB)
        6. Blz. 466 Veiligheidscentrum Zeeland B.V. (VCZ)
        7. Blz. 467 North Sea Port SE
        8. Blz. 468 Holding Zeeuwse Visveiling B.V.
        9. Blz. 469 Gemeenschappelijke Regeling Orionis Walcheren
        10. Blz. 470 Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
        11. Blz. 471 Gemeentelijke Vervoerscentrale B.V. (GVC)
        12. Blz. 472 Stadsgewestelijk Zwembad Vastgoed B.V.
        13. Blz. 473 Buurtteams Vlissingen
        14. Blz. 474 GBE Aqua B.V.
        15. Blz. 475 Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH)
        16. Blz. 476 Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
      8. Blz. 477 Paragraaf wet open overheid
        1. Blz. 478 Wet open overheid
      9. Blz. 479 Paragraaf majeure projecten
        1. Blz. 480 Inleiding
        2. Blz. 481 Doelstellingen
          1. Blz. 482 Majeur project revitalisering gemeentelijk accommodatiebestand
          2. Blz. 483 Majeur project Scheldekwartier
      10. Blz. 484 Paragraaf Wind in de Zeilen
        1. Blz. 485 Doelstellingen
          1. Blz. 486 Wind in de Zeilen
      11. Blz. 487 Paragraaf reserves en voorzieningen
        1. Blz. 488 Reserves en voorzieningen
        2. Blz. 489 Overzicht reserves
        3. Blz. 490 Algemene reserve
        4. Blz. 491 Reserve bomruimingen
        5. Blz. 492 Reserve sociaal domein
        6. Blz. 493 Reserve frictiekosten algemeen
        7. Blz. 494 Reserve revitalisering accommodaties
        8. Blz. 495 Reserve geluidsaneringen
        9. Blz. 496 Reserve maritieme en/of cultuur hist. evenementen
        10. Blz. 497 Reserve Wind in de zeilen
        11. Blz. 498 Reserve organisatie doorontwikkeling
        12. Blz. 499 Reserve transitievisie
        13. Blz. 500 Reserve Visserijkade
        14. Blz. 501 Reserve GBE Aqua
        15. Blz. 502 Reserve degeneratievergoeding glasvezel
        16. Blz. 503 Reserve omgevingswet
        17. Blz. 504 Reserve stadslandgoed Nieuwerve
        18. Blz. 505 Reserve opvang vluchtelingen
        19. Blz. 506 Reserve nieuwbouw stadsbeheer
        20. Blz. 507 Reserve budgetoverhevelingen
        21. Blz. 508 Reserve kapitaallasten programma 1
        22. Blz. 509 Reserve kapitaallasten programma 2
        23. Blz. 510 Reserve doordecentralisatie beschermd wonen Vlissingen
        24. Blz. 511 Reserve aanloopverliezen parkeergarage Machinefabriek
        25. Blz. 512 Reserve culturele invulling Machinefabriek
        26. Blz. 513 Overzicht voorzieningen
        27. Blz. 514 Verliesvoorziening grondexploitaties
        28. Blz. 515 Voorziening pensioenbijdragen wethouders (APPA)
        29. Blz. 516 Voorziening spaarverlof
        30. Blz. 517 Voorziening wachtgeld oud bestuurders
        31. Blz. 518 Voorziening Regeling Vervroegd Uittreden (RVU)
        32. Blz. 519 Voorziening precario kabels en leidingen
        33. Blz. 520 Voorziening frictiekosten voormalige bibliotheek
        34. Blz. 521 Voorziening achterstallig onderhoud
        35. Blz. 522 Voorziening leges
        36. Blz. 523 Tariefegalisatievoorziening Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP)
        37. Blz. 524 Voorziening regiobudget centrumtaken
        38. Blz. 525 Egalisatievoorziening afval
        39. Blz. 526 Voorziening groot onderhoud kades
        40. Blz. 527 Voorziening groot onderhoud accommodaties
      12. Blz. 528 Paragraaf taakstellingen
        1. Blz. 529 Taakstelling 2026-2029
        2. Blz. 530 Sport- en overige accommodaties
        3. Blz. 531 Sociaal domein
        4. Blz. 532 Organisatie - overhead
    6. Blz. 533 Financiële begroting
      1. Blz. 534 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 535 Overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 536 Overzicht baten en lasten
        2. Blz. 537 Meerjarenraming 2026-2029
          1. Blz. 538 Meerjarenraming 2026-2029
        3. Blz. 539 Incidentele baten en lasten
          1. Blz. 540 Incidentele baten en lasten
        4. Blz. 541 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
          1. Blz. 542 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
      2. Blz. 543 Financiële positie
        1. Blz. 544 Financieel overzicht taakvelden
          1. Blz. 545 Financieel overzicht taakvelden
        2. Blz. 546 Investeringsplanning 2026-2029
          1. Blz. 547 Investeringsplanning
    7. Indicatoren/activiteiten
    8. Overzicht
    9. Zoeken
    10. Publicatie bijlagen
    11. Contact
    12. PrivacyStatement
    13. Sitemap