Paragraaf reserves en voorzieningen

Elk jaar geven we bij de programmabegroting uitleg over onze reserves en voorzieningen. Dit doen we in de paragraaf Reserves en voorzieningen. We laten dan zien hoe deze zijn gevormd en waaraan ze worden besteed. Als er veranderingen zijn ten opzichte van het huidige beleid, en de gemeenteraad hierover moet beslissen, leggen we dit aan de raad voor. Soms doen we dit ook bij de bestuursrapportage.

Doorlichting voor begroting 2026
Voor het maken van de programmabegroting 2026 hebben we alle reserves en voorzieningen bekeken. Daarbij hebben we geprobeerd de volgende punten duidelijk te maken:

Doel: Waarvoor is de reserve of voorziening bedoeld?
Ontstaan: Waar komt het geld vandaan?
Mutaties: Hoe ziet globaal het verloop (mutaties verleden en toekomst) van deze reserve/voorziening eruit?
Noodzaak: Is de reserve of voorziening echt nodig? En zo ja, hoe groot mag die zijn en hoelang mag die blijven bestaan?

Geen rente toegevoegd
Volgens de regels van het BBV en onze eigen financiële verordening voegen we geen rente toe aan reserves en voorzieningen.

Ontwikkelingen
Op basis van het Artikel 12-rapport Vlissingen 2017-2018 heeft de beheerder van het gemeentefonds een beschikking afgegeven op basis waarvan voor de periode 2019-2029 wij de volgende aanvullende uitkeringen uit het gemeentefonds ontvangen. De jaarlijkse bijdrage artikel 12 bestaat uit een jaarlijks bedrag van € 7 miljoen t/m 2027 en € 4,8 miljoen in 2028 van de fondsbeheerders en een eigen bijdrage van € 1,7 miljoen (met jaarlijkse indexatie van 1,6%). Met ingang van 2026 gebruiken we de eigen bijdrage als algemeen dekkingsmiddel.

Overzicht reserves

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Overzicht reserves
Overzicht reserves (bedragen x € 1.000) Stand per 31-12-24 Stand per 31-12-25 Stand per 31-12-26 Stand per 31-12-27 Stand per 31-12-28 Stand per 31-12-29
Algemene reserve
Algemene reserve -23.287 -12.659 -5.280 2.015 7.644 8.938
Bestemmingsreserves
Reserve bomruimingen 2.070 2.060 2.060 2.060 2.060 2.060
Reserve sociaal domein 19.173 17.693 13.809 11.764 10.019 8.474
Reserve frictiekosten algemeen 834 834 834 834 834 834
Reserve revitalisering accommodaties 535 464 464 464 464 464
Reserve geluidsaneringen 326 326 326 326 326 326
Reserve maritiem/culturele evenement 100 200 175 275 375 475
Reserve wind in de zeilen 10.062 13.501 22.004 29.655 32.639 34.623
Reserve organisatie doorontwikkeling 882 188 0 0 0 0
Reserve transitievisie 543 543 543 543 543 543
Reserve Visserijkade 1.118 1.585 1.572 1.848 2.182 2.382
Reserve GBE Aqua 19.714 19.714 19.714 19.714 19.714 19.714
Reserve degeneratievergoeding glasv 1.583 1.583 1.433 1.353 1.273 1.193
Reserve omgevingswet 1.410 1.410 1.136 907 900 900
Reserve stadslandgoed Nieuwerve 2.680 2.680 2.680 2.680 2.680 2.680
Reserve opvang vluchtelingen 4.793 5.658 6.088 6.088 6.088 6.088
Reserve nieuwbouw stadsbeheer 0 0 0 1.247 1.193 1.140
Reserve budgetoverhevelingen 3.501 740 0 0 0 0
Reserve kapitaallasten programma 1 1.000 1.000 967 933 900 867
Reserve kapitaallasten programma 2 690 690 690 662 635 607
Reserve doorcentr beschermd wonen Vlissingen 8.058 8.058 8.058 8.058 8.058 8.058
Reserve aanloopverliezen pg Machinefabriek 4.400 3.000 2.766 2.016 1.195 381
Reserve culturele invulling Machinefabriek 6.900 6.900 6.900 6.900 6.244 6.019
Totaal bestemmingsreserves 90.371 88.827 92.218 98.326 98.322 97.828
Totaal 67.084 76.168 86.938 100.342 105.966 106.766

Algemene reserve

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Algemene reserve
Algemene reserve (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 -23.287 -12.659 -5.280 2.015 7.644
Toevoegingen 10.628 7.379 7.295 5.629 1.294
Onttrekkingen 0 0 0 0 0
Stand per 31-12 -12.659 -5.280 2.015 7.644 8.938

Doel:
Deze reserve is een onderdeel van de weerstandscapaciteit van de gemeente en dient om niet begrote kosten te dekken en risico's af te dekken waar nog geen maatregelen voor zijn getroffen in relatie tot de financiële positie. De algemene reserve vormt een vast onderdeel van het weerstandsvermogen en daarmee van de begroting en jaarstukken. 

Ontstaan:
De algemene reserve is ontstaan uit voor- en nadelige jaarrekeningresultaten tot en met de jaarrekening 2024.

Benodigde minimumbedrag:
€ 21,9 miljoen (weerstandsratio van 1, zie ook paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing)

Benodigde maximumbedrag:
N.v.t.

Voeding (bedrag + bron):
Op basis van de huidige beschikking artikel 12 ontvangen we een bijdrage voor de jaren 2026 tot en met 2028.
2026: € 7.000.000 artikel 12, € 379.000 begrotingssaldo
2027: € 7.000.000 artikel 12, € 295.000 begrotingssaldo
2028: € 4.805.000 artikel 12,  € 500.000 rente Scheldekwartier, € 324.000 begrotingssaldo
2029: € 1.000.000 rente Scheldekwartier, € 294.000 begrotingssaldo

Bestedingsplan per jaar:
2026: PM
2027: PM
2028: PM
2029: PM 

Onderbouwing bestedingsplan:
2026: PM
2027: PM
2028: PM
2029: PM

Einddatum reserve:
Deze reserve heeft geen einddatum.

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
Ter dekking van negatieve jaarrekeningresultaten en ter dekking van incidentele eenmalige kosten. 

Reserve bomruimingen

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve bomruimingen
Reserve bomruimingen (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 2.070 2.060 2.060 2.060 2.060
Toevoegingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 10 0 0 0 0
Stand per 31-12 2.060 2.060 2.060 2.060 2.060

Doel:
Dekken van de kosten van het opsporen en ruimen van ontplofbare oorlogsresten uit de Tweede wereldoorlog binnen de diverse grondexploitaties. Daarnaast wordt deze reserve ook ingezet ten behoeve van onderzoeks- en ruimingskosten ontplofbare oorlogsresten binnen de kredieten/investeringen.

Ontstaan:
Specifieke uitkering BZK in 2010 van € 3,4 miljoen.

Benodigde minimumbedrag:
€ 300.000

Benodigde maximumbedrag:
€ n.v.t.

Voeding (bedrag + bron):
De reserve is gevoed vanuit de suppletie uitkering bommenregeling van € 3,4 miljoen in 2010.

Bestedingsplan per jaar:
2026: PM
2027: PM
2028: PM
2029: PM

Onderbouwing bestedingsplan:
Dit is afhankelijk van het moment waarop deze reserve gezet dient te worden  voor de kosten van het opsporen en ruimen  van ontplofbare oorlogsresten.

Einddatum reserve:
20xx

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
De reserve lijkt niet noodzakelijk in de huidige omvang echter zijn in 2024 zeemijnen gevonden in de binnenhavens. Dit kan oplopen tot een zeer groot aantal en daarmee een langdurig project voor onze gemeente worden. Het is nog niet goed in te schatten hoe hoog de kosten kunnen worden. Dit is mede afhankelijk van de hoeveelheid en type explosieven die aangetroffen gaan worden. Als bevoegd gezag zijn wij verantwoordelijk voor het treffen van beheersmaatregelen en voor de kosten die gepaard gaan met bijvoorbeeld het inrichten van een springlocatie. Mogelijk dienen tot ruim 50 zeemijnen opgespoord en geruimd te worden. De kosten die we gaan maken kunnen voor 68% gedeclareerd worden bij het Rijk. Ook zijn er in de toekomst naast kosten rond de zeemijnen mogelijk in uitzonderingsgevallen nog kosten waarvoor, na aftrek van de vergoeding van 68 %, dekking noodzakelijk is. Vanwege deze onzekerheid willen we de gehele reserve beschikbaar houden zodat hiervoor dekking beschikbaar blijft en de raad de benodigde budgetten eenvoudig kan autoriseren.

 

Reserve sociaal domein

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve sociaal domein
Reserve sociaal domein (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 19.173 17.693 13.809 11.764 10.019
Toevoegingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 1.480 3.884 2.045 1.745 1.545
Stand per 31-12 17.693 13.809 11.764 10.019 8.474

Doel:
De reserve sociaal domein is gevormd ter dekking incidentele lasten van investeringen in het terugdringen van de zorgvraag in het sociaal domein en in uitzonderingsgevallen voor eventuele incidentele nadelen/tekorten welke ontstaan in het sociaal domein.

Ontstaan:
Op 18 april 2024 besloot de gemeenteraad om een nieuwe reserve voor het sociaal domein in te stellen. Dit gebeurde met het geld dat over was uit de bestemmingsreserve voor centrumtaken tot en met 31 december 2023. 

Benodigde minimumbedrag:
N.v.t

Benodigde maximumbedrag:
N.v.t.

Voeding (bedrag + bron):
2026:  € 0
2027:  € 0 
2028:  € 0
2029:  € 0 

Bestedingsplan per jaar:
2026: € 3.884.000
2027: € 2.045.000
2028: € 1.745.000
2029: € 1.545.000  

Onderbouwing bestedingsplan:

Stand en verloop reserve sociaal domein (bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Stand per 1 -1 17.693 13.809 11.764 10.019
Plan van aanpak Sociaal domein -1.400      
Investeringen re-integratie   -445 -445 -445
Pilot ergotherapie -100 -100    
Schuldhulpverlening -200 -200 -200  
Hervormingsagenda -1.265 -1.200 -1.100 -1.100
Stevige Lokale Teams -500      
Zorgwachtlijsten -100 -100    
Armoedefonds -263      
Plan statushouders -56      
Totaal bestedingen: -3.884 -2.045 -1.745 -1.545
         
Stand per 31-12 13.809 11.764 10.019 8.474

 

Einddatum reserve:
N.v.t.

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
Het is van belang om de investeringen en risico’s niet alleen goed in beeld te hebben, maar deze ook in het licht van een duurzame uitstroom uit de art. 12-status, te voorzien van voldoende dekking.

Reserve frictiekosten algemeen

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve frictiekosten algemeen
Reserve frictiekosten algemeen (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 834 834 834 834 834
Toevoegingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 0 0 0 0 0
Stand per 31-12 834 834 834 834 834

Doel:
De dekking van de kosten om het mogelijk te maken de bezuinigingstrajecten Agenda voor herstel, Clusteranalyse 2015 en Kerntakendiscussie te realiseren (zie hoofdstuk 6 van het inspectierapport 2017-2018 incl. bijlagen 6.2 en 6.3).

Ontstaan:
In 2019 ingesteld voor een bedrag van € 1,2 miljoen bij de bestemming van het resultaat van de jaarrekening 2018.

De taakstellingen van het traject ‘Agenda voor herstel’ zijn reeds in de begroting opgenomen. Daarnaast zijn de verdiepende onderzoeken ten aanzien van de Clusteranalyse 2015 en Kerntakendiscussie afgerond. De inzet van deze reserve zal bezien worden in relatie tot de sanering van de algemene reserve.  

Benodigde minimumbedrag:
N.v.t.

Benodigde maximumbedrag:
N.v.t.

Voeding (bedrag + bron):
2026: € -
2027: € -
2028: € -
2029: € -

Bestedingsplan per jaar:
2026: € -
2027: € -
2028: € -
2029: € - 

Onderbouwing bestedingsplan:
N.v.t.  

Einddatum reserve:
2026

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
N.v.t.

Reserve revitalisering accommodaties

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve revitalisering accommodaties
Reserve revitalisering accommodaties (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 535 464 464 464 464
Toevoegingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 71 0 0 0 0
Stand per 31-12 464 464 464 464 464

Doel:     
De reserve heeft als doel de uitvoering van het plan Revitalisering gemeentelijk accommodatiebestand mogelijk te maken.

Ontstaan:     
Ingesteld in 2019 omdat een frictiekostenbudget benodigd is voor de uitvoering van het project Revitalisering gemeentelijk accommodatiebestand en de hieraan gerelateerde taakstelling. Vanuit het gelopen artikel 12-traject (artikel 12-rapport 2017 / 2018) zijn geen frictiekosten toegekend en is door de inspecteur aangegeven dat de frictiekosten gedekt moeten worden uit de boekwinsten van de verkochte accommodaties. 

Benodigde minimumbedrag:
€ 1

Benodigde maximumbedrag:
€ n.v.t.

Voeding (bedrag + bron):
2026: € PM
2027: € PM
2028: € PM
2029: € PM

Bestedingsplan per jaar:
2026: € PM
2027: € PM
2028: € PM
2029: € PM

Onderbouwing bestedingsplan:
2026: Het afstoten van accommodaties is in deze fase van het plan Revitalisering gemeentelijk accommodatiebestand lastig in te schatten. Hierdoor kunnen toekomstige boekwinsten e.d. nog niet goed ingeschat worden.
Dit heeft onder meer te maken met de afhankelijkheid in de voortgang van de realisatie machinefabriek en de ontwikkeling van de brede school. Eerst na gereedkomen van die accommodaties kunnen de bestaande panden worden afgestoten, zoals : De Piek, diverse gymzalen binnenstad en voormalig MDGO-gebouw waar momenteel Kipvis in gehuisvest is. .
2027: PM
2028: PM
2029: PM

Einddatum reserve:
N.v.t.

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
Zoals aangegeven bij het onderdeel "doel" van deze reserve, om de uitvoering van het plan Revitalisering gemeentelijk accommodatiebestand mogelijk te maken.
Het afstoten van accommodaties is in deze fase van het plan Revitalisering gemeentelijk accommodatiebestand lastig in te schatten. Hierdoor kunnen toekomstige boekwinsten e.d. nog niet goed ingeschat worden.
Dit heeft onder meer te maken met de afhankelijkheid in de voortgang van de realisatie machinefabriek en de ontwikkeling van de brede school. Eerst na gereedkomen van die accommodaties kunnen de bestaande panden worden afgestoten, zoals: De Piek, diverse gymzalen binnenstad en voormalig MDGO-gebouw waar momenteel Kipvis in gehuisvest is. . 

Reserve geluidsaneringen

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve geluidsaneringen
Reserve geluidsaneringen (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 326 326 326 326 326
Toevoegingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 0 0 0 0 0
Stand per 31-12 326 326 326 326 326

Doel:
De dekking van de kosten van geluid reducerende maatregelen.

Ontstaan:
Deze reserve vormden wij in 2019 bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2018 (RV 1120640 Jaarstukken 2018) voor een bedrag van € 754.000 uit de vrijgevallen ISV-gelden. De reserve benutten we voor verplichtingen voor geluidsoverlast.

Benodigde minimumbedrag:
€ 0

Benodigde maximumbedrag:
€ 326.000

Voeding (bedrag + bron):
2026: € 0
2027: € 0
2028: € 0
2029: € 0

Bestedingsplan per jaar:
2026: Pm
2027: Pm
2028: Pm
2029: Pm

Onderbouwing bestedingsplan:
2026:  Nader in te vullen
2027:  Nader in te vullen 
2028:  Nader in te vullen
2029:  Nader in te vullen

Einddatum reserve:
Naar verwachting 2027

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
De gemeente is verplicht de saneringslijsten A en B voor woningen waarbij verkeerslawaai relevant is af te handelen. Voor de meeste saneringslijsten ontvangt de gemeente subsidie. Dat geldt niet voor het afhandelen van een groot aantal woningen op de A-lijst die al eerder onderzocht zijn. Voor 83 woningen op de A-lijst hebben we geen bewijs beschikbaar dat de woning voldoet aan de binnenwaarde en bij zienswijze/bezwaar moeten we dit aantonen. Ook ontbreken mogelijk nog woningen op de A- en B-lijst waarvoor nog werkzaamheden moeten worden gedaan. Pas als alle projecten op de A- en B- lijsten zijn afgesloten kan het eventuele restant van deze reserve vrijvallen.

Reserve maritieme en/of cultuur hist. evenementen

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve maritieme en/of cultuur hist. evenementen
Reserve maritiem/culturele evenement (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 100 200 175 275 375
Toevoegingen 100 100 100 100 100
Onttrekkingen 0 125 0 0 0
Stand per 31-12 200 175 275 375 475

Doel:
Het bijdragen aan het mogelijk maken van maritieme en/of cultureel historische evenementen en activiteiten door het beschikbaar stellen van middelen vanuit deze reserve.

Ontstaan:
Ingesteld bij de begroting 2020 met een jaarlijkse storting van € 25.000.

Benodigde minimumbedrag:
€ N.V.T.

Benodigde maximumbedrag:
€ N.V.T.

Voeding (bedrag + bron):
Vanuit het coalitieakkoord 2022-2026 is er vanaf 2023 besloten tot een jaarlijkse extra storting in deze reserve van € 75.000 waardoor we vanaf dat jaar ieder jaar € 100.000 aan deze reserve toevoegen.
2026: € Jaarlijkse storting van € 100.000
2027: € Jaarlijkse storting van € 100.000
2028: € Jaarlijkse storting van € 100.000
2029: € Jaarlijkse storting van € 100.000

Bestedingsplan per jaar:
2026: € 125.000 Vlissingen Maritiem 2026. 
2027: € Rescue, 1572 en overig (onder voorbehoud van goedkeuring raad en passend bij doelstelling reserve maritieme en/of cultureel historische evenementen)
2028: €Vlissingen Maritiem, 1572 en overig (onder voorbehoud van goedkeuring raad en passend bij doelstelling reserve maritieme en/of cultureel historische evenementen)   
2029: € Rescue, 1572 en overig (onder voorbehoud van goedkeuring raad en passend bij doelstelling reserve maritieme en/of cultureel historische evenementen)

Onderbouwing bestedingsplan:
In het algemeen zijn de bestedingen vanuit deze reserve van belang voor het dekken van de kosten van maritieme en/of cultureel historische evenementen en activiteiten.

2026: Vlissingen viert met het tallship-evenement Vlissingen Maritiem haar maritieme identiteit. In samenwerking met bedrijven, de maritieme sector en het onderwijs wordt het erfgoed van de stad beleefbaar gemaakt voor een breed publiek. De gemeentelijke bijdrage uit de bestemmingsreserve wordt besteed aan de komst van, en ligplaatsen en voorzieningen voor, tallships, nautische programmering, promotie en veiligheid. Deze uitgaven zijn essentieel om het evenement op hoog niveau en publieksvriendelijk te organiseren. Zo wordt het unieke maritieme en cultureel-historische karakter van Vlissingen zichtbaar en versterkt voor inwoners en bezoekers. 
2027:  PM
2028: PM
2029:PM

Einddatum reserve:
N.V.T.

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
N.V.T.

Reserve Wind in de zeilen

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve Wind in de zeilen
Reserve wind in de zeilen (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 10.062 13.501 22.004 29.655 32.639
Toevoegingen 4.939 9.303 7.651 2.984 1.984
Onttrekkingen 1.500 800 0 0 0
Stand per 31-12 13.501 22.004 29.655 32.639 34.623

Doel:
Dekking van de kosten voor aan het pakket Wind in de zeilen gerelateerde projecten, effecten en spin-off gericht op sociaal economische structuurversterking conform de intern vastgestelde kaders.

Ontstaan:
Bij de vaststelling van de programmabegroting 2021 besloot de raad tot het vormen van de bestemmingsreserve Wind in de zeilen (WIZ). Van de ontvangen middelen van € 7,3 miljoen uit het compensatiepakket voor het niet verhuizen van de marinierskazerne naar Vlissingen resteerde eind 2022 nog € 2,8 miljoen welk bedrag in de reserve WIZ is gestort. De stortingen in deze reserve vanaf 2024 betreffen dividend ZEH/4Evides.
De onttrekking in 2025 is voor de kwaliteitsimpuls Kenniswerf.
Voor de jaren 2026 tot en met 2029 zijn nog geen (bestedings-)aanvragen ontvangen.

Benodigde minimumbedrag:
€ 1

Benodigde maximumbedrag:
N.v.t.

Voeding (bedrag + bron):
2026:  € 5.803.035 (Deel van jaardividend ZEH 2026 dat aan reserve WIZ wordt toegevoegd) + € 3.500.000 gedeelte begrotingssaldo cf amendement 13-11-2025
2027:  € 4.651.235 (Deel van jaardividend ZEH 2027 dat aan reserve WIZ wordt toegevoegd) + € 3.000.000 gedeelte begrotingssaldo cf amendement 13-11-2025
2028:  € 1.483.785 (Deel van minimumdividend ZEH 2028 dat aan reserve WIZ wordt toegevoegd cf. aandeelhoudersstrategie 2024) +afbouw start afbouw dividend ZEH €250.000 +€ 1.250.000 gedeelte begrotingssaldo cf amendement 13-11-2025
2029:  € 1.483.785 (Deel van minimumdividend ZEH 2029 dat aan reserve WIZ wordt toegevoegd cf. aandeelhoudersstrategie 2024) +afbouw start afbouw dividend ZEH €500.000

Bestedingsplan per jaar:
2026: € 800.000 onttrekking tbv bijdrage HZ
2027: Pm
2028: Pm
2029: Pm

Onderbouwing bestedingsplan:
2026: Pm
2027: Pm
2028: Pm
2029: Pm

Einddatum reserve:
Pm

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
Het beschikbaar houden van de middelen om deze in te zetten voor projecten/doelen die gerelateerd zijn aan het compensatiepakket Wind in de zeilen en de sociaal economische structuurversterking van onze gemeente. Overigens valt de besteding van de middelen, die we in de reserve WIZ storten vanwege de relatie met het compensatiepakket WIZ, buiten het artikel 12-traject vanwege de afspraken in het bestuursakkoord.

Reserve organisatie doorontwikkeling

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve organisatie doorontwikkeling
Reserve organisatie doorontwikkeling (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 882 188 0 0 0
Toevoegingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 694 188 0 0 0
Stand per 31-12 188 0 0 0 0

Doel:
Dekking onvoorziene en incidentele kosten voor knelpunten organisatie bijvoorbeeld door uitkomsten onderzoeken benchmark personeel, functiegebouw personeel en strategische personeelsplanning (SPP) tot maximum van € 2 miljoen.

Ontstaan: 
Overschotten personeelsbudget 2021 t/m 2023.

Benodigde minimumbedrag:
€  0

Benodigde maximumbedrag:
€  2.000.000

Voeding (bedrag + bron):
2026: € PM  
2027: € PM
2028: € PM
2029: € PM 

Bestedingsplan per jaar:
2026: € 188.000
2027: € PM
2028: € PM
2029: € PM 

Onderbouwing bestedingsplan:
2026: Functies die gedekt worden uit organisatie ontwikkeling
2027: 
2028: 
2029:

Einddatum reserve:
20xx

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
Noodzakelijk om direct dekking beschikbaar te hebben voor deze extra onvoorziene en incidentele kosten zodat de raad de benodigde budgetten eenvoudig kan autoriseren. De maximum omvang van € 2 miljoen borgt dat de reserve niet onnodig hoog oploopt.

Reserve transitievisie

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve transitievisie
Reserve transitievisie (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 543 543 543 543 543
Toevoegingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 0 0 0 0 0
Stand per 31-12 543 543 543 543 543

Doel:
Het ontwikkelen en uitvoeren van de Transitievisie Warmte (TVW), het ontwikkelen van Wijk uitvoeringsplannen (WUP) als nadere uitwerking van de TVW en het ondersteunen, uitbreiden en initiëren van energieloketten.

Ontstaan:
Deze reserve is in 2022 gevormd bij de 1e bestuursrapportage en heeft als doel om de middelen die ter beschikking worden gesteld voor de transitievisie te reserveren.

Benodigde minimumbedrag:
€ 543.000

Benodigde maximumbedrag:
€ 543.000

Voeding (bedrag + bron):
2026: € 0
2027: € 0
2028: € 0
2029: € 0

Bestedingsplan per jaar:
2026: Pm
2027: Pm 
2028: Pm  
2029: Pm  

Onderbouwing bestedingsplan:
2026:  Pm
2027:  Pm
2028:  Pm
2029:  Pm

Einddatum reserve:
Pm

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
De transitievisie warmte, de wijkaanpak en de energieloketten vragen flink wat tijd om op te zetten en uit te rollen. Daarmee duurt het ook wat langer voor er aanspraak gemaakt gaat worden op deze reserve. Voor 2024 en verder staan diverse onderzoeken op de agenda, zoals restwarmte hergebruiken uit het Sloegebied en een vleermuizenonderzoek in het kader van het nationaal isolatieprogramma. Wij verwachten de reserve hieraan volledig te besteden. 

Reserve Visserijkade

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve Visserijkade
Reserve Visserijkade (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 1.118 1.585 1.572 1.848 2.182
Toevoegingen 468 270 276 334 340
Onttrekkingen 0 283 0 0 140
Stand per 31-12 1.585 1.572 1.848 2.182 2.382

Doel:
De bestemmingsreserve Visserijkade is ingesteld om de huuropbrengsten Visserijkade in een reserve onder te brengen en daarmee de kosten van vernieuwing van de Visserijkade deels te kunnen dekken.

Ontstaan:
De reserve is in 2022 gevormd bij de eerste bestuursrapportage conform de collegenota kadeherstel Visserijkade.

Benodigde minimumbedrag:
€ 423.000

Benodigde maximumbedrag:
€ 1.585.000

Voeding (bedrag + bron):
2026: € 270.000 (De huuropbrengsten uit verhuur van deze kade wordt jaarlijks aan deze reserve toegevoegd) 
2027: € 276.000
2028: € 334.000
2029: € 340.000

Bestedingsplan per jaar:
2026: € 283.000 
2027: €                 0
2028: €                 0
2029: € 140.000

Onderbouwing bestedingsplan:
2026: Er wordt een belangrijk deel van de visserijkade vernieuwd en in 2026 zal de reserve Visserijkade ook worden ingezet voor een gedeeltelijke dekking van de kosten van de kadevernieuwing naast de voorziening achterstallig onderhoud kades. 
2027: 
2028: 
2029: Er wordt een belangrijk deel van de visserijkade vernieuwd en in 2029 zal de reserve Visserijkade ook worden ingezet voor een gedeeltelijke dekking van de kosten van de kadevernieuwing naast de voorziening achterstallig onderhoud kades. 

Einddatum reserve:
n.v.t.

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
De investeringsplanning voor de kadevernieuwingen vanaf 2025 is geactualiseerd waarbij deze reserve volledig wordt ingezet voor gedeeltelijke dekking van de kosten van de kadevernieuwing. 

Reserve GBE Aqua

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve GBE Aqua
Reserve GBE Aqua (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 19.714 19.714 19.714 19.714 19.714
Toevoegingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 0 0 0 0 0
Stand per 31-12 19.714 19.714 19.714 19.714 19.714

Doel:
Beschikbaar houden van ‘fictieve’ middelen als beklemde reserve vanwege de herwaardering van de aandelen Evides (via GBE Aqua) wat mogelijk is geworden door de ontvlechting van de aandelen Evides uit PZEM (nu ZEH).

Ontstaan:
Als onderdeel van Wind in de Zeilen zijn in 2022 de aandelen Evides voor € 380 miljoen ontvlochten uit PZEM (nu ZEH) en overgenomen door een daarvoor specifiek opgerichte onderneming GBE Aqua. Het dividend van ZEH wordt sinds 2022 doorgestort voor de aflossing van de door GBE Aqua aangegane geldlening voor de aankoop van de aandelen Evides. Deze kapitaalstorting is een financieel vast actief in onze balans. Hiertegenover staat de reserve GBE Aqua (zogenaamde beklemde reserve) welke vrijkomt bij een eventuele verkoop van de aandelen GBE Aqua.

Benodigde minimumbedrag:
€ 19.713.928

Benodigde maximumbedrag:
€ 19.713.928

Voeding (bedrag + bron):
2026: € 0
2027: € 0
2028: € 0
2029: € 0

Bestedingsplan per jaar:
2026: € 0
2027: € 0 
2028: € 0
2029: € 0 

Onderbouwing bestedingsplan:
2026: N.v.t.
2027: N.v.t.
2028: N.v.t.
2029: N.v.t.

Einddatum reserve:
20xx (de einddatum van de reserve is afhankelijk van de datum van een eventuele verkoop van de aandelen GBE Aqua)

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
De reserve GBE Aqua is een beklemde reserve welke samenhangt met de kapitaalstortingen die zijn gedaan in GBE Aqua. Deze reserve is daarmee bestemd en kan alleen vrijvallen bij eventuele verkoop van de aandelen GBE Aqua. 

Reserve degeneratievergoeding glasvezel

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve degeneratievergoeding glasvezel
Reserve degeneratievergoeding glasvezel (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 1.583 1.583 1.433 1.353 1.273
Toevoegingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 0 150 80 80 80
Stand per 31-12 1.583 1.433 1.353 1.273 1.193

Doel:
Dekken kosten herstel van het wegdek / groen in de komende 10 jaar wegens de aanleg van glasvezel door providers.

Ontstaan:
Op basis van samenwerkingsovereenkomsten in 2022 en 2023 ontvangen degeneratievergoedingen van glasvezelproviders.

Benodigde minimumbedrag:
€ 390.000

Benodigde maximumbedrag:
€ 1.583.000

Voeding (bedrag + bron):
2026: € PM   (vergoedingen die we ontvangen van de providers vanwege de degeneratie van de openbare ruimte)
2027: € PM   (vergoedingen die we ontvangen van de providers vanwege de degeneratie van de openbare ruimte)
2028: € PM   (vergoedingen die we ontvangen van de providers vanwege de degeneratie van de openbare ruimte)
2029: € PM   (vergoedingen die we ontvangen van de providers vanwege de degeneratie van de openbare ruimte)

Bestedingsplan per jaar:
2026: €  150.000
2027: €     80.000
2028: €     80.000
2029: €     80.000

Onderbouwing bestedingsplan:
2026: herbestratingswerkzaamheden incl. doorgeschoven werkzaamheden uit 2025
2027: herbestratingswerkzaamheden 
2028: herbestratingswerkzaamheden
2029: herbestratingswerkzaamheden

Einddatum reserve:
N.v.t.

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
Door het herbestraten van de wegvakken vanwege aanleg van glasvezel blijft soms een “litteken” zichtbaar en is de kans groot op verzakking en kwaliteitsvermindering van het wegdek. Middels Toekomstige Openbare Ruimte (TOR) projecten, herinrichtingsprojecten en losse herbestratingsprojecten wordt er gewerkt aan het wegwerken van de mindere kwaliteit van de wegen, ook veroorzaakt door aanleg glasvezel. Hiervoor is deze reserve ook bedoeld. 

Reserve omgevingswet

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve omgevingswet
Reserve omgevingswet (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 1.410 1.410 1.136 907 900
Toevoegingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 0 274 229 6 0
Stand per 31-12 1.410 1.136 907 900 900

Doel:
We reserveren het geld dat in eerdere jaren beschikbaar is gesteld voor het invoeren van de Omgevingswet. Dit geld is nog niet uitgegeven, maar wel bedoeld voor de uitvoering van de wet.

Ontstaan:
Dit gaat om geld dat in eerdere jaren beschikbaar is gesteld voor het invoeren van de Omgevingswet. Het geld hadden we wel opgenomen in de begroting, maar nog niet uitgegeven.

Benodigde minimumbedrag:
€ 510.000

Benodigde maximumbedrag:
€ 750.000

Voeding (bedrag + bron):
2026: € 0
2027: € 0
2028: € 0
2029: € 0

Bestedingsplan per jaar:
2026: € 274.196 
2027: € 229.196
2028: €       6.431
2029: € 

Onderbouwing bestedingsplan:
Er zijn kosten voor het maken van omgevingsplannen, van versie 1.0 tot en met versie 6.0, tot halverwege 2028. Daarnaast zijn er interne kosten voor het ontwikkelen van het programmastelsel.

Einddatum reserve:
2029

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
De reserve is bedoeld om het verschil te dekken tussen de verwachte kosten en het beschikbare budget in de begroting. Als de reserve niet groot genoeg is, kunnen we mogelijk niet voldoen aan onze wettelijke taak: het opleveren van een volledig omgevingsplan vóór 1 januari 2032. Op dit moment is de reserve ruim voldoende.

Reserve stadslandgoed Nieuwerve

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve stadslandgoed Nieuwerve
Reserve stadslandgoed Nieuwerve (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 2.680 2.680 2.680 2.680 2.680
Toevoegingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 0 0 0 0 0
Stand per 31-12 2.680 2.680 2.680 2.680 2.680

Doel:
Reserveren van de middelen die ter beschikking zijn gesteld voor de planvorming van het Wind in de zeilen project JCV (Justitieel Complex Vlissingen).

Ontstaan: 
In 2022 is vanwege vertraging bij de planvorming een budget van € 250.000 niet besteed welk bedrag aan deze reserve is toegevoegd. 

Benodigde minimumbedrag:
€ 2.680.000

Benodigde maximumbedrag:
€ 2.680.000

Voeding (bedrag + bron):
Gevoed uit In 2023 is een eenmalige bijdrage van € 2,4 miljoen ontvangen van het Ministerie van Justitie en Veiligheid voor de ontwikkeling van het stadslandgoed Nieuwerve welke aan de reserve is toegevoegd. 

Bestedingsplan per jaar:
2026: € Pm
2027: € Pm
2028: € Pm
2029: € Pm

Onderbouwing bestedingsplan:
2026: Pm
2027: Pm
2028: Pm
2029: Pm

Einddatum reserve:
Pm

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
Vlissingen heeft de reserve Stadslandgoed Nieuwerve bij de Eerste Bestuursrapportage 2022 gevormd, met als doel om de middelen die ter beschikking zijn gesteld voor de planvorming van het Justitieel Complex Vlissingen als onderdeel van het compensatiepakket Wind in de zeilen te reserveren. De planvorming wordt naar verwachting in 2025 afgerond. Er is een eenmalige bijdrage van het Ministerie van Justitie en Veiligheid voor de landschappelijke ontwikkeling van het zuidelijke deel van het Stadslandgoed Nieuwerve ontvangen van € 2.400.000. De reserve moet in stand blijven, onttrekkingen kunnen vooralsnog niet geraamd worden.

Reserve opvang vluchtelingen

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve opvang vluchtelingen
Reserve opvang vluchtelingen (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 4.793 5.658 6.088 6.088 6.088
Toevoegingen 991 430 0 0 0
Onttrekkingen 125 0 0 0 0
Stand per 31-12 5.658 6.088 6.088 6.088 6.088

Doel: 
Oormerken van de overschotten op specifieke vergoedingen die zijn ontvangen voor de opvang van vluchtelingen en statushouders voor deze doelgroep. 

Ontstaan:
De gemeente Vlissingen heeft op verzoek van de Veiligheidsregio Zeeland werk gemaakt van de opvang van vluchtelingen. Vlissingen heeft bij de Tweede bestuursrapportage 2022 een reserve gevormd om overschotten op specifieke vergoedingen, die zijn ontvangen voor de opvang van vluchtelingen en statushouders, te oormerken voor deze doelgroep. Dit is bijvoorbeeld voor het creëren van voorzieningen voor huisvesting van deze doelgroep en het oplossen van eventuele knelpunten die optreden bij het uitvoeren van deze taak.

Benodigde minimumbedrag:
N.v.t.

Benodigde maximumbedrag:
N.v.t.

Voeding (bedrag + bron):
2026: € 429.713 en wordt gevoed uit onbenutte rijksbijdrage 2026.
2027: € 0
2028: € 0
2029: € 0

Bestedingsplan per jaar:
2026: € PM
2027: € PM
2028: € PM
2029: € PM

Onderbouwing bestedingsplan:
2026:  In 2026 wordt de ontvangen rijksbijdrage niet volledig besteed en wordt geen onttrekking voorzien.
2027: -
2028: - 
2029: -

Einddatum reserve:
N.v.t.

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
De gemeente volgt het advies op van de VNG om het Oekraïnebudget op te sparen voor toekomstige opvang, omdat onbekend is wat er na 4 maart 2027 met de speciale EU-status voor Oekraïense ontheemden gebeurt en welke gevolgen dit heeft op verblijfsrecht, huisvesting, rechten op algemene middelen en de bekostigingsregeling voor gemeenten. Laatstgenoemde heeft ook directe gevolgen voor langlopende verplichtingen zoals personele lasten en huurcontracten. Daarnaast wordt de reserve opvang vluchtelingen gebruikt om te investeren in meer permanente huisvesting voor kwetsbare doelgroepen, waaronder Oekraïense ontheemden en statushouders.

Reserve nieuwbouw stadsbeheer

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve nieuwbouw stadsbeheer
Reserve nieuwbouw stadsbeheer (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 0 0 0 1.247 1.193
Toevoegingen 0 0 1.300 0 0
Onttrekkingen 0 0 53 53 53
Stand per 31-12 0 0 1.247 1.193 1.140

Doel:     
Dekking vanaf 2027 voor de jaarlijkse kapitaallasten van de investering nieuwbouw stadsbeheer.

Ontstaan:     
Met het raadsbesluit van 3 november 2022. De geschatte boekwinst van de vrijkomende terreinen aan de Vredehoflaan wordt via een dekkingsreserve geheel ingezet ten bate van de nieuwbouw stadsbeheer.

Benodigde minimumbedrag:
N.v.t.

Benodigde maximumbedrag:
€ 1.300.000

Voeding (bedrag + bron):
2026: € 0
2027: € 53.000
2028: € 53.000
2029: € 53.000

Bestedingsplan per jaar:
Vanaf 2027 gedeeltelijke dekking afschrijvingslasten nieuwbouw stadsbeheer.

Onderbouwing bestedingsplan:
De geschatte boekwinst van € 1,3 miljoen is voegen we na verkoop van de vrijkomende terreinen aan de Vredehoflaan toe aan de reserve nieuwbouw stadsbeheer. Vanaf 2025 wordt er jaarlijks € 53.000 uit deze reserve onttrokken ter gedeeltelijke dekking van de nieuwbouw stadsbeheer.

Einddatum reserve:
2065

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
Als de terreinen niet worden verkocht kunnen we een gedeelte van de afschrijvingslasten van het pand van stadsbeheer niet dekken uit deze reserve. 

Reserve budgetoverhevelingen

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve budgetoverhevelingen
Reserve budgetoverhevelingen (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 3.501 740 0 0 0
Toevoegingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 2.761 740 0 0 0
Stand per 31-12 740 0 0 0 0

Doel:
Het doel van deze reserve is om de (delen van) incidentele budgetten die we overhevelen naar het volgende jaar, via deze reserve te muteren. De voeding vanuit de exploitatie bedraagt per budgetoverheveling minimaal € 25.000 en betreft incidentele budgetten. Deze reserve heeft geen maximale looptijd en geen maximum plafond. 

Ontstaan:
Deze reserve is bij de 2e bestuursrapportage 2023 gevormd.

Benodigde minimumbedrag:
€ 25.000

Benodigde maximumbedrag:
Geen

Voeding (bedrag + bron):
De budgetoverhevelingen worden jaarlijks in december door de raad vastgesteld. 
2026: PM
2027: PM
2028: PM
2029: PM

Bestedingsplan per jaar:
2026: € 740.000
2027: PM
2028: PM
2029: PM

Onderbouwing bestedingsplan:
2026: Dit wordt voor € 290.000 ingezet voor het project implementatie hervormingsagenda en voor € 450.000 voor het project inrichting armoedefonds.
2027: PM
2028: PM
2029: PM

Einddatum reserve:
Deze reserve heeft geen einddatum.

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
Elk jaar zijn er incidentele budgetten die we willen overhevelen naar het volgende jaar om de doelen van deze budgetten te kunnen realiseren. 

Reserve kapitaallasten programma 1

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve kapitaallasten programma 1
Reserve kapitaallasten programma 1 (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 1.000 1.000 967 933 900
Toevoegingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 0 33 33 33 33
Stand per 31-12 1.000 967 933 900 867

 Doel:
Dekking van de kapitaallasten van investeringen voor zover deze gedekt zijn uit eigen reserves.

Ontstaan:
Deze reserve wordt gebruikt voor dekking van de kapitaallasten van de investering aanleg kunstgrasveld Irislaan van € 1 miljoen. In 2024 is er vanuit de reserve Wind in de zeilen € 1 miljoen toegevoegd aan de reserve kapitaallasten voor dekking van de kapitaallasten van investeringen programma 1.

Benodigde minimumbedrag:
€ 1.000.000

Benodigde maximumbedrag:
€ 1.000.000

Voeding (bedrag + bron):
2026: € 0
2027: € 0
2028: € 0
2029: € 0

Bestedingsplan per jaar:
2026: € 33.333
2027: € 33.333 
2028: € 33.333
2029: € 33.333

Onderbouwing bestedingsplan:
2026: kapitaallasten (alleen afschrijvingslasten; afschrijvingstermijn 30 jaar, cf staat MVA)
2027: kapitaallasten (alleen afschrijvingslasten; afschrijvingstermijn 30 jaar, cf staat MVA) 
2028: kapitaallasten (alleen afschrijvingslasten; afschrijvingstermijn 30 jaar, cf staat MVA)
2029: kapitaallasten (alleen afschrijvingslasten; afschrijvingstermijn 30 jaar, cf staat MVA)

Einddatum reserve:
2054

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
Dit is een technisch administratieve reserve welke wettelijk verplicht is in het geval investeringen (gedeeltelijk) gedekt worden door eigen reserves. 

Reserve kapitaallasten programma 2

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve kapitaallasten programma 2
Reserve kapitaallasten programma 2 (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 690 690 690 662 635
Toevoegingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 0 0 28 28 28
Stand per 31-12 690 690 662 635 607

Doel:
Dekking van de kapitaallasten van investeringen voor zover deze gedekt zijn uit eigen reserves.

Ontstaan:
Op 26 september 2023 is door de raad besloten een krediet beschikbaar te stellen om het gemeentelijk pand aan de Nieuwendijk 11 (Maritiem Muzeeum Zeeland) inpandig uit te breiden en te verbouwen. Daarnaast is er besloten hiervoor een reserve kapitaallasten in te stellen en een bedrag van € 690.000 in 2023 toe te voegen aan deze reserve ten laste van de reserve Wind in de Zeilen. 

Benodigde minimumbedrag:
€ 690.000

Benodigde maximumbedrag:
€ 690.000

Voeding (bedrag + bron):
In 2023 is € 690.000 toegevoegd aan deze reserve. 
De gemeente Vlissingen hanteert het uitgangspunt dat het eerste moment van afschrijving start in het jaar dat volgt op het jaar waarin de investering gereedkomt of verwerven.
2026: n.v.t.
2027: n.v.t.
2028: n.v.t.
2029: n.v.t.

Bestedingsplan per jaar: 
Vanaf 2027 onttrekken we jaarlijks € 27.600 aan de reserve. 

Onderbouwing bestedingsplan:
De verwachting is dat de aanbesteding in het najaar 2025 zal kunnen worden gestart en afgerond. De verbouwing zal in de loop van 2026 kunnen worden afgerond.

Einddatum reserve:
N.N.B. 

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
Dit is een technisch administratieve reserve welke wettelijk verplicht is in het geval investeringen (gedeeltelijk) gedekt worden door eigen reserves. 

Reserve doordecentralisatie beschermd wonen Vlissingen

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve doordecentralisatie beschermd wonen Vlissingen
Reserve doorcentr beschermd wonen Vlissingen (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 8.058 8.058 8.058 8.058 8.058
Toevoegingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 0 0 0 0 0
Stand per 31-12 8.058 8.058 8.058 8.058 8.058

Doel:
De reserve doordecentralisatie beschermd wonen Vlissingen is bedoeld voor de financiële risico's die gemeente Vlissingen loopt als centrumgemeente.

Ontstaan:
in 2024 zijn op basis van het onderzoek de financiële risico’s voor de gemeente Vlissingen in kaart gebracht. Bij een Zeeuwse samenwerking met gezamenlijke afspraken over de inkoop van beschermd wonen, maatschappelijke opvang (MO) en vrouwenopvang (VO), kan het risico voor Vlissingen oplopen tot € 8.057.700. Dit komt voort uit de juridische verantwoordelijkheid van Vlissingen voor lopende contracten en de onzekerheid over de overname van verplichtingen en dekking van eventuele tekorten bij MO en VO. De hiervoor benodigde middelen zijn afkomstig uit de reserve Centrumtaken.

Benodigde minimumbedrag:
N.v.t.

Benodigde maximumbedrag:
N.v.t.

Voeding (bedrag + bron):
2026: € 0
2027: € 0
2028: € 0
2029: € 0

Bestedingsplan per jaar:
2026: € 0  
2027: € 0 
2028: € 0  
2029: € 0

Onderbouwing bestedingsplan:
2026: geen mutaties verwacht. De risico's binnen centrumtaken kunnen gedekt worden uit het jaarlijkse regiobudget.
2027: idem
2028: idem
2029: idem

Einddatum reserve:
N.v.t.

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
Deze reserve is noodzakelijk voor het dekken van de financiële risico's die gemeente Vlissingen loopt als centrumgemeente.

Reserve aanloopverliezen parkeergarage Machinefabriek

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve aanloopverliezen parkeergarage Machinefabriek
Reserve aanloopverliezen pg Machinefabriek (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 4.400 3.000 2.766 2.016 1.195
Toevoegingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 1.400 234 750 821 814
Stand per 31-12 3.000 2.766 2.016 1.195 381

Doel:
De verwachte aanloopverliezen voor de parkeergarage Machinefabriek over de periode 2026-2040 te kunnen opvangen. 

Ontstaan:
In de jaarrekening van 2023 is € 4,4 miljoen toegevoegd aan een speciale spaarpot (bestemmingsreserve). Dit staat in het besluit van de gemeenteraad (nummer 2469028, van 3 juli 2024). In de bestuursrapportage van 2025 bleek dat er € 3 miljoen nodig was om de eerste verliezen te betalen. Daarom hebben we € 1,4 miljoen uit de bestemmingsreserve gehaald.

Benodigde minimumbedrag:
€ 3,0 miljoen.

Benodigde maximumbedrag:
€ 3,0 miljoen.

Voeding (bedrag + bron):
2026: € 0
2027: € 0
2028: € 0
2029: € 0

Bestedingsplan per jaar:
2026: € 234.000
2027: € 750.000
2028: € 821.000
2029: € 814.000

Onderbouwing bestedingsplan:
2026: Vanaf 2026 onttrekken we jaarlijks een bedrag om de verwachte aanloopverliezen voor de parkeergarage Machinefabriek te kunnen opvangen. 
2027: Pm
2028: Pm
2029: Pm

Einddatum reserve:
20xx

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
De bestemmingsreserve is bedoeld om de verwachte aanloopverliezen voor de parkeergarage Machinefabriek over de periode 2026-2040 te kunnen opvangen. 

Reserve culturele invulling Machinefabriek

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Reserve culturele invulling Machinefabriek
Reserve culturele invulling Machinefabriek (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 6.900 6.900 6.900 6.900 6.244
Toevoegingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 0 0 0 656 225
Stand per 31-12 6.900 6.900 6.900 6.244 6.019

Doel:
De reserve culturele invulling Machinefabriek heeft tot doel de culturele invulling in de Machinefabriek te kunnen realiseren over de gehele looptijd van 40 jaar.

Ontstaan:
De Raad heeft in haar vergadering van 12 december 2024 besloten om vanuit de bestemmingsreserve Wind in de Zeilen een bedrag van maximaal € 6,9 miljoen in te zetten in de Reserve culturele invulling Machinefabriek om de structurele last van de 3 culturele partijen van € 226.000 per jaar voor het scenario "Culturele basis met de wind in de zeilen" de komende 40 jaar te dekken. Voor eenmalige kosten benutten we in 2027 daarnaast een bedrag van € 429.270 uit deze reserve.

Benodigde minimumbedrag:
€ 6.900.000

Benodigde maximumbedrag:
€ 6.900.000

Voeding (bedrag + bron):
2026:  € 0
2027:  € 0
2028:  € 0
2029:  € 0

Bestedingsplan per jaar (bruto):
2026:  € 0
2027:  € 0 
2028:  € 655.755
2029:  € 224.867

Onderbouwing bestedingsplan:
2026: -
2027: -
2028: Zie raadsbesluit december 2024 Culturele invulling Machinefabriek
2029: Zie raadsbesluit december 2024 Culturele invulling Machinefabriek

Einddatum reserve: 2068

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als reserve niet toereikend is):
Deze reserve is noodzakelijk om de culturele invulling in de Machinefabriek te kunnen realiseren over de gehele looptijd van 40 jaar. 

Overzicht voorzieningen

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Overzicht voorzieningen
Overzicht voorzieningen (bedragen x € 1.000) Stand per 31-12-2024 Stand per 31-12-25 Stand per 31-12-26 Stand per 31-12-27 Stand per 31-12-28 Stand per 31-12-29
Verliesvoorziening grondexploitaties
Verliesvoorziening grondexploitaties 7.021 7.021 7.021 7.021 7.021 7.021
Subtotaal 7.021 7.021 7.021 7.021 7.021 7.021
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's
Voorziening pensioenbijdragen wethouders (APPA) 4.243 4.005 3.760 3.515 3.270 3.025
Voorziening spaarverlof 1.686 1.686 1.686 1.686 1.686 1.686
Voorziening wachtgeld oud-bestuurders 134 28 17 17 17 17
Voorziening regeling voor vervroegd uittreden (RVU) 113 43 7 1 0 0
Voorziening precario kabels en leidingen 3.835 3.835 3.835 3.835 3.835 3.835
Voorziening frictiekosten voormalige bibliotheek 144 144 144 144 144 144
Subtotaal 10.154 9.740 9.448 9.197 8.951 8.706
Voorziening voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is
Voorziening achterstallig onderhoud 4.527 2.803 458 32 32 32
Voorziening leges 423 423 423 423 423 423
Tariefegalisatievoorziening GRP 6.521 6.032 5.457 4.982 4.003 2.334
Voorziening regiobudget centrumtaken 34.598 34.598 11.598 8.598 5.598 2.598
Egalisatievoorziening Afval 1.046 928 690 690 690 690
Subtotaal 47.113 44.783 18.625 14.723 10.745 6.075
Onderhoudsvoorzieningen
Voorziening groot onderhoud kades 805 658 702 710 778 822
Voorziening groot onderhoud accommodaties 1.937 2.075 2.296 2.434 3.176 3.096
Subtotaal 2.742 2.733 2.997 3.143 3.954 3.918
Totaal voorzieningen 67.031 64.277 38.092 34.085 30.671 25.720

Verliesvoorziening grondexploitaties

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Verliesvoorziening grondexploitaties
Voorziening grondexploitaties (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 7.021 7.021 7.021 7.021 7.021
Toevoeging 0 0 0 0 0
onttrekking 0 0 0 0 0
stand per 31-12 7.021 7.021 7.021 7.021 7.021

Doel:
Financiële dekking van verwachte verliezen tijdens het afsluiten van negatieve grondexploitaties in de toekomst.

Ontstaan:
Ten laste van de algemene middelen c.q. de reguliere exploitatie. 

Benodigde minimumbedrag:
€ 

Benodigde maximumbedrag:
€ 

Voeding (bedrag + bron):
Jaarlijks vinden een tweetal herzieningen van de grondexploitaties plaats welke telkens leiden tot (per saldo) mutaties in de voorzieningen grondexploitaties ten laste/gunste van de reguliere exploitatie.

Bestedingsplan per jaar:
Jaarlijks vinden een tweetal herzieningen van de grondexploitaties plaats welke telkens leiden tot (per saldo) mutaties in de voorzieningen grondexploitaties ten laste/gunste van de reguliere exploitatie.

Einddatum voorziening:
Geen

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als voorziening niet toereikend is):
Conform het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) moet er een verliesvoorziening getroffen worden voor de verliesgevende grondexploitaties. Deze verliesvoorziening is gebaseerd op de verwachte eindwaarde van de betreffende grondexploitaties. Doordat we ook rekenen met een ‘laag’ scenario wordt er in die voorziening(en) rekening gehouden met een maximale omvang en een maximale looptijd van de betreffende plannen. 

Voorziening pensioenbijdragen wethouders (APPA)

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Voorziening pensioenbijdragen wethouders (APPA)
Voorziening pensioenbijdragen wethouders (APPA) (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 4.243 4.005 3.760 3.515 3.270
Toevoeging 0 0 0 0 0
Onttrekking 238 245 245 245 245
Stand per 31-12 4.005 3.760 3.515 3.270 3.025

Doel:
Voldoen aan de verplichting tot het uitbetalen van wethouderspensioenen bij pensionering.

Ontstaan: 
Stortingen ten laste van de exploitatie als gevolg de pensioenpremies voor zittende wethouders, uitbetaling van verzekeringspolissen en herberekening pensioenen om te kunnen voldoen aan de toekomstige verplichtingen van wethouders.

Benodigde minimumbedrag:
€ 0

Benodigde maximumbedrag:
€ PM

Voeding (bedrag + bron):
Jaarlijks vinden er mutaties (stortingen of onttrekkingen) plaats om te kunnen voldoen aan de toekomstige verplichtingen en onttrekkingen voor uitbetaling van pensioenbijdragen.

Bestedingsplan per jaar:
2026: € 245.000  
2027: € 245.000
2028: € 245.000 
2029: € 245.000 

Onderbouwing bestedingsplan:
2026: Maandbijdragen die we verplicht zijn te voldoen
2027: Maandbijdragen die we verplicht zijn te voldoen 
2028: Maandbijdragen die we verplicht zijn te voldoen
2029: Maandbijdragen die we verplicht zijn te voldoen

Einddatum voorziening:
20xx

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als voorziening niet toereikend is):
Geheel noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de toekomstige pensioenverplichtingen van wethouders.

Voorziening spaarverlof

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Voorziening spaarverlof
Voorziening spaarverlof (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 1.686 1.686 1.686 1.686 1.686
Toevoeging 0 0 0 0 0
Onttrekking 0 0 0 0 0
Stand per 31-12 1.686 1.686 1.686 1.686 1.686

Doel:
Voldoen aan de verplichting van de gespaarde verlofuren van de medewerkers. 

Ontstaan:
In 2022 is deze voorziening ontstaan ten laste van de exploitatie om conform de BBV-vereisten te voldoen aan de verplichtingen van de gespaarde verlofuren van de medewerkers.

Benodigde minimumbedrag:
€ 0

Benodigde maximumbedrag:
€ PM

Voeding (bedrag + bron):
Jaarlijks vinden er mutaties (stortingen of onttrekkingen) plaats om te kunnen voldoen aan de toekomstige verplichtingen

Bestedingsplan per jaar:
2026: € PM 
2027: € PM 
2028: € PM  
2029: € PM  

Onderbouwing bestedingsplan:
Jaarlijks vinden er mutaties (stortingen of onttrekkingen) plaats om te kunnen voldoen aan de toekomstige verplichtingen

Einddatum voorziening:
20xx

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als voorziening niet toereikend is):
Geheel noodzakelijk vanwege de BBV-vereisten.

Voorziening wachtgeld oud bestuurders

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Voorziening wachtgeld oud bestuurders
Voorziening wachtgeld oud-bestuurders (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 134 28 17 17 17
Toevoeging 0 0 0 0 0
Onttrekking 106 11 0 0 0
Stand per 31-12 28 17 17 17 17

Doel:
Voldoen aan de wachtgeldverplichtingen aan oud bestuurders.

Ontstaan:
Een aantal jaren geleden is deze voorziening ontstaan ten laste van de exploitatie om conform de BBV-voorschriften te voldoen aan de wachtgeldverplichtingen aan oud bestuurders.

Benodigde minimumbedrag:
€ 0

Benodigde maximumbedrag:
€ PM

Voeding (bedrag + bron):
Jaarlijks wordt deze voorziening conform de BBV-voorschriften geactualiseerd.

Bestedingsplan per jaar:
2026: € 11.000  

Onderbouwing bestedingsplan:
2026:  Maandbijdragen die we verplicht zijn te voldoen

Einddatum voorziening:
2027

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als voorziening niet toereikend is):
Geheel noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de wachtgeldverplichtingen van oud bestuurders.

Voorziening Regeling Vervroegd Uittreden (RVU)

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Voorziening Regeling Vervroegd Uittreden (RVU)
Voorziening regeling voor vervroegd uittreden (RVU) (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 113 43 7 1 0
Toevoeging 0 0 0 0 0
Onttrekking 70 36 6 1 0
Stand per 31-12 43 7 1 0 0

Doel:
Voldoen aan de verplichting aan (oud) medewerkers die gebruik maken van de Regeling Vervroeg Uittreden (RVU).

Ontstaan:
In 2023 is deze voorziening ontstaan ten laste van de exploitatie om conform de BBV-vereisten te voldoen aan de verplichtingen aan de (oud) medewerkers die gebruik maken van de regeling.

Benodigde minimumbedrag:
€ 0

Benodigde maximumbedrag:
€ PM

Voeding (bedrag + bron):
Jaarlijks wordt deze voorziening conform de BBV-voorschriften geactualiseerd.

Bestedingsplan per jaar:
2026: € 36.000 
2027: € 6.000 
2028: € PM 
2029: € PM  

Onderbouwing bestedingsplan:
2026: Personeelskosten deelnemende medewerkers 
2027: Personeelskosten deelnemende medewerkers 
2028: 
2029:

Einddatum voorziening:
20xx

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als voorziening niet toereikend is):
Geheel noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de toekomstige verplichtingen van vervroegde uittreding van (oud) medewerkers.

Voorziening precario kabels en leidingen

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Voorziening precario kabels en leidingen
Voorziening precario kabels en leidingen (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 3.835 3.835 3.835 3.835 3.835
Toevoeging 0 0 0 0 0
Onttrekking 0 0 0 0 0
Stand per 31-12 3.835 3.835 3.835 3.835 3.835

Doel:
Dekken van het risico dat geïnde precario over kabels en leidingen voor netwerken van nutsbedrijven achteraf gezien niet geheven had mogen worden.

Ontstaan:
Door reservering in 2017 van de geïnde precario voor netwerken van nutsbedrijven.

Benodigde minimumbedrag:
€ 

Benodigde maximumbedrag:
€ 

Voeding (bedrag + bron):
De geïnde precario over 2016 tot en met 2021 hebben we aan de voorziening toegevoegd. 
Aan deze voorziening vinden geen toevoegingen meer plaats.

Bestedingsplan per jaar:
2026: € PM
2027: € PM 
2028: € PM 
2029: € PM  

Onderbouwing bestedingsplan:
Zie risico-calculatie.

Einddatum voorziening:
20xx

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als voorziening niet toereikend is):
Mogelijk moeten we de geïnde precario over 2016 tot en met 2021 op basis van een onherroepelijke gerechtelijke uitspraak terugbetalen.

Voorziening frictiekosten voormalige bibliotheek

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Voorziening frictiekosten voormalige bibliotheek
Voorziening frictiekosten voormalige bibliotheek (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 144 144 144 144 144
Toevoeging 0 0 0 0 0
Onttrekking 0 0 0 0 0
Stand per 31-12 144 144 144 144 144

Doel:
Dekking van de verplichtingen die voorvloeien uit het besluit om de gemeentelijke bibliotheek in 2017 te sluiten en het uit te besteden bij de Zeeuwse bibliotheek.

Ontstaan:
Deze voorziening is ontstaan in 2017 om de diverse frictiekosten voortvloeiende uit de bezuinigingen op cultuur. Per eind 2023 moet alleen nog voorzien worden in de resterende salarisgaranties van het voormalig personeel van de bibliotheek wat doorloopt tot en met 2043.

Benodigde minimumbedrag:
€ PM

Benodigde maximumbedrag:
€ PM

Voeding (bedrag + bron):
2026: € PM
2027: € PM
2028: € PM
2029: € PM

Bestedingsplan per jaar:
2026: € PM
2027: € PM 
2028: € PM
2029: € PM

Onderbouwing bestedingsplan:
Jaarlijks wordt de voorziening herrekend op basis van de actualisatie van de salarissen van het voormalig personeel van de gemeentelijke bibliotheek. Deze gegevens worden door de Zeeuwse bibliotheek aangeleverd.

Einddatum voorziening:
2043

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als voorziening niet toereikend is):
De salarisgaranties aan het personeel van de voormalige bibliotheek zijn voor de gemeente Vlissingen een verplichting t/m 2043. 

Voorziening achterstallig onderhoud

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Voorziening achterstallig onderhoud
Voorziening achterstallig onderhoud (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 4.527 2.803 458 32 32
Toevoeging 0 0 0 0 0
Onttrekking 1.724 2.345 426 0 0
Stand per 31-12 2.803 458 32 32 32

Doel:
Dekken van kosten achterstallig onderhoud voor wegen, en civiele kunstwerken en kades.

Ontstaan:
Door reservering in 2018 van de aanvullende artikel 12-uitkering uit het gemeentefonds van € 8,0 miljoen specifiek geoormerkt voor achterstallig onderhoud.

Benodigde minimumbedrag:
€  1

Benodigde maximumbedrag:
€  n.v.t.

Voeding (bedrag + bron):
2026: € 0
2027: € 0
2028: € 0
2029: € 0

Bestedingsplan per jaar:
2026: € 2.344.700
2027: €     426.300
2028: € PM  
2029: € PM 

Onderbouwing bestedingsplan:
2026:  € 1.647.000 uitvoeren TOR-projecten in 2026: wegwerken achterstallig onderhoud wegen + € 697.700 Kade-groot onderhoud
2027:  €     143.000 uitvoeren TOR-projecten in 2027: wegwerken achterstallig onderhoud wegen + € 283.300 Kade-bovenwijkse kosten aanpassing Hout- en Basaltkade
2028:  PM
2029:  PM

Einddatum voorziening:
PM

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als voorziening niet toereikend is):
De voorziening is nodig om de kosten van het resterend achterstallig onderhoud te dekken.

Voorziening leges

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Voorziening leges
Voorziening leges (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 423 423 423 423 423
Toevoeging 0 0 0 0 0
Onttrekking 0 0 0 0 0
Stand per 31-12 423 423 423 423 423

Doel:
Matchen van de baten van leges welke ontvangen zijn en waarvan de lasten en werkzaamheden die hier betrekking op hebben in latere jaren liggen.

Ontstaan:
In 2021 vormden we deze voorziening. Omdat wij dit jaar leges ontvingen voor een aantal grote projecten waarvoor het werk in latere jaren zou liggen. Hierdoor kon destijds vanuit de besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) een voorziening gevormd worden. 

Benodigde minimumbedrag:
n.v.t

Benodigde maximumbedrag:
€  500.000

Voeding (bedrag + bron):
Voeding vanuit de ontvangen leges van grote bouwprojecten waarvan de werkzaamheden in de komende jaren liggen.

Bestedingsplan per jaar:
2026: € pm
2027: € pm
2028: € pm
2029: € pm

Onderbouwing bestedingsplan:
Jaarlijks wordt er gekeken wat er aan budget nodig is. Dit is afhankelijk van het aantal grote bouwprojecten.

Einddatum voorziening:
Voorziening heeft geen einddatum.

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als voorziening niet toereikend is):
Bestemd voor de inhuur verplichtingen met deze voorziening leges als dekking.

Tariefegalisatievoorziening Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP)

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Tariefegalisatievoorziening Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP)
Tariefegalisatievoorziening GRP (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 6.521 6.032 5.457 4.982 4.003
Toevoeging 2.611 2.725 3.024 3.321 3.626
Onttrekking 3.100 3.300 3.500 4.300 5.295
Stand per 31-12 6.032 5.457 4.982 4.003 2.334

Doel:
Het egaliseren van de tarieven voor riolering en tegelijk toegroeien naar een ideaal complex voor de rioolinvesteringen rond 2030 - 2031. Daarnaast voor het conform de wettelijke bepalingen inzichtelijk houden van de van derden/burgers verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden.

Ontstaan:
Naast voor egalisatie van de tarieven en het inzichtelijk houden van de van derden verkregen middelen is de voorziening vooral in omvang ontstaan doordat in 2014 is gekozen om te gaan reserveren voor het bereiken van een ideaalcomplex. Dit betekent dat bij het bereiken van het ideaalcomplex jaarlijks de vervangingsinvesteringen kunnen worden gedekt uit de rioolopbrengsten waardoor geen extra financiering meer nodig is en de rentelasten in de toekomst zullen dalen naar nihil.

Benodigde minimumbedrag:
€ 

Benodigde maximumbedrag:
€ 

Voeding (bedrag + bron):
Jaarlijks muteren we het saldo van de opbrengsten en de kosten rond riool in deze voorziening.
2026: € 2.725.327
2027: € 3.024.338
2028: € 3.321.447
2029: € 3.625.725

Bestedingsplan per jaar:
2026: € 3.300.000
2027: € 3.500.000
2028: € 4.300.000
2029: € 5.295.150

Onderbouwing bestedingsplan:
Volgens het verbreed gemeentelijk rioleringsplan (vGRP)

Einddatum voorziening:
20xx

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als voorziening niet toereikend is):
De voorziening is noodzakelijk om fluctuaties in de kosten op te kunnen vangen en de tarieven over de jaren heen te kunnen egaliseren in het streven naar maximaal 100 % kostendekkendheid. Ook om toe te kunnen groeien naar het ideaalcomplex en om de van derden verkregen middelen inzichtelijk te houden. Het ideaalcomplex is de goedkoopste oplossing voor de vervangingsinvesteringen bij riolen vanwege de lagere rentelasten op termijn. Het toegroeien naar een ideaalcomplex vergt een periode van 15-16 jaar. 

Voorziening regiobudget centrumtaken

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Voorziening regiobudget centrumtaken
Voorziening regiobudget centrumtaken (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 34.598 34.598 11.598 8.598 5.598
Toevoeging 0 0 0 0 0
Onttrekking 0 23.000 3.000 3.000 3.000
Stand per 31-12 34.598 11.598 8.598 5.598 2.598

Doel:
De voorziening regiobudget centrumtaken is bedoeld voor financiële armslag van de Zeeuwse gemeenten en vanwege de gemaakte afspraken noodzakelijk. Enerzijds voor het dekken van incidentele financiële risico’s voor de 13 regiogemeenten. Anderzijds voor de ambities in de Regiovisie Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang Zeeland 2022-2025 voor de transformatie van beschermd wonen naar een beschermd thuis en innovatie.

Ontstaan:     
In 2024 is de reserve, in het kader van de gemaakte partnerschapsafspraken, opgeheven en conform raadbesluit verdeeld over 3 reserves. Een van de gevormde reserve betrof reserve regiobudget centrumtaken. De benodigde middelen van de voorziening zijn afkomstig uit de reserve Centrumtaken. In 2024 is deze reserve, vanwege de regelgeving vanuit het BBV en concrete afspraken binnen het partnerschap, omgezet naar een voorziening. Jaarlijkse overschotten binnen het regiobudget worden aanvullend aan deze voorziening toegevoegd.

Benodigde minimumbedrag:
N.v.t.

Benodigde maximumbedrag:
N.v.t.

Voeding (bedrag + bron):
2026: € PM
2027: € PM
2028: € PM
2029: € PM

Bestedingsplan per jaar:
2026: € 23.000.000
2027: € 3.000.000
2028: € 3.000.000
2029: € 3.000.000

Onderbouwing bestedingsplan:
2026: -
2027: -
2028: -
2029: -

Einddatum voorziening:
N.v.t.

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als voorziening niet toereikend is):
De voorziening is bedoeld voor financiële armslag van de Zeeuwse gemeenten en vanwege de gemaakte afspraken noodzakelijk. 

Egalisatievoorziening afval

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Egalisatievoorziening afval
Egalisatievoorziening Afval (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 1.046 928 690 690 690
Toevoeging 10 0 0 0 0
Onttrekking 128 238 0 0 0
Stand per 31-12 928 690 690 690 690

Doel:
Het egaliseren van de tarieven voor afval en het conform de wettelijke bepalingen inzichtelijk houden van de van derden/burgers verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden.

Ontstaan:
De gemeente Vlissingen streeft naar 100% kostendekkendheid op de afvalstoffenheffing. De werkelijk gerealiseerde opbrengsten en kosten, zoals verantwoord in de jaarrekening, zijn in de praktijk niet altijd 100% kostendekkend.
Als bij de berekening van de afvalstoffenheffing op basis van de realisatie blijkt dat er een overschot is ontstaan, dan storten we dit overschot in de egalisatievoorziening afval.
In 2023 is gestart met deze voorziening door storting van het overschot 2023 van € 0,7 miljoen en met de jaarrekening 2024 is hier € 340.000 in gestort. In 2024 en 2025 zijn hier ook incidentele mee -en tegenvallers in verwerkt. Zoals de jaarrekening en begroting van de Gemeenschappelijke Regeling OLAZ. 

Benodigde minimumbedrag:
n.v.t.

Benodigde maximumbedrag:
n.v.t.

Voeding (bedrag + bron):
2026: € PM 
2027: € PM
2028: € PM
2029: € PM
Jaarlijks muteren we het saldo van de opbrengsten en de kosten rond afval in deze voorziening.

Bestedingsplan per jaar:
2026: € 238.365
2027: € PM
2028: € PM
2029: € PM

Onderbouwing bestedingsplan:
In 2026 halen we € 238.365 uit de voorziening, om te voldoen aan de 100% kostendekkendheid. 
Zo voorkomen we dat het tarief omhoog moet.  

Einddatum voorziening:
Nog onbekend.

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als voorziening niet toereikend is):
De voorziening is noodzakelijk om fluctuaties in de kosten op te kunnen vangen en de tarieven over de jaren heen te kunnen egaliseren in het streven naar maximaal 100 % kostendekkendheid. Tevens om de van derden verkregen middelen inzichtelijk te houden.

Voorziening groot onderhoud kades

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Voorziening groot onderhoud kades
Voorziening groot onderhoud kades (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 805 658 702 710 778
Toevoeging 454 543 68 68 68
Onttrekking 601 499 60 0 24
Stand per 31-12 658 702 710 778 822

Doel:     
Egaliseren van de kosten van groot onderhoud kades uit het beheerplan 2023 - 2032 gebaseerd op het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) Kades.

Ontstaan:     
In de jaarrekening 2023 is het bedrag van € 0,6 miljoen voorzien voor de groot onderhoud activiteiten uit het beheerplan in 2023 – 2052. De voorziening is ontstaan uit het nieuwe beleid binnen Kapitaalgoederen om met jaarruimten en met een voorziening groot onderhoud uit hoofde van het MJOP te werken.

Benodigde minimumbedrag:
€ 

Benodigde maximumbedrag:
€ 

Voeding (bedrag + bron):
2026: €  543.000 (bron: beheerplan 2023 - 2032 gebaseerd op het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) Kades.)
2027: €     68.000 (bron: beheerplan 2023 - 2032 gebaseerd op het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) Kades.)
2028: €     68.000 (bron: beheerplan 2023 - 2032 gebaseerd op het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) Kades.)
2029: €     68.000 (bron: beheerplan 2023 - 2032 gebaseerd op het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) Kades.)

Bestedingsplan per jaar:
2026: € 499.000
2027: €    60.000
2028: €                0
2029: €   24.000

Onderbouwing bestedingsplan:
2026:  Beheerplan 2023 - 2032 gebaseerd op het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) Kades
2027:  Beheerplan 2023 - 2032 gebaseerd op het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) Kades
2028:  Beheerplan 2023 - 2032 gebaseerd op het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) Kades
2029:  Beheerplan 2023 - 2032 gebaseerd op het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) Kades

Einddatum voorziening:
N.v.t.

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als voorziening niet toereikend is):
De voorziening is bedoeld om de kosten van het groot onderhoud voor de kades te egaliseren en zorg te dragen dat het beheerplan kan worden uitgevoerd.

Voorziening groot onderhoud accommodaties

Terug naar navigatie - Paragraaf reserves en voorzieningen - Voorziening groot onderhoud accommodaties
Voorziening groot onderhoud accommodaties (bedragen x €1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Stand per 1-1 1.937 2.075 2.296 2.434 3.176
Toevoeging 1.422 1.196 1.087 1.245 1.245
Onttrekking 1.284 976 949 502 1.326
Stand per 31-12 2.075 2.296 2.434 3.176 3.096

Doel:
Egaliseren van de kosten van groot onderhoud accommodaties uit het beheerplan 2023 - 2032 gebaseerd op het MJOP Revitalisering Accommodaties.

Ontstaan:
In de jaarrekening 2024 is het bedrag van € 1,9 miljoen voorzien voor de groot onderhoud activiteiten uit het beheerplan in 2023 – 2032. De voorziening is ontstaan uit het nieuwe beleid binnen Kapitaalgoederen om met jaarruimten en met een voorziening groot onderhoud uit hoofde van het MJOP te werken.

Benodigde minimumbedrag:
€ 1

Benodigde maximumbedrag:
€ n.v.t.

Voeding (bedrag + bron):
Gevoed uit vastgesteld beheerplan 2023 - 2032 gebaseerd op het MJOP Revitalisering Accommodaties.
2026: € 1.195.946  
2027: € 1.087.293  
2028: € 1.245.027  
2029: € 1.245.027  

Bestedingsplan per jaar:
2026: € 975.845
2027: € 949.347
2028: € 502.271
2029: € 1.325.539

Onderbouwing bestedingsplan:
Vastgesteld beheerplan 2023 - 2032 gebaseerd op het MJOP Revitalisering Accommodaties.

Einddatum voorziening:
N.v.t.

Risico-calculatie (waarom nodig en risico benoemen als voorziening niet toereikend is):
De voorziening is bedoeld om de kosten van het groot onderhoud voor de accommodaties te egaliseren en zorg te dragen dat het beheerplan kan worden uitgevoerd om het onderhoud van de accommodaties op niveau 4 te behouden.