Paragraaf taakstellingen

Taakstelling 2026-2029

Terug naar navigatie - Paragraaf taakstellingen - Taakstelling 2026-2029

De paragraaf taakstellingen in de begroting heeft als doel om meer duidelijkheid te geven over de financiële situatie. In de begroting hebben we bezuinigingsdoelen opgenomen voor sport- en overige accommodaties, sociaal domein en de ontwikkeling van de organisatie. Deze doelen vullen we stap voor stap in en verwerken we in de begroting.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de resterende taakstellingen zoals opgenomen in de begroting 2026. 

Taakstellingen (bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Programma Sociale Samenhang
Sport - en overige accommodaties 592 592 592 592
Voortgang taakstelling sociaal domein 245 460 3.260 5.869
Programma Overhead
Organisatie - overhead 0 0 0 0

Sociaal domein

Terug naar navigatie - Paragraaf taakstellingen - Sociaal domein

Onderstaande tabel laat het verloop van de taakstellingen sociaal domein zien ten opzichte van de kadernota 2026 leidend tot de nog te realiseren taakstelling.

Verloop taakstelling sociaal domein begroting 2026 (bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Totaal nog te realiseren taakstellingen kadernota 2026 605 1.285 3.630 5.204
Taakstelling Hervormingsagenda Jeugd van 60 naar 100% * 0 0 1.026 2.070
Taakstelling hervormingsagenda bijgesteld in meicirculaire 2025 0 0 -136 -145
Taakstelling plan statushouders al verwerkt in begroting Orionis ed. -40 -245 -420 -420
Taakstelling Optimalisatie Toegang actualisatie -320 -580 -840 -840
Totaal nog te realiseren taakstellingen begroting2026 245 460 3.260 5.869
Specificatie taakstellingen begroting 2026 2026 2027 2028 2029
1a. Jeugd: Hervormingsagenda conform uitgangspunten Rijk * 0 0 2.660 5.269
1b. Jeugd: Hervormingsagenda extra door hoog volume 120 360 600 600
Totaal taakstelling Jeugd: 120 360 3.260 5.869
3. Plan SROI sociaal domein 125 100 0 0
Totaal taakstellingen begroting 2026 245 460 3.260 5.869
* Ten opzichte van de kadernota 2026 hebben we de taakstelling Hervormingsagenda jeugd zoals landelijk opgelegd door het Rijk vanaf 1 juli 2028 verhoogd van 60 % naar 100 % haalbaarheid. Gebleken is dat de provincie als toezichthouder een vordering van 40 % op het Rijk in deze jaren niet accepteert. Ook heeft de VNG met een zienswijze aangegeven om 100 % van de opgelegde taakstelling op te nemen: ‘Gemeenten hebben met het instemmen met de Hervormingsagenda uitgesproken de totale besparing te willen realiseren, ondanks het feit dat de onderbouwing van het laatste deel besparingen meer betwist is. Specifiek geldt dat er overeenstemming is dat het Rijk met ondersteuning van gemeenten een nadere afbakening van de reikwijdte van de jeugdhulpplicht vaststelt, wat in belangrijke mate dit laatste deel van de besparing moet realiseren.’ De uitgangspunten zullen begin 2027 opnieuw landelijk worden onderzocht om tot een goede taakstelling en/of compensatie van het Rijk te komen. Ook betrekken we het risico rond het realiseren van de taakstelling voor 100 % bij de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing. Verder heeft deze aanpassing geen effect op het structurele begrotingssaldo ten opzichte van de kadernota 2026 (in 2029 compensatie voordeel ophogen taakstelling en nadeel schrappen vordering Rijk).