Programma Bestuur

Programmadoel Bestuur

Terug naar navigatie - Programma Bestuur - Programmadoel Bestuur

Het doel van het programma bestuur is kort samengevat goed bestuur. Goed bestuur is onder te verdelen in 3 hoofdthema’s:

  1. de relatie van het gemeentebestuur met haar inwoners, ondernemers en instellingen;
  2. de samenwerking met andere overheden;
  3. het samenspel tussen het college van B&W, de gemeenteraad en de ambtelijke organisatie. 

Met onze inwoners, ondernemers en instellingen willen we werken aan wat we gezamenlijk belangrijk vinden voor de gemeente Vlissingen. We geven daaraan richting op basis van de gezamenlijk vastgestelde strategische koers Vlissingen 2040.  Onze werkwijze om de programmadoelen te bereiken kenmerkt zich door: het samen doen, de dialoog opzoeken, de participatie bevorderen en klantgericht werken.

We werken samen met onze buurgemeentes en de provincie Zeeland. In de regio werken we samen in het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO) op de thema’s wonen, economie, arbeidsmarkt, sociaal domein, milieu, energie en klimaat.  Ook is er vanuit de provincie Zeeland een beweging Zeeland 2050 op gang gekomen. Vanuit onze eigen rol en bevoegdheid bezien we hoe we hier invulling aan kunnen geven. We willen dit doen met onze buurgemeenten Middelburg en Veere.  Met het rijk, provincies, waterschappen en andere gemeenten werken we samen aan de complexe opgaven waar we als overheden voor staan. Samen kunnen we meer bereiken als één overheid. Belangrijk blijft het compensatiepakket 'Wind in de Zeilen' waarin we met het Rijk en de provincie de voortgang en integraliteit van de uitvoering van dit pakket bewaken.

Als het gaat om het samenspel tussen bestuur en organisatie accepteren en respecteren we een duidelijke rolverdeling tussen gemeenteraad, college en organisatie. De gemeenteraad vertegenwoordigt de inwoners en ondernemers, stelt de kaders vast en controleert het college. Het college bestuurt collegiaal de gemeente. De ambtelijke organisatie adviseert onafhankelijk, bereidt de besluiten voor en voert deze uit. We zijn in deze rolverdeling transparant over de manier waarop we met bevoegdheden omgaan.

De besluiten die we nemen en andere overheidsinformatie publiceren we actief op grond van de Wet open overheid én omdat we transparantie een belangrijke kernwaarde vinden in onze woorden en daden als gemeente. De gemeente wil zich verder ontwikkelen tot een integrale overheid; een servicegerichte én betrouwbare organisatie zonder onnodige drempels en procedures. Bestuur en organisatie inspireren, stimuleren en faciliteren daarbij inwoners, ondernemers, instellingen en andere (triple helix) partners en zoeken actief de dialoog en samenwerking met hen. Daarvoor gebruiken we ook de website, sociale media en bieden we ook digitale kanalen. Bestuur en organisatie tonen zich een betrouwbare partij: we zeggen wat we doen en doen wat we beloven. We zeggen het ook als iets niet kan en dan zoeken we samen naar oplossingen, in de geest van de Omgevingswet en in het gezamenlijke belang van Vlissingen. We blijven investeren in de verbetering en het op peil houden van onze dienstverlening en willen daarbij ook digitalisering een ondersteunende rol laten spelen. Randvoorwaardelijk daarvoor is dat we voldoende gekwalificeerd personeel hebben. Dat is een uitdaging in de huidige arbeidsmarkt. Tenslotte gaan we actief op zoek naar subsidiemogelijkheden voor cofinanciering van onze projecten. 

4.1 Dienstverlening

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Dienstverlening?

Terug naar navigatie - 4.1 Dienstverlening - Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Dienstverlening?

Voor de komende jaren zien we enkele belangrijke ontwikkelingen in de dienstverlening:


1.    Omnichannel dienstverlening
Omnichannel betekent dat alle kanalen (balie, telefoon, e-mail en online) goed op elkaar aansluiten. Alle kanalen werken samen en de gebruiker ervaart dezelfde kwaliteit van dienstverlening.

2.    Publieke diensten op maat
We willen de diensten zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk maken zodat iedereen ze kan gebruiken. De voorkeur gaat uit naar een digitale afhandeling. Tegelijkertijd kan de gebruiker altijd zelf kiezen welk kanaal het beste past bij zijn of haar situatie.

3.    Digitalisering en innovatie
De inzet van nieuwe technologieën waaronder kunstmatige intelligentie (AI) neemt verder toe. Met behulp van toepassingen als CoPilot kunnen processen efficiënter en toegankelijker worden ingericht.

In 2026 wordt er ruime aandacht besteedt aan de kwaliteit van brieven.  Naast de Intensivering schrijftrainingen ‘Schrijven van een goede nota en raadvoorstel’ en ‘Schrijven van een goede brief of e-mail’ worden. Ook wordt er een zogeheten ‘APK van standaardbrieven’ uitgevoerd. Deze standaardbrieven van de hele organisatie worden naar gewenst taalniveau. Dit alles volgens de landelijke richtlijnen van het taaltraject ‘Direct Duidelijk’.

Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Dienstverlening?

Terug naar navigatie - 4.1 Dienstverlening - Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Dienstverlening?

De doelen zijn afgeleid vanuit de Visie op Dienstverlening 2026-2030


Doel 1.    Verbetering van digitale dienstverlening. Klanten kunnen altijd en overal informatie vinden en zaken zelf regelen. 


Doel 2.    Verbetering van afhandeling van telefoontjes en e-mails in doorlooptijd en kwaliteit en verbetering van de kwaliteit van brieven.

 

Terug naar navigatie - 4.1 Dienstverlening - Doelstellingen

Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Dienstverlening?

Terug naar navigatie - 4.1 Dienstverlening - Doelstellingen - Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Dienstverlening?

Met het oog op de visie op Dienstverlening 2026-2030 worden de volgende resultaten nagestreefd in 2030.

Indicatoren/activiteiten

Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Dienstverlening?

Terug naar navigatie - 4.1 Dienstverlening - Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Dienstverlening?

Om de gestelde doelen te bereiken, is de mate van invloed groot tot zeer groot (4-5). 
Met het regelmatig inventariseren van gewenste behoeftes, op maat gemaakte leerprogramma’s (trainingen, workshops) voor de medewerkers van de verschillende teams en duidelijke sturing en begeleiding van de medewerkers kunnen de gewenste doelen worden gerealiseerd.

(1= Zeer klein, 2= Beperkt, 3= Redelijk, 4= Groot, 5= Zeer groot)

4.2 Participatie

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Participatie?

Terug naar navigatie - 4.2 Participatie - Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Participatie?
  • De samenleving wordt mondiger en wil meer invloed op beleidsontwikkelingen en besluiten.
  • Met de invoering van de Omgevingswet is participatie nog belangrijker geworden. De wet biedt uitdrukkelijk meer ruimte aan ideeën van initiatiefnemers en aan intensievere afstemming met bewoners.
  • Dé inwoner bestaat niet. Dat betekent iets voor de manier van participatie. Dus niet 1 generieke boodschap voor alles en iedereen, maar participatie op maat om zoveel mogelijk effect te genereren.
  • De inwoners, bedrijven en instellingen in de gemeente Vlissingen zorgen ervoor dat we mogen werken voor onze mooie gemeente. Hun input is waardevol en kunnen we goed gebruiken bij het realiseren van onze doelen en het mooier maken van onze gemeente. Elke ontwikkeling vraagt om een specifieke aanpak en we zorgen ervoor dat onze burgers, binnen de beleids- en financiële kaders, maximaal kunnen participeren. 
  • Er zijn signalen van participatiemoeheid onder inwoners. Dit is een ontwikkeling waar rekening mee wordt gehouden. Te veel enquêtes over (beleids)ontwikkelingen in korte tijd kunnen ertoe leiden dat de bereidheid voor participatie afneemt. Spreiding van en variatie in participatieaanpak is noodzakelijk.
Terug naar navigatie - 4.2 Participatie - Doelstellingen

Wat zijn de belangrijkste activiteiten voor het thema Participatie?

Terug naar navigatie - 4.2 Participatie - Doelstellingen - Wat zijn de belangrijkste activiteiten voor het thema Participatie?

Indicatoren/activiteiten

Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Participatie?

Terug naar navigatie - 4.2 Participatie - Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Participatie?

De invloed van de gemeente op de doelstelling meer deelnemers op het participatieplatform aan te laten sluiten is groot. Door meer projecten en vooral meer variatie in onderwerpen aan te brengen, zal een groter en breder scala aan deelnemers zich aansluiten.

De invloed op toename van faciliteren van het aantal gerealiseerde (bewoners)initiatieven is minder, omdat de gemeente daarbij mede afhankelijk is van het aantal nieuwe initiatieven dat zich aandient. Mocht de groei van het aantal initiatieven van derden deels uitblijven, wordt er meer geïnvesteerd in het stimuleren en informeren van bewoners(groepen) door onder andere de wijkcoördinatoren. Dit kan uiteindelijk tot meer en kansrijkere bewonersinitiatieven leiden. 

(1= Zeer klein, 2= Beperkt, 3= Redelijk, 4= Groot, 5= Zeer groot)

4.3 Wat mag het kosten?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 4.3 Wat mag het kosten? - Wat mag het kosten?
(bedragen x € 1.000) Jaarrekening Programmabegroting
Programma totalen 2024 2025 2026 2027 2028 2029
LASTEN 7.006 6.896 5.171 5.018 5.156 5.153
BATEN 996 1.109 1.034 1.040 1.067 1.095
Saldo voor bestemming 6.010 5.787 4.137 3.978 4.088 4.058
Mutatie reserves
Toevoeging reserve budgetoverhevelingen 3.042
Toevoegingen 3.042
Onttrekking reserve organisatie doorontwikkeling 984 694 188
Onttrekking reserve budgetoverhevelingen 3.199 740
Onttrekkingen 4.183 694 928
Saldo na bestemming 4.869 5.093 3.209 3.978 4.088 4.058
LASTEN 2024 2025 2026 2027 2028 2029
0.1 Bestuur 3.715 2.883 3.002 3.251 3.364 3.494
0.2 Burgerzaken 3.291 3.759 3.766 3.743 3.888 4.014
0.8 Overige baten en lasten 254 -1.597 -1.976 -2.096 -2.355
Totaal lasten 7.006 6.896 5.171 5.018 5.156 5.153
BATEN 2024 2025 2026 2027 2028 2029
0.2 Burgerzaken 996 1.109 1.034 1.040 1.067 1.095
Totaal baten 996 1.109 1.034 1.040 1.067 1.095

4.4 Investeringen