Paragraaf majeure projecten

Inleiding

Terug naar navigatie - Paragraaf majeure projecten - Inleiding

Majeure projecten dragen vaak bij aan meerdere bestuurlijke programma’s uit de programmabegroting.
Deze projecten hebben in de regel een meerjarige termijn. Door de informatie per jaar gefragmenteerd op te nemen in de diverse programma’s ontstaat geen transparant meerjarig beeld van het betreffende majeure project dat meestal in deelprojecten wordt uitgevoerd.

Een paragraaf biedt bij uitstek de mogelijkheid dat transparante beeld op raadsniveau te verschaffen. In deze paragraaf brengen we per majeure project de informatie in beeld die relevant is voor de raad en waarop de raad ook invloed kan uitoefenen met het nemen van bestuurlijke besluiten. Duidelijk wordt dan ook op welke wijze de majeure projecten een aandeel hebben in de realisatie van de in de afzonderlijke programma’s beoogde maatschappelijke effecten.
In deze paragraaf zijn de volgende majeure projecten opgenomen:

  • Revitalisering gemeentelijk accommodatiebestand;
  • Scheldekwartier.

Hieronder gaan we nader in op de afzonderlijke majeure projecten en wat er met name het komende begrotingsjaar staat te gebeuren.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Paragraaf majeure projecten - Doelstellingen

Majeur project revitalisering gemeentelijk accommodatiebestand

Terug naar navigatie - Paragraaf majeure projecten - Doelstellingen - Majeur project revitalisering gemeentelijk accommodatiebestand

 

Majeur project Revitalisering gemeentelijk accommodatiebestand Toelichting
Projectbesluit Bestuursopdracht 13 september 2018
Projectopdracht 14 mei 2020 (verseon, 1204869)
Coalitieakkoord

Doelstellingen uit het Coalitieprogramma “Samen zijn we Vlissingen”:

  • Werken, leven, recreëren.
  • Iedereen in Vlissingen voelt zich zo goed mogelijk en kan meedoen in de samenleving d.m.v. welzijn, sociale contacten en activiteiten.
  • Welzijn voor iedereen.
  • Versterken culturele infrastructuur.
  • Onderzoeken kansen en mogelijkheden Machinefabriek.
Projectresultaat Met het vaststellen van het Accommodatieplan op Hoofdlijnen (AOH) hebben we duidelijke afspraken gemaakt. Voor het einde van 2026 willen we dat alle gemeentelijke gebouwen goed beheerd, onderhouden en vitaal zijn. Daarbij besparen we structureel € 1,5 miljoen op de totale kosten van deze gebouwen.

Een deel van het project gaat over hoe we de organisatie rondom het beheer van accommodaties inrichten. Aan het einde van het project is dit slimmer en efficiënter geregeld.

Bestuurlijk opdrachtgever Wethouder Coen Bertijn
Ambtelijk opdrachtgever Directeur Bedrijfsvoering en Dienstverlening 
Projectleider Projectleider Vastgoed
Relatie met andere programma's
  • Programma 2: Aantrekkelijke stad (wonen, bouwen, cultureel erfgoed).
  • Programma 3: Sociale samenhang (primair programma: onderwijs, sport, welzijn en cultuur).
  • Programma 4: Bestuur (passen op het geld en samenwerken met inwoners en ondernemers).
Onderverdeling naar deelprojecten
  • Nieuwbouw: We richten ons op het ontwikkelen en bouwen van nieuwe multifunctionele (sport)accommodaties. Daarbij houden we rekening met andere projecten, zoals de onderwijshuisvesting in het centrum van Vlissingen.
  • Aanpassen en verduurzamen: Gebouwen die we willen behouden, passen we aan en verduurzamen we. We pakken achterstallig onderhoud aan en passen gebouwen aan als er andere of meer gebruikers komen.
  • Verkoop of sloop: Gebouwen die niet meer gebruikt worden, niet rendabel zijn of door andere ontwikkelingen overbodig zijn geworden, worden verkocht of gesloopt. Dit gebeurt met een goed plan en begeleiding.
  • Organisatie van het beheer: We richten de interne organisatie van het accommodatiebeheer opnieuw in. Denk aan structuur, personeel, financiën en werkwijze. Zo zorgen we dat we na het project klaar zijn voor goed beheer en onderhoud van het nieuwe bestand aan accommodaties.
Projectplanning
  • In 2026 zetten we de voorbereiding voor de bouw van een sportzaal in de machinefabriek voort
  • In 2026 gaan we verder met de voorbereiding voor een nieuwe sporthal op de locatie Weyevliet. Bij de kadernota besloot de raad de realisatie van deze sporthal in tijd op te schuiven naar 2030.
    Nadere inzichten laten zien dat hierdoor de stichtingskosten, afhankelijk van de jaarlijkse kostenstijging, in 2030 fors oplopen. De huidige geraamde stichtingskosten, prijspeil 2025, bedragen in 2027 € 15,5 miljoen.
    Doorschuiven van de realisatie van sporthal Weyevliet betekent dat sporthal Baskensburg en 2 gymzalen langer open blijven. In dat geval hebben we € 6,2 miljoen extra nodig voor het herstellen van achterstallig onderhoud en onderhouds- en beheerkosten voor de komende 5 tot 7 jaar.
  • Het overleg met de toekomstige en huidige gebruikers zetten we voort. 
  • Met een aantal gebruikers maken we specifieke afspraken over het slimmer, beter en ook goedkoper inzetten van onze accommodaties; en/of het op termijn verhuizen naar een nieuwe accommodatie.
  • In 2026 gaan we verder met het verbeteren van het beheer van gemeentelijke gebouwen. We willen dit doen op een slimme en efficiënte manier, bijvoorbeeld door te werken in teams of clusters. Zo zorgen we ervoor dat het beheer en gebruik van alle gemeentelijke accommodaties goed en overzichtelijk geregeld is.

  • Voor de buitensportlocaties gaan we meer taken overdragen aan de gebruikers. Dit gebeurt in overleg met hen. De gemeente richt zich dan vooral op haar kerntaken en laat meer verantwoordelijkheid bij de gebruikers.

Mijlpaal

In 2026 bereiken we de volgende mijlpalen:

  • Voor de sportzaal in de machinefabriek geldt dat het college inzet op:
    • Het VO (huiskamer van de stad)
    • Het beheer- en exploitatiemodel
    • De geraamde stichtingskosten, kostprijs dekkende huur en huurovereenkomsten
  • Voor sporthal Weyevliet geldt dat we de uitvoering in 2026 verder voorbereiden. 
  • In het eerste kwartaal van 2026 doen we een nulmeting. We kijken dan hoe de dienstverlening rondom het beheer van gemeentelijke accommodaties er op dat moment voor staat.
  • In het derde kwartaal van 2026 zijn de eerste verbeteringen zichtbaar. Het beheer van gemeentelijke accommodaties hebben we dan slimmer en efficiënter georganiseerd.

Ontwikkelingen welke het project kunnen beïnvloeden

  • We werken aan plannen voor de invulling en haalbaarheid van de Machinefabriek. Ook zijn er ontwikkelingen rondom de brede school.
  • Er worden afspraken gemaakt over woningbouw. Daarbij kijken we ook naar locaties die vrijkomen en gebouwen die de gemeente niet meer nodig heeft.
  • Het overzicht van het project kapitaalgoederen up to date werken we bij. We werken achterstanden weg en zorgen dat het beheer en onderhoud op orde is en blijft. 
  • Er komt een besluit over het centraal organiseren van het beheer van gemeentelijke accommodaties. 

Risico's

  • Er is soms onrust bij gebruikers en medewerkers. Daarom is goede en duidelijke communicatie erg belangrijk.
  • Door ontwikkelingen in de markt kunnen er nieuwe kansen ontstaan om inkomsten te verhogen. Ze kunnen echter ook lager zijn.
  • De kosten voor onderhoud stijgen. Ook nemen we maatregelen voor duurzaamheid. Deze ontwikkelingen volgen we goed en sturen bij waar nodig. 

Uitvoering begrotingsjaar

2026- 2029

Wat wordt opgeleverd?

  • Er ligt een afgerond advies klaar over wie de sporthal op de locatie Weyevliet mag gaan bouwen.
  • Er is een eerste ontwerp gemaakt voor de sportzaal in de Machinefabriek.
  • De resultaten van een enquête zijn gevalideerd. Deze uitkomsten helpen ons om de kwaliteit van de dienstverlening rondom gemeentelijke accommodaties te verbeteren.

Financiën

Voor de duur van het project is er een bestemmingsreserve gevormd die gevoed wordt door de boekwinsten van af te stoten accommodaties. Uit de reserve worden de frictiekosten, waaronder de in- en externe projectkosten betaald.

Majeur project Scheldekwartier

Terug naar navigatie - Paragraaf majeure projecten - Doelstellingen - Majeur project Scheldekwartier

 

Majeur project Scheldekwartier Toelichting
Projectbesluit Het projectbesluit Scheldekwartier is vastgesteld op 10 oktober 2019.
Coalitieakkoord

De eerder ingezette lijn wordt onverminderd voortgezet.

Projectresultaat

In 2030 is de herstructurering van het Scheldekwartier afgerond. Het Scheldekwartier is dan een levendig, duurzaam en maritiem stadsdeel, waarbij de rijke industriële geschiedenis voelbaar en beleefbaar is.
Het Scheldekwartier omvat circa 1.600 woningen, 35.000 m2 bruto vloeroppervlakte (b.v.o.) commerciële en niet-commerciële voorzieningen (waaronder een school), een nieuwe ontsluiting van de stad, een nieuwe dokbrug, nieuw aangelegde kades en een stadshaven. Daarnaast is ruime aandacht voor behoud en herontwikkeling van industrieel erfgoed.

Er wordt een gedifferentieerd woningbouwprogramma ontwikkeld, verdeeld over de verschillende deelplannen:

  • Gestapeld: 1.131 eenheden waarvan 211 goedkoop/sociaal, 392 middenduur en 528 duur;
  • Grondgebonden: 486 eenheden waarvan 94 goedkoop/sociaal, 253 middenduur en 139 duur;
  • Totaal: 1.617 eenheden waarvan 305 goedkoop/sociaal, 645 middenduur en 667 duur.

Naast het woningbouwprogramma gaat de grondexploitatie uit van een programma van circa 34.650 m2 b.v.o. voor commerciële en niet commerciële voorzieningen inclusief het kindcentrum. Dat is als volgt verdeeld:

  • Werken: 3.050 m2 b.v.o.
  • Winkels/horeca: 2.975 m2 b.v.o.
  • Zorgvoorzieningen: 12.000 m2 b.v.o.
  • Recreatie, Leisure, cultuur, onderwijs: 16.625 m2 b.v.o.
Bestuurlijk opdrachtgever Wethouder Boonman
Ambtelijk opdrachtgever Directeur Ruimte en Samenleving
Projectleider Projectleider Scheldekwartier
Relatie met andere programma's

Dit omvangrijke project, een nieuw hart van de stad, heeft relaties met alle 4 de programma’s (Leefbaarheid, Aantrekkelijke Stad, Sociale Samenhang en Bestuur). Daarbij moet gedacht worden aan:

  • Woon- en werkomgeving die aansluit bij de ambities van Vlissingen als Delta Hotspot.
  • Spil in het concept van de 'verbrede binnenstad', die zich uitstrekt van het Stationsgebied tot de boulevards. 
  • Realisatie van een omvangrijk, duurzaam en toekomstbestendig woningbouwcontingent voor een verscheidenheid aan doelgroepen en gericht op zowel in- als doorstroming op de Vlissingse woningmarkt.
  • Realisatie circa 250 duurzame sociale huurwoningen, onder meer gekoppeld aan verdunning elders in de stad.
  • Bouw woonzorgcentrum Scheldehof met huisvesting voor senioren en zorgbehoevenden.
  • Realisatie kindcentrum en sportzaal voor bewegingsonderwijs, aansluitend bij de toekomstbestendige onderwijsbehoefte.
  • Areaaluitbreiding (35% van het Scheldeterrein wordt nieuwe openbare ruimte) als verbindende openbare ruimte tussen de woonwijken, Kenniswerf en het stadscentrum. De ruimtelijke structuur van de (binnen)stad wordt herstelt.
  • Veilige leefomgeving waarbij in de inrichting van de openbare ruimtes fysieke en sociale veiligheid integraal mee ontworpen wordt, met kades als waterkerende functies en extra aandacht voor bodemsaneringen en niet-gesprongen explosieven tijdens de werkzaamheden.
  • Verbeteren van de bereikbaarheid van de binnenstad door de realisatie van een oostelijke binnenstadsontsluiting via de Dokbrug, nieuwe parkeervoorziening in De Machinefabriek en kansen voor nieuwe vormen voor collectief en duurzaam vervoer. Rondom het Dok heeft de voetganger en fietser prioriteit in de inrichting van de openbare ruimte.
  • Er ontstaan plaatsen voor diverse (culturele) evenementen in een setting die past in het stoere, maritieme Vlissingse DNA.
  • Toevoeging van toeristische en recreatieve trekkers, gericht op het nagestreefde toeristische profiel van de stad middels de realisatie recreatiewoningen, stadshaven, evenementen, etc.
Onderverdeling naar deelprojecten
  • Realisatie bouwprogramma conform programmering.
  • Woonrijpmaken nieuwe openbare ruimte (gefaseerd).
  • Bouwrijp maken percelen bouwprogramma (gefaseerd).
  • Grondverkopen conform grondexploitatie.
  • Voorbereiding en marktgang nieuwe deelplots woningbouw.
  • Ruimtelijke procedures.
  • Herbestemming Machinefabriek (parkeergarage, sportzaal, cultuurcluster, nader te bepalen functies).
  • Herstellen kades en talud (Basaltkade, Koningsweg).
  • Voorbereiding nieuwbouw kindcentrum.
Projectplanning

Het Scheldekwartier wordt gefaseerd gerealiseerd in het projectgebied van in totaal circa 40 hectare. De gefaseerde realisatie betreft:

heden - 2029: diverse grondleveringen

heden - 2028: diverse werken bouwrijp maken

heden - 2030: diverse werken woonrijp maken

2028: oplevering herbestemming Machinefabriek

2030: oplevering Scheldekwartier

Mijlpaal Oplevering van het Scheldekwartier als bloeiend stadsdeel in 2030.
Ontwikkelingen welke het project kunnen beïnvloeden

Netcongestie zorgt voor beperkingen voor de realisatie van nieuw programma. De netbeheerder heeft de verplichting tot het aansluiten van huisaansluitingen (woningbouw). Voor grootverbruik aansluitingen ten dienste van overige functies worden prioriteiten gesteld. Dit vraagstuk is volop in ontwikkeling maar kan vergaande gevolgen hebben voor het niet-wonen programma (Kindcentrum, Machinefabriek, ZeelandToren, Brugwachter) op het Scheldekwartier.

Op Rijksniveau zijn er volop ontwikkeling rondom het thema 'woningbouw'. Ingezet wordt op het versnellen van de woningbouw, met voor Zeeland nog de eigen opgelegde groeiambities vanuit het Zeeland 2050 perspectief. Echter zijn er ook onzekerheden die volgen uit bijvoorbeeld de Wet Versterking Regio Volkshuisvesting en de voortdurende onzekerheid rondom stikstof. De val van het kabinet vergroot de onzekerheid.

Risico's

Voor het Scheldekwartier is een actuele risicoanalyse welke tweemaal per jaar wordt herijkt. De risicoanalyse vindt zijn vertaling in scenario 'laag' van de grondexploitatie. De meest voorname risico's zijn thans de volgende:

  • lagere afzetsnelheid woningbouw percelen als gevolg van autonome trends of Rijksbeleid;
  • netcongestie zorgt er voor dat voorzien programma anders dan wonen aanzienlijk kan vertragen in afzet en realisatie;
  • realisatie van gelijksoortig woningbouwprogramma als op het Scheldekwartier voorzien is - met name middeldure appartementen - elders in Vlissingen, zorgt voor groeiende concurrentie van gelijksoortige woningproducten op de lokale en regionale afzetmarkt.
  • ontwikkelpotentie van bouwblok 2A in relatie tot bedrijfscontour van Damen Yachting op de Eiland-locatie.
  • Met de toename van het aantal bewoners in het plangebied nemen ook de risico's ten aanzien van bezwaar en beroep bij ruimtelijke procedures toe, waaruit vertraging kan volgen voor de afzet van gronden.
Uitvoering begrotingsjaar

Aan de volgende deelprojecten wordt in 2026 uitvoering gegeven:

  • realisatie van woningen op de projectlocaties Kop Keersluis, Koperslagerij, Touwslagerij, Singelkwartier en Nieuwe Post;
  • ontwikkeling en realisatie commercieel- of maatschappelijk initiatief op projectlocatie De Brugwachter (2B);
  • voorbereiding woningbouw projectlocaties Machinewerf, ZeelandToren, Scheldebocht;
  • woonrijp maken diverse locaties Scheldewijk;
  • realisatie en oplevering Parkeergarage De Machinefabriek en ontwikkeling cultuur- en sportcluster;
  • realisatie aanpassingen infrastructuur De Willem Ruystraat ten behoeve van ontsluiting Parkeergarage De Machinefabriek en in relatie tot Kindcentrum Scheldekwartier;
  • uitvoering geven aan de marktgang overige commercieel af te zetten ruimtes in de Machinefabriek;
  • ontwikkeling en voorbereiding realisatie Kindcentrum Scheldekwartier;
  • uitvoering en oplevering rehabilitatie Basaltkade;
  • ontwerp en realisatie openbare ruimte kade en talud Koningskade / Willem Ruysstraat;
  • doorlopen planologische procedures Scheldekwartier Dok Noord.
Wat wordt opgeleverd?

In 2026 worden de volgende deelprojecten opgeleverd:

  • Touwslagerij (koopwoningen);
  • Koperslagerij (koopwoningen);
  • Kop Keersluis (koopwoningen);
  • Parkeergarage Machinefabriek;
  • Rehabilitatie Basaltkade.
Financiën De financiering voor de ontwikkeling van het Scheldekwartier is verwerkt in de grondexploitatie Scheldekwartier, welke twee maal per jaar wordt herijkt en vastgesteld wordt door de gemeenteraad. Voor onderdelen van de herbestemming van de Machinefabriek zijn afzonderlijke investeringen vanuit de begroting voorzien (parkeergarage, sportzaal, zonnepanelen, cultuur cluster) alsmede voor de realisatie van het Kindcentrum.