|
Door de VZG is voor het jaar 2026 een uniforme bezuinigingsrichtlijn voor GR-en opgesteld van 2,2% en een uniforme indexeringsrichtlijn van 0%. De GGD heeft, na consultatie van de begeleidingscommissie, op verzoek van het Dagelijks Bestuur de consequenties inzichtelijk gemaakt van deze richtlijnen.
Het AB heeft op 11 april 2025 bestuurlijke keuzes gemaakt die zijn verwerkt in de Programmabegroting. Om de financiële bezuinigingsopgave te realiseren heeft de GGD gekozen voor een combinatie van verschillende kansrijke scenario’s die in gezamenlijkheid leiden tot een besparing van € 445.000 structureel (bezuiniging van 1,5% i.p.v. 2,2%). Om volledig aan de VZG-richtlijn te voldoen zou er nog een financiële opgave van ongeveer € 678.500 resteren. Het AB van de GGD heeft besloten om m.b.t. dit resterende bedrag de VZG-richtlijn niet toe te passen, mede aangezien het lastig is om nog meer te bezuinigen zonder te snijden in personeel. Dit zou leiden tot verschraling van de dienstverlening met grote effecten op de gezondheid van de Zeeuwse inwoners.
Daarbij zou gedacht moeten worden aan onwenselijke zaken zoals het sluiten van consultatiebureaus, het bezuinigen op preventieve programma’s voor kwetsbare groepen of op de capaciteit bij Veilig Thuis. Om de structurele besparing van € 445.000 te realiseren wordt ingezet op de volgende 4 kansrijke scenario’s: * Het verhogen van de opbrengsten door meer projectsubsidies te realiseren en markttaken uit te breiden. Dit sluit aan bij de ambitie van de GGD om “een stap naar voren te willen zetten” en zichzelf verder te ontwikkelen als kennispartner. Gestopt zal worden met de Verwijsindex Risicojongeren (AB-besluit van 11 april 2025). * Het Calamiteiten Toezicht Wmo zal worden ondergebracht in het takenpakket toezichthouders sociaal domein, waardoor dit niet tot extra kosten voor de 13 Zeeuwse gemeenten hoeft te leiden. * Vacatures worden weloverwogen opengehouden voor 2 maanden, tenzij de continuïteit van de cruciale dienstverlening en/of goed werkgeverschap in gedrang komt. * Inzet van het vrij besteedbare deel (surplus) binnen de algemene reserve conform het Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader. Basis op orde
Vanaf 2023 zijn er noodzakelijke structurele en deels ook incidentele middelen toegekend om de basis op orde te brengen bij de GGD. In het vierde kwartaal van 2024 is een externe tussenevaluatie uitgevoerd door Lysias advies. Zij concluderen onder meer dat de capaciteitsinzet en aandacht voor het uitvoeren van de wettelijke taken is verbeterd en dat de GGD financieel minder kwetsbaar is door de genomen verbetermaatregelen. De uitdaging voor 2025 en verder is het binden en committeren van medewerkers in de lijnorganisatie zoals de GGD nu is. In 2025 wordt met de bestemmingsreserve Basis op Orde verder gewerkt aan het op orde brengen van de basis.
Zeeuwse Pandemische Paraatheid Het Rijk stelde in 2025 extra financiële middelen beschikbaar waarmee GGD-en in staat worden gesteld de vergrote capaciteit die voortkomt uit de uitvoering van het programma Versterking infectieziektebestrijding en Pandemische Paraatheid deels te bestendigen, zodat zij kunnen voldoen aan de eisen die aan hen gesteld worden. Het is vooralsnog onduidelijk of en in welke mate deze middelen ook in 2026 beschikbaar blijven. Het Rijk stelt wel incidenteel middelen beschikbaar aan de GGD-en voor ‘transitiecapaciteit’ in de periode 2024 t/m 2026. Deze gelden dienen specifiek te worden aangewend om extra capaciteit te creëren om de aansluiting op de Landelijke Functie opschaling Infectieziektebestrijding (LFI) te bewerkstelligen.
Samenwerking GGD-VRZ In 2025 en 2026 wordt het proces rondom samenwerking en huisvesting GGD-VRZ voortgezet. Op 11 april 2025 werden de algemeen besturen van de GGD en de Veiligheidsregio Zeeland (vervolg: VRZ) gevraagd om onderstaande voorgenomen besluiten te nemen inzake samenwerking en gezamenlijke huisvesting: 1. het samenvoegen van de bedrijfsvoeringstaken van GGD en VRZ; 2. het vormen van 1 GR voor de GGD en de VRZ; 3. het realiseren van gezamenlijke huisvesting in Goes-West. Hiermee is nog geen definitieve goedkeuring gegeven voor de verhuizing en de samenvoeging van de GGD en de VRZ. Definitieve besluitvorming zal in februari 2026 plaatsvinden.
JGZ Vanaf 2025 wordt in het programma “Toekomst JGZ; samen voor een gezonde jeugd” de dienstverlening van de JGZ toekomstbestendig ingericht. De GGD werkt aan oplossingen om de huidige dienstverlening anders, efficiënter en gerichter in te zetten. De GGD gaat minder/anders ondersteunen waar dat kan en meer waar nodig. Deze opgave is omvangrijk voor de organisatie en de professionals en vindt daarom (onder begeleiding) gefaseerd plaats over een periode van 3 jaar. De resultaten van dit programma worden in 2025, 2026 en 2027 opgeleverd. In de Programmabegroting (en in de meerjarenschijf 2027) zijn incidenteel benodigde middelen geraamd ten laste van de algemene reserve van de GR GGD. Er wordt geen extra beroep gedaan op incidentele middelen via de gemeenten.
Veilig Thuis Veilig Thuis vervult Zeeuws breed een belangrijke functie in het signaleren, aanpakken en doorbreken van huiselijk geweld en kindermishandeling. Op basis van de toenemende aantallen meldingen, adviezen en vervolgdiensten alsmede de toenemende complexiteit en multiproblematiek blijft toekomstige inzet noodzakelijk. Deze toename heeft in oktober 2024 geleid tot een structurele verhoging van de formatie. De GGD verdeelt deze extra formatie over meerdere functies die direct actief zijn binnen het primaire proces. Hiermee streeft de GGD naar een structurele verlaging van de wachtlijsten.
AZWA In juli 2025 sloten het Rijk, de VNG en de zorgsector het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA) om de zorg in Nederland toekomstbestendig, betaalbaar en toegankelijk te houden met daarbij ook opdrachten voor gemeenten en GGD-en.
|