Paragraaf verbonden partijen

Wij werken samen met verbonden partijen. Dit zijn organisaties waarin de gemeente zeggenschap heeft én geld investeert. Dit bepaalt het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV).

Wat is een financieel belang?

Wij hebben een financieel belang als wij geld geven aan een organisatie, en dat geld niet terugkrijgen als de organisatie failliet gaat. Ook als de gemeente aansprakelijk is voor schulden van de organisatie, is er sprake van financieel belang.

Wat is een bestuurlijk belang?

De gemeente heeft een bestuurlijk belang als zij meebeslist in het bestuur van een organisatie. Dit gebeurt bijvoorbeeld als een wethouder, raadslid of ambtenaar namens de gemeente in het bestuur zit of stemt.

 Let op: Als er alleen financieel belang is, noemen we het geen verbonden partij.

Waarom werken wij met verbonden partijen?
Wij werken met verbonden partijen om publieke taken goed en efficiënt uit te voeren. Vaak gaat het om samenwerking met andere gemeenten.
Verbonden partijen kunnen zijn:
Publiekrechtelijke organisaties, zoals gemeenschappelijke regelingen (GR-en)
Privaatrechtelijke organisaties, zoals stichtingen, verenigingen, coöperaties of bedrijven

Wat moet de gemeente hierover melden?
Wij moeten in een aparte paragraaf uitleg geven over:

  • Het belang dat Vlissingen heeft in de organisatie
  • Het publieke doel dat hiermee wordt bereikt (zoals werkgelegenheid, vestiging van bedrijven, dividend)
  • De risico’s voor de financiële situatie van de gemeente
Verbonden partijen per programma (bedragen x € 1.000) Gemeentelijke bijdrage 2025 Gemeentelijke bijdrage 2026
Programma 1 Leefbaarheid
Afvalstoffenverwijdering Midden- en Noord Zeeland (OLAZ) 1.284 1.296
Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD) 672 995
Veiligheidsregio Zeeland 3.708 3.678
Stadsgewestelijke brandweer (SGB) 451 441
Veiligheidscentrum Zeeland B.V. (Trainingscentrum Vlissingen B.V.)
Programma 2 Aantrekkelijke Stad
North Sea Port SE (voorheen N.V. Zeeland Seaports)
Holding Zeeuwse Visveilingen N.V. (ontvangst van dividend)
Programma 3 Sociale samenhang
Orionis 10.322 10.412
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD) 2.597 2.974
Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland B.V. 212 226
Buurtteams Vlissingen 2.950 3.341
Stadsgewestelijke Zwembad Vastgoed B.V.
Algemene dekkingsmiddelen
GBE Aqua
ZEH
BNG
TOTAAL 22.196 23.363

Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Zeeland (OLAZ)

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Zeeland (OLAZ)
Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Zeeland (OLAZ) Toelichting
Publiek- of privaatrechtelijk Publiekrechtelijk
Vestigingsplaats Kapelle
Doel OLAZ zorgt in het belang van alle deelnemers voor het verwijderen van ons afval. Dit betekent ook dat OLAZ helpt bij het verkopen en verwerken van afval, en dat ze de milieustraten onderhouden.
Betrokken partijen Raden en colleges van B en W van de 13 gemeenten in Zeeland.
Vertegenwoordiging 1 bestuurslid (C. Bertijn) en 1 plaatsvervangend lid uit het college van B en W.
Financieel belang
  • De gemeenten betalen OLAZ voor het verwerken van afval. Ook betalen ze mee aan de kosten van de milieustraten in Zeeland en aan de organisatiekosten van de samenwerking.
  • De kosten voor het verkopen en verwerken van afval worden elk jaar vooraf ingeschat in de begroting. De echte kosten hangen af van hoeveel afval er wordt aangeleverd.
  • Voor de milieustraten en de organisatiekosten hebben we een vast bedrag afgesproken met OLAZ. In 2026 is dit € 28,55 per inwoner. In 2025 was dit € 28,06 per inwoner.
  • De gemeente Vlissingen betaalt in 2026 een bijdrage van € 1.295.950 voor de milieustraten. In 2025 was dit € 1.284.250.
Vermogen

Eigen vermogen 31-12-2024: € 1.653.000    (2023: € 638.000 )
Vreemd vermogen 31-12-2024: € 20.523.000     (2023: € 12.408.000)

Resultaat Resultaat 2024: € 130.000     (2023: € 86.000  )
Raadsprogramma Leefbaarheid
Ontwikkelingen
  • Elke gemeente schat zelf hoeveel restafval en GFT+E-afval er komt. Voor Vlissingen is een voorzichtige schatting gemaakt, gebaseerd op het grondstoffenbeleid 2020-2024 en het nieuwe inzamelsysteem.
  • Er is ook een prijsstijging (indexering) voor personeel, overslag en transport. Dit geldt voor de verwerking van afval én het beheer van de milieustraten.
  • De opbrengsten uit afvalverkoop zijn ingeschat op basis van de marktprijs. Die prijs kan in werkelijkheid hoger of lager uitvallen.
  • In de begroting heeft OLAZ geld gereserveerd voor toekomstige ontwikkelingen. Dit is bedoeld voor investeringen in circulaire ambachtscentra in Zeeland, zoals besloten in 2024.
(Financiële) risico's

Hoeveel elke inwoner moet betalen, hangt af van de prijs van het afval dat we inzamelen.
De afvalstoffenbelasting en een mogelijke CO2-heffing kunnen zorgen voor extra kosten. Dit zijn financiële risico’s voor de gemeenten die meedoen.

Bijdrage bereiken beleidsdoelstellingen gemeente Vlissingen

Afval verwijderen we op een slimme en zuinige manier. Ook het beheer van de milieustraat gebeurt efficiënt en doelgericht.

 

Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD-Zeeland)

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD-Zeeland)

 

Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD-Zeeland) Toelichting
Publiek- of privaatrechtelijk Publiekrechtelijk
Vestigingsplaats Terneuzen
Doel Taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor de deelnemende partijen uitvoeren, op het vlak van milieu.
Betrokken partijen Alle gemeenten in Zeeland, provincie Zeeland en waterschap Zeeuwse Stromen
Vertegenwoordiging 1 lid in algemeen bestuur, wethouder Dhr. W. Boonman  
Financieel belang

De gemeentelijke bijdrage voor 2026 is € 995.400  (2025: € 672.400)

Vermogen

Eigen vermogen 31-12-2024: € 109.773  (2023: € 541.901)
Vreemd vermogen 31-12-2024: € 7.783.107  (2023: € 3.577.520)

In de begroting 2025 was het vreemd vermogen op 31-12-2023 abusievelijk vermeld als € 4.333.749.

Resultaat

Resultaat 2024: € -661.026  (2023: € -752.728)

Het resultaat 2024 ad € -661.026 bestaat uit enerzijds het totaal van baten en lasten ter hoogte van € 1.205.026 nadelig en mutaties reserves voor € 544.000 voordelig.

Raadsprogramma Leefbaarheid
Ontwikkelingen

RUD Zeeland is de wettelijk verplichte omgevingsdienst. RUD Zeeland is het centrale milieuloket van Zeeland en staat voor een schoon en veilig Zeeland. 

Vanaf begrotingsjaar 2021 begroot en rekent RUD Zeeland op basis van de werkelijk afgenomen uren. Hiervoor is het systeem van PxQ vastgesteld. Vanaf 2023 is er naast de PxQ systematiek ook de systematiek van generieke uren op basis van onderwerpen ingevoerd. Vooralsnog wordt ook in 2026 deze financieringssystematiek gehanteerd, al is gebleken dat deze minder goed past bij de werkwijze van RUD Zeeland. De omvorming naar een passender systematiek is echter niet eenvoudig en zal nog enige tijd vergen.

Een belangrijke ontwikkeling blijft het Interbestuurlijk Programma Versterking VTH-stelsel (IBP VTH). Met dit programma, gestart medio 2022, wordt gevolg gegeven aan het advies van de Commissie Van Aartsen, om het bestaande VTH-stelsel op essentiële punten te verbeteren.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft eind 2023 aangegeven dat geen van de 29 omgevingsdiensten in Nederland voldoet aan alle gestelde criteria. Door RUD Zeeland is een Plan van Aanpak geschreven om een robuuste RUD te worden. In 2024 heeft hierover overleg en besluitvorming plaatsgevonden en in 2025 is RUD Zeeland begonnen met het implementeren van het Plan van Aanpak Robuuste RUD.
De uitwerking van dit plan heeft een forse verhoging van de gemeentelijke bijdrage tot gevolg, zoals zichtbaar is aan de voor RUD Zeeland begrote budgetten in de meerjarenbegroting.

Verder zijn in de begroting de extra benodigde middelen opgenomen voor de nieuwe dienstverlening en huisvesting. Dit is gebaseerd op het AB-voorstel ‘dienstverlening en huisvesting RUD Zeeland per 1 januari 2026’ waar het algemeen bestuur op 24 maart 2025 mee heeft ingestemd.

Eveneens is de overdracht van bodemtaken verwerkt in de begroting 2026. Deze overdracht vindt plaats, omdat door de Omgevingswet het bevoegd gezag van de provincie naar de desbetreffende gemeente verschoven is. Mede omdat de verschuiving van bevoegd gezag niet gepaard gaat met overheveling van het benodigde budget, leiden de extra bodemtaken tot een hogere jaarbijdrage.

Tenslotte is door de inwerkingtreding van de Omgevingswet het basistakenpakket gewijzigd. Het toezicht op een honderdtal bedrijven en zo’n vijftig gasregelstations valt nu ook onder de basistaken. Vlissingen is daardoor verplicht om deze werkzaamheden die voorheen in eigen beheer werden gedaan, door RUD Zeeland te laten uitvoeren.

(Financiële) risico's

De organisatie van RUD Zeeland moet versterkt dan wel uitgebreid worden om te voldoen aan kwaliteitscriteria die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hanteert. Om aan deze criteria te gaan voldoen, wordt het plan van aanpak robuuste RUD uitgevoerd.
Omdat het grootste deel van de nodige middelen in begroting  2026 zijn meegenomen, is het financiële risico van dit traject inmiddels beperkt. Er dienen nog aanvullende middelen voor de jaarschijf 2027 te worden geaccordeerd.

Verder staat RUD Zeeland - samen met de deelnemers - voor de uitdaging de verhuizing in goede banen te leiden en de organisatie toekomstbestendig te maken, zodat de taken adequaat en op goed niveau uitgevoerd blijven worden. Doordat met ingang van 2026 nieuwe dienstverleningsovereenkomsten ingaan, is ook dit risico beperkt.
 
De uitvoeringsorganisatie van RUD Zeeland is kwetsbaar omdat in de komende jaren diverse medewerkers met pensioen gaan. Daarbij is voor veel specialistische functies de arbeidsmarkt bijzonder krap.

Bijdrage bereiken beleidsdoelstellingen gemeente Vlissingen

RUD Zeeland verzorgt een optimale uitvoering van de basistaken van de gemeente Vlissingen op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Het wettelijk kader daarvoor is vanaf 1 januari 2024 de Omgevingswet en de daarop gebaseerde uitvoeringsregelgeving met betrekking tot milieu.

 

Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) Toelichting
Publiek- of privaatrechtelijk Publiekrechtelijk
Vestigingsplaats Middelburg
Doel De doelstelling van Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) is het behartigen van de belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisismanagement. 
Betrokken partijen Raden en colleges van B en W van alle Zeeuwse gemeenten.
Vertegenwoordiging De burgemeester in het algemeen bestuur en als agendalid en toehoorder in het dagelijks bestuur.
Financieel belang

De gemeentelijke bijdrage voor 2026 is € 3.677.824

Vermogen Eigen vermogen 31-12-2024: € 1.717.688
Vreemd vermogen 31-12-2024: € 28.230.389
Resultaat Resultaat 2024: € 686.511
Raadsprogramma Leefbaarheid
Ontwikkelingen Vanaf 2027 krijgt VRZ te maken met verder oplopende kapitaallasten. De komende jaren moet veel (brandweer)materieel worden vervangen, zoals de vervanging van afgeschreven tankautospuiten (minimaal 33, maximaal 44). Vervanging is noodzakelijk om de operationaliteit en de slagkracht voor de basisbrandweerzorg te kunnen garanderen. VRZ vraagt gemeenten om in de begroting concreet rekening te houden met deze stijgende kapitaallasten.

Voorts heeft het algemeen bestuur van VRZ een voorgenomen besluit voor het samenvoegen van bedrijfsvoeringstaken van GGD en VRZ, het oprichten van een gezamenlijke gemeenschappelijke regeling voor beide organisaties en het bouwen van gezamenlijke huisvesting in Goes-West. Hiervoor hebben de gemeenteraden een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld.
(Financiële) risico's VRZ staat in de komende beleidsperiode, naast operationele uitdagingen, ook voor een aantal financiële uitdagingen. Oplopende kapitaallasten als gevolg van noodzakelijk vervangingsinvesteringen van brandweermaterieel en oplopende loonkosten laten in de meerjarenraming 2023 t/m 2025 een stapsgewijze stijging van de gemeentelijke bijdrage zien. Het nieuwe meerjarenbeleidsplan is op het moment van schrijven nog niet opgesteld door VRZ. De conceptbegroting 2026 is niet-sluitend met een tekort van € 1.539.540.

Bijdrage bereiken beleidsdoelstellingen gemeente Vlissingen

Op grond van de Wet Veiligheidsregio’s en de op de grond van deze wet opgestelde Gemeenschappelijke regeling VRZ 2013 zijn door de dertien Zeeuwse gemeenten aan VRZ een aantal taken en bevoegdheden in het kader van de advisering, bestrijding en voorkoming van rampen, branden en crises overgedragen. Naast deze taken is VRZ op grond van diezelfde wet verantwoordelijk voor het instellen en in stand houden van de brandweer, een meldkamerfunctie en het instellen en in stand houden van een Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie (GHOR).

De wettelijke taken moet VRZ uitvoeren in een, vanuit veiligheidsoogpunt, ingewikkelde regio. Naast de specifieke geografische en infrastructurele kenmerken, wordt in Zeeland met veel vrijwilligers gewerkt die zich inzetten voor de veiligheid in Zeeland. Samen met de andere twaalf deelnemende gemeenten in VRZ, is het voor de gemeente Vlissingen van belang dat VRZ op een financieel verantwoorde en met voldoende operationele sterkte de genoemde wettelijke taken kan vervullen. Dit is van groot belang voor de veiligheid van de burgers in Vlissingen en Zeeland.

 

Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen (SGB)

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen (SGB)
Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen (SGB)  Toelichting
Publiek- of privaatrechtelijk Publiekrechtelijk
Vestigingsplaats Middelburg
Doel De doelstelling van de Stadsgewestelijke Brandweer (SGB) betreft het beheer, onderhoud en instandhouding van de brandweerkazernes binnen het stadsgewest.
Betrokken partijen Gemeenteraden en colleges van B en W van de gemeenten Middelburg en Vlissingen.
Vertegenwoordiging De burgemeester en 1 wethouder in het algemeen bestuur en 2 plaatsvervangende leden uit het college.
Financieel belang De gemeente Vlissingen draagt voor 50% bij aan de begroting van de SGB. De gemeentelijke bijdrage voor 2026 is € 441.000.
Vermogen Eigen vermogen 31-12-2024: € 93.422
Resultaat Resultaat 2024: € -109.000
Raadsprogramma Leefbaarheid
Ontwikkelingen Bij het overgaan van al het personeel, materieel en materiaal naar de VRZ is afgesproken met alle deelnemende gemeenten aan de gemeenschappelijke regeling VRZ dat het eigendom van de gebouwen (kazernes) en het beheer van de brandkranen achterblijft bij de gemeenten. Voor de gemeenten Vlissingen en Middelburg geldt dat deze onderdelen niet in beheer zijn van de afzonderlijke gemeenten, maar bij de SGB. Voor deze, bij de SGB achterblijvende taken, is samen met de gemeente Middelburg een uitvoeringsorganisatie ingericht.
(Financiële) risico's De voorziening FLO.

Bijdrage bereiken beleidsdoelstellingen gemeente Vlissingen

De doelstelling van de SGB betreft, na de regionalisering van de brandweer per 1 januari 2014, het door de gemeenten Vlissingen en Middelburg gezamenlijk verzorgen van het gebouwenbeheer van de kazernes en het onderhoud van de brandkranen binnen de SGB.

 

Veiligheidscentrum Zeeland B.V. (VCZ)

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Veiligheidscentrum Zeeland B.V. (VCZ)
Veiligheidscentrum Zeeland B.V. (VCZ)  Toelichting
Publiek- of privaatrechtelijk Privaatrechtelijk
Vestigingsplaats Vlissingen
Doel Het verzorgen van cursussen op het gebied van brandpreventie, -het bestrijden en - beveiligen en de realistische voorbereiding van cursisten op hun taken als (bedrijfs) brandweerman/vrouw of al (bedrijfs)hulpverlener in bedrijven en instellingen.
Betrokken partijen Gemeente Vlissingen.
Vertegenwoordiging De gemeente heeft 100% zeggenschap. Het geplaatst aandelenkapitaal bedraagt € 150.000 met een agioreserve van € 822.262.
Financieel belang De gemeente is 100% aandeelhouder en heeft een langlopende lening verstrekt van € 427.500 (v.j. € 427.500). Daarnaast is er nog een rekening courant verhouding met de gemeente. De langlopende lening en de rekening courantverhouding is volledig afgeschreven door de gemeente en volledig voorzien. 
Vermogen Eigen vermogen 31-12-2024: € 457.236  (2023: € 413.719 )
Vreemd vermogen 31-12-2024: € 1.660.465  (2023: € 1.821.925)
Resultaat Resultaat 2024: € 43.517  (2023: € -30.059 )
Raadsprogramma Leefbaarheid
Ontwikkelingen De gemeente wil in 2025 of 2026 alle aandelen van VCZ verkopen. Dit gebeurt via een openbare selectieprocedure. Daarbij houdt de gemeente zich aan de regels die de Hoge Raad heeft vastgesteld in het Didam-arrest.
(Financiële) risico's De gemeente loopt geen financieel risico meer aangezien het eigen vermogen, langlopende lening en rekening-courant reeds volledig zijn voorzien.

Bijdrage bereiken beleidsdoelstellingen gemeente Vlissingen

De vennootschap draagt niet direct bij aan de beleidsdoelstellingen van de gemeente. Indirect draagt de vennootschap bij aan de beleidsdoelstellingen van veiligheid vanwege opleidingen aan personeel van VRZ.

 

North Sea Port SE

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - North Sea Port SE
North Sea Port SE  Toelichting
Publiek- of privaatrechtelijk Privaatrechtelijk
Vestigingsplaats Sas van Gent
Doel Ontwikkeling, uitgifte en beheer van havens, haventerreinen en -faciliteiten, van Vlissingen tot Gent. Verder zorgdragen voor a) een veilige en efficiënte afhandeling van het scheepvaartverkeer, en b) nautische en maritieme orde en veiligheid.
Betrokken partijen Provincie Zeeland en Oost-Vlaanderen, Stad Gent en gemeenten Borsele, Terneuzen, Vlissingen, Evergem en Zelzate.
Vertegenwoordiging Gemeente Vlissingen is sinds 1 juli 2019 aandeelhouder in North Sea Port SE, voor 8 1/3 procent. De gemeenten Borsele en Terneuzen zijn dat voor eenzelfde percentage.
Provincie Zeeland is 25 procent aandeelhouder in North Sea Port SE. De andere 50 procent van de aandelen SE worden gehouden door Provincie Oost-Vlaanderen, Stad Gent en gemeenten Evergem en Zelzate.
Gemeente Vlissingen heeft, uit het College, 1 lid in de Algemene vergadering van Aandeelhouders (AvA) van North Sea Port SE. Ook neemt 1 lid uit het college van Vlissingen deel aan het Toezichthoudend Orgaan (TZO) van North Sea Port SE. 
Financieel belang Gemeente Vlissingen is sinds 1 juli 2019 aandeelhouder in North Sea Port SE, voor 8 1/3 procent.
Vermogen Eigen vermogen 31-12-2024: € 676.679.000  (2023: € 639.055.000)
Vreemd vermogen 31-12-2024: € 305.634.000  (2023: € 305.877.000)
Resultaat Resultaat 2024: € 37.625.000  (2023: € 37.771.000)
Raadsprogramma Aantrekkelijke stad
Ontwikkelingen Afhankelijk van wanneer jaarrekening verschijnt.
(Financiële) risico's North Sea Port doet aan risicomanagement. Het havenbedrijf onderkent en managet diverse risico's die het opsomt in haar bestuursverslag. In 2023 zijn de afspraken met de Nederlandse belastingdienst vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. In de jaarrekening is de relatie tussen de nominale belastingdruk en de effectieve belastingdruk nader uitgewerkt. De effectieve belastingdruk bedraagt in 2023 34,8%. De aanpassing van de belastinglatentie leidt niet tot een uitstroom van middelen en moet gezien worden in samenhang met de vorming van de latentie in 2020. Daarmee is het risico van vennootschapsbelasting afgewend.
September 2024 bedroeg de financieringspositie van North Sea Port Netherlands € 168,7 miljoen; de garantstelling door de Nederlandse garanten, waaronder gemeente Vlissingen, bedroeg € 340 miljoen. Het verschil tussen deze 2 bedragen is de buffer en deze is meer dan toereikend. De Nederlandse aandeelhouders staan daarnaast (secundair) borg voor de leningen en derivatenportefeuille van WarmCO2, voor een bedrag van € 65 miljoen. Per 30 september 2024 bedroeg de financieringspositie WarmCO2 € 17 miljoen.  Er bestaat een non performing status van deze lening bij de BNG tot 1 december 2025.  WarmCO2 blijft in een kwetsbare situatie verkeren en alle partijen zullen de ontwikkelingen nauwgezet volgen. Daarbij wordt gekeken naar alternatieve leveranciers van warmte aan de tuinders. North Sea Port zal in 2024 het eigen vermogen van WarmCO2 versterken en door de positieve begroting kan de non performing status van WarmCO2 door de bank mogelijk worden ingetrokken. 

Bijdrage bereiken beleidsdoelstellingen gemeente Vlissingen

Gemeente Vlissingen streeft naar nieuwe ontwikkelingen in het zeehavengebied, met nieuwe bedrijven, nieuwe werkgelegenheid en toegevoegde waarde. Havenbedrijf North Sea Port draagt hier in ruime mate aan bij.

 

Holding Zeeuwse Visveiling B.V.

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Holding Zeeuwse Visveiling B.V.

 

Holding Zeeuwse Visveiling B.V.  Toelichting
Publiek- of privaatrechtelijk Privaatrechtelijk
Vestigingsplaats Vlissingen
Doel Holding Zeeuwse Visveilingen B.V. heeft een 100% deelneming in Zeeuwse Visveiling Vlissingen B.V. en een 100% deelneming in Zeeuwse Visveiling Breskens N.V.
Betrokken partijen Zeeuwse Visveiling Vlissingen B.V., Zeeuwse Visveiling Breskens N.V.
Vertegenwoordiging Gemeente Vlissingen heeft 65% van de aandelen van de Holding.
Vertegenwoordiging van 1 wethouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Financieel belang Gemeente Vlissingen heeft 65% van de aandelen van de Holding.
Vermogen Eigen vermogen 2024: € 4.579.260  (2023: € 4.848.894)
Vreemd vermogen 2024: € 110.311  (2023: € 162.432)
Resultaat Resultaat 2024: € - 269.632  (2023: € - 265.338)  
Raadsprogramma Aantrekkelijke stad
Ontwikkelingen De aandeelhouders van HZV zijn een aantal jaar geleden een zoektocht gestart naar een partij die de aandelen wilde overnemen. Medio 2024 is een openbare verkoopprocedure opgestart. De aandelen zijn verkocht aan Insula Urk Holding B.V. De verkoop van de aandelen wordt in 2025 volledig afgerond.
In het eerste kwartaal 2026 wordt de financiële afwikkeling via de notaris verwacht. 
(Financiële) risico's

De verkoop van de aandelen wordt in 2025 afgerond. Daarmee zijn er geen financiële risico's meer.   

Bijdrage bereiken beleidsdoelstellingen gemeente Vlissingen

Door de verkoop van de aandelen aan Insula Urk Holding B.V. wordt de visveiling behouden en de werkgelegenheid gegarandeerd. Hiermee wordt maximaal bijgedragen aan de beleidsdoelstellingen van de gemeente Vlissingen.

 

Gemeenschappelijke Regeling Orionis Walcheren

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Gemeenschappelijke Regeling Orionis Walcheren
Gemeenschappelijke Regeling Orionis Walcheren  Toelichting
Publiek- of privaatrechtelijk Publiekrechtelijk
Vestigingsplaats Vlissingen
Doel Orionis Walcheren is een gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Vlissingen, Middelburg en Veere voor de uitvoering van (wettelijke) taken op het gebied van de Participatiewet (PW, IOAW, IOAZ, BBZ, WSW) en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). Daarnaast voert Orionis Walcheren een voornaam deel van de minimaregelingen uit. Orionis Walcheren ondersteunt inwoners die een beroep doen op de Participatiewet met hun ontwikkeling en begeleiding naar (zo regulier mogelijk) werk. Zodat deze inwoners weer zo spoedig mogelijk in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien en zo veel mogelijk kunnen meedoen in de samenleving. Inwoners die (tijdelijk) ondersteuning nodig hebben voor hun levensonderhoud, kunnen een beroep doen op Orionis Walcheren voor een inkomens- en/of bijstandsvoorziening(en).
Betrokken partijen Raden en colleges van B en W van de gemeenten Veere, Vlissingen en Middelburg.
Vertegenwoordiging 1 bestuurslid dagelijks bestuur en 3 leden algemeen bestuur uit het college gemeente Vlissingen.
Financieel belang

De totale bijdrage 2026 van de gemeente Vlissingen aan Orionis Walcheren is € 53.944.558 (2025: € 53.487.989). Deze bestaat voor:

  • € 39.414.701 (75%) uit rijksbijdragen voor de bekostiging van bijstandsuitkeringen (Buig-budget), re-integratieactiviteiten en beschut werk (Wsw).
  • € 4.014.621 voor de bekostiging van bijzondere bijstand en minimaregelingen;
  • € 10.412.237 voor de bekostiging van uitvoeringskosten Orionis Walcheren.
Vermogen Eigen vermogen 31-12-2024: € 2.081.000  (2023: € 1.062.000)
Vreemd vermogen 31-12-2024: € 18.316.000  (2023: € 16.418.000)
Resultaat Resultaat 2024: € 1.469.000  (2023: €  888.000)
Raadsprogramma Sociale Samenhang
Ontwikkelingen

Extra investering in re-integratie
De extra investering door de Walcherse gemeenten in re-integratie wordt in  2026  en verder voortgezet, zodat jaarlijks 200 inwoners met een bijstandsuitkering extra door Orionis Walcheren gere-integreerd kunnen worden naar betaald werk. Jaarlijks wordt geëvalueerd of het financieel en maatschappelijk lonend is om het investeringsbedrag voort te zetten of eventueel aan te passen.

Transitieplan Werkontwikkelbedrijf
Orionis Walcheren verwacht dat begin 2026 het transitieplan ‘Werkontwikkelbedrijf Walcheren’ is vastgesteld door de Walcherse raden. Dit is een plan dat elke gemeente c.q. regio in Nederland verplicht moet vaststellen om een sociale infrastructuur te garanderen voor kwetsbare inwoners. Deze infrastructuur bestaat uit: 
1.    Een vangnetfunctie voor mensen die niet (direct) bij reguliere werkgevers kunnen werken; 
2.    Een springplankfunctie als opstap voor mensen naar een reguliere baan.    

Intensivering schuldhulpverlening
De Walcherse gemeenten en Orionis Walcheren gaan de schuldhulpverlening aan inwoners intensiveren. Hiertoe is een plan opgesteld dat bestaat uit 4 doelen:
1.    Meer inwoners met (beginnende) schulden worden bereikt;
2.    Meer hulptrajecten voor zowel vroegsignalering als schuldhulpverlening worden gestart;
3.    Meer hulptrajecten zijn effectief.

(Financiële) risico's

Er is voortdurende onzekerheid over de Rijksbijdrage BUIG (Bundeling van Uitkeringen Inkomensvoorzieningen aan Gemeenten). De afgelopen jaren hebben laten zien dat daarin grote schommelingen kunnen optreden.  Het financieel resultaat op de rijksbijdrage wordt bepaald door drie aspecten:

  1. omvang van het landelijke macrobudget BUIG; 
  2. het budgetaandeel van de gemeente Vlissingen in dat macrobudget; 
  3. de ontwikkeling van het bestand werkloze inwoners met een bijstandsuitkering.

Op de eerste 2 aspecten heeft de gemeente geen invloed. Het derde aspect kan door de gemeente deels beïnvloed worden. Dit gebeurt door middel van de re-integratie van werkloze inwoners met een bijstands- uitkering naar werk door Orionis Walcheren.  De resultaten van re-integratie moeten gelijke tred houden met landelijke gemiddelden om zicht te houden op een neutraal- en bij voorkeur positief resultaat op de Rijksbijdrage BUIG.

De resultaten van het Werkleerbedrijf hangen mede af van externe factoren zoals marktwerking, de gevolgen van oorlogen en crisissen. Door (financiële) risico's meer te beleggen bij hun klanten kan het financieel risico bij het werkleerbedrijf zelf deels verminderd worden.

Bijdrage bereiken beleidsdoelstellingen gemeente Vlissingen

Als verbonden partij wordt een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de realisatie van de 2 belangrijkste beleidsdoelen van het thema Bestaanszekerheid, namelijk:

  • In 2029 zijn in de gemeente Vlissingen minder inwoners uit de beroepsbevolking werkloos en afhankelijk van een bijstandsuitkering. 
  • In 2029 hebben in de gemeente Vlissingen minder huishoudens geregistreerde problematische schulden.

 

Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD) Toelichting
Publiek- of privaatrechtelijk Publiekrechtelijk
Vestigingsplaats Goes
Doel Het openbaar lichaam is ingesteld om gezamenlijke belangen van de deelnemers te behartigen op het gebied van de Wet publieke gezondheid, de Wet veiligheidsregio’s, de Wet op de lijkbezorging, de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Wet Kinderopvang.
Betrokken partijen Raden en colleges van B en W van alle Zeeuwse gemeenten.
Vertegenwoordiging 1 bestuurslid en 1 plaatsvervangend lid uit het college.
Financieel belang

Bijdrage naar rato van het aantal inwoners op 1 januari voorafgaand aan het desbetreffende begrotingsjaar zoals door het Centraal Bureau voor de Statistiek gepubliceerd. 

De gemeentelijke bijdrage voor 2026 is € 2.779.161  (2025: € 2.973.616) exclusief inkoop jeugdhulp.
De gemeentelijke bijdrage voor de uitvoeringskosten van Inkoop Jeugdhulp bedraagt voor 2026 € 212.616  (2025: € 247.178).

Vanaf 2024 zijn alleen de uitvoeringskosten voor inkoop jeugdhulp opgenomen in de begroting van de GGD. De kosten voor jeugdhulp worden alleen nog maar opgenomen in de gemeentelijke begroting.

Vermogen Eigen vermogen 31-12-2024: € 6.516.882  (2023: € 7.423.115) 
Vreemd vermogen 31-12-2024: € 32.018.125  (2023: € 33.612.628) 
Resultaat Resultaat 2024: € 1.202.129  (2023: € 3.335.369)
Raadsprogramma Sociale Samenhang
Ontwikkelingen

Door de VZG is voor het jaar 2026 een uniforme bezuinigingsrichtlijn voor GR-en opgesteld van 2,2% en een uniforme indexeringsrichtlijn van 0%. De GGD heeft, na consultatie van de begeleidingscommissie, op verzoek van het Dagelijks Bestuur de consequenties inzichtelijk gemaakt van deze richtlijnen.

Het AB heeft op 11 april 2025 bestuurlijke keuzes gemaakt die zijn verwerkt in de Programmabegroting. Om de financiële bezuinigingsopgave te realiseren heeft de GGD gekozen voor een combinatie van verschillende kansrijke scenario’s die in gezamenlijkheid leiden tot een besparing van € 445.000 structureel (bezuiniging van 1,5% i.p.v. 2,2%). Om volledig aan de VZG-richtlijn te voldoen zou er nog een financiële opgave van ongeveer € 678.500 resteren. Het AB van de GGD heeft besloten om m.b.t. dit resterende bedrag de VZG-richtlijn niet toe te passen, mede aangezien het lastig is om nog meer te bezuinigen zonder te snijden in personeel. Dit zou leiden tot verschraling van de dienstverlening met grote effecten op de gezondheid van de Zeeuwse inwoners.

Daarbij zou gedacht moeten worden aan onwenselijke zaken zoals het sluiten van consultatiebureaus, het bezuinigen op preventieve programma’s voor kwetsbare groepen of op de capaciteit bij Veilig Thuis. Om de structurele besparing van € 445.000 te realiseren wordt ingezet op de volgende 4 kansrijke scenario’s: 
* Het verhogen van de opbrengsten door meer projectsubsidies te realiseren en markttaken uit te breiden. Dit sluit aan bij de ambitie van de GGD om “een stap naar voren te willen zetten” en zichzelf verder te ontwikkelen als kennispartner. Gestopt zal worden met de Verwijsindex Risicojongeren (AB-besluit van 11 april 2025). 
* Het Calamiteiten Toezicht Wmo zal worden ondergebracht in het takenpakket toezichthouders sociaal domein, waardoor dit niet tot extra kosten voor de 13 Zeeuwse gemeenten hoeft te leiden. 
* Vacatures worden weloverwogen opengehouden voor 2 maanden, tenzij de continuïteit van de cruciale dienstverlening en/of goed werkgeverschap in gedrang komt. 
* Inzet van het vrij besteedbare deel (surplus) binnen de algemene reserve conform het Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader. 
Basis op orde 

Vanaf 2023 zijn er noodzakelijke structurele en deels ook incidentele middelen toegekend om de basis op orde te brengen bij de GGD. In het vierde kwartaal van 2024 is een externe tussenevaluatie uitgevoerd door Lysias advies. Zij concluderen onder meer dat de capaciteitsinzet en aandacht voor het uitvoeren van de wettelijke taken is verbeterd en dat de GGD financieel minder kwetsbaar is door de genomen verbetermaatregelen. De uitdaging voor 2025 en verder is het binden en committeren van medewerkers in de lijnorganisatie zoals de GGD nu is. In 2025 wordt met de bestemmingsreserve Basis op Orde verder gewerkt aan het op orde brengen van de basis. 

Zeeuwse Pandemische Paraatheid 
Het Rijk stelde in 2025 extra financiële middelen beschikbaar waarmee GGD-en in staat worden gesteld de vergrote capaciteit die voortkomt uit de uitvoering van het programma Versterking infectieziektebestrijding en Pandemische Paraatheid deels te bestendigen, zodat zij kunnen voldoen aan de eisen die aan hen gesteld worden. Het is vooralsnog onduidelijk of en in welke mate deze middelen ook in 2026 beschikbaar blijven. Het Rijk stelt wel incidenteel middelen beschikbaar aan de GGD-en voor ‘transitiecapaciteit’ in de periode 2024 t/m 2026. Deze gelden dienen specifiek te worden aangewend om extra capaciteit te creëren om de aansluiting op de Landelijke Functie opschaling Infectieziektebestrijding (LFI) te bewerkstelligen.

Samenwerking GGD-VRZ 
In 2025 en 2026 wordt het proces rondom samenwerking en huisvesting GGD-VRZ voortgezet. Op 11 april 2025 werden de algemeen besturen van de GGD en de Veiligheidsregio Zeeland (vervolg: VRZ) gevraagd om onderstaande voorgenomen besluiten te nemen inzake samenwerking en gezamenlijke huisvesting: 
1. het samenvoegen van de bedrijfsvoeringstaken van GGD en VRZ; 
2. het vormen van 1 GR voor de GGD en de VRZ; 
3. het realiseren van gezamenlijke huisvesting in Goes-West.
Hiermee is nog geen definitieve goedkeuring gegeven voor de verhuizing en de samenvoeging van de GGD en de VRZ. Definitieve besluitvorming zal in februari 2026 plaatsvinden.

JGZ 
Vanaf 2025 wordt in het programma “Toekomst JGZ; samen voor een gezonde jeugd” de dienstverlening van de JGZ toekomstbestendig ingericht. De GGD werkt aan oplossingen om de huidige dienstverlening anders, efficiënter en gerichter in te zetten. De GGD gaat minder/anders ondersteunen waar dat kan en meer waar nodig. Deze opgave is omvangrijk voor de organisatie en de professionals en vindt daarom (onder begeleiding) gefaseerd plaats over een periode van 3 jaar. De resultaten van dit programma worden in 2025, 2026 en 2027 opgeleverd. In de Programmabegroting (en in de meerjarenschijf 2027) zijn incidenteel benodigde middelen geraamd ten laste van de algemene reserve van de GR GGD. Er wordt geen extra beroep gedaan op incidentele middelen via de gemeenten. 

Veilig Thuis 
Veilig Thuis vervult Zeeuws breed een belangrijke functie in het signaleren, aanpakken en doorbreken van huiselijk geweld en kindermishandeling. Op basis van de toenemende aantallen meldingen, adviezen en vervolgdiensten alsmede de toenemende complexiteit en multiproblematiek blijft toekomstige inzet noodzakelijk. Deze toename heeft in oktober 2024 geleid tot een structurele verhoging van de formatie. De GGD verdeelt deze extra formatie over meerdere functies die direct actief zijn binnen het primaire proces. Hiermee streeft de GGD naar een structurele verlaging van de wachtlijsten.

AZWA
In juli 2025 sloten het Rijk, de VNG en de zorgsector het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA) om de zorg in Nederland toekomstbestendig, betaalbaar en toegankelijk te houden met daarbij ook opdrachten voor gemeenten en GGD-en.

(Financiële) risico's

Inflatie en CAO-stijging
Het totaal aan opgelegde VZG-bezuinigingen (0% indexering en 2,2% bezuiniging gemeentelijke bijdragen) bedroeg voor de GR GGD Zeeland € 1.123.500. Omdat de verhouding personele kosten/materiële kosten bij de GGD afwijkt (78% personeel en 22% materieel) van de door de VZG gehanteerde verhouding, wordt verzocht om een hogere bijdrage. Daarnaast geven zij aan niet te kunnen voldoen aan de gevraagde bezuiniging. De GGD heeft € 445.000 aan voorgenomen bezuinigingen opgenomen in de begroting. De GGD geeft aan geen structurele positieve effecten te hebben ter dekking van dit verschil, wat ook leidt tot hogere gemeentelijke bijdragen dan conform de VZG-richtlijn. Te weten voor de GGD € 599.100 en voor IJZ € 79.400.

Bezuinigingen
Er zijn verschillende bezuinigingen aangekondigd. Als bezuinigingen niet gerealiseerd worden, kan dit leiden tot een hogere gemeentelijke bijdrage of het interen op reserves.

 

Bijdrage bereiken beleidsdoelstellingen gemeente Vlissingen

De GGD geeft uitvoering aan de taken vanuit de Wet Publieke Gezondheid. Hieronder vallen onder andere: jeugdgezondheidszorg (consultatiebureau en ‘schoolarts’), medische milieukunde, infectieziektebestrijding, gezondheidsmonitoren en gezondheidsvoorlichting.
De GGD voert naast wettelijke taken ook taken uit zoals forensische geneeskunde, publieke gezondheidszorg in COA-opvanglocaties en sociaal-medische advisering. De gemeente Vlissingen neemt daarnaast nog een aantal aanvullende diensten af ten behoeve van de lokale jeugdgezondheidzorg (zoals opvoedcursussen, videohome-training en overbruggingszorg).

Het programma Veilig Thuis voert voor Vlissingen de taken van het Zeeuwse advies- en meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling uit. Deze taken vloeien voort uit de Wmo, de Jeugdwet en de Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Het programma kent een duale financiering via de jeugdhulpbudgetten van de 13 gemeenten enerzijds en de centrumgemeente middelen uit de Decentralisatie Uitkering Vrouwenopvang (DuVo) anderzijds.

 

 

Gemeentelijke Vervoerscentrale B.V. (GVC)

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Gemeentelijke Vervoerscentrale B.V. (GVC)
Gemeentelijke Vervoerscentrale B.V. (GVC)  Toelichting
Publiek- of privaatrechtelijk Privaatrechtelijk
Vestigingsplaats Terneuzen
Doel Organiseren en regisseren van maatschappelijk- en leerlingen vervoer (sociaal domein) op Walcheren.
Betrokken partijen Aandeelhouders zijn het Samenwerkingsverband Collectief vervoer Zeeuws-Vlaanderen, het Samenwerkingsverband Welzijnszorg Oosterschelderegio, de gemeenten Vlissingen, Veere, Middelburg en Goeree-Overflakkee en de Provincie Zeeland.
Vertegenwoordiging Via Algemene aandeelhoudersvergadering.
Financieel belang In 2015 heeft de gemeente 2.000 preferente aandelen gekocht voor € 0,34.
De gemeentelijke bijdrage voor 2026 bedraagt € 226.000  (2025: € 211.600).

Vermogen Eigen vermogen 31-12-2024:  € 538.000
Vreemd vermogen 31-12-2024: € 2.385.000
Resultaat Resultaat 2024 € 7.000
Raadsprogramma Sociale Samenhang
Ontwikkelingen Sinds november 2015 regisseert en organiseert de GVC het doelgroepenvervoer, waaronder vraagafhankelijk Wmo-vervoer, vervoer in het kader van de Jeugdwet en leerlingenvervoer. In 2022 is er, in het kader van de Regionale Mobiliteitsstrategie van de provincie Zeeland, een raadsbesluit genomen om de GVC door te ontwikkelen tot een Mobiliteitscentrale. Er wordt toegewerkt naar een nieuw te vormen GR Publiek Vervoer Zeeland met o.a. het uitrollen van flexvervoer. Begin 2026 zal hier besluitvorming over plaatsvinden en de Regionale Mobiliteitsstrategie verder worden vormgegeven.
(Financiële) risico's Er zijn geen risico’s uit hoofde van aandeelhouderschap, anders dan de normale risico’s. Daarnaast heeft de GVC normale bedrijfsvoeringsrisico’s bij het aansturen van het doelgroepenvervoer, zoals een toename van personeelskosten bij uitbreiding van de formatie, investeringen in ICT of een hogere BTW.

Bijdrage bereiken beleidsdoelstellingen gemeente Vlissingen

De taak van de GVC is om een bijdrage te leveren aan de doelmatigheid en de kwaliteit van het doelgroepenvervoer.

 

Stadsgewestelijk Zwembad Vastgoed B.V.

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Stadsgewestelijk Zwembad Vastgoed B.V.
Stadsgewestelijk Zwembad Vastgoed B.V.  Toelichting
Publiek- of privaatrechtelijk Privaatrechtelijk
Vestigingsplaats Vlissingen
Doel Het beheren en (doen) exploiteren van zwembadgebouwen alsmede het financieren daarvan.
Betrokken partijen Gemeente Vlissingen en Gemeente Middelburg.
Vertegenwoordiging De gemeente heeft zeggenschap in de algemene vergadering van aandeelhouders ter grootte van het aandeel in het geplaatste aandelenkapitaal (de helft van € 90.000). Tevens 1 directeur in de directie.
Financieel belang De gemeente draagt bij in het exploitatietekort van de BV op basis van de verhouding 50-50 met de gemeente Middelburg.
Vermogen Eigen vermogen 31-12-2024: €  405.430  (2023: € 277.485 )
Vreemd vermogen 31-12-2024: € 9.557.026  (2023: € 10.508.708 )
Resultaat Resultaat 2024: € 127.946  (2023: €  0 )
Raadsprogramma Sociale Samenhang
Ontwikkelingen Het jaar 2024 heeft in het teken gestaan om, naar aanleiding van de aanbestedingsprocedure, de exploitatie van het Feel Fit center door Sportfondsen operationeel te krijgen. In 2026 zal verdere uitvoering worden gegeven aan de de uitvoering van het technisch onderhoud van het zwembad op basis van het geactualiseerde meerjaren onderhoudsplan teneinde de bedrijfscontinuïteit van het zwembad te kunnen borgen.
(Financiële) risico's Bijdragen in een eventueel exploitatietekort.

Bijdrage bereiken beleidsdoelstellingen gemeente Vlissingen

Het samen met de gemeente Middelburg in stand houden van het Vrijburgbad draagt bij aan het realiseren van de sportdoelstellingen van de gemeente Vlissingen. Door te zorgen voor goede sportfaciliteiten in de gemeente, en deze voor betaalbare tarieven beschikbaar te stellen, zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk inwoners kunnen sporten en bewegen.

 

Buurtteams Vlissingen

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Buurtteams Vlissingen
Buurtteams Vlissingen Toelichting
Publiek- of privaatrechtelijk Publiekrechtelijk
Vestigingsplaats Vlissingen
Doel Organiseren en uitvoeren van preventie, participatie en vroegsignalering in het sociaal domein in de gemeente Vlissingen. 
Betrokken partijen Gemeente Vlissingen is 100% aandeelhouder 
Vertegenwoordiging Algemene Vergadering 
Financieel belang Jaarbijdrage voor 2026 uit de opdrachtovereenkomst bedraagt € 3.341.000. 
Vermogen Eigen vermogen 31-12-2024: € 82.541  (2023: € 22.072)
Vreemd vermogen 31-12-2024: € 381.401  (2023: € 419.730)
Resultaat Resultaat 2024: € 60.469  (2023: € 22.071)
Raadsprogramma Sociale samenhang
Ontwikkelingen De lokale infrastructuur in het sociaal domein in de gemeente Vlissingen betreft de Vlissingse zorgdriehoek voorliggend veld, de aanvullende zorg en Kerngezond Vlissingen. In deze driehoek is de rol van Buurtbedrijf Vlissingen BV (voorliggend veld) te investeren in preventie en vroegsignalering en het leveren van de laagdrempelige ondersteuning en activering aan inwoners. Buurtbedrijf Vlissingen BV biedt een nieuwe vorm van ondersteuning voor alle inwoners van de gemeente Vlissingen. 
(Financiële) risico's Geen risico’s uit hoofde van aandeelhouderschap anders dan normale risico’s. 

Bijdrage bereiken beleidsdoelstellingen gemeente Vlissingen

Binnen de lokale zorginfrastructuur de eigen kracht, de zelfredzaamheid en samenredzaamheid van de inwoners in de gemeente Vlissingen versterken. Zodat zij ‘Positief gezond’ zijn, voor zichzelf en voor elkaar kunnen zorgen en mee kunnen doen in de samenleving. 

 

GBE Aqua B.V.

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - GBE Aqua B.V.
GBE Aqua B.V. Toelichting
Publiek- of privaatrechtelijk Publiekrechtelijk
Vestigingsplaats Rotterdam
Doel De vennootschap heeft ten doel het houden en beheren van aandelen in Evides en het uitoefenen van stemrecht daarop. Het waarborgen van het wettelijk gedefinieerde publiek belang volgens de drinkwaterwet. Voor Evides is dit het leveren van continu, betrouwbaar drinkwater.
Betrokken partijen Raden en colleges van B en W van de 13 gemeenten in Zeeland. De Provincie Zeeland en gemeenten in Noord- Brabant en Zuid-Holland.
Vertegenwoordiging Algemene vergadering van aandeelhouders 1 lid uit het college van B en W.
Financieel belang De gemeente Vlissingen heeft een kapitaalbelang van 5,765% in GBE Aqua B.V.
Vermogen Eigen vermogen 31-12-2024: €  313.081.059  (2023: € 134.306.610 )
Vreemd vermogen 31-12-2024: € 1.610.098  (2023: € 162.776.333 )
Resultaat

Resultaat 2024: € 31.242.466  (2023: € 15.603.100)

Het boekjaar 2024 en 2023 is een gewoon boekjaar van 1 januari tot en met 31 december. 

Raadsprogramma Algemene dekkingsmiddelen.
Ontwikkelingen Hoofdtaak van de B.V. is het beheer van de aandelen in Evides. Inzet is om het aangetrokken vreemde vermogen, voor de aankoop van het aandelenpakket Evides van ZEH, versneld af te lossen. In 2024 heeft de volledige aflossing plaatsgevonden door gebruik te maken van het uitgekeerde superdividend ZEH. Daardoor zijn er rentevoordelen behaald die de kapitaalstorting heeft beperkt en extra stortingen uit agio hebben plaatsgevonden. Daardoor is de beknelde reserve verminderd tot € 19.252.428. 
(Financiële) risico's N.v.t

Bijdrage bereiken beleidsdoelstellingen gemeente Vlissingen

GBE Aqua B.V. is opgericht om het dividend Evides jaarlijks beschikbaar te krijgen. Het dividend Evides is structureel opgenomen in de begroting.

 

Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH)

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH)

 

Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij Toelichting
Publiek- of privaatrechtelijk Privaatrechtelijk
Vestigingsplaats Middelburg
Doel ZEH richt zich op productie, handel en levering van energieproducten en diensten aan de zakelijke markt.
Betrokken partijen Alle Zeeuwse gemeenten, gemeente Bergen op Zoom, Woensdrecht, Dirksland, Goedereede, Middelharnis, Oostflakkee en de Provincies Zeeland, Noord Brabant en Zuid Holland.
Vertegenwoordiging Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Financieel belang De gemeente Vlissingen heeft een kapitaalbelang van 5,76% in ZEH.
Vermogen Eigen vermogen 31-12-2024: €  1.722 miljoen  (2023: € 1.722 miljoen )
Vreemd vermogen 31-12-2024: € nog niet bekend  (2023: € 580.461.000)
Resultaat Resultaat 2024: € nog niet bekend (2023: € 104.548.000)
Raadsprogramma Algemene dekkingsmiddelen.
Ontwikkelingen Na de verkoop van het belang in Evides en de Wholesale activiteiten, is ZEH een houdstermaatschappij met belangen in een aantal deelnemingen (energie gerelateerde activiteiten, namelijk opwek en levering) en een aanzienlijke financiële positie. De grootste en belangrijkste deelneming is een aandelenbelang van 70% in de Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid Nederland (EPZ), waar onder andere de kerncentrale Borssele onder valt. Er is in 2023 de aandeelhoudersstrategie geactualiseerd om aan te sluiten op het veranderde karakter van het bedrijf ZEH, de ordening van de elektriciteitsmarkt, de laatste ontwikkelingen in de (inter) nationale energiemarkt en de publieke waarden/publiek aandeelhouderschap. In 2024 is er een superdividend uitgekeerd waarmee de lening uit hoofde van de aankoop van Evides aandelen vervroegd is afgelost. Het dividend in 2025 is vastgesteld op € 135 miljoen. 
(Financiële) risico's N.V.T.

Bijdrage bereiken beleidsdoelstellingen gemeente Vlissingen

 ZEH N.V. zal de komende jaren aanzienlijke bedragen aan dividend uitkeren aan haar aandeelhouders. De dividendbetalingen worden vanaf 2024 in de reserve Wind in de Zeilen gestort.

 

Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Terug naar navigatie - Paragraaf verbonden partijen - Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)  Toelichting
Publiek- of privaatrechtelijk Publiekrechtelijk
Vestigingsplaats Den Haag
Doel De BNG is de bank voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Betrokken partijen Nederlandse instellingen met een maatschappelijk belang.
Vertegenwoordiging Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Financieel belang Wij bezitten 70.356 aandelen a € 2,50 en ontvingen in 2025 over 2024 een dividend van € 176.594,53 (€ 2,51 per aandeel).
Vermogen Eigen vermogen 31-12-2024: € 4.777 miljoen (2023: € 4.721 miljoen)
Vreemd vermogen 31-12-2024: € 123.164 miljoen (2023: € 110.819 miljoen)
Resultaat Resultaat 2024: € 294 miljoen (2023: € 254 miljoen)
Raadsprogramma Algemene dekkingsmiddelen.
Ontwikkelingen Gedurende het jaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank.
(Financiële) risico's Indien op enig moment de nettowinst van de BNG te klein wordt, zal aan de aandeelhouders geen dividend uitbetaald worden.

Bijdrage bereiken beleidsdoelstellingen gemeente Vlissingen

Geen bijdrage aan beleidsdoelstellingen van de gemeente.