Programma Leefbaarheid

Programmadoel Leefbaarheid

Terug naar navigatie - Programma Leefbaarheid - Programmadoel Leefbaarheid

We willen dat iedereen in Vlissingen kan meedoen in de samenleving. We willen een leefbare stad, dorp, buurt of straat, waarin het prettig wonen, leren, werken of ontspannen is. Daarom zijn in deze begroting dit onze belangrijkste doelen voor het programma Leefbaarheid:

  • Openbare orde en veiligheid: We zetten bij voorkeur preventief en zoveel mogelijk Zeeuws breed in op het voorkomen van overlast, dragen zorg voor de veiligheid en we pakken (ondermijnende) criminaliteit aan.
  • Verkeer en vervoer: We willen ons veilig kunnen verplaatsen door de gemeente, zetten in op duurzame vormen van vervoer, met goede verbindingen voor fietser en voetganger en minder parkeren in het centrum voor een gezondere, groene leefomgeving.
  • Circulair: We zetten in op een circulaire samenleving. We stimuleren inwoners om hun huishoudelijk afval zoveel mogelijk te scheiden. Bedrijven en organisatie stimuleren we om het bedrijfsafval te verminderen. Circulair bouwen en (daardoor) minder verspilling wordt de norm.
  • Duurzaamheid: We bepalen samen de doelen voor klimaat, energie en milieu en leggen deze vast in het Programma toekomstbestendige leefomgeving 

1.1 Openbare orde en veiligheid

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Openbare orde en veiligheid?

Terug naar navigatie - 1.1 Openbare orde en veiligheid - Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Openbare orde en veiligheid?
  • Uit cijfers en input van professionals concluderen we dat de overlast van mensen met 'onbegrepen' gedrag toeneemt en dat de complexiteit en de impact van de overlast toeneemt.
  • De gemiddelde leeftijd van bij jeugdoverlast betrokken jongeren is gelegen tussen de 12-23 jaar.
  • Meer jongeren dan voorheen bezitten wapens (vooral steekwapens). Ook zijn ze vaker dan voorheen betrokken bij criminele handelingen.
  • Overheden in Zeeland werken samen om hun besturen en organisaties weerbaarder te maken tegen ondermijnende criminaliteit.
  • Het aantal incidenten met (vuurwapens) in Vlissingen is en blijft relatief hoog. Daarom is besloten om een deel van Vlissingen aan te wijzen als veiligheidsrisicogebied. Hierdoor kan de politie op bevel van de Officier van Justitie preventief fouilleren. Het aanwijzen van het veiligheidsrisicogebied is onderdeel van een bredere aanpak om de objectieve en subjectieve veiligheid in Vlissingen te verhogen.  
  • In 2026 is een nieuw Walchers schoolveiligheidsconvenant en uitvoeringsprogramma in werking om samen met de gemeente, de scholen en politie te werken aan preventie van criminaliteit onder jongeren   

Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Openbare orde en veiligheid?

Terug naar navigatie - 1.1 Openbare orde en veiligheid - Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Openbare orde en veiligheid?
  • In de aanpak zorg en veiligheid werken we vooral per geval (casusgericht). Dat betekent dat verschillende organisaties uit de zorg en veiligheid samenkomen om een specifieke situatie te bespreken. De oplossingen die hieruit komen, gebruiken we om bredere, algemene aanpakken te ontwikkelen. Die kunnen mogelijk ook preventief helpen, zodat er minder meldingen komen.
    Om deze aanpak verder te versterken starten we met het Zeeuwse project Domeinoverstijgend samenwerken zorg en veiligheid. Onze opdracht is het vaststellen van een gezamenlijke werkwijze zodat complexe casuïstiek (waar mogelijk in een eerder stadium) wordt opgelost.
  • De aanpak van jeugd en veiligheid in preventieve zin moet altijd zijn dat de boodschap een actueel probleem raakt en dat we de doelgroep ook daadwerkelijk bereiken met onze boodschap. Dit alles vanuit een Zeeuwse gemeentelijke aanpak. Lokaal zetten we daar met de extra mogelijkheden en middelen, van het ministeriële Veiligheid & Justitie -programma Preventie met Gezag (hierna PMG), op in.
  • Bij de aanpak van jeugd en veiligheid in repressieve zin zoeken we samenwerking tussen zorg en veiligheid, de sociale basis en de (ambulante) hulpverlening om het overlastgevende gedrag te stoppen en een barrière op te werpen voor het verder afglijden in de criminaliteit. We hebben voor de jonge aanwas en potentiële aanwas van criminele jongeren een integrale persoonsgerichte aanpak ingericht. Hiertoe is een coördinator aangetrokken vanuit de PMG-gelden.
  • Het doel is om te komen tot een Zeeuwse aanpak op ondermijning. Zeeland is kwetsbaar in de beperkte beschikbaarheid van mensen in de uitvoering in relatie tot het grote gebied waar Zeeland voor verantwoordelijk is. Binnen een Zeeuwse samenwerking bundelen we de krachten en zetten we onze kennis en capaciteit gerichter in op een aantal fenomenen.
Terug naar navigatie - 1.1 Openbare orde en veiligheid - Doelstellingen

Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Openbare orde en veiligheid?

Terug naar navigatie - 1.1 Openbare orde en veiligheid - Doelstellingen - Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Openbare orde en veiligheid?

Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Openbare orde en veiligheid?

Terug naar navigatie - 1.1 Openbare orde en veiligheid - Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Openbare orde en veiligheid?
  • In de beleidsperiode (2023-2026) een zichtbaar ingezette daling van het aantal overlastmeldingen van mensen met "onbegrepen" gedrag. 
    Beperkt (2): Gemeente fungeert als regievoerder, afhankelijk van externe factoren en partijen: Politie- en justitieketen, sociaal domein.
  • In de beleidsperiode (2023-2026) een zichtbaar ingezette daling van het aantal jeugdoverlastmeldingen.
    Beperkt (2): Gemeente fungeert als regievoerder, afhankelijk van externe factoren en partijen: Politie- en justitieketen, jeugdzorg en aanverwante ketenpartners, scholen.
  • Een stijging van het aantal integraal opgepakte ondermijningszaken.
    Beperkt (2): Gemeente fungeert als regievoerder, afhankelijk van externe factoren en partijen: Politie- en justitieketen en aanverwante partners in de aanpak van ondermijning.

1= Zeer klein, 2= Beperkt, 3= Redelijk, 4= Groot, 5= Zeer groot

1.2 Verkeer en vervoer

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Verkeer en Vervoer?

Terug naar navigatie - 1.2 Verkeer en vervoer - Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Verkeer en Vervoer?
  • De provincie Zeeland introduceert een andere vorm van openbaar vervoer volgens de Regionale Mobiliteitstrategie, de Flex.
  • Snelle fietsen (e-bikes, speed pedelecs) zorgen voor meer snelheid en snelheidsverschillen op fietspaden.
  • Klimaatadaptatie en vergroening vragen om meer ruimte in de openbare ruimte. Dit gaat ten koste van ruimte voor parkeren.
  • Deelmobiliteit (zoals deelfietsen, deelauto’s of deelscooters) is een opkomende trend. 

Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Verkeer en Vervoer?

Terug naar navigatie - 1.2 Verkeer en vervoer - Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Verkeer en Vervoer?
  • We streven naar het voorkomen van vermijdbaar autoverkeer. Daarom verlagen we op een aantal wegen de snelheidslimiet naar 30 km/uur en stimuleren we centrumbezoekers om aan de rand van het centrum te parkeren of bij een mobiliteitshub. 
  • We zijn vlot bereikbaar van buitenaf per auto door een goede doorstroming over de A58, Sloeweg en Bossenburghweg. We kunnen vlot naar buiten met de fiets en zijn goed verbonden binnen Vlissingen door een sternet van hoogwaardige fietsroutes. We genieten van laagdrempelige en toegankelijke openbaar vervoerverbindingen en stappen vlot over naar andere vervoersmiddelen bij mobiliteitshubs. Hiermee zijn we fysiek en inclusief verbonden en is vervoer voor iedereen toegankelijk.
  • We maken duurzame vervoerskeuzen aantrekkelijk met vraag gestuurd deelvervoer (deelfietsen en deelauto's) en elektrische laadpalen. Hiermee zijn we duurzaam verbonden en stimuleren we duurzaam vervoer.
  • We stimuleren een sociale en gezonde leefomgeving door lagere gereden snelheden, minder blik op straat en meer ruimte voor comfortabel lopen en fietsen (we realiseren een sternet voor fietsers), groen en de beeldkwaliteit. 
Terug naar navigatie - 1.2 Verkeer en vervoer - Doelstellingen

Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Verkeer en Vervoer?

Terug naar navigatie - 1.2 Verkeer en vervoer - Doelstellingen - Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Verkeer en Vervoer?

Uitvoering geven aan de TOR (Toekomstbestendige Openbare Ruimte)-lijst waarbij de uitgangspunten van het Programma Mobiliteit gevolgd worden. Bij iedere herinrichting hanteren we verkeersveilige uitgangspunten. We actualiseren de beleidskaders voor het verkeersregime op de Boulevard en ons parkeerbeleid. Zoals benoemd in het coalitieprogramma.

Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Verkeer en Vervoer?

Terug naar navigatie - 1.2 Verkeer en vervoer - Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Verkeer en Vervoer?
  • We waarderen een aantal 50 km/uur-wegen af naar 30 km/uur. 
    Groot (4): De raad heeft het Programma Mobiliteit vastgesteld waarin de wegencategorisering is opgenomen.
  • Parkeerplaatsen maken plaats voor groen en kwaliteit zodra er aan de rand van het centrum voldoende parkeercapaciteit is.
    Groot (4): Deze beleidsvisie is reeds vastgesteld door de gemeenteraad in de Omgevingsvisie en overgenomen in het Programma Mobiliteit.
  • We zijn vlot bereikbaar van buitenaf per auto.
    Redelijk (3): Gemeente zit aan de knoppen als het gaat om kleinere maatregelen. Het grootste obstakel, de gelijkvloerse kanaal- en spoorkruising, zal met hulp van provincie, ministerie en overige stakeholders moeten worden opgelost door een ongelijkvloerse kruising.
  • We kunnen vlot naar buiten met de fiets en we zijn goed verbonden binnen Vlissingen door een sternet van hoogwaardige fietsroutes.
    Groot (4): De raad heeft het Programma Mobiliteit vastgesteld waarin het hoofdfietsroutenetwerk is opgenomen.
  • We genieten van laagdrempelige en toegankelijke openbaar vervoerverbindingen en we stappen vlot over naar andere vervoersmiddelen bij mobiliteitshubs.
    Redelijk (3): Gemeente is voor wat betreft openbaar vervoer afhankelijk van provinciaal beleid. 
  • We maken duurzame vervoerskeuzen aantrekkelijk met deelvervoer (deelfietsen en deelauto's) en elektrische laadpalen. 
    Groot (4): De gemeente faciliteert en stimuleert marktpartijen om deelvervoer en laadinfrastructuur aan te bieden, maar zal deze activiteiten niet zelf uitvoeren. (Tekst aangepast op basis van het in de raadsvergadering van 13 november 2025 aangenomen amendement)

1= Zeer klein, 2= Beperkt, 3= Redelijk, 4= Groot, 5= Zeer groot

1.3 Circulair

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Circulair

Terug naar navigatie - 1.3 Circulair - Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Circulair

Een circulaire economie is gericht op het langer in de productieketen houden van grondstoffen, met als doel een optimaal gebruik en hergebruik van grondstoffen, dus met de hoogste waarde voor de economie en de minste schade voor het milieu. Het circulaire beleid is in 2025 door de gemeenteraad vastgesteld. Dit beleid zal de komende jaren worden uitgevoerd. Onderstaande ontwikkelingen hebben vooral te maken met huishoudelijk afval.

  • Afvalverwerkers stellen hogere kwaliteitseisen aan herbruikbare afvalstromen die gemeenten leveren vanuit het huishoudelijk afval;
  • Zeeuwse milieustraten worden toekomstbestendig gemaakt. Hierbij ligt niet alleen de focus op recycling maar ook op reparatie en hergebruik;

Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Circulair?

Terug naar navigatie - 1.3 Circulair - Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Circulair?

In 2040 heeft Vlissingen (uit de Omgevingsvisie) een nagenoeg circulaire samenleving doordat:

  • een inwoner van Vlissingen in geen huishoudelijk restafval meer heeft. Tussentijdse doelstellingen hiervoor zijn:
    •  een inwoner op korte termijn maximaal 100 kg huishoudelijk restafval per jaar heeft;
    •  60 procent van al ons huishoudelijk afval wordt in 2030 gerecycled.
  • we de bewustwording bij de consument vergroten om voedselverspilling te verminderen en producten zoals elektronica, textiel en meubels zo lang mogelijk hun waarde te laten behouden.
  • de gemeentelijke organisatie in gebruik en inkoop volledig circulair is
    • in 2030 haar kantoorconsumptie met minstens 10% verminderd heeft.
  • wij ondernemers en organisaties stimuleren om grondstoffen en het aantal kilo's bedrijfsafval te verminderen.
  • in 2040 circulair bouwen in Vlissingen de norm is: ontwerp, bouw, renovatie en sloop gebeuren vanuit de circulariteitsgedachte.
Terug naar navigatie - 1.3 Circulair - Doelstellingen

Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Circulair?

Terug naar navigatie - 1.3 Circulair - Doelstellingen - Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Circulair?

Indicatoren/activiteiten

Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Circulair?

Terug naar navigatie - 1.3 Circulair - Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Circulair?
  • Een inwoner van Vlissingen heeft in 2040 in geen huishoudelijk restafval meer.
    Redelijk (3-4): Gemeente bepaalt inzamelsysteem, verwerkers bepalen o.a. kwaliteitseisen afvalstromen, afhankelijk van Europese en landelijk beleid + regelgeving.
  • Bewustwording bij de consument vergroten. 
    Zeer beperkt/ beperkt (1-2): Gemeente kan via communicatie campagnes bewustwording creëren, afhankelijk van producent en consument.
  • De gemeentelijke organisatie is in gebruik en inkoop volledig circulair en haar consumptie in 2030 met minstens 10% verminderd heeft.
    Redelijk (4): Gemeente kan zelf kaders stellen in haar inkoop beleid.
  • Wij stimuleren ondernemers en organisaties om grondstoffen en het aantal kilo's bedrijfsafval te verminderen.
    Zeer beperkt/ beperkt (1-2): Gemeente heeft geen taak bij het inzamelen van bedrijfsafval en besloot in 2024 haar inzameling van bedrijfsafval af te bouwen, gemeente kan ondernemers stimuleren via subsidies en via communicatie campagnes bewustwording creëren, afhankelijk van producent en consument.
  • In 2040 is circulair bouwen in Vlissingen de norm.
    Beperkt (2): Gemeente kan kaders stellen via beeld-kwaliteitsplan en omgevingsplan.

1= Zeer klein, 2= Beperkt, 3= Redelijk, 4= Groot, 5= Zeer groot

1.4 Duurzaamheid

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Duurzaamheid?

Terug naar navigatie - 1.4 Duurzaamheid - Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Duurzaamheid?
  • Netcongestie belemmert de verdere elektrificatie die nodig is om bedrijven, woningen en andere gebouwen van het aardgas af te krijgen.
  • Om de samenwerking op energietransitie te bevorderen gaan de Zeeuwse gemeenten nauwer met elkaar samenwerken.
  • Door klimaatverandering hebben we in toenemende mate last van hittestress, wateroverlast en behoefte aan vergroening van de stad en klimaatbestendig bouwen.
  • Door stijgende energieprijzen worden inwoners die energiearmoede ervaren ondersteund met kleine energiebesparende maatregelen.
Terug naar navigatie - 1.4 Duurzaamheid - Doelstellingen

Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Duurzaamheid?

Terug naar navigatie - 1.4 Duurzaamheid - Doelstellingen - Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Duurzaamheid?

Het uitwerken van het in 2025 vastgestelde Programma Toekomstbestendige Leefomgeving. Hieronder vallen onder andere:

  • Aan de slag met circulariteit bij inwoners, bedrijven, organisaties en bij de gemeente zelf.
  • Verdere uitwerking van milieubeleid.

Indicatoren/activiteiten

1.5 Wat mag het kosten?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 1.5 Wat mag het kosten? - Wat mag het kosten?
(bedragen x € 1.000) Jaarrekening Programmabegroting
Programma totalen 2024 2025 2026 2027 2028 2029
LASTEN 46.312 50.553 54.907 57.161 58.894 61.544
BATEN 22.903 24.898 26.783 26.928 28.299 29.307
Saldo voor bestemming 23.409 25.655 28.124 30.232 30.594 32.237
Mutatie reserves
Toevoeging reserve degeneratievergoeding glasvezel 24
Toevoeging reserve kapitaallasten programma 1 1.000
Toevoeging reserve Visserijkade 497 468 270 276 334 340
Toevoeging reserve aanloopverliezen pg Machinefabr. 4.400
Toevoegingen 5.921 468 270 276 334 340
Onttrekking reserve Visserijkade 283 140
Onttrekking reserve kapitaallasten programma 1 33 33 33 33 33
Onttrekking reserve degeneratievergoeding glasvezel 150 80 80 80
Onttrekking reserve aanloopverliezen pg Machinefabr. 1.400 234 750 821 814
Onttrekking reserve bomruimingen 8 10
Onttrekkingen 8 1.443 700 863 934 1.067
Saldo na bestemming 29.321 24.679 27.694 29.645 29.994 31.510
LASTEN 2024 2025 2026 2027 2028 2029
0.63 Parkeerbelasting 336 488 708 781 794 808
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 4.053 4.306 4.280 4.462 4.623 4.799
1.2 Openbare orde en veiligheid 2.059 2.667 2.419 2.489 2.590 2.693
2.1 Verkeer en vervoer 10.983 11.347 12.233 12.958 13.739 14.215
2.2 Parkeren 1.282 1.352 1.808 2.364 2.208 2.217
2.3 Recreatieve havens 18 32 32 33 34 34
2.4 Economische havens en waterwegen 840 1.117 1.243 933 983 1.129
4.2 Onderwijshuisvesting 5.259 4.614 5.198 5.558 5.630 6.065
5.2 Sportaccommodaties 2.841 2.879 3.208 3.401 3.527 4.052
5.7 Openb groen en (openl) recreatie 4.618 4.692 5.040 5.331 5.459 5.619
7.2 Riolering 5.216 5.441 6.026 6.468 6.841 7.207
7.3 Afval 5.784 5.820 6.213 6.436 6.476 6.557
7.4 Milieubeheer 2.341 4.976 5.639 5.041 5.062 5.206
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 682 823 860 904 927 942
Totaal lasten 46.312 50.553 54.907 57.161 58.894 61.544
BATEN 2024 2025 2026 2027 2028 2029
0.63 Parkeerbelasting 2.554 2.839 2.843 2.945 3.050 3.158
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
1.2 Openbare orde en veiligheid 154 361 71 72 72 72
2.1 Verkeer en vervoer 203 182 275 284 293 302
2.2 Parkeren 742 748 1.627 1.673 1.738 1.804
2.3 Recreatieve havens 39 34 33 34 35 36
2.4 Economische havens en waterwegen 568 527 331 339 400 430
4.2 Onderwijshuisvesting 908 469 486 505 524 544
5.2 Sportaccommodaties 684 777 881 916 946 978
5.7 Openb groen en (openl) recreatie 467 401 358 368 379 390
7.2 Riolering 6.888 7.326 7.675 8.034 8.634 8.953
7.3 Afval 8.678 8.648 9.365 9.490 9.923 10.300
7.4 Milieubeheer 459 2.000 2.227 1.635 1.641 1.647
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 559 586 609 636 664 692
Totaal baten 22.903 24.898 26.783 26.928 28.299 29.307

1.6 Investeringen

Terug naar navigatie - 1.6 Investeringen - Investeringen Leefbaarheid

Onderstaand hebben we een overzicht opgenomen van de investeringen behorende bij dit programma. De investeringsbedragen in 2026 lichten we toe. 

INVESTERINGSPLAN PLANNING
No. Investeringen (bedragen x € 1.000) Totaal 2026 2027 2028 2029 2026 2027 2028 2029
1 Vervanging masten openbare verlichting 930 0 305 308 317 0 305 308 317
2 Vervanging voor LED armaturen openbare verlichting 290 0 95 97 98 0 95 97 98
3 Rehabilitatie wegen 15.477 15.477 0 0 0 1.657 4.925 3.767 5.128
4 Riolering VGRP 20.607 20.607 0 0 0 4.043 6.369 4.900 5.295
5 Investering groen 5.200 5.200 0 0 0 1.100 1.300 1.400 1.400
6 Herinrichting verschillende wegen binnenstad (voorheen Badhuisstraat) 380 0 380 0 0 0 380 0 0
7 Ondergrondse opslag 560 130 130 150 150 130 130 150 150
8 Materieel 3.704 510 1.068 688 1.438 0 510 1.068 688
9 Kindcentrum Paauwenburg L.de Coligny/ Theo Thijssen (SHP 2020-2039) 15.000 0 0 15.000 0 0 0 1.500 13.500
10 Gymzalen Paauwenburg 2.000 0 0 2.000 0 0 0 400 1.600
11 Zonnepanelen Machinefabriek 1.300 1.300 0 0 0 1.300 0 0 0
12 Cyclisch ruimen Noorderbegraafplaats (Voorheen investeringen begraafplaatsen) 175 175 0 0 0 175 0 0 0
13 Aanvulling krediet VRI's 115 115 0 0 0 115 0 0 0
14 Parkeerautomaten vervangen en aanpassing parkeerbebording 890 890 0 0 0 890 0 0 0
15 Houten voetpad sluisjescomplex koopmanshaven /nieuwendijk 100 100 0 0 0 100 0 0 0
16 Speeltoestellen 100 50 0 50 0 50 0 50 0
17 Kade 6 6.000 0 0 0 6.000 0 0 0 800
18 Sportpark Souburg: vervanging natuurgrasveld 3 137 137 0 0 0 137 0 0 0
19 Sportpark Vrijburg: vervanging kunstgrasveld 2 (water) 676 676 0 0 0 676 0 0 0
20 Sportpark Irislaan: vervanging natuurgrasveld 4 103 0 103 0 0 0 103 0 0
21 Sportpark Vrijburg: vervanging kunstgrasveld 3 (zand) 629 0 0 629 0 0 0 629 0
22 Sportpark Irislaan: vervanging natuurgrasveld 2 110 0 0 110 0 0 0 110 0
23 Sportpark Bonedijke: vervanging natuurgrasveld 4 166 0 0 0 166 0 0 0 166
24 Leeuwentrap 350 350 0 0 0 350 0 0 0
25 Aanpassingen brug Schuitvaartgracht/Singel 60 0 0 60 0 0 0 60 0
26 Aanpassingen brug Schuitvaartgracht/President Rooseveltlaan 60 0 60 0 0 0 60 0 0
27 Sloeweg/Burg. Van Woelderenlaan 70 0 70 0 0 0 70 0 0
28 Toiletten parkeergarage 100 100 0 0 0 100 0 0 0
29 Openbaar toilet station Souburg Vlissingen* 150 150 0 0 0 150 0 0 0
30 Sporthal Weyevliet * 15.200 0 15.200 0 0 0 6.000 9.200 0
31 Nieuwbouw acc. locatie speeltuin Scheldekwartier * 150 150 0 0 0 150 0 0 0
32 Scheldekraan* 100 100 0 0 0 100 0 0 0
33 Aanschaf extra camera's* 70 70 0 0 0 70 0 0 0
Totaal investeringsplan 90.959 46.288 17.411 19.092 8.169 11.293 20.247 23.639 29.142
* Gewijzigd/nieuw t.o.v. Kadernota 2026

3. Rehabilitatie wegen

Terug naar navigatie - 1.6 Investeringen - 3. Rehabilitatie wegen

De wegen in de gemeente worden iedere 2 jaar geïnspecteerd. Het groot onderhoud op wegen kent een achterstand. Deze situatie is ontstaan over een lange periode en het duurt ook even voordat we dit ingelopen hebben. Die achterstand lopen we in via integrale projecten (werk met werk maken door samen op te trekken met riool en groen en nutsbedrijven) of met losse herbestratingen daar waar dat kan. Hiervoor is becijferd (ook door de artikel 12-inspecteur) dat we structureel moeten blijven investeren.

5. Investering groen

Terug naar navigatie - 1.6 Investeringen - 5. Investering groen

Via de begroting 2024-2027 is een start gemaakt met een extra groen impuls in onze wijken. Meer groen in de wijken levert een betere leefomgeving op. Om deze impuls voort te kunnen zetten, is structureel groen-investeringsvolume nodig. Hiermee geven we invulling aan de groenopgave uit de strategische visie Vlissingen 2040 ‘Blik op de toekomst’.

6. Herinrichting verschillende wegen binnenstad

Terug naar navigatie - 1.6 Investeringen - 6. Herinrichting verschillende wegen binnenstad

Dit krediet wordt ingezet voor de uitvoeringskosten van de herinrichting van verschillende wegen in de binnenstad (Scheldestraat, Badhuisstraat, Aagje-Dekenstraat, verlengde Coosje Buskenstraat, kruising Spuistraat-Aagje-Dekenstraat).,
De planvorming en het ontwerp staat gepland in 2026. Het programma mobiliteit is hiervoor het kader. In het jaar 2027 is een bedrag van € 380.000 voorzien voor de gedeeltelijke dekking van de uitvoeringskosten. Op basis van het definitief ontwerp bepalen we de definitieve uitvoeringskosten. Deze leggen we ter besluitvorming aan de gemeenteraad voor.

7. Ondergrondse opslag

Terug naar navigatie - 1.6 Investeringen - 7. Ondergrondse opslag

De investering in de ondergrondse opslag betreft het vervangen van afgeschreven ondergrondse afvalinzamelcontainers. De investering benutten wij ook voor de aankoop van de extra ondergrondse containers die nodig zijn om de, door de raad vastgestelde, uitbreiding van dit netwerk van ondergrondse afvalinzameling te realiseren.

9. Kindcentrum Paauwenburg L.de Coligny/ Theo Thijssen (SHP 2020-2039)

Terug naar navigatie - 1.6 Investeringen - 9. Kindcentrum Paauwenburg L.de Coligny/ Theo Thijssen (SHP 2020-2039)

In de wijk Paauwenburg staan 2 scholen, welke behoren tot de oudere schoolgebouwen in de gemeente. De Louise de Colignyschool aan de Alexander Gogelweg dateert uit 1968. De Theo Thijssen is gehuisvest aan de Troelstraweg in een gebouw uit 1972. Beide gebouwen zijn in 2002 uitgebreid. Beide gebouwen worden op technisch-, functioneel- en klimaat technisch vlak matig tot zeer slecht beoordeeld. In lijn met het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijshuisvesting (SHP) is voor 2028 een krediet opgenomen om ter vervanging van de 2 scholen een kindcentrum te realiseren. In dit SHP is een volgorde aangebracht in de vervangings- en renovatieopgave aangaande de oude schoolgebouwen binnen de gemeente Vlissingen. Schoolbestuur en kinderopvang onderkennen deze prioritering.

10. Gymzalen Paauwenburg

Terug naar navigatie - 1.6 Investeringen - 10. Gymzalen Paauwenburg

Om in de wijk Paauwenburg ook te voorzien in voldoende ruimte voor bewegingsonderwijs bij het kindcentrum Paauwenburg is een krediet opgenomen voor de vervanging van de gymzaal aan de Alexander Gogelweg (1967), waar de Louise de Colignyschool gebruik van maakt, en de inpandige gymzaal bij de Theo Thijssen (1972). Deze gymzalen zijn, evenals de schoolgebouwen, gepland te vervangen in 2028. 

11. Zonnepanelen Machinefabriek

Terug naar navigatie - 1.6 Investeringen - 11. Zonnepanelen Machinefabriek

De gemeenteraad heeft in juni 2023 besloten om het dak van de Machinefabriek te benutten voor het opwekken van duurzame energie middels zonnepanelen. De opgewekte energie wordt zo veel als mogelijk voor de functies in de Machinefabriek benut, mede door de inzet van batterijen en een slim energie-managementsysteem. De risico's rondom netcongestie in relatie tot de realisatie en exploitatie van de voorziene functies in de Machinefabriek worden mede door de realisatie van het dak met zonnepanelen met aanvullende voorzieningen beperkt.

13. Aanvulling krediet VRI's

Terug naar navigatie - 1.6 Investeringen - 13. Aanvulling krediet VRI's

In de begroting van 2024 is een totaal investeringskrediet van € 350.000 opgenomen voor het vervangen en ombouwen van 3 Verkeersregelinstallaties (VRI’s). Een VRI kan op 2 manieren worden omgebouwd: alleen de automaat vervangen of de gehele installatie. Voor jaarschijf 2024 is uitgegaan van alleen vervanging van de automaten. Uit onderzoek blijkt dat voor kruispunt Nieuwe Vlissingseweg - Paul Krugerstraat (Keersluisbrug) de gehele installatie vervangen moet worden en voor kruispunt Bossenburghweg - Rosenburglaan en kruispunt Nieuwe Zuidbeekseweg - Weyevlietweg alleen de automaat vervangen moet worden. Het beschikbare bedrag van € 350.000 is niet toereikend. Daarom vragen wij een extra krediet van € 50.000. Zo kan in 2026 gestart worden met de werkzaamheden. Dat voorkomt uitval, verkeershinder, verkeersonveiligheid en kosten voor inzet van verkeersregelaars. 

24. Leeuwentrap

Terug naar navigatie - 1.6 Investeringen - 24. Leeuwentrap

De Leeuwentrap is al jaren aan een opknapbeurt toe. Een gespecialiseerd bedrijf heeft de afgelopen periode 2 soorten verbetermethodes aangebracht om te testen wat de beste aanpak is. Hierover is nu helderheid. Met deze levensduur verlengende investering krijgt de trap weer het aanzien die ze verdient. De investering voor 2026 is alleen voor de trap (treden en stootborden). Ook de leuningen worden aangepakt maar dit wordt betaald uit onderhoudsbudget. De leeuwen worden niet meegenomen in deze onderhoudsbeurt aangezien deze in 2010 zijn gerestaureerd. 

28. Toiletten parkeergarage

Terug naar navigatie - 1.6 Investeringen - 28. Toiletten parkeergarage

De toiletten in de parkeergarage geven al langere tijd overlast door daklozen en vervuiling. Het vervangen van dit toilet door een zelfreinigend-miva toilet kan hierin een oplossing bieden. Mede omdat het herstellen van dit toilet na de brand ook de nodige kosten met zich mee brengt en dit geen oplossing zal bieden. Herhaling is dan ook te verwachten. Door te besparen op de extra inhuur op de schoonmaak en het gebruik van een digitale-betaalmethode i.c.m. het vandaal-bestendige materiaal en anti-daklozensysteem is een investering als deze op een lange termijn een goedkopere oplossing.

30. Sporthal Weyevliet

Terug naar navigatie - 1.6 Investeringen - 30. Sporthal Weyevliet

Tijdens het opstellen van de kadernota kwam de vraag op of de gekozen plek voor sporthal Weyevliet wel verstandig is. Dit stond los van de vraag of de investering past binnen het totale financiële plaatje. We onderzochten of deze locatie misschien botst met plannen voor een centrale plek voor voortgezet onderwijs op Walcheren. Inmiddels is duidelijk dat deze plannen elkaar niet in de weg zitten. Ook hebben we onderzocht wat het uitstel betekent. Bijvoorbeeld: hoeveel het kost om sporthal Baskensburg tot 2030 veilig en bruikbaar te houden, en dat bouwen in de toekomst waarschijnlijk duurder wordt. Alles bij elkaar kost dit ruim € 6 miljoen. Daarom stellen we nu voor om sporthal Weyevliet te bouwen in 2027-2028. 

In de raadsvergadering van 13 november 2025 heeft de gemeenteraad een amendement aangenomen om een bedrag van € 100.000 voor het uitvoeren van een onderzoek naar de  (financiële, maatschappelijke, capaciteit) voor- en nadelen van:
a. Renovatie van de sporthal/locatie Baskensburg;
b. Een renovatie plus een uitbreiding van de sporthal/locatie Baskensburg om zo de (benodigde) capaciteit te vergroten;
c. De geplande nieuwbouw aan de locatie Weyevlietweg.

Zie ook het onderdeel financiële positie.

31. Nieuwbouw acc. locatie speeltuin Scheldekwartier

Terug naar navigatie - 1.6 Investeringen - 31. Nieuwbouw acc. locatie speeltuin Scheldekwartier

De opgave om te komen tot een nieuw buurt- en speeltuingebouw Scheldekwartier vraagt € 150.000  meer dan oorspronkelijk begroot.
Het eerder in de begroting geraamde projectbudget (uit 2023) is ingeschat op basis van algemene kengetallen: € 300.000 bouwkosten en € 50.000 voor voorbereidingskosten en tijdelijke huisvesting. 

Hoewel in het definitief ontwerp wat betreft omvang en functie (een openbaar toegankelijk buurt- en speeltuingebouw) niet is afgeweken van eerdere uitgangspunten leidt de actuele doorrekening tot een benodigd bouwbudget van € 430.000. De belangrijkste oorzaken zijn de gestegen bouwprijzen tussen 2023, de kosten als gevolg van de duurzaamheidseisen aan het gebouw en de toevoeging van een hekwerk, pergola en buitenruimte.

Vanwege de uitloop van het project ten opzichte van de oorspronkelijke planning is tevens een aanvullend budget nodig voor de resterende kosten van (ambtelijke) bouwbegeleiding tot oplevering. 
Ook dient rekening gehouden te worden met enkele onvoorziene kostenposten tijdens de realisatiefase. Samen is hiervoor € 20.000 begroot. 

32. Scheldekraan

Terug naar navigatie - 1.6 Investeringen - 32. Scheldekraan

Uit inspectie blijkt dat de Scheldekraan verslechtert en revitalisatie nodig heeft. In de volgende stap van het proces brengen we aan de hand van verschillende toekomstscenario’s in beeld wat er nodig is om de Scheldekraan toekomstbestendig te maken en te behouden. Voor het opstellen van deze plannen is onderzoek, ambtelijke inzet en externe expertise nodig. De kosten worden ingeschat op € 100.000.

33. Aanschaf camera's

Terug naar navigatie - 1.6 Investeringen - 33. Aanschaf camera's

We werken aan een stad waarin inwoners zich veilig voelen en waarin criminaliteit zo veel mogelijk wordt teruggedrongen. Dit vraagt om extra investeringen, waaronder op cameratoezicht. Het cameratoezicht willen we flexibel en efficiënt in kunnen zetten. Hiervoor zijn, naast onze vaste camera’s, zeker twee mobiele camera’s nodig die we direct na het plaatsvinden van een (ernstig) incident kunnen neerzetten om het toezicht in dit gebied te verhogen en het veiligheidsgevoel te vergroten.