Programma Aantrekkelijke stad

Programmadoel Aantrekkelijke stad

Terug naar navigatie - Programma Aantrekkelijke stad - Programmadoel Aantrekkelijke stad

Het programma Aantrekkelijke Stad gaat over wonen, werken, ondernemen, recreëren en studeren in de gemeente Vlissingen.

Met als basis het coalitieakkoord ‘Samen kunnen we meer!’ (2022 - 2026) en voor de lange termijn de strategische visie 2040 'Blik op de toekomst' werken we aan het beter in balans brengen van het ondernemers-, woon- en leefklimaat en het toeristisch verblijfsklimaat in de gemeente Vlissingen. We geven ondernemers de ruimte, zoeken samen naar oplossingen voor netcongestie en faciliteren de bedrijfsvestigingen en/of uitbreidingen. Dit doen we mede door de inzet van Zeeuwse innovatie-subsidieprogramma’s.

Met de uitvoering van het fiche uit het pakket Wind in de zeilen zetten we in op een versnelling van de verdere, economische (campus) ontwikkeling van de Kenniswerf, als hotspot voor delta innovatie (gericht op de thema’s water, energie en voedsel). Dit doen we samen met het hoger- en middelbaar onderwijscluster, het Delta Climate Center (DCC), met Dockwize en innovatiepunt KAAP.  We onderzoeken ook hoe de provincie Zeeland hierbij nauwer kan worden betrokken. 

Vlissingen draagt haar steentje bij aan grensoverstijgende samenwerking in het North Sea Port District. We zetten met de projecten uit de Regiodeal North Sea Port District aanvullend in op een gezonde, groene leefomgeving, die aantrekkelijk is voor talent om zich te vestigen. We houden de ontwikkeling van landelijke energieprojecten in het havengebied Vlissingen-Oost goed bij, want de ruimte is beperkt en daarom is een goede afweging nodig. 

We vergroten de keuze in het woningaanbod in Vlissingen. Dit is al zichtbaar in de nieuwe wijken Scheldekwartier, Claverveld en Souburg-Noord. Zo is het voor een bredere groep mensen uit de verschillende sociaaleconomische doelgroepen aantrekkelijk om in Vlissingen te komen wonen. Daarmee brengen we de sociaaleconomische structuur van onze gemeente beter in balans.

Vlissingen blijft werken aan een betere huisvesting van internationale werknemers. Hoe beter deze nodige arbeidskracht zich thuis voelt, des te langer hij in Vlissingen en omgeving werkt en woont. Daarnaast bieden wij – binnen onze mogelijkheden - onderdak aan vluchtelingen. We blijven ook zoeken naar locaties voor short stay.

De binnenstad blijft de huiskamer van de stad voor bewoners en bezoekers. We zijn gestart met de laatste fase van de herinrichting van het winkelgebied: we geven de Walstraat-Noord en het Scheldeplein een ware ‘facelift’. Ook cultuur en evenementen zijn belangrijk voor het imago van de stad. We werken aan de clustering en samenwerking van de culturele instellingen in de Machinefabriek op het Scheldekwartier. Een stad trekt aan als er - bij voorkeur het gehele jaar - het nodige te beleven en te doen is. We actualiseren het evenementenbeleid met bijbehorende uitvoeringsagenda in relatie tot de Evenementenvisie Vlissingen. Een aantrekkelijk cultureel klimaat is bevorderlijk voor het vestigingsklimaat van studenten, bedrijven en inwoners. Het bindt hen in positieve zin aan de stad en draagt ook bij aan structuurverbetering. Citymarketing helpt met een modern informatieplatform en een uitagenda om Vlissingen bekender te maken bij de doelgroepen, die wij willen aantrekken (jongeren en jongvolwassenen).

In het kader van de campus ontwikkeling kenniswerf is door het college een bijdrage van € 800.000 toegezegd aan de HZ voor de ontwikkeling van het Sealab in het PSD-gebouw. Hiervoor is een externe subsidie aangevraagd. Vooralsnog dekken we deze bijdrage uit de reserve Wind in de zeilen op basis van het bij de raadsvergadering van 13 november 2025 aangenomen amendement. Als we de subsidie krijgen toegekend dan storten we het bedrag terug in deze reserve.

Speerpunten 2026

Terug naar navigatie - Programma Aantrekkelijke stad - Speerpunten 2026
  • We vullen het citymarketing platform met betekenisvolle informatie rondom de thema's wonen, werken, recreëren en studeren om zo Vlissingen te promoten.
  • We leveren een uitvoeringsprogramma voor cultuur en voor toerisme op.
  • We werken verder aan de ontwikkeling van en de organisatie binnen de Kenniswerf tot campus/innovatiedistrict.
  • We werken het professionaliseren van de organisatie van de binnenstad verder uit en werken aan de uitvoering van gezamenlijk opgestelde binnenstadsagenda.
  • We brengen bedrijven samen om de kansen voor de maritieme maakindustrie in Zeeland en Vlissingen te benutten.

 

2.1 Economie

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Economie?

Terug naar navigatie - 2.1 Economie - Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Economie?
  • Het elektriciteitsnet in Zeeland heeft sinds 2023 onvoldoende capaciteit om op piekmomenten aan alle vraag van energiegebruikers te voldoen. Dit zorgt voor netcongestie en belemmert aanvragen voor bedrijfsvestigingen.
  • In veel binnensteden werken professionals aan de samenwerking tussen ondernemers en gemeente om de traditionele winkelgebieden naar verblijfsgebieden met ruimte voor horeca, cultuur, wonen, werken en maatschappelijke functies te veranderen.
  • Het kabinet presenteerde de “Sectoragenda maritieme maakindustrie” met daarin het koploperproject “werf van de toekomst” voor marinebouw in Vlissingen.
  • In een toeristische stad als Vlissingen, blijft toerisme een belangrijke bron van inkomsten voor de (binnenstads)economie en draagt bij aan de werkgelegenheid.
  • De energie-ontwikkelingen in het havengebied van Vlissingen-Oost bieden kansen voor samenwerking tussen ondernemers, onderwijs en overheid. Dat maakt het mbo-en hbo-onderwijs sterker en dat heeft een positieve invloed op de verdere economische ontwikkeling van de Kenniswerf.
Terug naar navigatie - 2.1 Economie - Doelstellingen

Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Economie?

Terug naar navigatie - 2.1 Economie - Doelstellingen - Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Economie?



Indicatoren/activiteiten

Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Economie?

Terug naar navigatie - 2.1 Economie - Doelstellingen - Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Economie?

Indicatoren/activiteiten

Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Economie?

Terug naar navigatie - 2.1 Economie - Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Economie?

In 2029 vestigen zich meer (duurzame en innovatieve) bedrijven in Vlissingen dan in 2025. 
Beperkt (2): er zijn veel externe factoren van invloed op het vestigen van bedrijven. De rol van de gemeente hierin is voorwaardenscheppend.

In 2029 bezoeken meer mensen de binnenstad van Vlissingen dan in 2025. 
Beperkt (2): er zijn een groot aantal externe factoren van invloed op het aantal bezoekers in de binnenstad. De rol van de gemeente is voorwaardenscheppend en stimulerend.

In 2029 bieden werkgevers meer arbeidsplaatsen aan in Vlissingen dan in 2025.
Beperkt (2): de gemeente schept geen banen, maar kan zorgen - binnen haar mogelijkheden - voor een goed ondernemersklimaat, zodat bedrijven kunnen groeien en arbeidsplaatsen creëren.

(1= Zeer klein, 2= Beperkt, 3= Redelijk, 4= Groot, 5= Zeer groot)

2.2 Cultuur

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Cultuur?

Terug naar navigatie - 2.2 Cultuur - Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Cultuur?
  • Het wonen en leven in Vlissingen wordt aantrekkelijker (onder meer op het Scheldekwartier) door de ontwikkeling van meer (culturele) voorzieningen in de omgeving.
  • De belangstelling voor geschiedenis en erfgoed neemt toe en dat trekt meer bezoekers naar vestingsteden en musea.
  • Het aantal stedentrips is de afgelopen jaren toegenomen, waarbij bezoekers steeds vaker andere (culturele) activiteiten ondernemen dan alleen winkelen en horecabezoek. 
  • Er is groeiende aandacht voor cultuur buiten de Randstad. Gemeenten en provincies investeren in lokale initiatieven en cultuurparticipatie, bijvoorbeeld via cultuureducatie en amateurkunst.
  • Culturele instellingen richten zich steeds meer op duurzaamheid en maatschappelijke thema’s zoals inclusie, diversiteit en mentale gezondheid. Kunst wordt vaker ingezet als middel voor sociale verandering in wijken en buurten.

Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Cultuur?

Terug naar navigatie - 2.2 Cultuur - Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Cultuur?
  • In 2029 kunnen inwoners meer genieten van kunst en cultuur, wanneer ze de culturele broedplaats in de Machinefabriek bezoeken.
  • In 2029 ervaren de inwoners in Vlissingen een beter woon- en leefklimaat door actief deel te nemen aan kunst- en cultuuractiviteiten in de wijken (muziekgroepen, amateurkunst, theatergroepen).
  •  In 2029 zijn meer kunstobjecten, culturele activiteiten en erfgoedobjecten zichtbaar op straat in Vlissingen. 
Terug naar navigatie - 2.2 Cultuur - Doelstellingen

Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Cultuur?

Terug naar navigatie - 2.2 Cultuur - Doelstellingen - Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Cultuur?

Indicatoren/activiteiten

2.3 Wonen en bouwen

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Wonen en bouwen?

Terug naar navigatie - 2.3 Wonen en bouwen - Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Wonen en bouwen?
  • In juli 2025 nam de Tweede Kamer de Wet versterking regie volkshuisvesting aan die (onder voorbehoud van besluitvorming in de Eerste Kamer) op 1 januari 2026 ingaat. De invoering heeft invloed op de woningbouwontwikkeling in Vlissingen en Walcheren en geven uitdagingen om de afspraken in de Zeeuwse woondeal na te komen.
  • Met het opstellen van het Toekomstperspectief Zeeland 2050 (aantrekken jongeren en talent, groene energie en leefbare steden en kernen) geeft dit een sterkere stimulans aan zelfstandige groei van woningen en inwoners in Vlissingen, in samenspraak met de buurgemeenten op Walcheren.
  • De woningbouwopgaven in Zeeland vragen samenwerking tussen de Zeeuwse gemeenten, wanneer we inspelen op economische en landelijke ontwikkelingen.
  • De Europese verblijfsstatus voor ontheemden Oekraïners loopt in 2027 af. Het Rijk bereidt samen met gemeenten een langetermijnbeleid voor, gericht op normalisering en zelfredzaamheid. Dit vraagt bestuurlijke keuzes over structurele financiering en passende huisvesting in samenhang met bredere sociale opgaven.

Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Wonen en bouwen?

Terug naar navigatie - 2.3 Wonen en bouwen - Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Wonen en bouwen?
  • In 2029 is er voor de (nieuwe) inwoners een, voor de doelgroepen, meer geschikte en ruimere woningvoorraad van bestaande woningen en van nieuwe woningen in Vlissingen.
  • In 2029 is er voor de inwoners een betere doorstroming van starterswoningen naar grotere woningen en kunnen doelgroepen met een hoger inkomen (twee verdieners, kenniswerkers, expats) geschiktere woningen vinden in Vlissingen dan in 2025.
Terug naar navigatie - 2.3 Wonen en bouwen - Doelstellingen

Wat zijn de belangrijkste activiteiten voor het thema Wonen en bouwen?

Terug naar navigatie - 2.3 Wonen en bouwen - Doelstellingen - Wat zijn de belangrijkste activiteiten voor het thema Wonen en bouwen?

Indicatoren/activiteiten

Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Wonen en bouwen?

Terug naar navigatie - 2.3 Wonen en bouwen - Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Wonen en bouwen?
  • In 2029 is er voor de (nieuwe) inwoners een, voor de doelgroepen, meer geschikte en ruimere woningvoorraad van bestaande woningen en van nieuwe woningen in Vlissingen.
    Redelijk (3):  De mate van invloed op het bereiken van deze doelen is voor locaties in bezit van de gemeente Vlissingen hoog en kunnen wij door middel van een juiste concrete uitvraag onze wettelijke – en beleidsdoelen borgen. Op de locaties die niet in ons bezit zijn hebben we een lagere mate van invloed door de aanvragen en de aangevraagde vergunningen te toetsen aan onze wettelijke regelingen en de beleidsdoelen.
  • In 2029 is er voor de inwoners een betere doorstroming van starterswoningen naar grotere woningen en kunnen doelgroepen met een hoger inkomen (twee verdieners, kenniswerkers, expats) geschiktere woningen vinden in Vlissingen dan in 2025.
    Redelijk (3):  idem

(1= Zeer klein, 2= Beperkt, 3= Redelijk, 4= Groot, 5= Zeer groot)

2.4 Ruimtelijke ordening

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Ruimtelijke ordening?

Terug naar navigatie - 2.4 Ruimtelijke ordening - Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Ruimtelijke ordening?
  • Er is een toenemende concurrentie om de beperkte ruimte tussen de verschillende functies (zoals wonen, werken, natuur, kustversterking, infrastructuur) en belangen van betrokken partijen (zoals bewoners, bedrijven en overheden).
  • Door een steeds complexer wordende regelgeving verandert het speelveld binnen de ruimtelijke ordening.
  • Onder de Omgevingswet heeft de gemeente een grotere rol gekregen in de ruimtelijke ordening (ruimtelijke keuzes worden steeds meer op lokaal en regionaal niveau gemaakt).
  • Klimaatverandering (zoals hittestress, wateroverlast) speelt een steeds grotere rol in de ruimtelijke ontwikkeling.
  • We houden bij de inrichting van onze leefomgeving nadrukkelijk rekening met de uitgangspunten uit de Strategische Visie en de Omgevingsvisie 2040.
Terug naar navigatie - 2.4 Ruimtelijke ordening - Doelstellingen

Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Ruimtelijke ordening?

Terug naar navigatie - 2.4 Ruimtelijke ordening - Doelstellingen - Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Ruimtelijke ordening?

In het thema ruimtelijke ordening komen veel beleidsdoelen samen in een inrichting van de leefomgeving in de vorm van verschillende projecten.

Wij stellen voor de klant (bewoners en bezoekers) centraal te stellen in de beoordeling van de toekomstige ruimtelijke kwaliteit. De indicatoren worden verder uitgewerkt in een in 2027 op te stellen monitor, gebaseerd op de uitgangspunten van de strategische visie en omgevingsvisie.

Indicatoren/activiteiten

Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Ruimtelijke ordening?

Terug naar navigatie - 2.4 Ruimtelijke ordening - Doelstellingen - Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente voor het thema Ruimtelijke ordening?

Indicatoren/activiteiten

Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Ruimtelijke ordening?

Terug naar navigatie - 2.4 Ruimtelijke ordening - Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor het thema Ruimtelijke ordening?

In 2029 beoordelen inwoners en bezoekers van de gemeente Vlissingen de kwaliteit van de leefomgeving minimaal met een cijfer 7. 
Groot (4): De gemeente heeft door eigen planvorming en kaderstelling in (o.a.) omgevingsplannen veel invloed op de inrichting van de leefomgeving. 

In 2029 beoordelen inwoners en bezoekers van de gemeente Vlissingen de kwaliteit van de leefomgeving minimaal met een cijfer 7. 
Groot (4): De gemeente heeft door eigen planvorming en kaderstelling in (o.a.) omgevingsplannen veel invloed op de inrichting van de leefomgeving.

(1= Zeer klein, 2= Beperkt, 3= Redelijk, 4= Groot, 5= Zeer groot)

2.5 Wat mag het kosten?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 2.5 Wat mag het kosten? - Wat mag het kosten?
(bedragen x € 1.000) Jaarrekening Programmabegroting
Programma totalen 2024 2025 2026 2027 2028 2029
LASTEN 28.493 36.906 37.502 36.532 31.394 22.873
BATEN 18.360 27.258 27.288 28.514 21.502 13.138
Saldo voor bestemming 10.133 9.648 10.215 8.019 9.892 9.734
Mutatie reserves
Toevoeging reserve Wind in de zeilen 18.292 4.939 9.303 7.651 2.984 1.984
Toevoeging reserve maritiem en/of cultureel hist evenem/act 100 100 100 100 100 100
Toevoeging reserve omgevingswet 221
Toevoeging reserve Stadslandgoed Nieuwerve 115
Toevoeging reserve grondexploitatie 21
Toevoeging reserve culturele inv. Machinefabr. 6.900
Toevoegingen 25.649 5.039 9.403 7.751 3.084 2.084
Onttrekking reserve grondexploitatie 21
Onttrekking reserve maritiem en/of cultureel hist evenem/act 100 125
Onttrekking reserve stadslandgoed Nieuwerve 58
Onttrekking reserve kapitaallasten programma 2 28 28 28 28
Onttrekking reserve Wind in de zeilen 10.614 1.500 800
Onttrekking reserve culturele invulling machinefabriek 656 225
Onttrekking reserve omgevingswet 274 229 6
Onttrekkingen 10.793 1.528 1.199 257 690 252
Saldo na bestemming 24.989 13.160 18.419 15.513 12.286 11.565
LASTEN 2024 2025 2026 2027 2028 2029
0.3 Beheer ovg gebouwen en gronden 287 230 661 673 564 577
3.1 Economische ontwikkeling 543 2.195 1.448 593 611 629
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 6.514 11.478 7.227 11.810 8.540 5.508
3.3 Bedrijvenloket en bedr.regeling 199 209 218 212 217 223
3.4 Economische promotie 993 1.042 1.124 1.165 1.196 1.229
5.3 Cultuurpresent, -prod. en -part. 1.114 1.304 1.237 1.154 1.848 1.459
5.4 Musea 1.020 1.061 1.081 1.145 1.169 1.194
5.5 Cultureel erfgoed 376 396 378 363 377 379
5.6 Media 788 933 994 892 922 956
8.1 Ruimtelijke ordening 6.638 1.287 1.696 1.699 1.764 1.841
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrter.) 7.381 14.007 18.382 13.665 11.161 5.765
8.3 Wonen en bouwen 2.639 2.763 3.057 3.161 3.025 3.111
Totaal lasten 28.493 36.906 37.502 36.532 31.394 22.873
BATEN 2024 2025 2026 2027 2028 2029
0.3 Beheer ovg gebouwen en gronden 9 6 6 1.306 6 6
3.1 Economische ontwikkeling 125
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 2.430 3.466 7.183 14.956 7.867 5.508
3.3 Bedrijvenloket en bedr.regeling 170 163 166 168 171 174
3.4 Economische promotie 228 223 232 242 254 266
5.3 Cultuurpresent, -prod. en -part. 42 190
5.4 Musea 86 83 86 89 92 96
5.5 Cultureel erfgoed 24 15 15 16 16 17
5.6 Media 45 45 45 45 45
8.1 Ruimtelijke ordening 4.763 40 40 40 40 40
8.2 Grondexploitatie (niet-bedrter.) 8.241 22.019 18.426 10.519 11.833 5.765
8.3 Wonen en bouwen 2.196 1.053 1.090 1.133 1.177 1.222
Totaal baten 18.360 27.258 27.288 28.514 21.502 13.138

2.6 Investeringen

Terug naar navigatie - 2.6 Investeringen - Investeringen Aantrekkelijke stad

Onderstaand een overzicht van de investeringen behorende bij dit programma. De investeringsbedragen in 2026 lichten we toe. 

INVESTERINGSPLAN PLANNING
No. Investeringen (bedragen x € 1.000) Totaal 2026 2027 2028 2029 2026 2027 2028 2029
1 Welkomstborden gemeente Vlissingen 80 80 0 0 0 80 0 0 0
Totaal investeringsplan 80 80 0 0 0 80 0 0 0