Het programma Aantrekkelijke Stad gaat over wonen, werken, ondernemen, recreëren en studeren in de gemeente Vlissingen.
Met als basis het coalitieakkoord ‘Samen kunnen we meer!’ (2022 - 2026) en voor de lange termijn de strategische visie 2040 'Blik op de toekomst' werken we aan het beter in balans brengen van het ondernemers-, woon- en leefklimaat en het toeristisch verblijfsklimaat in de gemeente Vlissingen. We geven ondernemers de ruimte, zoeken samen naar oplossingen voor netcongestie en faciliteren de bedrijfsvestigingen en/of uitbreidingen. Dit doen we mede door de inzet van Zeeuwse innovatie-subsidieprogramma’s.
Met de uitvoering van het fiche uit het pakket Wind in de zeilen zetten we in op een versnelling van de verdere, economische (campus) ontwikkeling van de Kenniswerf, als hotspot voor delta innovatie (gericht op de thema’s water, energie en voedsel). Dit doen we samen met het hoger- en middelbaar onderwijscluster, het Delta Climate Center (DCC), met Dockwize en innovatiepunt KAAP. We onderzoeken ook hoe de provincie Zeeland hierbij nauwer kan worden betrokken.
Vlissingen draagt haar steentje bij aan grensoverstijgende samenwerking in het North Sea Port District. We zetten met de projecten uit de Regiodeal North Sea Port District aanvullend in op een gezonde, groene leefomgeving, die aantrekkelijk is voor talent om zich te vestigen. We houden de ontwikkeling van landelijke energieprojecten in het havengebied Vlissingen-Oost goed bij, want de ruimte is beperkt en daarom is een goede afweging nodig.
We vergroten de keuze in het woningaanbod in Vlissingen. Dit is al zichtbaar in de nieuwe wijken Scheldekwartier, Claverveld en Souburg-Noord. Zo is het voor een bredere groep mensen uit de verschillende sociaaleconomische doelgroepen aantrekkelijk om in Vlissingen te komen wonen. Daarmee brengen we de sociaaleconomische structuur van onze gemeente beter in balans.
Vlissingen blijft werken aan een betere huisvesting van internationale werknemers. Hoe beter deze nodige arbeidskracht zich thuis voelt, des te langer hij in Vlissingen en omgeving werkt en woont. Daarnaast bieden wij – binnen onze mogelijkheden - onderdak aan vluchtelingen. We blijven ook zoeken naar locaties voor short stay.
De binnenstad blijft de huiskamer van de stad voor bewoners en bezoekers. We zijn gestart met de laatste fase van de herinrichting van het winkelgebied: we geven de Walstraat-Noord en het Scheldeplein een ware ‘facelift’. Ook cultuur en evenementen zijn belangrijk voor het imago van de stad. We werken aan de clustering en samenwerking van de culturele instellingen in de Machinefabriek op het Scheldekwartier. Een stad trekt aan als er - bij voorkeur het gehele jaar - het nodige te beleven en te doen is. We actualiseren het evenementenbeleid met bijbehorende uitvoeringsagenda in relatie tot de Evenementenvisie Vlissingen. Een aantrekkelijk cultureel klimaat is bevorderlijk voor het vestigingsklimaat van studenten, bedrijven en inwoners. Het bindt hen in positieve zin aan de stad en draagt ook bij aan structuurverbetering. Citymarketing helpt met een modern informatieplatform en een uitagenda om Vlissingen bekender te maken bij de doelgroepen, die wij willen aantrekken (jongeren en jongvolwassenen).
In het kader van de campus ontwikkeling kenniswerf is door het college een bijdrage van € 800.000 toegezegd aan de HZ voor de ontwikkeling van het Sealab in het PSD-gebouw. Hiervoor is een externe subsidie aangevraagd. Vooralsnog dekken we deze bijdrage uit de reserve Wind in de zeilen op basis van het bij de raadsvergadering van 13 november 2025 aangenomen amendement. Als we de subsidie krijgen toegekend dan storten we het bedrag terug in deze reserve.