Toelichting top 10 risico's
1. Stijging verliesvoorziening grondexploitaties door stijging inflatie
Als we verwachten dat een project verlies oplevert, maken we een verliesvoorziening. Dit doen we op basis van de verwachte eindresultaten. Elke keer dat we de cijfers opnieuw bekijken, passen we de voorziening aan. De uitkomst hangt af van verschillende factoren, zoals inflatie. Als de inflatie hoger is dan eerder gedacht, worden de kosten ook hoger. Daardoor moet de verliesvoorziening omhoog. De financiële impact, met een uitgangspunt van 2% stijging van de kosten en -2% opbrengsten, betreft € 6,8 miljoen (bron 2e herziening 2025).
2. Werk en inkomen: Taakstelling sociale werkvoorziening (werkleerbedrijf) wordt niet gerealiseerd
In december 2023 heeft de Rijksoverheid een visie gegeven op de toekomst van sociaal ontwikkelbedrijven (voorheen SW-bedrijven). Het uitgangspunt is een sociale infrastructuur: een plek waar mensen kunnen beginnen, opgevangen worden of beschermd werken. Het Rijk wil een basisstructuur met minimaal 30.000 beschutte banen en 10.000 tijdelijke banen voor mensen die (nog) niet regulier kunnen werken. De financiering wordt hierop aangepast. In 2025 maken Orionis Walcheren en de Walcherse gemeenten een plan om deze landelijke visie toe te passen voor inwoners van Walcheren. Het Rijk geeft hiervoor geld, maar het is nog niet zeker of dat genoeg is. Misschien is er extra geld van gemeenten nodig (cofinanciering). De financiële impact is berekend op € 2,7 miljoen. Voor ons betekent dat een bijdrage van € 1,4 miljoen (53%). Het is nog onzeker of we na de overgang (transitie) genoeg geld hebben om aan de nieuwe regels te voldoen. In 2026 wordt dit duidelijker. Wat nu al wel duidelijk is: als we doorgaan met het huidige beleid, nemen de risico’s op lange termijn toe.
3. Stijging verliesvoorziening grondexploitaties door stijging rente
Als een grondexploitatie verlies oplevert, maken we een verliesvoorziening. Dit doen we op basis van de verwachte eindresultaten. Bij elke herziening passen we de voorziening aan als de verwachtingen veranderen. Een belangrijke factor is de rente. Voor het financieren van de boekwaarde van grondexploitaties moeten we geld lenen. De rente op deze leningen berekenen we door in de grondexploitatie. Als de rente stijgt, heeft dat een negatief effect op de verliesvoorziening. Vooral het project Scheldekwartier is hier gevoelig voor, omdat de boekwaarde hoog is en de looptijd nog lang. Als de rente voor nieuwe leningen met 1% stijgt, is de financiële impact € 3,0 miljoen.
4. Jeugd: resultaten uitvoering projecten hervormingsagenda worden niet behaald
We hebben de taakstellingen van de Hervormingsagenda Jeugd aangepast. Door vertraging in de aanbesteding schuiven sommige plannen op naar 2028. We hebben dit in de kadernota 2026 verwerkt. In de begroting 2026 is nu uitgegaan van 100% taakstelling, in plaats van de eerdere 60%. Er is een risico dat de projecten niet het gewenste resultaat opleveren in de komende jaren. De financiële gevolgen zijn als volgt:
2026: € 120.000
2027: € 360.000
2028: € 3.220.000
2029: € 5.869.000
Volgens de VNG is 60% van de taakstelling haalbaar. Dat betekent dat 40% onzeker is.
Het is mogelijk dat het Rijk een deel van de kosten vergoedt als blijkt dat het onzekere deel niet haalbaar is, bijvoorbeeld door aanpassing van de wet. Maar dit is nu nog niet zeker.
5. Jeugd: Volume jeugdhulp en bijbehorende kosten nemen niet af
Er is een risico dat de kosten voor jeugdvoorzieningen stijgen. Dit kan komen door meer gebruik (volume) of hogere prijzen. In de begroting hebben we hier rekening mee gehouden. We gebruiken steeds de beste schatting op basis van de nieuwste cijfers over prijs- en volumeontwikkeling. Toch zijn de uitgaven voor jeugd zo groot, dat zelfs een kleine stijging veel geld kost. Als de kosten onverwacht met 5% stijgen, kost dat ongeveer € 1,5 miljoen extra. Dit bedrag werkt structureel door in de jaren daarna. Daarom beoordelen we dit risico als een risico met een structureel effect.
6. Gemeente wordt getroffen door een hack en/of cryptolocker inclusief mogelijke afpersing
Er is een risico dat de gemeente wordt getroffen door een hack of cryptolocker. Dit kan gebeuren via phishing (bijvoorbeeld een foute e-mail, website of bestand). Criminelen kunnen dan gegevens stelen of versleutelen. Vaak eisen ze losgeld om de gegevens terug te geven of om te voorkomen dat ze openbaar worden gemaakt. Het aantal hacks neemt toe, ook bij gemeenten. Niet alleen gemeenten worden getroffen, maar ook leveranciers van software die wij gebruiken. Als dit gebeurt, heeft dat grote gevolgen voor onze dienstverlening. De kosten voor herstel zijn hoog. Denk aan het inhuren van experts, verlies van gegevens, losgeld en minder inkomsten. De financiële impact hebben we ingeschat op basis van ervaringen bij andere gemeenten, zoals Hof van Twente en Haarlemmermeer, en hangt af van het soort aanval en onze beveiliging. Als beheersmaatregelen zorgen we voor bewustwording (awareness), brengen we onze kwetsbaarheden in kaart, maken we sinds 2025 gebruik van een Information Security Management System (ISMS) en zullen we in 2026 en plan van aanpak maken voor hoe we omgaan met een hack of cryptolocker.
7. De algemene uitkering valt lager uit
Gemeenten krijgen geld van het Rijk via het gemeentefonds. Het is altijd onzeker hoeveel geld we precies krijgen. Dit komt bijvoorbeeld door veranderingen in de regels (circulaires) of in de manier waarop het Rijk het geld verdeelt. We hebben berekend wat het betekent als we 1% minder krijgen. De algemene uitkering is € 195,6 miljoen, maar daar gaan nog centrumtaken en extra bijdrage artikel 12 vanaf (€ 61,6 miljoen). De uitkering waar dit risico op geldt is dus € 134 miljoen. Een daling van 1% betekent een financiële impact van € 1,34 miljoen. Dit risico beoordelen we als een risico met structureel effect.
8. Structurele inzet dividenden Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij
We hebben 5,76% van de aandelen in de Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH). Volgens de laatste prognose keert ZEH tot en met 2033 het volgende dividend uit:
2025: € 135 miljoen
2026: € 175 miljoen
2027: € 155 miljoen
2028 t/m 2033: elk jaar € 100 miljoen
De provincie heeft aangeboden om 75% van het laagste verwachte dividend (€ 100 miljoen) als structureel dekkingsmiddel te gebruiken. Wij hebben hiervan gebruik gemaakt en € 4,3 miljoen structureel ingezet. Vanaf 2028 bouwen we dit af. Het resterende dividend storten we elk jaar in de reserve Wind in de zeilen. Er is een risico dat de dividenduitkeringen lager uitvallen, zelfs lager dan 50% van € 100 miljoen. Dit risico beoordelen we als een risico met structureel effect.
Vanaf 2028 starten we met de afbouw van de structurele inzet van het ZEH-dividend. Zo voorkomen we dat we in 2033 ineens een groot financieel probleem hebben.
9. Aantrekken van leningen tegen een hoger rentepercentage dan geraamd
Elk jaar maken we een schatting van de verwachte rente. Op basis daarvan nemen we de rentelasten op in de begroting. Er is een risico dat we in de toekomst nieuwe leningen moeten afsluiten tegen een hogere rente dan we nu verwachten. Als de rente 1% hoger uitvalt dan geraamd (uitgangspunt), kost dat ongeveer € 510.000 extra per jaar in de periode 2026 tot en met 2029.
Dit risico beoordelen we als een risico met een structureel effect.
10. Werk en inkomen: Transitie scenario wet sociale werkvoorziening (WSW)
Als gevolg van gewijzigde wetgeving in 2015 is bij SW-bedrijven geen nieuwe instroom meer van werknemers. Met krimp van die bedrijven tot gevolg. Uiterlijk vanaf 2051 blijft alleen een Beschut werkvoorziening over. In december 2023 heeft het Rijk in een visie aangegeven hoe zij aankijkt tegen de toekomstige infrastructuur van Sociaal Ontwikkelbedrijven (het voormalige SW-bedrijf). Uitgangspunt is de zogenaamde sociale infrastructuur: een opstap, vangnet en beschutte omgeving. Een basisinfrastructuur met landelijk ten minste 30.000 beschutte banen en 10.000 banen voor mensen die tijdelijk niet regulier kunnen werken. De financiering wordt hierop door het Rijk aangepast.
In 2025 maken Orionis Walcheren en de Walcherse gemeenten een plan om deze landelijke visie uit te voeren voor de inwoners van Walcheren. De overheid geeft hiervoor geld, maar het is onzeker of dit genoeg is. Misschien is er extra geld nodig van andere partijen. De totale financiële impact is € 2,7 miljoen, waarvan € 1,4 miljoen (53%) voor ons is. De kans dat dit risico zich voordoet, is 50%. Het is nog niet zeker of we na de veranderingen alles kunnen uitvoeren binnen het beschikbare geld. Eind 2025 of begin 2026 wordt dit duidelijker. Wat wel zeker is: als we doorgaan met het huidige beleid, worden de risico’s op lange termijn groter. Door veranderingen in de doelgroep en weinig nieuwe instroom, kunnen de kosten uiteindelijk hoger worden dan als we nu op tijd veranderen. Daarom is het belangrijk om het beleid goed te bekijken en waar nodig aan te passen.