Paragraaf bedrijfsvoering

Organisatievisie

Terug naar navigatie - Paragraaf bedrijfsvoering - Organisatievisie

Organisatieontwikkeling: Vlissingen durft!
‘Vlissingen durft!’ is de missie van de gemeente Vlissingen. Hiermee laten we zien dat we ambitieus en vooruitstrevend zijn.
Om de doelen uit de Strategische Visie 2040 te bereiken, is een organisatie nodig die zich blijft ontwikkelen. Ook de medewerkers moeten zich blijven verbeteren. Daarom is organisatieontwikkeling een voortdurend proces.

Organisatievisie
De organisatievisie is de basis voor deze ontwikkeling. Deze visie helpt:
•    Bij het nemen van beslissingen
•    Bij het motiveren en inspireren van medewerkers
•    Bij het aanbrengen van richting in het dagelijkse werk

De visie van Vlissingen bestaat uit drie eigenschappen:
1.    Nieuwsgierig
2.    Lef
3.    Verbinding
In 2026 worden deze waarden op verschillende manieren zichtbaar in de organisatie. Dit draagt bij aan een betere dienstverlening en een positieve ervaring voor inwoners en klanten.

Fundament van dienstverlening
Goede dienstverlening is het fundament van de organisatie. Daaronder liggen drie pijlers:
•    Een (financieel) gezonde bedrijfsvoering
•    Aantrekkelijk werkgeverschap
•    Datagedreven management
In 2026 werkt de gemeente verder aan deze pijlers via zogeheten roadmaps.

 

Aantrekkelijk werkgeverschap

Terug naar navigatie - Paragraaf bedrijfsvoering - Aantrekkelijk werkgeverschap

Het behouden en binnen halen van goed personeel is cruciaal om de doelen en ambities van de gemeente Vlissingen te behalen. Daarvoor moeten wij ons onderscheiden als aantrekkelijk werkgever in Zeeland.

Wat gaan we daarvoor doen? 

  • We zorgen voor competitieve arbeidsvoorwaarden met specifieke aandacht voor ontwikkeling en vitaliteit
  • Ontwikkeling traject Trainees
  • Optimale inrichting proces Onboarding – coaching en begeleiding medewerkers

Datagedreven informatiemanagement

Terug naar navigatie - Paragraaf bedrijfsvoering - Datagedreven informatiemanagement

De overheid werkt steeds meer digitaal. Er komen snel nieuwe technologieën bij, en dat biedt veel kansen. Maar we moeten ook goed opletten: door internationale spanningen en zorgen over wie de controle heeft over data, is het belangrijk om verantwoord met innovatie om te gaan.

In 2026 richten we ons vooral op verantwoord innoveren. Dat betekent dat we slimme technologie gebruiken, maar wel op een veilige en doordachte manier.

Daarnaast besteden we veel aandacht aan procesmanagement. Door beter te begrijpen hoe onze werkprocessen lopen en hoe goed ze werken, kunnen we efficiënter werken en makkelijker nieuwe technologie inzetten. Zo maken we processen beter meetbaar en kunnen we er duidelijker op sturen.

Wat gaan we doen? 
•    Implementatie van digitale wetgeving, inhaalslag en structureel borgen
•    Professionaliseren van het functioneel beheer, het verder inrichten van het CIO-office
•    Uitvoering pilots om inzet van data en AI te toetsen.
•    Zorgdragen voor betrouwbare systemen en processen (bv binnen zaaksystemen, vergunningensysteem, sociaal domein)

(Financieel) gezonde bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Paragraaf bedrijfsvoering - (Financieel) gezonde bedrijfsvoering

(Financieel) gezonde bedrijfsvoering 
In 2026 nemen we afscheid van artikel 12. Hiermee laten we zien dat in de afgelopen jaren belangrijke stappen zijn gezet naar een duurzame gezonde (financiële) bedrijfsvoering. Hier zijn we trots op. In 2025 ligt de focus op het borgen van deze groei. Dit realiseren we via het ontwikkelplan F&C. Speerpunten binnen dit plan in 2026 zijn duidelijkheid in rollen en taken van medewerkers en toegankelijkheid van financiële informatie. Dit alles op basis van betrouwbare en geautomatiseerde processen. 

Wat gaan we doen? 

  • Inzet van inhuurmedewerkers afbouwen.
  • Opleiden van medewerkers op financieel gebied
  • Structureel voeren maandelijkse budgetgesprekken
  • Financiële tools optimaal inzetten door en voor medewerkers
  • Uniformering van softwarepakketten
  • Facturen automatisch koppelen zodat het betaalproces sneller verloopt 

Doelmatigheid en doeltreffendheid

Terug naar navigatie - Paragraaf bedrijfsvoering - Doelmatigheid en doeltreffendheid

In de verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid bestuur is opgenomen dat we jaarlijks minimaal een onderzoek uitvoeren. In 2025 hebben we voor de eerste keer een onderzoeksontwerp vastgesteld. We hebben besloten dat het onderzoeksontwerp budgetten zal zijn. De bijbehorende onderzoeksvraag is: “In hoeverre worden budgetten benut waarvoor ze zijn bestemd, zijn budgetten in opzet doelmatig en is er bij de gemeente zicht op de doeltreffendheid?” Het plan van aanpak hebben we met een raadsinformatiebrief gedeeld met de raad. 

Naar verwachting zal dit onderzoek in het eerste kwartaal van 2026 worden afgerond. We zullen de raad informeren over de bevindingen en aanbevelingen via een verslag en bijbehorend plan van verbetering(en). 

In 2026 zal er een nieuw onderzoeksonderwerp worden vastgesteld. Het onderzoeksonderwerp zal met een plan van aanpak worden gedeeld met de raad.