Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2023
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2023
    2. Blz. 3 Jaarstukken 2023
      1. Blz. 4 Voorwoord
        1. Blz. 5 Voorwoord
      2. Blz. 6 Algemeen
        1. Blz. 7 2.1 Leeswijzer
          1. Blz. 8 Leeswijzer
        2. Blz. 9 2.2 Financiële positie
          1. Blz. 10 Inleiding
          2. Blz. 11 Analyse resultaat op hoofdlijnen
          3. Blz. 12 Resultaatbestemming
          4. Blz. 13 Weerstandsvermogen
          5. Blz. 14 Taakstelling sociaal domein
          6. Blz. 15 Begrotingssaldo sociaal domein en werk en inkomen (artikel 12)
        3. Blz. 16 2.3 Kerngegevens van de gemeente
          1. Blz. 17 Kerngegevens
          2. Blz. 18 Fysieke en sociale structuur
      3. Blz. 19 Programma's
        1. Blz. 20 3.1 Programma Leefbaarheid
          1. Blz. 21 Inleiding
          2. Blz. 22 Beleidsindicatoren:
          3. Blz. 23 3.1.1 Crisisbeheersing en brandweer
            1. Blz. 24 Crisisbeheersing en rampenbestrijding
            2. Blz. 25 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 26 Een goede operationeel sterke brandweerzorg en crisisbeheersing door de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) borgen binnen financieel verantwoorde kaders.
                1. Blz. 27 Programmabegroting 2024 VRZ
          4. Blz. 28 3.1.2 Openbare orde en veiligheid
            1. Blz. 29 Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026
            2. Blz. 30 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 31 Concrete uitvoering van de vastgestelde prioriteiten in het integraal veiligheidsbeleid 2023-2026.
                1. Blz. 32 Uitvoeringsprogramma integraal veiligheidsbeleid 2024
          5. Blz. 33 3.1.3 Verkeer en vervoer
            1. Blz. 34 Verkeer en vervoer
            2. Blz. 35 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 36 Een geactualiseerd verkeer- en vervoerbeleid met meer aandacht voor langzaam verkeer, verkeersveiligheid en een vlotte doorstroming over het kanaal.
                1. Blz. 37 Actualisatie GVVP
              2. Blz. 38 Een integrale herinrichting van de Scheldestraat.
                1. Blz. 39 Integraal voorontwerp Scheldestraat
              3. Blz. 40 Herinrichting van de Vlissingsestraat.
                1. Blz. 41 Voorontwerp Vlissingsestraat
              4. Blz. 42 Prioriteit geven aan fietsverkeer en een betere doorstroming op het hoofdwegennet.
                1. Blz. 43 Slimme verkeersregelinstallaties (Ivri's)
              5. Blz. 44 Vlissingen voorbereiden op een nieuw mobiliteitsnetwerk met hubs, deelmobiliteiten en nieuwe vormen van vervoer.
                1. Blz. 45 Mobiliteitsnetwerk
              6. Blz. 46 Een verleidelijke en verkeersveilige boulevard.
                1. Blz. 47 Sluitingsregime boulevards
          6. Blz. 48 3.1.4 Parkeren
            1. Blz. 49 Parkeren
            2. Blz. 50 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 51 Parkeerdruk in de stad verminderen en zo de leefbaarheid verbeteren.
                1. Blz. 52 Parkeerbeleidsplan
          7. Blz. 53 3.1.5 Economische havens en waterwegen
            1. Blz. 54 3.1.5 Inleiding
          8. Blz. 55 3.1.6 Onderwijshuisvesting
            1. Blz. 56 Onderwijshuisvesting
            2. Blz. 57 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 58 Voldoende en goede huisvesting voor scholen en bewegingsonderwijs.
                1. Blz. 59 Twee nieuwe scholen Souburg Zuid
                2. Blz. 60 Huisvesting van de islamitische basisschool Iqra
                3. Blz. 61 Planvorming nieuwe school Scheldekwartier
          9. Blz. 62 3.1.7 Sportaccommodaties
            1. Blz. 63 Sportaccommodaties
            2. Blz. 64 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 65 Het welzijn van inwoners bevorderen door het stimuleren van een gezonde en actieve leefstijl.
                1. Blz. 66 Accommodatieplan op hoofdlijnen
                2. Blz. 67 Gezonde actieve leefstijl
                3. Blz. 68 Duurzame sportinfrastructuur
                4. Blz. 69 Sportaccommodatie ontwikkelingen Baskensburg west
          10. Blz. 70 3.1.8 Openbaar groen en openluchtrecreatie
            1. Blz. 71 3.1.8 Inleiding
          11. Blz. 72 3.1.9 Riolering
            1. Blz. 73 3.1.9 Inleiding
          12. Blz. 74 3.1.10 Afval
            1. Blz. 75 Afval
            2. Blz. 76 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 77 Het behalen van de VANG (Van afval naar Grondstof) doelstelling- 100 kilo restafval per inwoner per jaar.
                1. Blz. 78 Nieuw afvalinzamelsysteem
          13. Blz. 79 3.1.11 Klimaat
            1. Blz. 80 Klimaat
            2. Blz. 81 Energietransitie in Vlissingen
            3. Blz. 82 Klimaatadaptatie in Vlissingen
            4. Blz. 83 Inventarisatie milieu, klimaatadaptatie en energiebeleid
            5. Blz. 84 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 85 Vlissingen klimaatadaptief inrichten en op lange termijn klimaatverandering tegen gaan.
                1. Blz. 86 Klimaatadaptatie pilots
              2. Blz. 87 Aanpak en uitvoering van de energietransitie.
                1. Blz. 88 Energietransitie pilots
              3. Blz. 89 Meedoen met een proeftuin in het landelijke Programma Aardgasvrije Wijken (PAW).
                1. Blz. 90 Warmtenet
              4. Blz. 91 Kaders voor milieu, klimaatadaptatie en energietransitie.
                1. Blz. 92 Realistisch milieu-, klimaatadaptatie- en energiebeleid
          14. Blz. 93 3.1.12 Milieubeheer
            1. Blz. 94 Gemeenschappelijke regeling: Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
            2. Blz. 95 Omgevingswet
            3. Blz. 96 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 97 Uitvoering van milieubeheer taken conform jaarprogramma Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD).
                1. Blz. 98 Algemeen Bestuur (AB) RUDZeeland
          15. Blz. 99 3.1.13 Begraafplaatsen
            1. Blz. 100 3.1.13 Inleiding
          16. Blz. 101 3.1.14 Continue taken
            1. Blz. 102 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 103 Continue taken
                1. Blz. 104 Onderwijshuisvesting
                2. Blz. 105 Aanpak illegaal in gebruik genomen openbaar groen
          17. Blz. 106 3.1.15 Wat heeft het gekost?
            1. Blz. 107 Wat heeft het gekost?
          18. Blz. 108 3.1.16 Investeringen
            1. Blz. 109 3.1.16 Investeringen
          19. Blz. 110 3.1.17 Reserves en voorzieningen
            1. Blz. 111 3.1.17 Reserves en voorzieningen
        2. Blz. 112 3.2 Programma Aantrekkelijke stad
          1. Blz. 113 Inleiding
          2. Blz. 114 Beleidsindicatoren:
          3. Blz. 115 3.2.1 Economische promotie
            1. Blz. 116 3.2.1 Inleiding
            2. Blz. 117 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 118 In balans brengen van de bevolkingssamenstelling, onder meer door imago versterking.
                1. Blz. 119 Plan van aanpak economische promotie
          4. Blz. 120 3.2.2 Economische ontwikkeling
            1. Blz. 121 3.2.2 Inleiding
            2. Blz. 122 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 123 Een kwaliteitsimpuls geven aan het Stationsgebied, waarmee de bereikbaarheid van de Kenniswerf en binnenstad wordt verhoogd en het Stationsgebied functioneert als een motor voor economische groei.
                1. Blz. 124 Masterplan Stationsgebied
              2. Blz. 125 Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en (kennis)instellingen op de Kenniswerf.
                1. Blz. 126 Ontwikkelvisie kenniswerf 2040
              3. Blz. 127 Evenementen dragen bij aan een aantrekkelijke binnenstad voor bewoners en bezoekers en zorgen voor reuring en dynamiek.
                1. Blz. 128 Evenementenvisie
              4. Blz. 129 Een impuls geven aan een gevarieerd en kwalitatief horeca aanbod dat bijdraagt aan de reuring, dynamiek en economische versterking van de binnenstad.
                1. Blz. 130 Nieuw Horecabeleid
          5. Blz. 131 3.2.3 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
            1. Blz. 132 3.2.3 Inleiding
          6. Blz. 133 3.2.4 Cultuur
            1. Blz. 134 3.2.4 Inleiding
            2. Blz. 135 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 136 Inzicht krijgen in de bedreigingen en kansen voor religieus erfgoed in onze gemeente.
                1. Blz. 137 Kerkenvisie Vlissingen
              2. Blz. 138 Vlissingen cultureel aantrekkelijker maken door het laten plaatsvinden van festiviteiten rondom De Vlissingse Opstand 1572 en een maritiem evenement.
                1. Blz. 139 Plannen van evenementenorganisatoren/ organisaties
              3. Blz. 140 Stimuleren van cultureel ondernemerschap.
                1. Blz. 141 Financiering culturele activiteiten
          7. Blz. 142 3.2.5 Wonen en bouwen
            1. Blz. 143 3.2.5 Inleiding
            2. Blz. 144 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 145 Extra aandacht voor de huisvesting van studenten.
                1. Blz. 146 Uitvoeringsprogramma Woonvisie
              2. Blz. 147 Uitbreiding van het woningaanbod in Ritthem.
                1. Blz. 148 Woningaanbod Ritthem
              3. Blz. 149 Beter inzicht in de bestaande woningvoorraad ten behoeve van de aanpak van ondermijnende woonfraude en een gezonde woningvoorraad.
                1. Blz. 150 Preventie- en handhavingsplan woonfraude
              4. Blz. 151 Goede complexgewijze huisvesting van internationale werknemers.
                1. Blz. 152 Omgevingsvergunning en exploitatievergunning Baskensburg en Energieweg
          8. Blz. 153 3.2.6 Ruimtelijke ordening
            1. Blz. 154 3.2.6 Inleiding
            2. Blz. 155 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 156 Het op ruimtelijk, maatschappelijk en economisch verantwoorde wijze inrichten van een Stadslandgoed in het voormalige Markaz gebied.
                1. Blz. 157 Inrichtingsplan en ontwikkelplan Stadslandgoed
              2. Blz. 158 Het op ruimtelijk, maatschappelijk en economisch verantwoorde wijze vestigen van het Justitieel Complex Vlissingen (JCV), ingepast in het Stadslandgoed.
                1. Blz. 159 Aanleg toegangswegen JCV
                2. Blz. 160 Bestemmingsplan Stadslandgoed
              3. Blz. 161 Een ruimtelijk, maatschappelijk en economisch verantwoorde invulling van het Nollebos- Westduinpark op basis van het in 2021 vastgestelde streefbeeld.
                1. Blz. 162 Uitvoerings- en financieringsplanning Streefbeeld Nollebos- Westduinpark
                2. Blz. 163 Voorzieningen sport-, spel- en biodiversiteit
              4. Blz. 164 Een ruimtelijk, maatschappelijk en economisch verantwoorde invulling van het Arsenaalgebied.
                1. Blz. 165 Uitvoerings- en financieringsplanning visie Arsenaalgebied
              5. Blz. 166 Stedenbouwkundige verantwoorde invulling van de voormalige sportvelden Baskensburg met meest gewenste en benodigde functies (ruimtelijk, financieel en functioneel haalbaar).
                1. Blz. 167 Baskensburg-West fase 1 bouwrijp
                2. Blz. 168 Stedebouwkundige invulling en het bestemmingsplan voor het gebied Baskensburg-West
          9. Blz. 169 3.2.7 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
            1. Blz. 170 3.2.7 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
          10. Blz. 171 3.2.8 Continue taken
            1. Blz. 172 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 173 Continue taken
                1. Blz. 174 Aantrekkingskracht historische binnenstad
                2. Blz. 175 Reuring, leven en dynamiek overige binnenstad
                3. Blz. 176 Uitvoeringsagenda toeristische visie Vlissingen 2021-2024
          11. Blz. 177 3.2.9 Wat heeft het gekost?
            1. Blz. 178 Wat heeft het gekost?
          12. Blz. 179 3.2.10 Investeringen
            1. Blz. 180 3.1.16 Investeringen
          13. Blz. 181 3.2.11 Reserves en voorzieningen
            1. Blz. 182 3.2.11 Reserves en voorzieningen
        3. Blz. 183 3.3 Programma Sociale samenhang
          1. Blz. 184 3.3 Inleiding
          2. Blz. 185 Beleidsindicatoren:
          3. Blz. 186 3.3.1 Ontwikkelagenda sociaal domein
            1. Blz. 187 Ontwikkelagenda
            2. Blz. 188 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 189 Kaders stellen en sturen op het realiseren van een efficiënte en effectieve ondersteuningsinfrastructuur voor onze inwoners.
                1. Blz. 190 Uitvoeringsprogramma ontwikkelagenda sociaal domein 2023-2024
          4. Blz. 191 3.3.2 Artikel 12 traject sociaal domein en werk & inkomen
            1. Blz. 192 Artikel 12 traject sociaal domein en werk & inkomen
            2. Blz. 193 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 194 Inzicht in (financiële en kwantitatieve) ontwikkelingen in het sociaal domein.
                1. Blz. 195 Data-warehouse en dashboard
              2. Blz. 196 Cliënten en naasten worden betrokken bij de totstandkoming van beleid.
                1. Blz. 197 Inbreng cliënten en naasten met brancheorganisaties
                2. Blz. 198 Implementeren van Buurtteams Vlissingen
              3. Blz. 199 Een betaalbaar en duurzaam aanbod van zorg en ondersteuning.
                1. Blz. 200 Plan van Aanpak artikel 12 sociaal domein 2023
          5. Blz. 201 3.3.3 Zeeuwse samenwerking sociaal domein
            1. Blz. 202 Zeeuwse samenwerking sociaal domein
            2. Blz. 203 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 204 Meer regie en sturing in het sociaal domein en minder bestuurlijke drukte en efficiëntere inzet van capaciteit.
                1. Blz. 205 Gedragen governance structuur voor de inkoop jeugdhulp en beschermd wonen
          6. Blz. 206 3.3.4 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
            1. Blz. 207 Toelichting
          7. Blz. 208 3.3.5 Sportbeleid en activering
            1. Blz. 209 Sportbeleid en activering
            2. Blz. 210 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 211 Het welzijn van onze inwoners bevorderen door een gezonde en actieve leefstijl te stimuleren.
                1. Blz. 212 Sportakkoord
                2. Blz. 213 Vlissingen in beweging
                3. Blz. 214 Gezonde actieve leefstijl basisschool kinderen
                4. Blz. 215 Cofinancieringsverplichting naar het rijk
          8. Blz. 216 3.3.6 Samenkracht en burgerparticipatie
            1. Blz. 217 Noodopvang van vluchtelingen
          9. Blz. 218 3.3.7 Wet inburgering
            1. Blz. 219 Wet inburgering
          10. Blz. 220 3.3.8 Preventie, vroegsignalering en toegang sociaal domein
            1. Blz. 221 Preventie, vroegsignalering en toegang sociaal domein
            2. Blz. 222 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 223 Preventie efficiënter en effectiever in de eigen woonomgeving organiseren. Daarmee de instroom naar individuele maatwerkvoorzieningen voorkomen.
                1. Blz. 224 Basishulp beschikbaar in de buurten
                2. Blz. 225 Investeren in preventie, vroegsignalering en laagdrempelige ondersteuning
          11. Blz. 226 3.3.9 Werk en inkomensregelingen
            1. Blz. 227 Werk en inkomensregelingen
            2. Blz. 228 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 229 Aanpassing Gemeenschappelijke Regeling Orionis
                1. Blz. 230 Voorstel aanpassing GR Orionis
              2. Blz. 231 Grip en sturing op de taken die de gemeente heeft gedelegeerd aan Orionis Walcheren
                1. Blz. 232 Kadernota Orionis Walcheren 2023-2026
              3. Blz. 233 Actueel armoedebeleid
                1. Blz. 234 Actueel armoedebeleid
          12. Blz. 235 3.3.10 Maatwerkdienstverlening 18+
            1. Blz. 236 Maatwerkdienstverlening 18+
            2. Blz. 237 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 238 Doorontwikkeling van de aanvullende zorg binnen de Wmo, die onderdeel is van de Vlissingse zorgdriehoek
                1. Blz. 239 Raamovereenkomst 'Wmo: aanvullende zorg'
          13. Blz. 240 3.3.11 Maatwerkdienstverlening 18-
            1. Blz. 241 Maatwerkdienstverlening 18-
            2. Blz. 242 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 243 Een effectief en efficiënt jeugdhulp aanbod
                1. Blz. 244 Zeeuwse Regiovisie Jeugd
              2. Blz. 245 Vermindering van de uitgaven aan jeugdhulp
                1. Blz. 246 Lokale onderzoek Jeugdwet
          14. Blz. 247 3.3.12 Geëscaleerde zorg 18+
            1. Blz. 248 3.3.12 Inleiding
            2. Blz. 249 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 250 Inwoners die aangewezen zijn op beschermd wonen en opvang komen op een verantwoorde manier zelfstandig in de wijk te wonen.
                1. Blz. 251 Opbouw Ombouw Afbouw Spreidingsplan (OOAS-plan)
                2. Blz. 252 Aanbesteding beschermd wonen
              2. Blz. 253 Inwoners die aangewezen zijn op maatschappelijke opvang komen op een verantwoorde manier zelfstandig in de wijk te wonen.
                1. Blz. 254 Weer Thuis op Walcheren
          15. Blz. 255 3.3.13 Geëscaleerde Zorg 18-
            1. Blz. 256 Geëscaleerde Zorg 18-
            2. Blz. 257 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 258 In het kader van Weer Thuis op Walcheren maken we samenwerkingsafspraken tussen de 3 gemeenten, woningcorporaties en zorgaanbieders.
                1. Blz. 259 Reguliere inzet Regieteam complexe casuïstiek en inzet op preventie via Buurtteams Vlissingen
          16. Blz. 260 3.3.14 Centrumtaken
            1. Blz. 261 Centrumtaken
          17. Blz. 262 3.3.15 Volksgezondheid
            1. Blz. 263 Volksgezondheid
          18. Blz. 264 3.3.16 Fiche H Wind in de zeilen: Zorg
            1. Blz. 265 Fiche H Wind in de Zeilen: Zorg
            2. Blz. 266 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 267 Een toekomstbestendige zorginfrastructuur met kwalitatief goede zorg dichtbij de inwoners
                1. Blz. 268 Implementeren concept Kerngezond
          19. Blz. 269 3.3.17 Continue taken
            1. Blz. 270 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 271 Continue taken
                1. Blz. 272 Arbeidsmarkt, Wind in de zeilen fiche I: impuls werkzoekenden
                2. Blz. 273 Leerlingenvervoer
                3. Blz. 274 Nationaal Programma Onderwijs
                4. Blz. 275 Onderwijsachterstandenbeleid
                5. Blz. 276 Wet inburgering
          20. Blz. 277 3.3.18 Wat heeft het gekost?
            1. Blz. 278 Wat heeft het gekost?
          21. Blz. 279 3.3.19 Investeringen
            1. Blz. 280 3.1.16 Investeringen
          22. Blz. 281 3.3.20 Reserves en voorzieningen
            1. Blz. 282 3.3.20 Reserves en voorzieningen
        4. Blz. 283 3.4 Programma Bestuur
          1. Blz. 284 3.4 Inleiding
          2. Blz. 285 3.4.1 Implementatie Wet open overheid
            1. Blz. 286 3.4.1 Inleiding
            2. Blz. 287 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 288 Op een effectieve en efficiënte wijze voldoen aan de verplichting in de Woo.
                1. Blz. 289 Overheidsinformatie actief openbaar maken
          3. Blz. 290 3.4.2 Burgerparticipatie
            1. Blz. 291 3.4.2 Inleiding
            2. Blz. 292 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 293 We zorgen dat iedereen inbreng en invloed kan hebben op zijn leefomgeving en mee kan doen.
                1. Blz. 294 Extra wijkcoördinator
              2. Blz. 295 We faciliteren initiatieven die inwoners zelf ontplooien om hun leefomgeving te verbeteren.
                1. Blz. 296 Bewonersinitiatieven
          4. Blz. 297 3.4.3 Subsidieverwerving
            1. Blz. 298 3.4.3 Inleiding
            2. Blz. 299 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 300 Maximaal benutten van externe (Europese) financiële middelen voor de realisatie van projecten, die we al ambiëren en waarvoor dus co-financiering beschikbaar is.
                1. Blz. 301 Subsidieverwerving
          5. Blz. 302 3.4.4 Burgerzaken
            1. Blz. 303 3.4.4 Inleiding
          6. Blz. 304 3.4.5 Continue taken
            1. Blz. 305 Wat wilden we bereiken?
              1. Blz. 306 Continue taken
                1. Blz. 307 Burgerzaken - Verkiezingen
                2. Blz. 308 Griffie - Raadszaal
          7. Blz. 309 3.4.6 Wat heeft het gekost?
            1. Blz. 310 Wat heeft het gekost?
          8. Blz. 311 3.4.7 Investeringen
            1. Blz. 312 3.1.16 Investeringen
          9. Blz. 313 3.4.8 Reserves en voorzieningen
            1. Blz. 314 3.4.8 Reserves en voorzieningen
        5. Blz. 315 3.5 Overhead
          1. Blz. 316 3.5 Inleiding
          2. Blz. 317 Beleidsindicatoren:
          3. Blz. 318 3.5.1 Wat heeft het gekost?
            1. Blz. 319 Wat heeft het gekost?
          4. Blz. 320 3.5.2 Investeringen
            1. Blz. 321 3.1.16 Investeringen
          5. Blz. 322 3.5.3 Reserves en voorzieningen
            1. Blz. 323 3.5.3 Reserves en voorzieningen
        6. Blz. 324 3.6 Algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 325 3.6 Inleiding
          2. Blz. 326 3.6.1 Wat heeft het gekost?
            1. Blz. 327 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 328 3.6.2 Reserves en voorzieningen
            1. Blz. 329 3.6.2 Reserves en voorzieningen
      4. Blz. 330 Paragrafen
        1. Blz. 331 4.1 Paragraaf lokale heffingen
          1. Blz. 332 Inleiding
          2. Blz. 333 Uitgangspunten
          3. Blz. 334 Positie op de lokale lastenladder
          4. Blz. 335 Opbrengsten heffingen
          5. Blz. 336 Onroerende-zaakbelasting
          6. Blz. 337 Rioolheffing
          7. Blz. 338 Afvalstoffenheffing
          8. Blz. 339 Hondenbelasting
          9. Blz. 340 Forensenbelasting
          10. Blz. 341 Precariobelasting
          11. Blz. 342 Parkeerbelasting
          12. Blz. 343 Toeristenbelasting
          13. Blz. 344 Bedrijven Investerings Zone (BIZ)
          14. Blz. 345 Marktgelden
          15. Blz. 346 Leges
          16. Blz. 347 Lijkbezorgingsrechten
          17. Blz. 348 Havengelden
          18. Blz. 349 Kengetallen belastingcapaciteit
          19. Blz. 350 Legestabel 2023
        2. Blz. 351 4.2 Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 352 Risicomanagement en beleid
          2. Blz. 353 Risico-inventarisatie
          3. Blz. 354 Weerstandscapaciteit
          4. Blz. 355 Weerstandsvermogen
          5. Blz. 356 Kengetallen
        3. Blz. 357 4.3 Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 358 Inleiding
          2. Blz. 359 Civiele kunstwerken
          3. Blz. 360 Gebouwen
          4. Blz. 361 Groen
          5. Blz. 362 Kades
          6. Blz. 363 Openbare verlichting
          7. Blz. 364 Stedelijk water/riolering
          8. Blz. 365 Wegen
        4. Blz. 366 4.4 Paragraaf financiering
          1. Blz. 367 Wettelijk kader
          2. Blz. 368 Treasurystatuut
          3. Blz. 369 Kasgeldlimiet
          4. Blz. 370 Renterisico's
          5. Blz. 371 Renteschema
          6. Blz. 372 Schatkistbankieren
          7. Blz. 373 Leningportefeuille
          8. Blz. 374 Rentevisie
          9. Blz. 375 Financiering van investeringsuitgaven
          10. Blz. 376 Wet Houdbare Overheidsfinanciën (Wet Hof)
        5. Blz. 377 4.5 Paragraaf bedrijfsvoering
          1. Blz. 378 Inleiding
          2. Blz. 379 Personeel
          3. Blz. 380 Rechtmatigheid
          4. Blz. 381 Toelichting rechtmatigheidsverantwoording
          5. Blz. 382 Interne communicatie
          6. Blz. 383 Artikel 12
          7. Blz. 384 Informatie/automatisering
          8. Blz. 385 Inkoop en aanbesteden
          9. Blz. 386 Dienstverlening
        6. Blz. 387 4.6 Paragraaf verbonden partijen
          1. Blz. 388 4.6 Paragraaf verbonden partijen
          2. Blz. 389 Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Zeeland (OLAZ)
          3. Blz. 390 Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD-Zeeland)
          4. Blz. 391 Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
          5. Blz. 392 Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen (SGB)
          6. Blz. 393 Veiligheidscentrum Zeeland B.V. (VCZ)
          7. Blz. 394 North Sea Port SE
          8. Blz. 395 Holding Zeeuwse Visveiling B.V.
          9. Blz. 396 Gemeenschappelijke Regeling Orionis Walcheren
          10. Blz. 397 Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
          11. Blz. 398 Gemeentelijke Vervoerscentrale B.V. (GVC)
          12. Blz. 399 Stadsgewestelijk Zwembad Vastgoed B.V.
          13. Blz. 400 GBE Aqua
          14. Blz. 401 Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH)
          15. Blz. 402 Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
          16. Blz. 403 Buurtbedrijf Vlissingen BV
        7. Blz. 404 4.7 Paragraaf grondbeleid
          1. Blz. 405 1. Grondbeleid
          2. Blz. 406 2. Uitvoering Grondbeleid
          3. Blz. 407 3. Resultaten grondexploitaties
          4. Blz. 408 4. Winstnemingen
          5. Blz. 409 5. Reserves en risico's
          6. Blz. 410 Tabel 1 Overzicht boekwaarden en mutaties (x € 1.000)
          7. Blz. 411 Tabel 2 Overzicht verliesvoorziening en risicoreservering (x € 1.000)
        8. Blz. 412 4.8 Paragraaf reserves en voorzieningen
          1. Blz. 413 4.8 Reserves en voorzieningen
          2. Blz. 414 Algemene reserve
          3. Blz. 415 Bestemmingsreserve
          4. Blz. 416 Voorzieningen
        9. Blz. 417 4.9 Paragraaf majeure projecten
          1. Blz. 418 Inleiding
          2. Blz. 419 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 420 Majeur project implementatie omgevingswet
              1. Blz. 421 MP implementatie omgevingswet stand van zaken geld
              2. Blz. 422 MP implementatie omgevingswet stand van zaken risico's
              3. Blz. 423 MP implementatie omgevingswet stand van zaken organisatie
              4. Blz. 424 MP implementatie omgevingswet stand van zaken tijd
              5. Blz. 425 MP implementatie omgevingswet stand van zaken informatie
              6. Blz. 426 MP implementatie omgevingswet stand van zaken communicatie
              7. Blz. 427 MP implementatie omgevingswet stand van zaken kwaliteit
            2. Blz. 428 Majeur project revitalisering gemeentelijk accommodatiebestand
              1. Blz. 429 MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken geld
              2. Blz. 430 MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken risico's
              3. Blz. 431 MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken organisatie
              4. Blz. 432 MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken tijd
              5. Blz. 433 MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken informatie
              6. Blz. 434 MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken communicatie
              7. Blz. 435 MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken kwaliteit
            3. Blz. 436 Majeur project Scheldekwartier
              1. Blz. 437 MP Scheldekwartier stand van zaken geld
              2. Blz. 438 MP Scheldekwartier stand van zaken risico's
              3. Blz. 439 MP Scheldekwartier stand van zaken organisatie
              4. Blz. 440 MP Scheldekwartier stand van zaken tijd
              5. Blz. 441 MP Scheldekwartier stand van zaken informatie
              6. Blz. 442 MP Scheldekwartier stand van zaken communicatie
              7. Blz. 443 MP Scheldekwartier stand van zaken kwaliteit
        10. Blz. 444 4.10 Paragraaf taakstellingen
          1. Blz. 445 Taakstellingen
        11. Blz. 446 4.11 Paragraaf Wind in de Zeilen
          1. Blz. 447 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 448 Wind in de Zeilen
              1. Blz. 449 WIZ fiche 1B Law Delta
              2. Blz. 450 WIZ fiche 1D Ontwikkeling Kenniswerf
              3. Blz. 451 WIZ fiche 1E Bereikbaarheid
              4. Blz. 452 WIZ fiche 1H Zorg: Gezondheidscentrum
              5. Blz. 453 WIZ fiche 1I Werkzoekenden naar werk in de regio
              6. Blz. 454 WIZ fiche 1J Aardgasvrije wijken
        12. Blz. 455 4.12 Wet open overheid (Woo)
          1. Blz. 456 4.12 Paragraaf Wet open overheid (Woo)
      5. Blz. 457 Jaarrekening 2023
        1. Blz. 458 5.1 Balans
          1. Blz. 459 Activa
          2. Blz. 460 Passiva
        2. Blz. 461 5.2 Overzicht van baten en lasten over het verslagjaar
          1. Blz. 462 5.2 Overzicht van baten en lasten over het verslagjaar
          2. Blz. 463 Totaal algemene dekkingsmiddelen
          3. Blz. 464 Overhead, onvoorzien, vpb
          4. Blz. 465 Gerealiseerd resultaat totaal saldo van baten en lasten
          5. Blz. 466 Mutaties reserves per programma
          6. Blz. 467 Gerealiseerd resultaat
        3. Blz. 468 5.3 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 469 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        4. Blz. 470 5.4 Toelichtingen op de balans
          1. Blz. 471 Vaste activa
            1. Blz. 472 Vaste activa
            2. Blz. 473 Immateriële vaste activa
              1. Blz. 474 Immateriële vaste activa
            3. Blz. 475 Materiële vaste activa
              1. Blz. 476 Materiële vaste activa
              2. Blz. 477 Onderverdeling nut investeringen
              3. Blz. 478 Toelichting op mutaties materiële vaste activa
              4. Blz. 479 Grond-, weg- en waterbouwkundige werken
              5. Blz. 480 Vervoermiddelen
              6. Blz. 481 Machines, apparaten en installaties
              7. Blz. 482 Overige materiële vaste activa
              8. Blz. 483 Warme gronden
            4. Blz. 484 Financiële vaste activa
              1. Blz. 485 Financiële vaste activa
              2. Blz. 486 Kapitaalverstrekkingen
              3. Blz. 487 Leningen aan overige verbonden partijen en overige langlopende leningen
              4. Blz. 488 Overige uitzettingen met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
          2. Blz. 489 Vlottende activa
            1. Blz. 490 Vlottende activa
            2. Blz. 491 Voorraden
              1. Blz. 492 Voorraden
              2. Blz. 493 Uitgangspunten grexen
              3. Blz. 494 Uitgangspunten
              4. Blz. 495 Onderhanden werk
              5. Blz. 496 Specificatie voorziening grondexploitaties
            3. Blz. 497 Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
              1. Blz. 498 Uitzettingen
            4. Blz. 499 Liquide middelen
              1. Blz. 500 Liquide middelen
            5. Blz. 501 Overlopende activa
              1. Blz. 502 Overlopende activa
          3. Blz. 503 Vaste passiva
            1. Blz. 504 Eigen vermogen
              1. Blz. 505 Eigen Vermogen
              2. Blz. 506 Algemene reserve
              3. Blz. 507 Specifieke opbouw algemene reserve
              4. Blz. 508 Toelichting per reserve
              5. Blz. 509 Bestemmingsreserve
              6. Blz. 510 Reserve grondexploitatie
              7. Blz. 511 Reserve bomruimingen
              8. Blz. 512 Reserve centrumtaken
              9. Blz. 513 Reserve frictiekosten algemeen
              10. Blz. 514 Reserve revitalisering accommodaties
              11. Blz. 515 Reserve geluidsaneringen
              12. Blz. 516 Reserve maritiem en/of cultureel historische evenementen/activiteiten
              13. Blz. 517 Reserve Wind in de zeilen
              14. Blz. 518 Reserve organisatie doorontwikkeling
              15. Blz. 519 Reserve transitievisie
              16. Blz. 520 Reserve Visserijkade
              17. Blz. 521 Reserve GBE Aqua
              18. Blz. 522 Reserve degeneratievergoeding glasvezel
              19. Blz. 523 Reserve omgevingswet
              20. Blz. 524 Reserve stadslandgoed Nieuwerve
              21. Blz. 525 Reserve opvang vluchtelingen
              22. Blz. 526 Reserve kapitaallasten
              23. Blz. 527 Reserve budgetoverhevelingen
              24. Blz. 528 Reserve investeringsfonds sociaal domein
              25. Blz. 529 Nog te bestemmen resultaat
            2. Blz. 530 Voorzieningen
              1. Blz. 531 Voorzieningen
              2. Blz. 532 Verliesvoorziening grondexploitaties
              3. Blz. 533 Voorziening APPA (Ambtelijke Pensioenen Politieke Ambtsdragers)
              4. Blz. 534 Voorziening spaarverlof
              5. Blz. 535 Voorziening wachtgeld oud-bestuurders
              6. Blz. 536 Voorziening achterstallig onderhoud
              7. Blz. 537 Voorziening leges
              8. Blz. 538 Tariefegalisatievoorziening GRP
              9. Blz. 539 Voorziening Regeling Vervroegd Uittreden (RVU)
              10. Blz. 540 Voorziening precario kabels en leidingen
              11. Blz. 541 Voorziening frictiekosten voormalige bibliotheek
              12. Blz. 542 Egalisatievoorziening afval
              13. Blz. 543 Voorziening groot onderhoud accommodaties en kades
            3. Blz. 544 Vaste schulden met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer
              1. Blz. 545 Vaste schulden met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer
            4. Blz. 546 Vaste passiva
          4. Blz. 547 Vlottende passiva
            1. Blz. 548 Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
              1. Blz. 549 Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
            2. Blz. 550 Overlopende passiva
              1. Blz. 551 Overlopende passiva
              2. Blz. 552 Voorschotbedragen Rijk
          5. Blz. 553 Gewaarborgde geldleningen
            1. Blz. 554 Gewaarborgde geldleningen
          6. Blz. 555 Overige rechten en verplichtingen, niet in de balans opgenomen
            1. Blz. 556 Overige rechten en verplichtingen, niet in de balans opgenomen
          7. Blz. 557 Gebeurtenissen na balansdatum
            1. Blz. 558 Gebeurtenissen na balansdatum
        5. Blz. 559 5.5 Overzicht incidentele baten en lasten
          1. Blz. 560 5.5 Overzicht incidentele baten en lasten
        6. Blz. 561 5.6 Onvoorziene uitgaven en Wet Normering Topinkomens (WNT)
          1. Blz. 562 Onvoorziene uitgaven
          2. Blz. 563 Wet Normering Topinkomens (WNT)
        7. Blz. 564 5.7 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 565 5.7.1 Toelichting programma leefbaarheid
            1. Blz. 566 Overzicht taakvelden programma leefbaarheid
            2. Blz. 567 Mutaties reserves programma leefbaarheid
            3. Blz. 568 Toelichting taakveld 0.63 Parkeerbelasting
            4. Blz. 569 Toelichting taakveld 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
            5. Blz. 570 Toelichting taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid
            6. Blz. 571 Toelichting taakveld 2.1 Verkeer en vervoer
            7. Blz. 572 Toelichting taakveld 2.2 Parkeren
            8. Blz. 573 Toelichting taakveld 2.3 Recreatieve havens
            9. Blz. 574 Toelichting taakveld 2.4 Economische havens en waterwegen
            10. Blz. 575 Toelichting taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting
            11. Blz. 576 Toelichting taakveld 5.2 Sportaccommodaties
            12. Blz. 577 Toelichting taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
            13. Blz. 578 Toelichting taakveld 7.2 Riolering
            14. Blz. 579 Toelichting taakveld 7.3 Afval
            15. Blz. 580 Toelichting taakveld 7.4 Milieubeheer
            16. Blz. 581 Toelichting taakveld 7.5 Begraafplaatsen en crematoria
            17. Blz. 582 Toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves P1
          2. Blz. 583 5.7.2 Toelichting programma aantrekkelijke stad
            1. Blz. 584 Overzicht taakvelden programma aantrekkelijke stad
            2. Blz. 585 Mutaties reserves programma aantrekkelijke stad
            3. Blz. 586 Toelichting taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
            4. Blz. 587 Toelichting taakveld 3.1 Economische ontwikkeling
            5. Blz. 588 Toelichting taakveld 3.2 Bedrijvenloket en bedr.regeling
            6. Blz. 589 Toelichting taakveld 3.3 Bedrijvenloket en bedr.regeling
            7. Blz. 590 Toelichting taakveld 3.4 Economische promotie
            8. Blz. 591 Toelichting taakveld 5.3 Cultuurpresent, prod .en -part.
            9. Blz. 592 Toelichting taakveld 5.4 Musea
            10. Blz. 593 Toelichting taakveld 5.5 Cultureel erfgoed
            11. Blz. 594 Toelichting taakveld 5.6 Media
            12. Blz. 595 Toelichting taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening
            13. Blz. 596 Toelichting taakveld 8.2 Grondexpl. (niet bedrijventerr.)
            14. Blz. 597 Toelichting taakveld 8.3 Wonen en bouwen
            15. Blz. 598 Toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves P2
          3. Blz. 599 5.7.3 Toelichting programma sociale samenhang
            1. Blz. 600 Overzicht taakvelden programma sociale samenhang
            2. Blz. 601 Mutaties reserves programma sociale samenhang
            3. Blz. 602 Toelichting taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
            4. Blz. 603 Toelichting taakveld 5.1 Sportbeleid en activering
            5. Blz. 604 Toelichting taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
            6. Blz. 605 Toelichting taakveld 6.2 Wijkteams
            7. Blz. 606 Toelichting taakveld 6.3 Inkomensregelingen
            8. Blz. 607 Toelichting taakveld 6.4 Begeleide participatie
            9. Blz. 608 Toelichting taakveld 6.6 Maatwerkvoorziening (WMO)
            10. Blz. 609 Toelichting taakveld 6.71a Huishoudelijke hulp (WMO)
            11. Blz. 610 Toelichting taakveld 6.71b Begeleiding (WMO)
            12. Blz. 611 Toelichting taakveld 6.71c Dagbesteding (WMO)
            13. Blz. 612 Toelichting taakveld 6.72a Jeugdhulp begeleiding
            14. Blz. 613 Toelichting taakveld 6.72b Jeugdhulp behandeling
            15. Blz. 614 Toelichting taakveld 6.72c Jeugdhulp dagbesteding
            16. Blz. 615 Toelichting taakveld 6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig
            17. Blz. 616 Toelichting taakveld 6.73a Pleegzorg
            18. Blz. 617 Toelichting taakveld 6.73b Gezingsgericht
            19. Blz. 618 Toelichting taakveld 6.73c Jeugdhulp met verblijf overig
            20. Blz. 619 Toelichting taakveld 6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf
            21. Blz. 620 Toelichting taakveld 6.74c Gesloten plaatsing
            22. Blz. 621 Toelichting taakveld 6.81a Beschermd wonen (WMO)
            23. Blz. 622 Toelichting taakveld 6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)
            24. Blz. 623 Toelichting taakveld 6.82a Jeugdbescherming
            25. Blz. 624 Toelichting taakveld 6.82b Jeugdreclassering
            26. Blz. 625 Toelichting taakveld 7.1 Volksgezondheid
            27. Blz. 626 Toelichting taakveld 7.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf
            28. Blz. 627 Toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves P1
          4. Blz. 628 5.7.4 Toelichting programma bestuur
            1. Blz. 629 Overzicht taakvelden programma bestuur
            2. Blz. 630 Mutaties reserves programma bestuur
            3. Blz. 631 Toelichting taakveld 0.1 Bestuur
            4. Blz. 632 Toelichting taakveld 0.11 Resultaat van de rekening
            5. Blz. 633 Toelichting taakveld 0.2 Burgerzaken
            6. Blz. 634 Toelichting taakveld 0.8 Overige baten en lasten
            7. Blz. 635 Toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves P4
          5. Blz. 636 5.7.5 Toelichting overhead
            1. Blz. 637 Overzicht taakvelden programma overhead
            2. Blz. 638 Mutaties reserves programma overhead
            3. Blz. 639 Toelichting taakveld 0.4 Overhead doorbelasting grexen
            4. Blz. 640 Toelichting taakveld 0.4 Overhead huisvesting
            5. Blz. 641 Toelichting taakveld 0.4 Overhead ICT
            6. Blz. 642 Toelichting taakveld 0.4 Overhead doorbel. investeringen
            7. Blz. 643 Toelichting taakveld 0.4 Overhead personeel en overige
            8. Blz. 644 Toelichting taakveld 0.4 Overhead stelpost investeringen
            9. Blz. 645 Toelichting taakveld 0.4 Overhead stelpost taakstelling
            10. Blz. 646 Toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves P5
          6. Blz. 647 5.7.6 Toelichting algemene dekkingsmiddelen
            1. Blz. 648 Overzicht taakvelden programma algemene dekkingsmiddelen
            2. Blz. 649 Mutaties reserves programma algemene dekkingsmiddelen
            3. Blz. 650 Toelichting taakveld 0.5 Treasury
            4. Blz. 651 Toelichting taakveld 0.61 OZB woningen
            5. Blz. 652 Toelichting taakveld 0.62 OZB niet-woningen
            6. Blz. 653 Toelichting taakveld 0.64 Belastingen overig
            7. Blz. 654 Toelichting taakveld 0.7 Alg. en ovg uitk.gemeentefonds
            8. Blz. 655 Toelichting taakveld 3.4 economische promotie
            9. Blz. 656 Toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves P6
        8. Blz. 657 5.8 Begrotingsrechtmatigheid
          1. Blz. 658 5.8.1 Inleiding
          2. Blz. 659 5.8.2 Begrotingsrechtmatigheid programma's
          3. Blz. 660 Lasten
          4. Blz. 661 Toelichting overschrijding lasten
          5. Blz. 662 Baten
          6. Blz. 663 Toelichting onderschrijding baten
          7. Blz. 664 5.8.3 Begrotingsrechtmatigheid investeringen
          8. Blz. 665 Investeringen
          9. Blz. 666 Toelichting overschrijding investeringen
        9. Blz. 667 5.9 Overzicht van gerealiseerde baten en lasten per taakveld
          1. Blz. 668 Overzicht van gerealiseerde baten en lasten per taakveld
        10. Blz. 669 5.10 Verdelingsprincipe taakvelden
          1. Blz. 670 5.10 Verdelingsprincipe taakvelden
        11. Blz. 671 5.11 SiSa bijlage
          1. Blz. 672 SiSa bijlage
        12. Blz. 673 5.12 Rechtmatigheidsverantwoording van het college van burgemeester en wethouders
          1. Blz. 674 Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
        13. Blz. 675 5.13 Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
          1. Blz. 676 CV
        14. Blz. 677 5.14 Ondertekening jaarrekening
          1. Blz. 678 7. Ondertekening jaarrekening
    3. Uitvoeringsmaatregelen
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap