-
Blz. 1
Jaarstukken 2023
-
Blz. 2
Jaarstukken 2023
-
Blz. 3
Jaarstukken 2023
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Voorwoord
-
Blz. 6
Algemeen
-
Blz. 7
2.1 Leeswijzer
-
Blz. 8
Leeswijzer
-
Blz. 9
2.2 Financiële positie
-
Blz. 10
Inleiding
-
Blz. 11
Analyse resultaat op hoofdlijnen
-
Blz. 12
Resultaatbestemming
-
Blz. 13
Weerstandsvermogen
-
Blz. 14
Taakstelling sociaal domein
-
Blz. 15
Begrotingssaldo sociaal domein en werk en inkomen (artikel 12)
-
Blz. 16
2.3 Kerngegevens van de gemeente
-
Blz. 17
Kerngegevens
-
Blz. 18
Fysieke en sociale structuur
-
Blz. 19
Programma's
-
Blz. 20
3.1 Programma Leefbaarheid
-
Blz. 21
Inleiding
-
Blz. 22
Beleidsindicatoren:
-
Blz. 23
3.1.1 Crisisbeheersing en brandweer
-
Blz. 24
Crisisbeheersing en rampenbestrijding
-
Blz. 25
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 26
Een goede operationeel sterke brandweerzorg en crisisbeheersing door de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) borgen binnen financieel verantwoorde kaders.
-
Blz. 27
Programmabegroting 2024 VRZ
-
Blz. 28
3.1.2 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 29
Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026
-
Blz. 30
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 31
Concrete uitvoering van de vastgestelde prioriteiten in het integraal veiligheidsbeleid 2023-2026.
-
Blz. 32
Uitvoeringsprogramma integraal veiligheidsbeleid 2024
-
Blz. 33
3.1.3 Verkeer en vervoer
-
Blz. 34
Verkeer en vervoer
-
Blz. 35
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 36
Een geactualiseerd verkeer- en vervoerbeleid met meer aandacht voor langzaam verkeer, verkeersveiligheid en een vlotte doorstroming over het kanaal.
-
Blz. 37
Actualisatie GVVP
-
Blz. 38
Een integrale herinrichting van de Scheldestraat.
-
Blz. 39
Integraal voorontwerp Scheldestraat
-
Blz. 40
Herinrichting van de Vlissingsestraat.
-
Blz. 41
Voorontwerp Vlissingsestraat
-
Blz. 42
Prioriteit geven aan fietsverkeer en een betere doorstroming op het hoofdwegennet.
-
Blz. 43
Slimme verkeersregelinstallaties (Ivri's)
-
Blz. 44
Vlissingen voorbereiden op een nieuw mobiliteitsnetwerk met hubs, deelmobiliteiten en nieuwe vormen van vervoer.
-
Blz. 45
Mobiliteitsnetwerk
-
Blz. 46
Een verleidelijke en verkeersveilige boulevard.
-
Blz. 47
Sluitingsregime boulevards
-
Blz. 48
3.1.4 Parkeren
-
Blz. 49
Parkeren
-
Blz. 50
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 51
Parkeerdruk in de stad verminderen en zo de leefbaarheid verbeteren.
-
Blz. 52
Parkeerbeleidsplan
-
Blz. 53
3.1.5 Economische havens en waterwegen
-
Blz. 54
3.1.5 Inleiding
-
Blz. 55
3.1.6 Onderwijshuisvesting
-
Blz. 56
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 57
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 58
Voldoende en goede huisvesting voor scholen en bewegingsonderwijs.
-
Blz. 59
Twee nieuwe scholen Souburg Zuid
-
Blz. 60
Huisvesting van de islamitische basisschool Iqra
-
Blz. 61
Planvorming nieuwe school Scheldekwartier
-
Blz. 62
3.1.7 Sportaccommodaties
-
Blz. 63
Sportaccommodaties
-
Blz. 64
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 65
Het welzijn van inwoners bevorderen door het stimuleren van een gezonde en actieve leefstijl.
-
Blz. 66
Accommodatieplan op hoofdlijnen
-
Blz. 67
Gezonde actieve leefstijl
-
Blz. 68
Duurzame sportinfrastructuur
-
Blz. 69
Sportaccommodatie ontwikkelingen Baskensburg west
-
Blz. 70
3.1.8 Openbaar groen en openluchtrecreatie
-
Blz. 71
3.1.8 Inleiding
-
Blz. 72
3.1.9 Riolering
-
Blz. 73
3.1.9 Inleiding
-
Blz. 74
3.1.10 Afval
-
Blz. 75
Afval
-
Blz. 76
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 77
Het behalen van de VANG (Van afval naar Grondstof) doelstelling- 100 kilo restafval per inwoner per jaar.
-
Blz. 78
Nieuw afvalinzamelsysteem
-
Blz. 79
3.1.11 Klimaat
-
Blz. 80
Klimaat
-
Blz. 81
Energietransitie in Vlissingen
-
Blz. 82
Klimaatadaptatie in Vlissingen
-
Blz. 83
Inventarisatie milieu, klimaatadaptatie en energiebeleid
-
Blz. 84
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 85
Vlissingen klimaatadaptief inrichten en op lange termijn klimaatverandering tegen gaan.
-
Blz. 86
Klimaatadaptatie pilots
-
Blz. 87
Aanpak en uitvoering van de energietransitie.
-
Blz. 88
Energietransitie pilots
-
Blz. 89
Meedoen met een proeftuin in het landelijke Programma Aardgasvrije Wijken (PAW).
-
Blz. 90
Warmtenet
-
Blz. 91
Kaders voor milieu, klimaatadaptatie en energietransitie.
-
Blz. 92
Realistisch milieu-, klimaatadaptatie- en energiebeleid
-
Blz. 93
3.1.12 Milieubeheer
-
Blz. 94
Gemeenschappelijke regeling: Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
-
Blz. 95
Omgevingswet
-
Blz. 96
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 97
Uitvoering van milieubeheer taken conform jaarprogramma Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD).
-
Blz. 98
Algemeen Bestuur (AB) RUDZeeland
-
Blz. 99
3.1.13 Begraafplaatsen
-
Blz. 100
3.1.13 Inleiding
-
Blz. 101
3.1.14 Continue taken
-
Blz. 102
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 103
Continue taken
-
Blz. 104
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 105
Aanpak illegaal in gebruik genomen openbaar groen
-
Blz. 106
3.1.15 Wat heeft het gekost?
-
Blz. 107
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 108
3.1.16 Investeringen
-
Blz. 109
3.1.16 Investeringen
-
Blz. 110
3.1.17 Reserves en voorzieningen
-
Blz. 111
3.1.17 Reserves en voorzieningen
-
Blz. 112
3.2 Programma Aantrekkelijke stad
-
Blz. 113
Inleiding
-
Blz. 114
Beleidsindicatoren:
-
Blz. 115
3.2.1 Economische promotie
-
Blz. 116
3.2.1 Inleiding
-
Blz. 117
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 118
In balans brengen van de bevolkingssamenstelling, onder meer door imago versterking.
-
Blz. 119
Plan van aanpak economische promotie
-
Blz. 120
3.2.2 Economische ontwikkeling
-
Blz. 121
3.2.2 Inleiding
-
Blz. 122
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 123
Een kwaliteitsimpuls geven aan het Stationsgebied, waarmee de bereikbaarheid van de Kenniswerf en binnenstad wordt verhoogd en het Stationsgebied functioneert als een motor voor economische groei.
-
Blz. 124
Masterplan Stationsgebied
-
Blz. 125
Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en (kennis)instellingen op de Kenniswerf.
-
Blz. 126
Ontwikkelvisie kenniswerf 2040
-
Blz. 127
Evenementen dragen bij aan een aantrekkelijke binnenstad voor bewoners en bezoekers en zorgen voor reuring en dynamiek.
-
Blz. 128
Evenementenvisie
-
Blz. 129
Een impuls geven aan een gevarieerd en kwalitatief horeca aanbod dat bijdraagt aan de reuring, dynamiek en economische versterking van de binnenstad.
-
Blz. 130
Nieuw Horecabeleid
-
Blz. 131
3.2.3 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
-
Blz. 132
3.2.3 Inleiding
-
Blz. 133
3.2.4 Cultuur
-
Blz. 134
3.2.4 Inleiding
-
Blz. 135
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 136
Inzicht krijgen in de bedreigingen en kansen voor religieus erfgoed in onze gemeente.
-
Blz. 137
Kerkenvisie Vlissingen
-
Blz. 138
Vlissingen cultureel aantrekkelijker maken door het laten plaatsvinden van festiviteiten rondom De Vlissingse Opstand 1572 en een maritiem evenement.
-
Blz. 139
Plannen van evenementenorganisatoren/ organisaties
-
Blz. 140
Stimuleren van cultureel ondernemerschap.
-
Blz. 141
Financiering culturele activiteiten
-
Blz. 142
3.2.5 Wonen en bouwen
-
Blz. 143
3.2.5 Inleiding
-
Blz. 144
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 145
Extra aandacht voor de huisvesting van studenten.
-
Blz. 146
Uitvoeringsprogramma Woonvisie
-
Blz. 147
Uitbreiding van het woningaanbod in Ritthem.
-
Blz. 148
Woningaanbod Ritthem
-
Blz. 149
Beter inzicht in de bestaande woningvoorraad ten behoeve van de aanpak van ondermijnende woonfraude en een gezonde woningvoorraad.
-
Blz. 150
Preventie- en handhavingsplan woonfraude
-
Blz. 151
Goede complexgewijze huisvesting van internationale werknemers.
-
Blz. 152
Omgevingsvergunning en exploitatievergunning Baskensburg en Energieweg
-
Blz. 153
3.2.6 Ruimtelijke ordening
-
Blz. 154
3.2.6 Inleiding
-
Blz. 155
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 156
Het op ruimtelijk, maatschappelijk en economisch verantwoorde wijze inrichten van een Stadslandgoed in het voormalige Markaz gebied.
-
Blz. 157
Inrichtingsplan en ontwikkelplan Stadslandgoed
-
Blz. 158
Het op ruimtelijk, maatschappelijk en economisch verantwoorde wijze vestigen van het Justitieel Complex Vlissingen (JCV), ingepast in het Stadslandgoed.
-
Blz. 159
Aanleg toegangswegen JCV
-
Blz. 160
Bestemmingsplan Stadslandgoed
-
Blz. 161
Een ruimtelijk, maatschappelijk en economisch verantwoorde invulling van het Nollebos- Westduinpark op basis van het in 2021 vastgestelde streefbeeld.
-
Blz. 162
Uitvoerings- en financieringsplanning Streefbeeld Nollebos- Westduinpark
-
Blz. 163
Voorzieningen sport-, spel- en biodiversiteit
-
Blz. 164
Een ruimtelijk, maatschappelijk en economisch verantwoorde invulling van het Arsenaalgebied.
-
Blz. 165
Uitvoerings- en financieringsplanning visie Arsenaalgebied
-
Blz. 166
Stedenbouwkundige verantwoorde invulling van de voormalige sportvelden Baskensburg met meest gewenste en benodigde functies (ruimtelijk, financieel en functioneel haalbaar).
-
Blz. 167
Baskensburg-West fase 1 bouwrijp
-
Blz. 168
Stedebouwkundige invulling en het bestemmingsplan voor het gebied Baskensburg-West
-
Blz. 169
3.2.7 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
-
Blz. 170
3.2.7 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
-
Blz. 171
3.2.8 Continue taken
-
Blz. 172
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 173
Continue taken
-
Blz. 174
Aantrekkingskracht historische binnenstad
-
Blz. 175
Reuring, leven en dynamiek overige binnenstad
-
Blz. 176
Uitvoeringsagenda toeristische visie Vlissingen 2021-2024
-
Blz. 177
3.2.9 Wat heeft het gekost?
-
Blz. 178
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 179
3.2.10 Investeringen
-
Blz. 180
3.1.16 Investeringen
-
Blz. 181
3.2.11 Reserves en voorzieningen
-
Blz. 182
3.2.11 Reserves en voorzieningen
-
Blz. 183
3.3 Programma Sociale samenhang
-
Blz. 184
3.3 Inleiding
-
Blz. 185
Beleidsindicatoren:
-
Blz. 186
3.3.1 Ontwikkelagenda sociaal domein
-
Blz. 187
Ontwikkelagenda
-
Blz. 188
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 189
Kaders stellen en sturen op het realiseren van een efficiënte en effectieve ondersteuningsinfrastructuur voor onze inwoners.
-
Blz. 190
Uitvoeringsprogramma ontwikkelagenda sociaal domein 2023-2024
-
Blz. 191
3.3.2 Artikel 12 traject sociaal domein en werk & inkomen
-
Blz. 192
Artikel 12 traject sociaal domein en werk & inkomen
-
Blz. 193
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 194
Inzicht in (financiële en kwantitatieve) ontwikkelingen in het sociaal domein.
-
Blz. 195
Data-warehouse en dashboard
-
Blz. 196
Cliënten en naasten worden betrokken bij de totstandkoming van beleid.
-
Blz. 197
Inbreng cliënten en naasten met brancheorganisaties
-
Blz. 198
Implementeren van Buurtteams Vlissingen
-
Blz. 199
Een betaalbaar en duurzaam aanbod van zorg en ondersteuning.
-
Blz. 200
Plan van Aanpak artikel 12 sociaal domein 2023
-
Blz. 201
3.3.3 Zeeuwse samenwerking sociaal domein
-
Blz. 202
Zeeuwse samenwerking sociaal domein
-
Blz. 203
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 204
Meer regie en sturing in het sociaal domein en minder bestuurlijke drukte en efficiëntere inzet van capaciteit.
-
Blz. 205
Gedragen governance structuur voor de inkoop jeugdhulp en beschermd wonen
-
Blz. 206
3.3.4 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
-
Blz. 207
Toelichting
-
Blz. 208
3.3.5 Sportbeleid en activering
-
Blz. 209
Sportbeleid en activering
-
Blz. 210
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 211
Het welzijn van onze inwoners bevorderen door een gezonde en actieve leefstijl te stimuleren.
-
Blz. 212
Sportakkoord
-
Blz. 213
Vlissingen in beweging
-
Blz. 214
Gezonde actieve leefstijl basisschool kinderen
-
Blz. 215
Cofinancieringsverplichting naar het rijk
-
Blz. 216
3.3.6 Samenkracht en burgerparticipatie
-
Blz. 217
Noodopvang van vluchtelingen
-
Blz. 218
3.3.7 Wet inburgering
-
Blz. 219
Wet inburgering
-
Blz. 220
3.3.8 Preventie, vroegsignalering en toegang sociaal domein
-
Blz. 221
Preventie, vroegsignalering en toegang sociaal domein
-
Blz. 222
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 223
Preventie efficiënter en effectiever in de eigen woonomgeving organiseren. Daarmee de instroom naar individuele maatwerkvoorzieningen voorkomen.
-
Blz. 224
Basishulp beschikbaar in de buurten
-
Blz. 225
Investeren in preventie, vroegsignalering en laagdrempelige ondersteuning
-
Blz. 226
3.3.9 Werk en inkomensregelingen
-
Blz. 227
Werk en inkomensregelingen
-
Blz. 228
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 229
Aanpassing Gemeenschappelijke Regeling Orionis
-
Blz. 230
Voorstel aanpassing GR Orionis
-
Blz. 231
Grip en sturing op de taken die de gemeente heeft gedelegeerd aan Orionis Walcheren
-
Blz. 232
Kadernota Orionis Walcheren 2023-2026
-
Blz. 233
Actueel armoedebeleid
-
Blz. 234
Actueel armoedebeleid
-
Blz. 235
3.3.10 Maatwerkdienstverlening 18+
-
Blz. 236
Maatwerkdienstverlening 18+
-
Blz. 237
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 238
Doorontwikkeling van de aanvullende zorg binnen de Wmo, die onderdeel is van de Vlissingse zorgdriehoek
-
Blz. 239
Raamovereenkomst 'Wmo: aanvullende zorg'
-
Blz. 240
3.3.11 Maatwerkdienstverlening 18-
-
Blz. 241
Maatwerkdienstverlening 18-
-
Blz. 242
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 243
Een effectief en efficiënt jeugdhulp aanbod
-
Blz. 244
Zeeuwse Regiovisie Jeugd
-
Blz. 245
Vermindering van de uitgaven aan jeugdhulp
-
Blz. 246
Lokale onderzoek Jeugdwet
-
Blz. 247
3.3.12 Geëscaleerde zorg 18+
-
Blz. 248
3.3.12 Inleiding
-
Blz. 249
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 250
Inwoners die aangewezen zijn op beschermd wonen en opvang komen op een verantwoorde manier zelfstandig in de wijk te wonen.
-
Blz. 251
Opbouw Ombouw Afbouw Spreidingsplan (OOAS-plan)
-
Blz. 252
Aanbesteding beschermd wonen
-
Blz. 253
Inwoners die aangewezen zijn op maatschappelijke opvang komen op een verantwoorde manier zelfstandig in de wijk te wonen.
-
Blz. 254
Weer Thuis op Walcheren
-
Blz. 255
3.3.13 Geëscaleerde Zorg 18-
-
Blz. 256
Geëscaleerde Zorg 18-
-
Blz. 257
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 258
In het kader van Weer Thuis op Walcheren maken we samenwerkingsafspraken tussen de 3 gemeenten, woningcorporaties en zorgaanbieders.
-
Blz. 259
Reguliere inzet Regieteam complexe casuïstiek en inzet op preventie via Buurtteams Vlissingen
-
Blz. 260
3.3.14 Centrumtaken
-
Blz. 261
Centrumtaken
-
Blz. 262
3.3.15 Volksgezondheid
-
Blz. 263
Volksgezondheid
-
Blz. 264
3.3.16 Fiche H Wind in de zeilen: Zorg
-
Blz. 265
Fiche H Wind in de Zeilen: Zorg
-
Blz. 266
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 267
Een toekomstbestendige zorginfrastructuur met kwalitatief goede zorg dichtbij de inwoners
-
Blz. 268
Implementeren concept Kerngezond
-
Blz. 269
3.3.17 Continue taken
-
Blz. 270
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 271
Continue taken
-
Blz. 272
Arbeidsmarkt, Wind in de zeilen fiche I: impuls werkzoekenden
-
Blz. 273
Leerlingenvervoer
-
Blz. 274
Nationaal Programma Onderwijs
-
Blz. 275
Onderwijsachterstandenbeleid
-
Blz. 276
Wet inburgering
-
Blz. 277
3.3.18 Wat heeft het gekost?
-
Blz. 278
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 279
3.3.19 Investeringen
-
Blz. 280
3.1.16 Investeringen
-
Blz. 281
3.3.20 Reserves en voorzieningen
-
Blz. 282
3.3.20 Reserves en voorzieningen
-
Blz. 283
3.4 Programma Bestuur
-
Blz. 284
3.4 Inleiding
-
Blz. 285
3.4.1 Implementatie Wet open overheid
-
Blz. 286
3.4.1 Inleiding
-
Blz. 287
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 288
Op een effectieve en efficiënte wijze voldoen aan de verplichting in de Woo.
-
Blz. 289
Overheidsinformatie actief openbaar maken
-
Blz. 290
3.4.2 Burgerparticipatie
-
Blz. 291
3.4.2 Inleiding
-
Blz. 292
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 293
We zorgen dat iedereen inbreng en invloed kan hebben op zijn leefomgeving en mee kan doen.
-
Blz. 294
Extra wijkcoördinator
-
Blz. 295
We faciliteren initiatieven die inwoners zelf ontplooien om hun leefomgeving te verbeteren.
-
Blz. 296
Bewonersinitiatieven
-
Blz. 297
3.4.3 Subsidieverwerving
-
Blz. 298
3.4.3 Inleiding
-
Blz. 299
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 300
Maximaal benutten van externe (Europese) financiële middelen voor de realisatie van projecten, die we al ambiëren en waarvoor dus co-financiering beschikbaar is.
-
Blz. 301
Subsidieverwerving
-
Blz. 302
3.4.4 Burgerzaken
-
Blz. 303
3.4.4 Inleiding
-
Blz. 304
3.4.5 Continue taken
-
Blz. 305
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 306
Continue taken
-
Blz. 307
Burgerzaken - Verkiezingen
-
Blz. 308
Griffie - Raadszaal
-
Blz. 309
3.4.6 Wat heeft het gekost?
-
Blz. 310
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 311
3.4.7 Investeringen
-
Blz. 312
3.1.16 Investeringen
-
Blz. 313
3.4.8 Reserves en voorzieningen
-
Blz. 314
3.4.8 Reserves en voorzieningen
-
Blz. 315
3.5 Overhead
-
Blz. 316
3.5 Inleiding
-
Blz. 317
Beleidsindicatoren:
-
Blz. 318
3.5.1 Wat heeft het gekost?
-
Blz. 319
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 320
3.5.2 Investeringen
-
Blz. 321
3.1.16 Investeringen
-
Blz. 322
3.5.3 Reserves en voorzieningen
-
Blz. 323
3.5.3 Reserves en voorzieningen
-
Blz. 324
3.6 Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 325
3.6 Inleiding
-
Blz. 326
3.6.1 Wat heeft het gekost?
-
Blz. 327
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 328
3.6.2 Reserves en voorzieningen
-
Blz. 329
3.6.2 Reserves en voorzieningen
-
Blz. 330
Paragrafen
-
Blz. 331
4.1 Paragraaf lokale heffingen
-
Blz. 332
Inleiding
-
Blz. 333
Uitgangspunten
-
Blz. 334
Positie op de lokale lastenladder
-
Blz. 335
Opbrengsten heffingen
-
Blz. 336
Onroerende-zaakbelasting
-
Blz. 337
Rioolheffing
-
Blz. 338
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 339
Hondenbelasting
-
Blz. 340
Forensenbelasting
-
Blz. 341
Precariobelasting
-
Blz. 342
Parkeerbelasting
-
Blz. 343
Toeristenbelasting
-
Blz. 344
Bedrijven Investerings Zone (BIZ)
-
Blz. 345
Marktgelden
-
Blz. 346
Leges
-
Blz. 347
Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 348
Havengelden
-
Blz. 349
Kengetallen belastingcapaciteit
-
Blz. 350
Legestabel 2023
-
Blz. 351
4.2 Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 352
Risicomanagement en beleid
-
Blz. 353
Risico-inventarisatie
-
Blz. 354
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 355
Weerstandsvermogen
-
Blz. 356
Kengetallen
-
Blz. 357
4.3 Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 358
Inleiding
-
Blz. 359
Civiele kunstwerken
-
Blz. 360
Gebouwen
-
Blz. 361
Groen
-
Blz. 362
Kades
-
Blz. 363
Openbare verlichting
-
Blz. 364
Stedelijk water/riolering
-
Blz. 365
Wegen
-
Blz. 366
4.4 Paragraaf financiering
-
Blz. 367
Wettelijk kader
-
Blz. 368
Treasurystatuut
-
Blz. 369
Kasgeldlimiet
-
Blz. 370
Renterisico's
-
Blz. 371
Renteschema
-
Blz. 372
Schatkistbankieren
-
Blz. 373
Leningportefeuille
-
Blz. 374
Rentevisie
-
Blz. 375
Financiering van investeringsuitgaven
-
Blz. 376
Wet Houdbare Overheidsfinanciën (Wet Hof)
-
Blz. 377
4.5 Paragraaf bedrijfsvoering
-
Blz. 378
Inleiding
-
Blz. 379
Personeel
-
Blz. 380
Rechtmatigheid
-
Blz. 381
Toelichting rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 382
Interne communicatie
-
Blz. 383
Artikel 12
-
Blz. 384
Informatie/automatisering
-
Blz. 385
Inkoop en aanbesteden
-
Blz. 386
Dienstverlening
-
Blz. 387
4.6 Paragraaf verbonden partijen
-
Blz. 388
4.6 Paragraaf verbonden partijen
-
Blz. 389
Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Zeeland (OLAZ)
-
Blz. 390
Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD-Zeeland)
-
Blz. 391
Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
-
Blz. 392
Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen (SGB)
-
Blz. 393
Veiligheidscentrum Zeeland B.V. (VCZ)
-
Blz. 394
North Sea Port SE
-
Blz. 395
Holding Zeeuwse Visveiling B.V.
-
Blz. 396
Gemeenschappelijke Regeling Orionis Walcheren
-
Blz. 397
Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
-
Blz. 398
Gemeentelijke Vervoerscentrale B.V. (GVC)
-
Blz. 399
Stadsgewestelijk Zwembad Vastgoed B.V.
-
Blz. 400
GBE Aqua
-
Blz. 401
Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH)
-
Blz. 402
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 403
Buurtbedrijf Vlissingen BV
-
Blz. 404
4.7 Paragraaf grondbeleid
-
Blz. 405
1. Grondbeleid
-
Blz. 406
2. Uitvoering Grondbeleid
-
Blz. 407
3. Resultaten grondexploitaties
-
Blz. 408
4. Winstnemingen
-
Blz. 409
5. Reserves en risico's
-
Blz. 410
Tabel 1 Overzicht boekwaarden en mutaties (x € 1.000)
-
Blz. 411
Tabel 2 Overzicht verliesvoorziening en risicoreservering (x € 1.000)
-
Blz. 412
4.8 Paragraaf reserves en voorzieningen
-
Blz. 413
4.8 Reserves en voorzieningen
-
Blz. 414
Algemene reserve
-
Blz. 415
Bestemmingsreserve
-
Blz. 416
Voorzieningen
-
Blz. 417
4.9 Paragraaf majeure projecten
-
Blz. 418
Inleiding
-
Blz. 419
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 420
Majeur project implementatie omgevingswet
-
Blz. 421
MP implementatie omgevingswet stand van zaken geld
-
Blz. 422
MP implementatie omgevingswet stand van zaken risico's
-
Blz. 423
MP implementatie omgevingswet stand van zaken organisatie
-
Blz. 424
MP implementatie omgevingswet stand van zaken tijd
-
Blz. 425
MP implementatie omgevingswet stand van zaken informatie
-
Blz. 426
MP implementatie omgevingswet stand van zaken communicatie
-
Blz. 427
MP implementatie omgevingswet stand van zaken kwaliteit
-
Blz. 428
Majeur project revitalisering gemeentelijk accommodatiebestand
-
Blz. 429
MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken geld
-
Blz. 430
MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken risico's
-
Blz. 431
MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken organisatie
-
Blz. 432
MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken tijd
-
Blz. 433
MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken informatie
-
Blz. 434
MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken communicatie
-
Blz. 435
MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken kwaliteit
-
Blz. 436
Majeur project Scheldekwartier
-
Blz. 437
MP Scheldekwartier stand van zaken geld
-
Blz. 438
MP Scheldekwartier stand van zaken risico's
-
Blz. 439
MP Scheldekwartier stand van zaken organisatie
-
Blz. 440
MP Scheldekwartier stand van zaken tijd
-
Blz. 441
MP Scheldekwartier stand van zaken informatie
-
Blz. 442
MP Scheldekwartier stand van zaken communicatie
-
Blz. 443
MP Scheldekwartier stand van zaken kwaliteit
-
Blz. 444
4.10 Paragraaf taakstellingen
-
Blz. 445
Taakstellingen
-
Blz. 446
4.11 Paragraaf Wind in de Zeilen
-
Blz. 447
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 448
Wind in de Zeilen
-
Blz. 449
WIZ fiche 1B Law Delta
-
Blz. 450
WIZ fiche 1D Ontwikkeling Kenniswerf
-
Blz. 451
WIZ fiche 1E Bereikbaarheid
-
Blz. 452
WIZ fiche 1H Zorg: Gezondheidscentrum
-
Blz. 453
WIZ fiche 1I Werkzoekenden naar werk in de regio
-
Blz. 454
WIZ fiche 1J Aardgasvrije wijken
-
Blz. 455
4.12 Wet open overheid (Woo)
-
Blz. 456
4.12 Paragraaf Wet open overheid (Woo)
-
Blz. 457
Jaarrekening 2023
-
Blz. 458
5.1 Balans
-
Blz. 459
Activa
-
Blz. 460
Passiva
-
Blz. 461
5.2 Overzicht van baten en lasten over het verslagjaar
-
Blz. 462
5.2 Overzicht van baten en lasten over het verslagjaar
-
Blz. 463
Totaal algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 464
Overhead, onvoorzien, vpb
-
Blz. 465
Gerealiseerd resultaat totaal saldo van baten en lasten
-
Blz. 466
Mutaties reserves per programma
-
Blz. 467
Gerealiseerd resultaat
-
Blz. 468
5.3 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 469
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 470
5.4 Toelichtingen op de balans
-
Blz. 471
Vaste activa
-
Blz. 472
Vaste activa
-
Blz. 473
Immateriële vaste activa
-
Blz. 474
Immateriële vaste activa
-
Blz. 475
Materiële vaste activa
-
Blz. 476
Materiële vaste activa
-
Blz. 477
Onderverdeling nut investeringen
-
Blz. 478
Toelichting op mutaties materiële vaste activa
-
Blz. 479
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken
-
Blz. 480
Vervoermiddelen
-
Blz. 481
Machines, apparaten en installaties
-
Blz. 482
Overige materiële vaste activa
-
Blz. 483
Warme gronden
-
Blz. 484
Financiële vaste activa
-
Blz. 485
Financiële vaste activa
-
Blz. 486
Kapitaalverstrekkingen
-
Blz. 487
Leningen aan overige verbonden partijen en overige langlopende leningen
-
Blz. 488
Overige uitzettingen met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
-
Blz. 489
Vlottende activa
-
Blz. 490
Vlottende activa
-
Blz. 491
Voorraden
-
Blz. 492
Voorraden
-
Blz. 493
Uitgangspunten grexen
-
Blz. 494
Uitgangspunten
-
Blz. 495
Onderhanden werk
-
Blz. 496
Specificatie voorziening grondexploitaties
-
Blz. 497
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
-
Blz. 498
Uitzettingen
-
Blz. 499
Liquide middelen
-
Blz. 500
Liquide middelen
-
Blz. 501
Overlopende activa
-
Blz. 502
Overlopende activa
-
Blz. 503
Vaste passiva
-
Blz. 504
Eigen vermogen
-
Blz. 505
Eigen Vermogen
-
Blz. 506
Algemene reserve
-
Blz. 507
Specifieke opbouw algemene reserve
-
Blz. 508
Toelichting per reserve
-
Blz. 509
Bestemmingsreserve
-
Blz. 510
Reserve grondexploitatie
-
Blz. 511
Reserve bomruimingen
-
Blz. 512
Reserve centrumtaken
-
Blz. 513
Reserve frictiekosten algemeen
-
Blz. 514
Reserve revitalisering accommodaties
-
Blz. 515
Reserve geluidsaneringen
-
Blz. 516
Reserve maritiem en/of cultureel historische evenementen/activiteiten
-
Blz. 517
Reserve Wind in de zeilen
-
Blz. 518
Reserve organisatie doorontwikkeling
-
Blz. 519
Reserve transitievisie
-
Blz. 520
Reserve Visserijkade
-
Blz. 521
Reserve GBE Aqua
-
Blz. 522
Reserve degeneratievergoeding glasvezel
-
Blz. 523
Reserve omgevingswet
-
Blz. 524
Reserve stadslandgoed Nieuwerve
-
Blz. 525
Reserve opvang vluchtelingen
-
Blz. 526
Reserve kapitaallasten
-
Blz. 527
Reserve budgetoverhevelingen
-
Blz. 528
Reserve investeringsfonds sociaal domein
-
Blz. 529
Nog te bestemmen resultaat
-
Blz. 530
Voorzieningen
-
Blz. 531
Voorzieningen
-
Blz. 532
Verliesvoorziening grondexploitaties
-
Blz. 533
Voorziening APPA (Ambtelijke Pensioenen Politieke Ambtsdragers)
-
Blz. 534
Voorziening spaarverlof
-
Blz. 535
Voorziening wachtgeld oud-bestuurders
-
Blz. 536
Voorziening achterstallig onderhoud
-
Blz. 537
Voorziening leges
-
Blz. 538
Tariefegalisatievoorziening GRP
-
Blz. 539
Voorziening Regeling Vervroegd Uittreden (RVU)
-
Blz. 540
Voorziening precario kabels en leidingen
-
Blz. 541
Voorziening frictiekosten voormalige bibliotheek
-
Blz. 542
Egalisatievoorziening afval
-
Blz. 543
Voorziening groot onderhoud accommodaties en kades
-
Blz. 544
Vaste schulden met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer
-
Blz. 545
Vaste schulden met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer
-
Blz. 546
Vaste passiva
-
Blz. 547
Vlottende passiva
-
Blz. 548
Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
-
Blz. 549
Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
-
Blz. 550
Overlopende passiva
-
Blz. 551
Overlopende passiva
-
Blz. 552
Voorschotbedragen Rijk
-
Blz. 553
Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 554
Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 555
Overige rechten en verplichtingen, niet in de balans opgenomen
-
Blz. 556
Overige rechten en verplichtingen, niet in de balans opgenomen
-
Blz. 557
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 558
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 559
5.5 Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 560
5.5 Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 561
5.6 Onvoorziene uitgaven en Wet Normering Topinkomens (WNT)
-
Blz. 562
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 563
Wet Normering Topinkomens (WNT)
-
Blz. 564
5.7 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 565
5.7.1 Toelichting programma leefbaarheid
-
Blz. 566
Overzicht taakvelden programma leefbaarheid
-
Blz. 567
Mutaties reserves programma leefbaarheid
-
Blz. 568
Toelichting taakveld 0.63 Parkeerbelasting
-
Blz. 569
Toelichting taakveld 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
-
Blz. 570
Toelichting taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 571
Toelichting taakveld 2.1 Verkeer en vervoer
-
Blz. 572
Toelichting taakveld 2.2 Parkeren
-
Blz. 573
Toelichting taakveld 2.3 Recreatieve havens
-
Blz. 574
Toelichting taakveld 2.4 Economische havens en waterwegen
-
Blz. 575
Toelichting taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting
-
Blz. 576
Toelichting taakveld 5.2 Sportaccommodaties
-
Blz. 577
Toelichting taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
-
Blz. 578
Toelichting taakveld 7.2 Riolering
-
Blz. 579
Toelichting taakveld 7.3 Afval
-
Blz. 580
Toelichting taakveld 7.4 Milieubeheer
-
Blz. 581
Toelichting taakveld 7.5 Begraafplaatsen en crematoria
-
Blz. 582
Toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves P1
-
Blz. 583
5.7.2 Toelichting programma aantrekkelijke stad
-
Blz. 584
Overzicht taakvelden programma aantrekkelijke stad
-
Blz. 585
Mutaties reserves programma aantrekkelijke stad
-
Blz. 586
Toelichting taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
-
Blz. 587
Toelichting taakveld 3.1 Economische ontwikkeling
-
Blz. 588
Toelichting taakveld 3.2 Bedrijvenloket en bedr.regeling
-
Blz. 589
Toelichting taakveld 3.3 Bedrijvenloket en bedr.regeling
-
Blz. 590
Toelichting taakveld 3.4 Economische promotie
-
Blz. 591
Toelichting taakveld 5.3 Cultuurpresent, prod .en -part.
-
Blz. 592
Toelichting taakveld 5.4 Musea
-
Blz. 593
Toelichting taakveld 5.5 Cultureel erfgoed
-
Blz. 594
Toelichting taakveld 5.6 Media
-
Blz. 595
Toelichting taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening
-
Blz. 596
Toelichting taakveld 8.2 Grondexpl. (niet bedrijventerr.)
-
Blz. 597
Toelichting taakveld 8.3 Wonen en bouwen
-
Blz. 598
Toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves P2
-
Blz. 599
5.7.3 Toelichting programma sociale samenhang
-
Blz. 600
Overzicht taakvelden programma sociale samenhang
-
Blz. 601
Mutaties reserves programma sociale samenhang
-
Blz. 602
Toelichting taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
-
Blz. 603
Toelichting taakveld 5.1 Sportbeleid en activering
-
Blz. 604
Toelichting taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
-
Blz. 605
Toelichting taakveld 6.2 Wijkteams
-
Blz. 606
Toelichting taakveld 6.3 Inkomensregelingen
-
Blz. 607
Toelichting taakveld 6.4 Begeleide participatie
-
Blz. 608
Toelichting taakveld 6.6 Maatwerkvoorziening (WMO)
-
Blz. 609
Toelichting taakveld 6.71a Huishoudelijke hulp (WMO)
-
Blz. 610
Toelichting taakveld 6.71b Begeleiding (WMO)
-
Blz. 611
Toelichting taakveld 6.71c Dagbesteding (WMO)
-
Blz. 612
Toelichting taakveld 6.72a Jeugdhulp begeleiding
-
Blz. 613
Toelichting taakveld 6.72b Jeugdhulp behandeling
-
Blz. 614
Toelichting taakveld 6.72c Jeugdhulp dagbesteding
-
Blz. 615
Toelichting taakveld 6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig
-
Blz. 616
Toelichting taakveld 6.73a Pleegzorg
-
Blz. 617
Toelichting taakveld 6.73b Gezingsgericht
-
Blz. 618
Toelichting taakveld 6.73c Jeugdhulp met verblijf overig
-
Blz. 619
Toelichting taakveld 6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf
-
Blz. 620
Toelichting taakveld 6.74c Gesloten plaatsing
-
Blz. 621
Toelichting taakveld 6.81a Beschermd wonen (WMO)
-
Blz. 622
Toelichting taakveld 6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)
-
Blz. 623
Toelichting taakveld 6.82a Jeugdbescherming
-
Blz. 624
Toelichting taakveld 6.82b Jeugdreclassering
-
Blz. 625
Toelichting taakveld 7.1 Volksgezondheid
-
Blz. 626
Toelichting taakveld 7.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf
-
Blz. 627
Toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves P1
-
Blz. 628
5.7.4 Toelichting programma bestuur
-
Blz. 629
Overzicht taakvelden programma bestuur
-
Blz. 630
Mutaties reserves programma bestuur
-
Blz. 631
Toelichting taakveld 0.1 Bestuur
-
Blz. 632
Toelichting taakveld 0.11 Resultaat van de rekening
-
Blz. 633
Toelichting taakveld 0.2 Burgerzaken
-
Blz. 634
Toelichting taakveld 0.8 Overige baten en lasten
-
Blz. 635
Toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves P4
-
Blz. 636
5.7.5 Toelichting overhead
-
Blz. 637
Overzicht taakvelden programma overhead
-
Blz. 638
Mutaties reserves programma overhead
-
Blz. 639
Toelichting taakveld 0.4 Overhead doorbelasting grexen
-
Blz. 640
Toelichting taakveld 0.4 Overhead huisvesting
-
Blz. 641
Toelichting taakveld 0.4 Overhead ICT
-
Blz. 642
Toelichting taakveld 0.4 Overhead doorbel. investeringen
-
Blz. 643
Toelichting taakveld 0.4 Overhead personeel en overige
-
Blz. 644
Toelichting taakveld 0.4 Overhead stelpost investeringen
-
Blz. 645
Toelichting taakveld 0.4 Overhead stelpost taakstelling
-
Blz. 646
Toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves P5
-
Blz. 647
5.7.6 Toelichting algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 648
Overzicht taakvelden programma algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 649
Mutaties reserves programma algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 650
Toelichting taakveld 0.5 Treasury
-
Blz. 651
Toelichting taakveld 0.61 OZB woningen
-
Blz. 652
Toelichting taakveld 0.62 OZB niet-woningen
-
Blz. 653
Toelichting taakveld 0.64 Belastingen overig
-
Blz. 654
Toelichting taakveld 0.7 Alg. en ovg uitk.gemeentefonds
-
Blz. 655
Toelichting taakveld 3.4 economische promotie
-
Blz. 656
Toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves P6
-
Blz. 657
5.8 Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 658
5.8.1 Inleiding
-
Blz. 659
5.8.2 Begrotingsrechtmatigheid programma's
-
Blz. 660
Lasten
-
Blz. 661
Toelichting overschrijding lasten
-
Blz. 662
Baten
-
Blz. 663
Toelichting onderschrijding baten
-
Blz. 664
5.8.3 Begrotingsrechtmatigheid investeringen
-
Blz. 665
Investeringen
-
Blz. 666
Toelichting overschrijding investeringen
-
Blz. 667
5.9 Overzicht van gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 668
Overzicht van gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 669
5.10 Verdelingsprincipe taakvelden
-
Blz. 670
5.10 Verdelingsprincipe taakvelden
-
Blz. 671
5.11 SiSa bijlage
-
Blz. 672
SiSa bijlage
-
Blz. 673
5.12 Rechtmatigheidsverantwoording van het college van burgemeester en wethouders
-
Blz. 674
Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
-
Blz. 675
5.13 Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
-
Blz. 676
CV
-
Blz. 677
5.14 Ondertekening jaarrekening
-
Blz. 678
7. Ondertekening jaarrekening
-
Uitvoeringsmaatregelen
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap