Jaarrekening 2023

5.1 Balans

Activa

Terug naar navigatie - Activa
ACTIVA (x € 1.000) Ultimo 2023 Ultimo 2022
Vaste activa
Immateriële vaste activa 3.376 2.848
- Bijdragen aan activa in eigendom van derden 2.154 2.848
- Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief 1.222
Materiële vaste activa 147.906 146.658
- Investeringen met economisch nut 70.758 68.321
- Investeringen met economisch nut (waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven) 45.168 44.501
- Investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut 31.980 33.836
Financiële vaste activa 16.449 10.556
- Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen 13.050 7.928
- Overige langlopende leningen 3.348 2.577
- Overige uitzettingen met een rentetypische looptijd van één jaar of langer 51 51
Totaal vaste activa 167.731 160.062
Vlottende activa
Voorraden 27.613 9.958
- Onderhanden werk, waaronder gronden in exploitatie 27.610 9.951
- Gereed product en handelsgoederen 3 6
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 21.952 40.964
- Vorderingen op openbare lichamen 8.871 8.277
- Rekening courant verhouding met het Rijk 10.272 30.015
- Overige vorderingen 2.809 2.672
Liquide middelen 19 26.229
- Kassaldi 19 26
Overlopende activa 17.444 17.663
De voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, nog te ontvangen van:
- Rijk 12.250 11.837
- Overige Nederlandse overheidslichamen 2.086 719
- Overige 2.538 4.558
Overige nog te ontvangen bedragen en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen 570 549
Totaal vlottende activa 67.028 68.610
Totaal activa 234.759 228.673
Bedrag waarvan het recht op verliescompensatie krachtens de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 bestaat nihil nihil

Passiva

Terug naar navigatie - Passiva
PASSIVA (x € 1.000) Ultimo 2023 Ultimo 2022
Vaste passiva
Eigen vermogen 49.828 5.762
- Algemene reserve -43.964 -65.498
- Bestemmingsreserves 84.089 53.879
- Gerealiseerd resultaat 9.704 17.380
Voorzieningen 25.856 26.694
- Verliesvoorziening grondexploitaties 2.362 4.219
- Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's 9.145 9.147
- Voorziening voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden 12.835 13.328
- Onderhoudsegalisatievoorzieningen 1.514 0
Vaste schulden met een rentetypische looptijd groter of gelijk dan 1 jaar 104.921 145.221
Onderhandse leningen van:
- Binnenlandse banken en overige financiële instellingen 103.802 144.103
- Binnenlandse bedrijven 286 327
- Buitenlandse instellingen, fondsen, banken, bedrijven 0 0
Overige langlopende schulden 833 791
Totaal vaste passiva 180.604 177.677
Vlottende passiva
Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar 10.135 9.488
- Kasgeldleningen 0 0
- Banksaldi 1.023 2.122
- Overige schulden 9.112 7.366
Overlopende passiva 44.020 41.508
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen, met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume 11.889 13.374
De voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren, ontvangen van:
- Rijk 30.996 26.842
- Niet-Rijk 42 83
Overige vooruitontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen 1.093 1.209
Totaal vlottende passiva 54.154 50.996
Totaal passiva 234.759 228.673
Gewaarborgde geldleningen 558.211 592.358

5.2 Overzicht van baten en lasten over het verslagjaar

5.2 Overzicht van baten en lasten over het verslagjaar

Terug naar navigatie - 5.2 Overzicht van baten en lasten over het verslagjaar
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023
Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
Prog 1 Leefbaarheid 45.418 22.108 23.310 43.629 24.347 19.282 44.301 24.033 20.268
Prog 2 Aantrekkelijke Stad 31.209 23.529 7.680 35.486 33.129 2.358 25.723 28.970 -3.247
Prog 3 Sociale Samenhang 152.816 28.730 124.086 172.842 39.407 133.435 152.141 39.783 112.358
Prog 4 Bestuur -3.355 557 -3.912 7.662 557 7.105 5.590 661 4.929
Terug naar navigatie - Totaal algemene dekkingsmiddelen
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023
Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
0.5 Treasury 28 5.845 -5.817 28 5.972 -5.944 476 6.349 -5.874
0.61 OZB woningen 1.471 6.702 -5.231 1.653 7.070 -5.417 1.613 7.017 -5.404
0.62 OZB niet-woningen 0 8.068 -8.068 0 8.678 -8.678 0 8.683 -8.683
0.64 Belastingen overig 0 708 -708 0 728 -728 0 668 -668
0.7 Alg. en ovg uitk. gemeentefonds 1.000 163.119 -162.119 0 171.445 -171.445 0 172.597 -172.597
3.4 Economische promotie 0 1.243 -1.243 0 1.288 -1.288 0 1.264 -1.264
Terug naar navigatie - Overhead, onvoorzien, vpb
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023
Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
0.4 Overhead 23.211 5.385 17.826 21.164 5.621 15.543 21.809 5.690 16.119
0.8 Overige baten en lasten 255 0 255 165 0 165 0 0 0
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) 18 0 18 18 0 18 -3 0 -3

Mutaties reserves per programma

Terug naar navigatie - Mutaties reserves per programma
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023
Onttrekkingen Stortingen Saldo Onttrekkingen Stortingen Saldo Onttrekkingen Stortingen Saldo
Prog 1 Leefbaarheid 10 337 327 70 851 781 43 854 811
Prog 2 Aantrekkelijke Stad 50 344 294 740 1.384 644 2.247 5.230 2.983
Prog 3 Sociale Samenhang 71 0 71 1.987 2.360 373 1.921 18.828 16.907
Prog 4 Bestuur 154 0 154 643 5.164 4.521 444 4.831 4.387
Prog 6 Algemene Dekkingsmiddelen 217 13.744 13.527 4.591 13.865 9.275 4.591 13.865 9.275

Gerealiseerd resultaat

Terug naar navigatie - Gerealiseerd resultaat
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023
Lasten 252.072 282.649 251.651
Baten 265.995 298.242 295.716
Onttrekkingen 501 8.031 9.245
Stortingen 14.425 23.625 43.608

5.3 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Terug naar navigatie - Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

Dit onderdeel bevat de grondslagen voor waardering en resultaatbepaling, zoals die in acht zijn genomen bij het opstellen van de balans per 31 december 2023 en het overzicht van baten en lasten 2023.

Algemeen
De jaarrekening hebben wij opgesteld met inachtneming van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV), de Kadernota rechtmatigheid en de financiële verordening (artikel 212 Gemeentewet).

Algemene grondslagen voor resultaatbepaling
De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vindt plaats op basis van historische kosten. Tenzij we in de toelichting anders vermelden, nemen we de activa en de passiva op tegen nominale waarden. 

De baten en lasten, waaronder ook begrepen de heffing van de vennootschapsbelasting, rekenen we voor de brutobedragen toe aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten nemen wij slechts op voor zover wij ze op balansdatum hebben gerealiseerd. Verliezen en risico’s die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, nemen wij in aanmerking als wij deze voor het opmaken van de jaarrekening in beeld hadden.
De vennootschapsbelasting is enkel van toepassing op het resultaat op het bedrijfsafval en bedraagt in 2023 19% tot en met € 200.000. Boven € 200.000 bedraagt het tarief 25,8%.

Het resultaat van de jaarrekening nemen wij op bij, of onttrekken wij uit, het eigen vermogen. Op basis van het resultaat doen wij aan de raad een voorstel voor dekking (bij een nadelig saldo) of besteding (bij een voordelig saldo).

Dividend
Dividendopbrengst van deelnemingen nemen wij als bate op het moment waarop het dividend betaalbaar gesteld wordt.

Personeelslasten
Personeelslasten rekenen we in principe toe aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Door het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume rekenen wij sommige personele lasten echter toe aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals overlopende verlofaanspraken en dergelijke.
Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume vormen wij geen voorziening of op andere wijze een verplichting. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming, te weten 4 jaar. Als er sprake is van (eenmalige) schokeffecten (reorganisaties) moeten we wel een verplichting vormen.

Eigen bijdrage CAK
Een aanvrager van een voorziening, hulp in de huishouding of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) moet vanuit de Wmo een bijdrage betalen. De wetgever heeft bepaald dat het CAK de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage uitvoert. De informatie van het CAK (om privacy redenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen.
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de Wmo geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen verkrijgen.

Algemene uitkering
Met betrekking tot de verwerking van de algemene uitkering heeft de commissie BBV een stellige uitspraak gedaan. Deze uitspraak houdt in dat in de jaarrekening de algemene uitkering wordt opgenomen conform de in het jaar laatst gepubliceerde accresmededeling.


Balans
Immateriële vaste activa
De immateriële vaste activa waarderen wij tegen de oorspronkelijke verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs, verminderd met de ontvangen subsidies en bijdragen van derden, de jaarlijkse afschrijvingslasten en afwaarderingen wegens duurzame waardeverminderingen. Duurzame waardeverminderingen van vaste activa nemen wij onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar in aanmerking.
Bijdragen aan activa in eigendom van derden activeren wij als aan de volgende vereisten is voldaan:

  • Er is sprake van een investering door een derde;.
  • De investering draagt bij aan de publieke taak;
  • De derde heeft zich verplicht tot het daadwerkelijk investeren op een wijze zoals is overeengekomen;
  • De bijdrage kan door de gemeente worden teruggevorderd, indien de derde in gebreke blijft of de
    gemeente anders recht kan doen gelden op de activa die samenhangen met de investering.

De afschrijvingsduur voor deze bijdragen is maximaal gelijk aan die van de activa waarvoor de bijdrage aan derden wordt verstrekt.


Materiële vaste activa
Investeringen met economisch nut
Deze materiële vaste activa (waaronder ook de investeringen waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs.
De verkrijgingsprijs omvat de inkoopprijs en de bijkomende kosten. De vervaardigingsprijs omvat de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige kosten, welke rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend. In de vervaardigingsprijs kunnen voorts worden opgenomen een redelijk deel van de indirecte kosten.
Specifieke investeringsbijdragen van derden brengen wij op de desbetreffende investering in mindering; in die gevallen schrijven wij af over het saldo.
Activa met economisch nut en een verkrijgingsprijs van minder dan € 25.000 worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Gronden en terreinen worden altijd geactiveerd.
Slijtende investeringen worden vanaf het moment van ingebruikneming lineair afgeschreven in de verwachte gebruiksduur. Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) schrijven wij niet af.
Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het verslagjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Dergelijke afwaarderingen worden teruggenomen als ze niet langer noodzakelijk blijken. Volledigheidshalve vermelden wij dat op investeringen die vóór 2004 gedaan zijn soms extra is afgeschreven zonder economische noodzaak (ter verlichting van toekomstige lasten). Ook zijn in voorkomende gevallen reserves op dergelijke investeringen afgeboekt. 
In erfpacht uitgegeven gronden worden gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs, waarbij de uitgifteprijs van eerste uitgifte geldt als verkrijgingsprijs. Gronden in eeuwigdurende erfpacht worden gewaardeerd tegen registratiewaarde. 
Duurzame waardeverminderingen van vaste activa worden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar in aanmerking genomen.

Investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut
Investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut worden geactiveerd en gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs, verminderd met ontvangen bijdragen van derden en met afschrijvingen. Ze worden lineair afgeschreven de vastgestelde afschrijvingstermijn.
De afschrijvingstermijnen voor de verschillende soorten activa hebben we vastgelegd in de financiële verordening.

Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en uitgegeven leningen hebben wij opgenomen tegen nominale waarde. Zo nodig  brengen we een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering.
Participaties in het aandelenkapitaal van NV’s en BV’s (“kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen” in de zin van het BBV) waarderen we tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen of lagere marktwaarde. Indien de waarde van de aandelen structureel daalt tot onder deze waarde waarderen we af.

Voorraden
Voor wat betreft de voorraden bouwgronden in exploitatie vindt waardering plaats tegen de vervaardigingskosten, verminderd met de gerealiseerde opbrengsten. Er wordt rente toegeschreven op de boekwaarde van deze voorraden. Winsten uit de grondexploitatie worden op basis van het BBV genomen naar rato van de voortgang van de winstgevende grondexploitatie.
Voor verliesgevende grondcomplexen vormden we een voorziening gevormd tegen eindwaarde. Deze voorziening is op de vervaardigingsprijs in mindering gebracht. Van de grondexploitaties waarvan de vervaardigingsprijs minus de voorziening een negatieve stand heeft, wordt hiervoor een voorziening onder de verliesvoorziening grondexploitaties, gepresenteerd.
Gereed product waarderen wij tegen de kostprijs of tegen de marktwaarde indien de marktwaarde lager is dan de kostprijs.

Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
De vorderingen waarderen we tegen nominale waarde. Voor verwachte oninbaarheid vormden wij een voorziening. De voorziening bepalen we op basis van de geschatte inningskansen. Deze voorziening brengen wij in mindering  op de nominale waarde.

Liquide middelen en overlopende activa
Deze activa nemen we tegen nominale waarde op.

Eigen vermogen
Het eigen vermogen waarderen wij tegen de nominale waarde. Het eigen vermogen is niet vrij aanwendbaar omdat uw raad voor een aantal wensen reeds bestemmingsreserves heeft gevormd c.q. claims heeft gelegd op de gevormde reserves. Mutaties in de reserves vinden plaats na resultaatbestemming.

Voorzieningen
De voorzieningen waarderen wij tegen de nominale waarde met uitzondering van de voorziening pensioenbijdragen wethouders. Deze waarderen we tegen contante waarde.

Vaste schulden met een rentetypische looptijd groter of gelijk aan 1 jaar
De langlopende schulden (inclusief waarborgsommen) waarderen we tegen de nominale waarde. Onder deze schulden nemen we ook de waarde van de financiële lease op.

Vlottende passiva
De vlottende passiva waarderen wij tegen de nominale waarde.

Borg- en garantstellingen
Voor zover wij leningen waarborgen, nemen we buiten de telling het totaalbedrag van de gewaarborgde schuldrestanten per het einde van het boekjaar op.

5.4 Toelichtingen op de balans

Vaste activa

Terug naar navigatie - Vaste activa

Hieronder ziet u een overzicht van de vaste activa per 31 december 2023.

Bedragen x € 1.000
Vaste activa Boekwaarde per 1-1-2023 Vermeerderingen Verminderingen Afschrijvingen Bijdragen van derden Boekwaarde per 31-12-2023
+ -/- -/- -/-
Immateriële vaste activa 2.848 1.261 0 732 0 3.376
Materiële activa 146.658 10.855 1.425 6.625 1.557 147.906
Financiële activa 10.556 5.895 2 0 0 16.449
Totaal 160.062 18.011 1.427 7.358 1.557 167.731

Immateriële vaste activa

Terug naar navigatie - Immateriële vaste activa

Het verloop van de immateriële vaste activa is als volgt:

Bedragen x € 1.000
Materiële vaste activa Boekwaarde per 1-1-2023 Vermeerderingen Verminderingen Afschrijvingen Bijdragen van derden Boekwaarde per 31-12-2023
+ -/- -/- -/-
Bijdragen in activa in eigendom van derden 2.848 39 0 732 0 2.154
Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief 0 1.222 0 0 0 1.222
Totaal 2.848 39 0 732 0 3.376

De vermeerdering in 2023 betreft de bijdrage die we deden in investering  geluid en verlichting VOC en de onderzoek en ontwikkelingskosten van Baskensburg-West.

Materiële vaste activa

Terug naar navigatie - Materiële vaste activa

Het verloop van de materiële vaste activa is als volgt:

Bedragen x € 1.000
Materiële vaste activa Boekwaarde per 1-1-2023 Vermeerderingen Verminderingen Afschrijvingen Bijdragen van derden Boekwaarde per 31-12-2023
+ -/- -/- -/-
Gronden en terreinen 13.055 0 218 0 0 12.837
Woonruimten 26 0 0 4 0 22
Bedrijfsgebouwen 41.110 5.436 100 1.942 16 44.487
Grond-, weg en waterbouwkundige werken 87.696 4.905 208 4.067 1.541 86.786
Vervoermiddelen 1.615 473 0 418 0 1.670
Machines en installaties 955 71 0 154 0 872
Overige mat. vaste activa 419 -30 0 42 0 348
Warme gronden 1.782 0 899 0 0 883
Totaal 146.658 10.855 1.425 6.625 1.557 147.906

Onder de post gronden en terreinen is voor een boekwaarde van € 1.590.000 aan gronden in erfpacht opgenomen.

 

Onderverdeling nut investeringen

Terug naar navigatie - Onderverdeling nut investeringen

De onderverdeling naar investeringen met economisch nut en investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut is als volgt:

Bedragen x € 1.000
Boekwaarde per 1-1-2023 Vermeerderingen Verminderingen Afschrijvingen Bijdragen van derden Boekwaarde per 31-12-2023
+ -/- -/- -/-
Investeringen met economisch nut (waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven) 44.501 2.710 180 1.760 103 45.168
Investeringen met economisch nut 68.321 6.317 1.225 2.613 42 70.758
Investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut 33.836 1.828 20 2.253 1.412 31.980
Totaal 146.658 10.855 1.425 6.625 1.557 147.906

Toelichting op mutaties materiële vaste activa

Terug naar navigatie - Toelichting op mutaties materiële vaste activa

Bedrijfsgebouwen:

Bedragen * € 1.000
Bedrijfsgebouwen Bedrag x € 1000
De vermeerderingen zijn:
Voorbereiding nieuwbouw Stadsbeheer 488
Nieuwbouw Stadsbeheer 1.511
Nieuwbouw de Tweemaster-Kameleon 1.532 10000000000 10000000000
Nieuwbouw de Parelburcht 1.225 1000000 1000000
Nieuwbouw gymzaal Braamstraat 202 0 0
Voorb nieuwbw school Scheldekwartier 12
Hybride werken 2022-2024 422
Renovatie loods sportcomplex Souburg 2
Voorber krediet sporthal Baskensburg 24
Voorzieningen onderwijshuisvesting 17
Totaal 5.436
De verminderingen zijn:
Vern schoolplein Franciscusschool 8
Onderw. voorz Franciscusschool 6
Fransiscusschool verv. kozijnen 37
Begeleid aanbested Scholen Souburg-Z 50
Totaal 100
De bijdrage van derden zijn:
Gymz Bstr Realisatiefase bouwkosten 2
Renovatie loods sportcomplex Souburg 2
Voorber krediet sporthal Baskensburg 12
Totaal 16

Grond-, weg- en waterbouwkundige werken

Terug naar navigatie - Grond-, weg- en waterbouwkundige werken
Bedragen * € 1.000
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken Bedrag x € 1000
Hieronder worden begrepen de aanleg van straten en wegen, rioleringswerken, verkeersinstallaties, herinrichting en reconstructie van infrastructuur en woonbuurtaanpassingen.
De vermeerderingen zijn:
Riolering 4.434
Toplaag Cruijff Court 72
Ondergrondse afvalopslag 2022 143
Ondergrondse afvalopslag 2023 102
Herinr Noorderbegraafpl-cycl ruimen 67
Herstel natte infrastr Kenniswerf f4 1
Voorb. Bloemenbuurt 2/3 36
Herinrichting Ravesteynplein 161
Herinr Oude Veerhavenweg-P Hendrikwg 139
Herinr PH/OV/Edisonweg-deel subs PZ 432
Voorbereiding Walstraat Noord 162
Herinr Coosje Buskenstr eo (SARCC) 243
Voorber. Van Steveninckstraat 4
Aanpass begraafcap. Noorderbegraafpl 198
Selectief toegangssysteem binnenstad 25
Rehabilitatie kades 18
Achterstallig onderhoud A Coortelaan 35
Achterst onderh. Bloemenbuurt fase 1 309
Achterstallig onderhoud Singel 46
Voorber. infrastr maatr div locaties 15
Vb herinr boulev Evertsen en Bankert 174
Woningverbetering ouderenhuisvesting 5
Voorb.Hermesweg 33
Led verv verl buitensport duurzaam 148
Verv top-en onderlaag KGV Souburg 7
Voorb.Hoofdstructuur Paauw 11
Voorb.Marnixplein 15
Wegen krediet Molenweg 1
Wegen krediet Vrijburgstraat 7
Voorb. Dishoeckstr. / Glacisstr. 2
Voorb. Paardenstraat e.o. 6
Voorb. Wielingenlaan 118
Voorb. 1e Binnenhavenweg/kades 48
Onttrekkingen aan de Tariefegalisatievoorziening GRP -2.315
Totaal 4.905
De verminderingen zijn:
Riolering 180
Herinr Coosje Buskenstr eo (SARCC) 3
Achterstallig onderhoud A Coortelaan 17
Rubbertegels Franciscusschool 8
Totaal 208
De bijdrage van derden zijn:
Toplaag Cruijff Court 8
Verkeersmaatregelen GVVP -3
Herinr PH/OV/Edisonweg-deel subs PZ 432
Herinr Coosje Buskenstr eo (SARCC) 974
Riolering Westerzicht-klimaatadaptie 95
Riolering Kromwegesingel 8
Led verv verl buitensport duurzaam 26
Totaal 1.541

Vervoermiddelen

Terug naar navigatie - Vervoermiddelen
Bedragen * € 1.000
Vervoermiddelen Bedrag x € 1000
De vermeerderingen zijn:
Veegmachine SO18 209
Veegmachine SO19 209
Veegwagen SO20 55 10000000000 10000000000
Totaal 473 1000000 1000000
0

Machines, apparaten en installaties

Terug naar navigatie - Machines, apparaten en installaties
Bedragen * € 1.000
Machines, apparaten en Installaties Bedrag x € 1000
Betreft de voor de uitvoering van gemeentelijke taken benodigde machines, duurzame gebruiksapparatuur en installaties.
De vermeerderingen zijn:
Rioolgemalen 2022 18
Rioolgemalen 2023 53
Totaal 71

Overige materiële vaste activa

Terug naar navigatie - Overige materiële vaste activa
Bedragen * € 1.000
Overige materiële vaste activa Bedrag x € 1000
Hieronder zijn opgenomen de niet in vorige onderdelen opgenomen materiële vaste activa, zoals materieel (sport)accommodaties, software, kleding, uitrusting enz.
De vermeerderingen zijn:
Verplichtingenadministratie (correctie) -30
Totaal -30

Warme gronden

Terug naar navigatie - Warme gronden
Bedragen x € 1.000
Warme gronden Bedrag x € 1000
Vanwege de grote opgaven in diverse regio’s op het gebied van woningbouw, verwerven gemeenten gronden met het oog op gebiedsontwikkeling die op langere termijn gaat spelen. Dergelijke gronden, waarvan op voorhand vaststaat dat deze als bouwgrond zullen gaan fungeren, maar waarvoor nog geen operationele grondexploitatie is vastgesteld worden in de regel als ‘warme grond’ geduid. Deze gronden worden op de balans opgenomen onder de materiele vaste activa tegen verwervingskosten.
Baskensburg-West 883
Totaal 883

Financiële vaste activa

Terug naar navigatie - Financiële vaste activa

Onder de financiële vaste activa staan opgenomen de deelnemingen, de verstrekte leningen woningbouw, de overige verstrekte langlopende geldleningen en de overige uitzettingen met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar.

Bedragen x € 1.000
Financiële vaste activa Boekwaarde per 1-1-2023 Vermeerderingen Verminderingen Herrubricering naar kortlopend Boekwaarde per 31-12-2022
+ -/- -/-
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen 7.928 5.121 0 0 13.050
Leningen aan ov. verb. partijen 0 0 0 0 0
Overige langlopende leningen 2.577 773 2 0 3.348
Overige uitzettingen met een rentetypische looptijd van één jaar of langer 51 0 0 0 51
Totaal 10.556 5.895 2 0 16.449

Kapitaalverstrekkingen

Terug naar navigatie - Kapitaalverstrekkingen

De kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen zijn als volgt te specificeren:

Bedragen x € 1.000
Deelnemingen aantal aandelen aandelen % Boekwaarde per 31-12-2023
Holding Zeeuwse Visveilingen B.V. 1.985.013 65,00% 1.985
N.V. PZEM 880 5,76% 399
GBE Aqua B.V. 5.766 5,76% 10.477
BNG Bank N.V. 70.536 0,07% 176
Stadsgewestelijk Zwembad B.V. 20 50,00% 9
N.V. Economische Impuls 3.023 2,02% 3
North Sea Ports SE - 8,33% 0
Buurtbedrijf Vlissingen BV 1 - 1
Veiligheidscentrum Zeeland B.V. (VCZ) 150 100,00% 0
Gemeentelijke Vervoerscentrale B.V. 2.000 2,22% 0
Totaal 13.050

Leningen aan overige verbonden partijen en overige langlopende leningen

Terug naar navigatie - Leningen aan overige verbonden partijen en overige langlopende leningen
Bedragen x € 1.000
Activasoort Boekwaarde per 1-1-2023 Opname tijdens het jaar Aflossing tijdens het jaar Boekwaarde per 31-12-2023
Leningen aan overige verbonden partijen (VCZ) 375 0 0 375
Voorziening voor lening VCZ -375 -375
Subtotaal 0 0 0 0
Overige langlopende leningen (m.n. startersleningen) 2.577 773 2 3.348
Totaal 2.577 773 2 3.348

Voor de verstrekte startersleningen ontvangen wij een rentevergoeding. Met het ontvangen rentebedrag verhogen we de starterslening, zodat anderen in aanmerking kunnen komen voor een starterslening. Het ontvangen rentepercentage hangt af van het moment waarop we de lening verstrekten. Als zekerheid verstrekken we alle startersleningen onder Nationale Hypotheek Garantie (NHG).

Vlottende activa

Terug naar navigatie - Vlottende activa

Onder de vlottende activa wordt verstaan het geheel van voorraden, vorderingen met een rentetypische looptijd van minder dan 1 jaar en de liquide middelen, welke op de balansdatum aanwezig waren.

Voorraden

Terug naar navigatie - Voorraden

Het verloop van de post voorraden is als volgt:

Bedragen x € 1.000
Boekwaarde Onderhanden werk (grex) Verlies-voorziening Onderhanden werk (grex) Gereed product Totaal
Boekwaarde per 1 januari 2023 153.958 -148.228 5.730 6 5.736
Vermeerderingen 17.200 0 17.200 0 17.200
Verminderingen -3.940 0 -3.940 -3 -3.943
Mutatie voorziening verliesgevende grondexploitaties 0 0 0
Resultaat opgeleverde grondexploitaties 6.258 6.258 6.258
Boekwaarde per 31 december 2023 167.218 -141.970 25.248 3 25.251
Grondexploitaties met negatieve boekwaarde na voorziening 2.362 2.362
Per saldo opgenomen 27.610 3 27.613
Terug naar navigatie - Uitgangspunten grexen

De waardering van de in exploitatie genomen gronden is gebaseerd op de inzichten van februari 2024 en de daarbij behorende inschatting van uitgangspunten, parameters en risico’s. Dit betreft een inschatting die omgeven is door onzekerheden en deze wordt, conform het Grondbeleid 2013, 2 maal per jaar herzien. Wij zijn van mening dat we, op basis van de huidige informatie en inzichten, de beste schatting hebben gemaakt voor de waardering van de in exploitatie genomen gronden.


Wij hanteren de volgende algemene uitgangspunten ten aanzien van de schattingen:

2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 en verder
Nieuw Nieuw Nieuw Nieuw Nieuw Nieuw Nieuw
Indexering kosten scenario midden 4,00% 4,00% 3,00% 3,00% 2,00% 2,00% 2,00%
Indexering kosten scenario laag 4,00% 5,00% 4,00% 3,50% 2,50% 2,50% 2,50%
Indexering opbrengsten scenario midden 0,00% 1,00% 1,50% 1,50% 2,00% 2,00% 2,00%
Indexering opbrengsten scenario laag 0,00% 0,00% 0,00% 1,00% 1,50% 1,50% 1,50%
Rente Scheldekwartier 2,22% 2,02%
Rente overige grondexploitaties 1,66% 1,98% 1,95% 1,73% 1,51% 1,51% 1,51%

Uitgangspunten

Terug naar navigatie - Uitgangspunten

De geplande afzet is gebaseerd op de Vlissingse Woningbouwplanning en de Bedrijventerreinprogrammering.


Ten aanzien van de geraamde nog te maken kosten heeft het college de volgende uitgangspunten gehanteerd:

Ramingen zijn gebaseerd op het betreffende projectplan.

  • Ramingen worden 2x per jaar herzien o.b.v. voortgang, meer gedetailleerde plannen en veranderende omgeving.
  • Kosten worden pas dan gemaakt indien er zicht is op inkomsten.

Ten aanzien van de geraamde nog te realiseren opbrengsten heeft het college de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • Ramingen zijn gebaseerd op het betreffende projectplan.
  • Ramingen worden 2x per jaar herzien o.b.v. voortgang, meer gedetailleerde plannen en veranderende omgeving.
  • Geraamde grondprijzen zijn gebaseerd op de nota grondprijzen die jaarlijks wordt vastgesteld of op basis van residuele grondwaarde berekening.
  • Geprognotiseerde afzet van bouwgrond is afgestemd met de Vlissingse Woningbouw- en Bedrijventerreinprogrammering.

We merken op dat de ramingen van de nog te realiseren opbrengsten gepaard gaan met onzekerheden.

De Gemeente Vlissingen hanteert voor de volgende plannen een termijn die langer is dan 10 jaar:

  • Scheldekwartier (2030 in scenario midden en laag).
  • Kenniswerf fase 1 t/m 4 (2030 in scenario laag).
  • Souburg Noord (2031 in scenario laag).
  • Claverveld (2030 in scenario laag).
  • Bedrijventerrein Souburg fase 2 (2031 in scenario midden en laag).

Voor elke grondexploitatie is een scenario ‘midden’ en een scenario ‘laag’ opgesteld waarbij in scenario ‘midden’ het risicoprofiel neutraal (50/50) is en in scenario ‘laag’ de voorziene risico’s als raming zijn opgenomen (75/25).

In overleg met de toezichthouder en de inspecteur van het ministerie van BZK is voor de 1e herziening 2016 (jaarrekening 2015) een duurzame herziening opgesteld met een meerjarig acceptabel risicoprofiel.

Op deze herziening is in de 2e helft van 2015 een externe toets uitgevoerd door Ecorys op de vertaling van de bevolkingsprognose en woningmarktbehoefte, naar de waardebepalingen in de grondexploitaties, de gebruikte parameters en de vertaling naar meerdere risicoprofielen.

In de inhoudelijke grondexploitaties wordt uitgegaan van het scenario met een midden risicoprofiel. Voor het financiële verschil tussen het midden scenario en het lage scenario is een extra risicoreservering getroffen. In het lage scenario wordt onder meer uitgegaan van minder te bouwen woningen, minder uit te geven bouwgrond en/of een lagere grondprijs.

Voor de jaarcijfers 2023 is deze werkwijze gecontinueerd; de voorziening voor verliesgevend grondexploitaties gebeurt tegen eindwaarde. Diverse bovenwijkse voorzieningen zijn uit de grondexploitaties gehaald en overgebracht naar de materiële vaste activa.

Voor de toe te rekenen rente aan de grondexploitaties verwijzen wij naar de paragraaf grondbeleid.

Onderhanden werk

Terug naar navigatie - Onderhanden werk

De opbouw van het onderhanden werk is als volgt:

Bedragen x € 1.000
Boekw. 31-12- 2023 Toename 2023 Afname 2023 Boekw. 31-12- 2023 Nog te maken kosten Nog te reali- seren opbr. Eindw. 1e herziening 2024 voordelig Eindw. 1e herziening 2024 nadelig
Majeure projecten
Scheldekwartier 120.285 12.299 -2.077 130.507 25.303 -53.388 102.422
Uitbreidings- en inbreidingslocaties
Souburg Noord 4.457 1.358 -194 5.621 4.950 -6.730 3.841
Claverveld -2.509 2.020 -712 -1.201 1.272 -437 -366
Bedrijventerreinen
Kenniswerf fase 1 10.715 276 -314 10.678 2.806 -1.660 11.824
Kenniswerf fase 2 4.593 292 -38 4.846 1.513 -2.506 3.853
Kenniswerf fase 3 1.844 120 -399 1.565 614 -261 1.918
Kenniswerf fase 4 -775 354 -186 -608 780 -1.082 -910
Bedr. Souburg fase 2 4.984 164 0 5.147 3.924 -11.109 -2.038
Overige locaties
Spuikom 6.490 211 -20 6.682 828 -2.201 5.309
Vrijburg-West 3.908 67 0 3.975 131 -430 3.676
Nog uit te voeren vanuit afgesloten exploitaties -33 39 0 6 101 -100 7
Totaal onderhanden werk (grex) 153.958 17.200 -3.940 167.218 42.222 -79.904 -3.307 132.843

De eindwaarde is gebaseerd op het scenario midden. De daadwerkelijke waardering zoals hierna is opgenomen, vindt plaats op basis van het scenario laag. Voor de negatieve eindwaarde bij scenario midden is een verliesvoorziening opgenomen.

Voor het verschil tussen de negatieve eindwaarde bij scenario midden en scenario laag is een risicoreservering opgenomen.

In het kader van de vernieuwde notitie Grondbeleid van de BBV 2019 wordt aangegeven dat om de risico's die samenhangen met zeer lang lopende projecten te beperken de looptijd van een grondexploitatiecomplex maximaal 10 jaar mag bedragen. Voor de grondexploitatie waar een langere termijn dan 10 jaar geldt, is dat door de raad gemotiveerd aangegeven. Als risico-beperkende beheersmaatregelen die de gemeente heeft genomen om de onzekerheden en risico's die gepaard gaan met de langere looptijd te mitigeren zijn tot en met 2018 de opbrengsten na de 10 jaar geëlimineerd voor de waardering van de grondexploitaties. Vanaf 2019 wordt, op basis van de BBV, als beheersmaatregelen het niet-indexeren van de opbrengsten na 10 jaar toegepast.


Zodra een grondexploitatie na aftrek van de verliesvoorziening en risicoreservering een negatieve waarde heeft, wordt deze waarde gepresenteerd onder de voorzieningen.

Voor toekomstige verliesgevende exploitaties hebben wij een voorziening gevormd tegen eindwaarde 31-12-2023 van € 141,9 miljoen (31-12-2022 € -148,2 miljoen tegen eindwaarde).

Specificatie voorziening grondexploitaties

Terug naar navigatie - Specificatie voorziening grondexploitaties

De specificatie van de voorziening grondexploitaties en de splitsing voor de balans is als volgt:

Bedragen x € 1.000
Boekw. 31-12- 2023 Verlies- voorziening Risicoreservering Totaal voorziening Per saldo Debet op balans Credit op balans
Majeure projecten
Scheldekwartier 130.507 102.422 4.037 106.459 24.048 24.048
Uitbreidings- en inbreidingslocaties
Souburg Noord 5.621 3.841 1.402 5.243 378 378
Claverveld -1.201 0 -1.201 -1.201
Bedrijventerreinen
Kenniswerf fase 1 10.678 11.824 1.216 13.040 -2.362 -2.362
Kenniswerf fase 2 4.846 3.853 917 4.770 76 76
Kenniswerf fase 3 1.565 1.918 182 2.100 -535 -535
Kenniswerf fase 4 -608 -608 -608
Bedr. Souburg fase 2 5.147 0 0 5.147 5.147
Overige locaties
Spuikom 6.682 5.309 1.373 6.682 0 0
Vrijburg-West 3.975 3.676 3.676 299 299
Nog uit te voeren vanuit afgesloten exploitaties 6 0 0 6 6
Totaal 167.218 132.843 9.127 141.970 25.248 27.610 -2.362

Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar

Terug naar navigatie - Uitzettingen

De uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan 1 jaar betreffen:

Bedragen x € 1.000
2023 2022
Vorderingen op openbare lichamen
Belastingdienst 8.871 8.277
Totaal 8.871 8.277
Rekening-courantverhoudingen Rijk
Schatkistbankieren 10.272 30.015
Totaal 10.272 30.015
Overige vorderingen
Debiteuren 2.863 2.719
Voorziening dubieuze debiteuren -54 -47
Totaal 2.809 2.672
Totaal 21.952 40.964

De gehele vordering op Stichting Innovatie Bibliotheek Vlissingen van € 1.186.751 (2022 € 1.186.384) is voorzien.

Jaarlijks actualiseren wij de debiteuren. Het gedeelte dat we als dubieus aanmerken, corrigeren we met de desbetreffende voorziening dubieuze debiteuren.

Liquide middelen

Overlopende activa

Terug naar navigatie - Overlopende activa

Voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, namelijk nog te ontvangen van het Rijk, overige Nederlandse overheidslichamen, overige en Europese (niet van toepassing).

Overige nog te ontvangen bedragen en de vooruitbetaalde bedragen die we ten laste van volgende begrotingsjaren brengen.

Dit betreffen:

Bedragen x € 1.000
2023 2022
Rijk
Ministerie JenV (Oekraïners) 5.587 3.946
Ministerie BZK - bijdrage artikel 12 4.989 4.989
Law Delta 882 339
Belastingdienst - suppletie BTW 2018 336 0
Belastingdienst - voorschot BCF 4e kwartaal 250 250
Rente schatkistbankieren 83 124
Kwijtschelding KOT+SiSa KOT 58 59
Ministerie BZK AU 53 2.006
Vergoeding crisis/noodopvang 0 78
Overig Rijk 12 47
Totaal Rijk 12.250 11.837
Overige Nederlandse overheidslichamen
Orionis 1.417 105
NEDVANG 135 0
RUD 127 130
Brede scholen 106 0
Waterschap 82 55
COA 78 0
GGD 54 0
Gemeente Middelburg 42 139
Buurtbedrijf 32 0
Markaz 11 0
OLAZ 2 0
Gemeente Terneuzen 0 61
Gemeente Goes 0 53
Gemeente Schouwen-Duiveland 0 31
Gemeente Tholen 0 23
Gemeente Borsele 0 21
Gemeente Reimerswaal 0 20
Gemeente Veere 0 18
Gemeente Kapelle 0 14
Gemeente Noord-Beveland 0 10
Gemeente Sluis 0 30
Provincie Zeeland 0 8
SVB 0 1
Totaal Overige Nederlandse overheidslichamen 2.086 719
Overige
Diverse nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen 3.108 5.107
Totaal Overige 17.444 17.663

Vaste passiva

Eigen vermogen

Terug naar navigatie - Eigen Vermogen

Op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (artikel 43) delen we de reserves als volgt in:

  • Algemene reserve
  • Bestemmingsreserves

De totale reservepositie (algemene reserve inclusief nog te bestemmen resultaat en exclusief bestemmingsreserves) van de gemeente bedraagt eind 2023 € 35.300.000. Ten opzichte van de stand bij aanvang van het boekjaar betekent dit een mutatie van € 8.700.000 .


Ook door het negatieve eigen vermogen en niet sluitende begrotingen heeft de gemeente een aanvullende uitkering gevraagd uit het gemeentefonds op basis van artikel 12 van de financiële verhoudingswet voor de jaren 2015 tot en met 2018. Om die reden staat de gemeente onder toezicht van het rijk, waarbij voorwaarden zijn gesteld ten behoeve van het financieel herstel.

Op basis van het artikel 12-rapport Vlissingen 2017-2018 heeft de beheerder van het gemeentefonds een beschikking afgegeven op basis waarvan voor de periode 2019-2029 de volgende aanvullende uitkeringen uit het gemeentefonds worden verstrekt:

  • 2019: € 13.286.000;
  • 2020 t/m 2028: € 7.000.000 per jaar;
  • 2029: € 4.805.000.

De gemeente Vlissingen dient in de periode 2020-2029 per jaar een passende bijdrage te leveren aan de sanering van de algemene reserve ter hoogte van € 1.663.000 in 2020 en daarna vanaf 2021 jaarlijks geïndexeerd met 1,6%. In het jaar 2019 hebben we het saldo van de saneringsbegroting van € 664.000  gebruikt ter aanvulling van de algemene reserve.

Het bedrag over 2019 van € 13.286.000 is in 2020 ontvangen en hiermee was reeds rekening gehouden in het resultaat van 2019.

Zolang Vlissingen een artikel 12-uitkering uit het gemeentefonds ontvangt, blijft de artikel 12-status voor Vlissingen van kracht. Vanaf 2019 en eventueel verder zal de inspecteur onderzoek uitvoeren op het vlak van het sociaal domein en werk en inkomen, onder de volgende voorwaarden:

  1. Daarbij wordt gestart met de sanering van de als gevolg van grondexploitatieproblematiek ontstane negatieve algemene reserve via een artikel 12-uitkering en via de passende bijdrage van Vlissingen.
  2. Er wordt in eerste instantie onderzoek gedaan naar het sociaal domein en werk & inkomen.
  3. Op alle andere clusters blijft het uitgangspunt dat Vlissingen eigen risicodrager is wel van kracht tot het in dit rapport geadviseerde actualisatie-onderzoek in 2023.
  4. De gemeente hoeft voor de periode 2019-2022 niet elk jaar een artikel 12-aanvraag in te dienen.

Algemene reserve

Terug naar navigatie - Algemene reserve

Toelichting:
De algemene reserve is ontstaan uit voor- en nadelige jaarrekeningresultaten tot en met de jaarrekening 2023. Deze reserve is een onderdeel van de weerstandscapaciteit van de gemeente en dient om niet begrote kosten te dekken en risico's af te dekken waar nog geen maatregelen voor zijn getroffen in relatie tot de financiële positie.
De stand van de algemene reserve per 31 december 2023 bedraagt € -43.964.000 exclusief het jaarrekening resultaat 2023. 

Bedragen x € 1.000
Overzicht reserves Stand per 01-01-23 Toevoeging Onttrekking Stand per 31-12-23
Algemene reserve -65.498 26.124 4.591 -43.964
Terug naar navigatie - Specifieke opbouw algemene reserve
Bedragen x € 1.000
Specificatie opbouw algemene reserve
Stand algemene reserve per 1 januari 2023 -65.498
Bijdrage Rijk artikel 12 7.000
Bijdrage Vlissingen tekort artikel 12 1.744
Jaarrekeningresultaat 2022 17.380
Budgetoverheveling 2e bestuursrapportage 2021 -217
Budgetoverheveling 2e bestuursrapportage 2022 -2.294
Resultaatbestemming jaarrekening 2022 -2.059
Amendement speeltoestellen n.a.v. vaststelling jaarrekening 2022 -20
Stand algemene reserve: exclusief jaarrekeningresultaat 2023 -43.964
Gerealiseerd resultaat 2023 (na bestemming) 4.489
Stand algemene reserve: inclusief jaarrekeningresultaat 2023 -39.476

Bestemmingsreserve

Terug naar navigatie - Bestemmingsreserve

De bestemmingsreserves zijn ten opzichte van 2022 met € 30.210.000  gemuteerd tot € 84.089.000. Het verloop van de bestemmingsreserves staat in onderstaand overzicht met de reden waarom de reserve is gevormd.

Bedragen x € 1.000
Overzicht reserves Stand per 01-01-23 Toevoeging Onttrekking Stand per 31-12-23
Bestemmingsreserves
Reserve grondexploitatie 0 1.227 1.227 0
Reserve bomruimingen 2.078 0 0 2.078
Reserve centrumtaken 35.624 14.505 1.804 48.325
Reserve frictiekosten algemeen 834 0 0 834
Reserve revitalisering accommodaties 652 0 117 535
Reserve geluidsaneringen 326 0 0 326
Reserve maritieme en/of cult hist evenem/act 0 100 0 100
Reserve Wind in de zeilen 2.753 605 974 2.384
Reserve organisatie doorontwikkeling 1.137 1.173 444 1.866
Reserve transitievisie 543 0 0 543
Reserve Visserijkade 259 366 4 621
Reserve GBE Aqua 5.298 5.121 0 10.420
Reserve degeneratievergoeding glasvezel 1.110 487 39 1.559
Reserve omgevingswet 1.001 188 0 1.189
Reserve stadslandgoed Nieuwerve 250 2.400 27 2.623
Reserve opvang vluchtelingen 2.014 3.963 0 5.977
Reserve Budgetoverhevelingen 0 3.658 0 3.658
Reserve kapitaallasten 0 690 0 690
Reserve Investeringsfonds Soc Domein 0 360 0 360
Totaal Bestemmingsreserves 53.879 34.844 4.635 84.089
Gerealiseerd resultaat 2023 resp. 2022 17.380 9.704 17.380 9.704
Eigen vermogen 5.762 70.671 26.606 49.828

Reserve grondexploitatie

Terug naar navigatie - Reserve grondexploitatie

Toelichting:
Deze reserve is ingesteld als weerstandsvermogen ten behoeve van nadelige bestemmingsplannen. De mutaties op de reserve grondexploitatie betreffen de administratief technische verwerking van het tussentijds winstnemen op de grondexploitaties en het resultaat, het positieve of negatieve saldo, van de planafsluitingen

Bedragen x €1.000
Reserve grondexploitatie Stand per 01-01-2023 Stortingen 2023 Onttrekkingen 2023 Stand per 31-12-2023

Reserve bomruimingen

Terug naar navigatie - Reserve bomruimingen

Toelichting:
Deze reserve is ingesteld voor het opsporen en ruimen van conventionele explosieven uit Wereldoorlog II binnen de diverse grondexploitaties. Daarnaast wordt deze ook ingezet ten behoeve van onderzoeks- en ruimingskosten conventionele explosieven binnen de kredieten/investeringen en de reguliere exploitatie. In deze reserve zijn in 2023 geen mutaties geweest.

Bedragen x €1.000
Reserve bomruimingen Stand per 01-01-2023 Stortingen 2023 Onttrekkingen 2023 Stand per 31-12-2023

Reserve centrumtaken

Terug naar navigatie - Reserve centrumtaken

Toelichting:
Deze reserve is in 2017 ingesteld (raadsvoorstel 765359) en is bedoeld om de overschotten op de middelen voor de Zeeuwse centrumgemeentetaken (Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Vrouwenopvang) beschikbaar te houden voor de Zeeuwse taken BW, MO en VO.
De toevoeging aan de reserve Centrumtaken van € 13.500.000  is als volgt opgebouwd:

  • Nadelige effect op vrouwenopvang en maatschappelijke opvang van € - 1.100.000.
  • De ontvangen eigen bijdragen beschermd wonen waren € -500.000 lager dan begroot vanwege uitstroom van de Beschermd Wonen cliënten.
  • De kosten voor PGB's beschermd wonen waren € 400.000  lager dan begroot. Het budget is vanwege de uitstroom van de Beschermd Wonen cliënten niet volledig benut.
  • Voordeling effect van € 14.700.000 op de bestedingen van beschermd wonen over 2023.

De onttrekking van € 1.800.000 betreft de dekking voor de brede aanpak van dak- en thuisloosheid.

Bedragen x €1.000
Reserve centrumtaken Stand per 01-01-2023 Stortingen 2023 Onttrekkingen 2023 Stand per 31-12-2023

Reserve frictiekosten algemeen

Terug naar navigatie - Reserve frictiekosten algemeen

Toelichting:
Deze reserve is in 2019 gevormd bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2018 (RV 1120640 Jaarstukken 2018) voor een bedrag van € 1.183.000. De reserve is gevormd op basis van het artikel 12-rapport 2017-2018 waarin de inspecteur heeft aangegeven dat van het resterend frictiebudget uit 2017 een bestemmingsreserve Frictiekosten overig van € 1.200.000 mag worden gevormd voor frictiekosten voor de bezuinigingstrajecten. In 2023 is er geen uitname geweest. 

Bedragen x €1.000
Reserve frictiekosten algemeen Stand per 01-01-2023 Stortingen 2023 Onttrekkingen 2023 Stand per 31-12-2023

Reserve revitalisering accommodaties

Terug naar navigatie - Reserve revitalisering accommodaties

Toelichting:

Deze reserve is in 2019 (RV 1079290) gevormd. De reserve heeft als doel de uitvoering van het plan Revitalisering gemeentelijk Accommodatiebestand (majeur project) mogelijk te maken. De reserve wordt gevoed op basis van boekwinsten van de verkochte accommodaties die door het College wordt vastgesteld en middels een begrotingswijziging of via een P&C product aan de raad wordt voorgelegd. Verkoopkosten, sloopkosten en afboeking van boekwaardes worden onttrokken aan de reserve. In 2023 is een onttrekking ontstaan van €116.649 vanwege de sloopkosten en de afboeking van de boekwaarde van de Franciscusschool. 

Bedragen x €1.000
Reserve revitalisering accommodaties Stand per 01-01-2023 Stortingen 2023 Onttrekkingen 2023 Stand per 31-12-2023

Reserve geluidsaneringen

Terug naar navigatie - Reserve geluidsaneringen

Toelichting:
Deze reserve vormden wij in 2019 bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2018 (RV 1120640 Jaarstukken 2018) voor een bedrag van € 754.000 uit de vrijgevallen ISV-gelden.  De reserve benutten we voor verplichtingen voor geluidsoverlast. We hebben de reserve in 2023 niet ingezet.

Bedragen x €1.000
Reserve geluidsaneringen Stand per 01-01-2023 Stortingen 2023 Onttrekkingen 2023 Stand per 31-12-2023

Reserve maritiem en/of cultureel historische evenementen/activiteiten

Terug naar navigatie - Reserve maritiem en/of cultureel historische evenementen/activiteiten

Toelichting:

Conform het raadsbesluit 1137935 is bij de vaststelling van de programmabegroting 2020 besloten tot vorming van deze reserve. De jaarlijkse dotering aan de reserve was bij aanvang € 25.000. Vanuit het coalitieakkoord 2022-2026 is er vanaf 2023 een jaarlijkse extra dotering aan deze reserve van € 75.000. In 2023 is de reserve niet ingezet.

Bedragen x €1.000
Reserve maritiem en/of cultureel historische evenementen/activiteiten Stand per 01-01-2023 Stortingen 2023 Onttrekkingen 2023 Stand per 31-12-2023

Reserve Wind in de zeilen

Terug naar navigatie - Reserve Wind in de zeilen

Toelichting:
Met raadsvoorstel 1247548 besloot de raad bij de vaststelling van de programmabegroting 2021 tot het vormen van de bestemmingsreserve wind in de zeilen (WIZ). Van de ontvangen middelen uit het compensatiepakket voor het niet verhuizen van de marinierskazerne naar Vlissingen, groot € 7.300.000, resteerde eind 2022 nog € 2.753.000. In 2023 hebben we het dividend Evides van € 605.370 aan de reserve toegevoegd conform besluit (1e Bestuursrapportage 2022). Uit de reserve hebben we conform het coalitieakkoord 2023 € 50.000 onttrokken voor aanleg van speelveldjes, € 19.879 voor onderhoud van speelveldjes, € 40.977 voor Veiligheid formatie integriteit / systemen, € 80.000 voor een extra wijkcoördinator, € 43.364 voor de jaarlijkse subsidiescan, €50.000 voor planvorming arsenaalgebied en € 690.000 om het gemeentelijk pand aan de Nieuwendijk 11 (Maritiem Muzeeum Zeeland) inpandig uit te breiden en te verbouwen. Bij de begroting 2024 heeft de raad het amendement voor een nieuw kunstgrasveld aan de Irislaan aangenomen. Dit amendement hebben wij verwerkt in de jaarschijf 2024.

Bedragen x €1.000
Reserve Wind in de zeilen Stand per 01-01-2023 Stortingen 2023 Onttrekkingen 2023 Stand per 31-12-2023

Reserve organisatie doorontwikkeling

Terug naar navigatie - Reserve organisatie doorontwikkeling

Toelichting:
Deze reserve is in 2021 gevormd bij de 2e bestuursrapportage, raadsbesluit 1343805. De reserve heeft als doel om incidentele en onvoorziene knelpunten in de gemeentelijke organisatie op te vangen en mag maximaal € 2.000.000 bedragen. In de 2e bestuursrapportage is er besloten een bedrag uit de onderuitputting personeelskosten te doteren aan deze reserve. Uiteindelijk is dit € 1.173.000 geworden. Daarnaast is in 2023 € 444.000 onttrokken ten behoeve van de doorontwikkeling van de organisatie.

Bedragen x €1.000
Reserve organisatie doorontwikkeling Stand per 01-01-2023 Stortingen 2023 Onttrekkingen 2023 Stand per 31-12-2023

Reserve transitievisie

Terug naar navigatie - Reserve transitievisie

Toelichting:

Deze reserve is in 2022 gevormd bij de 1e bestuursrapportage en heeft als doel om de middelen die ter beschikking worden gesteld voor de transitievisie te reserveren. In 2023 waren er geen mutaties op deze reserve.

Bedragen x €1.000
Reserve transitievisie Stand per 01-01-2023 Stortingen 2023 Onttrekkingen 2023 Stand per 31-12-2023

Reserve Visserijkade

Terug naar navigatie - Reserve Visserijkade

Toelichting:

De reserve is in 2022 gevormd bij de 1e Bestuursrapportage conform de Collegenota Kadeherstel Visserijkade. De reserve heeft als doel om de huuropbrengsten uit de verhuur van de visserijkade te reserveren voor dekking van het onderhoud van de Visserijkade. In 2022 is de eerste vernieuwing van de Visserijkade (K2) gereedgekomen. Conform de afspraken in de huurovereenkomst is een nieuwe huur berekend voor de vernieuwde kade, rekening houdend met de werkelijke investering. In 2023 is de huur voor de vernieuwde kade verhoogd en is een bedrag van € 366.000 (2022: € 259.000) toegevoegd aan de reserve. 

Bedragen x €1.000
Reserve Visserijkade Stand per 01-01-2023 Stortingen 2023 Onttrekkingen 2023 Stand per 31-12-2023

Reserve GBE Aqua

Terug naar navigatie - Reserve GBE Aqua

Toelichting:

Als onderdeel van Wind in de Zeilen zijn de aandelen Evides voor € 380.000.000 ontvlochten uit PZEM (Nu ZEH= Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij) en overgenomen door een daar specifiek voor opgerichte BV GBE (=Gemeentelijk Bezit Evides) Aqua. Het dividend van ZEH dat we ontvangen (in 2023 bedroeg dat € 5.121.364) moeten wij als kapitaalstorting doorstorten voor de aflossing van de door GBE Aqua aangegane geldlening voor de aankoop van de aandelen Evides. Deze kapitaalstorting verantwoorden we als financieel vast actief in onze balans. Hiertegenover staat deze reserve die jaarlijks op gaat lopen totdat de lening van € 380.000.000, welke GBE Aqua is aangegaan, is afgelost. In onze balans ontstaat een financieel vast actief van € 22.000.000 (zijnde 5,76% van de waardering van GBE Aqua) waar deze beklemde reserve tot eveneens € 22.000.000 tegenover komt te staan. Bij eventuele verkoop van GBE Aqua zouden deze middelen daadwerkelijk beschikbaar komen. De reserve GBE Aqua hebben we bij de 2e Bestuursrapportage 2022 gevormd. 

Bedragen x €1.000
Reserve GBE Aqua Stand per 01-01-2023 Stortingen 2023 Onttrekkingen 2023 Stand per 31-12-2023

Reserve degeneratievergoeding glasvezel

Terug naar navigatie - Reserve degeneratievergoeding glasvezel

Toelichting:

Wij hebben samenwerkingsovereenkomsten afgesloten met de glasvezelproviders. We maakten afspraken over herstel van de bestrating en het groen bij de aanleg van glasvezel. De oplevering van een aangelegd glasvezeltraject vindt pas plaats na goedkeuring door de gemeentelijk toezichthouder. De toezichthouder beoordeelt het opgeleverde straatwerk en laat indien nodig herstelwerkzaamheden opnieuw uitvoeren. Deze manier van werken zorgt ervoor dat we de veiligheid voor de weggebruikers borgen. Dit neemt niet weg dat er op termijn toch degeneratie van de bestrating kan optreden zoals verzakkingen waar de sleuven zijn gegraven. Om dit in de toekomst te kunnen herstellen innen wij dan ook degeneratiekosten waarmee wij later herstelwerkzaamheden kunnen uitvoeren.
De degeneratie van de verharding de op termijn optreedt is niet goed voorspelbaar. Dit maakt het lastig om een concrete plannen op te stellen voor uit te voeren herstelwerkzaamheden. Daarom hebben we ervoor gekozen om de in 2023 ontvangen degeneratievergoeding van € 487.000 in de hiervoor bestemde reserve te stoppen. Dit maakt het mogelijk om hier de degeneratie herstelwerkzaamheden in de toekomst mee te bekostigen. De hiervoor genoemde 10 jaar is daarbij een inschatting van de termijn waarbinnen we het meeste straatwerk zullen moeten herstellen. Is eerder herstel nodig dan kan dit uiteraard ook. Zo was hier ook sprake van in 2023 en onttrokken we hierom € 39.000 uit deze reserve.

Bedragen x €1.000
Reserve degeneratievergoeding glasvezel Stand per 01-01-2023 Stortingen 2023 Onttrekkingen 2023 Stand per 31-12-2023

Reserve omgevingswet

Terug naar navigatie - Reserve omgevingswet

Toelichting:
De reserve omgevingswet is gevormd bij de 2e bestuursrapportage 2022 en heeft als doel om de middelen die ter beschikking worden gesteld voor de implementatie van de Omgevingswet te reserveren. Afhankelijk van de planning worden de middelen die nodig zijn toegevoegd/onttrokken. In 2023 is in de 2e bestuursrapportage ingeschat dat € 300.000 niet zou worden ingezet. Dit is uiteindelijk € 111.989 lager uitgevallen, wat betekend dat € 188.011 aan de reserve is gedoteerd.

Bedragen x €1.000
Reserve omgevingswet Stand per 01-01-2023 Stortingen 2023 Onttrekkingen 2023 Stand per 31-12-2023

Reserve stadslandgoed Nieuwerve

Terug naar navigatie - Reserve stadslandgoed Nieuwerve

Toelichting:
De reserve Stadslandgoed Nieuwerve is gevormd bij de 1e bestuursrapportage 2022 en heeft als doel om de middelen die ter beschikking zijn gesteld voor de planvorming van het Wind in de zeilen project JCV (Justitieel Complex Vlissingen) te reserveren. Afhankelijk van de planning worden de middelen die nodig zijn toegevoegd/onttrokken. In 2023 is € 26.644 onttrokken als dekking voor de in de exploitatie gemaakte kosten, en is de eenmalige bijdrage van het Ministerie van justitie en veiligheid voor de ontwikkeling van het Stadslandgoed aan de reserve gedoteerd.

Bedragen x €1.000
Reserve stadslandgoed Nieuwerve Stand per 01-01-2023 Stortingen 2023 Onttrekkingen 2023 Stand per 31-12-2023

Reserve opvang vluchtelingen

Terug naar navigatie - Reserve opvang vluchtelingen

Toelichting:
De gemeente Vlissingen vangt sinds maart 2022 Oekraïense vluchtelingen op. Over 2023 was sprake van een stabiele bedbezetting van 176 opvangplekken, waarvoor compensatie wordt ontvangen van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. De totale kosten voor 2023 bedragen €2.200.000. Voor de rijksbijdrage gaan we uit van € 5.600.000. Het verschil van € 3.400.000 is toegevoegd aan de reserve.
In de Marinekazerne hebben we in 2023 vluchtelingen opgevangen. Daarnaast heeft in 2023 de afrekening plaatsgevonden van de noodopvang asielzoekers aan de Oosterhavenweg over de periode augustus tot en met december 2022. Het voordelige saldo hieruit is € 500.000 en wordt toegevoegd aan deze reserve. 

Bedragen x €1.000
Reserve opvang vluchtelingen Stand per 01-01-2023 Stortingen 2023 Onttrekkingen 2023 Stand per 31-12-2023

Reserve kapitaallasten

Terug naar navigatie - Reserve kapitaallasten

Toelichting:

Met het raadsbesluit 2178587 is in 2023 besloten een reserve Kapitaallasten in te stellen en een bedrag van € 690.000 in 2023 toe te voegen aan deze reserve ten laste van de reserve Wind in de Zeilen. In 2023 is de reserve niet ingezet.

Bedragen x €1.000
Reserve kapitaallasten Stand per 01-01-2023 Stortingen 2023 Onttrekkingen 2023 Stand per 31-12-2023

Reserve budgetoverhevelingen

Terug naar navigatie - Reserve budgetoverhevelingen

Toelichting:
Het doel van deze reserve is om de budgetten die we overhevelen naar het volgende jaar, via deze reserve te muteren. De voeding vanuit de exploitatie bedraagt per budgetoverheveling minimaal € 25.000 en betreft incidentele budgetten. Deze reserve heeft geen maximale looptijd en geen maximum plafond. Tot 2022 vonden de budgetoverhevelingen plaats via de algemene reserve en de reserve centrumtaken.
Vanaf 2023 muteren we alle budgetoverhevelingen via de reserve budgetoverhevelingen. Hiermee belasten we de algemene reserve en de reserve centrumtaken niet. En ontstaat een zuiver inzicht in de omvang van de algemene reserve. In 2023 is, conform de 2e bestuursrapportage 2023, een bedrag van € 3.657.957 toegevoegd aan de reserve budgetoverhevelingen.

Bedragen x €1.000
Reserve budgetoverhevelingen Stand per 01-01-2023 Stortingen 2023 Onttrekkingen 2023 Stand per 31-12-2023

Reserve investeringsfonds sociaal domein

Terug naar navigatie - Reserve investeringsfonds sociaal domein

Toelichting:
Het doel van de reserve Investeringsfonds is tweeledig. Enerzijds wordt daarmee voor 2024 en 2025 invulling gegeven aan de opdrachten van de inspecteur ter realisatie van de taakstelling sociaal domein,
zoals opgenomen in diens Inspectierapport 2021-2022. Anderzijds en voortvloeiend uit deze opdrachten wordt daarmee gewerkt aan een betere, meer structurele kostenbeheersing binnen het sociaal domein. De voeding aan deze reserve vindt vanuit de exploitatie plaats. De looptijd van deze reserve is tot eind 2025. In 2023 hebben we € 360.000 toegevoegd aan de reserve investeringsfonds sociaal.

Bedragen x €1.000
Reserve investeringsfonds sociaal domein Stand per 01-01-2023 Stortingen 2023 Onttrekkingen 2023 Stand per 31-12-2023

Nog te bestemmen resultaat

Terug naar navigatie - Nog te bestemmen resultaat

Jaarlijks wordt het uit de jaarrekening blijkende resultaat afzonderlijk op de balans opgenomen. Bij de vaststelling van de jaarstukken door de raad wordt hieraan een bestemming gegeven.

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen

Voorzieningen worden getroffen voor toekomstige uitgaven, die in oorzakelijk verband staan tot het bedrijfsgebeuren uit de periode voorafgaand aan de balansdatum.

Voorzieningen voor verplichtingen en risico's
Hierbij kan het gaan om:

  • Verplichtingen, waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs in te schatten, of
  • Op balansdatum bestaande risico's ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen waarvan de omvang redelijkerwijs is in te schatten.

Voorziening voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden
Dit betreft ontvangen gelden van derden waarvoor en bestemming is aangegeven.

Onderhoudsvoorzieningen
Hierbij gaat het om kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt en waarvan de oorzaak in het heden of verleden ligt en de lasten gelijkmatig over een aantal begrotingsjaren worden verdeeld.

Onderstaand is een overzicht opgenomen van de voorzieningen en de reden waarom deze zijn gevormd.

Bedragen x € 1.000
Overzicht voorzieningen Stand per 01-01-2023 Toevoeging Vrijval/ herrubricering Aanwending Stand per 31-12-2023
Verliesvoorziening grondexploitaties
Verliesvoorziening grondexploitaties 4.219 0 0 1.857 2.362
Totaal 4.219 0 0 1.857 2.362
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's
Voorziening pensioenbijdragen wethouders (APPA) 3.970 82 274 0 3.779
Voorziening spaarverlof 847 355 0 0 1.202
Voorziening wachtgeld oud-bestuurders 232 0 62 81 89
Voorziening Regeling v Vervr. Uittred-RVU 0 85 0 0 85
Voorziening precario kabels en leidingen 3.835 0 0 0 3.835
Voorziening frictiekosten voormalige bibliotheek 263 0 19 88 156
Totaal 9.147 522 355 169 9.145
Voorziening voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is
Voorziening achterstallig onderhoud 6.072 357 0 1.406 5.023
Voorziening leges 350 0 70 280
Tariefegalisatievoorziening GRP 6.906 2.315 0 2.394 6.826
Egalisatievoorziening Afval 0 706 0 0 706
Totaal 13.328 3.377 0 3.871 12.835
Onderhoudsvoorzieningen
Voorziening groot onderhoud kades 0 598 0 0 598
Voorziening groot onderhoud accommodaties 0 916 0 0 916
Totaal 0 1.514 0 0 1.514
Totaal voorzieningen 26.694 5.414 355 5.897 25.856

Toelichting mutaties voorzieningen

Verliesvoorziening grondexploitaties

Terug naar navigatie - Verliesvoorziening grondexploitaties

Toelichting:
Deze voorziening is gevormd ter financiële dekking van grondexploitatieplannen die in de toekomst, tijdens de planafsluiting, naar verwachting verliesgevend, negatief, zullen zijn. Voor een nadere toelichting, verwijzen wij u naar de paragraaf grondbeleid.

Bedragen x € 1.000
Verliesvoorziening grondexploitaties Stand per 01-01-2023 Toevoeging Vrijval/ herrubricering Aanwending Stand per 31-12-2023
Saldo 4.219 0 0 1.857 2.362

Voorziening APPA (Ambtelijke Pensioenen Politieke Ambtsdragers)

Terug naar navigatie - Voorziening APPA (Ambtelijke Pensioenen Politieke Ambtsdragers)

Toelichting:

Deze voorziening is gevormd om te voldoen aan de verplichting tot het uitbetalen van wethouderspensioenen bij pensionering. De aanwending betreft de betaling van de pensioenbijdrage aan oud-wethouders van € 274.000. Vanwege een stijging in rekenrente, 2023 (3,16%) tegen 2022 (2,472%), was er een dotatie benodigd van € 82.000.

Bedragen x € 1.000
Voorziening pensioenbijdragen wethouders (APPA) Stand per 01-01-2023 Toevoeging Vrijval/ herrubricering Aanwending Stand per 31-12-2023
Saldo 3.970 82 274 0 3.779

Voorziening spaarverlof

Terug naar navigatie - Voorziening spaarverlof

Toelichting:
De voorziening is conform de BBV gevormd voor de gespaarde verlofuren van de medewerkers. In 2023 betekende dit een dotatie van € 355.000

Bedragen x € 1.000
Voorziening spaarverlof Stand per 01-01-2023 Toevoeging Vrijval/ herrubricering Aanwending Stand per 31-12-2023
Saldo 847 355 0 0 1.202

Voorziening wachtgeld oud-bestuurders

Terug naar navigatie - Voorziening wachtgeld oud-bestuurders

Toelichting:
Deze voorziening betreft de verplichtingen inzake het uitbetalen van wachtgeld aan oud-bestuurders conform het BBV. De aanwending 2023 betreft de uitbetaling van de wachtgeldverplichting van oud-bestuurders voor € 81.000. De voorziening blijkt bij herberekening te hoog te zijn als gevolg daarvan is er € 62.000 vrij gevallen.

Bedragen x € 1.000
Voorziening wachtgeld oud-bestuurders Stand per 01-01-2023 Toevoeging Vrijval/ herrubricering Aanwending Stand per 31-12-2023
Saldo 232 0 62 81 89

Voorziening achterstallig onderhoud

Terug naar navigatie - Voorziening achterstallig onderhoud

Toelichting:

Deze voorziening is in 2018 gevormd op basis van de aanvullende uitkering uit het gemeentefonds die de gemeente heeft gekregen in het kader van het artikel 12 traject met betrekking tot het boekjaar 2017. De inspecteur heeft deze middelen specifiek geoormerkt voor werkzaamheden van een aantal kapitaalgoederen. De voorziening achterstallig onderhoud wegen art 12, de voorziening openbare verlichting, de voorziening onderhoud civiele kunstwerken en de voorziening achterstallig onderhoud kades art 12 horen bij deze groep van voorzieningen. 

Voorziening Achterstallig Onderhoud Wegen (art 12)
De voorziening achterstallig onderhoud wegen is bedoeld voor het wegwerken van de achterstand wegen. In 2023 is een bedrag van € 1.137.000 onttrokken voor het grote project aan de Molenweg. 

Voorziening Onderhoud Openbare Verlichting
In 2023 zijn de werkzaamheden ingepland voor het verduurzamen van de verlichting binnen de gemeente over een periode van drie jaar. De voorziening onderhoud openbare verlichting van € 67.000 zal in 2024 worden gebruikt wanneer het openbare verlichtingsplan zal worden uitgevoerd.

Voorziening Onderhoud Civiele Kunstwerken 
De voorziening onderhoud civiele kunstwerken kent in 2023 geen dotaties of onttrekkingen.

Voorziening Achterstallig Onderhoud Kades (art 12) 
De voorziening achterstallig onderhoud kades (art 12) heeft een dotatie van € 88.000 uit hoofde van een schade-uitkering van de verzekeringsmaatschappij bij het vernieuwen van de Albion kade.

Bedragen x € 1.000
Voorziening achterstallig onderhoud Stand per 01-01-2023 Toevoeging Vrijval/ herrubricering Aanwending Stand per 31-12-2023
Saldo 6.072 357 0 1.406 5.023

Voorziening leges

Terug naar navigatie - Voorziening leges

In 2021 vormden we deze voorziening. Omdat wij dit jaar leges ontvingen voor een aantal grote projecten waarvoor het werk in latere jaren zou liggen. Hierdoor kon destijds vanuit de besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) een voorziening gevormd worden. in 2023 is een deel van deze werkzaamheden uitgevoerd.

Bedragen x € 1.000
Voorziening leges Stand per 01-01-2023 Toevoeging Vrijval/ herrubricering Aanwending Stand per 31-12-2023
Saldo 350 0 70 280

Tariefegalisatievoorziening GRP

Terug naar navigatie - Tariefegalisatievoorziening GRP

Toelichting:

In het kader van het nieuw verbreed rioleringsplan is gekozen om de achterstand van het onderhoud van de riolering volgens het nieuw VGRP in te lopen door gefaseerde extra investeringen in 14 jaar in combinatie met aanpassing van de tariefheffing en een tariefegalisatievoorziening. 
De vermeerdering 2023 van € 2.314.900, betreft de toevoeging aan de voorziening, waarbij is uitgegaan van 100% kostendekkendheid. De onttrekking van 2023 van € 2.314.900 betreft de vermindering van de activa riolering conform het door de raad vastgestelde plan . Vanwege hogere kosten dan baten in de exploitatie voor het onderdeel riolering viel daarna een bedrag ten gunste van de exploitatie vrij van €79.475. 

Bedragen x € 1.000
Tariefegalisatievoorziening GRP Stand per 01-01-2023 Toevoeging Vrijval/ herrubricering Aanwending Stand per 31-12-2023
Saldo 6.906 2.315 0 2.394 6.826

Voorziening Regeling Vervroegd Uittreden (RVU)

Terug naar navigatie - Voorziening Regeling Vervroegd Uittreden (RVU)

Toelichting:
Gemeenten dienen een voorziening te treffen wanneer medewerkers gebruik maken van de Regeling Vervroegd Uittreden. De verplichting voor deze medewerkers loopt tot aan de AOW datum. De rechten doorgerekend voor de medewerkers die hier gebruik van zijn gaan maken bedragen € 85.000

Bedragen x € 1.000
Voorziening Regeling v Vervr. Uittred-RVU Stand per 01-01-2023 Toevoeging Vrijval/ herrubricering Aanwending Stand per 31-12-2023
Saldo 0 85 0 0 85

Voorziening precario kabels en leidingen

Terug naar navigatie - Voorziening precario kabels en leidingen

Toelichting:

Deze voorziening is in 2017 gevormd voor risico dat een gedeelte van de precario over kabels en leidingen wellicht niet kan worden geheven op basis van een uitspraak van het Hooggerechtshof.  Met ingang van 1 januari 2022 is het wettelijk niet meer mogelijk een aanslag precario kabels en leidingen te heffen. Het gaat om de reeds geïnde precario over 2016 tot en met 2021 voor in totaal € 3.834.501 wat we wellicht moeten terugbetalen. Feitelijk is nu één procedure van toepassing, aangezien de gemeente Hulst als ‘voorloper’ fungeert. De huidige stand van zaken is dat de gemeente Hulst beroep heeft aangetekend en op dit moment is het wachten op de zittingsdatum bij het Hof. Gelet op de laatste informatie is de verwachting dat medio 2024 de uitspraak volgt.

Bedragen x € 1.000
Voorziening precario kabels en leidingen Stand per 01-01-2023 Toevoeging Vrijval/ herrubricering Aanwending Stand per 31-12-2023
Saldo 3.835 0 0 0