Programma's

3.1 Programma Leefbaarheid

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Samen zijn we verantwoordelijk voor een schone en leefbare straat, buurt en wijk. Voor een goede leefbare stad, dorp, buurt of straat is een prettige omgeving om in te werken, leren of ontspannen een belangrijke basisvoorwaarde. Net als een fijne, gezonde en veilige wijk om in te wonen. 

Het onderhoud van groen, straten en riolering moet op orde zijn. Dit borgen we in het programma kapitaalgoederen up to date. In 2023 hebben we een nieuw gemeentelijk rioleringsplan gemaakt en de financiering van de rioolinvesteringen geëvalueerd.

Ook investeren wij in de schoolgebouwen op basis van het vastgestelde Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs (SHP) 2020-2039. In 2023 hebben we een locatie keuze gemaakt voor het kindcentrum in het Scheldekwartier en islamitische school Iqra.

We werken aan een stad die energieneutraal, klimaatadaptief en natuurinclusief is voor de huidige en de toekomstige generaties. Dit doen we onder andere met het realiseren van een aardgasvrije wijk en het klimaatadaptief inrichten van de openbare ruimte. Dit doen we niet alleen, maar samen met de inwoners en ondernemers in de gemeente Vlissingen. Ook maken we gezond gedrag en meer bewegen makkelijker door de omgeving daarop in te richten. 

We hebben  aandacht voor veiligheid op straat. De APV is in 2023 gewijzigd waarbij een messenverbod hebben ingevoerd. 

We willen minder auto's in de stad voor een gezondere leefomgeving. En veiliger verkeer met meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Ondersteund door Wind in de Zeilen blijven we experimenteren met nieuwe vormen van (deel) mobiliteit.

Speerpunten voor 2023 waren:

  • Rijksmiddelen uit het Compensatiepakket Wind in de Zeilen voor het Programma Aardgasvrije Wijken (PAW);
  • Energietransitie en Klimaatadaptatie;
  • Kapitaalgoederen up to date.

3.1.1 Crisisbeheersing en brandweer

Terug naar navigatie - Crisisbeheersing en rampenbestrijding

Tot dit taakveld behoren alle reguliere taken van de brandweer en taken die verband houden met het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen. Deze taken zijn conform de Wet Veiligheidsregio's belegd bij de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ).

3.1.2 Openbare orde en veiligheid

Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026

Terug naar navigatie - Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026

Vanaf 2023 werken we op basis van het door de gemeenteraad vastgestelde Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026 (vaststelling door de raad: december 2022). Dit veiligheidsbeleid is voor het eerst opgesteld aan de hand van een Zeeuws format dat ook door de andere Zeeuwse politiebasisteams Oosterscheldebekken en Zeeuws Vlaanderen wordt gebruikt.

Het door de raad geprioriteerde lokale veiligheidsbeleid blijft een belangrijke leidraad voor het Integraal Veiligheidsbeleid. Toch kan door het bestaan van de nationale politie en daarmee bestaan van het basisteam Walcheren niet alles meer per gemeente worden afgestemd. De politiecapaciteit wordt verdeeld binnen het basisteam en dit betekent dat de gemeenten zaken op elkaar af dienen te stemmen. Samenwerking is dan ook van groot belang. De afgelopen jaren is de samenwerking op het gebied van veiligheid tussen de gemeenten in het politiebasisteam Walcheren geïntensiveerd. Om die reden wordt vanaf de nieuwe beleidscyclus gewerkt met een Integraal Veiligheidsbeleid voor het basisteam Walcheren. Waar mogelijk worden basisteam brede veiligheidsdoelen en prioriteiten gesteld, waar nodig is er ruimte voor couleur locale.

3.1.3 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Verkeer en vervoer

Voor het taakveld verkeer en vervoer staan we aan de vooravond van een grote wijziging. We actualiseren het verkeer- en vervoerbeleid met een nieuw Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerbeleid (GVVP).

Daarnaast bereiden we ons voor op een nieuw openbaar vervoerssysteem met deelmobiliteit en maatwerk in plaats van de reguliere bussen. Hiervoor is er een plan nodig voor hubs, opstapplaatsen en inleverlocaties.

Ondersteund door Wind in de Zeilen blijven we experimenteren met nieuwe vormen van (deel)mobiliteit en zetten we in op slimme verkeersregelinstallaties die zorgen voor een betere en veiligere doorstroming op verkeersregelinstallatie kruispunten. Hiermee kunnen we nadrukkelijker aandacht schenken aan de kwetsbare verkeersdeelnemers en zorgen voor een betere verkeercirculatie op de bekende knelpunten.

Binnen het grondgebied van de gemeente Vlissingen kennen we opmerkelijk veel klachten over asociaal rijgedrag. De boulevards en omgeving lijken een aantrekkende werking te hebben op deze doelgroep. Daarnaast zorgt de hoge dichtheid aan gebiedsontsluitingswegen er ook voor dat er voldoende mogelijkheden zijn om te hard te rijden. Om gedragsverandering te krijgen moet de ‘pakkans’ omhoog. De gemeentelijke handhaving heeft echter geen bevoegdheden om op deze overtredingen te handhaven. We zetten ons in om dit gedrag aan te passen! We gaan hiervoor de volgende zaken oppakken:

  • maatregelen treffen op de grootste probleemwegen met het Strategisch Plan Verkeersveiligheid;
  • in overleg met politie om te proberen de handhaving vanuit de politie te intensiveren;
  • in overleg met Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ), het openbaar ministerie en de provincie om uit te zoeken of we meer flitspalen kunnen krijgen.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

3.1.4 Parkeren

Terug naar navigatie - Parkeren

We actualiseren het parkeerbeleidsplan. Zo geven we uitvoering aan een betere verdeling van de parkeercapaciteit, gedifferentieerde parkeertarieven en een uitwerking van het parkeren aan de rand van Vlissingen.

3.1.5 Economische havens en waterwegen

3.1.6 Onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - Onderwijshuisvesting

Wij hebben de wettelijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting voor het primair- en voortgezet onderwijs. Dit betekent zorg voor nieuwbouw en uitbreiding van schoolgebouwen, het bewegingsonderwijs en schade als gevolg van bijzondere omstandigheden.

Kwalitatief goed onderwijs kan niet zonder goede schoolgebouwen. Daarbij hoort een goed binnenklimaat en voldoende ruimte om buiten te spelen. Kinderen moeten zoveel mogelijk in hun eigen wijk naar school kunnen. Daarom stimuleren wij dat naast onderwijs ook andere voorzieningen, zoals peuteropvang, kinderopvang, ontmoetings- en vrije tijd functies integraal worden gehuisvest. Wij werken binnen onze invloedsfeer mee aan de realisatie van kindcentra door schoolbesturen. We voeren het uitvoeringsprogramma van het Strategisch Huisvestingsplan Onderwijs 2020-2039 uit. In 2023 gingen we verder met de voorbereiding voor de nieuwe school in het Scheldekwartier en realiseren we huisvesting voor de nieuwe islamitische basisschool Iqra.

3.1.7 Sportaccommodaties

Terug naar navigatie - Sportaccommodaties

Het sportbeleid van onze gemeente valt binnen het programma sociale samenhang (zie hiervoor taakveld 3.3.5). Het concept van positieve gezondheid is het belangrijkste argument om sport en bewegen bij onze inwoners te stimuleren.

Door te investeren in onze sportaccommodaties, zorgen we voor basis sportvoorzieningen binnen en buiten. Met deze sportinfrastructuur kan een groot deel van de Vlissingse bevolking zelf de weg vinden naar het sport en beweegaanbod. Voor een kleiner deel is dat niet toereikend en is er een aanvullend sportstimuleringsprogramma.

De laatste jaren zien we, versterkt door corona, een toegenomen vraag naar openbaar toegankelijke sport en beweegvoorzieningen in de buitenruimte. In het coalitieakkoord is dit ook als uitgangspunt opgenomen. Bij ruimtelijke projecten besteden we extra aandacht aan beweging.

Voor aanpassingen en investeringen in de binnensport accommodaties is beleid geformuleerd. Als onderdeel van het door de gemeenteraad in 2021 vastgestelde Accommodatieplan op hoofdlijnen vindt binnen het majeure project ‘Revitalisering gemeentelijk accommodatiebestand’ (zie hiervoor Majeur project ‘Revitalisering gemeentelijk accommodatiebestand’) de uitvoering en realisatie hiervan plaats. De nieuwbouw van sportaccommodaties gymzaal Braamstraat, sporthal Weyevliet en sportzaal centrum (Machinefabriek), maken hier deel van uit.

Voor de gemeentelijke buitensportaccommodaties is eind 2022 samen met de hoofdgebruikers (buitensport verenigingen) een traject opgestart in kader van het thema ‘Duurzame sportinfrastructuur’ uit het Zeeuws Sportakkoord. De uitvoering hiervan liep door in 2023 met o.a. de uitvoering van energiescans en het vervangen van de buitensport verlichting door LED verlichting.

3.1.8 Openbaar groen en openluchtrecreatie

Terug naar navigatie - 3.1.8 Inleiding

Meer groen, veiligheid, mogelijkheden voor ontmoeting, sport en buitenspelen. Dat zijn de thema’s die we meer in de openbare ruimte in Vlissingen willen terug zien.

Biodiversiteitsherstel, Klimaatadaptatie en een waardevolle leefomgeving zijn de drie opgaven waar de gemeente Vlissingen door de klimaatveranderingen voor staat. Groen en daarmee bovenal bomen kunnen het middel zijn voor onze opgave!

Een gezonde groene ruimte staat hierbij centraal en is de basis voor een prettige en bruikbare leefomgeving.

Hiervoor stellen we prioriteit aan het verstevigen en uitbreiden van de Hoofdgroenstructuur (HGS) d.m.v. aanbrengen van ontbrekende verbindingen met grotere groenobjecten in de stad en het  buitengebied, daarbij gebruik makend van bestaande natuurwaarde.

We vervangen waar het kan grijs door groen en slechte en matige bomen door toekomstbestendige bomen met een hoge levensverwachting. Zo investeren we in goede groeiplaatsen voor bomen.

Bij het opnieuw inrichten van de openbare ruimte kijken we naast de wensen van bewoners ook of er koppelkansen zijn met specifieke ruimtelijke ambities zoals klimaatadaptatie, groen in de stad, veiligheid en gezondheid. Hierbij denken we aan het voorkomen van hittestress en het aanbod van (beweeg) voorzieningen in en om het groen.

Combinaties van maatregelen zorgen ervoor dat de leefomgeving hoger wordt gewaardeerd en de gezondheid van bewoners verbetert. Groen in de wijk, de aanleg van sport- en speelplekken en investeringen in veiligheid, sociale cohesie, ontmoetingsplekken en sociale steun dragen hieraan bij. Een openbare ruimte waarin de mens centraal staat, maakt leefbare steden toekomstbestendig.

3.1.9 Riolering

Terug naar navigatie - 3.1.9 Inleiding

Tot dit taakveld behoren de gemeentelijke taken ten aanzien van afvalwater en de waterhuishouding. Wij voeren het Verbreed Gemeentelijk Riolerings Plan (VGRP) uit dat in 2023 is vastgesteld door de gemeenteraad. Ook is de financiering van de rioolinvesteringen geëvalueerd.

3.1.10 Afval

Terug naar navigatie - Afval

In mei 2020 is het Grondstoffenbeleid 2020-2024 door de gemeenteraad vastgesteld. Dit beleid is op de middellange termijn gericht op het behalen van de VANG-doelstelling: maximaal 100 kg restafval per inwoner per jaar. Om het aantal kilo’s huishoudelijk restafval terug te brengen van 247 kg per inwoner in 2023 ( 268 kilo restafval 2022, 302 kilo restafval 2021, 344 kilo restafval 2020) naar uiteindelijk 100 kg restafval per inwoner per jaar, ligt de focus van het Grondstoffenbeleid 2020-2024 op het scheiden van huishoudelijk afval.

Het huishoudelijk restafval in onze gemeente bestaat nu voor 87% uit herbruikbare afvalstromen.
Door deze afvalstromen beter te scheiden, kunnen ze worden hergebruikt als grondstoffen voor nieuwe producten. Zo verdwijnt minder restafval in de verbrandingsoven. Dit is beter voor het milieu en voor de portemonnee. Het verwerken van restafval is namelijk duurder dan het verwerken van herbruikbare afvalstromen.

Op 30 september 2021 heeft de gemeenteraad ingestemd met het voorstel om PMD-afval aan de bron te blijven scheiden en het inzamelsysteem (een combinatie van laag frequent en omgekeerd inzamelen) in te voeren. Bij dit inzamelsysteem wordt de service op restafval beperkt en de service op herbruikbare afvalstromen vergroot. Het invoeren van een nieuw inzamelsysteem vraagt een uitbreiding van inzamelmiddelen en -voorzieningen.

3.1.11 Klimaat

Terug naar navigatie - Klimaat

Samen werken wij aan het Klimaatakkoord en gaan we voor een schone en toekomst. Hiervoor werken we actief samen in de regio. Daarnaast integreren we de energietransitie, klimaatadaptatie, circulariteit en natuur inclusief bouwen in zoveel mogelijk beleidsterreinen en projecten binnen de gemeente Vlissingen.

 

Energietransitie in Vlissingen

Terug naar navigatie - Energietransitie in Vlissingen

In 2020 is de eerste Regionale Energie Strategie (RES) opgeleverd. Deze RES wordt elke twee jaar geactualiseerd. De RES 2.0 wordt in juni 2024 opgeleverd. Ondertussen loopt het uitvoeringsprogramma van de RES 1.0 door.

De Vereniging Nederlandse Gemeente (VNG) heeft de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) laten onderzoeken wat de uitvoeringslasten van het Nederlandse Klimaatakkoord voor de decentrale overheden zijn. Naar aanleiding van dit onderzoek pleit de VNG voor meer financiële ondersteuning voor de energietransitie vanuit de Rijksoverheid. Ook pleit de ROB voor een lokaal Klimaatplan voor de periode 2022-2024 als basis voor toekomstige financiering van de rijksoverheid. Wij sluiten ons aan bij het standpunt van de VNG met betrekking tot een verhoging van de Rijksbijdrage voor de energietransitie.

De gemeente Vlissingen heeft een ontvankelijke aanvraag voor het Programma Aardgasvrije Wijken (PAW III) ingediend. In 2022 is deze aanvraag toegekend en hebben wij een subsidie van ca € 4 miljoen ontvangen voor de uitvoering van dit programma. In 2022 is gestart met een traject van 8 jaar om de eerste buurten in de bestaande omgeving aardgasvrij of aardgasvrij-ready te maken. Zo is de uitvoering van de PAW ook meteen een eerste Wijkuitvoeringsplan (WUP) vanuit de gemeentelijke Transitievisie Warmte (TVW).

Klimaatadaptatie in Vlissingen

Terug naar navigatie - Klimaatadaptatie in Vlissingen

Het klimaatadaptief inrichten van de openbare ruimte om wateroverlast, droogte en hittestress te voorkomen, voeren we verder uit volgens de ingeslagen weg. Zo streven we er naar om klimaatadaptatie integraal mee te nemen in de wijkaanpakken. We dragen actief bij aan het uitvoeringsprogramma van de Klimaatadaptatie Strategie Zeeland (KasZ). In 2023 heeft een eerste tussentijdse evaluatie van de KasZ plaatsgevonden.

Lokaal gaven we hier in 2023 uitvoering aan met klimaatadaptatie pilots. In de begroting van 2022 is aangekondigd dat de inzet voor de energietransitie en klimaatadaptatie, mogelijk vraagt om een vergrote capaciteit of financiële middelen. Ontwikkelingen hieromtrent volgen we op de voet en we stemmen ons standpunt af aan de gezamenlijke lobby van de Zeeuwse overheden (OZO) of de VNG.

Inventarisatie milieu, klimaatadaptatie en energiebeleid

Terug naar navigatie - Inventarisatie milieu, klimaatadaptatie en energiebeleid

Daarnaast zijn we in 2023 gestart met het maken van een inventarisatie  van bestaand beleid en wetgeving op het gebied van milieu, klimaatadaptatie en energie. Met als doel het opstellen van een breed gedragen, ambitieus maar realistisch milieu, klimaatadaptatie en energiebeleid in 2024.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

3.1.12 Milieubeheer

Gemeenschappelijke regeling: Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regeling: Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)

Gemeenten en provincies zijn verantwoordelijk voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) op het gebied van de leefomgeving: milieu, natuur, bodem, water. De gemeente Vlissingen voert een beperkt deel van deze milieutaken zelf uit en de andere worden door RUD Zeeland uitgevoerd. Voor de milieutaken die vallen onder het ‘basistakenpakket’ is het ook verplicht dat de regionale uitvoeringsdienst deze uitvoert, al blijft de gemeente er bestuurlijk voor verantwoordelijk.
De Zeeuwse gemeenten en de provincie zijn samen eigenaar en opdrachtgever van de gemeenschappelijke regeling RUD Zeeland.

De gemeente Vlissingen draagt financieel bij aan de generieke taken van RUD Zeeland. Deze kosten worden verrekend op basis van de onderlinge verhouding van bestede directe uren. Onder generieke taken vallen:

  1. Jaarlijkse terugkerende (structurele) activiteiten, zoals beleidsuitwerking, deelname aan landelijke overleggen, bijhouden externe ontwikkelingen, relatiebeheer, informatieverstrekking aan bedrijven en burgers;
  2. Bestuurlijke projecten, zoals voorbereiding en implementatie Omgevingswet, samenwerking met VRZ en GGD, informatiesystemen, Interbestuurlijk Programma VTH (IBP VTH);
  3. Materiële uitgaven, zoals piketvergoedingen, kosten milieuklachtensysteem.

De uitvoering van de milieutaken zelf worden verrekend op basis van P*Q. Deze uitvoeringskosten worden vooraf via een jaarplan ingeschat en vervolgens gefactureerd. Als delen van het jaarplan niet zijn uitgevoerd, worden achteraf bedragen gerestitueerd.
In 2023 is € 127.000 gerestitueerd, vanwege werkzaamheden die RUD Zeeland in 2022 niet heeft kunnen uitvoeren.

Omgevingswet

Terug naar navigatie - Omgevingswet

In 2023 is duidelijk geworden dat de Omgevingswet per 1 januari 2024 in werking zal treden. Eveneens is duidelijk geworden dat met de bodemtaken, waarvoor onder de Wet bodembescherming de Provincie Zeeland bevoegd gezag was, geen financiële middelen voor de gemeenten meekomen.
Dus de door Vlissingen begrote bedragen met betrekking tot de bodemtaken in 2023, blijven staan voor 2024. En voor latere jaren zal de gemeente Vlissingen dekking moeten zoeken.
Naast de wijziging in verantwoordelijkheid voor bovengenoemde bodemtaken zullen onder andere op milieubelastende activiteiten ook wijzigingen plaatsvinden. Dit betekent dat verschuiving zal plaatsvinden in de vergunningen en de controles die de gemeente zelf doet en die de RUD Zeeland behandelt. Vanuit het project Omgevingswet gaat duidelijk worden wat de omvang en impact van deze wijzigingen is.

3.1.13 Begraafplaatsen

Terug naar navigatie - 3.1.13 Inleiding

Tot dit taakveld behoren gemeentelijke taken op het terrein van de lijkbezorging. Wij verbeteren onze begraafplaatsen door ze beter in te richten, groener, beter bereikbaar en beter begaanbaar te maken.

3.1.14 Continue taken

3.1.15 Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Saldo 2023
Lasten 43.629 44.301 -671
Baten 24.347 24.033 314
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 19.282 20.268 -985
Onttrekkingen 70 43 27
Stortingen 851 854 -3
Mutaties reserves 781 811 -29

3.1.16 Investeringen

Terug naar navigatie - 3.1.16 Investeringen

In het onderstaande overzicht staan de in 2023 onderhanden kredieten. Wij verwachten dat de restanten op de kredieten voldoende zijn om de investeringen uit te voeren. Wanneer dit niet het geval is dan lichten wij dit toe (zie laatste kolom). In de kolom 'afsluiten' geven we aan of we de kredieten in het lopende jaar hebben afgesloten. Indien we hier niets vermelden, loopt het krediet nog door naar het volgende jaar. De overschrijdingen lichten we toe bij 5.8 Begrotingsrechtmatigheid investeringen.

Bedragen x € 1.000
Omschrijving Begroot Werkelijk t/m 2022 Werkelijk 2023 Restant Afsluiten
Riolering Singel 3 2.436 917 1.744 -226
Verkeersmaatregelen GVVP 100 23 3 74
Parkeerverwijssysteem 45 2 0 43
Riool Schoonenb. Groot Ab fase 5+6 1.483 1.585 0 -102 2023
Riolering Molenweg fase 3 t/m 5 2.618 2.572 -2.570 2.616
Rioolgemalen 2022 50 32 18 0
Rioolgemalen 2023 100 0 53 47
Ondergrondse afvalopslag 2022 143 0 143 0 2023
Ondergrondse afvalopslag 2023 141 0 102 39
PMD containers 2022 116 0 0 116
Herinr Noorderbegraafpl-cycl ruimen 127 72 67 -12
Herstel natte infrastr Kenniswerf f4 2.850 0 1 2.849
Wijkontsluiting incl. rotonde Sk 1.802 1.326 0 476
Hoofdinfrastructuur Souburg fase 2 4.156 3.985 0 171
Marie Curieweg Souburg fase 2 780 375 0 405
Nieuwe brug over het Dok Sk 3.329 3.318 0 11
Urnenmuur Souburg 76 54 0 22 2023
Herinrichting Verkuijl Quakkelaarstr 781 735 0 46 2023
Herinrichting Voltaweg - Marconiweg 100 90 0 10
Riolering Scheldestraat e.o. fase 2 1.000 433 560 7
Riolering Bloemenbuurt 1 950 347 431 172
Voorb. Bloemenbuurt 2/3 150 0 36 114
Riolering Adriaen Coortelaan e.o. 1.173 1.046 18 109
Riolering Schubertlaan 1.294 878 28 388
Riolering Paauwenburg NoordOost 417 161 252 3
Riolering Coosje Buskenstr (SARCC) 750 528 36 186
Hoogwerker incl aanhangwagen AHBE 11 80 61 0 19
Herinr Oude Veerhavenweg-P Hendrikwg 3.250 206 139 2.904
Herinr PH/OV/Edisonweg-deel subs PZ 0 1 0 -1
Herinrichting Lange Zelke 750 741 0 9 2023
Voorbereiding Walstraat Noord 505 84 162 259
Herinr Coosje Buskenstr eo (SARCC) 450 886 -734 298
Huisvuilauto AF 6 280 0 0 280
Riolering Fietspad Gerbrandystraat 226 9 115 101
Ritthem 50 0 0 50
Voorber. Van Steveninckstraat 50 0 4 46
Riolering Van Dishoeckstraat e.o. 50 7 79 -36
Riolering Westerzicht-klimaatadaptie 429 92 167 170
Riolering Edisonweg 424 24 1 399
Riolering Pr Hendrikweg+Stationsgeb 926 19 15 892
Riolering Gildeweg 448 20 146 281
Riolering Oude Bin.stad+Schutterystr 500 21 108 371
Aanpass begraafcap. Noorderbegraafpl 204 8 198 -2
Selectief toegangssysteem binnenstad 25 0 25 0
Rehabilitatie kades 3.210 2.387 18 805 2023
Krediet Wrijfgording Kade 1a 40 0 0 40
Nieuwbouw de Tweemaster-Kameleon 5.139 3.036 1.532 571
Nieuwbouw de Parelburcht 5.356 3.084 1.225 1.047
Nieuwbouw gymzaal Braamstraat 3.165 2.283 200 682
Voorb nieuwbw school Scheldekwartier 50 50 12 -13
Achterstallig onderhoud A Coortelaan 360 255 18 87
Achterst onderh. Bloemenbuurt fase 1 400 0 309 91
Achterstallig onderhoud Edisonweg 210 0 0 210
Achterst oh C Busken-/Walstr (SARCC) 191 191 0 0
Achterst. onderhoud Prins Hendrikweg 20 0 0 20
Achterstallig onderhoud Singel 46 0 46 0
Voorber. infrastr maatr div locaties 45 31 15 -2
Stelpost Herin. Boulevards 840 0 0 840
Vb herinr boulev Evertsen en Bankert 180 53 174 -47
Veegmachine SO18 185 0 209 -24 2023
Veegmachine SO19 185 0 209 -24 2023
Veegwagen SO20 55 0 55 0 2023
Riolering Stadhuis eo 50 1 4 44
Riolering Kromwegesingel 447 40 481 -74
Riolering Vrijburgstraat 50 0 22 28
Voorb.Hermesweg 110 0 33 77
Riolering Oranjeplein 141 0 9 132
Nieuwbouw school Scheldekwartier 1.000 0 0 1.000
Renov/Nieuwb Sporthal Weyevliet 300 0 0 300
Renovatie atletiekbaan 300 0 0 300
Renovatie gras voetbalvelden 144 0 0 144
Renov kunstgras korfbal Bonedijke 130 0 0 130
Sportzaal Scheldekwartier 150 0 0 150
Led verv verl buitensport duurzaam 270 0 122 148
Verv top-en onderlaag KGV Souburg 480 473 7 0 2023
Renovatie loods sportcomplex Souburg 20 0 0 20
Herinrichting Scheldestraat 860 0 0 860
Vrachtauto klein groen Wijk BE7 40 0 0 40
Vrachtauto klein m kraan SOR SO11/12 75 0 0 75
Vrachtauto klein met kraan WE1 75 0 0 75
Transportwagen SOR10 45 0 0 45
Veegwagen SO4/15 50 0 0 50
Voorber krediet sporthal Baskensburg 100 0 12 88
VRI NwZBsewg/Wvliet+Bburgwg/Rburgln 200 0 0 200
Voorb.Hoofdstructuur Paauw 100 0 11 89
Voorb.Marnixplein 50 0 15 35
Stelpost Wegenkrediet 835 0 0 835
Wegen krediet Molenweg 1.094 0 1 1.093 2023
Wegen krediet Vrijburgstraat 240 0 7 233
Wegenkrediet Gildeweg 171 0 0 171
Wegenkrediet Singel 651 0 0 651
Stelpost Voorziening onderwijs 1.950 0 0 1.950
Leermiddelen en Meubilair Sipo 130 0 0 130
Voorzieningen onderwijshuisvesting 50 0 17 33
Stelpost Rioleringskrediet 4.760 0 0 4.760
Voorb. Dishoeckstr. / Glacisstr. 130 0 2 128
Voorb. Paardenstraat e.o. 100 0 6 94
Voorb. Wielingenlaan 332 0 118 214
Voorb. 1e Binnenhavenweg/kades 100 0 48 52
Rioolkrediet Schutterijstraat 2.300 0 0 2.300
Rioolkrediet Molenweg Fase 5 80 0 0 80
Uitvoer.plan nw afvalinzamelsysteem 453 0 0 453
Prog 1 Leefbaarheid 73.854 32.546 6.286 35.022

3.1.17 Reserves en voorzieningen

3.2 Programma Aantrekkelijke stad

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het programma Aantrekkelijke Stad gaat over wonen, werken, recreëren en studeren in de gemeente Vlissingen. Met als basis het Coalitieakkoord ‘Samen kunnen we meer!’ en voor de lange termijn de Toekomstvisie2040 'Blik op de toekomst' werken we aan het verder verbeteren van het ondernemers- , woon- en leefklimaat en het toeristisch verblijfsklimaat. We geven ondernemers de ruimte om duurzaam te ondernemen en faciliteren de bedrijfsvestigingen en/of uitbreidingen. We zetten in, ondanks krapte op de arbeidsmarkt, op hoger geschoolde werkgelegenheid (in onder meer de clusters zorg, offshore-wind en de havenlogistieke sectoren).

We zetten in op een versnelling van de economische ontwikkeling van de Kenniswerf, als deltahotspot voor innovatie, en faciliteren de versterking van het hoger en middelbaar onderwijscluster op die locatie. Dit gebeurt mede door de (financiële) ondersteuning vanuit Wind in de Zeilen. Ook het Stationsgebied profiteert van extra middelen uit Wind in de Zeilen. Het gebied transformeert tot een levendig, duurzaam en klimaatrobuust mobiliteitsknooppunt met een sterke verbinding met de omliggende gebieden. Samen maken we er een gebied van waar het voor inwoners en reizigers een prettige plek is om te reizen, te verblijven en te ontmoeten.

We vergroten de diversiteit van het woningaanbod in Vlissingen, Oost-Souburg en Ritthem. Dit is al zichtbaar in de nieuwe wijken Scheldekwartier, Claverveld en Souburg-Noord. Zo is het voor een brede groep mensen uit de verschillende sociaaleconomische doelgroepen interessant is om in Vlissingen te komen wonen. Daarmee versterken we de sociaaleconomische structuur van onze gemeente. Vlissingen helpt mee aan een betere huisvesting van arbeidsmigranten. Hoe beter deze welkome, nieuwe arbeidskracht zich thuis voelt, des te langer hij in Vlissingen en omgeving werkt en woont. We bouwen aan een langdurige relatie met de nieuwe werknemers.

Met hulp van de stakeholders in de stad gebruiken we city-marketing om het wonen, werken, recreëren en studeren in Vlissingen nog beter op de kaart te zetten. We zijn interessant voor de stedelijke (verblijfs) toeristen door het ruime, diverse aanbod aan toeristische verblijfsaccommodaties in de stad.
Cultuur is belangrijk voor het imago van de stad. Een stad trekt aan als er het nodige te beleven en te doen is. Het liefst het jaarrond. Een aantrekkelijk cultureel klimaat is bevorderlijk voor het vestigingsklimaat van studenten, bedrijven en inwoners. Het bindt hen in positieve zin aan de stad en draagt ook bij aan structuurverbetering.
We zoeken elkaar op en verbeteren onze dienstverlening door meer te werken vanuit onze inwoners en ondernemers. Wij zijn trots op Vlissingen en samen zijn we trots op Vlissingen.


Speerpunten in 2023 waren:

  • vaststelling van het bestemmingsplan Stadslandgoed
  • vaststelling van de Evenementenvisie Vlissingen
  • realisatie van woningen in Ritthem
  • aankopen van bedrijfspercelen op de Kenniswerf in verband met de gebiedsontwikkeling
  • nieuwe organisator voor Bevrijdingsfestival 2024 werven
  • informele start van het onderwijs- en onderzoeksinstituut Delta Climate Center op de Kenniswerf
  • afronding van de visie Arsenaalgebied 
  • realisatie van sportvoorzieningen in het Nollebos-Westduinpark

3.2.1 Economische promotie

Terug naar navigatie - 3.2.1 Inleiding

Tot dit taakveld behoren activiteiten gericht op het "op de kaart zetten" van de gemeente. Vlissingen gaat structureel aan de slag met city-marketing. Er ligt een beleidsplan dat de komende jaren wordt uitgevoerd.

3.2.2 Economische ontwikkeling

Terug naar navigatie - 3.2.2 Inleiding

Tot dit taakveld behoort algemeen beleid ter versterking van de economische bedrijvigheid. We zorgen voor meer beschikbare hectares bedrijfsgrond op verschillende locaties. We geven ondernemers de ruimte in de binnenstad door verschillende beleidsterreinen te actualiseren (evenementen- en horecabeleid). We stimuleren het toeristisch verblijf in de stad. We zetten in op een betere bereikbaarheid van de stad, met het Stationsgebied als te ontwikkelen mobiliteitshub.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

3.2.3 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

3.2.4 Cultuur

Terug naar navigatie - 3.2.4 Inleiding

In het Coalitieakkoord "Samen kunnen we meer" is opgenomen dat wij Vlissingen cultureel sterker op de kaart gaan zetten. Dit doen we door de culturele infrastructuur te versterken, cultureel ondernemerschap te stimuleren en goed te zorgen voor ons cultureel erfgoed. Deze stappen zetten wij om het perspectief van een levendige stad in balans (wonen, werken en beleven) zoals beschreven in de Toekomstvisie 2040 'Blik op de toekomst' te bereiken.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

3.2.5 Wonen en bouwen

Terug naar navigatie - 3.2.5 Inleiding

Wonen in Vlissingen wordt steeds diverser. De ontwikkeling en het bouwen van nieuwe woningen vindt plaats in de gehele gemeente in een groot aantal verschillende woonmilieus en woningtypen. Wel is actualisering van woonbeleid noodzakelijk om in te spelen op de demografische ontwikkelingen, energie en duurzaamheidsvraagstukken en veranderende woonwensen. Hierbij zal de kwaliteit van de nieuwe en bestaande woningvoorraad en het huisvesten van de verschillende doelgroepen nadrukkelijk aandacht krijgen. Samen met onder andere de woningbouwverenigingen wordt dit voortvarend opgepakt. Wij gaan woonfraude tegen en voorkomen illegale bewoning. Wij verwelkomen de nieuwe inwoners en werknemers. Mede dankzij hen groeit en bloeit de stad steeds meer.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

3.2.6 Ruimtelijke ordening

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Stedenbouwkundige verantwoorde invulling van de voormalige sportvelden Baskensburg met meest gewenste en benodigde functies (ruimtelijk, financieel en functioneel haalbaar).

Terug naar navigatie - Stedenbouwkundige verantwoorde invulling van de voormalige sportvelden Baskensburg met meest gewenste en benodigde functies (ruimtelijk, financieel en functioneel haalbaar).

Wat hebben we daarvoor gedaan?

3.2.7 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)

3.2.8 Continue taken

3.2.9 Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Saldo 2023
Lasten 35.486 25.723 9.763
Baten 33.129 28.970 4.159
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 2.358 -3.247 5.604
Onttrekkingen 740 2.247 -1.507
Stortingen 1.384 5.230 -3.846
Mutaties reserves 644 2.983 -2.339

3.2.10 Investeringen

Terug naar navigatie - 3.1.16 Investeringen

In het onderstaande overzicht staan de in 2023 onderhanden kredieten. Wij verwachten dat de restanten op de kredieten voldoende zijn om de investeringen uit te voeren. Wanneer dit niet het geval is dan lichten wij dit toe (zie laatste kolom). In de kolom 'afsluiten' geven we aan of we de kredieten in het lopende jaar hebben afgesloten. Indien we hier niets vermelden, loopt het krediet nog door naar het volgende jaar. De overschrijdingen lichten we toe bij 5.8 Begrotingsrechtmatigheid investeringen.

Bedragen x € 1.000
Omschrijving Begroot Werkelijk t/m 2022 Werkelijk 2023 Restant Afsluiten
Herinrichting Ravesteynplein 1.374 1.190 161 23
Woningverbetering ouderenhuisvesting 145 50 5 90
Stadsvernieuwing projecten 1.000 0 0 1.000
Bijdrage 3-en WVO Zorg Oranjeplein 45 0 39 6 2023
Prog 2 Aantrekkelijke Stad 2.564 1.240 205 1.119

3.2.11 Reserves en voorzieningen

3.3 Programma Sociale samenhang

3.3 Inleiding

Terug naar navigatie - 3.3 Inleiding

In het programma Sociale Samenhang werken we aan een goed functionerend, samenhangend en vooral ook betaalbaar stelsel van ondersteuning voor onze inwoners. We denken en werken hierbij vanuit het uitgangspunt: positieve gezondheid. Het doel is een samenleving waarin iedereen zoveel mogelijk participeert vanuit eigen mogelijkheden (‘eigenkracht’), zelf regie voert en de mogelijkheden krijgt om talenten en kwaliteiten te ontwikkelen. Dat is niet altijd vanzelfsprekend en soms is daarbij ondersteuning nodig.
Als er ondersteuning nodig is, streven we ernaar dat die geboden wordt vanuit een effectieve en efficiënte ondersteuningsinfrastructuur. Waar mogelijk in de vorm van algemene voorzieningen en zoveel mogelijk in de eigen woonomgeving. Sport, welzijn, gezondheid, passend onderwijs en onderwijsachterstandenbeleid spelen hierbij een cruciale rol.
Soms kunnen inwoners niet op eigen kracht of met behulp van hun eigen netwerk maatschappelijk participeren. Of kunnen ze geen gebruik kunnen maken van algemene voorzieningen. Dan zetten we individuele voorzieningen in zoals uitkeringen, jeugdhulp, hulpmiddelen of begeleiding. Dat doen we via onze eigen lokale toegang.

Inwoners met psychische of psychosociale problemen of mensen die in verband met veiligheidsrisico’s hun thuissituatie hebben verlaten bieden wij beschermd wonen en opvang. Dit alles gebeurt onder de paraplu van wetgeving, zoals de Jeugdwet, de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Wet Publieke gezondheid en de Wet Passend onderwijs.

Het kost veel tijd en geld om dit voorzieningen stelsel in te richten en in stand te houden. Het vraagt van ons de komende jaren een maximale inspanning om het huidige tekort, dat bij ongewijzigd beleid verder toeneemt, te reduceren. Tijdens de transformatieperiode ligt onze rol bij regie, koersbepaling en strakke sturing.

In relatief korte tijd moet er een gedragsverandering in het sociaal domein gerealiseerd worden. Een gedragsverandering die gevolgen heeft voor alle betrokkenen: de uitvoerende organisaties, onze eigen organisatie en de inwoners. De Ontwikkelagenda Sociaal Domein biedt de inhoudelijke kaders. Bij het realiseren van de benodigde gedragsverandering leggen we nadrukkelijk ook de relatie met andere domeinen, zoals het ruimtelijk domein en het medisch domein. 

Het Plan van Aanpak art. 12 laat het ambitieniveau en de inspanningen zien om binnen deze kaders te komen tot een structureel sluitende begroting. Het Plan van Aanpak art. 12 is als ambitieniveau vertaald in maatregelen, inclusief een financiële taakstelling.

Wij zullen ons vanzelfsprekend ook in de komende jaren maximaal inspannen om de noodzakelijke besparingen te realiseren. Hier ontstaat natuurlijk wel een spanningsveld. Want om te komen tot de gewenste besparingen zullen we eerst moeten investeren in de nieuwe aanpak en werkwijze van de Vlissingse zorgdriehoek. Met andere woorden: de kosten gaan voor de baten uit. Om een en ander te realiseren is het investeringsfonds Sociaal Domein in het leven geroepen en monitoren we de effecten. 

Bij het realiseren van de benodigde gedragsverandering leggen we nadrukkelijk ook de relatie met andere domeinen, zoals het ruimtelijk domein en het medisch domein. In 2023 hebben we verder geïnvesteerd in drie Kerngezond-centra in Vlissingen (integrale gezondheidscentra, fiche Zorg – Wind in de Zeilen). In samenwerking met zorgverzekeraar CZ, lokale partners en VWS wordt het inhoudelijke concept verder uitgewerkt.

De speerpunten in 2023 waren: 

  • Versterken samenwerking tussen medisch en sociaal domein in Kerngezond;
  • Realisatie Plan van Aanpak artikel 12, waarin zijn opgenomen:
    • Versterking gemeentelijke beleidsregie (Inkoop Jeugd & Wmo, Contractbeheer, Monitoring, etc.)
    • Herinrichting van het ondersteuningsaanbod (inclusief productontwikkeling op alternatieven voor beschermd wonen);
    • Ontwikkeling van Buurtteams Vlissingen. 
  • Sturing op de Zeeuwse Samenwerking sociaal domein;
  • Datagedreven werken: het dashboard sociaal domein.

Niet-sporters (%)

Terug naar navigatie - Niet-sporters (%)
Bron: Gezondheidsenquête (CBS, RIVM)
Begroting/jaarrekening Vlissingen Nederland
Begroting 2023 (periode 2020) 55,4 49,3
Jaarrekening 2023 (periode 2022) 53,1 46,4

Werkloze jongeren (%)

Terug naar navigatie - Werkloze jongeren (%)
Bron: Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel
Begroting/jaarrekening Vlissingen Nederland
Begroting 2023 (periode 2020) 3 2
Jaarrekening 2023 (periode 2022) 2 1

3.3.1 Ontwikkelagenda sociaal domein

Terug naar navigatie - Ontwikkelagenda

Door integraal (samen) te werken op het gebied van beleid en uitvoering maken we het sociaal domein efficiënt en effectief. We willen ondersteuning blijven bieden aan de inwoners van Vlissingen die dit echt nodig hebben. Het huidige systeem is niet toekomstbestendig en niet langer betaalbaar.

De te realiseren veranderingen zijn:

  • Terugdringen van het aantal aanvragen en toekenningen voor individuele voorzieningen door onder ander het inrichten van algemene voorzieningen die zonder indicatie beschikbaar zijn, collectief aanbod en het organiseren van generalistische basishulp in wijken en buurten (Buurtteams Vlissingen);
  • Doelmatiger en doeltreffender inzetten van individuele voorzieningen (kortdurend, resultaatgericht);
  • Een gezonde financiële balans binnen het sociaal domein realiseren;
  • Gemeente Vlissingen als opdrachtgever, meer nadruk op sturing, verantwoording en integraal werken;
  • Zorgen voor een andere manier van denken en werken door inwoners, professionals en de gemeente Vlissingen gericht op de gewenste situatie gebaseerd op positieve gezondheid.

Alle doelstellingen en veranderingen zijn met elkaar verweven. Wij zijn van mening dat niet één, maar alle veranderingen noodzakelijk zijn om de verschillende doelstellingen te kunnen behalen.

De te bereiken doelstellingen zijn: 

  • De zelf- en samenredzaamheid van de inwoners vergroten.
  • We bieden passende ondersteuning aan inwoners bij een duurzaam financieel evenwicht.
  • Er is een goed vangnet voor de meest kwetsbare inwoners in de gemeente.
  • Integraliteit in kijken en handelen is standaard.
  • We werken vanuit en binnen het integrale budget Sociaal Domein.
  • Ondersteuning is georganiseerd vanuit de vertrouwde woonomgeving van de inwoner.

De veranderingen worden uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma. Naast de ontwikkeling van de ondersteuningsinfrastructuur is een gedragsverandering nodig. Om een gedragsverandering te bereiken, wordt geïnvesteerd in een nieuwe manier van denken en werken.

3.3.2 Artikel 12 traject sociaal domein en werk & inkomen

Terug naar navigatie - Artikel 12 traject sociaal domein en werk & inkomen

In het kader van artikel 12 sociaal domein werken we langs twee hoofdlijnen.
Eerst en vooral willen we voor onze inwoners doelmatige zorg bieden. Dat betekent dat we niet alleen kijken of ons ondersteuningsaanbod compleet is, maar is het ook het ook doelgericht? Iedereen moet tenslotte kunnen meedoen in Vlissingen. Ook willen we dat er een maximale samenhang is in het aanbod van zorg en ondersteuning. Dat doen we door preventie, aanvullende zorg en medische ondersteuning bij elkaar te brengen in één integraal zorgveld: onze Vlissingse zorgdriehoek.

Zo realiseren we voor onze inwoners meer overzicht en minder bureaucratie en zorgversnippering. En dit raakt dan weer aan onze tweede hoofdlijn: een effectief aanbod met maximale kosten efficiency en ook waar mogelijk besparing. Uiteindelijk leiden deze hoofdlijnen tot een betaalbaar maar vooral ook duurzaam aanbod van zorg en ondersteuning.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

3.3.3 Zeeuwse samenwerking sociaal domein

Terug naar navigatie - Zeeuwse samenwerking sociaal domein

De Zeeuwse samenwerking sociaal domein wordt langs verschillende lijnen meer concreet. De doordecentralisatie beschermd wonen wordt per 1 januari 2024 van kracht. Er wordt gewerkt aan een Zeeuwse governance structuur om de inkoop beschermd wonen en jeugdhulp uit te voeren. Zo lang dit niet geïmplementeerd is, zal Vlissingen haar functie als centrumgemeente moeten continueren.

3.3.4 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Terug naar navigatie - Toelichting

We willen dat onze kinderen opgroeien tot zelfredzame inwoners. Ons uitgangspunt is hierbij positieve gezondheid. Dat zij mee kunnen doen in onze maatschappij. Kinderen krijgen dezelfde kansen om zich, op basis van de eigen talenten en kwaliteiten, te ontwikkelen. Bijvoorbeeld in de vorm van peuter- en kinderopvang op vroege leeftijd en vanaf 4 jaar op school. Sommige kinderen hebben daarbij hulp en ondersteuning nodig. We werken samen met de kinderopvang, het onderwijs en andere betrokken partijen om deze doelen te bereiken.
Wij zijn verantwoordelijk voor het bieden van adequate onderwijshuisvesting, afgestemd op de behoeften en mogelijkheden van de betreffende wijk.  Ons onderwijshuisvestingsbeleid valt binnen het programma leefbaarheid (zie hiervoor taakveld 3.1.6).

Om ieder kind een zelfde startpositie op school te geven ontvangen wij jaarlijks landelijke budgetten om onderwijsachterstanden te voorkomen. In nauw overleg met betrokken partijen wordt het dit budget verdeeld voor aanvullende onderwijsprogramma’s.

Ook hebben we ons ingespannen om de aansluiting onderwijs en jeugdhulp te verbeteren zoals die in 2022 is ingezet met het Buurtteams Vlissingen en een thuiszitterscoach voor de scholen. We hebben vervroegd schoolverlaten inzichtelijk gemaakt. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt is het van belang dat jongeren beschikken over een startkwalificatie. We bieden jongeren (en hun werkgevers) kansen om hieraan te voldoen. Behoud en versterking van (beroeps)onderwijs is daarvoor een belangrijke randvoorwaarde.

In de paragraaf ‘continue taken’ rapporteren wij over de jaarlijkse taken op het gebied van onderwijs.

3.3.5 Sportbeleid en activering

Terug naar navigatie - Sportbeleid en activering

Ook op het gebied van sport is positieve gezondheid het uitgangspunt. Daaruit volgt de sportdoelstelling: het faciliteren en stimuleren van een actieve leefstijl door sport en bewegen, voor alle inwoners van de gemeente Vlissingen. Inwoners die door omstandigheden niet in staat zijn om dit zelf te doen helpen we hierbij.
In de praktijk blijkt dat een groot deel van de Vlissingse bevolking zelf de weg vindt naar het sport- en beweegaanbod. Het faciliteren en zorgen voor een goede sportinfrastructuur is voor deze groep toereikend. 
Een kleinere groep Vlissingse inwoners is door verschillende oorzaken niet in staat om zelf de weg te vinden naar het lokale sport- en beweegaanbod. Die helpen we op weg om een geschikt aanbod te vinden. De aanpak is gericht op het stimuleren van doelgroepen binnen de Vlissingse samenleving die nog niet deelnemen aan sport- of beweegactiviteiten. De financiering van dit sportstimuleringsbeleid vindt plaats binnen het kader van de rijkssubsidieregeling “Brede impuls combinatiefuncties” en deelname aan het Sportakkoord. Het Sportakkoord is onderdeel van de brede SPUK regeling. De uitvoering is belegd in het collectief programma Buurtteams Vlissingen en bij diverse sportorganisaties. 
Daarnaast zetten we ook breed in op het laagdrempelig stimuleren van sport en bewegen voor alle doelgroepen in de buitenruimte. Samen met onze inwoners en de Sportraad gaan we bij gebiedsontwikkelingen sport- en beweegvoorzieningen realiseren in deze buitenruimte.
Specifieke aandacht is gericht op de basisschooljeugd, door preventief en actief aan de slag te gaan met beweegachterstanden, sportparticipatie en gezonde actieve leefstijl (terugdringen overgewicht). 

Ons sportaccommodatiebeleid valt binnen het programma leefbaarheid (zie hiervoor taakveld 3.1.7).

3.3.6 Samenkracht en burgerparticipatie

Terug naar navigatie - Noodopvang van vluchtelingen

Noodopvang van vluchtelingen

Noodopvang asielzoekers marinekazerne 
Van 1 januari 2023 t/m 22 september 2023 werden 500 asielzoekers opgevangen in de noodopvang in de voormalige marinekazerne. Het college heeft tussentijds ingestemd met een tijdelijke verhoging van 75 plekken vanaf 23 september 2023, naar aanleiding van een dringende oproep van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid. Op verzoek van het COA heeft het college in december 2023 besloten de capaciteit te verhogen naar maximaal 575 bewoners en de noodopvang te verlengen van 1 januari 2024 t/m 30 september 2024, met een optie voor verlenging t/m 31 december 2024. 

Opvang Oekraïense ontheemden 
In 2023 zijn in de gemeente 176 bedden voor Oekraïense ontheemden gerealiseerd. 2023 stond in het teken van voorbereidingen voor de herhuisvesting van 49 Oekraïense ontheemden die verbleven in sloopwoningen in de Van Dishoeckstraat. Na een locatiestudie is het pand aan Westerzicht 64 aangewezen als nieuwe opvanglocatie. In november 2023 zijn de werkzaamheden voor de verbouwing gestart. Het voormalig welzijnscentrum is verbouwd tot een opvanglocatie voor Oekraïense ontheemden. In het pand zijn diverse slaap- en verblijfruimtes gecreëerd en is er een keukenvoorziening aangebracht. De verhuizing vindt plaats in februari 2024. 

 Voor burgerparticipatie verwijzen wij u naar paragraaf 3.4.2. van het programma Bestuur.

3.3.7 Wet inburgering

Terug naar navigatie - Wet inburgering

In 2022 is de nieuwe Wet Inburgering 2021 in werking getreden. Deze wet is in de loop van 2022 geïmplementeerd binnen gemeente Vlissingen. In de paragraaf ‘continue taken’ rapporteren wij over de jaarlijkse taken horend bij deze wetgeving.

3.3.8 Preventie, vroegsignalering en toegang sociaal domein

Terug naar navigatie - Preventie, vroegsignalering en toegang sociaal domein

We streven ernaar dat iedereen kan meedoen in Vlissingen. Het gros van de inwoners kan dat prima zelf of samen met familie, vrienden of in de buurt regelen. Om er voor te zorgen dat zoveel mogelijk inwoners op deze manier kunnen deelnemen in de samenleving versterken we vroegsignalering, preventie en participatie. We organiseren dit vanuit Buurtteams Vlissingen en de gemeentelijke toegang.
Buurtteams Vlissingen vormt samen met de Kerngezond-centra en de aanvullende zorg de Vlissingse zorgdriehoek.
Buurtteams Vlissingen staat dichtbij onze inwoners en is gemakkelijk benaderbaar. Het is er op gericht om samen met onze inwoners vragen op te lossen. Buurtteams Vlissingen heeft een groot netwerk met vrijwillige inzet en partners in en rondom het onderwijs en veiligheid. Mocht er toch meer nodig zijn bij ondersteuningsvragen van inwoners, dan is er een nauwe samenwerking tussen Buurtteams Vlissingen en de gemeentelijke toegang. De toegang kan anderzijds ook een beroep op Buurtteams Vlissingen doen als de ondersteuning weer wat lichter kan, als iemand het weer zelf kan regelen, of als er naast de inzet van aanvullende zorg ook praktische ondersteuning nodig is.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

3.3.9 Werk en inkomensregelingen

Terug naar navigatie - Werk en inkomensregelingen

We willen een betaalbare, toekomstbestendige en optimaal functionerende uitvoering en organisatie van de Participatiewet, de schuldhulpverlening en het minimabeleid. De belangrijkste verbeteracties die we hiervoor verder gaan implementeren, richten zich op 3 hoofdthema’s:

  • invulling geven aan de beleidsregisserende rol van de gemeente;
  • het rendement en bedrijfsconcept van het Werkleerbedrijf van Orionis Walcheren verbeteren;
  • een toekomstbestendige organisatie en uitvoering van taken passend binnen het integraal sociaal domein.

Orionis Walcheren dient meerjarig maximaal bij te dragen aan de gemeentelijke taakstelling op het cluster inkomen en participatie in het kader van de artikel 12-procedure. Naar aanleiding van de medio 2022 gewijzigde Wet Gemeenschappelijke Regelingen (WGR) moet de gemeenschappelijke regeling (GR) Orionis Walcheren worden aangepast. De Walcherse gemeenten zijn in 2022 gestart met het proces om te komen tot een voorstel voor aanpassing van de GR als gevolg van wettelijke wijzigingen. Het proces is vertraagd. Onder andere als gevolg van een evaluatie van de GR die simultaan loopt.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

3.3.10 Maatwerkdienstverlening 18+

Terug naar navigatie - Maatwerkdienstverlening 18+

We geven uitvoering aan de raamovereenkomst ‘Wmo: aanvullende zorg’ met onze samenwerkingspartners Zeeuws Baken en Naerebout Combinatie. Het belangrijkste doel is dat de aanvullende zorg (= ondersteuning binnen de Wmo) in de toekomst beschikbaar blijft voor onze inwoners en betaalbaar voor ons als gemeente. De aanvullende zorg wordt geleverd vanuit het perspectief van positieve gezondheid en passende ondersteuning: doen wat nodig is, niet meer en niet minder. We streven naar een organische Vlissingse zorgdriehoek van samenwerkende en gelijkwaardige partijen, waar de aanvullende zorg onderdeel van is. Het is belangrijk dat er een toekomstbestendig systeem komt en dat we oog houden voor het grote geheel.

De samenwerking in de Vlissingse zorgdriehoek heeft steeds meer vorm gekregen in 2023 en er zijn samenwerkingen ontstaan waarin integraal wordt gewerkt. Voorbeelden daarvan zijn Welzijn op Recept en het cirkel overleg tussen de gemeentelijke toegang en de zorgaanbieders aanvullende zorg. In het cirkeloverleg wordt integraal en oplossingsgericht gewerkt aan casussen die vastlopen. 

3.3.11 Maatwerkdienstverlening 18-

Maatwerkdienstverlening 18-

Terug naar navigatie - Maatwerkdienstverlening 18-

Tot dit taakveld behoren vormen van jeugdhulp die door de gemeente als individuele (niet vrij toegankelijke) voorziening worden aangemerkt waaronder begrepen jeugd- en opvoedhulp, jeugd-GGZ, jeugdzorg aan verstandelijk beperkten, vervoer (18-), Persoonsgebonden budget (PGB) Jeugd, persoonlijke verzorging, (kortdurend) en jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp).
Uitgezonderd het vervoer en PGB worden al deze voorzieningen gezamenlijk Zeeuws ingekocht door de Inkooporganisatie jeugdhulp die valt onder de GR GGD Zeeland.
 
Als gevolg van landelijke afspraken moet een jeugdzorgregio in het kader van de Norm van Opdrachtgeverschap een gezamenlijke visie hebben. De Zeeuwse gemeenteraden hebben deze Regiovisie jeugd eind 2023 vastgesteld. In de visie worden onder meer afspraken gemaakt over de beschikbaarheid en transformatie van de specialistische functies en bovenregionale samenwerking. Bij het opstellen van de Regiovisie is zo veel mogelijk rekening gehouden met de gevolgen van de landelijke Hervormingsagenda Jeugd. De Regiovisie vormt de basis voor een nieuw aanbestedingstraject jeugdhulp.

Tenslotte is in 2023 uitvoering geven aan de aanbevelingen van het lokale onderzoek naar de uitvoering van de Jeugdwet in het kader van het Plan van Aanpak artikel 12.

3.3.12 Geëscaleerde zorg 18+

Terug naar navigatie - 3.3.12 Inleiding

We geven in Vlissingen verder vorm aan de opgave die we hebben voor onze kwetsbare inwoners die (tijdelijk) gebruik moeten maken van een beschermd wonen voorziening of maatschappelijke opvang. Dit in het licht van de landelijke ontwikkelingen waarbij verantwoordelijkheden op termijn verschuiven van de centrumgemeente Vlissingen naar de overige Zeeuwse gemeenten. We hanteren de uitgangspunten uit de Regiovisie beschermd Wonen Maatschappelijke Opvang (BWMO) Zeeland 2022-2025: focus op herstel en participatie zoveel mogelijk in de eigen woonomgeving. We zetten in op passende zorg. We maken nieuwe samenwerkingsafspraken met de Zeeuwse gemeenten om meer lokaal georganiseerde voorzieningen met de juiste spreiding in het Zeeuwse te realiseren. Om deze opgave te kwantificeren voeren we onderzoeken uit. Op basis van deze nieuwe inzichten zetten we passende vervolgstappen in 2024.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

3.3.13 Geëscaleerde Zorg 18-

Geëscaleerde Zorg 18-

Terug naar navigatie - Geëscaleerde Zorg 18-

Tot dit taakveld behoren aanpak kindermishandeling, Veilig Thuis 18-, jeugdbescherming en jeugdreclassering en kinderbeschermingsmaatregelen opgelegd door de rechtbank, uitgevoerd door een gecertificeerde instelling (GI). 
Vlissingen speelt met eigen casusregie van het Regieteam in op complexe gezinsproblematiek met veiligheidsrisico’s. Hiermee proberen wij waar mogelijk escalatie en gedwongen kader te voorkomen. In die gevallen waarin dit toch niet lukt, komt de jeugdbescherming in beeld. 
De sector jeugdbescherming wordt gezien als de intensive care van de jeugdzorg en kampt al jaren met forse bedrijfsvoerings- en personele problemen (landelijk). In de Zeeuwse situatie heeft dit geleid tot een overname in 2021 van Intervence door JB West. Met JB West is een vijfjarige omzetgarantie afgesproken waarin, naast de uitvoering van de reguliere wettelijke maatregelen, een zekere ruimte is om aanvullende diensten voor lokale toegangen van gemeenten te verrichten. 
 
Omdat het totale stelsel van de jeugdbescherming geleidelijk aan onhoudbaar is geworden, is in 2021 landelijk het Toekomstscenario Kind en Gezinsbescherming vastgesteld. Het stelsel gaat zodanig op de schop dat wordt toegewerkt naar regionale veiligheidsteams vanaf 2025, waarin de bestaande GI’s, Veilig Thuis en de Raad voor de Kinderbescherming zullen opgaan. De kwetsbare gezinnen worden dan ondersteund door 1 vast gezicht vanuit een lokaal team, waarbij 1 expert vanuit het regionale team als duo-lid betrokken kan worden. Ter voorbereiding van het model zijn in 2021 landelijk 6 proefregio’s bepaald. Zeeland neemt hieraan deel door het project Vaart in Veiligheid (ViV). Vlissingen heeft samen met Terneuzen en Borsele eerder deelgenomen aan de eerste pilot van ViV, maar die stagneerde door het dossier Intervence en visiediscussies in de Zeeuwse stuurgroep. Inmiddels is ViV overgegaan in de Zeeuwse proeftuin Ieder1 in de gemeente Hulst. In 2024 zal Vlissingen verder afstemmen met de proeftuin. Overigens werken we in Vlissingen al zo veel mogelijk toe naar de principes van het Toekomstscenario.

Abusievelijk  is onder dit onderdeel in de begroting 2023 niet de juiste tekst opgenomen onder "Wat willen we bereiken?". De doelstelling onder dit taakveld is: Voorkomen dat kwetsbare jeugd- en gezinsproblematiek escaleert naar crisis en/of gedwongen kader. Dat is hetgeen we in 2023 wilden bereiken.  

3.3.14 Centrumtaken

Terug naar navigatie - Centrumtaken

Via een motie heeft de raad het college verzocht om inzicht te geven in de rijksmiddelen voor de centrumtaken. Gemeente Vlissingen is centrumgemeente voor Zeeland voor de Maatschappelijke opvang (MO), Vrouwenopvang (VO) en Beschermd wonen (BW). Dit houdt in dat gemeente Vlissingen verantwoordelijk is voor het beheer van het financiële budget dat hiervoor vanuit het Rijk beschikbaar wordt gesteld.

Beschermd wonen wordt (vooralsnog) op termijn door gedecentraliseerd. Het wetsvoorstel daartoe is echter met de val van het kabinet voor onbepaalde tijd uitgesteld. Voor vrouwenopvang en maatschappelijke opvang blijft gemeente Vlissingen nog fungeren als centrumgemeente.

Met de doordecentralisatie van beschermd wonen wordt het totale budget voor Beschermd Wonen dat beschikbaar is gesteld aan de centrumgemeente Vlissingen via het objectief verdeelmodel stapsgewijs door gedecentraliseerd naar de 13 Zeeuwse gemeenten. Het tempo is bepaald door het landelijk vastgesteld ingroeipad van 10 jaar. De 13 gemeenten in Zeeland hebben besloten om (los van de doordecentralisatie) te gaan werken met één regiobudget voor de taken maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en beschermd wonen.

De rijksbijdrage voor BW, MO en VO is als volgt:

Rijksbijdrage regio Zeeland (bedragen * € 1.000)  2023  2024 2025 2026
Beschermd Wonen (BW) 38.118 38.051* 38.166* 38.181*
Maatschappelijke opvang en OGGz (MO) 6.991 6.991 6.991 6.991
Vrouwenopvang (VO) 4.287 4.308 4.308 3.935

     * Vanaf 2024 is de rijksbijdrage beschermd wonen een regiobudget (van 13 Zeeuwse Gemeenten)

Met ingang van 2022 ontvangt Vlissingen als centrumgemeente Maatschappelijke Opvang ook de nieuwe gelden voor de aanpak dak- en thuisloosheid (ca. 1 miljoen). Naar verwachting wordt in de meicirculaire 2024 bekend of we deze middelen structureel gaan ontvangen vanuit het Rijk en of we deze middelen gaan ontvangen in de vorm van een decentralisatie-uitkering gaat of om een SPUK (specifieke uitkering).

 

3.3.15 Volksgezondheid

Terug naar navigatie - Volksgezondheid

In Vlissingen wordt er hard gewerkt aan de gezondheid van inwoners samen met vele organisaties, initiatieven, bedrijven en de inwoners zelf. In 2023 werd er vanuit de landelijke akkoorden IZA (Integraal Zorg Akkoord) en GALA (Gezond Actief Leven Akkoord) richting gegeven aan inzet op domein overstijgende samenwerking en preventie. We hebben ingezet op de ontwikkeling van verschillende programma's die hierin passen zoals Cool2Bfit (voor kinderen met overgewicht) en preventie middelen gebruik.

We leggen de verbinding met andere domeinen. Gezondheid wordt namelijk bepaald door een combinatie van persoonlijke kenmerken en omstandigheden waarin mensen geboren worden, opgroeien, wonen en werken. Veel van deze factoren hangen samen met sociaaleconomische status en liggen vaak buiten het gezondheidsdomein.

Een groot gedeelte van de uitvoering van de Wet publieke gezondheid hebben we belegd bij de GR GGD Zeeland. De GGD geeft onder andere uitvoering aan de jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding (waaronder COVID-19), medische milieukunde (waaronder PFAS-gerelateerde zaken) en psychosociale hulpverlening. Daarnaast zijn we verbonden aan de Zeeuwse Zorg Coalitie waarin de Zeeuwse gemeenten samenwerken met zorgaanbieders, verzekeraars en inwoners om de groeiende zorgkloof in Zeeland te dichten.

3.3.16 Fiche H Wind in de zeilen: Zorg

Terug naar navigatie - Fiche H Wind in de Zeilen: Zorg

Kwalitatief goede en bereikbare zorg is belangrijk voor onze inwoners en levert bovendien een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid en het vestigingsklimaat. Met het fiche Zorg krijgt de zorginfrastructuur een impuls. De drie onderdelen van dit fiche hangen met elkaar samen en versterken elkaar.

  1. Zeeuwse Zorginfrastructuur; binnen de Zeeuwse zorgcoalitie (ZZC) werken we met de andere Zeeuwse gemeenten, Provincie, zorgaanbieders en zorgverzekeraar samen aan een toekomstbestendige zorginfrastructuur. In 2023 is dit onderdeel van het Fiche afgerond. Werkzaamheden van de ZZC worden met andere financiering voortgezet.
  2. Opleiden huisartsen en physician assistants (PA’s) in Zeeland; opleiden in en binden aan Zeeland.
  3. Ontwikkelen drie Kerngezond-centra in Vlissingen; multidisciplinaire samenwerkingsverbanden ondersteund door digitalisering en huisvesting.

Kerngezond
Met zorgverzekeraar CZ zijn we verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderdeel Kerngezond-centra. In nauwe samenwerking met Vlissingse huisartsen en betrokken zorgaanbieders ontwikkelen we Kerngezond in Vlissingen. Als gemeente zijn we ook participant in de samenwerking Kerngezond. Buurtteams Vlissingen en onze gemeentelijke toegang hebben in 2023 een belangrijke bijdrage geleverd en blijven dit ook doen. Om integraal samen te kunnen werken is het belangrijk om dezelfde taal te spreken; in 2023 hebben meer dan 150 professionals uit het sociaal en medisch domein in Vlissingen een scholingstraject positieve gezondheid gevolgd.

3.3.17 Continue taken

3.3.18 Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Saldo 2023
Lasten 172.842 152.141 20.700
Baten 39.407 39.783 -376
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 133.435 112.358 21.077
Onttrekkingen 1.987 1.921 67
Stortingen 2.360 18.828 -16.468
Mutaties reserves 373 16.907 -16.535

3.3.19 Investeringen

Terug naar navigatie - 3.1.16 Investeringen

In het onderstaande overzicht staat het in 2023 onderhanden krediet. Wij verwachten dat het restant op het krediet voldoende zijn om de investering uit te voeren. Wanneer dit niet het geval is dan lichten wij dit toe (zie laatste kolom). In de kolom 'afsluiten' geven we aan of we het krediet in het lopende jaar hebben afgesloten. Indien we hier niets vermelden, loopt het krediet nog door naar het volgende jaar. De overschrijdingen lichten we toe bij 5.8 Begrotingsrechtmatigheid investeringen.

Bedragen x € 1.000
Omschrijving Begroot Werkelijk t/m 2022 Werkelijk 2023 Restant Afsluiten
Toplaag Cruijff Court 70 0 64 6 2023
Prog 3 Sociale Samenhang 70 0 64 6

3.3.20 Reserves en voorzieningen

3.4 Programma Bestuur

3.4 Inleiding

Terug naar navigatie - 3.4 Inleiding

Het programma Bestuur gaat over de relatie van het gemeentebestuur met haar inwoners, ondernemers, instellingen, andere overheden en over de relatie tussen de gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie.
Met onze inwoners, ondernemers en instellingen willen we werken aan wat we gezamenlijk belangrijk vinden voor de gemeente Vlissingen. We geven daaraan richting op basis van een gezamenlijk vastgestelde strategische koers voor Vlissingen in 2040. Onze werkwijze om de programmadoelen te bereiken kenmerkt zich door: het samen doen, de dialoog opzoeken, de participatie bevorderen en 'van buiten naar binnen denken'.

Samen met de regio willen we het stedelijke gebied op Walcheren versterken en binnen het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO) de bestuurlijke krachten bundelen, gericht op de thema’s wonen, economie, arbeidsmarkt, sociaal domein, milieu, energie en klimaat.
Maar de wereld om ons heen stopt niet bij deze grenzen. De overheid moet zich positioneren als onderdeel van een veranderende (informatie)samenleving. Met het rijk, provincies, waterschappen en andere gemeenten willen we meer samenwerken aan de complexe opgaven waar we als overheden voor staan. Samen kunnen we meer bereiken als één overheid. Uiteraard geldt dit in het bijzonder voor het compensatiepakket 'Wind in de Zeilen'; rijk, provincie en onze gemeente bewaken gezamenlijk in een aparte stuurgroep de voortgang en integraliteit van de uitvoering van dit pakket.

Waar ruimte ontstaat voor nieuw beleid, zal de gemeenteraad aan de voorkant van processen worden betrokken, zodat deze goed in positie komt en blijft. Als het gaat om de samenwerking tussen bestuur en organisatie accepteren en respecteren we een duidelijke rolverdeling tussen gemeenteraad, college en organisatie. De gemeenteraad vertegenwoordigt de inwoners en ondernemers, stelt de kaders vast en controleert het college. Het college bestuurt collegiaal de gemeente. De ambtelijke organisatie adviseert onafhankelijk, bereidt de besluiten voor en voert deze uit. We zijn in deze rolverdeling transparant over de manier waarop we met bevoegdheden omgaan.

De besluiten die we nemen en andere overheidsinformatie publiceren we actief op grond van de Wet open overheid èn omdat we transparantie een belangrijke kernwaarde vinden in onze woorden en daden als gemeente.

De gemeente wil zich verder ontwikkelen tot een integrale overheid; een servicegerichte èn betrouwbare organisatie zonder onnodige drempels en procedures. Bestuur en organisatie inspireren, stimuleren en faciliteren daarbij inwoners, ondernemers, instellingen en andere  partners en zoeken actief de dialoog en samenwerking met hen. Daarvoor gebruiken we ook sociale media en bieden we ook digitale kanalen. Bestuur en organisatie tonen zich een betrouwbare partij: we zeggen wat we doen en doen wat we beloven. We zeggen het ook als iets niet kan en dan zoeken we samen naar oplossingen, in de geest van de Omgevingswet en in het gezamenlijke belang van Vlissingen.

We blijven investeren in de verbetering en het op peil houden van onze dienstverlening en willen daarbij ook digitalisering een ondersteunende rol laten spelen. Om onze dienstverlening op peil te houden is het ook noodzakelijk dat we voldoende gekwalificeerd personeel hebben, die de gemeente ervaren als een aantrekkelijke werkgever, die werkinhoudelijke uitdagingen biedt en kansen voor de eigen ontwikkeling.

Tenslotte gaan we actief op zoek naar subsidiemogelijkheden voor co-financiering van onze projecten. Ook daarin werken we samen met partners als de provincie en North Sea Port.

Speerpunten programma Bestuur 2023:

  • Implementatie Wet open overheid;
  • Burgerparticipatie;
  • Subsidieverwerving.

3.4.1 Implementatie Wet open overheid

Terug naar navigatie - 3.4.1 Inleiding

De Wet open overheid (Woo) is op 1 mei 2022 in werking getreden ter vervanging van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Het grootste verschil tussen de Woo en de Wob is de verplichting om overheidsinformatie actief openbaar te maken. Wat betreft de passieve openbaarmaking (openbaarmaking op verzoek) is de Woo niet veel gewijzigd. Na een Koninklijk Besluit zullen we geleidelijk aan steeds meer overheidsinformatie actief openbaar maken.

3.4.2 Burgerparticipatie

Terug naar navigatie - 3.4.2 Inleiding

We hebben ingezet op het planmatig betrekken van belanghebbenden in de visievorming, beleidsontwikkeling, ruimtelijke plannen en het onderhouden van onze kapitaalgoederen. Als onderdeel van onze standaard werkwijze hebben we bepaald op welke manier participatie mogelijk is en op welk niveau van de participatieladder. De manier van participatie is afgestemd op de doelgroep en het onderwerp. We hebben gebruik gemaakt van diverse participatie methodieken, waaronder DoemeeVlissingen.nl

We hebben gezorgd dat iedereen inbreng en invloed kan hebben op zijn leefomgeving en mee kan doen Daarnaast hebben we   initiatieven gefaciliteerd die inwoners zelf ontplooien om hun leefomgeving te verbeteren. Hierin spelen de wijkcoördinatoren een verbindende rol tussen de samenleving en onze organisatie. De wijkcoördinator was makkelijk te benaderen voor advies en informatie van wijkbewoners en een goede stimulator voor bewonersparticipatie. 

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

3.4.3 Subsidieverwerving

Terug naar navigatie - 3.4.3 Inleiding

De Europese subsidieprogramma’s kennen een cyclus van zeven jaar. In 2022 is een nieuwe periode van start gegaan. Elke zeven jaar worden er nieuwe doelen gesteld die aan de subsidies zijn gekoppeld. In de huidige subsidieperiode ligt de nadruk op klimaatverandering (groener), digitalisering (slimmer) en aandacht voor inclusie (socialer). Thema’s die gekoppeld kunnen worden aan Vlissingse uitdagingen.

Een specifieke uitdaging is de beëindiging door de Brexit van het Interreg 2-zeeën project. Vlissingen maakte veel gebruik van deze regeling. In 2023 is er daarom vooral ingezet worden op de kansen die andere EU programma’s, maar ook regionale en landelijke regelingen bieden. Het in het coalitieakkoord genoemde budget is in 2023 gebruikt om ervaring op te doen met de nieuwe subsidieregelingen, scans uit te voeren en eerste aanvragen te (laten) doen.

3.4.4 Burgerzaken

3.4.5 Continue taken

3.4.6 Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Saldo 2023
Lasten 7.662 5.590 2.072
Baten 557 661 -104
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 7.105 4.929 2.176
Onttrekkingen 643 444 200
Stortingen 5.164 4.831 333
Mutaties reserves 4.521 4.387 134

3.4.7 Investeringen

Terug naar navigatie - 3.1.16 Investeringen

In het onderstaande overzicht staat het in 2023 onderhanden krediet. Wij verwachten dat het restant op het krediet voldoende zijn om de investering uit te voeren. Wanneer dit niet het geval is dan lichten wij dit toe (zie laatste kolom). In de kolom 'afsluiten' geven we aan of we het krediet in het lopende jaar hebben afgesloten. Indien we hier niets vermelden, loopt het krediet nog door naar het volgende jaar. De overschrijdingen lichten we toe bij 5.8 Begrotingsrechtmatigheid investeringen.

Bedragen x € 1.000
Omschrijving Begroot Werkelijk t/m 2022 Werkelijk 2023 Restant Afsluiten
Vervangen BRP-applicatie 150 127 0 23 2023
Prog 4 Bestuur 150 127 0 23

3.4.8 Reserves en voorzieningen

3.5 Overhead

Terug naar navigatie - 3.5 Inleiding

Om de raad op eenvoudige wijze meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie en ook meer zeggenschap over die kosten te geven, is voorgeschreven dat in het programmaplan een apart overzicht wordt opgenomen van de kosten van de overhead. 

Tot dit taakveld behoren de kosten van overhead, dat wil zeggen alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces:

  • financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie;
  • personeel en organisatie;
  •  gemeentesecretaris;
  • inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement);
  • juridische zaken;
  • bestuurszaken en bestuursondersteuning;
  • informatievoorziening en automatisering van PIOFACH (Personeel, Informatievoorziening, Organisatie, Financiën, Administratieve organisatie, Communicatie, Huisvesting)-systemen;
  • facilitaire zaken en huisvesting (incl. beveiliging);
  • documentaire informatievoorziening (DIV);
  • managementondersteuning primair proces.

3.5.1 Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Saldo 2023
Lasten 21.164 21.809 -645
Baten 5.621 5.690 -69
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 15.543 16.119 -576

3.5.2 Investeringen

Terug naar navigatie - 3.1.16 Investeringen

In het onderstaande overzicht staan de in 2023 onderhanden kredieten. Wij verwachten dat de restanten op de kredieten voldoende zijn om de investeringen uit te voeren. Wanneer dit niet het geval is dan lichten wij dit toe (zie laatste kolom). In de kolom 'afsluiten' geven we aan of we de kredieten in het lopende jaar hebben afgesloten. Indien we hier niets vermelden, loopt het krediet nog door naar het volgende jaar. De overschrijdingen lichten we toe bij 5.8 Begrotingsrechtmatigheid investeringen.

Bedragen x € 1.000
Omschrijving Begroot Werkelijk t/m 2022 Werkelijk 2023 Restant Afsluiten
Voorbereiding nieuwbouw Stadsbeheer 1.117 605 488 25
Nieuwbouw Stadsbeheer – Civiel 8.193 0 1.079 7.114
Nieuwbouw Stadsbeheer – Bouwkosten 2.393 0 432 1.960
Nieuwbouw Stadsbeheer – Inboedel 170 0 0 170
Vervangen zaaksysteem Verseon 180 163 0 17
Hybride werken 2022-2024 1.031 155 422 454
Verplichtingenadministratie 150 0 0 150
Prog 5 Overhead 14.265 952 2.392 10.922

3.5.3 Reserves en voorzieningen

3.6 Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - 3.6 Inleiding

In artikel 25, lid 1 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten is bepaald dat het overzicht van baten en lasten een overzicht algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien moet bevatten. De algemene dekkingsmiddelen betreft vooral de OZB en de uitkeringen uit het gemeentefonds. Deze middelen kennen in tegenstelling tot de afvalstoffenheffing of rioolrechten geen vooraf bepaald bestedingsdoel. De niet vrij aanwendbare heffingen ramen en verantwoorden wij, evenals de ontvangsten van de specifieke uitkeringen, in de daarop betrekking hebbende programma’s onder de baten.

3.6.1 Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Saldo 2023
Lasten 1.682 2.089 -407
Baten 195.182 196.579 -1.398
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -193.500 -194.490 990
Onttrekkingen 4.591 4.591 0
Stortingen 13.865 13.865 0
Mutaties reserves 9.275 9.275 0

3.6.2 Reserves en voorzieningen