Stand van zaken

O

Er is een actuele risicoanalyse welke twee maal per jaar wordt geactualiseerd. Daar het project voort gaat nemen de risico's in omvang en impact in algemene zin af.

Het volgende risico is aanwezig maar lijkt vooralsnog beheersbaar: 

  • Het risico van onbekendheid met restobjecten en verontreiniging in de bodem is door het bouwrijp maken fors afgenomen, maar blijft aanwezig.

De volgende risico’s zijn aanwezig en vragen de komende periode ambtelijk en bestuurlijk de aandacht:

  • De bouwkosten zijn zeer dynamisch en worden mogelijk niet meer voldoende gecompenseerd door de stijging van de VON-prijzen. Het risico dat de compensatie van de stijging van de VON-prijzen onvoldoende is neemt toe. Hierdoor ontstaat druk op de grondprijzen.
  • Het project blijft onderlinge afhankelijkheden kennen. Tegenvallers op het ene vlak, kunnen onmiddellijk effect hebben op andere terreinen.
  • Daarnaast is de ontwikkeling van de deelplots Kleine Kappen, Machineplein en Van Dishoeckhuis afhankelijk van de parkeeroplossing in de Machinefabriek.
  • Concrete parkeeroplossingen bij toenemende bewoners in het plangebied vragen aandacht middels het invoeren van een nieuw parkeerregime.
  • Het risico dat er geen sluitende businesscase voor de Machinefabriek te maken is blijft aanwezig.
  • Het risico dat bezwarenprocedures bij omgevingsplannen tot vertraging leiden neemt toe omdat steeds meer mensen in het Scheldekwartier gaan wonen.
  • Het risico is dat de Bunkerboot niet wordt verplaatst, terwijl dat wel is afgesproken t.b.v. de ontwikkeling Koperslagerij.
  • Het oplopen van levertijden van bouwmaterialen en tekort aan personeel kan leiden tot langere bouwtijden of stilleggen ontwikkelingen.
  • Toenemende rentekosten maken financiering woningen voor particulieren lastiger waardoor de verkoop van woningen afneemt.
  • netcongestie, waardoor functies anders dan woningen geen grootverbruikaansluiting voor elektra verkrijgen, kan leiden dat niet-wonen programma niet gerealiseerd kan worden of vertraagd.