Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2024
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2024
      1. Blz. 3 Voorwoord
        1. Blz. 4 Voorwoord
      2. Blz. 5 Algemeen
        1. Blz. 6 2.1 Leeswijzer
          1. Blz. 7 Leeswijzer
        2. Blz. 8 2.2 Financiële positie
          1. Blz. 9 Inleiding
          2. Blz. 10 Analyse resultaat op hoofdlijnen
          3. Blz. 11 Resultaatbestemming
          4. Blz. 12 Weerstandsvermogen
          5. Blz. 13 Taakstelling sociaal domein
          6. Blz. 14 Begrotingssaldo sociaal domein en werk en inkomen (artikel 12)
        3. Blz. 15 2.3 Kerngegevens van de gemeente
          1. Blz. 16 Kerngegevens
          2. Blz. 17 Fysieke en sociale structuur
      3. Blz. 18 Programma's
        1. Blz. 19 3.1 Programma Leefbaarheid
          1. Blz. 20 Mijlpalen Leefbaarheid
          2. Blz. 21 3.1.1 Crisisbeheersing en brandweer
            1. Blz. 22 Dit taakveld bevat geen uitvoeringsmaategel.
          3. Blz. 23 3.1.2 Openbare orde en veiligheid
            1. Blz. 24 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 25 Een veilige stad en de veiligheidsbeleving in brede zin verbeteren.
                1. Blz. 26 Vastgestelde Uitvoeringsprogramma Integrale veiligheid 2024
          4. Blz. 27 3.1.3 Verkeer en vervoer
            1. Blz. 28 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 29 Een optimaal bereikbaar en toegankelijk Vlissingen.
                1. Blz. 30 Mobiliteitsplan opstellen
              2. Blz. 31 Een optimaal bereikbaar Vlissingen.
                1. Blz. 32 Realisatie van intelligente verkeersregelinstallaties (i-VRI's)
              3. Blz. 33 Vlissingen voorbereiden op het nieuwe provinciale mobiliteitsnetwerk met hubs, deelmobiliteit en nieuwe vormen van vervoer.
                1. Blz. 34 Flextaxi, mobiliteitshubs en nieuwe mobiliteitsvormen.
              4. Blz. 35 Aantrekkelijke boulevards om aan te wonen en te verblijven.
                1. Blz. 36 Sluitingsregime op de boulevards
          5. Blz. 37 3.1.4 Parkeren
            1. Blz. 38 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 39 Een goede leef- en verblijfskwaliteit in centrum en woonwijken.
                1. Blz. 40 Parkeerbeleidsplan
                2. Blz. 41 Parkeerverordening 2024, uitvoeringsbesluit 2024, verordening parkeerbelastingen 2024 en parkeervoorziening Machinefabriek
          6. Blz. 42 3.1.5 Onderwijshuisvesting
            1. Blz. 43 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 44 Voldoende, duurzame en goede huisvesting voor scholen en bewegingsonderwijs.
                1. Blz. 45 Voorbereiding voor het nieuwe kindcentrum op het Scheldekwartier
          7. Blz. 46 3.1.6 Sportaccommodaties
            1. Blz. 47 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 48 Het welzijn van inwoners bevorderen door het stimuleren van een gezonde en actieve leefstijl.
                1. Blz. 49 Programma van eisen voor de sportzaal in de Machinefabriek
                2. Blz. 50 Programma van eisen van de sporthal Weyevliet
          8. Blz. 51 3.1.7 Openbaar groen en openluchtrecreatie
            1. Blz. 52 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 53 Een groene, biodiverse, klimaatadaptieve leefomgeving.
                1. Blz. 54 Groenbeleidsplan en beheerplan
          9. Blz. 55 3.1.8 Afval
            1. Blz. 56 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 57 Het behalen van de VANG (Van afval naar Grondstof) doelstelling- 100 kilo restafval per inwoner per jaar.
                1. Blz. 58 Eerste fase nieuwe afvalinzamelsysteem
          10. Blz. 59 3.1.9 Klimaat
            1. Blz. 60 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 61 Een schone stad en samen minder energie gebruiken, die tegelijk uit meer duurzame bronnen komt.
                1. Blz. 62 Uitgangspuntennotitie voor het programma "Toekomst Bestendige Leefomgeving"
          11. Blz. 63 3.1.10 Continue taken
            1. Blz. 64 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 65 Continue taken
                1. Blz. 66 Onderwijshuisvesting.
                2. Blz. 67 Burgerhulpverleningsnetwerk
                3. Blz. 68 Boa's
          12. Blz. 69 3.1.11 Wat heeft het gekost?
            1. Blz. 70 Wat heeft het gekost?
          13. Blz. 71 3.1.12 Investeringen
            1. Blz. 72 3.1.12 Investeringen
          14. Blz. 73 3.1.13 Reserves en voorzieningen
            1. Blz. 74 3.1.13 Reserves en voorzieningen
        2. Blz. 75 3.2 Programma Aantrekkelijke Stad
          1. Blz. 76 Mijlpalen Aantrekkelijke stad
          2. Blz. 77 3.2.1 Economische promotie
            1. Blz. 78 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 79 In balans brengen van de bevolkingssamenstelling, onder meer door imago versterking.
                1. Blz. 80 Ontwikkeling van citymarketing website
                2. Blz. 81 Ontwikkeling van de Uitagenda
              2. Blz. 82 Versterking van de stedelijke economie, onder meer door imago versterking.
                1. Blz. 83 Campagnes ‘Hotspot van delta innovatie’
          3. Blz. 84 3.2.2 Economische ontwikkeling
            1. Blz. 85 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 86 Een kwaliteitsimpuls geven aan het stationsgebied. Daarbij verbeteren we de aansluiting op en bereikbaarheid van de Kenniswerf en binnenstad. Het stationsgebied gaat functioneren als motor voor economische groei.
                1. Blz. 87 Planvormingsfase stationsgebied
              2. Blz. 88 Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en (kennis)instellingen op de Kenniswerf om te komen tot een Hotspot voor Delta Innovatie (HDI).
                1. Blz. 89 Vaststellen Ontwikkelvisie Kenniswerf
                2. Blz. 90 Fiche 1D Wind in de Zeilen
                3. Blz. 91 Opstellen Kennis & Innovatieagenda Hotspot Delta Innovatie
              3. Blz. 92 Een aantrekkelijke gemeente voor bewoners en bezoekers, waar evenementen zorgen voor reuring en dynamiek.
                1. Blz. 93 Evenementenvisie 2030
              4. Blz. 94 Bevorderen van een gevarieerd en kwalitatief horeca aanbod dat bijdraagt aan de reuring, dynamiek en economische versterking van de binnenstad.
                1. Blz. 95 Nieuw horecabeleid
          4. Blz. 96 3.2.3 Cultuur
            1. Blz. 97 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 98 Verbreding en versterking cultureel aanbod in Vlissingen, vertaald in onder meer een cultureel programma in de Machinefabriek op het Scheldekwartier.
                1. Blz. 99 Haalbaarheid cultureel programma Machinefabriek Vlissingen
          5. Blz. 100 3.2.4 Wonen en bouwen
            1. Blz. 101 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 102 Voldoende kwalitatieve huisvesting voor studenten in Vlissingen.
                1. Blz. 103 Uitgangspunten visie Kenniswerf
              2. Blz. 104 Uitbreiding van het woningaanbod in Ritthem.
                1. Blz. 105 Nieuwe initiatieven
              3. Blz. 106 Beter inzicht in de bestaande woningvoorraad ten behoeve van de aanpak van ondermijnende woonfraude en een gezonde woningvoorraad.
                1. Blz. 107 Huisvesting Verordening 2023
              4. Blz. 108 Kleinschalige complexgewijze huisvesting van internationale werknemers.
                1. Blz. 109 Kleinschalige complexgewijze huisvesting van internationale werknemers
                2. Blz. 110 Vergunningen realisatie van complexgewijze huisvesting
              5. Blz. 111 Verduurzaming van de bestaande woningvoorraad.
                1. Blz. 112 Duurzaamheidsleningen
          6. Blz. 113 3.2.5 Ruimtelijke ordening
            1. Blz. 114 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 115 Het Stadslandgoed inrichten op een ruimtelijk, maatschappelijk en economische verantwoorde wijze. Met als doel een goede landschappelijke inpassing van de in het gebied gelegen voorzieningen.
                1. Blz. 116 Afsluiten convenant financiering Stadslandgoed
              2. Blz. 117 Het op ruimtelijk, maatschappelijk en economisch verantwoorde wijze vestigen van het Justitieel Complex Vlissingen (JCV), ingepast in het Stadslandgoed.
                1. Blz. 118 Realisatie van de ontsluitingswegen JCV
              3. Blz. 119 Een ruimtelijk, maatschappelijk en economisch verantwoorde invulling van het Nollebos- Westduinpark op basis van het in 2021 vastgestelde streefbeeld.
                1. Blz. 120 Sport-, spel- en biodiversiteitsvoorzieningen
                2. Blz. 121 Planvorming Sauna en Kanovijver
                3. Blz. 122 Uitvoerings- en financieringsplan Nollebos- Westduinpark
              4. Blz. 123 Een ruimtelijk, maatschappelijk en economisch verantwoorde invulling van het Arsenaalgebied.
                1. Blz. 124 Visie Arsenaalgebied
              5. Blz. 125 Stedenbouwkundige verantwoorde invulling van het gebied Baskensburg-West met de meest gewenste en benodigde functies (ruimtelijk, financieel en functioneel haalbaar).
                1. Blz. 126 Baskensburg-West
          7. Blz. 127 3.2.6 Continue taken
            1. Blz. 128 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 129 Continue taken
                1. Blz. 130 Binnenstad
                2. Blz. 131 Cultuur/Evenementen
                3. Blz. 132 Toerisme - Uitvoeringsagenda
                4. Blz. 133 Aanjaaggelden Zeeland in Stroomversnelling (ZIS) en gelden Just Transition Fund (JTF)
                5. Blz. 134 Deelname aan BGTS (Benelux Groepering Territoriale Samenwerking) North Sea Port District
          8. Blz. 135 3.2.7 Wat heeft het gekost?
            1. Blz. 136 Wat heeft het gekost?
          9. Blz. 137 3.2.8 Investeringen
            1. Blz. 138 3.2.8 Investeringen
          10. Blz. 139 3.2.9 Reserves en voorzieningen
            1. Blz. 140 3.2.9 Reserves en voorzieningen
        3. Blz. 141 3.3 Programma Sociale Samenhang
          1. Blz. 142 Mijlpalen Sociale samenhang
          2. Blz. 143 3.3.1 Ontwikkelagenda sociaal domein
            1. Blz. 144 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 145 Inzicht in ontwikkelingen in het sociaal domein.
                1. Blz. 146 Dashboard sociaal domein
              2. Blz. 147 Zorgen voor een andere manier van denken en werken door inwoners, professionals en de gemeente Vlissingen gericht op de gewenste situatie, waarbij de samenredzaamheid vergroot wordt.
                1. Blz. 148 Platform inrichten vraag en aanbod samenbrengen in de buurten
          3. Blz. 149 3.3.2 Artikel 12-traject sociaal domein en werk & inkomen
            1. Blz. 150 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 151 Een betaalbaar en duurzaam aanbod van zorg en ondersteuning.
                1. Blz. 152 Vervolgopdrachten in het kader van artikel 12
          4. Blz. 153 3.3.3 Zeeuwse samenwerking sociaal domein
            1. Blz. 154 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 155 Meer regie en sturing in het sociaal domein en minder bestuurlijke drukte en efficiëntere inzet van capaciteit.
                1. Blz. 156 Governance structuur voor inkoop van jeugdhulp, beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang
              2. Blz. 157 In control zijn bij de Zeeuwse vraagstukken en de samenwerking in het sociaal domein.
                1. Blz. 158 Bijdrage aan de regio (sociaal domein)
          5. Blz. 159 3.3.4 Sportbeleid en activering
            1. Blz. 160 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 161 Gezonde en vitale inwoners.
                1. Blz. 162 Sportakkoord II
          6. Blz. 163 3.3.5 Preventie, vroegsignalering en toegang sociaal domein
            1. Blz. 164 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 165 Preventie efficiënter en effectiever in de eigen woonomgeving organiseren. Daarmee de instroom naar individuele maatwerkvoorzieningen voorkomen.
                1. Blz. 166 GALA-afspraken
              2. Blz. 167 Inwoners met meerdere problemen ondersteunen, waarbij alle betrokken partijen goed samenwerken en tot een gecoördineerde aanpak komen.
                1. Blz. 168 Wams
          7. Blz. 169 3.3.6 Werk en inkomensregelingen
            1. Blz. 170 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 171 Grip en sturing op de taken die de gemeente heeft gedelegeerd aan Orionis Walcheren.
                1. Blz. 172 Gewijzigde GR Orionis Walcheren
              2. Blz. 173 Actueel armoedebeleid.
                1. Blz. 174 Actueel armoedebeleid
              3. Blz. 175 Als maatschappelijke organisatie een bijdrage leveren aan de participatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
                1. Blz. 176 SROI/banenafspraak
          8. Blz. 177 3.3.7 Maatwerkdienstverlening 18+
            1. Blz. 178 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 179 Doorontwikkeling van de aanvullende zorg binnen de Wmo als onderdeel van de Vlissingse zorgdriehoek.
                1. Blz. 180 Raamovereenkomst 'Wmo: aanvullende zorg'
          9. Blz. 181 3.3.8 Jeugdhulp
            1. Blz. 182 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 183 Passende zorg en ondersteuning aan kwetsbare jeugdigen en gezinnen binnen financieel houdbare kaders.
                1. Blz. 184 Actielijnen Regiovisie Jeugdhulp Zeeland 2023-2028 en aanbesteding jeugdhulp 2025 – 2028
          10. Blz. 185 3.3.9 Geëscaleerde zorg 18+
            1. Blz. 186 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 187 Inwoners die aangewezen zijn op beschermd wonen en opvang komen op een verantwoorde manier zelfstandig in de wijk te wonen.
                1. Blz. 188 Convenant Weer Thuis op Walcheren
          11. Blz. 189 3.3.10 Geëscaleerde zorg 18-
            1. Blz. 190 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 191 Voorkomen dat kwetsbare jeugd- en gezinsproblematiek escaleert naar crisis en/of gedwongen kader.
                1. Blz. 192 Expertise van gecertificeerde instellingen (GI)
          12. Blz. 193 3.3.11 Volksgezondheid
            1. Blz. 194 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 195 Gezonde en vitale inwoners.
                1. Blz. 196 Integrale Plan van Aanpak GALA
          13. Blz. 197 3.3.12 Continue taken
            1. Blz. 198 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 199 Continue taken
                1. Blz. 200 Doelgroepenvervoer
                2. Blz. 201 Wet inburgering
                3. Blz. 202 Mantelzorg
                4. Blz. 203 Arbeidsmarkt. Wind in de Zeilen: fiche I impuls werkzoekenden-
          14. Blz. 204 3.3.13 Wat heeft het gekost?
            1. Blz. 205 Wat heeft het gekost?
          15. Blz. 206 3.3.14 Investeringen
            1. Blz. 207 3.3.14 Investeringen
          16. Blz. 208 3.3.15 Reserves en voorzieningen
            1. Blz. 209 3.3.15 Reserves en voorzieningen
        4. Blz. 210 3.4 Programma Bestuur
          1. Blz. 211 Mijlpalen Bestuur
          2. Blz. 212 3.4.1 Implementatie Wet open overheid
            1. Blz. 213 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 214 Op een effectieve en efficiënte wijze voldoen aan de verplichtingen in de Woo. Tijdig (volgens de wet) informatiecategorieën openbaar maken en tijdige besluitvorming van Woo verzoeken.
                1. Blz. 215 In de wet genoemde informatiecategorieën actief openbaar maken (WOO)
          3. Blz. 216 3.4.2 Burgerparticipatie
            1. Blz. 217 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 218 We faciliteren initiatieven die inwoners zelf ontplooien om hun leefomgeving te verbeteren.
                1. Blz. 219 Initiatieven leefomgeving verbeteren
              2. Blz. 220 We zorgen dat iedereen inbreng en invloed kan hebben op zijn leefomgeving en mee kan doen.
                1. Blz. 221 Participatiebeleid en Participatie- en inspraakverordening
          4. Blz. 222 3.4.3 Subsidieverwerving
            1. Blz. 223 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 224 Maximaal benutten van externe (Europese) financiële middelen voor de realisatie van projecten, die we al ambiëren en waarvoor dus co-financiering beschikbaar is.
                1. Blz. 225 Externe (Europese) financiële middelen voor de realisatie van projecten
          5. Blz. 226 3.4.4 Continue taken
            1. Blz. 227 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 228 Continue taken
                1. Blz. 229 Burgerzaken - Verkiezingen
                2. Blz. 230 Griffie - Raadzaal
                3. Blz. 231 Lokale Inclusie Agenda
          6. Blz. 232 3.4.5 Wat heeft het gekost?
            1. Blz. 233 Wat heeft het gekost?
          7. Blz. 234 3.4.6 Investeringen
            1. Blz. 235 3.4.6 Investeringen
          8. Blz. 236 3.4.7 Reserves en voorzieningen
            1. Blz. 237 3.4.7 Reserves en voorzieningen
        5. Blz. 238 3.5 Overhead
          1. Blz. 239 3.5 Inleiding
          2. Blz. 240 3.5.1 Wat heeft het gekost?
            1. Blz. 241 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 242 3.5.2 Investeringen
            1. Blz. 243 3.5.2 Investeringen
          4. Blz. 244 3.5.3 Reserves en voorzieningen
            1. Blz. 245 3.5.3 Reserves en voorzieningen
        6. Blz. 246 3.6 Algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 247 3.6 Inleiding
          2. Blz. 248 3.6.1 Wat heeft het gekost?
            1. Blz. 249 Wat heeft het gekost?
          3. Blz. 250 3.6.2 Reserves en voorzieningen
            1. Blz. 251 3.6.2 Reserves en voorzieningen
        7. Blz. 252 3.7 Verplichte beleidsindicatoren
          1. Blz. 253 Totaal overzicht verplichte indicatoren
      4. Blz. 254 Paragrafen
        1. Blz. 255 4.1 Paragraaf lokale heffingen
          1. Blz. 256 Inleiding
          2. Blz. 257 Uitgangspunten
          3. Blz. 258 Positie op de lokale lastenladder
          4. Blz. 259 Opbrengsten heffingen
          5. Blz. 260 Onroerendezaakbelasting
          6. Blz. 261 Rioolheffing
          7. Blz. 262 Afvalstoffenheffing
          8. Blz. 263 Hondenbelasting
          9. Blz. 264 Forensenbelasting
          10. Blz. 265 Precariobelasting
          11. Blz. 266 Parkeerbelasting
          12. Blz. 267 Toeristenbelasting
          13. Blz. 268 Bedrijven Investerings Zone (BIZ)
          14. Blz. 269 Marktgelden
          15. Blz. 270 Leges
          16. Blz. 271 Lijkbezorgingsrechten
          17. Blz. 272 Havengelden
          18. Blz. 273 Kengetallen belastingcapaciteit
          19. Blz. 274 Legestabel 2024
        2. Blz. 275 4.2 Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 276 Risicomanagement en beleid
          2. Blz. 277 Risico-inventarisatie
          3. Blz. 278 Weerstandscapaciteit
          4. Blz. 279 Weerstandsvermogen
          5. Blz. 280 Kengetallen
        3. Blz. 281 4.3 Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 282 Inleiding
          2. Blz. 283 Civiele kunstwerken
          3. Blz. 284 Gebouwen
          4. Blz. 285 Groen
          5. Blz. 286 Kades
          6. Blz. 287 Openbare verlichting
          7. Blz. 288 Stedelijk water/riolering
          8. Blz. 289 Wegen
        4. Blz. 290 4.4 Paragraaf financiering
          1. Blz. 291 Wettelijk kader
          2. Blz. 292 Treasurystatuut
          3. Blz. 293 Kasgeldlimiet
          4. Blz. 294 Renterisico's
          5. Blz. 295 Renteschema
          6. Blz. 296 Schatkistbankieren
          7. Blz. 297 Leningportefeuille
          8. Blz. 298 Rentevisie
          9. Blz. 299 Financiering van investeringsuitgaven
          10. Blz. 300 Wet Houdbare Overheidsfinanciën (Wet Hof)
        5. Blz. 301 4.5 Paragraaf bedrijfsvoering
          1. Blz. 302 Inleiding
          2. Blz. 303 Dienstverlening
          3. Blz. 304 Personeel
          4. Blz. 305 Rechtmatigheid
          5. Blz. 306 Toelichting rechtmatigheidsverantwoording
          6. Blz. 307 Interne communicatie
          7. Blz. 308 Artikel 12
          8. Blz. 309 Informatie/automatisering
          9. Blz. 310 Inkoop en aanbesteden
        6. Blz. 311 4.6 Paragraaf verbonden partijen
          1. Blz. 312 4.6 Paragraaf verbonden partijen
          2. Blz. 313 Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Zeeland (OLAZ)
          3. Blz. 314 Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD-Zeeland)
          4. Blz. 315 Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
          5. Blz. 316 Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen (SGB)
          6. Blz. 317 Veiligheidscentrum Zeeland B.V. (VCZ)
          7. Blz. 318 North Sea Port SE
          8. Blz. 319 Holding Zeeuwse Visveiling B.V.
          9. Blz. 320 Gemeenschappelijke Regeling Orionis Walcheren
          10. Blz. 321 Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
          11. Blz. 322 Gemeentelijke Vervoerscentrale B.V. (GVC)
          12. Blz. 323 Stadsgewestelijk Zwembad Vastgoed B.V.
          13. Blz. 324 GBE Aqua
          14. Blz. 325 Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH)
          15. Blz. 326 Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
          16. Blz. 327 Buurtbedrijf Vlissingen BV
        7. Blz. 328 4.7 Paragraaf grondbeleid
          1. Blz. 329 1. Grondbeleid
          2. Blz. 330 2. Uitvoering Grondbeleid
          3. Blz. 331 3. Resultaten grondexploitaties
          4. Blz. 332 4. Winstnemingen
          5. Blz. 333 5. Reserves en risico's
          6. Blz. 334 Tabel 1 Overzicht boekwaarden en mutaties (x € 1.000)
          7. Blz. 335 Tabel 2 Overzicht verliesvoorziening en risicoreservering (x € 1.000)
        8. Blz. 336 4.8 Paragraaf reserves en voorzieningen
          1. Blz. 337 4.8 Reserves en voorzieningen
          2. Blz. 338 Algemene reserve
          3. Blz. 339 Bestemmingsreserve
          4. Blz. 340 Voorzieningen
        9. Blz. 341 4.9 Paragraaf majeure projecten
          1. Blz. 342 Inleiding
          2. Blz. 343 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 344 Majeur project implementatie omgevingswet
              1. Blz. 345 MP implementatie omgevingswet stand van zaken geld
              2. Blz. 346 MP implementatie omgevingswet stand van zaken risico's
              3. Blz. 347 MP implementatie omgevingswet stand van zaken organisatie
              4. Blz. 348 MP implementatie omgevingswet stand van zaken tijd
              5. Blz. 349 MP implementatie omgevingswet stand van zaken informatie
              6. Blz. 350 MP implementatie omgevingswet stand van zaken communicatie
              7. Blz. 351 MP implementatie omgevingswet stand van zaken kwaliteit
            2. Blz. 352 Majeur project revitalisering gemeentelijk accommodatiebestand
              1. Blz. 353 MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken geld
              2. Blz. 354 MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken risico's
              3. Blz. 355 MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken organisatie
              4. Blz. 356 MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken tijd
              5. Blz. 357 MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken informatie
              6. Blz. 358 MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken communicatie
              7. Blz. 359 MP Revitalisering gem. accomm. stand van zaken kwaliteit
            3. Blz. 360 Majeur project Scheldekwartier
              1. Blz. 361 MP Scheldekwartier stand van zaken geld
              2. Blz. 362 MP Scheldekwartier stand van zaken risico's
              3. Blz. 363 MP Scheldekwartier stand van zaken organisatie
              4. Blz. 364 MP Scheldekwartier stand van zaken tijd
              5. Blz. 365 MP Scheldekwartier stand van zaken informatie
              6. Blz. 366 MP Scheldekwartier stand van zaken communicatie
              7. Blz. 367 MP Scheldekwartier stand van zaken kwaliteit
        10. Blz. 368 4.10 Paragraaf taakstellingen
          1. Blz. 369 Taakstellingen
        11. Blz. 370 4.11 Paragraaf Wind in de Zeilen
          1. Blz. 371 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 372 Wind in de Zeilen
              1. Blz. 373 WIZ fiche 1B Law Delta
              2. Blz. 374 WIZ fiche 1D Ontwikkeling Kenniswerf
              3. Blz. 375 WIZ fiche 1E Bereikbaarheid
              4. Blz. 376 WIZ fiche 1H Zorg: Gezondheidscentrum
              5. Blz. 377 WIZ fiche 1I Werkzoekenden naar werk in de regio
              6. Blz. 378 WIZ fiche 1J Aardgasvrije wijken
        12. Blz. 379 4.12 Wet open overheid (Woo)
          1. Blz. 380 4.12 Paragraaf Wet open overheid (Woo)
      5. Blz. 381 Jaarrekening 2024
        1. Blz. 382 5.1 Balans
          1. Blz. 383 Activa
          2. Blz. 384 Passiva
        2. Blz. 385 5.2 Overzicht van baten en lasten over het verslagjaar
          1. Blz. 386 5.2 Overzicht van baten en lasten over het verslagjaar
          2. Blz. 387 Totaal algemene dekkingsmiddelen
          3. Blz. 388 Overhead, onvoorzien, vpb
          4. Blz. 389 Gerealiseerd resultaat totaal saldo van baten en lasten
          5. Blz. 390 Mutaties reserves per programma
          6. Blz. 391 Gerealiseerd resultaat
        3. Blz. 392 5.3 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 393 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        4. Blz. 394 5.4 Toelichtingen op de balans
          1. Blz. 395 Vaste activa
            1. Blz. 396 Vaste activa
            2. Blz. 397 Immateriële vaste activa
              1. Blz. 398 Immateriële vaste activa
            3. Blz. 399 Materiële vaste activa
              1. Blz. 400 Materiële vaste activa
              2. Blz. 401 Onderverdeling nut investeringen
              3. Blz. 402 Toelichting op mutaties materiële vaste activa
              4. Blz. 403 Grond-, weg- en waterbouwkundige werken
              5. Blz. 404 Vervoermiddelen
              6. Blz. 405 Machines, apparaten en installaties
              7. Blz. 406 Overige materiële vaste activa
              8. Blz. 407 Warme gronden
            4. Blz. 408 Financiële vaste activa
              1. Blz. 409 Financiële vaste activa
              2. Blz. 410 Kapitaalverstrekkingen
              3. Blz. 411 Leningen aan overige verbonden partijen en overige langlopende leningen
              4. Blz. 412 Overige uitzettingen met een rentetypische looptijd van één jaar of langer
          2. Blz. 413 Vlottende activa
            1. Blz. 414 Vlottende activa
            2. Blz. 415 Voorraden
              1. Blz. 416 Voorraden
              2. Blz. 417 Uitgangspunten grexen
              3. Blz. 418 Uitgangspunten
              4. Blz. 419 Onderhanden werk
              5. Blz. 420 Specificatie voorziening grondexploitaties
            3. Blz. 421 Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
              1. Blz. 422 Uitzettingen
            4. Blz. 423 Liquide middelen
              1. Blz. 424 Liquide middelen
            5. Blz. 425 Overlopende activa
              1. Blz. 426 Overlopende activa
          3. Blz. 427 Vaste passiva
            1. Blz. 428 Eigen vermogen
              1. Blz. 429 Eigen Vermogen
              2. Blz. 430 Algemene reserve
              3. Blz. 431 Specifieke opbouw algemene reserve
              4. Blz. 432 Bestemmingsreserve
              5. Blz. 433 Reserve grondexploitatie
              6. Blz. 434 Reserve bomruimingen
              7. Blz. 435 Reserve sociaal domein
              8. Blz. 436 Reserve centrumtaken
              9. Blz. 437 Reserve frictiekosten algemeen
              10. Blz. 438 Reserve revitalisering accommodaties
              11. Blz. 439 Reserve geluidsaneringen
              12. Blz. 440 Reserve maritiem en/of cultureel historische evenementen/activiteiten
              13. Blz. 441 Reserve Wind in de zeilen
              14. Blz. 442 Reserve organisatie doorontwikkeling
              15. Blz. 443 Reserve transitievisie
              16. Blz. 444 Reserve Visserijkade
              17. Blz. 445 Reserve GBE Aqua
              18. Blz. 446 Reserve degeneratievergoeding glasvezel
              19. Blz. 447 Reserve omgevingswet
              20. Blz. 448 Reserve stadslandgoed Nieuwerve
              21. Blz. 449 Reserve opvang vluchtelingen
              22. Blz. 450 Reserve budgetoverhevelingen
              23. Blz. 451 Reserve kapitaallasten
              24. Blz. 452 Reserve investeringsfonds sociaal domein
              25. Blz. 453 Reserve regiobudget centrumtaken
              26. Blz. 454 Reserve kapitaallasten programma
              27. Blz. 455 Reserve doorcentralisatie beschermd wonen
              28. Blz. 456 Reserve aanloopverliezen Machinefabriek
              29. Blz. 457 Reserve culturele invulling machinefabriek
              30. Blz. 458 Nog te bestemmen resultaat
            2. Blz. 459 Voorzieningen
              1. Blz. 460 Voorzieningen
              2. Blz. 461 Verliesvoorziening grondexploitaties
              3. Blz. 462 Voorziening APPA (Ambtelijke Pensioenen Politieke Ambtsdragers)
              4. Blz. 463 Voorziening spaarverlof
              5. Blz. 464 Voorziening wachtgeld oud-bestuurders
              6. Blz. 465 Voorziening achterstallig onderhoud
              7. Blz. 466 Voorziening leges
              8. Blz. 467 Tariefegalisatievoorziening GRP
              9. Blz. 468 Voorziening Regeling Vervroegd Uittreden (RVU)
              10. Blz. 469 Voorziening precario kabels en leidingen
              11. Blz. 470 Voorziening frictiekosten voormalige bibliotheek
              12. Blz. 471 Egalisatievoorziening afval
              13. Blz. 472 Voorziening groot onderhoud accommodaties en kades
              14. Blz. 473 Voorziening regiobudget Centrumtaken
            3. Blz. 474 Vaste schulden met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer
              1. Blz. 475 Vaste schulden met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer
            4. Blz. 476 Vaste passiva
          4. Blz. 477 Vlottende passiva
            1. Blz. 478 Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
              1. Blz. 479 Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
            2. Blz. 480 Overlopende passiva
              1. Blz. 481 Overlopende passiva
              2. Blz. 482 Voorschotbedragen Rijk
          5. Blz. 483 Gewaarborgde geldleningen
            1. Blz. 484 Gewaarborgde geldleningen
          6. Blz. 485 Overige rechten en verplichtingen, niet in de balans opgenomen
            1. Blz. 486 Overige rechten en verplichtingen, niet in de balans opgenomen
          7. Blz. 487 Gebeurtenissen na balansdatum
            1. Blz. 488 Gebeurtenissen na balansdatum
        5. Blz. 489 5.5 Overzicht incidentele baten en lasten
          1. Blz. 490 5.5 Overzicht incidentele baten en lasten
        6. Blz. 491 5.6 Onvoorziene uitgaven en Wet Normering Topinkomens (WNT)
          1. Blz. 492 Onvoorziene uitgaven
          2. Blz. 493 Wet Normering Topinkomens (WNT)
        7. Blz. 494 5.7 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 495 5.7.1 Toelichting programma leefbaarheid
            1. Blz. 496 Overzicht taakvelden programma leefbaarheid
            2. Blz. 497 Mutaties reserves programma leefbaarheid
            3. Blz. 498 Toelichting taakveld 0.63 Parkeerbelasting
            4. Blz. 499 Toelichting taakveld 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
            5. Blz. 500 Toelichting taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid
            6. Blz. 501 Toelichting taakveld 2.1 Verkeer en vervoer
            7. Blz. 502 Toelichting taakveld 2.2 Parkeren
            8. Blz. 503 Toelichting taakveld 2.3 Recreatieve havens
            9. Blz. 504 Toelichting taakveld 2.4 Economische havens en waterwegen
            10. Blz. 505 Toelichting taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting
            11. Blz. 506 Toelichting taakveld 5.2 Sportaccommodaties
            12. Blz. 507 Toelichting taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
            13. Blz. 508 Toelichting taakveld 7.2 Riolering
            14. Blz. 509 Toelichting taakveld 7.3 Afval
            15. Blz. 510 Toelichting taakveld 7.4 Milieubeheer
            16. Blz. 511 Toelichting taakveld 7.5 Begraafplaatsen en crematoria
            17. Blz. 512 Toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves P1
          2. Blz. 513 5.7.2 Toelichting programma aantrekkelijke stad
            1. Blz. 514 Overzicht taakvelden programma aantrekkelijke stad
            2. Blz. 515 Mutaties reserves programma aantrekkelijke stad
            3. Blz. 516 Toelichting taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
            4. Blz. 517 Toelichting taakveld 3.1 Economische ontwikkeling
            5. Blz. 518 Toelichting taakveld 3.2 Bedrijvenloket en bedr.regeling
            6. Blz. 519 Toelichting taakveld 3.3 Bedrijvenloket en bedr.regeling
            7. Blz. 520 Toelichting taakveld 3.4 Economische promotie
            8. Blz. 521 Toelichting taakveld 5.3 Cultuurpresent, prod .en -part.
            9. Blz. 522 Toelichting taakveld 5.4 Musea
            10. Blz. 523 Toelichting taakveld 5.5 Cultureel erfgoed
            11. Blz. 524 Toelichting taakveld 5.6 Media
            12. Blz. 525 Toelichting taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening
            13. Blz. 526 Toelichting taakveld 8.2 Grondexpl. (niet bedrijventerr.)
            14. Blz. 527 Toelichting taakveld 8.3 Wonen en bouwen
            15. Blz. 528 Toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves P2
          3. Blz. 529 5.7.3 Toelichting programma sociale samenhang
            1. Blz. 530 Overzicht taakvelden programma sociale samenhang
            2. Blz. 531 Mutaties reserves programma sociale samenhang
            3. Blz. 532 Toelichting taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
            4. Blz. 533 Toelichting taakveld 5.1 Sportbeleid en activering
            5. Blz. 534 Toelichting taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
            6. Blz. 535 Toelichting taakveld 6.2 Wijkteams
            7. Blz. 536 Toelichting taakveld 6.3 Inkomensregelingen
            8. Blz. 537 Toelichting taakveld 6.4 Begeleide participatie
            9. Blz. 538 Toelichting taakveld 6.6 Maatwerkvoorziening (WMO)
            10. Blz. 539 Toelichting taakveld 6.71a Huishoudelijke hulp (WMO) 6.71b Begeleiding (WMO) en 6.71c Dagbesteding (WMO)
            11. Blz. 540 Toelichting taakveld 6.71b Begeleiding (WMO)
            12. Blz. 541 Toelichting taakveld 6.71c Dagbesteding (WMO)
            13. Blz. 542 Toelichting taakveld 6.72a Jeugdhulp begeleiding
            14. Blz. 543 Toelichting taakveld 6.72b Jeugdhulp behandeling
            15. Blz. 544 Toelichting taakveld 6.72c Jeugdhulp dagbesteding
            16. Blz. 545 Toelichting taakveld 6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig
            17. Blz. 546 Toelichting taakveld 6.73a Pleegzorg
            18. Blz. 547 Toelichting taakveld 6.73b Gezingsgericht
            19. Blz. 548 Toelichting taakveld 6.73c Jeugdhulp met verblijf overig
            20. Blz. 549 Toelichting taakveld 6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf
            21. Blz. 550 Toelichting taakveld 6.74c Gesloten plaatsing
            22. Blz. 551 Toelichting taakveld 6.81a Beschermd wonen (WMO)
            23. Blz. 552 Toelichting taakveld 6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)
            24. Blz. 553 Toelichting taakveld 6.82a Jeugdbescherming
            25. Blz. 554 Toelichting taakveld 6.82b Jeugdreclassering
            26. Blz. 555 Toelichting taakveld 7.1 Volksgezondheid
            27. Blz. 556 Toelichting taakveld 7.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf
            28. Blz. 557 Toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves P1
          4. Blz. 558 5.7.4 Toelichting programma bestuur
            1. Blz. 559 Overzicht taakvelden programma bestuur
            2. Blz. 560 Mutaties reserves programma bestuur
            3. Blz. 561 Toelichting taakveld 0.1 Bestuur
            4. Blz. 562 Toelichting taakveld 0.11 Resultaat van de rekening
            5. Blz. 563 Toelichting taakveld 0.2 Burgerzaken
            6. Blz. 564 Toelichting taakveld 0.8 Overige baten en lasten
            7. Blz. 565 Toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves P4
          5. Blz. 566 5.7.5 Toelichting overhead
            1. Blz. 567 Overzicht taakvelden programma overhead
            2. Blz. 568 Mutaties reserves programma overhead
            3. Blz. 569 Toelichting taakveld 0.4 Overhead
            4. Blz. 570 Toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves P5
          6. Blz. 571 5.7.6 Toelichting algemene dekkingsmiddelen
            1. Blz. 572 Overzicht taakvelden programma algemene dekkingsmiddelen
            2. Blz. 573 Mutaties reserves programma algemene dekkingsmiddelen
            3. Blz. 574 Toelichting taakveld 0.5 Treasury
            4. Blz. 575 Toelichting taakveld 0.61 OZB woningen
            5. Blz. 576 Toelichting taakveld 0.62 OZB niet-woningen
            6. Blz. 577 Toelichting taakveld 0.64 Belastingen overig
            7. Blz. 578 Toelichting taakveld 0.7 Uitkering gemeentefonds
            8. Blz. 579 Toelichting taakveld 3.4 economische promotie
            9. Blz. 580 Toelichting taakveld 0.10 mutaties reserves P6
        8. Blz. 581 5.8 Begrotingsrechtmatigheid
          1. Blz. 582 5.8.1 Inleiding
          2. Blz. 583 5.8.2 Begrotingsrechtmatigheid programma's
          3. Blz. 584 Lasten
          4. Blz. 585 Toelichting overschrijding lasten
          5. Blz. 586 Baten
          6. Blz. 587 Toelichting onderschrijding baten
          7. Blz. 588 5.8.3 Begrotingsrechtmatigheid investeringen
          8. Blz. 589 Investeringen
          9. Blz. 590 Toelichting overschrijding investeringen
        9. Blz. 591 5.9 Overzicht van gerealiseerde baten en lasten per taakveld
          1. Blz. 592 Overzicht van gerealiseerde baten en lasten per taakveld
        10. Blz. 593 5.10 Verdelingsprincipe taakvelden
          1. Blz. 594 5.10 Verdelingsprincipe taakvelden
        11. Blz. 595 5.11 SiSa bijlage
          1. Blz. 596 SiSa bijlage
        12. Blz. 597 5.12 Rechtmatigheidsverantwoording van het college van burgemeester en wethouders
          1. Blz. 598 Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
        13. Blz. 599 5.13 Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
          1. Blz. 600 CV
        14. Blz. 601 5.14 Ondertekening jaarrekening
          1. Blz. 602 7. Ondertekening jaarrekening
    2. Uitvoeringsmaatregelen
    3. Overzicht
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap