Omschrijving (toelichting)
Het gerealiseerde resultaat over het verslagjaar bedraagt € 355.314 voordelig ten opzichte van een begroot resultaat van € 1,5 miljoen negatief. Hieronder lichten wij de afwijkingen toe met invloed op het resultaat welke groter zijn dan € 500.000 op het taakveld. In hoofdstuk 5.7. is een meer gedetailleerde toelichting op de financiële afwijkingen ten opzichte van de van de begroting opgenomen In grote lijnen is opbouw van het resultaat over 2024 als volgt.
1. Begrotingssaldo
Na de 2e bestuursrapportage 2024 en de 2e herziening grondexploitaties 2024 rapporteerden we een negatief begrotingsresultaat van afgerond € 1.492.000.
2. Taakveld 2.1. Verkeer en vervoer
Hogere kapitaallasten (€ 283.000): In de 1e bestuursrapportage zijn de geraamde afschrijvingen van een aantal investeringen afgeraamd omdat de inschatting toen was dat deze nog in uitvoering waren. Bij het opstellen van de jaarrekening bleek dat een aantal van die investeringen toch al in 2023 in gebruik zijn genomen en er dus in 2024 wel op moet worden afgeschreven. Dit geeft een éénmalig nadelig verschil.
Hogere onderhoudskosten bruggen (€ 287.000): Het onderhoud van onder andere de Sloebrug en de Dokbrug wordt uitgevoerd door de Provincie Zeeland. In 2024 was het onderhoud hoger dan verwacht.
Project uitrol glasvezelnetwerk (€ 211.000): Eind 2023 brachten we leges in rekening voor de aanleg van glasvezel in onze gemeente. Dit jaar bleek dat dit onjuist was verstuurd. Deze leges waren namelijk al in eerdere jaren gefactureerd.
Hogere electriciteitskosten (€ 192.000): We ontvingen eind 2024 een nafacturatie van elektriciteitskosten voor de openbare verlichting.
3. Taakveld 5.1 Sportbeleid en activering
Het voordeel is voornamelijk ontstaan op het onderdeel zwembad. De overgang naar de nieuwe exploitant heeft geleid tot discussies over de meerjarenonderhoudsplan (MJOP) voor het zwembad, waardoor er geen uitgaven in 2024 zijn gedaan. De onderhandelingen over het MJOP Zwembad lopen nog in 2025. In 2024 is daarmee een incidenteel voordeel behaald. Voor 2025 zal duidelijkheid komen in het MJOP Zwembad.
4. Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Op dit taakveld is voornamelijk een voordeel ontstaan van € 344.000 op het plan van aanpak artikel 12. Dit komt met name door lagere lasten voor advieskosten omdat nog niet alle initiatieven konden worden opgestart.
5. Taakveld 6.3 Inkomensregeling
Lagere kosten jeugdsport (€ 103.000): Dit wordt veroorzaakt door lagere kosten voor het Jeugdfonds Sport & Cultuur. In 2024 zijn er 537 aanvragen voor het Jeugdfonds Sport & Cultuur goedgekeurd en verstrekt. Dit is lager dan de verwachting van 600 aanvragen per jaar.
Lagere uitkeringslasten (€ 179.000): Het voordeel is ontstaan doordat er meer plaatsingen op werk zijn dan begroot bij Orionis Walcheren. Deze hogere uitstroom leidt tot lagere uitkeringslasten. Daarnaast was de Rijksvergoeding voor de gebundelde uitkering (BUIG uitkering) hoger.
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO) (€ 135.000): Het voordeel is een gevolg van de afrekening van deze regeling over oude jaren.
6. Taakveld 6.4 Begeleide participatie
Lagere kosten Participatiewet (€ 807.000): Het overschot komt door met name verbeteringen van het BUIG saldo en het rendement van het Werkleerbedrijf. Daarnaast was er een overschot op de Rijksbijdrage ten behoeve van de energietoeslag ad € 380.000.
Orionis Walcheren (€ 295.000): De verstrekte energietoeslagen zijn € 170.000 lager dan begroot. Daarnaast waren de uitvoeringskosten leefgeld Oekraïne van € 125.00 dubbel opgenomen.
7. Taakveld 0.1 Bestuur
Hogere kosten wethouderspensioen (€ 747.000): De hogere kosten zijn een gevolg van een daling in rekenrente, 2024 (2,33%) tegen 2023 (3,16%) en een stijging van de pensioenrechten.
8. Taakveld 0.4 Overhead
Hogere kosten ziekteverzuim (€ 579.000): We hadden in 2024 een hoger aantal langdurig zieken, waardoor we additioneel hebben moeten inhuren ter vervanging.
Hogere verlofsaldo (€ 484.000): Het totale verlofsaldo steeg in 2024, dit is het gevolg van het niet-wettelijk verlofsaldo dat in zijn totaliteit is toegenomen. Deze dotatie aan de voorziening is niet begroot.
Lagere opleidingskosten (€ 205.000) : Binnen de organisatie is er geïnvesteerd in training en opleidingen. Door een prioriteit in taken zijn een aantal (organisatiebrede) opleidingen niet gevolgd.
Terugbetaling belastingdienst (€ 180.000): Er heeft een een boekenonderzoek btw-compensatiefonds (BCF)/BTW over het jaar 2018 en een BTW- audit over de jaren 2019-2021 plaatsgevonden. De hieruit volgende correcties op de oorspronkelijk ingediende aangiften BTW heeft als gevolg een terugbetaling aan de belastingdienst.
9. Taakveld 0.7 Uitkering gemeentefonds
Op basis van de aanpassing van diverse maatstaven hebben we in 2024 over de jaren 2022 en 2023 in totaal € 326.000 extra ontvangen. Daarnaast is in de decembercirculaire 2024 een bedrag van € 357.000 ontvangen.
10. Overige verschillen
Bovenstaand hebben we de verschillen van groter dan € 500.000 toegelicht per taakveld. Voor een uitgebreidere toelichting en voor een toelichting op de overige verschillen verwijzen we u naar de toelichtingen per programma zoals opgenomen in hoofdstuk 5.7. Zoals bijvoorbeeld op het taakveld 4.2. onderhuisvesting lichten we de extra kosten op de bouw van de Tweemaster en de Parelburcht toe.