Sitemap

  1. Blz. 1 Bestuursrapportage 2025
    1. Blz. 2 Hoofdstuk
      1. Blz. 3 Inleiding
        1. Blz. 4 1. Inleiding
          1. Blz. 5 1. Inleiding
          2. Blz. 6 1.1 Leeswijzer
      2. Blz. 7 Financiële resultaat / begrotingssaldo
        1. Blz. 8 2.1 Inleiding
          1. Blz. 9 2.1 Inleiding
        2. Blz. 10 2.2 Resultaten bestuursrapportage 2025
          1. Blz. 11 2.2 Resultaten 1e bestuursrapportage 2023
        3. Blz. 12 2.3 Begrotingssaldo
          1. Blz. 13 2.3 Begrotingssaldo
        4. Blz. 14 2.4 Resultaten per programma
          1. Blz. 15 2.2 Resultaten 1e bestuursrapportage 2024
        5. Blz. 16 2.4.1 Programma Leefbaarheid
          1. Blz. 17 2.3.1 Tabel
          2. Blz. 18 1.1 Parkeeropbrengsten maaiveld en parkeergarage Scheldeplein
          3. Blz. 19 1.2 Toezicht bulk terminal zeeland
          4. Blz. 20 1.3 Leges glasvezel
          5. Blz. 21 1.4 Begraafopbrengsten
          6. Blz. 22 1.5 Huur De Combinatie
          7. Blz. 23 1.6 Stelpost kapitaallasten artikel 12
          8. Blz. 24 1.7 Inzet werkontwikkelbedrijf
          9. Blz. 25 1.8 Afschrijvings- en rentelasten
          10. Blz. 26 1.9 Reserve Aanloopverliezen Machinefabriek
          11. Blz. 27 1.10 Lasten specifieke uitkeringen (SPUK's)
          12. Blz. 28 1.11 Samenwerkingsovereenkomst l'escaut
          13. Blz. 29 1.12 Openbaar groen De Combinatie
          14. Blz. 30 1.13 Schuitvaartgracht
        6. Blz. 31 2.4.2 Programma Aantrekkelijke stad
          1. Blz. 32 2.3.2 Tabel
          2. Blz. 33 2.1 Kermis 2025
          3. Blz. 34 2.2 Renovatie vuurtoren Keizersbolwerk
          4. Blz. 35 2.3 Nieuwbouw Stadsbeheer
          5. Blz. 36 2.4 Afschrijvings- en rentelasten
          6. Blz. 37 2.5 Verstedelijkingsstrategie
          7. Blz. 38 2.6 Provinciale middelen regioarrangement
          8. Blz. 39 2.7 Dividend ZEH
          9. Blz. 40 2.8 Bereikbaarheid Stationsgebied
          10. Blz. 41 2.9 Exploitatievoordeel af te stoten panden
        7. Blz. 42 2.4.3 Programma Sociale samenhang
          1. Blz. 43 2.3.3 Tabel
          2. Blz. 44 3.1 GGZ vervoer
          3. Blz. 45 3.2 Inspecties kinderopvanglocaties
          4. Blz. 46 3.3 Jeugd afrekening 2024
          5. Blz. 47 3.4 Jeugd prognose 2025
          6. Blz. 48 3.5 Project Statushouders
          7. Blz. 49 3.6 Woonvoorzieningen
          8. Blz. 50 3.7 Vervoersvoorzieningen
          9. Blz. 51 3.8 Hulpmiddelen WMO
          10. Blz. 52 3.9 Buurtbedrijf
          11. Blz. 53 3.10 Project zorgwachtlijsten
          12. Blz. 54 3.11 Taakstelling Sociaal Domein
          13. Blz. 55 3.12 Taakstelling accommodaties
          14. Blz. 56 3.13 Specifieke uitkeringen (SPUK's)
          15. Blz. 57 3.14 Lokale preventiemiddelen
          16. Blz. 58 3.15 Pilot SROI
          17. Blz. 59 3.16 Leefbaarheid Nollebos en Arsenaal
        8. Blz. 60 2.4.4 Programma Bestuur
          1. Blz. 61 2.3.4 Tabel
          2. Blz. 62 4.1 Reisdocumentenpiek
          3. Blz. 63 4.2 Onkostenvergoeding raadsleden
          4. Blz. 64 4.3 Exit artikel 12-onderzoek
          5. Blz. 65 4.4 Afschrijvings- en rentelasten
          6. Blz. 66 4.5 Wet Open Overheid
          7. Blz. 67 4.6 Nollebos Arsenaal
          8. Blz. 68 4.7 Stationsgebied
        9. Blz. 69 2.4.5 Overhead
          1. Blz. 70 2.3.5 Tabel
          2. Blz. 71 5.1 MS Teams adoptie
          3. Blz. 72 5.2 Nieuwbouw stadsbeheer
          4. Blz. 73 5.3 Digitalisering bouwarchief
          5. Blz. 74 5.4 Koelwaterleidingwerk en pompen Stadhuis
          6. Blz. 75 5.5 Afschrijvings- rentelasten
          7. Blz. 76 5.6 Personeelskosten VTH
          8. Blz. 77 5.7 Ontwikkelopgave financiële bedrijfsvoering
          9. Blz. 78 5.8 Ziekteverzuim
          10. Blz. 79 5.9 SPUK Preventie met gezag
          11. Blz. 80 5.10 Software kosten
          12. Blz. 81 5.11 Regeling voor vervroegd uittreden
        10. Blz. 82 2.4.6 Algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 83 2.3.6 Tabel
          2. Blz. 84 6.1 Decembercirculaire 2024
          3. Blz. 85 6.2 Voorjaarsnota 2025
          4. Blz. 86 6.3 Rentelasten
          5. Blz. 87 6.4 Dividend ZEH
          6. Blz. 88 6.5 Schuitvaartgracht
      3. Blz. 89 Uitkeringen gemeentefonds
        1. Blz. 90 3. Uitkeringen gemeentefonds
          1. Blz. 91 Decembercirculaire 2024 en Voorjaarsnota 2025
          2. Blz. 92 Decembercirculaire 2024
          3. Blz. 93 Voorjaarsnota 2025
      4. Blz. 94 Risico's
        1. Blz. 95 4. Risico's
          1. Blz. 96 Risico's
      5. Blz. 97 Programma's
        1. Blz. 98 5.1 Programma Leefbaarheid
          1. Blz. 99 Mijlpalen Leefbaarheid
          2. Blz. 100 Dashboard verwijderen
          3. Blz. 101 5.1.1 Openbare orde en veiligheid
            1. Blz. 102 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 103 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Openbare orde en veiligheid?
                1. Blz. 104 Een zichtbaar ingezette daling van het aantal overlastmeldingen van mensen met 'onbegrepen' gedrag.
                2. Blz. 105 Een zichtbaar ingezette daling van het aantal jeugdoverlastmeldingen.
              2. Blz. 106 Wat zijn de belangrijkste activiteiten voor het thema Openbare orde en veiligheid?
          4. Blz. 107 5.1.2 Verkeer en vervoer
            1. Blz. 108 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 109 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Verkeer en vervoer?
                1. Blz. 110 Percentage van kilometers wegen waar men 50 km/u mag rijden.
                2. Blz. 111 Aantal laadpalen in de gemeente.
                3. Blz. 112 Aantal minuten dat men kwijt is om op de fiets van Paauwenburg en Souburg-Noord tot het centrum te komen (wijken met grootste afstand tot centrum, daarmee maatgevend i.r.t. fietsnetwerk).
                4. Blz. 113 Aantal minuten dat men kwijt is om per auto vanuit de Bloemenbuurt op de A58 te komen.
                5. Blz. 114 Aantal parkeerplaatsen dat is omgevormd naar groen.
              2. Blz. 115 Wat zijn de belangrijkste activiteiten voor het thema Verkeer en vervoer?
                1. Blz. 116 Programma Mobiliteit en Parkeerbeleidsplan uitwerken.
          5. Blz. 117 5.1.3 Circulair
            1. Blz. 118 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 119 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Circulair?
              2. Blz. 120 Wat zijn de belangrijkste activiteiten voor het thema Circulair?
          6. Blz. 121 5.1.4 Duurzaamheid
            1. Blz. 122 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 123 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Duurzaamheid?
              2. Blz. 124 Wat zijn de belangrijkste activiteiten voor het thema Duurzaamheid?
                1. Blz. 125 Vergroenen van schoolpleinen en openbare buitenruimte
        2. Blz. 126 5.2 Programma Aantrekkelijke Stad
          1. Blz. 127 Mijlpalen Aantrekkelijke stad
          2. Blz. 128 Dashboard
          3. Blz. 129 5.2.1 Economische promotie
            1. Blz. 130 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 131 Impact en het bereik van evenementen vergroten zodat dit bijdraagt aan een levendige en aantrekkelijke stad.
              2. Blz. 132 In balans brengen van de bevolkingssamenstelling, onder meer door imago versterking.
                1. Blz. 133 Ontwikkeling Vlissingen kalender
              3. Blz. 134 Versterking van de stedelijke economie, onder meer door imago versterking.
          4. Blz. 135 5.2.2 Economische ontwikkeling
            1. Blz. 136 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 137 Bevorderen van een gevarieerd en kwalitatief binnenstadsaanbod met beleving en evenementen (in samenwerking met stakeholders)
              2. Blz. 138 Een aantrekkelijke gemeente voor bewoners, studenten en bezoekers, waar evenementen zorgen voor reuring en dynamiek.
              3. Blz. 139 Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en (kennis)instellingen op de Kenniswerf om te komen tot een Hotspot voor Delta Innovatie (HDI).
                1. Blz. 140 Opstellen Kennis & Innovatieagenda Hotspot Delta Innovatie
              4. Blz. 141 Een kwaliteitsimpuls geven aan het stationsgebied. Daarbij verbeteren we de aansluiting op en bereikbaarheid van de Kenniswerf en binnenstad. Het stationsgebied gaat functioneren als motor voor economische groei.
              5. Blz. 142 Toekomstbestendig en aantrekkelijk vestigingsklimaat op bedrijventerreinen.
          5. Blz. 143 5.2.3 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
            1. Blz. 144 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
          6. Blz. 145 5.2.4 Cultuur
            1. Blz. 146 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 147 Verbreding en versterking cultureel aanbod in Vlissingen, vertaald in onder meer een cultureel programma in de Machinefabriek op het Scheldekwartier.
          7. Blz. 148 5.2.5 Wonen en bouwen
            1. Blz. 149 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 150 Kleinschalige complexgewijze huisvesting van internationale werknemers.
                1. Blz. 151 We stellen beleid vast voor de complexgewijze huisvesting van internationale werknemers
              2. Blz. 152 Uitbreiding van het woningaanbod in Ritthem.
              3. Blz. 153 We gebruiken de wettelijke mogelijkheden om woningen beschikbaar te stellen aan (jonge) inwoners met een sociale en/of economische binding aan Vlissingen.
                1. Blz. 154 Vaststellen Huisvestigingsverordening
              4. Blz. 155 We willen dat ook mensen die zorg en/of ondersteuning nodig hebben, aantrekkelijk, en waar mogelijk zelfstandig, kunnen wonen en verblijven in Vlissingen.
                1. Blz. 156 (Wettelijk verplichte) woonzorgvisie
          8. Blz. 157 5.2.6 Ruimtelijke ordening
            1. Blz. 158 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 159 Een door de inwoners gedragen herinrichting van de ‘Karolingische Burg’ in Oost-Souburg.
              2. Blz. 160 Een ruimtelijk, maatschappelijk en economisch verantwoorde invulling van het Nollebos Westduinpark op basis van het in 2021 vastgestelde streefbeeld.
              3. Blz. 161 Het op ruimtelijk, maatschappelijk en economisch verantwoorde wijze vestigen van het Justitieel Complex Vlissingen (JCV), ingepast in het Stadslandgoed.
              4. Blz. 162 Het Stadslandgoed inrichten op een ruimtelijk, maatschappelijk en economische verantwoorde wijze.
                1. Blz. 163 Financiering en realisatie van het Stadslandsgoed
          9. Blz. 164 5.2.7 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
            1. Blz. 165 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
          10. Blz. 166 5.2.8 Continue taken
            1. Blz. 167 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 168 Continue taken
                1. Blz. 169 Ontwikkelen van een Augmented Reality Tour
                2. Blz. 170 Uitvoering geven aan het Volkshuisvestingsprogramma Vlissingen 2024-2028
        3. Blz. 171 5.3 Programma Sociale Samenhang
          1. Blz. 172 Mijlpalen Sociale samenhang
          2. Blz. 173 Dashboard
          3. Blz. 174 5.3.1 Toekomstbestendig en betaalbaar sociaal domein
            1. Blz. 175 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 176 Een betaalbaar en duurzaam aanbod van zorg en ondersteuning.
              2. Blz. 177 Een kwalitatieve analyse van de huidige situatie en trends om beleid met meer focus vorm te geven in het sociaal domein.
              3. Blz. 178 Een toekomstbestendige inrichting van het sociaal domein.
          4. Blz. 179 5.3.2 Onderwijs en leerling zaken
            1. Blz. 180 Onderwijs en leerling zaken
            2. Blz. 181 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 182 Kinderen en jongeren de kans bieden om zich optimaal te ontwikkelen en op te groeien tot zelfredzame inwoners.
          5. Blz. 183 5.3.3 Sportbeleid en activering
            1. Blz. 184 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 185 Gezonde en vitale inwoners.
          6. Blz. 186 5.3.4 Wet inburgering
            1. Blz. 187 Wet inburgering
            2. Blz. 188 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 189 Inburgeraars nemen volwaardig deel aan onze maatschappij.
          7. Blz. 190 5.3.5 Preventie, vroegsignalering en toegang sociaal domein
            1. Blz. 191 Preventie, vroegsignalering en toegang sociaal domein
            2. Blz. 192 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 193 Preventie efficiënter en effectiever in de eigen woonomgeving organiseren. Daarmee de instroom naar individuele maatwerkvoorzieningen verminderen en voorkomen.
              2. Blz. 194 Inwoners met meerdere problemen ondersteunen, waarbij alle betrokken partijen goed samenwerken en tot een gecoördineerde aanpak komen.
          8. Blz. 195 5.3.6 Werk en inkomensregelingen
            1. Blz. 196 Werk en inkomensregelingen
            2. Blz. 197 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 198 Grip en sturing op de taken die de gemeente heeft gedelegeerd aan Orionis Walcheren door intensivering van de samenwerking en het benutten van bij Orionis beschikbare data.
              2. Blz. 199 Minder huishoudens met problematische schulden.
              3. Blz. 200 Meer statushouders participeren in de samenleving en op de arbeidsmarkt.
          9. Blz. 201 5.3.7 Maatwerkdienstverlening 18+
            1. Blz. 202 Maatwerkdienstverlening 18+
            2. Blz. 203 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 204 De ondersteuning vanuit de Wmo aanvullende zorg blijft in de toekomst beschikbaar voor onze inwoners en betaalbaar voor ons als gemeente.
                1. Blz. 205 Sturen op naleving van de contractafspraken Aanvullende Zorg
              2. Blz. 206 Een verordening die is aangepast in verband met de wetswijziging per 1 januari 2026, waarin het abonnementstarief in de Wmo wordt vervangen door een inkomensafhankelijke eigen bijdrage.
                1. Blz. 207 Voorbereiding invoeren inkomensafhankelijke bijdrage voor Wmo-maatwerkvoorzieningen
              3. Blz. 208 Het opnieuw realiseren van betrouwbaar en kwalitatief goed doelgroepenvervoer voor de inwoners van gemeente Vlissingen.
          10. Blz. 209 5.3.8 Jeugdhulp
            1. Blz. 210 Jeugdhulp
            2. Blz. 211 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 212 Passende, efficiëntere en effectieve ondersteuning aan kwetsbare jeugdigen en gezinnen binnen financieel houdbare kaders.
                1. Blz. 213 Implementeren van innovaties in de zorg en het verlagen van de kosten
          11. Blz. 214 5.3.9 Centrumtaken
            1. Blz. 215 Centrumtaken
            2. Blz. 216 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 217 Verankering en vertaling van landelijk beleid in lokaal visiedocument (doorontwikkeling regiovisie beschermd wonen en opvang in Zeeland 2026-2026).
              2. Blz. 218 Een evenwichtige spreiding van aandachtsgroepen over de regio (Randvoorwaardelijk is de verbinding met wonen).
                1. Blz. 219 Realisatieplan voor Opbouw-, Ombouw-, Afbouw en spreiding MO en BW
                2. Blz. 220 Regionale basismonitoring beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang
          12. Blz. 221 5.3.10 Volksgezondheid
            1. Blz. 222 Volksgezondheid
            2. Blz. 223 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 224 Gezonde en vitale inwoners.
              2. Blz. 225 Kinderen/jongeren de kans bieden om zich optimaal te ontwikkelen met aandacht voor gezin, school en omgeving.
          13. Blz. 226 5.3.11 Lokale inclusie agenda
            1. Blz. 227 Lokale inclusie agenda
            2. Blz. 228 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 229 Een vastgestelde Lokale Inclusie Agenda gericht op een inclusieve samenleving waarin iedereen mee kan meedoen en niemand wordt gediscrimineerd of uitgesloten.
        4. Blz. 230 5.4 Programma Bestuur
          1. Blz. 231 Mijlpalen Bestuur
          2. Blz. 232 Dashboard
          3. Blz. 233 5.4.1 Dienstverlening
            1. Blz. 234 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 235 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Dienstverlening?
                1. Blz. 236 Telefonische dienstverlening
              2. Blz. 237 Wat zijn de belangrijkste activiteiten voor het thema Dienstverlening?
                1. Blz. 238 Jaarlijks integrale klantreizen
          4. Blz. 239 5.4.2 Participatie
            1. Blz. 240 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 241 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Participatie?
              2. Blz. 242 Wat zijn de belangrijkste activiteiten voor het thema Participatie?
                1. Blz. 243 Initiatieven ondersteunen, bekendheid geven aan deze initiatieven en het feit dat wij dit soort initiatieven willen faciliteren
      6. Blz. 244 Paragrafen
        1. Blz. 245 6.1 Majeure projecten
          1. Blz. 246 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 247 Majeur project revitalisering gemeentelijk accommodatiebeleid
              1. Blz. 248 Revitalisering gem. accommodaties: financiën
            2. Blz. 249 Majeur project Scheldekwartier
        2. Blz. 250 6.2 WIZ (Wind in de zeilen)
          1. Blz. 251 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 252 Fiches
        3. Blz. 253 6.3 Taakstelling 2025-2028
          1. Blz. 254 Voortgang taakstelling
      7. Blz. 255 Bijlagen
        1. Blz. 256 Bijlage 1: Reserves & voorzieningen
          1. Blz. 257 Reserves
          2. Blz. 258 Voorzieningen
        2. Blz. 259 Bijlage 2: Kredieten
          1. Blz. 260 Inleiding
          2. Blz. 261 Toelichting overzicht kredieten
          3. Blz. 262 Ophoging kredieten
        3. Blz. 263 Bijlage 3: Begrotingswijzigingen
          1. Blz. 264 16e begrotingswijziging 2025 - voor- en nadelen
          2. Blz. 265 17e Begrotingswijziging 2025 - herschikking budgetten
    2. Uitvoeringsmaatregelen
    3. Overzicht
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap