-
Blz. 1
Bestuursrapportage 2025
-
Blz. 2
Hoofdstuk
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
1. Inleiding
-
Blz. 5
1. Inleiding
-
Blz. 6
1.1 Leeswijzer
-
Blz. 7
Financiële resultaat / begrotingssaldo
-
Blz. 8
2.1 Inleiding
-
Blz. 9
2.1 Inleiding
-
Blz. 10
2.2 Resultaten bestuursrapportage 2025
-
Blz. 11
2.2 Resultaten 1e bestuursrapportage 2023
-
Blz. 12
2.3 Begrotingssaldo
-
Blz. 13
2.3 Begrotingssaldo
-
Blz. 14
2.4 Resultaten per programma
-
Blz. 15
2.2 Resultaten 1e bestuursrapportage 2024
-
Blz. 16
2.4.1 Programma Leefbaarheid
-
Blz. 17
2.3.1 Tabel
-
Blz. 18
1.1 Parkeeropbrengsten maaiveld en parkeergarage Scheldeplein
-
Blz. 19
1.2 Toezicht bulk terminal zeeland
-
Blz. 20
1.3 Leges glasvezel
-
Blz. 21
1.4 Begraafopbrengsten
-
Blz. 22
1.5 Huur De Combinatie
-
Blz. 23
1.6 Stelpost kapitaallasten artikel 12
-
Blz. 24
1.7 Inzet werkontwikkelbedrijf
-
Blz. 25
1.8 Afschrijvings- en rentelasten
-
Blz. 26
1.9 Reserve Aanloopverliezen Machinefabriek
-
Blz. 27
1.10 Lasten specifieke uitkeringen (SPUK's)
-
Blz. 28
1.11 Samenwerkingsovereenkomst l'escaut
-
Blz. 29
1.12 Openbaar groen De Combinatie
-
Blz. 30
1.13 Schuitvaartgracht
-
Blz. 31
2.4.2 Programma Aantrekkelijke stad
-
Blz. 32
2.3.2 Tabel
-
Blz. 33
2.1 Kermis 2025
-
Blz. 34
2.2 Renovatie vuurtoren Keizersbolwerk
-
Blz. 35
2.3 Nieuwbouw Stadsbeheer
-
Blz. 36
2.4 Afschrijvings- en rentelasten
-
Blz. 37
2.5 Verstedelijkingsstrategie
-
Blz. 38
2.6 Provinciale middelen regioarrangement
-
Blz. 39
2.7 Dividend ZEH
-
Blz. 40
2.8 Bereikbaarheid Stationsgebied
-
Blz. 41
2.9 Exploitatievoordeel af te stoten panden
-
Blz. 42
2.4.3 Programma Sociale samenhang
-
Blz. 43
2.3.3 Tabel
-
Blz. 44
3.1 GGZ vervoer
-
Blz. 45
3.2 Inspecties kinderopvanglocaties
-
Blz. 46
3.3 Jeugd afrekening 2024
-
Blz. 47
3.4 Jeugd prognose 2025
-
Blz. 48
3.5 Project Statushouders
-
Blz. 49
3.6 Woonvoorzieningen
-
Blz. 50
3.7 Vervoersvoorzieningen
-
Blz. 51
3.8 Hulpmiddelen WMO
-
Blz. 52
3.9 Buurtbedrijf
-
Blz. 53
3.10 Project zorgwachtlijsten
-
Blz. 54
3.11 Taakstelling Sociaal Domein
-
Blz. 55
3.12 Taakstelling accommodaties
-
Blz. 56
3.13 Specifieke uitkeringen (SPUK's)
-
Blz. 57
3.14 Lokale preventiemiddelen
-
Blz. 58
3.15 Pilot SROI
-
Blz. 59
3.16 Leefbaarheid Nollebos en Arsenaal
-
Blz. 60
2.4.4 Programma Bestuur
-
Blz. 61
2.3.4 Tabel
-
Blz. 62
4.1 Reisdocumentenpiek
-
Blz. 63
4.2 Onkostenvergoeding raadsleden
-
Blz. 64
4.3 Exit artikel 12-onderzoek
-
Blz. 65
4.4 Afschrijvings- en rentelasten
-
Blz. 66
4.5 Wet Open Overheid
-
Blz. 67
4.6 Nollebos Arsenaal
-
Blz. 68
4.7 Stationsgebied
-
Blz. 69
2.4.5 Overhead
-
Blz. 70
2.3.5 Tabel
-
Blz. 71
5.1 MS Teams adoptie
-
Blz. 72
5.2 Nieuwbouw stadsbeheer
-
Blz. 73
5.3 Digitalisering bouwarchief
-
Blz. 74
5.4 Koelwaterleidingwerk en pompen Stadhuis
-
Blz. 75
5.5 Afschrijvings- rentelasten
-
Blz. 76
5.6 Personeelskosten VTH
-
Blz. 77
5.7 Ontwikkelopgave financiële bedrijfsvoering
-
Blz. 78
5.8 Ziekteverzuim
-
Blz. 79
5.9 SPUK Preventie met gezag
-
Blz. 80
5.10 Software kosten
-
Blz. 81
5.11 Regeling voor vervroegd uittreden
-
Blz. 82
2.4.6 Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 83
2.3.6 Tabel
-
Blz. 84
6.1 Decembercirculaire 2024
-
Blz. 85
6.2 Voorjaarsnota 2025
-
Blz. 86
6.3 Rentelasten
-
Blz. 87
6.4 Dividend ZEH
-
Blz. 88
6.5 Schuitvaartgracht
-
Blz. 89
Uitkeringen gemeentefonds
-
Blz. 90
3. Uitkeringen gemeentefonds
-
Blz. 91
Decembercirculaire 2024 en Voorjaarsnota 2025
-
Blz. 92
Decembercirculaire 2024
-
Blz. 93
Voorjaarsnota 2025
-
Blz. 94
Risico's
-
Blz. 95
4. Risico's
-
Blz. 96
Risico's
-
Blz. 97
Programma's
-
Blz. 98
5.1 Programma Leefbaarheid
-
Blz. 99
Mijlpalen Leefbaarheid
-
Blz. 100
Dashboard verwijderen
-
Blz. 101
5.1.1 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 102
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 103
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Openbare orde en veiligheid?
-
Blz. 104
Een zichtbaar ingezette daling van het aantal overlastmeldingen van mensen met 'onbegrepen' gedrag.
-
Blz. 105
Een zichtbaar ingezette daling van het aantal jeugdoverlastmeldingen.
-
Blz. 106
Wat zijn de belangrijkste activiteiten voor het thema Openbare orde en veiligheid?
-
Blz. 107
5.1.2 Verkeer en vervoer
-
Blz. 108
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 109
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Verkeer en vervoer?
-
Blz. 110
Percentage van kilometers wegen waar men 50 km/u mag rijden.
-
Blz. 111
Aantal laadpalen in de gemeente.
-
Blz. 112
Aantal minuten dat men kwijt is om op de fiets van Paauwenburg en Souburg-Noord tot het centrum te komen (wijken met grootste afstand tot centrum, daarmee maatgevend i.r.t. fietsnetwerk).
-
Blz. 113
Aantal minuten dat men kwijt is om per auto vanuit de Bloemenbuurt op de A58 te komen.
-
Blz. 114
Aantal parkeerplaatsen dat is omgevormd naar groen.
-
Blz. 115
Wat zijn de belangrijkste activiteiten voor het thema Verkeer en vervoer?
-
Blz. 116
Programma Mobiliteit en Parkeerbeleidsplan uitwerken.
-
Blz. 117
5.1.3 Circulair
-
Blz. 118
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 119
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Circulair?
-
Blz. 120
Wat zijn de belangrijkste activiteiten voor het thema Circulair?
-
Blz. 121
5.1.4 Duurzaamheid
-
Blz. 122
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 123
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Duurzaamheid?
-
Blz. 124
Wat zijn de belangrijkste activiteiten voor het thema Duurzaamheid?
-
Blz. 125
Vergroenen van schoolpleinen en openbare buitenruimte
-
Blz. 126
5.2 Programma Aantrekkelijke Stad
-
Blz. 127
Mijlpalen Aantrekkelijke stad
-
Blz. 128
Dashboard
-
Blz. 129
5.2.1 Economische promotie
-
Blz. 130
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 131
Impact en het bereik van evenementen vergroten zodat dit bijdraagt aan een levendige en aantrekkelijke stad.
-
Blz. 132
In balans brengen van de bevolkingssamenstelling, onder meer door imago versterking.
-
Blz. 133
Ontwikkeling Vlissingen kalender
-
Blz. 134
Versterking van de stedelijke economie, onder meer door imago versterking.
-
Blz. 135
5.2.2 Economische ontwikkeling
-
Blz. 136
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 137
Bevorderen van een gevarieerd en kwalitatief binnenstadsaanbod met beleving en evenementen (in samenwerking met stakeholders)
-
Blz. 138
Een aantrekkelijke gemeente voor bewoners, studenten en bezoekers, waar evenementen zorgen voor reuring en dynamiek.
-
Blz. 139
Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en (kennis)instellingen op de Kenniswerf om te komen tot een Hotspot voor Delta Innovatie (HDI).
-
Blz. 140
Opstellen Kennis & Innovatieagenda Hotspot Delta Innovatie
-
Blz. 141
Een kwaliteitsimpuls geven aan het stationsgebied. Daarbij verbeteren we de aansluiting op en bereikbaarheid van de Kenniswerf en binnenstad. Het stationsgebied gaat functioneren als motor voor economische groei.
-
Blz. 142
Toekomstbestendig en aantrekkelijk vestigingsklimaat op bedrijventerreinen.
-
Blz. 143
5.2.3 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
-
Blz. 144
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
-
Blz. 145
5.2.4 Cultuur
-
Blz. 146
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 147
Verbreding en versterking cultureel aanbod in Vlissingen, vertaald in onder meer een cultureel programma in de Machinefabriek op het Scheldekwartier.
-
Blz. 148
5.2.5 Wonen en bouwen
-
Blz. 149
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 150
Kleinschalige complexgewijze huisvesting van internationale werknemers.
-
Blz. 151
We stellen beleid vast voor de complexgewijze huisvesting van internationale werknemers
-
Blz. 152
Uitbreiding van het woningaanbod in Ritthem.
-
Blz. 153
We gebruiken de wettelijke mogelijkheden om woningen beschikbaar te stellen aan (jonge) inwoners met een sociale en/of economische binding aan Vlissingen.
-
Blz. 154
Vaststellen Huisvestigingsverordening
-
Blz. 155
We willen dat ook mensen die zorg en/of ondersteuning nodig hebben, aantrekkelijk, en waar mogelijk zelfstandig, kunnen wonen en verblijven in Vlissingen.
-
Blz. 156
(Wettelijk verplichte) woonzorgvisie
-
Blz. 157
5.2.6 Ruimtelijke ordening
-
Blz. 158
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 159
Een door de inwoners gedragen herinrichting van de ‘Karolingische Burg’ in Oost-Souburg.
-
Blz. 160
Een ruimtelijk, maatschappelijk en economisch verantwoorde invulling van het Nollebos Westduinpark op basis van het in 2021 vastgestelde streefbeeld.
-
Blz. 161
Het op ruimtelijk, maatschappelijk en economisch verantwoorde wijze vestigen van het Justitieel Complex Vlissingen (JCV), ingepast in het Stadslandgoed.
-
Blz. 162
Het Stadslandgoed inrichten op een ruimtelijk, maatschappelijk en economische verantwoorde wijze.
-
Blz. 163
Financiering en realisatie van het Stadslandsgoed
-
Blz. 164
5.2.7 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
-
Blz. 165
Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
-
Blz. 166
5.2.8 Continue taken
-
Blz. 167
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 168
Continue taken
-
Blz. 169
Ontwikkelen van een Augmented Reality Tour
-
Blz. 170
Uitvoering geven aan het Volkshuisvestingsprogramma Vlissingen 2024-2028
-
Blz. 171
5.3 Programma Sociale Samenhang
-
Blz. 172
Mijlpalen Sociale samenhang
-
Blz. 173
Dashboard
-
Blz. 174
5.3.1 Toekomstbestendig en betaalbaar sociaal domein
-
Blz. 175
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 176
Een betaalbaar en duurzaam aanbod van zorg en ondersteuning.
-
Blz. 177
Een kwalitatieve analyse van de huidige situatie en trends om beleid met meer focus vorm te geven in het sociaal domein.
-
Blz. 178
Een toekomstbestendige inrichting van het sociaal domein.
-
Blz. 179
5.3.2 Onderwijs en leerling zaken
-
Blz. 180
Onderwijs en leerling zaken
-
Blz. 181
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 182
Kinderen en jongeren de kans bieden om zich optimaal te ontwikkelen en op te groeien tot zelfredzame inwoners.
-
Blz. 183
5.3.3 Sportbeleid en activering
-
Blz. 184
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 185
Gezonde en vitale inwoners.
-
Blz. 186
5.3.4 Wet inburgering
-
Blz. 187
Wet inburgering
-
Blz. 188
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 189
Inburgeraars nemen volwaardig deel aan onze maatschappij.
-
Blz. 190
5.3.5 Preventie, vroegsignalering en toegang sociaal domein
-
Blz. 191
Preventie, vroegsignalering en toegang sociaal domein
-
Blz. 192
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 193
Preventie efficiënter en effectiever in de eigen woonomgeving organiseren. Daarmee de instroom naar individuele maatwerkvoorzieningen verminderen en voorkomen.
-
Blz. 194
Inwoners met meerdere problemen ondersteunen, waarbij alle betrokken partijen goed samenwerken en tot een gecoördineerde aanpak komen.
-
Blz. 195
5.3.6 Werk en inkomensregelingen
-
Blz. 196
Werk en inkomensregelingen
-
Blz. 197
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 198
Grip en sturing op de taken die de gemeente heeft gedelegeerd aan Orionis Walcheren door intensivering van de samenwerking en het benutten van bij Orionis beschikbare data.
-
Blz. 199
Minder huishoudens met problematische schulden.
-
Blz. 200
Meer statushouders participeren in de samenleving en op de arbeidsmarkt.
-
Blz. 201
5.3.7 Maatwerkdienstverlening 18+
-
Blz. 202
Maatwerkdienstverlening 18+
-
Blz. 203
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 204
De ondersteuning vanuit de Wmo aanvullende zorg blijft in de toekomst beschikbaar voor onze inwoners en betaalbaar voor ons als gemeente.
-
Blz. 205
Sturen op naleving van de contractafspraken Aanvullende Zorg
-
Blz. 206
Een verordening die is aangepast in verband met de wetswijziging per 1 januari 2026, waarin het abonnementstarief in de Wmo wordt vervangen door een inkomensafhankelijke eigen bijdrage.
-
Blz. 207
Voorbereiding invoeren inkomensafhankelijke bijdrage voor Wmo-maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 208
Het opnieuw realiseren van betrouwbaar en kwalitatief goed doelgroepenvervoer voor de inwoners van gemeente Vlissingen.
-
Blz. 209
5.3.8 Jeugdhulp
-
Blz. 210
Jeugdhulp
-
Blz. 211
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 212
Passende, efficiëntere en effectieve ondersteuning aan kwetsbare jeugdigen en gezinnen binnen financieel houdbare kaders.
-
Blz. 213
Implementeren van innovaties in de zorg en het verlagen van de kosten
-
Blz. 214
5.3.9 Centrumtaken
-
Blz. 215
Centrumtaken
-
Blz. 216
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 217
Verankering en vertaling van landelijk beleid in lokaal visiedocument (doorontwikkeling regiovisie beschermd wonen en opvang in Zeeland 2026-2026).
-
Blz. 218
Een evenwichtige spreiding van aandachtsgroepen over de regio (Randvoorwaardelijk is de verbinding met wonen).
-
Blz. 219
Realisatieplan voor Opbouw-, Ombouw-, Afbouw en spreiding MO en BW
-
Blz. 220
Regionale basismonitoring beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang
-
Blz. 221
5.3.10 Volksgezondheid
-
Blz. 222
Volksgezondheid
-
Blz. 223
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 224
Gezonde en vitale inwoners.
-
Blz. 225
Kinderen/jongeren de kans bieden om zich optimaal te ontwikkelen met aandacht voor gezin, school en omgeving.
-
Blz. 226
5.3.11 Lokale inclusie agenda
-
Blz. 227
Lokale inclusie agenda
-
Blz. 228
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 229
Een vastgestelde Lokale Inclusie Agenda gericht op een inclusieve samenleving waarin iedereen mee kan meedoen en niemand wordt gediscrimineerd of uitgesloten.
-
Blz. 230
5.4 Programma Bestuur
-
Blz. 231
Mijlpalen Bestuur
-
Blz. 232
Dashboard
-
Blz. 233
5.4.1 Dienstverlening
-
Blz. 234
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 235
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Dienstverlening?
-
Blz. 236
Telefonische dienstverlening
-
Blz. 237
Wat zijn de belangrijkste activiteiten voor het thema Dienstverlening?
-
Blz. 238
Jaarlijks integrale klantreizen
-
Blz. 239
5.4.2 Participatie
-
Blz. 240
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 241
Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Participatie?
-
Blz. 242
Wat zijn de belangrijkste activiteiten voor het thema Participatie?
-
Blz. 243
Initiatieven ondersteunen, bekendheid geven aan deze initiatieven en het feit dat wij dit soort initiatieven willen faciliteren
-
Blz. 244
Paragrafen
-
Blz. 245
6.1 Majeure projecten
-
Blz. 246
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 247
Majeur project revitalisering gemeentelijk accommodatiebeleid
-
Blz. 248
Revitalisering gem. accommodaties: financiën
-
Blz. 249
Majeur project Scheldekwartier
-
Blz. 250
6.2 WIZ (Wind in de zeilen)
-
Blz. 251
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 252
Fiches
-
Blz. 253
6.3 Taakstelling 2025-2028
-
Blz. 254
Voortgang taakstelling
-
Blz. 255
Bijlagen
-
Blz. 256
Bijlage 1: Reserves & voorzieningen
-
Blz. 257
Reserves
-
Blz. 258
Voorzieningen
-
Blz. 259
Bijlage 2: Kredieten
-
Blz. 260
Inleiding
-
Blz. 261
Toelichting overzicht kredieten
-
Blz. 262
Ophoging kredieten
-
Blz. 263
Bijlage 3: Begrotingswijzigingen
-
Blz. 264
16e begrotingswijziging 2025 - voor- en nadelen
-
Blz. 265
17e Begrotingswijziging 2025 - herschikking budgetten
-
Uitvoeringsmaatregelen
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap