Programma's

5.1 Programma Leefbaarheid

Mijlpalen Leefbaarheid

Terug naar navigatie - 5.1 Programma Leefbaarheid - Mijlpalen Leefbaarheid

In dit programma zijn in totaal 26 activiteiten benoemd waarvan er:

  • 23 conform afspraak verlopen;
  • 1 is afgerond;
  • 2 in geringe mate afwijken van afspraken.

Voor wat betreft de doelen voor dit programma liggen we grotendeels op koers. Door de uitgestelde behandeling in de raad van het Programma Mobiliteit zullen naar verwachting dit jaar geen concrete maatregelen meer genomen kunnen worden. 

5.1.1 Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - 5.1.1 Openbare orde en veiligheid - Wat willen we bereiken?

5.1.2 Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - 5.1.2 Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken?

Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Verkeer en vervoer?

Terug naar navigatie - 5.1.2 Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken? - Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Verkeer en vervoer?

Indicatoren/activiteiten

5.1.3 Circulair

Terug naar navigatie - 5.1.3 Circulair - Wat willen we bereiken?

5.1.4 Duurzaamheid

Terug naar navigatie - 5.1.4 Duurzaamheid - Wat willen we bereiken?

5.2 Programma Aantrekkelijke Stad

Mijlpalen Aantrekkelijke stad

Terug naar navigatie - 5.2 Programma Aantrekkelijke Stad - Mijlpalen Aantrekkelijke stad

In dit programma hebben we de volgende mijlpalen gerealiseerd:

  • De eerste versie van de website www.visitvlissingen.nl is opgeleverd en live gegaan. 
  • We hebben het schetsontwerp Stationsgebied vrijgegeven voor vaststelling door de gemeenteraad in september 2025.
  • Het plan van aanpak voor de herinrichting van de Karolingische Burg  is vastgesteld en het benodigde krediet is hiervoor beschikbaar gesteld. 

  • We hebben de evaluatie van het beleid voor complexgewijze huisvesting van internationale werknemers vastgesteld en voeren de aanbevelingen uit. 

5.2.1 Economische promotie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.2.1 Economische promotie - Wat willen we bereiken?

5.2.2 Economische ontwikkeling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.2.2 Economische ontwikkeling - Wat willen we bereiken?

Een kwaliteitsimpuls geven aan het stationsgebied. Daarbij verbeteren we de aansluiting op en bereikbaarheid van de Kenniswerf en binnenstad. Het stationsgebied gaat functioneren als motor voor economische groei.

Terug naar navigatie - 5.2.2 Economische ontwikkeling - Wat willen we bereiken? - Een kwaliteitsimpuls geven aan het stationsgebied. Daarbij verbeteren we de aansluiting op en bereikbaarheid van de Kenniswerf en binnenstad. Het stationsgebied gaat functioneren als motor voor economische groei.

De uitvoeringsmaatregelen van dit thema laten geen afwijkingen zien.

5.2.3 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

5.2.4 Cultuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.2.4 Cultuur - Wat willen we bereiken?

5.2.5 Wonen en bouwen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.2.5 Wonen en bouwen - Wat willen we bereiken?

We gebruiken de wettelijke mogelijkheden om woningen beschikbaar te stellen aan (jonge) inwoners met een sociale en/of economische binding aan Vlissingen.

Terug naar navigatie - 5.2.5 Wonen en bouwen - Wat willen we bereiken? - We gebruiken de wettelijke mogelijkheden om woningen beschikbaar te stellen aan (jonge) inwoners met een sociale en/of economische binding aan Vlissingen.

We gaan de Vlissingse Huisvestingsverordening wijzigen, zodanig dat we voorrang kunnen gaan geven aan jonge starters, woningzoekenden met een sociaalmaatschappelijke en/of economische binding aan de gemeente Vlissingen en aan mensen uit cruciale beroepsgroepen, zoals onderwijzers, verpleegkundigen en politieagenten met een baan maar nog geen woning in Vlissingen.

Wat gaan we daarvoor doen?

We willen dat ook mensen die zorg en/of ondersteuning nodig hebben, aantrekkelijk, en waar mogelijk zelfstandig, kunnen wonen en verblijven in Vlissingen.

Terug naar navigatie - 5.2.5 Wonen en bouwen - Wat willen we bereiken? - We willen dat ook mensen die zorg en/of ondersteuning nodig hebben, aantrekkelijk, en waar mogelijk zelfstandig, kunnen wonen en verblijven in Vlissingen.

Tevens willen we voldoen aan onze (verwachte) wettelijke verplichting uit het wetsvoorstel versterking regie volkshuisvesting.

Wat gaan we daarvoor doen?

5.2.6 Ruimtelijke ordening

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.2.6 Ruimtelijke ordening - Wat willen we bereiken?

Het Stadslandgoed inrichten op een ruimtelijk, maatschappelijk en economische verantwoorde wijze.

Terug naar navigatie - 5.2.6 Ruimtelijke ordening - Wat willen we bereiken? - Het Stadslandgoed inrichten op een ruimtelijk, maatschappelijk en economische verantwoorde wijze.

We richten het Stadslandgoed in op een ruimtelijk, maatschappelijk en economische verantwoorde wijze. Met als doel een goede landschappelijke inpassing van de in het gebied gelegen voorzieningen (JCV, recreatieve voorzieningen en onderzoeksinstellingen en bedrijven gericht op duurzaamheidsvraagstukken).

Wat gaan we daarvoor doen?

5.2.7 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)

5.2.8 Continue taken

5.3 Programma Sociale Samenhang

Mijlpalen Sociale samenhang

Terug naar navigatie - 5.3 Programma Sociale Samenhang - Mijlpalen Sociale samenhang

In dit programma hebben we de volgende mijlpalen gerealiseerd:

  • Wij hebben een impuls gegeven en kaders gesteld ten behoeve van het versterken van de relaties tussen de partijen uit de Vlissingse Zorgdriehoek en overige maatschappelijke partners sport, cultuur, onderwijs, werk en inkomen. 
  • De uitvoering van het Sportakkoord II verloopt volgens planning. De focus ligt op vitale sportaanbieders, motorische vaardigheden bij basisschoolleerlingen en betere toeleiding van niet-sporters. Er zijn al mooie stappen gezet, met ruimte voor verdere ontwikkeling richting eind 2025.
  • Er zijn inmiddels twee inburgercoaches in dienst gekomen. Zij gaan met asielmigranten actief op zoek naar mogelijkheden om participatieactiviteiten te doen. Ook starten maximaal 75 statushouders met inburgerings- en integratietrajecten op de arbeidsmarkt.
  • Er wordt gewerkt aan een nieuw beleidsplan voor het sociaal domein. We hebben netwerkbijeenkomsten met onze ketenpartners gehad en ook inwoners gevraagd om input. Hiermee kan in december besluitvorming in de raad plaatsvinden over een breed gedragen beleidsplan.
  • Er wordt ook gewerkt aan een lokale inclusieagenda. Ook hier hebben netwerkbijeenkomsten met onze ketenpartners gehad en ook inwoners gevraagd om input. Hiermee kan in december besluitvorming in de raad plaatsvinden over een breed gedragen inclusie agenda.
  • We hebben een nieuw contract doelgroepenvervoer afgesloten voor de duur van 6 jaar met tweemaal een verlengingsoptie van 1 jaar. In 2025 implementeren wij het nieuwe contract doelgroepenvervoer. Dit omvat het leerlingenvervoer, het leerlingenvervoer GGZ en het Wmo-vervoer.
  • De evaluatie van de inzet van het client en naastenperspectief is gereed. Hierop volgt een addendum op de regiovisie.
  • De inhoudelijke uitwerking Skaeve Huse is door ons vastgesteld met als doel voor deze doelgroep een passende woonplaats te realiseren, met voldoende woonplekken en de juiste begeleiding. In 2025 volgt een locatieonderzoek.
  • De IZA ketenaanpakken Kansrijke Start en Welzijn op Recept zin gerealiseerd en geïmplementeerd.
  • We zetten actief in op bestaanszekerheid in de gemeente met bijzondere aandacht voor jongeren door de start van 2 pilots nl. Money start en het jongeren Perspectief fonds.

 

 

5.3.1 Toekomstbestendig en betaalbaar sociaal domein

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.3.1 Toekomstbestendig en betaalbaar sociaal domein - Wat willen we bereiken?

5.3.2 Onderwijs en leerling zaken

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.3.2 Onderwijs en leerling zaken - Wat willen we bereiken?

Kinderen en jongeren de kans bieden om zich optimaal te ontwikkelen en op te groeien tot zelfredzame inwoners.

Terug naar navigatie - 5.3.2 Onderwijs en leerling zaken - Wat willen we bereiken? - Kinderen en jongeren de kans bieden om zich optimaal te ontwikkelen en op te groeien tot zelfredzame inwoners.

Dit doen we door de prioriteiten benoemd in het Manifest Kansengelijkheid op Walcheren verder uit te werken. Vanuit dit commitment werken wij de door ons benoemde prioriteiten verder uit:
1. alle kinderen doen mee: iedereen mag groeien/zich ontwikkelen;
2. aandacht voor kwetsbare kinderen: we geven prioriteit aan kinderen en jongeren die
dit het hardst nodig hebben op schoolniveau met het Onderwijsachterstandenbeleid
(OAB);
3. voorkomen dat kinderen/jongeren uitvallen of thuiszitten.

De school is een afspiegeling van de maatschappij van kinderen en jongeren (eigen ‘buurt’) en daarmee belangrijke ‘vindplaats’ van jeugd. De gemeente is verantwoordelijk voor een goede aansluiting van onderwijs en zorg. Daarom zijn en blijven we, ook in 2025, in gesprek op regionaal, Walchers en lokaal niveau over diverse aspecten die de aansluiting onderwijs en zorg raken. Uiteenlopend van werkafspraken tussen professionals, de inzet van collectieve preventieve programma’s (zie taakveld 8), de consequenties van de Hervormingsagenda Jeugd en de Regiovisie Jeugd, de verkenning van alternatief passend onderwijsaanbod (zie taakveld 11) tot de gesprekken op bestuurlijk niveau met scholen en hun samenwerkingsverbanden (REA). 

De uitvoeringsmaatregelen van dit thema laten geen afwijkingen zien.

5.3.3 Sportbeleid en activering

5.3.4 Wet inburgering

Wet inburgering

Terug naar navigatie - 5.3.4 Wet inburgering - Wet inburgering

Sinds 1 januari 2022 is de wet inburgering 2021 in werking getreden. Waar de verantwoordelijkheid en regie bij de oude wet inburgering 2013 lag bij de inburgeraar is die met de komst van de nieuwe wet verschoven naar de gemeente. Het doel van de wet inburgering 2021 is dat inburgeraars zo snel mogelijk mee doen in Nederland. De inburgeraar haalt het voor hem of haar hoogst haalbare niveau van de Nederlandse taal en volgt een duaal traject wat inhoudt dat naast het volgen van Nederlandse taallessen er zo snel mogelijk gestart wordt met (vrijwilligers)werk. 

Elke inburgeraar start zijn of haar integratie met het volgen van een taalcursus. Daarnaast is het belangrijk dat de inburgeraar zo snel mogelijk mee doet in de maatschappij en start met (vrijwilligers)werk wanneer het taalniveau dit toelaat. Het is de bedoeling dat de inburgeraar wordt begeleidt naar participatieactiviteiten in de buurt, zo contact maakt met de inwoners van gemeente Vlissingen en hierdoor onderdeel uitmaakt van de samenleving. Dit vraagt in 2025 extra aandacht en inzet. 

Daarnaast investeren we, vanuit het fiche Impuls werkzoekenden van Wind in de Zeilen, op inburgering en integratie van statushouders richting arbeidsmarkt (zie taakveld Werk en inkomensregelingen). 

5.3.5 Preventie, vroegsignalering en toegang sociaal domein

Terug naar navigatie - 5.3.5 Preventie, vroegsignalering en toegang sociaal domein - Preventie, vroegsignalering en toegang sociaal domein

We blijven investeren in preventie en vroegsignalering. We gaan uit van de eigen kracht van onze inwoners, de samenredzaamheid in de buurten en het normaliseren van ondersteuningsvragen. 

We willen dat inwoners omkijken naar elkaar, gezond en zelfredzaam zijn en zich veilig voelen in hun omgeving. Veel ondersteuningsvragen kunnen inwoners met elkaar en/of met vrijwillige inzet oplossen. Wanneer nodig, vullen we aan met professionele inzet. De ondersteuning is in de woonomgeving van inwoners georganiseerd, waar mogelijk collectief en waar noodzakelijk individueel. Voor onze inwoners is de ondersteuningsinfrastructuur met een beperkt aantal partijen toegankelijk en overzichtelijk. 

Het principe Positieve Gezondheid vormt de basis voor de wijze waarop wij onze inwoners benaderen. We hebben een brede benadering op de ondersteuningsbehoefte van de inwoners en dragen we bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan.

Inzet op preventie vanuit het plan van aanpak Brede SPUK 2024-2026
Met het Gezond Actief Leven Akkoord (GALA), het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Hoofdlijnen Sportakkoord II zijn op landelijk niveau afspraken vastgelegd die vervolgens lokaal en regionaal zijn uitgerold. We ontvangen een Brede Specifieke Uitkering (SPUK) om diverse afspraken uit deze akkoorden ook uit te kunnen voeren. Dit doen we vanuit het plan van aanpak Brede SPUK 2024-2026, dat bestaat uit de volgende thema’s:

  • Kansrijk opgroeien;
  • Mentale gezondheid;
  • Vitaal leven;
  • Sociale basis.

Het versterken van de sociale basis is daarbij een randvoorwaarde. We zetten onder andere in op het versterken van het netwerk, grip op geldzaken en bestrijden van armoede van een inwoner. We benutten de kracht van sport, bewegen, cultuur en de omgeving als middel om aan andere opgaven te werken. We leggen nadrukkelijk de verbinding door de samenwerking actief op te zoeken en te stimuleren en opgaven integraal uit te werken.

Inzet van de GALA-afspraken is dat activiteiten elkaar zoveel mogelijk versterken. Het GALA wordt in samenhang met het Sportakkoord en het Integraal Zorg Akkoord uitgevoerd.

Collectieve inzet en laagdrempelige ondersteuning door Buurtteams Vlissingen 
We streven ernaar dat iedereen 'Positief Gezond' is, voor zichzelf en voor elkaar kan zorgen en mee kan doen in de samenleving. We willen dat zoveel mogelijk inwoners in Vlissingen kunnen deelnemen in de samenleving en daarom versterken we vroegsignalering, preventie en participatie. We organiseren dit vanuit Buurtteams Vlissingen.

Buurtteams Vlissingen biedt daarvoor ondersteuning ter versterking van de zelfredzaamheid, de eigen kracht en het netwerk van onze inwoners, van 0 tot 100+ jaar en op alle leefgebieden, zoals vanuit Welzijn op Recept in samenwerking met huisartsen en ondersteuning aan mantelzorgers. Er is een preventief collectief aanbod vanuit het plan van aanpak Brede SPUK 2024-2026 voor het voorkomen van ondersteuningsvragen, het activeren van inwoners en het bevorderen van de samenredzaamheid in de buurten.

Buurtteams Vlissingen vormt samen met de Kerngezondcentra en de aanvullende zorg de Vlissingse zorgdriehoek. De buurtteams staan dicht bij onze inwoners en zijn gemakkelijk benaderbaar. Het is erop gericht om samen met onze inwoners vragen op te lossen. Buurtteams Vlissingen heeft een groot netwerk met vrijwillige inzet en partners in en rondom het onderwijs en veiligheid. Mocht er toch meer nodig zijn bij ondersteuningsvragen dan is er een nauwe samenwerking tussen Buurtteams Vlissingen en de gemeentelijke toegang. De gemeentelijke toegang kan anderzijds ook een beroep op deze teams doen als de ondersteuning weer wat lichter kan of als iemand het weer zelf kan regelen.

Toegang tot sociaal domein 
Er komt de komende periode veel op ons af in het sociaal domein: de Hervormingsagenda Jeugd, Het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming, het Integraal Zorgakkoord (IZA), Gezond, Actief Leven Akkoord (GALA), het Programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen, de Doorcentralisatie Beschermd Wonen. Het laten slagen van deze programma's vergt een basis waarin dit kan landen: Een goed werkende toegang en lokale teams. 

Vanuit de ontwikkelagenda en het uitvoeringsprogramma sociaal domein werken we al naar een nieuwe integrale werkwijze (integraliteit in kijken en handelen is standaard). De eerste stappen daartoe zijn gezet in bijvoorbeeld in de ontwikkeling van Buurtteams Vlissingen en het regieteam. We versterken de lokale ontwikkelingen passend bij de nieuwe opdrachten vanuit het Rijk. 

Het regieteam is specifiek benoemd als voorloper op de integrale toegang waarin er gewerkt wordt voor de doelgroep 0-100+ jaar met meervoudige complexe problematiek en werkt wet en domeinoverstijgend. De noodzakelijke kaders voor het versterken van de aanpak meervoudige problematiek sociaal domein sluiten goed aan bij de visie en kaders van de gemeente Vlissingen. Het inrichten van deze kaders kan ondersteunend en leidend zijn in de doorontwikkeling van het regieteam waarin de integrale domein overstijgende aanpak verder vorm kan krijgen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.3.5 Preventie, vroegsignalering en toegang sociaal domein - Wat willen we bereiken?

Preventie efficiënter en effectiever in de eigen woonomgeving organiseren. Daarmee de instroom naar individuele maatwerkvoorzieningen verminderen en voorkomen.

Terug naar navigatie - 5.3.5 Preventie, vroegsignalering en toegang sociaal domein - Wat willen we bereiken? - Preventie efficiënter en effectiever in de eigen woonomgeving organiseren. Daarmee de instroom naar individuele maatwerkvoorzieningen verminderen en voorkomen.

De uitvoeringsmaatregelen van dit thema laten geen afwijkingen zien.

5.3.6 Werk en inkomensregelingen

Terug naar navigatie - 5.3.6 Werk en inkomensregelingen - Werk en inkomensregelingen

Wij houden rekening met de menselijke maat door op een efficiënte en effectieve wijze te voldoen aan de wettelijke verplichtingen vanuit de Participatiewet, de schuldhulpverlening en het minimabeleid. 

De belangrijkste verbeteracties die we hiervoor verder gaan implementeren, richten zich op 3 hoofdthema’s:

  • Invulling geven aan de beleidsregisserende rol van de gemeente;
    Aan de hand van de evaluatie van gemeenschappelijke regeling Orionis Walcheren is geconcludeerd dat de beleidsregisserende rol bij de gemeente versterking vraagt. Door middel van het opstellen beleidsplan Werk en Inkomen 2026 gaan we hier invulling aan geven.
  • Versterken aanpak schuldhulpverlening;
    Er is door het kabinet, de VNG, de NVVK en Divosa een gezamenlijk plan opgesteld om de schulphulpverlening in Nederland te versterken. Het plan leidt tot een hulpaanbod dat toegankelijker is en in iedere gemeente bestaat uit minimaal dezelfde elementen.
  • Maatschappelijk activeren van Statushouders richting arbeidsmarkt.
    In 2024 is het fiche Impuls werkzoekenden van Wind in de Zeilen verlengd tot en met 2026. Ook is de focus verlegd naar inburgering en integratie van Statushouders richting arbeidsmarkt. De tweede helft van 2024 is het gewijzigde fiche in werking getreden. In 2025 starten maximaal 75 statushouders met inburgerings- en integratietrajecten richting arbeidsmarkt.

Door bovengenoemde activiteiten en rendementsverbetering van het werk-leerbedrijf maken we samen met Orionis Walcheren stappen om inkomsten en uitgaven met elkaar in balans te brengen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.3.6 Werk en inkomensregelingen - Wat willen we bereiken?

5.3.7 Maatwerkdienstverlening 18+

Terug naar navigatie - 5.3.7 Maatwerkdienstverlening 18+ - Maatwerkdienstverlening 18+

Het belangrijkste doel is dat de aanvullende zorg (= ondersteuning binnen de Wmo) in de toekomst beschikbaar blijft voor onze inwoners en betaalbaar voor ons als gemeente. Vanuit het gedachtegoed van ‘reablement’ werken we eraan dat ouderen zo lang mogelijk zelfredzaam en zelfstandig thuis kunnen wonen en functioneren. Dit doen we onder andere met behulp van ergotherapeuten. De aanvullende zorg is naast de Buurtteams en Kerngezond onderdeel van de ‘Vlissingse Zorgdriehoek’. Samen met onze strategische partners Naerebout Combinatie en Zeeuws Baken zorgen wij voor een toekomstbestendige zorginfrastructuur in Vlissingen waarbij de partijen elkaars aanbod versterken en onderling aanvullen. 

Vanaf 1 januari 2026 treedt er een wetswijziging in werking, waarmee het abonnementstarief in de Wmo wordt vervangen door een inkomensafhankelijke eigen bijdrage. Door deze wetswijziging dient de Verordening Wmo en Jeugd te worden aangepast.

Vanuit onze wettelijke taak bekostigen wij als gemeente het Wmo vervoer. Hiermee willen wij zorgen dat inwoners kunnen (blijven) deelnemen aan het openbare leven. Met als belangrijk speerpunt het behouden en vergroten van zelfredzaamheid en zelfstandigheid voor inwoners. Het huidige contract loopt af in 2025. 

 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.3.7 Maatwerkdienstverlening 18+ - Wat willen we bereiken?

Een verordening die is aangepast in verband met de wetswijziging per 1 januari 2026, waarin het abonnementstarief in de Wmo wordt vervangen door een inkomensafhankelijke eigen bijdrage.

Terug naar navigatie - 5.3.7 Maatwerkdienstverlening 18+ - Wat willen we bereiken? - Een verordening die is aangepast in verband met de wetswijziging per 1 januari 2026, waarin het abonnementstarief in de Wmo wordt vervangen door een inkomensafhankelijke eigen bijdrage.

Wat gaan we daarvoor doen?

5.3.8 Jeugdhulp

Terug naar navigatie - 5.3.8 Jeugdhulp - Jeugdhulp

Jeugdhulp bestaat uit jeugdhulp ambulant, jeugdhulp met verblijf, jeugdreclassering, jeugdbescherming, Pgb Jeugd en coördinatie & beleid jeugd. 

Jeugdhulp levert al vele jaren inhoudelijk en financiële zorgen op. Deze zorgen worden in toenemende mate onhoudbaar. Dit maakt structureel ingrijpen noodzakelijk. 

Op Zeeuws niveau vormen wij beleid op gezamenlijke beleidsthema’s. Deze thema’s bepalen wij mede door landelijke koersdocumenten zoals de Hervormingsagenda, het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming, het IZA (Integraal Zorgakkoord) en het GALA (Gezond Actief Leven Akkoord) . De gezamenlijke Zeeuwse ambities hebben de gemeenteraden vastgelegd in de Regiovisie Jeugdhulp Zeeland 2023-2028. Speerpunten die wij in 2025 verder ontwikkelen; 

  • De transitie naar het werken met sterke lokale teams (een of meerdere teams met professionals die uit meerdere disciplines bestaan, zelf basisondersteuning verleent en dat een intensieve samenwerking heeft met de gemeentelijke toegang, of onderdeel is van de gemeentelijke toegang.)
  • Een betere verbinding met (speciaal) onderwijs en jeugdhulp
  • De af- en ombouw van residentiele jeugdhulp

Naast de Zeeuwse samenwerking op beleidsthema’s kopen de Zeeuwse gemeenten jeugdhulp samen in. Op dit moment vindt hiervoor een nieuwe aanbesteding plaats. Vlissingen neemt hiervoor deel aan het kernteam. Er wordt gewerkt aan een herstructurering van het aanbod waarbij er ook aandacht is voor beheersmaatregelen. Deze maatregelen betreffen: 

  • Het toepassen van normalisering
  • Het afbakenen van jeugdhulp en het beperken van de reikwijdte
  • Het financiële afbakenen van jeugdhulp door ontwerpen van productie en/of budgetplafonds
  • Meer inzet op domein overstijgende aanpak (betrekken van aanpalende domeinen en/of wetgeving)
  • Het inzetten van gelijke instrumenten en methodieken om te bepalen of en welke jeugdhulp nodig is en het uniformeren/standaardiseren van werkwijzen
  • Verbeterde afspraken maken met wettelijk verwijzers (medisch, Gecertificeerde Instellingen (GI’s))

Op lokaal niveau leggen wij het accent op normaliseren, preventie, versoberen en voorkomen dat gekozen wordt voor herhaling of verzwaring van jeugdhulp met als doel de juiste inzet (inhoudelijk- en kosteneffectief). Wij starten met de opbouw van een sterk lokaal team. Wij optimaliseren werkprocessen en monitoren effecten van onze lokale aanpak. Voor vastgelopen casuïstiek gaan we werken met de doorbraakmethode. 

In 2025 bouwen we verder om jeugdigen en gezinnen passende, effectieve en efficiënte ondersteuning te bieden binnen financieel houdbare kaders. Gezien de historie, waarbij jeugdkosten jaarlijks blijven stijgen, is het mogelijk dat we niet binnen de financieel houdbare kaders blijven. Wij monitoren, analyseren en evalueren de effectiviteit, efficiëntie en kosten periodiek om zo dicht mogelijk bij het doel te blijven. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.3.8 Jeugdhulp - Wat willen we bereiken?

5.3.9 Centrumtaken

Terug naar navigatie - 5.3.9 Centrumtaken - Centrumtaken

We geven in Vlissingen vorm aan de opgave die we hebben voor kwetsbare inwoners die (tijdelijk) gebruik moeten maken van beschermd wonen of maatschappelijke opvang. Dit doen we aan de hand van de ‘Regiovisie Beschermd Wonen en Maatschappelijk Opvang 2022-2025’ en de daaraan gekoppelde 'Uitvoeringsagenda Beschermd Wonen en Maatschappelijk Opvang 2022-2025’. 

Met Weer Thuis op Walcheren zetten we een belangrijke stap voor kwetsbare inwoners waarvoor zelfstandig wonen niet vanzelfsprekend is. Samen met de woningcorporaties, de zorgaanbieders de toegang en buurtteams zetten we via Weer Thuis vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid een volgende stap richting een inclusieve samenleving waarbij iedereen naar vermogen mee kan doen. We voorkomen dat mensen die uit zorg komen een te grote overgang doormaken naar zelfstandig wonen waardoor de kans groot is dat het mis gaat. We begeleiding als het ware een zachte landing in de wijk. 

In de regiovisie beschermd wonen en opvang hebben de Zeeuwse gemeenten met elkaar afgesproken de inhoudelijke transformatie van beschermd wonen en opvang te willen monitoren. Deze monitoring wordt ingericht en er wordt gewerkt aan een dashboard om de resultaten te kunnen tonen.

De Zeeuwse gemeenten zien de tekorten op de maatschappelijke opvang en veilige opvang oplopen. Die tekorten worden op basis van partnerafspraken bekostigd uit middelen voor beschermd wonen. Het is belangrijk op te merken dat een deel van de financiering voor Veilig Thuis ook onder deze dekking valt. Het komende jaar zullen wij toetsen waar de tekorten vandaan komen.

Randvoorwaardelijk is de verbinding met wonen = landelijk wordt aangestuurd op integrale benadering van het fysieke en sociale domein met als doel:

  • Oplossen woningtekort (ook voor uitstroom Beschermd Wonen/ Maatschappelijke Opvang en Vrouwen Opvang)
  • Evenwichtige woningvoorraad die past bij de behoeften van mensen met een middeninkomen of laag inkomen
  • Goede spreiding van aandachtsgroepen over de regio

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.3.9 Centrumtaken - Wat willen we bereiken?

5.3.10 Volksgezondheid

Terug naar navigatie - 5.3.10 Volksgezondheid - Volksgezondheid

GGD
Een groot gedeelte van de uitvoering van de Wet publieke gezondheid hebben we belegd bij de gemeenschappelijke regeling GGD Zeeland. De GGD geeft onder andere uitvoering aan de jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, medische milieukunde (waaronder PFAS-gerelateerde zaken) en psychosociale hulpverlening. Daarnaast zijn we verbonden aan de Zeeuwse Zorg Coalitie waarin de Zeeuwse gemeenten samenwerken met zorgaanbieders, verzekeraars en inwoners om de groeiende zorgkloof in Zeeland te dichten. Voor extra informatie verwijzen wij u naar de paragraaf Verbonden Partijen.

Samenwerking Medisch en Sociaal Domein in Vlissingen
Ook in 2025 zetten we in op de samenwerking tussen het medisch en sociaal domein. Binnen Kerngezond nemen we gezamenlijk de verantwoordelijkheid om de zorg en ondersteuning in Vlissingen toekomstbestendig te maken. Vanuit GALA (Gezond Actief Leven Akkoord) en IZA (Integraal Zorgakkoord) zetten we in op positieve gezondheid en het realiseren en implementeren van de ketenaanpakken vanuit de gemeentelijke IZA-opgaven. Zeeuws worden ketenaanpakken uitgewerkt voor o.a. Valpreventie, Kansrijke Start, GGZ opgave en Overgewicht. In Vlissingen gaan we in 2025 in ieder geval verder aan de slag met Kansrijke Start en Welzijn op Recept. 

Kansrijke start is voor ons onderdeel van het bredere thema Kansrijk Opgroeien. Met dit thema werken we aan: kinderen/jongeren de kans bieden om zich optimaal te ontwikkelen met aandacht voor gezin, school en omgeving. We organiseren bijeenkomsten om het netwerk beter in kaart te brengen en samen te werken. Gezamenlijke deskundigheidsbevordering en casuïstiekbespreking maken hier onderdeel van uit. Dit gaat in de gemeente Vlissingen ertoe leiden dat ieder kind de best mogelijke start van zijn of haar leven krijgt en een optimale kans op een goede toekomst. Met inzet en behulp van het gehele betrokken medische en sociale netwerk. Dat zij elkaar weten te vinden, elkaars mogelijkheden kennen en samen kunnen afstemmen wat het best passend is voor deze kinderen/gezinnen willen we ervoor zorgen dat het voor de gezondheid en ontwikkeling van een kind niet uitmaakt waar zijn of haar wieg staat, maar zich op fysiek, mentaal en sociaal gebied goed kan ontwikkelen.

Voor Welzijn op Recept dragen we vanuit de lokale ervaringen bij aan het realiseren van een Zeeuwse keten. 

Kerngezond
Kwalitatief goede en bereikbare zorg is belangrijk voor onze inwoners en levert bovendien een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid en het vestigingsklimaat. Met Kerngezond (het fiche Zorg vanuit WIZ) krijgt de zorginfrastructuur een impuls. De 3 onderdelen hangen met elkaar samen en versterken elkaar. 

  • Zeeuwse Zorginfrastructuur; binnen de Zeeuwse zorgcoalitie werken we met de andere Zeeuwse gemeenten, Provincie, zorgaanbieders en zorgverzekeraar samen aan een toekomstbestendige zorginfrastructuur.
  • Opleiden huisartsen en physician assistants (PA’s) in Zeeland: De Huisartsopleiding Nederland en het Erasmus MC werken samen met de Zeeuwse huisartsen zodat het praktijkgedeelte van de opleiding volledig in Zeeland ingevuld kan worden. De masteropleiding voor PA’s wordt verzorgd door de HAN University of Applied Sciences. In samenwerking met de HZ wordt, waar mogelijk, onderwijs in Vlissingen aangeboden.
  • Ontwikkelen 3 Kerngezond-centra in Vlissingen.

Met zorgverzekeraar CZ zijn we verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderdeel Kerngezondcentra. In nauwe samenwerking met Vlissingse huisartsen en betrokken zorgaanbieders ontwikkelen we Kerngezond in Vlissingen. Als gemeente zijn we ook participant in de samenwerking Kerngezond. Buurtteams Vlissingen en onze gemeentelijke Toegang Wmo & jeugd leveren hierin een belangrijke bijdrage.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.3.10 Volksgezondheid - Wat willen we bereiken?

5.3.11 Lokale inclusie agenda

Terug naar navigatie - 5.3.11 Lokale inclusie agenda - Lokale inclusie agenda

We stellen samen met verschillende stakeholders, waaronder de raadswerkgroep, een Lokale Inclusie Agenda op en bieden deze ter vaststelling aan de gemeenteraad aan. Dit is een verplichting die voortkomt uit de bekrachtiging van het VN-verdrag Handicap. Dit verdrag heeft als doel dat de wereld toegankelijk en inclusief wordt voor iedereen. Achterstanden die mensen met een beperking ervaren om volwaardig mee te kunnen doen, moeten worden weggenomen. Het belang van het vaststellen van een Lokale Inclusie Agenda, is het inzetten op een inclusieve samenleving waarin iedereen mee kan doen en niemand wordt gediscrimineerd of uitgesloten. Van belang is dat er meer en blijvend aandacht wordt besteed aan de inclusie van zowel mensen met een beperking als mensen die om verschillende redenen worden gediscrimineerd of uitgesloten van volwaardige deelname aan de samenleving. De Gemeente Vlissingen werkt actief aan een inclusieve samenleving. Een samenleving waaraan iedereen optimaal kan deelnemen. Maakt niet uit hoe oud of hoe jong je bent, wat je culturele achtergrond, gender, seksuele voorkeur, levensvisie, inkomen, talenten en beperkingen zijn.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.3.11 Lokale inclusie agenda - Wat willen we bereiken?

5.4 Programma Bestuur

5.4.1 Dienstverlening

Terug naar navigatie - 5.4.1 Dienstverlening - Wat willen we bereiken?

5.4.2 Participatie

Terug naar navigatie - 5.4.2 Participatie - Wat willen we bereiken?