Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2025-2028
    1. Blz. 2 Programma's
      1. Blz. 3 Voorwoord
        1. Blz. 4 Voorwoord
        2. Blz. 5 Leeswijzer
      2. Blz. 6 Begroting in één oogopslag
        1. Blz. 7 Begroting in één oogopslag
      3. Blz. 8 Algemeen
        1. Blz. 9 2.1 Financiële Positie
          1. Blz. 10 Analyse van kadernota naar begroting
          2. Blz. 11 1. Bijstelling budget jeugdhulp
          3. Blz. 12 2. Bijstelling begroting Wmo
          4. Blz. 13 3. Doorbelasting en overhead
          5. Blz. 14 4. Rente
          6. Blz. 15 5. Herijking investeringsprogramma
          7. Blz. 16 6. Meicirculaire 2024
          8. Blz. 17 7. Septembercirculaire 2024
          9. Blz. 18 8. Diverse budgetbijstellingen
          10. Blz. 19 9. Ophogen grens minimabeleid
          11. Blz. 20 10. Toeristenbelasting
          12. Blz. 21 11. Bezuiniging o.b.v. VZG richtlijn GR'en
          13. Blz. 22 12. OZB opbrengst JCV
          14. Blz. 23 13. Vervallen storting eigen bijdrage
          15. Blz. 24 14. Bijstelling jeugdprognose
          16. Blz. 25 15. Aanpassen investeringsniveau
          17. Blz. 26 16. Begrotingsanalyse 2e fase
        2. Blz. 27 2.2 Plan van aanpak sociaal domein
          1. Blz. 28 Samenvatting tekort sociaal domein
        3. Blz. 29 2.3 Voortgang saneringsbegroting
          1. Blz. 30 Voortgang saneringsbegroting
          2. Blz. 31 Toelichting
      4. Blz. 32 Programma's
        1. Blz. 33 Programma Leefbaarheid
          1. Blz. 34 Programmadoel Leefbaarheid
          2. Blz. 35 1.1 Openbare orde en veiligheid
            1. Blz. 36 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Openbare orde en veiligheid?
            2. Blz. 37 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Openbare orde en veiligheid?
            3. Blz. 38 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Openbare orde en veiligheid?
            4. Blz. 39 Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente?
            5. Blz. 40 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor dit thema?
            6. Blz. 41 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Openbare orde en veiligheid?
          3. Blz. 42 1.2 Verkeer en vervoer
            1. Blz. 43 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Verkeer en Vervoer?
            2. Blz. 44 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Verkeer en Vervoer?
            3. Blz. 45 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Verkeer en Vervoer?
            4. Blz. 46 Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente?
            5. Blz. 47 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor dit thema?
            6. Blz. 48 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Verkeer en Vervoer?
          4. Blz. 49 1.3 Circulair
            1. Blz. 50 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Circulair
            2. Blz. 51 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Circulair?
            3. Blz. 52 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Circulair?
            4. Blz. 53 Wat zijn de belangrijkste activiteiten om de beleidsdoelen voor het thema circulair te bereiken en wat is de mate van invloed van de gemeente? Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente?
            5. Blz. 54 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor dit thema?
            6. Blz. 55 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Circulair?
            7. Blz. 56 Welke beleidskaders zijn er?
          5. Blz. 57 1.4 Duurzaamheid
            1. Blz. 58 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Duurzaamheid in 2025?
            2. Blz. 59 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Duurzaamheid?
            3. Blz. 60 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Duurzaamheid?
            4. Blz. 61 Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente?
            5. Blz. 62 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor dit thema?
            6. Blz. 63 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Duurzaamheid?
          6. Blz. 64 1.5 Wat mag het kosten?
            1. Blz. 65 Wat mag het kosten?
          7. Blz. 66 1.6 Investeringen
            1. Blz. 67 Investeringen Leefbaarheid
            2. Blz. 68 1. Verbeteren binnenklimaat Graaf jan v Nassauschool
            3. Blz. 69 2. Nieuwbouw kindcentrum Scheldekwartier
            4. Blz. 70 3. Inbreng Vervanging tennispark sportpark Bonedijke
            5. Blz. 71 4. Parkeergarage Machinefabriek
            6. Blz. 72 5. Vervanging voor LED armaturen: de masten
            7. Blz. 73 6. Vervanging voor LED armaturen: LED
            8. Blz. 74 7. Rehabilitatie wegen
            9. Blz. 75 8. Rehabilitatie kades k3 t/m k6
            10. Blz. 76 9. Herinrichting Vlissingsestraat
            11. Blz. 77 10. Riolering VGRP
            12. Blz. 78 11. Investering groen
            13. Blz. 79 12. Ombouw mobiliteitsnetwerk
            14. Blz. 80 13. Ombouw VRI's naar I VRI's
            15. Blz. 81 14. Ondergrondse opslag
            16. Blz. 82 15. Materieel
            17. Blz. 83 16. Herinrichting Walstraat-Noord
            18. Blz. 84 17. Hout- en Albionkade
        2. Blz. 85 Programma Aantrekkelijke stad
          1. Blz. 86 Programmadoel Aantrekkelijke stad
          2. Blz. 87 Speerpunten 2025
          3. Blz. 88 2.1 Economische promotie
            1. Blz. 89 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 90 Impact en het bereik van evenementen vergroten zodat dit bijdraagt aan een levendige en aantrekkelijke stad.
                1. Blz. 91 Evenement campagnes
              2. Blz. 92 In balans brengen van de bevolkingssamenstelling, onder meer door imago versterking.
                1. Blz. 93 Ontwikkeling van citymarketing website
                2. Blz. 94 Ontwikkeling van de Uitagenda
                3. Blz. 95 Ontwikkeling Vlissingen kalender
              3. Blz. 96 Versterking van de stedelijke economie, onder meer door imago versterking.
                1. Blz. 97 Campagnes op social media voor ‘Hotspot voor delta innovatie’
          4. Blz. 98 2.2 Economische ontwikkeling
            1. Blz. 99 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 100 Bevorderen van een gevarieerd en kwalitatief binnenstadsaanbod met beleving en evenementen (in samenwerking met stakeholders)
                1. Blz. 101 Opstellen nieuw horecabeleid
                2. Blz. 102 Onderzoek organisatie binnenstad
              2. Blz. 103 Een aantrekkelijke gemeente voor bewoners, studenten en bezoekers, waar evenementen zorgen voor reuring en dynamiek.
                1. Blz. 104 Opstellen van het evenementenbeleid, o.b.v. de Evenementenvisie 2030
              3. Blz. 105 Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en (kennis)instellingen op de Kenniswerf om te komen tot een Hotspot voor Delta Innovatie (HDI).
                1. Blz. 106 Ontwikkelvisie Kenniswerf uitwerken
                2. Blz. 107 Opstellen Kennis & Innovatieagenda Hotspot Delta Innovatie
                3. Blz. 108 Opstellen merkstrategie Kenniswerf
              4. Blz. 109 Een kwaliteitsimpuls geven aan het stationsgebied. Daarbij verbeteren we de aansluiting op en bereikbaarheid van de Kenniswerf en binnenstad. Het stationsgebied gaat functioneren als motor voor economische groei.
                1. Blz. 110 Vaststellen Masterplan Stationsgebied
              5. Blz. 111 Toekomstbestendig en aantrekkelijk vestigingsklimaat op bedrijventerreinen.
                1. Blz. 112 Beleidsstrategie bedrijventerreinen voor Veere, Middelburg en Vlissingen, samen met de provincie Zeeland, vormgeven
          5. Blz. 113 2.3 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
            1. Blz. 114 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
          6. Blz. 115 2.4 Cultuur
            1. Blz. 116 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 117 Verbreding en versterking cultureel aanbod in Vlissingen, vertaald in onder meer een cultureel programma in de Machinefabriek op het Scheldekwartier.
                1. Blz. 118 We gaan aan de slag met de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek naar het cultureel programma in de Machinefabriek Vlissingen.
                2. Blz. 119 Cultuur/Evenementen
          7. Blz. 120 2.5 Wonen en bouwen
            1. Blz. 121 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 122 Kleinschalige complexgewijze huisvesting van internationale werknemers.
                1. Blz. 123 We stellen beleid vast voor de complexgewijze huisvesting van internationale werknemers
              2. Blz. 124 Uitbreiding van het woningaanbod in Ritthem.
                1. Blz. 125 Beoordeling van nieuwe ruimtelijke initiatieven voor woningbouw
              3. Blz. 126 We gebruiken de wettelijke mogelijkheden om woningen beschikbaar te stellen aan (jonge) inwoners met een sociale en/of economische binding aan Vlissingen.
                1. Blz. 127 Vaststellen Huisvestigingsverordening
              4. Blz. 128 We willen dat ook mensen die zorg en/of ondersteuning nodig hebben, aantrekkelijk, en waar mogelijk zelfstandig, kunnen wonen en verblijven in Vlissingen.
                1. Blz. 129 (Wettelijk verplichte) woonzorgvisie
          8. Blz. 130 2.6 Ruimtelijke ordening
            1. Blz. 131 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 132 Een door de inwoners gedragen herinrichting van de ‘Karolingische Burg’ in Oost-Souburg.
                1. Blz. 133 Uitvoering geven aan een nog op te stellen inrichtingsplan voor de ‘Karolingische Burg’ in Oost-Souburg
              2. Blz. 134 Een ruimtelijk, maatschappelijk en economisch verantwoorde invulling van het Arsenaalgebied.
              3. Blz. 135 Een ruimtelijk, maatschappelijk en economisch verantwoorde invulling van het Nollebos Westduinpark op basis van het in 2021 vastgestelde streefbeeld.
                1. Blz. 136 Planvorming sauna en Kanovijver
              4. Blz. 137 Het op ruimtelijk, maatschappelijk en economisch verantwoorde wijze vestigen van het Justitieel Complex Vlissingen (JCV), ingepast in het Stadslandgoed.
                1. Blz. 138 Realisatie van de ontsluitingswegen JCV
              5. Blz. 139 Het Stadslandgoed inrichten op een ruimtelijk, maatschappelijk en economische verantwoorde wijze.
                1. Blz. 140 Financiering en realisatie van het Stadslandsgoed
              6. Blz. 141 Stedenbouwkundig invulling van het gebied Baskensburg-West met de meest gewenste en benodigde functies (ruimtelijk, financieel en functioneel haalbaar).
          9. Blz. 142 2.7 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
            1. Blz. 143 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
          10. Blz. 144 2.8 Continue taken
            1. Blz. 145 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 146 Continue taken
                1. Blz. 147 Aanleveren toeristische content aan het Citymarketing Platform
                2. Blz. 148 Vlissingen toeristisch aantrekkelijk maken m.b.v. uitvoeringsagenda Toeristische Visie Vlissingen
                3. Blz. 149 Cultuur
                4. Blz. 150 Ontwikkelen van een Augmented Reality Tour
                5. Blz. 151 Uitvoering geven aan het Volkshuisvestingsprogramma Vlissingen 2024-2028
                6. Blz. 152 Deelname aan BGTS North Sea Port District
                7. Blz. 153 Uitbreiden starterslening
          11. Blz. 154 2.9 Wat mag het kosten?
            1. Blz. 155 Wat mag het kosten?
          12. Blz. 156 2.10 Investeringen
            1. Blz. 157 Investeringen Aantrekkelijke stad
            2. Blz. 158 1. Prins Hendrikweg/ Oude Veerhavenweg
            3. Blz. 159 2. Herinrichting boulevards Evertsen en Bankert
            4. Blz. 160 3. Stadsvernieuwing projecten
        3. Blz. 161 Programma Sociale samenhang
          1. Blz. 162 Programmadoel Sociale Samenhang
          2. Blz. 163 3.1 Toekomstbestendig en betaalbaar sociaal domein
            1. Blz. 164 Toekomstbestendig en betaalbaar sociaal domein
            2. Blz. 165 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 166 Een betaalbaar en duurzaam aanbod van zorg en ondersteuning.
                1. Blz. 167 Realiseren van zorgvernieuwing en kostenvermindering
              2. Blz. 168 Een kwalitatieve analyse van de huidige situatie en trends om beleid met meer focus vorm te geven in het sociaal domein.
                1. Blz. 169 Data ondersteund werken
              3. Blz. 170 Een toekomstbestendige inrichting van het sociaal domein.
                1. Blz. 171 Opleveren beleidsplan sociaal domein
                2. Blz. 172 Verbinden Vlissingse Zorgdriehoek en overige maatschappelijke partners
          3. Blz. 173 3.2 Onderwijs en leerling zaken
            1. Blz. 174 Onderwijs en leerling zaken
            2. Blz. 175 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 176 Kinderen en jongeren de kans bieden om zich optimaal te ontwikkelen en op te groeien tot zelfredzame inwoners.
                1. Blz. 177 Onderwijsachterstanden
                2. Blz. 178 Verbeteren aanpak thuiszitters
                3. Blz. 179 Voorkomen Vervroegd School Verlaten
          4. Blz. 180 3.3 Sportbeleid en activering
            1. Blz. 181 Sportbeleid en activering
            2. Blz. 182 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 183 Gezonde en vitale inwoners.
                1. Blz. 184 Uitvoering geven aan het Sportakkoord II
          5. Blz. 185 3.4 Wet inburgering
            1. Blz. 186 Wet inburgering
            2. Blz. 187 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 188 Inburgeraars nemen volwaardig deel aan onze maatschappij.
                1. Blz. 189 Participatie inburgeraars
          6. Blz. 190 3.5 Preventie, vroegsignalering en toegang sociaal domein
            1. Blz. 191 Preventie, vroegsignalering en toegang sociaal domein
            2. Blz. 192 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 193 Preventie efficiënter en effectiever in de eigen woonomgeving organiseren. Daarmee de instroom naar individuele maatwerkvoorzieningen verminderen en voorkomen.
                1. Blz. 194 Versterken sociale basis
                2. Blz. 195 Investeren in mentale gezondheid en versterken netwerksamenwerking
              2. Blz. 196 Inwoners met meerdere problemen ondersteunen, waarbij alle betrokken partijen goed samenwerken en tot een gecoördineerde aanpak komen.
                1. Blz. 197 Doorontwikkeling gecoördineerde aanpak
                2. Blz. 198 Vlissingse opzet sterke lokale teams
          7. Blz. 199 3.6 Werk en inkomensregelingen
            1. Blz. 200 Werk en inkomensregelingen
            2. Blz. 201 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 202 Grip en sturing op de taken die de gemeente heeft gedelegeerd aan Orionis Walcheren door intensivering van de samenwerking en het benutten van bij Orionis beschikbare data.
                1. Blz. 203 Vaststellen beleidsplan Werk en Inkomen 2026
              2. Blz. 204 Minder huishoudens met problematische schulden.
                1. Blz. 205 Actieplan basisdienstverlening schuldhulpverlening
              3. Blz. 206 Meer statushouders participeren in de samenleving en op de arbeidsmarkt.
                1. Blz. 207 Wind in de Zeilen Fiche I: impuls werkzoekenden
          8. Blz. 208 3.7 Maatwerkdienstverlening 18+
            1. Blz. 209 Maatwerkdienstverlening 18+
            2. Blz. 210 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 211 De ondersteuning vanuit de Wmo aanvullende zorg blijft in de toekomst beschikbaar voor onze inwoners en betaalbaar voor ons als gemeente.
                1. Blz. 212 Sturen op naleving van de contractafspraken Aanvullende Zorg
              2. Blz. 213 Een verordening die is aangepast in verband met de wetswijziging per 1 januari 2026, waarin het abonnementstarief in de Wmo wordt vervangen door een inkomensafhankelijke eigen bijdrage.
                1. Blz. 214 Voorbereiding invoeren inkomensafhankelijke bijdrage voor Wmo-maatwerkvoorzieningen
              3. Blz. 215 Het opnieuw realiseren van betrouwbaar en kwalitatief goed doelgroepenvervoer voor de inwoners van gemeente Vlissingen.
                1. Blz. 216 Nieuw contract doelgroepenvervoer
          9. Blz. 217 3.8 Jeugdhulp
            1. Blz. 218 Jeugdhulp
            2. Blz. 219 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 220 Passende, efficiëntere en effectieve ondersteuning aan kwetsbare jeugdigen en gezinnen binnen financieel houdbare kaders.
                1. Blz. 221 Implementeren van innovaties in de zorg en het verlagen van de kosten
          10. Blz. 222 3.9 Centrumtaken
            1. Blz. 223 Centrumtaken
            2. Blz. 224 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 225 Verankering en vertaling van landelijk beleid in lokaal visiedocument (doorontwikkeling regiovisie beschermd wonen en opvang in Zeeland 2026-2026).
                1. Blz. 226 Opstellen nieuwe regiovisie
              2. Blz. 227 Een evenwichtige spreiding van aandachtsgroepen over de regio (Randvoorwaardelijk is de verbinding met wonen).
                1. Blz. 228 De realisatie van Skaeve Huse op Walcheren starten
                2. Blz. 229 Realisatieplan voor Opbouw-, Ombouw-, Afbouw en spreiding MO en BW
                3. Blz. 230 Regionale basismonitoring beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang
          11. Blz. 231 3.10 Volksgezondheid
            1. Blz. 232 Volksgezondheid
            2. Blz. 233 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 234 Gezonde en vitale inwoners.
                1. Blz. 235 Plan van aanpak “Regeling specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023–2026”
              2. Blz. 236 Kinderen/jongeren de kans bieden om zich optimaal te ontwikkelen met aandacht voor gezin, school en omgeving.
                1. Blz. 237 IZA ketenaanpakken
          12. Blz. 238 3.11 Lokale inclusie agenda
            1. Blz. 239 Lokale inclusie agenda
            2. Blz. 240 Wat willen we bereiken?
              1. Blz. 241 Een vastgestelde Lokale Inclusie Agenda gericht op een inclusieve samenleving waarin iedereen mee kan meedoen en niemand wordt gediscrimineerd of uitgesloten.
                1. Blz. 242 Opstellen en vaststellen van een Lokale inclusie agenda
          13. Blz. 243 3.12 Wat mag het kosten?
            1. Blz. 244 Wat mag het kosten?
          14. Blz. 245 3.13 Investeringen
            1. Blz. 246 Investeringen Sociale samenhang
        4. Blz. 247 Programma Bestuur
          1. Blz. 248 Programmadoel Bestuur
          2. Blz. 249 4.1 Dienstverlening
            1. Blz. 250 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema Dienstverlening?
            2. Blz. 251 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Dienstverlening?
            3. Blz. 252 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Dienstverlening?
            4. Blz. 253 Wat zijn de belangrijkste activiteiten om de beleidsdoelen te behalen?
            5. Blz. 254 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor dit thema?
            6. Blz. 255 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Dienstverlening?
          3. Blz. 256 4.2 Participatie
            1. Blz. 257 Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen voor het thema participatie?
            2. Blz. 258 Wat zijn de belangrijkste beleidsdoelen voor het thema Participatie?
            3. Blz. 259 Wat zijn de indicatoren bij de beleidsdoelen voor het thema Participatie?
            4. Blz. 260 Wat zijn de belangrijkste activiteiten van de gemeente?
            5. Blz. 261 Wat is de mate van invloed van de gemeente op het bereiken van de doelen voor dit thema?
            6. Blz. 262 Welke verbonden partijen zijn betrokken bij het thema Participatie?
          4. Blz. 263 4.3 Wat mag het kosten?
            1. Blz. 264 Wat mag het kosten?
          5. Blz. 265 4.4 Investeringen
            1. Blz. 266 Investeringen Bestuur
        5. Blz. 267 Overhead
          1. Blz. 268 Overhead
          2. Blz. 269 5.1 Wat mag het kosten?
            1. Blz. 270 Wat mag het kosten?
          3. Blz. 271 5.2 Investeringen
            1. Blz. 272 Investeringen overhead
            2. Blz. 273 1. Hybride werken
        6. Blz. 274 Algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 275 Inleiding
          2. Blz. 276 6.1 Wat mag het kosten?
            1. Blz. 277 Wat mag het kosten?
        7. Blz. 278 Verplichte beleidsindicatoren
          1. Blz. 279 Totaal overzicht verplichte beleidsindicatoren
      5. Blz. 280 Paragrafen
        1. Blz. 281 Paragraaf lokale heffingen
          1. Blz. 282 Inleiding
          2. Blz. 283 Uitgangspunten
          3. Blz. 284 Opbrengst heffingen
          4. Blz. 285 Onroerende zaakbelasting
          5. Blz. 286 Rioolheffing
          6. Blz. 287 Afvalstoffenheffing
          7. Blz. 288 Hondenbelasting
          8. Blz. 289 Forensenbelasting
          9. Blz. 290 Precariobelasting
          10. Blz. 291 Parkeerbelasting
          11. Blz. 292 Toeristenbelasting
          12. Blz. 293 Bedrijven Investerings Zone (BIZ)
          13. Blz. 294 Marktgelden
          14. Blz. 295 Leges
          15. Blz. 296 Lijkbezorgingsrechten
          16. Blz. 297 Havengelden
          17. Blz. 298 Belastingdruk
          18. Blz. 299 Kengetallen belastingcapaciteit
          19. Blz. 300 Kostendekking tarieven
          20. Blz. 301 Rioolheffingen kostendekking
          21. Blz. 302 Afvalstoffenheffing kostendekking
          22. Blz. 303 Marktgelden kostendekking
          23. Blz. 304 Lijkbezorging kostendekking
          24. Blz. 305 Havengelden kostendekking
          25. Blz. 306 Naheffingsaanslag parkeer
          26. Blz. 307 Leges
        2. Blz. 308 Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 309 Risicomanagement en beleid
          2. Blz. 310 Risico-inventarisatie
          3. Blz. 311 Weerstandcapaciteit
          4. Blz. 312 Weerstandsvermogen
          5. Blz. 313 Kengetallen
        3. Blz. 314 Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 315 Inleiding
          2. Blz. 316 Klein onderhoud
          3. Blz. 317 Groot onderhoud
          4. Blz. 318 Civiele kunstwerken
          5. Blz. 319 Gebouwen
          6. Blz. 320 Groen
          7. Blz. 321 Kades
          8. Blz. 322 Openbare verlichting
          9. Blz. 323 Stedelijkwater / riool
          10. Blz. 324 Wegen
        4. Blz. 325 Paragraaf financiering
          1. Blz. 326 Algemeen
          2. Blz. 327 Renteontwikkeling
          3. Blz. 328 Renterisicogevoeligheid
          4. Blz. 329 Renterisicobeheer
          5. Blz. 330 Kasgeldlimiet
          6. Blz. 331 Renterisiconorm
          7. Blz. 332 Financiering
          8. Blz. 333 Financieringspositie en rentekosten
          9. Blz. 334 Geprognosticeerde balans
          10. Blz. 335 Ontwikkeling leningenportefeuille opgenomen en verstrekte langlopende geldleningen
          11. Blz. 336 Schatkistbankieren
          12. Blz. 337 Wet Houdbare Overheidsfinanciën (Wet Hof)
        5. Blz. 338 Paragraaf bedrijfsvoering
          1. Blz. 339 Organisatievisie
          2. Blz. 340 Aantrekkelijk werkgeverschap
          3. Blz. 341 Datagedreven informatiemanagement
          4. Blz. 342 (Financieel) gezonde bedrijfsvoering
          5. Blz. 343 Rechtmatigheidsverantwoording
          6. Blz. 344 Doelmatigheid en doeltreffendheid
        6. Blz. 345 Paragraaf grondbeleid
          1. Blz. 346 Grondbeleid
          2. Blz. 347 Beleid
          3. Blz. 348 Organisatie
          4. Blz. 349 Financiën
          5. Blz. 350 Programmadoelstellingen
          6. Blz. 351 Grondexploitaties
          7. Blz. 352 Herijking grondexploitaties (artikel 12)
          8. Blz. 353 Reserves en voorzieningen
          9. Blz. 354 Risico's
          10. Blz. 355 Tabel Overzicht verliesvoorziening en risicoreservering (x € 1.000)
        7. Blz. 356 Paragraaf verbonden partijen
          1. Blz. 357 4.6 Paragraaf verbonden partijen
          2. Blz. 358 Openbaar Lichaam Afvalverwijdering Zeeland (OLAZ)
          3. Blz. 359 Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD-Zeeland)
          4. Blz. 360 Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
          5. Blz. 361 Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen (SGB)
          6. Blz. 362 Veiligheidscentrum Zeeland B.V. (VCZ)
          7. Blz. 363 North Sea Port SE
          8. Blz. 364 Holding Zeeuwse Visveiling B.V.
          9. Blz. 365 Gemeenschappelijke Regeling Orionis Walcheren
          10. Blz. 366 Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
          11. Blz. 367 Gemeentelijke Vervoerscentrale B.V. (GVC)
          12. Blz. 368 Stadsgewestelijk Zwembad Vastgoed B.V.
          13. Blz. 369 Buurtteams Vlissingen
          14. Blz. 370 GBE Aqua B.V.
          15. Blz. 371 Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH)
          16. Blz. 372 Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
        8. Blz. 373 Paragraaf wet open overheid
          1. Blz. 374 Wet open overheid
        9. Blz. 375 Majeure projecten
          1. Blz. 376 Inleiding
          2. Blz. 377 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 378 Majeur project implementatie omgevingswet
            2. Blz. 379 Majeur project revitalisering gemeentelijk accommodatiebestand
            3. Blz. 380 Majeur project Scheldekwartier
        10. Blz. 381 Wind in de Zeilen
          1. Blz. 382 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 383 Wind in de Zeilen
        11. Blz. 384 Reserves en voorzieningen
          1. Blz. 385 Reserves en voorzieningen
          2. Blz. 386 Overzicht reserves
          3. Blz. 387 Algemene reserve
          4. Blz. 388 Reserve bomruimingen
          5. Blz. 389 Reserve geluidsaneringen
          6. Blz. 390 Reserve Visserijkade
          7. Blz. 391 Reserve degeneratievergoeding glasvezel
          8. Blz. 392 Reserve kapitaallasten programma 1
          9. Blz. 393 Reserve aanloopverliezen parkeergarage Machinefabriek.
          10. Blz. 394 Reserve Wind in de zeilen
          11. Blz. 395 Reserve maritieme en/of cultuur hist. evenementen
          12. Blz. 396 Reserve kapitaallasten programma 2
          13. Blz. 397 Reserve omgevingswet
          14. Blz. 398 Reserve stadslandgoed Nieuwerve
          15. Blz. 399 Reserve investeringsfonds sociaal domein
          16. Blz. 400 Reserve sociaal domein
          17. Blz. 401 (Historische) Reserve centrumtaken
          18. Blz. 402 Reserve regiobudget centrumtaken
          19. Blz. 403 Reserve doordecentralisatie beschermd wonen Vlissingen
          20. Blz. 404 Reserve revitalisering accommodaties
          21. Blz. 405 Reserve opvang vluchtelingen
          22. Blz. 406 Reserve frictiekosten algemeen
          23. Blz. 407 Reserve organisatie doorontwikkeling
          24. Blz. 408 Reserve transitievisie
          25. Blz. 409 Reserve budgetoverhevelingen
          26. Blz. 410 Reserve nieuwbouw stadsbeheer
          27. Blz. 411 Reserve GBE Aqua
          28. Blz. 412 Overzicht voorzieningen
          29. Blz. 413 Verliesvoorziening grondexploitaties
          30. Blz. 414 Voorziening pensioenbijdragen wethouders (APPA)
          31. Blz. 415 Voorziening spaarverlof
          32. Blz. 416 Voorziening wachtgeld oud bestuurders
          33. Blz. 417 Voorziening Regeling Vervroegd Uittreden (RVU)
          34. Blz. 418 Voorziening precario kabels en leidingen
          35. Blz. 419 Voorziening salarisgarantie voormalig personeel Bibliotheek Vlissingen
          36. Blz. 420 Voorziening achterstallig onderhoud
          37. Blz. 421 Voorziening leges
          38. Blz. 422 Tariefegalisatievoorziening Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP)
          39. Blz. 423 Egalisatievoorziening Afval
          40. Blz. 424 Voorziening groot onderhoud kades
          41. Blz. 425 Voorziening groot onderhoud accommodaties
        12. Blz. 426 Taakstellingen
          1. Blz. 427 9.10 Taakstelling 2025-2028
          2. Blz. 428 Sport- en overige accommodaties
          3. Blz. 429 Voortgang taakstelling sociaal domein
          4. Blz. 430 Totaal investeringsfonds en hervormingsagenda
          5. Blz. 431 Organisatie - overhead
      6. Blz. 432 Financiële begroting
        1. Blz. 433 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 434 Overzicht van baten en lasten
            1. Blz. 435 Overzicht baten en lasten
          2. Blz. 436 Meerjarenraming 2025-2028
            1. Blz. 437 Meerjarenraming 2025-2028
          3. Blz. 438 Incidentele baten en lasten
            1. Blz. 439 Incidentele baten en lasten
          4. Blz. 440 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
            1. Blz. 441 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
        2. Blz. 442 Financiële positie
          1. Blz. 443 Financieel overzicht taakvelden
            1. Blz. 444 Financieel overzicht taakvelden
          2. Blz. 445 Investeringsplanning 2025-2028
            1. Blz. 446 Investeringsplanning
    2. Uitvoeringsmaatregelen
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap