Algemeen

2.1 Financiële Positie

Analyse van kadernota naar begroting

Terug naar navigatie - Analyse van kadernota naar begroting

Hieronder treft u een tabel aan met de analyse van de kadernota 2025 naar de programmabegroting 2025 en meerjarenramingen 2026-2028. Dit is een analyse op hoofdlijnen van de mutaties die na het opstellen van de kadernota 2025 zijn gemaakt. We hebben een splitsing gemaakt in de mutaties na de kadernota 2025 en de extra inspanningen van het college ten behoeve van het exit artikel 12-proces.

Zoals u ziet gaan we van een niet sluitende kadernota naar een sluitende begroting. Hier liggen een aantal oorzaken aan ten grondslag. Zo was ten tijde van het opstellen van de kadernota het financieel perspectief veel minder dan het nu is.  Ook de mei- en septembercirculaires van het gemeentefonds dragen positief bij aan het saldo. Daarnaast hebben we scherpe keuzes moeten  maken door bijstellingen in de budgetten van de jeugdhulp, de Wmo en hebben we het investeringsniveau opnieuw bijgesteld. De extra inspanningen die we daar bovenop hebben gedaan leiden tot een meerjarig sluitende begroting.

Financiële analyse (bedragen x € 1.000) (- is nadeel) 2025 2026 2027 2028
Stand begrotingssaldo kadernota 2025 (= vertrekpunt) -5.068 -9.645 -8.333 -8.956
Mutaties na de kadernota 2025:
1. Bijstelling budget jeugdhulp 1.057 1.922 1.279 1.985
2. Bijstelling begroting Wmo 2.121 1.902 1.335 422
3. Doorbelasting en overhead 1.348 1.651 1.788 1.739
4. Rente 16 -146 -525 -1.007
5. Herijking investeringsprogramma 423 2.037 1.261 734
6. Meicirculaire 2024 -81 280 519 266
7. Septembercirculaire 2024 1.259 879 530 -13
8. Diverse budgetbijstellingen 90 -418 -237 -132
9. Ophogen grens minimabeleid -870 -870 -870 -870
Extra inspanningen college t.b.v. exit artikel 12-proces:
10. Toeristenbelasting -406 -120 516 815
11. Bezuiniging VZG richtlijn GR'en 150 150 150
12. Rekening houden met OZB opbrengst JCV 779
13. Stopzetten storting eigen bijdrage in algemene reserve 1.829 1.859 1.859
14. Bijstelling jeugdprognose 250 750 1.250
15. Aanpassen investeringsniveau 100 200 300 400
16. Begrotingsanalyse 2e fase 300 400 500 600
Totaal mutaties na kadernota 2025 5.357 9.946 9.155 8.977
Amendement Vlissingsestraat -96
TOTAAL BEGROTINGSSALDO 290 300 726 21

1. Bijstelling budget jeugdhulp

Terug naar navigatie - 1. Bijstelling budget jeugdhulp

In de programmabegroting 2025 actualiseren we de budgetten op jeugdhulp. De mutaties op het budget jeugdhulp zijn te verdelen in ontwikkelingen na besluitvorming kadernota 2025 en voortschrijdend inzicht.

Toelichting budget jeugdhulp (bedragen x € 1.000) (- is nadeel) 2025 2026 2027 2028
Ontwikkelingen na besluitvorming kadernota 2025:
Taakmutatie meicirculaire 2024 207 204 214 435
Compensatie rijkskorting hervormingsagenda jeugd meicirculaire 2024 1.611
Verwachte compensatie rijkskorting hervormingsagenda jeugd 1.600 1.635 1.635
Totaal mutaties ontwikkelingen 1.818 1.804 1.849 2.070
Voortschrijdend inzicht:
Later te realiseren taakstelling -800
Pilot Jeugd 0 -500 -400 -300
Diverse technische aanpassingen jeugdbudgetten 39 618 -170 215
Totaal mutaties voortschrijdend inzicht -761 118 -570 -85
Totaal bijstelling budget jeugdhulp 1.057 1.922 1.279 1.985

Toelichting:

Ontwikkelingen na besluitvorming kadernota 2025: 

  • Indexeringen waarmee in kadernota rekening is gehouden worden nu gecompenseerd met de meicirculaire 2024.
  • Compensatie in meicirculaire 2024 voor nog niet door Rijk ingevulde korting hervormingsagenda jeugd.
  • Verwachte compensatie voor nog niet door Rijk ingevulde korting hervormingsagenda jeugd, dit conform de begrotingsrichtlijnen van de provinciaal toezichthouder.

Voortschrijdend inzicht:

  • Taakstelling 2025 jeugdhulp is opgenomen in de begroting 2024. Verwachting is dat taakstelling vanaf 2026 wordt gerealiseerd.
  • Structurele opname van investeringskosten pilot jeugd.

2. Bijstelling begroting Wmo

Terug naar navigatie - 2. Bijstelling begroting Wmo

In de programmabegroting 2025 actualiseren we de Wmo begroting. Bij het opstellen van de kadernota was de Wmo begroting nog een PM post. Hoewel er de nodige onzekerheden blijven, hebben we nu meer inzicht. De totale ruimte op de Wmo budgetten ziet er voor de komende jaren als volgt uit:

Bijstelling begroting Wmo (bedragen x € 1.000) (- is nadeel) 2025 2026 2027 2028
1. Wmo lumpsum Aanvullende Zorg 2.553 2.203 1.536 559
2. Wmo PGB's -605 -641 -686 -745
3. Wmo Maatwerkvoorzieningen 273 281 281 274
4. Wmo Pilot voorzorg wachtlijsten -100 -100 -100 -100
5. Wmo Voorzieningen/ hulpmiddelen 0 -109 -246 -417
Subtotaal 2.121 1.634 785 -429
6. Septembercirculaire Wmo index 268 550 851
Totaal bijstelling begroting Wmo 2.121 1.902 1.335 422

(1) Lagere lasten Wmo aanvullende zorg
Voor 2025 en verder hanteren we de prijsindexaties die we contractueel hebben afgesproken. Daarnaast houden we rekening met een stijging van de klantaantallen op basis van  Wmo-voorspelmodel van de VNG. Deze indexaties zijn hoger dan in onze huidige budgetten is opgenomen. Daarom wordt het gepresenteerde voordelige saldo na begrotingsjaar 2025 met het jaar kleiner.

(2) Hogere lasten Wmo Pgb’s 
De Pgb’s (Persoonsgebonden budget) waren in de huidige situatie alleen incidenteel bijgeraamd voor 2022, 2023 en 2024. We ramen deze nu structureel door op het huidige niveau. 

(3) Lagere lasten Wmo maatwerk voorzieningen 
Na 2022 zijn deze voorzieningen verder afgenomen. Het betreft o.a. maatwerk ontzorgen inclusief medische adviezen, kortdurend verblijf en individuele begeleiding landelijk. 

(4) Hogere lasten voor dekking pilot voorzorg wachtlijsten € 100.000
De Pilot Voorzorg Wachtlijsten (Ergotherapeut) ramen we voor het jaar 2025 op € 100.000, conform collegebesluit 19 maart 2024, en daarna structureel. Op basis van de succesvolle ervaringen uit de eerste pilot in 2023 gaan we ervan uit dat we de inzet van de ergotherapeut continueren vanaf 2026 en opnemen in de reguliere werkwijze na afloop van de pilotfase. 

(5) Hogere lasten Wmo-vervoer, woonvoorzieningen en hulpmiddelen 
Voor 2025 en verder houden we de volume-indexaties aan uit het Wmo-voorspelmodel. Daarnaast hebben we de contractuele prijsindexaties toegepast, voor zover deze bekend zijn.

(6) Septembercirculaire Wmo index demografie
In de toekomst wordt een nader te bepalen deel van de Wmo niet langer via het Gemeentefonds uitgekeerd, maar via een aparte financiering. Hierbij wordt nog een passende geobjectiveerde indexering onderzocht die ook rekening houdt met kostenontwikkeling en demografie/vergrijzing. Vooruitlopend op de uitwerking is voor 2026 tot 2029 een oplopend bedrag gereserveerd voor een aanvullende indexering. In de septembercirculaire 2024 zijn deze middelen toegevoegd aan het cluster Individuele voorzieningen Wmo, zodat gemeenten hiermee rekening kunnen houden in hun meerjarenbegroting. 

3. Doorbelasting en overhead

Terug naar navigatie - 3. Doorbelasting en overhead

Geraamde doorbelasting uren op projecten. Doordat we meer personeel inzetten op investeringswerken en werk voor grondexploitaties komen deze kosten ten laste van de projecten zoals bijvoorbeeld Kenniswerf of Scheldekwartier en ontstaat er een voordeel op de reguliere exploitatie.

4. Rente

Terug naar navigatie - 4. Rente

De stijging van de rentelasten wordt veroorzaakt door onder anderen het uitkeren van de reserve beschermd wonen in 2025, jaarlijkse uitgaven van reserves, uitgaven van de reeds ontvangen SPUK-gelden en besteding inzet van WIZ gelden voor kenniswerf 5 welke in het verleden zijn ontvangen.

5. Herijking investeringsprogramma

Terug naar navigatie - 5. Herijking investeringsprogramma

In de kadernota 2025 hebben we aangegeven dat we een oplopende investeringsopgave hebben. Dit wordt veroorzaakt doordat we jaarlijkse nieuwe investeringen opnemen en doordat de uitvoering van lopende investeringen om diverse redenen vertraagt. In aanloop naar deze begroting is de herijking verder uitgewerkt en aangepast. Daarnaast hadden we in de kadernota 2025 abusievelijk de kapitaallasten van de parkeergarage machinefabriek niet lasten neutraal opgenomen, dat corrigeren we.

6. Meicirculaire 2024

Terug naar navigatie - 6. Meicirculaire 2024

In deze programmabegroting hebben we de financiële effecten van de meicirculaire 2024 verwerkt. In onderstaand overzicht zijn de mutaties uit de meicirculaire 2024 opgenomen. Voor een uitgebreide toelichting verwijzen wij naar het online document van de meicirculaire 2024.

Meicirculaire 2024 (bedragen x € 1.000) 2025 2026 2027 2028
A. Begroting 2024 o.b.v. decembercirculaire 2023 182.379 176.305 180.670 184.628
B. Mutaties meicirculaire 2024 2.931 6.528 6.322 4.442
Begroting 2025 o.b.v. meicirculaire 2024 (A+B) 185.310 182.833 186.992 189.070
Mutaties voor de begroting 2025:
Meicirculaire 2024 (exclusief taakmutaties, integratie- en doeluitkeringen) -2.652 1.666 1.664 5.571
Reeds opgenomen in kadernota 2025 -2.571 -214 -490 3.670
Totaal -81 1.880 2.154 1.901
AF: Stelpost jeugd (is reeds opgenomen in budget jeugdhulp, zie toel. bij 1) 1.600 1.635 1.635
Totaal mutaties meicirculaire 2024 voor de begroting 2025 -81 280 519 266

7. Septembercirculaire 2024

Terug naar navigatie - 7. Septembercirculaire 2024

In deze programmabegroting hebben we de financiële effecten van de septembercirculaire 2024 verwerkt. In onderstaand overzicht zijn de mutaties uit de septembercirculaire 2024 opgenomen.  Voor een uitgebreide toelichting verwijzen wij naar het online document van de septembercirculaire 2024.

September 2024 (bedragen x € 1.000) 2025 2026 2027 2028
A. Begroting 2024 o.b.v. meicirculaire 2024 185.310 182.833 186.992 189.070
B. Mutaties septembercirculaire 2024 1.752 1.695 1.466 1.207
Begroting 2025 o.b.v. septembercirculaire 2024 (A+B) 187.062 184.528 188.458 190.277
Mutaties voor de begroting 2025:
septembercirculaire 2024 (exclusief taakmutaties, integratie- en doeluitkeringen) 1.259 1.147 1.081 838
AF: Stelpost Wmo (is reeds opgenomen in budget Wmo, zie toel. bij 2) 0 -268 -551 -851
Totaal mutaties septembercirculaire 2024 voor de begroting 2025 1.259 879 530 -13

8. Diverse budgetbijstellingen

Terug naar navigatie - 8. Diverse budgetbijstellingen

We hebben diverse budgetten geactualiseerd. Per saldo ontstaat hiervoor in 2025 een voordeel en vanaf 2026 een nadeel. De grootste onderdelen hiervan betreffen:

  • We stellen de begroting 2025 van de gemeenschappelijke regelingen  GGD en OLAZ. 
  • In 2025 organiseren wij een ontmoetingsdag/vergadering van de Vereniging van Zeeuwse Gemeenten (VZG).
  • De uitbetaling van de eindafrekening over 2023 van Zwembad de Vrijburg ontvangen we in 2025.
  • De raad heeft op 27 juni 2024 het meerjarenonderhoudsplan (MJOP) kades vastgesteld. Vanaf 2027 valt € 235.000 structureel vrij van het begrote onderhoudsbudget.

9. Ophogen grens minimabeleid

Terug naar navigatie - 9. Ophogen grens minimabeleid

De gemeenteraad heeft op 3 juli 2024 de kadernota 2025 geamendeerd vastgesteld. Met dit besluit is de opdracht gegeven om de toegang tot de minimaregelingen te verruimen voor huishoudens met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm. De kosten voor dit besluit bedragen naar verwachting maximaal € 870.000 per jaar. 

10. Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - 10. Toeristenbelasting

In de raming hielden we rekening met het gereedkomen van enkele grotere verblijfsaccommodaties. Deze accommodaties zijn nog niet gerealiseerd waardoor de opbrengst achterblijft in 2025. De opbrengst hiervan verwachten we pas vanaf 2027. In 2025 verhogen we het tarief naar € 2,50 per overnachting. In de jaren daarna verhogen we tot en met 2028 ieder jaar het tarief met € 0,25. Daarnaast houden we bovenop dit tarief rekening met inflatie van 3,9%.

11. Bezuiniging o.b.v. VZG richtlijn GR'en

Terug naar navigatie - 11. Bezuiniging o.b.v. VZG richtlijn GR'en

Jaarlijks passen we onze bijdragen aan de gemeenschappelijke regelingen op basis van de VZG richtlijn. Deze richtlijn voorziet in een inflatiecorrectie en de mogelijkheid om een bezuiniging op te leggen. Het opleggen van een bezuiniging op basis van de VZG richtlijn is afhankelijk van de ontwikkeling van de algemene uitkering. Omdat de algemene uitkering als gevolg van het "ravijnjaar" in 2026 flink afneemt is het voornemen van de Vereniging van Zeeuwse Gemeenten om voor 2026 een bezuiniging op te nemen in de VZG richtlijn. We vinden het verantwoord om hierop te anticiperen.

12. OZB opbrengst JCV

Terug naar navigatie - 12. OZB opbrengst JCV

Wij verwachten vanaf 2028 de eerste OZB in rekening te kunnen brengen voor het JCV (Justitieel Complex Vlissingen). Vanaf dat jaar nemen we een structurele meeropbrengst hiervoor op in onze begroting.

13. Vervallen storting eigen bijdrage

Terug naar navigatie - 13. Vervallen storting eigen bijdrage

Vanwege onze artikel 12 status dragen we jaarlijks € 1,8 miljoen bij aan de sanering van onze algemene reserve. We willen graag de artikel 12 status verlaten. In  2025 voegen we de bijdrage voor een laatste keer toe aan onze algemene reserve ter versterking van ons weerstandsvermogen. Vanaf 2026 gebruiken we de bijdrage om een sluitende meerjarenbegroting te hebben. 

14. Bijstelling jeugdprognose

Terug naar navigatie - 14. Bijstelling jeugdprognose

De PM posten uit de kadernota 2025 voor jeugd (ondersteuningsteam optimalisatie processen jeugd en aanbesteding jeugdhulp) hebben we in de begroting 2025-2028 vertaald naar een inspanningsverplichting van € 250.000 in 2026, € 750.000 in 2027 en vanaf 2028 structureel € 1.250.000.

15. Aanpassen investeringsniveau

Terug naar navigatie - 15. Aanpassen investeringsniveau

In de begroting 2024 hebben we opgenomen dat ook na herijking van de investeringen we ervan uitgaan dat 80% tijdig wordt gerealiseerd. We passen dit aan naar 75%. Daarnaast komen we met kaders om voor de toekomst te komen tot een nog realistischer investeringsplanning.

16. Begrotingsanalyse 2e fase

Terug naar navigatie - 16. Begrotingsanalyse 2e fase

Om te komen tot een nog realistischer begroting voeren we een begrotingsanalyse uit.  Aanleiding hiervoor zijn de jaarlijkse overschotten bij de jaarrekening en het onderzoek naar de exit artikel 12 status. De uitvoering van de begrotingsanalyse vergt een langere doorlooptijd dan vooraf gedacht. Om die redenen hebben we dit opgesplitst in twee fasen. Het resultaat van de 1e fase van de begrotingsanalyse is verwerkt in de kadernota 2025. De 2e fase van de begrotingsanalyse is nog niet afgerond maar we vinden het verantwoord om hier op de uitkomsten vooruit te lopen. De begrotingsanalyse verwachten we eind 2024 af te ronden.

2.2 Plan van aanpak sociaal domein

Samenvatting tekort sociaal domein

Terug naar navigatie - Samenvatting tekort sociaal domein

In het jaar 2025 gaan we verder met de uitvoering van het plan van aanpak artikel 12-vervolgtraject sociaal domein. We hebben op basis van het inspectierapport 2021-2022 voor de jaren 2021 en 2022 aanvullende uitkeringen ontvangen van in totaal ca. € 5 miljoen. De artikel 12-inspecteur stelt voor de jaren 2023 en 2024 weer een inspectierapport op dat we eind 2024 verwachten te ontvangen.
Met ingang van 1 januari 2023 is het artikel 12-onderzoek verbreed. Tot en met 2022 was het onderzoek gericht op alleen het sociaal domein. Dit is verbreed naar de gehele begroting en daarmee ook het klassiek domein. Dit betekent dat alle financiële intensiveringen vanaf 1 januari 2023 zijn onderworpen aan de O&O-toets (Onontkoombaar en Onuitstelbaar) van de inspecteur.

In het kader van het Artikel 12-proces heeft de inspecteur in het Inspectierapport 2021-2022 een aantal(vervolg-)opdrachten geformuleerd voor de periode 2023 en 2024. Deze opdrachten omvatten een aantal structurele ingrepen (hefbomen) en een reeks van projectmatige quick wins, een en ander onder meer opgenomen in het zogenaamde investeringsfonds sociaal domein. De samenstelling en prioritering van de opdrachten is dynamisch. Dat wil zeggen dat er opdrachten na afronding uit weg kunnen vallen en onderweg ook opdrachten aan toe kunnen worden gevoegd. Hier ligt ook een verbinding met de ambitie om op korte termijn te komen tot een afronding van de artikel 12-status.

In onderstaande tabel is uiteengezet hoe het tekort op het sociaal domein is opgebouwd. Hieruit blijkt dat we als gemeente Vlissingen fors tekort komen op het sociaal domein.

 

Opbouw van het tekort sociaal domein (bedragen x € 1.000) 2025 2026 2027 2028
Taakvelden sociaal domein (excl. taakveld 7.1 volksgezondheid). -135.679 -136.179 -137.370 -142.115
Overhead -6.672 -6.327 -6.634 -6.802
Gemeentefonds (septembercirculaire 2024) 134.081 131.281 133.665 136.083
Totaal tekorten op sociaal domein -8.270 -11.225 -10.339 -12.834

2.3 Voortgang saneringsbegroting

Terug naar navigatie - Voortgang saneringsbegroting

In het kader van artikel 12 van de Financiële Verhoudingswet hebben we een beschikking van 19 december 2019 met het besluit over de aanvullende uitkeringen 2019 t/m 2029 aan Vlissingen. Dit besluit bevat ook een saneringsbegroting voor de algemene reserve. Onderstaande tabel geeft inzicht in hoeverre de realisatie van deze saneringsbegroting op schema ligt. 

Voortgang saneringsbegroting (bedragen x € 1.000) 2024 2025 2026 2027 2028
Algemene reserve o.b.v. jaarrekening 2023 en onttrekking in 2024 * -40.054 -33.752 -24.661 -17.360 -9.634
Begrotingssaldo -2.470 290 301 726 21
Jaarlijkse bijdrage artikel 12 8.772 8.801 7.000 7.000 4.805
Totaal -33.752 -24.661 -17.360 -9.634 -4.809
Algemene reserve conform beschikking artikel 12 rapport 2017/2018 -49.398 -37.667 -25.554 -13.287 -2.918
Verschil algemene reserve t.o.v. saneringsbegroting 15.646 13.006 8.194 3.653 -1.891
* In de 2e bestuursrapportage 2024 wordt voorgesteld € 5 miljoen vanuit de reserve sociaal domein te onttrekken en toe te voegen aan de algemene reserve. Ten tijde van het opstellen van de begroting 2025 was de 2e bestuursrapportage nog niet vastgesteld. Daarom is deze mutatie nog niet opgenomen.
Terug naar navigatie - Toelichting

De jaarlijkse bijdrage artikel 12 bestaat uit een jaarlijks bedrag van € 7 miljoen t/m 2027 en € 4,8 miljoen in 2028 van de fondsbeheerders en een eigen bijdrage van € 1,7 miljoen (met jaarlijkse indexatie van 1,6%). Een positief jaarrekeningresultaat moet overigens worden gebruikt voor de sanering van de algemene reserve. Vanaf 2026 hebben wij in deze begroting onze eigen bijdrage gebruikt om tot een sluitend meerjarenperspectief te komen.

De artikel 12-inspecteur voert in 2023 en 2024 een actualisatie-onderzoek uit. Dit onderzoek gaat onder andere in op de hoogte van de te saneren algemene reserve, de benodigde hoogte van de OZB, de hoogte van eigen bijdrage aan de algemene reserve en de hoogte van de aanvullende uitkering.