Financiële resultaat / begrotingssaldo

2.1 Inleiding

Terug naar navigatie - 2.1 Inleiding

In dit hoofdstuk wordt inzicht gegeven in de ontwikkeling van het financieel meerjaren perspectief, het begrotingssaldo, en de financiële afwijkingen. In het eerste overzicht (2.2) wordt het resultaat van deze bestuursrapportage per programma getoond. In 2.3 worden de financiële afwijkingen > € 25.000 gepresenteerd ten opzichte van de programmabegroting 2024. Hierbij is gekeken naar werkelijke uitgaven en inkomsten over de eerste negen maanden van 2024 en een doorkijk naar de rest van het jaar 2024. Indien uit de eerste negen maanden bleek dat een budget daadwerkelijk niet toereikend was, dan is op basis van een doorrekening naar het einde van het jaar het totale nadeel meegenomen in deze rapportage. Dit geldt in positieve zin ook voor de nu al geconstateerde voordelen op posten in de begroting. In 2.5 staat het begrotingssaldo vermeld.

Voorzieningen
In hoofdstuk 2 staan de voor- en nadelen per programma. De mutaties op de voorzieningen die we in deze bestuursrapportage hebben verwerkt, zijn hier niet zichtbaar. Daarom lichten we ze hier apart toe.
We brengen de volgende kosten ten laste van voorzieningen:

  • Voor de voorziening algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (APPA) gaat het om € 244.000, dit betreft de betalingen voor de pensioenen van de (oud)wethouders.
  • Hetzelfde geldt voor de voorziening Wachtgeld, hier gaat het om € 55.000. 
  • Met betrekking tot de voorziening Regeling voor Vervroegd Uitreden (RVU) brengen we € 48.000 ten laste van de voorziening, dit zijn de AOW-bedragen voor werknemers die gebruik maken van deze regeling.
  • Voorziening groot onderhoud accommodaties. Onttrekking € 2.157.000. Dit zijn de geraamde uitgaven in het kader van het MJOP (Meerjaren onderhoudsplan) gemeentelijke accommodaties. 

Kredieten
In deze bestuursrapportage hebben we diverse mutaties op kredieten opgenomen. We sluiten een aantal kredieten af en verhogen aan aantal kredieten. Daarnaast vragen we de raad 2 nieuwe kredieten beschikbaar te stellen en een krediet uit 2025 naar voren te halen en in 2024 beschikbaar te stellen. 
Zie bijlage 2 voor een uitgebreide toelichting. 

2.2 Resultaten 2e bestuursrapportage 2024

Terug naar navigatie - 2.2 Resultaten 1e bestuursrapportage 2023

Leeswijzer tabel: '-' = nadeel, '+' = voordeel

Programma (bedragen x € 1.000) 2024 2025 2026 2027
Leefbaarheid -2.445 52 60 60
Aantrekkelijke stad -194 55 55 55
Sociale Samenhang 1.454 24 24 24
Bestuur 1.111 195 -30 -30
Overhead 354 -285 -67 -58
Alg. Dekkingsmiddelen 1.383 -11 -11 -11
Resultaat 2e bestuursrapportage 2024 1.664 31 31 40

2.3 Resultaten per programma

2.3.1 Programma Leefbaarheid

Terug naar navigatie - 2.3.1 Tabel
Programma 1 Leefbaarheid (bedragen x € 1.000) Taakveld 2024 2025 2026 2027
Voor- en nadelen
1.1 Bijstelling MJOP gemeentelijke accommodaties diversen 131
1.2 Advocaatkosten sluiten bulkterminal 7.4 -50
1.3 Project Illegaal in gebruik genomen groen 5.7 -65
1.4 Uitstel asfaltverharding Boulevard de Ruyter 2.1 275
1.5 Toegankelijkheid bushaltes 2.1 28
1.6 Lagere kosten gas en elektra 0.63 + 4.2 + 2.1 152 50 50 50
1.7 Uitstel software onderhoud bruggen (Provincie) 2.1 150
1.8 Extra vergoeding aanpak zwerfafval 2.1 41
1.9 Verlaging groen 5.7 150
1.10 Tijdelijke huisvesting De Parelburcht en KOW 4.2 -60
1.11 Meicirculaire 2024 1.2 -183
1.12 Hogere bijdrage Veiligheidsregio 2024 1.2 -46
Overige voor- en nadelen < € 25.000 28 2 10 10
Budget neutraal
1.13 SUP regeling - opbrengsten 7.3 110 90 90 90
SUP regeling - kosten project grondstoffenbeleid diversen -110 -90 -90 -90
1.14 Hogere opbrengst rioolheffing 7.2 130
Toevoeging aan voorziening vrz -130
1.15 Hogere opbrengst afvalstoffenheffing 7.3 29
Toevoeging aan voorziening vrz -29
1.16 SPUK Sport 5.2 -335
SPUK Sport rijksbijdrage 5.2 335
1.17 Samenwerkingsovereenkomst l'escaut - opbrengst 2.1 35 35 35 35
Samenwerkingsovereenkomst l'escaut - extra kosten 2.1 -35 -35 -35 -35
1.18 SPUK NPO uitgaven 1.2 50 50
SPUK NPO rijksbijdrage 1.2 -50 -50
1.19 Toevoegen Reserve Aanloopverliezen pg Machinefabriek 0.10 -2.996
Onttrekking Reserve opvang vluchtelingen (zie pr sociale samenhang)
Totaal -2.445 52 60 60

1.1 Bijstelling Meerjaren onderhoudsplan (MJOP) gemeentelijke accommodaties

Terug naar navigatie - 1.1 Bijstelling Meerjaren onderhoudsplan (MJOP) gemeentelijke accommodaties

In januari 2024 heeft uw raad het MJOP gemeentelijke accommodaties vastgesteld. In de toevoegingen aan de gevormde voorziening groot onderhoud accommodaties hebben we destijds onterecht ook het klein onderhoud meegenomen. Dat corrigeren we nu. Het heeft invloed op de ramingen van meerdere programma’s maar is per saldo budgettair neutraal:

1.1 Leefbaarheid 

2.1 Aantrekkelijke stad

3.4 Sociale samenhang

5.2 Overhead

 € 131.000

- € 82.000

- € 145.000

€ 96.000

 

1.3 Project illegaal in gebruik genomen groen

Terug naar navigatie - 1.3 Project illegaal in gebruik genomen groen

Het project illegaal in gebruik genomen groen heeft vertraging opgelopen, omdat de randvoorwaarden van het project mogelijk aangepast moeten worden. De gevolgen hiervan worden momenteel onderzocht. Dit kan ook gevolgen hebben voor het projectbudget 2025. Hier rapporteren we in de 1e bestuursrapportage 2025 over. Voor 2024 leidt dit tot een eenmalig nadeel van € 65.000.

1.4 Uitstel asfaltverharding Boulevard de Ruyter

Terug naar navigatie - 1.4 Uitstel asfaltverharding Boulevard de Ruyter

Het vervangen van de asfaltverhardingen, in het kader van het project kwaliteitsverbetering, is begroot en gepland in 2024 voor € 275.000. De uitvoering heeft vertraging opgelopen door verschillende redenen. Onder andere meer vragen en opmerkingen n.a.v. de inloopavond, onverwachts een akoestisch onderzoek en we zijn nog steeds in overleg met de DNWG omdat zij daar een opgave hebben voor het vervangen van een gedeelte waterleiding. 

Nu asfalt aanbrengen diep in het naseizoen kan op deze locatie echter kwalitatief minder goed asfalt opleveren waarbij er een grote kans is dat het afgekeurd wordt en het opnieuw moet. Om die reden wordt het aanbrengen van asfalt verschoven naar het voorjaar van 2025. In 2025 wordt bekeken of het binnen het totale budget uitgevoerd kan worden. Zo niet, dan zal het benodigde bedrag weer in 2025 opgehoogd worden. 

1.5 Toegankelijkheid bushaltes

Terug naar navigatie - 1.5 Toegankelijkheid bushaltes

De busconcessie vanuit de Provincie zou er vorig jaar komen, maar is door de Provincie met twee jaar uitgesteld. Omdat voor de gemeente hierdoor onzekerheid ontstaat over de routes, hebben we nog geen extra kosten gemaakt voor het aanpassen van bushaltes. Dit zou een desinvestering kunnen veroorzaken als later de routes anders worden dan voorzien. Voor dit jaar ontstaat er een eenmalig voordeel van € 28.000.

1.6 Lagere kosten gas en elektra

Terug naar navigatie - 1.6 Lagere kosten gas en elektra

Eind 2023 is de huidige overeenkomst met Total (gas leverancier) en DVEP (elektriciteit leverancier) beëindigd en is de nieuwe aanbesteding ook afgerond. Voor 2024 en 2025 gaat PZEM ons gas en elektriciteit leveren. De prijzen zijn voor 1 jaar vastgezet. We hebben de maandelijkse facturen bekeken en doorberekend naar het eind van het jaar. Hier passen we de begrote bedragen op aan.
In vergelijking tot de primitieve begroting zien we dat het op totaalniveau voordelig is.

1.7 Uitstel software onderhoud bruggen (Provincie)

Terug naar navigatie - 1.7 Uitstel software onderhoud bruggen (Provincie)

Voor de bediening van De Dokbrug wordt gebruik gemaakt van verouderde software. Het onderhoud aan deze brug wordt door de Provincie uitgevoerd. Het vervangen van deze software hadden zij in hun meerjarenonderhoudsplan staan voor het jaar 2022. Door capaciteitstekort is dit project bij de Provincie een paar keer doorgeschoven. Ook voor dit jaar hebben we hierover navraag bij de Provincie gedaan, maar ook dit jaar gaat het onderhoud niet plaatsvinden. Voor dit jaar ontstaat er een eenmalig voordeel van € 150.000. De mogelijkheid bestaat dat het budget volgend jaar hierdoor niet toereikend is. Mocht dat zich voordoen dan betrekken we dit bij het opstellen van de bestuursrapportages van 2025. De uitstel van het onderhoud van de brug betekent geen risico voor ons.

1.8 Uitkering aanvraag extra vergoeding aanpak zwerfafval

Terug naar navigatie - 1.8 Uitkering aanvraag extra vergoeding aanpak zwerfafval

Vanaf 2013 ontvingen we een zwerfafvalvergoeding als onderdeel van de Raamovereenkomst Verpakkingen. Deze regeling is in 2022 beëindigd. In augustus 2023 besloten Afvalfonds Verpakkingen en de VNG het totaal resterende budget uit de zwerfafvalvergoeding samen te voegen en eenmalig alsnog beschikbaar te stellen voor de vergoeding van extra inzet ter preventie en aanpak van zwerfafval in de periode 2023 -2024. Deze wordt eenmalig uitgekeerd op basis van het aantal inwoners per gemeente.
We verwachten een eenmalige vergoeding van € 41.000.

1.9 Verlaging Groen

Terug naar navigatie - 1.9 Verlaging Groen

Voor het groenbudget hadden we verschillende toezeggingen gedaan voor de uitgaven. Een aantal uitgaven zijn niet meer haalbaar om nog volledig dit jaar uit te geven, omdat deze pas later in het jaar opgestart zijn. Het gaat om o.a. de uitgaven van de wijkteams. Hierom verlagen we een deel van het budget. Voor 2025 is er weer budget beschikbaar en gaan we kijken welke uitgestelde zaken uitgevoerd kunnen worden.

1.11 Meicirculaire 2024

Terug naar navigatie - 1.11 Meicirculaire 2024

In de meicirculaire 2024 zijn diverse taakmutaties, integratie-uitkeringen en doeluitkeringen opgenomen.
Deze hogere lasten worden gecompenseerd door de meicirculaire 2024. In hoofdstuk 3 is de algemene uitkering nader toegelicht. Bij het overzicht van de taakmutaties staat per taakmutatie het programma vermeld.

1.12 Hogere bijdrage Veiligheidsregio 2024

Terug naar navigatie - 1.12 Hogere bijdrage Veiligheidsregio 2024

In 2024 is de VZG richtlijn over 2024 verhoogd van met 1,3%. De Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) heeft de aangepaste VZG richtlijn over 2024 in de 2e begrotingswijziging 2024 verwerkt. De extra gemeentelijke bijdrage bedraagt € 45.511 over 2024.

1.13 Single-use plastic (SUP) regeling

Terug naar navigatie - 1.13 Single-use plastic (SUP) regeling

De vergoeding voor het opruimen en verwerken van SUP-items in het zwerfafval voor gemeenten wordt verdeeld op basis van inwoneraantallen.
Deze opbrengst gaan we inzetten voor uitvoeringskosten rondom zwerfafval. 

1.14 Hogere opbrengst rioolheffing

Terug naar navigatie - 1.14 Hogere opbrengst rioolheffing

Bij de berekening van de tarieven is uitgegaan van een uitbreiding van het aantal objecten. Dit aantal blijkt nu ongeveer 300 objecten hoger te zijn dan oorspronkelijk verwacht. Hierdoor ontstaat er dit jaar een eenmalig voordeel van € 130.000. Dit voegen we toe aan de egalisatievoorziening riool.

1.15 Hogere opbrengst afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - 1.15 Hogere opbrengst afvalstoffenheffing

Vanaf 2024 hanteren we een nieuw tariefstelsel. Bij het opstellen van de begroting was het gebaseerd op het aantal bewoners op dat moment. Hierbij was rekening gehouden met een leegstand van 2% en het aantal op dat moment bekende areaaluitbreidingen. Dit blijkt nu hoger te zijn dan wat er werkelijk is opgelegd.
Voor dit jaar ontstaat er een eenmalig voordeel van € 29.000. Dit voegen we toe aan de egalisatievoorziening afval.

1.16 SPUK Sport exploitatie

Terug naar navigatie - 1.16 SPUK Sport exploitatie

We hebben in 2024 € 592.000 ontvangen voor de Specifieke uitkering (SPUK) Stimulering sport (2024-2025). We hebben dit bedrag verdeeld over de exploitatiebudgetten (onderhoudsbudgetten) en de kredieten. In de exploitatiebudgetten was het bedrag al als ontvangst begroot. Voor de kredieten was dit niet het geval en daarom verwerken we deze nu budgetneutraal in de 2e bestuursrapportage.

1.17 Samenwerkingsovereenkomst l‘escaut

Terug naar navigatie - 1.17 Samenwerkingsovereenkomst l‘escaut

Met l’escaut hebben we in 2024 een samenwerkingsovereenkomst (SOK) voor de openbare verlichting afgesloten. Het gaat om een samenwerking van het beheer en het onderhoud van de openbare verlichting van de brandgangen en achterpaden van de woningen van l’escaut. Wij voeren dit beheer en onderhoud voor l’escaut uit en berekenen de kosten hiervoor conform de SOK door. Vanaf 2024 verwachten we hiervoor een opbrengst van € 35.100. Hiertegenover staan extra kosten van het beheer en onderhoud.

1.18 SPUK NPO

Terug naar navigatie - 1.18 SPUK NPO

In 2024 stellen wij vanuit de specifieke uitkering Nationaal Programma Onderwijs (NPO) € 50.000 ter beschikking voor de inzet van een coördinator schoolveiligheid. 

1.19 Reserve Aanloopverliezen parkeergarage Machinefabriek

Terug naar navigatie - 1.19 Reserve Aanloopverliezen parkeergarage Machinefabriek

Bij de jaarrekening 2023 hebben we via de resultaatbestemming € 4,4 miljoen toegevoegd aan de reserve Aanloopverliezen Parkeergarage Machinefabriek. Dit raadsbesluit hebben we genomen onder voorbehoud van de goedkeuring door de artikel 12-inspecteur.

De artikel 12 inspecteur is akkoord met het instellen van deze reserve maar niet met de dekking van het hele bedrag uit het jaarrekeningresultaat, omdat deze ook winsten uit de grondexploitatie bevatte. Hij geeft alleen toestemming om € 1,4 miljoen vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2023 toe te voegen aan deze reserve. Dit vanwege de bijzondere voorschriften artikel 12 dat winsten uit de grondexploitatie gebruikt moeten worden om de negatieve algemene reserve te saneren. Het bedrag van € 1,4 miljoen* is gebaseerd op het jaarrekeningresultaat 2023 minus de resultaten van de 2e herziening grondexploitaties 2023, 1e herziening grondexploitaties 2024 en de resultaatbestemming energietoeslag.

*Toelichting € 1,4 miljoen 

Jaarrekeningresultaat 2023 

2e herziening grexen 2023

1e herziening grexen 2024

Energietoeslag

€ 9.704.000

-/- € 5.028.000

-/- € 2.457.000

 -/- € 815.000

 € 1.404.000

De artikel 12-inspecteur biedt wel de mogelijkheid om het resterende bedrag van € 3 miljoen vanuit de bestemmingsreserves bij te dragen. In overleg met de artikel 12 inspecteur stellen wij voor een deel van de reserve opvang vluchtelingen hiervoor in te zetten. Deze reserve is de afgelopen jaren snel gegroeid (stand per 1e bestuursrapportage 2024 € 7,8 miljoen). Het restant biedt voldoende ruimte in relatie tot de plannen. 

2.3.2 Programma Aantrekkelijke stad

Terug naar navigatie - 2.3.2 Tabel
Programma 2 Aantrekkelijke stad (bedragen x € 1.000) Taakveld 2024 2025 2026 2027
Voor- en nadelen
2.1 Bijstelling MJOP gemeentelijke accommodaties 5.4, 5.5 en 8.3 -82
2.2 Meicirculaire 2024 1.2 -158
Overige voor- en nadelen < € 25.000 -9 0 0 0
Budget neutraal
2.3 Meicirculaire 2024: uitvoeringskosten omgevingswet -158
Toevoegen aan reserve omgevingswet 158
2.4 Budget klein onderhoud te slopen panden 0.3 55 55 55 55
Ten gunste taakstelling accommodaties
Totaal -194 55 55 55

2.1 Bijstelling Meerjaren onderhoudsplan (MJOP) gemeentelijke accommodaties

Terug naar navigatie - 2.1 Bijstelling Meerjaren onderhoudsplan (MJOP) gemeentelijke accommodaties

In januari 2024 heeft uw raad het MJOP gemeentelijke accommodaties vastgesteld. In de toevoegingen aan de gevormde voorziening groot onderhoud accommodaties hebben we destijds onterecht ook het klein onderhoud meegenomen. Dat corrigeren we nu. Het heeft invloed op de ramingen van meerdere programma’s maar is per saldo budgettair neutraal:

1.1 Leefbaarheid 

2.1 Aantrekkelijke stad

3.4 Sociale samenhang

5.2 Overhead

 € 131.000

- € 82.000

- € 145.000

€ 96.000

 

2.2 Meicirculaire 2024

Terug naar navigatie - 2.2 Meicirculaire 2024

In de meicirculaire 2024 zijn diverse taakmutaties, integratie-uitkeringen en doeluitkeringen opgenomen.
In hoofdstuk 3 is de algemene uitkering nader toegelicht. Bij het overzicht van de taakmutaties staat per taakmutatie het programma vermeld.

2.3 Meicirculaire 2024: uitvoeringskosten omgevingswet

Terug naar navigatie - 2.3 Meicirculaire 2024: uitvoeringskosten omgevingswet

In het coalitieakkoord van het kabinet Rutte-IV uit 2021 is afgesproken dat gemeenten gecompenseerd worden voor kosten voor de invoering van de omgevingswet. Voor de gemeente Vlissingen bedraagt die compensatie € 158.000. Voorgesteld wordt om dit bedrag aan de bestemmingsreserve toe te voegen aangezien de kosten voor het project voor 2024 in de pas lopen en we pas in 2025 aanspraak hoeven te maken op de reserve. 

2.3.3 Programma Sociale samenhang

Terug naar navigatie - 2.3.3 Tabel
Programma 3 Sociale Samenhang (bedragen x € 1.000) Taakveld 2024 2025 2026 2027
Voor- en nadelen
3.1 Update Wmo Begroting Diversen 1.201
3.2 Verdeelsleutel GR GGD vanaf 2025 57 57 57
3.3 Bijstelling automatiseringskosten toegang Wmo Jeugd 6.2 30
3.4 Bijstelling MJOP gemeentelijke accommodaties 6.1 -145
3.5 Hogere inkoop en uitvoeringskosten jeugd 2024 diversen -1.087
3.6 Afrekening jaarresultaat 2023 GGD reguliere taken 7.1 138
3.7 Verhoging VZG richtlijn GGD 2024 reguliere taken 7.1 -33
3.8 Extra bijdrage 2024 Orionis 6.4 -511
3.9 Bijstelling kosten Investeringsfonds Sociaal Domein Diversen 860
Vrijval reserve Investeringsfonds -360
3.10 Bijstelling besparingen Investeringsfonds Sociaal Domein Diversen -1.760
3.11 Taakstelling accommodaties 6.1 -627
3.12 Lagere kosten gas en elektra 6.1 36 36 36 36
3.13 Meicirculaire 2024 diversen -4.103
3.14 Septembercirculaire 2024 diversen -138
Overige voor- en nadelen < € 25.000 12 -14 -14 -14
Budget neutraal
3.15 Begrote resultaat 2024 regiobudget centrumtaken 6.81a 12.800
Toevoegen aan reserve regiobudget centrumtaken 6.81a -12.800
3.16 Budget lokale preventiemiddelen BW/MO 6.81a -200
Ontvangsten lokale preventiemiddelen BW/MO vanuit regiobudget 6.81a 200
3.17 Onttrekking reserve sociaal domein o.b.v. inspectierapport 2021-2022 6.81a 5.000
Toevoeging aan algemene reserve (progr Algemene dekkingsmiddelen)
3.18 Kosten Opvang Vluchtelingen Oekraïne 6.1 -135
Lagere toevoeging aan Reserve Opvang Vluchtelingen 0.10 135
3.19 Transitiekosten Huisvesting Oekraïners Westerzicht 6.1 -51
Transitievergoeding Huisvesting Oekraïners Westerzicht 6.1 51
3.20 Kosten Asiel / Noodopvang 6.1 -110
Vergoeding Asiel / Noodopvang 6.1 160
Toevoeging aan Reserve Opvang Vluchtelingen 0.10 -50
3.21 SPUK inburgering uitgaven 6.1 279
Spuk Inburgering rijksbijdrage 6.1 -279
3.22 Plan statushouders Wind in de Zeilen 6.1 -160
Rijksbijdrage SPUK WIZ 6.1 160
3.23 Budget klein onderhoud te slopen panden
Ten gunste van taakstelling accommodaties 6.1 -55 -55 -55 -55
3.24 SPUK NPO uitgaven 4.3 -45 -45
SPUK NPO rijksbijdrage 45 45
3.25 Reserve Aanloopverliezen PG Machinefabriek (zie pr leefbaarheid)
Onttrekking Reserve opvang vluchtelingen 0.10 2.996
Totaal 1.454 24 24 24

3.1 Update Wmo Begroting

Terug naar navigatie - 3.1 Update Wmo Begroting

In deze bestuursrapportage actualiseren we de Wmo begroting voor 2024. Het structurele effect is verwerkt in de begroting 2025.

Per saldo is voor 2024 het voordeel € 1.201.000. Dit bedrag bestaat uit:

Voordelig
-    Lagere lasten Wmo aanvullende zorg € 1.359.000 
Dit wordt veroorzaakt door de ingang van het nieuwe contract Wmo Aanvullende Zorg en de bezuinigingsopdracht van de artikel 12 inspecteur. We gaan uit van de vastgestelde Lumpsum 2024. De Lumpsum 2024 is lager dan verwacht, omdat de cliëntaantallen voor de Aanvullende Zorg in 2023 zijn gedaald.  Dit wordt onder andere veroorzaakt door de overstap van een deel van de inwoners in 2022 naar een persoonsgebonden budget (PGB), waardoor de kosten voor zorg in natura (ZIN) lager uitvallen.

-    Lagere lasten Wmo overige maatwerk voorzieningen € 87.000
Sinds 2022 zijn de kosten voor deze voorzieningen verder afgenomen. Het betreft o.a. kosten voor medische advisering, kortdurend verblijf en individuele begeleiding voor zintuigelijk gehandicapten.

Nadelig
-    Dekking lasten pilot voorzorg wachtlijsten € 100.000 (investeringsfonds)
De Pilot Voorzorg Wachtlijsten (Ergotherapeut) ramen we voor 2024 op € 100.000. 

-    Hogere lasten Wmo PGB’s € 42.000
We actualiseren de raming voor Persoonsgebonden Budget (PGB) op het niveau van 2023 met een prijsindexatie. Dit resulteert in een voordeel ten opzichte van de eerste raming van € 41.000. Het budget voor PGB’s was bij de begroting 2024 al verhoogd als gevolg van de overstap van een deel van de inwoners van Zorg In Natura (ZIN) naar PGB. PGB Jeugd kosten stijgen met € 83.000.

-    Aframing Wmo eigen bijdrage € 68.000
We actualiseren deze raming op basis van de indexatie van het abonnementstarief voor de Wmo in 2024. De maximale eigen bijdrage is per 1 januari 2024 gewijzigd van € 19 naar € 20,60. Ten opzichte van 2023 stijgt dus de eigen bijdrage. In het huidige budget voor 2024 staat echter nu nog een te hoge stijging geraamd, waardoor we hier een aframing verwerken.    

-    Hogere lasten Wmo-vervoer, woonvoorzieningen en hulpmiddelen € 34.000 
We actualiseren deze budgetten op basis van de geldende indexaties van de tarieven en toename van het aantal voorzieningen. 

3.2 Verdeelsleutel GR GGD vanaf 2025

Terug naar navigatie - 3.2 Verdeelsleutel GR GGD vanaf 2025

In de berekening van de gemeentelijke bijdrage in de begroting 2025 GR GGD is er een fout gemaakt op de verdeling van de kosten van Consultatiebureaus en project “Nu niet Zwanger”. Voor Vlissingen betekent dit vanaf 2025 een structureel voordeel van € 57.319. 

3.4 Bijstelling Meerjaren onderhoudsplan (MJOP) gemeentelijke accommodaties

Terug naar navigatie - 3.4 Bijstelling Meerjaren onderhoudsplan (MJOP) gemeentelijke accommodaties

In januari 2024 heeft uw raad het MJOP gemeentelijke accommodaties vastgesteld. In de toevoegingen aan de gevormde voorziening groot onderhoud accommodaties hebben we destijds onterecht ook het klein onderhoud meegenomen. Dat corrigeren we nu. Het heeft invloed op de ramingen van meerdere programma’s maar is per saldo budgettair neutraal:

1.1 Leefbaarheid 

2.1 Aantrekkelijke stad

3.4 Sociale samenhang

5.2 Overhead

 € 131.000

- € 82.000

- € 145.000

€ 96.000

 

3.5 Hogere inkoop- en uitvoeringskosten jeugd 2024

Terug naar navigatie - 3.5 Hogere inkoop- en uitvoeringskosten jeugd 2024

Op basis van het voorspelmodel kosten jeugdzorg hebben wij in juni 2024 managementinformatie ontvangen van inkoopbureau Jeugdzorg (onderdeel GGD Zeeland). Omdat de lasten jeugdzorg geen onderdeel meer uitmaken van de begroting van de Gemeenschappelijke regeling GGD Zeeland volgt geen separaat raadsvoorstel. Wij verwerken deze mutaties daarom via deze tweede bestuursrapportage 2024.  

Wij stellen, op basis van de nieuwe ramingen vanuit het voorspelmodel voor de begroting op te hogen met € 1.087.000. 

De oorzaken van deze kostenstijging zijn:
* structurele doorwerking van de uitgaven 2023 (Na-ijleffect);
* aanvullende volumegroei 2024 veroorzaakt door het afgeven van meer beschikkingen en toename zorgduur;
* de tariefverhogingen (OVA indexering als gevolg van de CAO ontwikkelingen);
* het vertragen en naar beneden bijstellen van de resultaten van de projecten Pilot Jeugd en Sanering Laag complex. Waardoor bijsturing van het volume nog niet heeft kunnen plaatsvinden. 

In deze bijstelling zit een verrekening van € 25.000 voor lagere kosten voor uitvoeringskosten Jeugd 2024.

Via de begroting 2025 en verder is een structurele verhoging van de ramingen jeugdzorg verwerkt.

3.8 Extra bijdrage 2024 Orionis

Terug naar navigatie - 3.8 Extra bijdrage 2024 Orionis

Via de nota bij de 3e begrotingswijziging 2024 informeerden wij u over de stand van zaken exploitatie Orionis. Via deze bestuursrapportage verwerken wij de begrotingswijziging jaarschijf 2024 conform uw besluit van (27 juni 2024). Wij verhogen de gemeentelijke bijdrage 2024 met € 2.432.715.

Wij dekken hiervan € 1.921.525 vanuit de integratie uitkering participatie, gebundelde uitkering, inburgeringsbudget en specifieke uitkering Oekraïne en de overgehevelde energietoeslag. De overige € 511.000 geeft nadeel. Hiervan is € 290.840 incidenteel. De structurele lasten zijn in de begroting 2025-2028 verwerkt. 

3.9 Bijstelling kosten Investeringsfonds Sociaal Domein

Terug naar navigatie - 3.9 Bijstelling kosten Investeringsfonds Sociaal Domein

De uitvoering van het investeringsfonds is vertraagd. De projecten uit het investeringsfonds sociaal domein vragen een intensieve voorbereiding. Deze vraagt meer tijd dan aanvankelijk voorzien. De oorzaken hiervan zijn gelegen in de complexiteit van de opgaven, de afstemming met meerdere betrokken partijen bij het opstarten van vernieuwende initiatieven en krapte op de arbeidsmarkt waardoor het vinden van de juiste kennis en expertise bemoeilijkt wordt.
De kosten vallen in 2024 € 1.375.500 lager uit. Hiervan is € 160.000 geoormerkt WIZ geld van project statushouders. Voor de pilot Voorzorg Wachtlijsten (ergotherapeut) is € 100.000 dekking vanuit reguliere wmo middelen.  
We stellen voor € 815.000 over te hevelen van 2024 naar 2025. De resterende € 500.000 geeft een incidenteel voordeel. 

3.11 Taakstelling accommodaties

Terug naar navigatie - 3.11 Taakstelling accommodaties

In 2024 zijn twee panden gesloopt, de exploitatielasten zijn ten gunste van de taakstelling gebracht. Het restant op de taakstelling accommodaties bedraagt € 627.146. Het restant wordt éénmalig afgeraamd in 2024. Zie paragraaf 7.3 Taakstelling 2024-2027. 

3.12 Lagere kosten gas en elektra

Terug naar navigatie - 3.12 Lagere kosten gas en elektra

We passen de budgetten voor gas en energie van onze accommodaties aan. Voor de tekstuele toelichting hierop verwijzen we naar de toelichting bij 1.6 (programma Leefbaarheid). Voor programma Sociale Samenhang betekent dit een structureel voordeel van € 36.000.

3.13 Meicirculaire 2024

Terug naar navigatie - 3.13 Meicirculaire 2024

In de meicirculaire 2024 zijn diverse taakmutaties, integratie-uitkeringen en doeluitkeringen opgenomen. In hoofdstuk 3 is de algemene uitkering nader toegelicht. Bij het overzicht van de taakmutaties staat per taakmutatie het programma vermeld.

3.14 Septembercirculaire 2024

Terug naar navigatie - 3.14 Septembercirculaire 2024

In de septembercirculaire 2024 zijn diverse taakmutaties, integratie-uitkeringen en doeluitkeringen opgenomen. In hoofdstuk 3 is de algemene uitkering nader toegelicht. Bij het overzicht van de taakmutaties staat per taakmutatie het programma vermeld.

3.15 Begrote resultaat 2024 regiobudget centrumtaken

Terug naar navigatie - 3.15 Begrote resultaat 2024 regiobudget centrumtaken

Voor 2024 wordt een voorlopig resultaat op het regiobudget centrumtaken verwacht. De ontvangen rijksmiddelen worden niet volledig uitgegeven vanwege scherpere inkoop en beperkte instroom. Op basis van de bijgestelde begroting zal een bedrag van € 12,8 miljoen niet worden benut. Conform de vastgestelde partnerschapsafspraken (raad 14-12-2023) wordt voorgesteld om dit overschot in de reserve regiobudget centrumtaken te storten. Dit is budget neutraal.

3.16 Budget lokale preventiemiddelen BW/MO

Terug naar navigatie - 3.16 Budget lokale preventiemiddelen BW/MO

Vanuit het werkbegroting partnerschap beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang Zeeland 2024-2026 wordt een budget van € 200.000 voor begrotingsjaar 2024 voor de gemeente Vlissingen ter beschikking gesteld voor de realisatie van de doelstelling van de transformatieopgave ‘van beschermd wonen naar beschermd thuis’. Er zullen naar verwachting ook voor 2025 en 2026 middelen beschikbaar worden gesteld op basis van de werkbegroting 2025/2026. Deze opgave gaat over de levering van passende ondersteuning in een bestaande thuissituatie, of terugkeer uit een voorziening naar een thuissituatie.
Uitgangspunt van het objectieve verdeelmodel bij de doordecentralisatie van beschermd wonen is dat iedere gemeente in Nederland over voldoende middelen beschikt om de ondersteuning van haar burgers in beschermd wonen te bekostigen. Vanuit het regiobudget centrumtaken wordt budget aan de 13 gemeenten beschikbaar gesteld om preventieactiviteiten te organiseren. 

3.17 Onttrekking reserve sociaal domein o.bv. inspectierapport 2021-2022

Terug naar navigatie - 3.17 Onttrekking reserve sociaal domein o.bv. inspectierapport 2021-2022

In de beschikking van het inspectierapport 2021-2022 heeft de inspecteur een bijzonder voorschrift c opgenomen. 'Uit de reserve Centrumtaken dient voor 2021 € 2 miljoen en voor 2022 € 3 miljoen ingezet te worden voor de sanering van de tekorten sociaal domein en werk & inkomen in die jaren'. Op basis van dit bijzonder voorschrift hebben we € 5 miljoen vanuit de reserve sociaal domein onttrokken en toegevoegd aan de algemene reserve. De reserve Sociaal Domein is gevormd uit de overheveling van de middelen uit reserve centrumtaken. 

3.18 Kosten Opvang Vluchtelingen Oekraïne

Terug naar navigatie - 3.18 Kosten Opvang Vluchtelingen Oekraïne

De gemeente Vlissingen vangt sinds maart 2022 Oekraïense vluchtelingen op. Hiervoor ontvangen we compensatie van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. In 2024 worden circa 170 mensen opgevangen. De lasten voor 2024 ramen we bij met € 135.000. Dit betreft uitvoeringslasten voor publiekszaken die bij de primaire raming (in eerste bestuursrapportage 2024) niet meegenomen zijn en betreft onderhoud gebouwen. 

De hogere kosten van € 135.000 resulteren in een lagere toevoeging aan de reserve Opvang Vluchtelingen ten opzichte van de primaire raming. De totale compensatie voor 2024 wordt ongewijzigd geraamd op € 4,2 miljoen en de totale kosten nu op € 2,5 miljoen. Het verschil van € 1,7 miljoen wordt aan het einde van het jaar toegevoegd aan de reserve Opvang Vluchtelingen.   

3.20 Kosten Asiel / Noodopvang

Terug naar navigatie - 3.20 Kosten Asiel / Noodopvang

Dit betreft de opvang van vluchtelingen op de noodopvang Marinekazerne. Het voordelige saldo hieruit is geraamd op € 50.000 en dit wordt aan het einde van het jaar toegevoegd aan de reserve Opvang Vluchtelingen.  

3.21 SPUK inburgering 2022 en 2023

Terug naar navigatie - 3.21 SPUK inburgering 2022 en 2023

Op basis van de prognose van het aantal statushouders die een traject volgen via Scalda, ramen we de lasten en rijksbijdragen van de SPUK Inburgering 2022 en 2023 bij met € 279.000. Dit is budgetneutraal. 

3.22 Plan statushouders Wind in de Zeilen

Terug naar navigatie - 3.22 Plan statushouders Wind in de Zeilen

Voor de investering van het plan Statushouders zetten we gelden in van Wind in de Zeilen. In de 1e bestuursrapportage is € 240.000 geraamd. Door versmalling van de doelgroep voor Buig Statushouders is er € 160.000 minder investering nodig. We ramen dit af, in afwachting van aanvullende plannen op dit arbeidsmarktfiche.

3.23 Aframen budget klein onderhoud te slopen panden

Terug naar navigatie - 3.23 Aframen budget klein onderhoud te slopen panden

In 2024 zijn de voorbereidingen gestart voor de sloop van de panden aan de Falckstraat en de Van Bossestraat (voormalige Marcusschool). De fysieke sloop wordt in Q1 2025 uitgevoerd. In de begroting hebben we de budgetten voor klein onderhoud van deze panden (€ 55.000) structureel afgeraamd ten gunste van de taakstelling revitalisering accommodaties.   

3.24 SPUK NPO

Terug naar navigatie - 3.24 SPUK NPO

In 2024 stellen wij vanuit de specifieke uitkering Nationaal Programma Onderwijs (NPO) € 45.000 beschikbaar aan het Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) Walcheren voor de inzet van een thuiszitterscoach. 

3.25 Reserve Aanloopverliezen parkeergarage Machinefabriek

Terug naar navigatie - 3.25 Reserve Aanloopverliezen parkeergarage Machinefabriek

Bij de jaarrekening 2023 hebben we via de resultaatbestemming € 4,4 miljoen toegevoegd aan de reserve Aanloopverliezen Parkeergarage Machinefabriek. Dit raadsbesluit hebben we genomen onder voorbehoud van de goedkeuring door de artikel 12-inspecteur.

De artikel 12 inspecteur is akkoord met het instellen van deze reserve maar niet met de dekking van het hele bedrag uit het jaarrekeningresultaat, omdat deze ook winsten uit de grondexploitatie bevatte. Hij geeft alleen toestemming om € 1,4 miljoen vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2023 toe te voegen aan deze reserve. Dit vanwege de bijzondere voorschriften artikel 12 dat winsten uit de grondexploitatie gebruikt moeten worden om de negatieve algemene reserve te saneren. Het bedrag van € 1,4 miljoen* is gebaseerd op het jaarrekeningresultaat 2023 minus de resultaten van de 2e herziening grondexploitaties 2023, 1e herziening grondexploitaties 2024 en de resultaatbestemming energietoeslag.

*Toelichting € 1,4 miljoen 

Jaarrekeningresultaat 2023 

2e herziening grexen 2023

1e herziening grexen 2024

Energietoeslag

€ 9.704.000

-/- € 5.028.000

-/- € 2.457.000

 -/- € 815.000

 € 1.404.000

De artikel 12-inspecteur biedt wel de mogelijkheid om het resterende bedrag van € 3 miljoen vanuit de bestemmingsreserves bij te dragen. In overleg met de artikel 12 inspecteur stellen wij voor een deel van de reserve opvang vluchtelingen hiervoor in te zetten. Deze reserve is de afgelopen jaren snel gegroeid (stand per 1e bestuursrapportage 2024 € 7,8 miljoen). Het restant biedt voldoende ruimte in relatie tot de plannen. 

2.3.4 Programma Bestuur

Terug naar navigatie - 2.3.4 Tabel
Programma 4 Bestuur (bedragen x € 1.000) Taakveld 2024 2025 2026 2027
Voor- en nadelen
4.1 Stelpost septembercirculaire 2023 0.8 1.253
4.2 Hogere kosten accountant 0.1 -35
4.3 Bijdrage GGU op juiste hoogte brengen 0.1 -30 -30 -30 -30
Overige voor- en nadelen < € 25.000 6 0 0 0
Budget neutraal
4.4 Onderuitputting personeelskosten (zie programma overhead)
Toevoegen aan reserve organisatieontwikkeling 0.10 -200
4.5 Kosten trainees (zie programma overhead)
Dekking reserve organisatieontwikkeling 225
4.6 Budgetoverheveling wet goed verhuurderschap
Onttrekking reserve budgetoverheveling 30
4.7 Tijdelijke versterking team F&C
Dekking reserve organisatieontwikkeling 0.10 87
Totaal 1.111 195 -30 -30

4.1 Stelpost septembercirculaire 2023

Terug naar navigatie - 4.1 Stelpost septembercirculaire 2023

In de begroting 2023 is de stelpost septembercirculaire 2023 opgenomen. Deze stelpost is beschikbaar om eventuele hogere indexen (VZG richtlijn) op te vangen. In deze bestuursrapportage hebben we hogere kosten op basis van de hogere VZG richtlijn van bijvoorbeeld de Veiligheidsregio verwerkt. We laten deze stelpost voor 2024 vrijvallen. Deze stelpost is in de kadernota 2025 structureel afgeraamd.

4.2 Hogere kosten accountant

Terug naar navigatie - 4.2 Hogere kosten accountant

De stijging van de accountantskosten worden onder andere veroorzaakt door de toename van specifieke uitkeringen (SPUK-regelingen). Deze verantwoorden we met de jaarrekening via de methodiek: single information, single audit (SiSa) en is een onderdeel van de accountantscontrole.

4.3 Bijdrage GGU op juiste hoogte brengen

Terug naar navigatie - 4.3 Bijdrage GGU op juiste hoogte brengen

Uit het fonds Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU) worden gezamenlijke activiteiten gefinancierd, waarbij gemeenten steeds meer samenwerken rond taken die in alle gemeenten min of meer hetzelfde zijn. De uitvoering ligt grotendeels in handen van de VNG. Hiervoor dragen wij jaarlijks een bedrag af aan de VNG. Als gevolg van een toename van het inwoneraantal Vlissingen en een verhoging van de indexatie is deze post structureel met € 30.000 naar boven bijgesteld.

4.4 Onderuitputting personeelskosten

Terug naar navigatie - 4.4 Onderuitputting personeelskosten

We verwachten in 2024 een onderschrijding op het personeelsbudget te hebben van € 200.000. Het totale personeelsbudget bedraagt € 33 miljoen. Door krapte op de arbeidsmarkt hebben we een onderuitputting op de vacaturegelden van € 200.000. Dit bedrag voegen we toe aan de reserve organisatieontwikkeling. 

4.5 Kosten trainees

Terug naar navigatie - 4.5 Kosten trainees

In het kader van de vergrijzing starten we met een trainee programma. De kosten hiervan bedragen in 2025 € 225.000. Dit bedrag onttrekken we aan de reserve organisatieontwikkeling.

4.6 Budgetoverheveling wet goed verhuurderschap

Terug naar navigatie - 4.6 Budgetoverheveling wet goed verhuurderschap

In de decembercirculaire 2022 werd er een bedrag van € 30.000 structureel beschikbaar gesteld voor de Wet Goed Verhuurderschap. Dit geld is structureel en hierdoor hebben wij het bedrag van de overheveling dit jaar niet opnieuw nodig. Hierdoor kiezen wij er voor om het bedrag vanuit de reserve budgetoverhevelingen te laten vrijvallen.

2.3.5 Overhead

Terug naar navigatie - 2.3.5 Tabel
Programma 5 Overhead (bedragen x € 1.000) Taakveld 2024 2025 2026 2027
Voor- en nadelen
5.1 Restant taakstelling overhead 0.4 -43
5.2 Bijstelling MJOP gemeentelijke accommodaties 0.4 96
5.3 Aframen stelpost procesoptimalisatie 0.4 200
5.4 Uitbreiding beveiliging stadhuis 0.4 -80 -80 -80 -80
5.5 Afrekening Tijdelijke Huisverboden 2022-2023 0.4 43
Overige voor- en nadelen < € 25.000 26 20 13 22
Budget neutraal
5.6 Budget inzet team Wmo-jeugd voor toegang BW-MO 0.4 -32
Dekking vanuit regiobudget voor toegang BW-MO 0.4 32
5.7 Bijstelling SPUK CDOKE 0.4 1.446 -40
Bijstelling SPUK CDOKE Rijksbijdrage -1.446 40
5.8 Tijdelijke versterking team F&C 0.4 -87
Dekking reserve organisatieontwikkeling
5.9 Vrijval lasten Regeling voor vervroegde uitttreding (RVU) 0.4 162
Ten gunste van taakstelling overhead 0.4 -162
5.10 Onderuitputting personeelskosten 0.4 200
Toevoegen aan reserve organisatieontwikkeling (zie progr bestuur)
5.11 Kosten trainees 0.4 -225
Dekking reserve organisatieontwikkeling
5.12 Onderuitputting budgetten team A&O -125
Ten gunste van taakstelling overhead 125
Totaal 354 -285 -67 -58

5.1 Restant taakstelling overhead

Terug naar navigatie - 5.1 Restant taakstelling overhead

De taakstelling overhead bedroeg per 30 april 2024 (1e bestuursrapportage 2024) € 205.000. Voor Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) is incidenteel € 162.000 gereserveerd om kosten die betrekking hebben op deze regeling op te vangen.
Aangezien de RVU-rechten tijdens de jaarrekening 2023 zijn voorzien in een voorziening, is dit bedrag in 2024 niet benodigd en kan hiermee incidenteel ten gunste van de taakstelling overhead komen. Het restant van (€ 205.000 - € 162.000) € 43.000 ramen we in deze bestuursrapportage incidenteel af. 

5.2 Bijstelling Meerjaren onderhoudsplan (MJOP) gemeentelijke accommodaties

Terug naar navigatie - 5.2 Bijstelling Meerjaren onderhoudsplan (MJOP) gemeentelijke accommodaties

In januari 2024 heeft uw raad het MJOP gemeentelijke accommodaties vastgesteld. In de toevoegingen aan de gevormde voorziening groot onderhoud accommodaties hebben we destijds onterecht ook het klein onderhoud meegenomen. Dat corrigeren we nu. Het heeft invloed op de ramingen van meerdere programma’s maar is per saldo budgettair neutraal:

1.1 Leefbaarheid 

2.1 Aantrekkelijke stad

3.4 Sociale samenhang

5.2 Overhead

 € 131.000

- € 82.000

- € 145.000

€ 96.000

 

5.7 Bijstelling SPUK CDOKE

Terug naar navigatie - 5.7 Bijstelling SPUK CDOKE

In de eerste bestuursrapportage 2024 hebben we de specifieke uitkering tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE)  opgenomen, in deze bestuursrapportage stellen we het budget voor 2024 en verder bij op basis van de verwachte uitgaven. 

5.12 Onderuitputting budgetten team A&O

Terug naar navigatie - 5.12 Onderuitputting budgetten team A&O

Als gevolg van diverse financiële voordelen, vanwege lagere kosten en scherpere inkoop, binnen de budgetten van team Administratie en Ondersteuning (A&O) is er structureel ruimte van jaarlijks € 125.000. Deze ruimte wordt tot en met 2026 benut om de kosten te dekken van het opschonen en digitaliseren van het bouwarchief. Vanaf 2027 valt deze € 125.000 vrij ten gunste van de bezuinigingstaakstelling op overhead.

2.3.6 Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - 2.3.6 Tabel
Programma 6 Alg. Dekkingsmiddelen (bedragen x € 1.000) Taakveld 2024 2025 2026 2027
Voor- en nadelen
6.1 Meicirculaire 2024 0.7 5.440
6.2 Septembercirculaire 2024 0.7 43
6.3 OZB eigendom woningen en gebruik niet woningen 0.61 en 0.62 385
6.5 Faillissement Bulk 0.61 -134
6.6 Toeristenbelasting 3.4 -200
6.7 Voordeel rentelasten 800
Overige voor- en nadelen < € 25.000 -11 -11 -11 -11
Budget neutraal
6.8 Tijdelijke huisvesting De Parelburcht en KOW
Dekking post onvoorzien 0.8 60
6.9 Onttrekking reserve sociaal domein o.b.v. inspectierapport 2021-2022 (progr 3)
Toevoeging aan algemene reserve o.b.v inspectierapport 0.10 -5.000
6.10 Herwaardering deelneming GBE Aqua 2.170
Toevoeging aan reserve GBE Aqua -2.170
Totaal 1.383 -11 -11 -11

6.1 Meicirculaire 2024

Terug naar navigatie - 6.1 Meicirculaire 2024

In deze bestuursrapportage hebben we de mutaties van de meicirculaire 2024 voor de jaarschijf 2024 verwerkt. In de begroting 2025 hebben we de jaarschijven 2025 en verder opgenomen.
De meicirculaire laat ten opzichte van de decembercirculaire 2023 een toename zien van € 5,4 miljoen voor 2024. Dit wordt met name veroorzaakt door de taakmutaties, integratie en doeluitkeringen van in totaal € 4,4 miljoen. Per saldo een stijging van € 1.016.000. In hoofdstuk 3 is de algemene uitkering nader toegelicht.

6.2 Septembercirculaire 2024

Terug naar navigatie - 6.2 Septembercirculaire 2024

In deze bestuursrapportage hebben we de mutaties van de septembercirculaire 2024 voor de jaarschijf 2024 verwerkt. In de begroting 2025 hebben we de jaarschijven 2025 en verder opgenomen. De septembercirculaire laat ten opzichte van de meicirculaire 2024 een toename zien van € 43.000. De taakmutaties, integratie en doeluitkering bedragen in totaal € 146.000 voor 2024. Dit betekent per saldo een afname van € 103.000. Dit wordt veroorzaakt door een daling in de uitkeringsfactor. In hoofdstuk 3 is de algemene uitkering nader toegelicht.

6.3 OZB eigendom woningen en gebruik niet woningen

Terug naar navigatie - 6.3 OZB eigendom woningen en gebruik niet woningen

De verhouding tussen de geraamde opbrengst van de OZB voor woningen en niet-woningen is bijgesteld, wat heeft geleid tot een incidentele aanpassing in dit onderdeel van de OZB-opbrengsten met een nadelig effect voor de opbrengst OZB-woningen van € 88.000. 

Naast een uitbreiding van het aantal objecten is het stijgingspercentage voor niet-woningen hoger dan verwacht dan ten opzichte van de stand van zaken van oktober 2023. Toen waren ook slechts 30% van de objecten gewaardeerd. Het gevolg hiervan is dat de belastinggrondslag hiervoor hoger uitvalt en incidenteel hogere opbrengsten van € 473.000 oplevert. 

6.5 Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - 6.5 Toeristenbelasting

In de raming hielden we rekening met het gereedkomen van enkele grotere verblijfsaccommodaties. Deze accommodaties zijn nog niet gerealiseerd waardoor de opbrengst achterblijft in 2024. De opbrengst hiervan verwachten we pas vanaf 2027. Het gevolg is dat we uitgaan van een lagere opbrengst van € 200.000 in 2024. Het structurele effect is in de begroting 2025-2028 meegenomen.

6.6 Voordeel rentelasten

Terug naar navigatie - 6.6 Voordeel rentelasten

De verwachte rentekosten in 2024 bedragen naar verwachting € 2,6 miljoen ten opzichte van een raming van € 3,4 miljoen. De werkelijke lasten zijn dan ook € 800.000 lager dan geraamd. De oorzaak hiervan ligt voor een belangrijk deel in vertraagde uitvoering van investeringen.

6.9 Herwaardering deelneming GBE Aqua

Terug naar navigatie - 6.9 Herwaardering deelneming GBE Aqua

De waardering van de deelneming GBE Aqua BV is gebaseerd op de kostprijs van de overgenomen aandelen Evides N.V. De kostprijs van € 380 Miljoen met het aandelenpercentage van 5,759% levert een kostprijs op van € 21.884.200. Na de kapitaalstortingen van € 19.713.928 om de lening van GBE Aqua af te lossen is de volledige lening bij GBE Aqua BV volledig afgelost en heeft GBE Aqua zelf door rentevoordelen een deel van de lening afgelost zonder kapitaalstortingen van de aandeelhouders. Om de kostprijs van de aandelen tot uitdrukking te brengen is het voordeel van € 2.170.272 opgenomen in de financiële vaste activa en is de bestemmingsreserve GBE Aqua verhoogd.

2.4 Budgetoverhevelingen

Budgetoverhevelingen

Terug naar navigatie - Budgetoverhevelingen

In onderstaand overzicht zijn de budgetoverhevelingen naar 2025 opgenomen.

Bij de 2e bestuursrapportage 2023 hebben we een budgetoverheveling voor inburgering opgenomen van € 159.000. Omdat deze gelden in 2025 worden ingezet, onttrekken we dit bedrag niet in 2024 maar in 2025 aan de reserve budgetoverheveling. 

Nr. Onderwerp (bedragen x € 1.000) Taakveld Overheveling naar 2025/ 2026
Programma Leefbaarheid
1.1 Klimaat en energie 7.4 100
1.2 Toekomstbestendige leefomgeving 7.4 150
1.3 Project grondstoffenbeleid 7.3 229
1.4 Havenplannen 2.4 65
Programma Aantrekkelijke stad
2.1 Middelen Karolingische Burg 8.3 38
2.2 Cultuurvisie 8.3 30
Programma Sociale Samenhang
3.1 Buurtteams 6.1 275
3.2 Lokale Inclusie Agenda 6.1 25
3.3 Investeringsfonds Sociaal Domein diversen 815
3.4 Plan van aanpak Sociaal Domein 6.1 441
3.5 Armoedebeleid 6.3 329
Programma Bestuur
4.1 Expertise exit artikel 12 0.1 50
4.2 Digitalisering bouwarchief 0.1 105
Programma Overhead
5.1 Organisatievisie 0.4 40
5.2 Thuiswerkplekken 0.4 90
5.3 Digitalisering bouwarchief 0.4 260
Programma Algemene dekkingsmiddelen
Geen
Totaal 3.042

1.1 Klimaat en energie

Terug naar navigatie - 1.1 Klimaat en energie

Het uitzetten van acties is later in het jaar begonnen, omdat capaciteit later beschikbaar was dan in eerste instantie beoogd. Het totale budget is nog niet opgesoupeerd maar de doelstelling blijft staan. In 2024 verwachten wij € 10.000 aan dit doel uit te geven. In 2025 verwachten wij de rest uit te geven aan de opgenomen doelstelling. Aangevraagde overheveling is dus dit hele budget naar 2025 ten behoeve van ‘Advies- en onderzoekskosten’.

1.2 Toekomstbestendige leefomgeving

Terug naar navigatie - 1.2 Toekomstbestendige leefomgeving

Het programma Toekomstbestendige Leefomgeving heeft vertraging opgelopen. De diverse sessies rondom de startnotitie van dit programma zijn in overleg met bestuur uitgesteld tot later dit jaar. Waardoor dit bedrag pas in 2025 uitgegeven kan worden.

1.3 Project grondstoffenbeleid

Terug naar navigatie - 1.3 Project grondstoffenbeleid

In 2023 konden we nog niet beginnen met het nieuwe afvalinzamelsysteem (omgekeerd inzamelen) omdat andere projecten, zoals de uitbreiding van gft-afvalinzamelvoorzieningen en de toegangsbeperking, vertraging opliepen. De invoering van het systeem vindt daarom plaats in de periode 2024-2026 in plaats van 2023-2025.

1.4 Havenplannen

Terug naar navigatie - 1.4 Havenplannen

De tot op heden gevoerde gesprekken met partijen over het opstellen van een havenafvalplan en een havenveiligheidsplan hebben tot op heden niet geleid tot het kunnen opstellen van een offerteuitvraag. De werkelijke kosten voor het opstellen van de plannen zullen naar verwachting grotendeels pas in 2025 worden gerealiseerd.

2.1 Middelen Karolingische Burg

Terug naar navigatie - 2.1 Middelen Karolingische Burg

Op basis van een motie van de gemeenteraad is het college gevraagd om in 2024 een plan van aanpak met uitvoeringskosten voor de Karolingische Burg voor te leggen aan de gemeenteraad. Hiervoor is in 2024 € 50.000 beschikbaar gesteld.
Vanwege de arbeidsmarktomstandigheden is er pas laat in 2024 capaciteit beschikbaar gekomen om dit op te pakken. Het onderzoek om te komen tot een plan van aanpak loopt, maar de werkzaamheden hiervoor zullen ook in 2025 nog doorlopen.
In 2024 verwachten wij € 12.000 aan dit doel uit te geven en met de budgetoverheveling kan in het eerste kwartaal van 2025 een besluit genomen worden over het plan van aanpak.

2.2 Cultuurvisie

Terug naar navigatie - 2.2 Cultuurvisie

In 2024 zal een aanvang worden gemaakt met het onderzoeken van de culturele staat van Vlissingen met het oog op het opstellen van een Cultuurvisie. We gaan uit van een bedrag van € 20.000 kosten in 2024. Dit betekent dat er per saldo € 30.000 moet worden overgeheveld om de cultuurvisie in 2025 verder te kunnen schrijven en door de raad in 2025 vast te stellen.   

3.1 Buurtteams

Terug naar navigatie - 3.1 Buurtteams

Voor de opstart- en opbouwfase van het Buurtbedrijf Vlissingen zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld. Nu loopt deze opstart- en opbouwfase langer dan verwacht, waardoor er ook incidentele kosten gemaakt zullen worden in 2025 en 2026. Daarom wordt dit budget overgeheveld. 

3.3 Investeringsfonds Sociaal Domein

Terug naar navigatie - 3.3 Investeringsfonds Sociaal Domein

De uitvoering van het investeringsfonds is vertraagd. Dit is onder meer te wijten aan knelpunten in personele zin. We hevelen € 815.000 over van 2024 naar 2025. Grotendeels (€ 450.000) betreft dit kosten armoedefonds en deels de Hervormingsagenda 2024 Jeugd € 365.000.

3.4 Plan van aanpak Sociaal Domein

Terug naar navigatie - 3.4 Plan van aanpak Sociaal Domein

Het tekort aan personeel is een van de grootste belemmeringen in de realisatie van de doelstellingen. Dat heeft in 2024 geleid tot een vertraging in de realisatie van de planning. De inschatting is dat er voor 2024 sprake zal zijn van een vertraagde realisatie van € 441.000. Dit bedrag wordt overgeheveld naar 2025 en wordt ingezet voor extra personele inzet en verdere optimalisatie van de bedrijfsvoering.

3.5 Armoedebeleid

Terug naar navigatie - 3.5 Armoedebeleid

Van het Rijk hebben we via de septembercirculaire 2023 en de meicirculaire 2024 gelden ontvangen voor gemeentelijke aanpak armoede en schulden. Deze willen we in 2025 inzetten voor de intensivering van onze aanpak armoede en geldzorgen wat leidt tot hogere kosten. De plannen voor armoedebeleid zijn vertraagd. De bedragen van € 329.000 worden overgeheveld naar 2025.

4.1 Expertise exit artikel 12

Terug naar navigatie - 4.1 Expertise exit artikel 12

De noodzaak van een extern onderzoek is door de gemeenteraad onderschreven met het raadsbesluit van 27 maart 2024. Naar verwachting van de auditcommissie zal het extern onderzoek exit artikel 12 dit jaar nog niet plaatsvinden. Overheveling van het budget is noodzakelijk om te voorkomen dat er geen middelen gereserveerd staan om het externe onderzoek te doen. 

5.1 Organisatievisie

Terug naar navigatie - 5.1 Organisatievisie

Door diverse prioriteiten is het beschikbare budget voor de organisatie niet ingezet. De verder uitrol van de organisatievisie vindt plaats in Q4 2024 en de eerste twee kwartalen van 2025. Hierom wordt het budget gedeeltelijk naar 2025 verplaatst.

5.2 Thuiswerkplekken

Terug naar navigatie - 5.2 Thuiswerkplekken

De invulling van de thuiswerkplekken is pas per 1 september ingegaan, door deze vertraging is de verwachting dat het budget in grotere mate in 2025 uitgegeven zal worden.

5.3 Digitalisering bouwarchief

Terug naar navigatie - 5.3 Digitalisering bouwarchief

Het bouwarchief dient in 2026 opgeschoond en gearchiveerd te zijn. Dit is een wettelijke verplichting. De exacte kosten van de opschoning en archivering zijn Om dit te kunnen bekostigen is er gekeken naar dekking uit de hiervoor bestemde bestaande budgetten. Vanuit 2023 hebben we € 125.000 overgeheveld naar 2024. Door een effectievere, efficiëntere manier van werken, aanbesteden en inkoop heeft A&O dat kunnen besparen. Dit is een structurele ruimte die ook in 2024 weer benut wordt om over te hevelen naar 2025. Incidenteel is er in 2024 ook ruimte met name binnen het WOO budget vanwege lagere kosten dan verwacht voor het inhuren van een projectleider.

Budgetoverheveling 2024>2025 € 365.000 bestaat uit;

Structurele ruimte € 125.000 overheveling 2023>2024
Structurele ruimte € 125.000 overheveling 2024->2025
Incidentele ruimte € 115.000 overheveling 2024->2025

2.5 Begrotingssaldo

Terug naar navigatie - 2.5 Begrotingssaldo

Het verloop van het begrotingssaldo is in onderstaande tabel weergegeven.

Saldo verloop (bedragen x € 1.000) 2024
Saldo begroting 2024 -2.202
1e wijz 2024 - Structurele effect 2e berap 2023 -174
3e wijz 2024 - MJOP -776
5e wijz 2024 - Voor- en nadelen 1e berap 2024 682
11e wijz 2024 - Voor- en nadelen 2e berap 2024 1.664
Saldo na 2e bestuursrapportage 2024 -806