Financiële resultaat / begrotingssaldo

2.1 Inleiding

Terug naar navigatie - 2.1 Inleiding

In dit hoofdstuk wordt inzicht gegeven in de ontwikkeling van het financieel meerjaren perspectief, het begrotingssaldo, en de financiële afwijkingen. In het eerste overzicht (2.2) wordt het resultaat van deze bestuursrapportage per programma getoond. In 2.3 worden de financiële afwijkingen > € 25.000 (per kostenplaats) gepresenteerd ten opzichte van de programmabegroting 2024. Hierbij is gekeken naar werkelijke uitgaven en inkomsten over de eerste vier maanden van 2024 en een doorkijk naar de rest van het jaar 2024. Indien uit de eerste vier maanden bleek dat een budget daadwerkelijk niet toereikend was, dan is op basis van een doorrekening naar het einde van het jaar het totale nadeel meegenomen in deze rapportage. Dit geldt in positieve zin ook voor de nu al geconstateerde voordelen op posten in de begroting. In 2.4 is het begrotingssaldo opgenomen.

Reserves
In bijlage 1 presenteren we het overzicht met de mutaties op de reserves. In deze bestuursrapportage nemen we twee nieuwe reserves op, n.a.v. eerder genomen raadsbesluiten. Dit zijn  de reserve doorcentralisatie Beschermd Wonen Vlissingen en de reserve regiobudget centrumtaken. De mutaties op de reserves die we in deze bestuursrapportage hebben opgenomen, zijn in hoofdstuk 2.3 toegelicht.

- Doorcentralisatie Beschermd Wonen Vlissingen
Reserve doordecentralisatie beschermd wonen Gemeente Vlissingen dekt de financiële risico's die gemeente Vlissingen loopt als centrumgemeente zoals die in het risicotaxatie onderzoek zijn opgenomen.  

- Regiobudget Centrumtaken
De bestemmingsreserve regiobudget centrumtaken wordt ingezet ter dekking van de incidentele financiële risico’s zoals benoemd in het risico taxatie onderzoek van AEF. Er is onderzocht welke risico’s voortvloeien uit de voorgenomen financiële doordecentralisatie van BW, het woonplaatsbeginsel en het partnerschap. AEF benoemt onder andere het financiële risico voor de 13 regiogemeenten als meer cliënten instromen in BW dan voorzien, als minder cliënten uitstromen dan voorzien, als meer cliënten dan voorzien BW-voorzieningen buiten de regio afnemen en als landelijk wordt besloten tot een herijking van het objectieve verdeelmodel.

Kredieten
In deze bestuursrapportage hebben we diverse mutaties op kredieten opgenomen. We sluiten 5 kredieten af. 
Daarnaast halen we twee kredieten uit 2025 een jaar naar voren. Dit betreft de kredieten 'uitvoeringsplan nieuw afvalinzamelsysteem' en 'kunstgrasveld Bonedijke'. 
In deze bestuursrapportage hebben we het nieuwe krediet kunstgrasveld Irislaan opgenomen.  
Zie bijlage 2 voor een uitgebreide toelichting.

2.2 Resultaten 1e bestuursrapportage 2024

Terug naar navigatie - 2.2 Resultaten 1e bestuursrapportage 2023

Leeswijzer tabel: '-' = nadeel, '+' = voordeel

Programma (bedragen x € 1.000) 2024 2025 2026 2027
Leefbaarheid 596 77 136 136
Aantrekkelijke stad -4.540 299 299 299
Sociale Samenhang -2.512 -543 -560 -594
Bestuur 2.002 154 0 0
Overhead 113 -102 53 64
Alg. Dekkingsmiddelen 5.024 -382 -372 -315
Onvoorzien 0 0 0 0
Resultaat 1e bestuursrapportage 2024 682 -495 -443 -409

2.3 Resultaten per programma

2.3.1 Programma Leefbaarheid

Terug naar navigatie - 2.3.1 Tabel
Programma 1 Leefbaarheid (bedragen x € 1.000) Taakveld 2024 2025 2026 2027
Voor- en nadelen
1.1 Beveiliging boulevard de Ruyter 2.1 -30
1.2 Parkeergarage Scheldeplein 2.2 -28
1.3 Elektriciteitkosten parkeerautomaten 1.2 150 150 150 150
1.4 Krediet kunstgrasveld Bonedijke 5.2 -57
1.5 Regionale energietransitie 7.4 80
1.6 Deelnemersbijdrage robuustheid RUD 7.4 -52
Teruggaven RUD Jaarrekening 2023 7.4 61
1.7 Begrotingsanalyse 2.1 en 4.2 452
Overige voor- en nadelen < € 25.000 -38 -16 -14 -14
Budget neutraal
1.8 Huur tijdelijke huisvesting scholen Oost-Souburg Zuid 4.2 -200
Huurinkomsten van de Kinderopvang Walcheren 4.2 50
Kosten tijdelijke huisvesting vordering 4.2 150
1.9 Degeneratievergoeding Glasvezel 2.1 48
Toevoeging reserve Degeneratievergoeding Glasvezel 0.10 -48
1.10 Aanpak energiearmoede (SPUK) 7.4 -724 -723
Rijksbijdrage Aanpak energiearmoede (SPUK) 7.4 724 723
1.11 Nationale isolatieprogramma (SPUK) 7.4 -557 -557 -557
Rijksbijdrage Nationale isolatieprogramma (SPUK) 7.4 557 557 557
1.12 Havenbeleidsplan 2.4 -87 -45 -56 -56
Vrijval kapitaallasten en onderhoudskosten kades 2.4 87 45 56 56
Totaal 596 77 136 136

1.1 Extra kosten beveiliging Boulevard De Ruyter

Terug naar navigatie - 1.1 Extra kosten beveiliging Boulevard De Ruyter

De € 30.000 ten behoeve van het afsluiten van Boulevard De Ruyter was in eerste instantie beoogd onder het budget ‘Selectief toegangsysteem binnenstad’. Echter gaat het budget ‘Selectief toegangsysteem binnenstad’ om een investeringskrediet en mogen exploitatiekosten, zoals die voor de bewakers op Boulevard De Ruyter, niet onder dit investeringskrediet vallen.

Boulevard Bankert en Evertsen zijn beveiligd d.m.v. een camera, dit was door infrastructurele redenen niet mogelijk bij Boulevard De Ruyter, daarom is er gekozen om toezichthouders voor de verkeersafsluiting van de boulevard in te zetten. 

1.2 Parkeergarage Scheldeplein

Terug naar navigatie - 1.2 Parkeergarage Scheldeplein

Eind oktober 2023 werd duidelijk dat de regeling voor abonnementhouders in parkeergarage Scheldeplein en beoogde wijziging in verband met de oplevering van Kop van het Dok op juridische bezwaren sluit.

Op basis van een door onze advocaat uitgebracht advies wordt er nu toegewerkt naar een passende en  juridische houdbare situatie. Daar waar het kan worden toezeggingen en afspraken zoveel mogelijk nagekomen. Daar waar belangen conflicteren wordt in eerste plaats in gesprek gegaan met de betrokkenen om op basis van vrijwilligheid en tegen een gereduceerd tarief tot een oplossing te komen. Om deze bereidwilligheid te stimuleren wordt in 2024 een eenmalige korting 75% op het reguliere tarief gegeven. Het college heeft besloten tot een eenmalige korting als tegemoetkoming voor het huidig ongemak voor onze abonnementhouders. 

1.4 Krediet Bonedijke: extra kapitaallasten

Terug naar navigatie - 1.4 Krediet Bonedijke: extra kapitaallasten

Voor het sportpark Bonedijke wordt de aanleg van een nieuw kunstgrasveld naar voren gehaald. De werkzaamheden worden in 2024 uitgevoerd in verband met de op handen zijnde werkzaamheden voor de inbreiding van het tennispark. Zodat het de aanleg van het tennispark, gepland begin 2025, niet in de weg zit. Door het van 2025 naar 2024 halen van het vernieuwen van het kunstgrasveld bedragen de kapitaallasten in 2025 € 58.719. Het naar voren halen van de aanleg van het nieuwe kunstgrasveld kan een aanbestedingsvoordeel behaald worden samen met de aanleg van het kunstgrasveld Irislaan en de verwijdering van de toplagen aan twee kunstgrasvelden aan de Irislaan en een kunstgrasveld Vrijburglaan. 

1.5 Regionale energietransitie

Terug naar navigatie - 1.5 Regionale energietransitie

De capaciteit die nodig is voor de transitie kan worden bekostigd met de middelen die beschikbaar zijn gesteld voor de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat en energiebeleid (CDOKE). Dit leidt tot een eenmalige vrijval van € 80.000 in 2024.

1.6 Deelnemersbijdrage robuustheid RUD

Terug naar navigatie - 1.6 Deelnemersbijdrage robuustheid RUD

De Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD) is in 2024 bezig met het plan van aanpak om de organisatie robuust te maken. De doelstelling is robuustheid van de organisatie gemeten in zes kritische succesfactoren. Eén van de maatstaven voor robuustheid is het aantal medewerkers in vaste dienst van de organisatie in combinatie met een omzetniveau. Het te realiseren omzetniveau bedraagt € 18,5 miljoen, te realiseren in 2026. Naast deze maatstaf voor omzetniveau gecombineerd met het aantal vaste medewerkers van de organisatie wordt de robuustheid tevens gemeten in kwaliteitsniveau voor basis- en plustaken, voldoende aandacht, capaciteit en budget voor innovatie en de mate waarin de organisatie risico’s en veranderingen zelf kan opvangen.  In 2023 zijn de capaciteitsproblemen bij de RUD Zeeland nog niet opgelost waardoor niet alle taken uitgevoerd zijn die begroot waren. In 2023 heeft de RUD Zeeland een verlies geleden van   € 752.728, waarbij voor Vlissingen bruto € 85.200 aan taken niet zijn uitgevoerd en het aandeel van Vlissingen voor het verlies bedraagt € 23.816. Daarmee wordt een bedrag van € 61.384 teruggestort vanuit de RUD Zeeland. De eerste verhoging van de deelnemersbijdrage uit hoofde van het Plan van Aanpak Robuustheid RUD Zeeland van € 51.955 in 2024 zijn bijgeboekt. De structurele effecten zijn in de kadernota 2025 verwerkt.

1.7 Begrotingsanalyse

Terug naar navigatie - 1.7 Begrotingsanalyse

Om te komen tot een realistische begroting voeren we in 2024 een begrotingsanalyse uit. Aanleiding hiervoor zijn de jaarlijkse overschotten bij de jaarrekening en het onderzoek naar de exit artikel 12 status. De uitvoering van de begrotingsanalyse vergt een langere doorlooptijd dan vooraf gedacht. Om die redenen hebben we dit opgesplitst in twee fasen. Dit is het resultaat van de 1e fase van de begrotingsanalyse. De uitkomsten van de 2e fase verwachten we in de 2e helft 2024. Structureel is dit in de kadernota 2025 verwerkt.  

1.8 Tijdelijke huisvesting scholen Oost-Souburg Zuid

Terug naar navigatie - 1.8 Tijdelijke huisvesting scholen Oost-Souburg Zuid

De oplevering van de scholen Tweemaster-Kameleon en Parelburcht in Oost Souburg is gepland in augustus 2024. Voor de tijdelijke huisvesting van deze scholen zijn units gehuurd. De kosten hiervan bedragen ca. € 25.000 per maand. Daartegenover hebben we ook 8 maanden langer inkomsten van de KOW (Kinderopvang Walcheren) in de tijdelijke huisvesting van € 6.269 per maand. De hogere kosten bedragen € 200.000, de inkomsten van de tijdelijke huisvesting bedragen € 50.152. Per saldo € 149.848 aan meerkosten, deze meerkosten zullen we verhalen op de aannemer. 

1.9 Degeneratievergoeding Glasvezel

Terug naar navigatie - 1.9 Degeneratievergoeding Glasvezel

Door heel Vlissingen leggen providers momenteel glasvezel aan. Zij graven hiervoor een sleuf in de bestrating en in het groen van de Gemeente Vlissingen. Dit leidt tot afname van de kwaliteit van het wegdek/groen. 
We ontvangen hiervoor van de providers sinds 2022 een vergoeding, de zogenaamde degeneratievergoeding. Deze is bedoeld om de kwaliteit te herstellen en weer op het noodzakelijke niveau te brengen. Dit herstel gebeurt niet altijd direct, maar strekt zich uit over meerdere jaren (ongeveer 10 jaar).

Bij de 2e bestuursrapportage 2022 creëerden we de Reserve Degeneratievergoeding Glasvezel. In deze reserve brengen we de vergoeding die we van de providers ontvangen voor schade die ontstaat aan groen en wegen bij de aanleg van glasvezel. De reserve is nodig om in de toekomst de kwaliteit van het wegdek/groen waar nodig te herstellen en weer op noodzakelijk niveau te brengen. Aan de hand van de aanmeldingen voor 2024 ramen we € 48.090 aan degeneratievergoeding en verwerken we de storting ervan in de reserve ook.

1.10 Aanpak energiearmoede (SPUK)

Terug naar navigatie - 1.10 Aanpak energiearmoede (SPUK)

De gemeente kan de middelen (€ 1.447.000) die beschikbaar zijn gesteld door het Ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijkrelaties gericht inzetten om huishoudens in een kwetsbare positie vanwege de gestegen energielasten, op korte termijn te ondersteunen bij het nemen van maatregelen om de energierekening te verlagen. 

1.11 Nationale isolatieprogramma (SPUK)

Terug naar navigatie - 1.11 Nationale isolatieprogramma (SPUK)

De Specifieke Uitkering Lokale Aanpak Isolatie is gericht op het uitvoeren van een isolatieprogramma ten behoeve van het nemen van energiebesparende isolatiemaatregelen, eventueel in samenhang met energiezuinige ventilatiemaatregelen, in slecht geïsoleerde woningen van eigenaar-bewoners en slecht geïsoleerde woningen van leden van een vereniging van eigenaars, woonverenigingen en wooncoöperaties. De specifieke uitkering voor 2024 tot en met 2026 bedraagt € 1.671.000.  

1.12 Havenbeleidsplan

Terug naar navigatie - 1.12 Havenbeleidsplan

Bij de behandeling van het Havenbeleidsplan zijn een aantal maatregelen voorgesteld waarvoor geen dekking aanwezig was. Hierdoor is het Havenbeleidsplan alleen inhoudelijk als visie document vastgesteld.
Bij het opstellen van het Meerjaren onderhoudsplan (MJOP) Kades blijkt dat er voldoende budget beschikbaar is om alle groot onderhoudstaken uit te voeren en er daarnaast budget vrijvalt. Van dit vrijvallende budget kunnen de eenmalige kosten voor het havenafvalplan en havenveiligheidsplan, de 0,5 fte havenmeester en de kapitaalslasten van de benodigde voorzieningen (o.a. wrijfhout, bolders en stroom) aan de Hout- en Albionkade financieel worden gedekt. 

2.3.2 Programma Aantrekkelijke stad

Terug naar navigatie - 2.3.2 Tabel
Programma 2 Aantrekkelijke stad (bedragen x € 1.000) Taakveld 2024 2025 2026 2027
Voor- en nadelen
2.1 Kermis 3.4 -85 -55 -55 -55
Overige voor- en nadelen < € 25.000 -6 -6 -6 -6
Budget neutraal
2.2 Bereikbaarheid stationsgebied (SPUK) 3.1 -110
Rijksbijdrage Bereikbaarheid stationsgebied 3.1 110
2.3 Digitaal informatiepunt bibliotheek (SPUK) 5.6 -45
Digitaal informatiepunt bibliotheek (SPUK) 5.6 45
2.4 Dividend Evides 2024-2027 (progr algemene dekkingsmiddelen) 0.5
Lagere toevoeging aan reserve WIZ 0.10 101 360 360 360
2.5 Dividend ZEH 2024 (progr algemene dekkingsmiddelen) 0.5
Hogere toevoeging reserve WIZ 0.10 -4.550
Totaal -4.540 299 299 299

2.1 Kermis

Terug naar navigatie - 2.1 Kermis

In de begroting is jaarlijks een bedrag van € 145.000 aan inkomsten staangelden begroot. Dit wordt voor € 90.000 jaarlijks gerealiseerd. Daarom ramen we deze inkomst structureel met   € 55.000 af in deze bestuursrapportage. 
Aan het organiseren van de kermis hangen strengere veiligheid eisen, er zal extra beveiligd moeten worden en hiervoor is geen bedrag opgenomen in de begroting 2024. Dit nemen we als een eenmalige last van € 30.000 voor 2024 op.

De totale jaarlijkse opbrengsten voor de kermis 2024 worden begroot op € 90.000 en de totale jaarlijkse lasten zijn begroot op € 80.000 (excl. ambtelijke inzet).

2.2.  Bereikbaarheid Stationsgebied

Terug naar navigatie - 2.2.  Bereikbaarheid Stationsgebied

De middelen (€ 4.132.232 excl. Btw) van deze specifieke uitkering zijn afkomstig van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en worden via de Regeling specifieke uitkeringen Wind in de Zeilen aan gemeente Vlissingen beschikbaar gesteld. Deze middelen mogen worden uitgegeven conform de gemaakte afspraken in het Bestuursakkoord Compensatiepakket Marinierskazerne, meer in het bijzonder conform het betreffende plan van aanpak dat door de stuurgroep Wind in de Zeilen is vastgesteld. Het restantbudget per einde 2023 is € 3.833.000. Voor 2024 waren alleen de uren opgenomen in de primaire begroting. De werkelijke uitgaven, naast de uren, worden voor 2024 ingeschat op € 110.000. Deze worden gedekt uit het restant budget.

2.3 Spuk digitaal informatiepunt bibliotheek

Terug naar navigatie - 2.3 Spuk digitaal informatiepunt bibliotheek

De gemeente Vlissingen ontvangt in 2024 een specifieke uitkering (SPUK) van afgerond € 45.000 van het Rijk om Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) in bibliotheken in stand te houden en te laten functioneren. Wij stellen dit bedrag beschikbaar aan Stichting ZB- Bibliotheek van Zeeland (ZB) voor het IDO in de bibliotheek van Vlissingen.

2.3.3 Programma Sociale samenhang

Terug naar navigatie - 2.3.3 Tabel
Programma 3 Sociale Samenhang (bedragen x € 1.000) Taakveld 2024 2025 2026 2027
Voor- en nadelen
3.1 Leefbaarheid burgerparticipatie 6.1 50 50 50 50
3.2 Inkoop jeugdzorg voorlopige afrekening 2023 6.2 t/m 6.82b -988
3.3 Inkoop jeugdzorg 2024 6.2 t/m 6.82b -1.000
Overige voor- en nadelen < € 25.000 -18 -11 -17 -27
Budget neutraal
3.4 Opvang vluchtelingen Oekraïne 6.1 -557 -582 -593 -616
Rijksbijdrage opvang vluchtelingen Oekraïne 6.1 557 582 593 616
Onttrekking Reserve opvang vluchtelingen 0.10 -557 -582 -593 -616
Opvang vluchtelingen Oekraïne (progr overhead) 0.4
3.5 Kosten opvang vluchtelingen Oekraïne 6.1 -1.785 -240 -150 -150
Rijksbijdrage opvang vluchtelingen Oekraïne 6.1 3.593 240 150 150
Toevoeging aan Reserve opvang vluchtelingen 0.10 -1.809 0 0 0
3.6 SPUK inburgering 2024 6.1 -953
SPUK inburgering 2024 rijksbijdrage 6.1 953
3.7 Plan statushouders Wind in de Zeilen 6.1 -240 -340 -220
Rijksbijdrage Wind in de Zeilen SPUK 6.1 240 340 220
3.8 SPUK Onderwijs Achterstanden beleid (OAB) 4.3 -422
Rijksbijdrage SPUK OAB 4.3 422
3.9 Reserve Centrumtaken 0.10 -48.325
Reserve Doordecentralisatie BW Vlissingen 0.10 8.058
Reserve Sociaal Domein 0.10 24.198
Reserve Regiobudget Centrumtaken 0.10 16.070
3.10 Intergemeentelijk onderzoek sociaal domein 6.81a -25
Dekking reserve Sociaal Domein 0.10 25
Totaal -2.512 -543 -560 -594

3.1 Leefbaarheid burgerparticipatie

Terug naar navigatie - 3.1 Leefbaarheid burgerparticipatie

Er is structureel minder vraag naar financiële ondersteuning dan er begroot is. Vandaar een structurele verlaging van € 50.000.
Dit voordeel brengen we ten gunste van de taakstelling Sociaal Domein voor 2024.

3.3 Inkoop jeugdzorg voorlopige cijfers 2024

Terug naar navigatie - 3.3 Inkoop jeugdzorg voorlopige cijfers 2024

Op basis van voorlopige cijfers 2024 van inkoopbureau jeugdzorg blijken de lasten 2024 hoger dan begroot. Dit betekent voor onze gemeente een te verwachten nadeel van € 1.000.000. Dit komt doordat de zorgduur jeugdigen toeneemt en de Ova prijsindexering is aangepast. In de kadernota is de structurele verhoging opgenomen. Hierin laten we het groeiscenario zien.

3.4 Opvang vluchtelingen Oekraïne - kosten formatie van overhead naar sociale samenhang

Terug naar navigatie - 3.4 Opvang vluchtelingen Oekraïne - kosten formatie van overhead naar sociale samenhang

In 2024 worden circa 170 Oekraïners opgevangen waarvoor compensatie wordt ontvangen van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. In de begroting 2024 is structurele formatie opgenomen voor de opvang van Oekraïners voor kosten van € 0,6 miljoen. Deze kosten zijn in de begroting 2024 opgenomen onder het programma overhead, met als dekking de reserve opvang vluchtelingen. Met deze bestuursrapportage passen we dit aan. De kosten voor de formatie worden nu opgenomen onder het programma sociale samenhang met als dekking de compensatie van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Dit geeft een nadeel van € 0,6 miljoen op het programma sociale samenhang en voor hetzelfde bedrag een voordeel op het programma overhead.  

3.5 Kosten opvang vluchtelingen Oekraïne

Terug naar navigatie - 3.5 Kosten opvang vluchtelingen Oekraïne

In 2024 worden circa 170 Oekraïners opgevangen waarvoor compensatie wordt ontvangen van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. 

De totale compensatie bedraagt € 4,2 miljoen en de kosten € 2,3 miljoen. Hiervan is € 0,6 miljoen aan compensatie en kosten reeds verwerkt in de begroting 2024 (punt 5 hierboven). Daarom nemen we hier nog op aan compensatie € 3,6 miljoen en aan kosten € 1,7 miljoen. Het verschil van € 1,9 miljoen wordt aan het einde van het jaar toegevoegd aan de reserve Opvang Vluchtelingen.   

3.6 SPUK inburgering 2024

Terug naar navigatie - 3.6 SPUK inburgering 2024

De specifieke uitkering voor Inburgering was nog niet geraamd in de begroting 2024. We ontvangen € 953.000 aan specifieke uitkering en we verwachten een volledige besteding hiervan.

3.7 Plan statushouders Wind in de Zeilen

Terug naar navigatie - 3.7 Plan statushouders Wind in de Zeilen

Vanuit Wind in de Zeilen arbeidsmarktfiche zetten we in de periode 2024-2026 extra middelen in voor plan statushouders. Het doel is om statushouders te socialiseren en te activeren, met als uiteindelijk doel de toeleiding naar werk. 

3.8 SPUK Onderwijs Achterstanden Beleid

Terug naar navigatie - 3.8 SPUK Onderwijs Achterstanden Beleid

Het Rijk keert via een specifieke uitkering jaarlijks middelen uit voor de bestrijding van onderwijsachterstanden. In 2023 is de nieuwe beleidsperiode ingegaan op het gebied van terugdringen en voorkomen van onderwijsachterstanden. In de voorgaande jaren zijn niet alle middelen besteed. Voor het uitvoeren van het nieuwe beleidsplan van Vlissingen willen we deze niet gebruikte middelen alsnog inzetten. 

3.9 Reserve Centrumtaken

Terug naar navigatie - 3.9 Reserve Centrumtaken

Op 14 december 2023 en 18 april 2024 heeft de raad besloten de ‘‘bestemmingsreserve centrumtaken’ op te heffen. De financiële consequenties van deze raadsbesluiten zijn in deze bestuursrapportage verwerkt.

3.10 Intergemeentelijk onderzoek sociaal domein

Terug naar navigatie - 3.10 Intergemeentelijk onderzoek sociaal domein

Conform raadsvoorstel van 18 april 2024 'inzet bestemmingsreserve centrumtaken' is budget ad € 25.000 beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van een intergemeentelijke onderzoek naar de uitgaven op zorg per inwoner. De kosten voor het onderzoek worden gedekt uit de reserve Sociaal Domein. De financiële consequenties van dit raadsbesluit zijn in deze bestuursrapportage verwerkt.

2.3.4 Programma Bestuur

Terug naar navigatie - 2.3.4 Tabel
Programma 4 Bestuur (bedragen x € 1.000) Taakveld 2024 2025 2026 2027
Voor- en nadelen
4.1 Correctie reserve organisatie doorontwikkeling 0.10 -108
4.2 Raadsbesluit expertise artikel 12 exit 0.1 -50
4.3 Extra inkomsten rij/reisdocumenten paspoortpiek 0.2 250
4.4 Hogere afdracht rij/reisdocumenten paspoortpiek 0.2 -100
4.5 Budget verkiezingen 0.2 30
4.6 Wachtgeld bestuurder 0.10 -174
4.7 Afschrijvingslasten investeringen 0.8 1.600
4.8 Begrotingsanalyse 0.8 372
Overige voor- en nadelen < € 25.000 0 0 0 0
Budget neutraal
4.9 Personeelskosten VTH en DIV (progr overhead) 0.4
Dekking reserve organisatieontwikkeling 0.10 182 154
Totaal 2.002 154 0 0

4.2 Raadsbesluit expertise artikel 12 exit

Terug naar navigatie - 4.2 Raadsbesluit expertise artikel 12 exit

Voor een goed gefundeerd besluit over de eventuele exit (strategie) artikel 12-status is een afwegingskader met toetsingscriteria nodig die gemaakt is door een onafhankelijke partij. Hiervoor wil de auditcommissie externe expertise inschakelen zodat de raad haar oordeelsvormende taak goed kan uitvoeren. De verwachte kosten bedragen € 50.000.

4.5 Verkiezingen

Terug naar navigatie - 4.5 Verkiezingen

Dit jaar worden de Europese verkiezingen georganiseerd op donderdag 6 juni en is er gekozen, gezien de verwachte opkomst, niet centraal te tellen maar decentraal. Hierdoor vervalt de centrale telling en de daarbij behorende kosten. 

4.6 Wachtgeld bestuurder

Terug naar navigatie - 4.6 Wachtgeld bestuurder

Als gevolg van het aftreden van een wethouder, nemen wij nu de maximaal mogelijke verplichting op voor het wachtgeld. Dit heeft een maximale termijn van 2 jaar.

4.7 Afschrijvingslasten

Terug naar navigatie - 4.7 Afschrijvingslasten

De investeringen (o.a. huisvesting primair onderwijs, stadsvernieuwing, wegonderhoud en wegbeheer) worden op een later moment uitgevoerd, hierdoor is er een onderuitputting op de afschrijvingslasten van € 1,6 miljoen in 2024. Meerjarig houden we in de begroting rekening met een onderuitputting op de investeringen. Echter voor 2024 was er nog geen negatieve stelpost in de begroting opgenomen. 

4.8 Begrotingsanalyse

Terug naar navigatie - 4.8 Begrotingsanalyse

Om te komen tot een realistische begroting voeren we in 2024 een begrotingsanalyse uit. Aanleiding hiervoor zijn de jaarlijkse overschotten bij de jaarrekening en het onderzoek naar de exit artikel 12 status. De uitvoering van de begrotingsanalyse vergt een langere doorlooptijd dan vooraf gedacht. Om die redenen hebben we dit opgesplitst in twee fasen. Dit is het resultaat van de 1e fase van de begrotingsanalyse. De uitkomsten van de 2e fase verwachten we in de 2e helft 2024. Structureel is dit in de kadernota 2025 verwerkt.

2.3.5 Overhead

Terug naar navigatie - 2.3.5 Tabel
Programma 5 Overhead (bedragen x € 1.000) Taakveld 2024 2025 2026 2027
Voor- en nadelen
5.1 Softwarekosten 0.4 -240 -53 -53 -53
5.2 Functiegebouw HR21 0.4 -248 -259 -269 -282
5.3 Extra inhuur paspoortpiek 0.4 -80
5.4 Thuiswerkplekken 0.4 -180 -25 -25 -25
5.5 Begrotingsanalyse 0.4 490
5.6 Overheadbijdrage I&A samenwerking 0.4 -85 -85 -85 -85
5.7 Project Aardgasvrij 0.4 118 118 118 118
5.8 Personeelskosten Sociaal Domein 0.4 -189 -189 -189
Overige voor- en nadelen < € 25.000 -37 -37 -37 -37
Budget neutraal
5.9 Opvang vluchtelingen Oekraïne 0.4 557 582 593 616
Onttrekking Reserve opvang vluchtelingen (progr sociale samenhang) 0.10
5.10 Specifieke uitkering CDOKE 0.4 -1.756 -930
Specifieke uitkering CDOKE 0.4 1.756 930
5.11 Personeelskosten VTH en DIV 0.4 -182 -154
Dekking reserve organisatieontwikkeling (progr bestuur) 0.10
Totaal 113 -102 53 64

5.1 Softwarekosten

Terug naar navigatie - 5.1 Softwarekosten

Vanwege de doorontwikkeling van een aantal software pakketten en de gang naar de CLOUD van ons financieel systeem is er sprake van een toename van de structurele kosten. De kosten voor 2024 betreffen naast structurele lasten ook incidentele kosten die nodig zijn voor de implementatie hiervan.

5.2 Functiegebouw HR21

Terug naar navigatie - 5.2 Functiegebouw HR21

Tot 2024 hadden we een sterk verouderd functiebeschrijvingssysteem. Om een aantrekkelijke en concurrerende werkgever te zijn, hebben we in 2023 een grote slag gemaakt met de invoering van een nieuw functieboek (HR-21). Voor alle functies zijn de taken beschreven en gewaardeerd. In december 2023 hebben alle medewerkers van hun leidinggevende de brief met de voorlopige indeling ontvangen. In april 2024 zijn alle medewerkers geïnformeerd over de definitieve waardering van de functie. De salariskosten nemen als gevolg hiervan structureel met € 248.000 toe.

5.4 Thuiswerkplekken

Terug naar navigatie - 5.4 Thuiswerkplekken

Vanuit de arbo wetgeving en daaruit voortvloeiend het thuiswerkbeleid zijn wij wettelijk verplicht medewerkers die thuiswerken een arbo technisch goedgekeurde werkplek te bieden. Dit doen wij door de medewerkers bij geselecteerde aanbieders voor een vast bedrag meubilair aan te laten schaffen. We moeten aan deze wet voldoen. In 2024 moeten wij een inhaalslag maken omdat we niet eerder uitvoering konden geven aan deze wet. Het gaat om ongeveer 300 medewerkers die we de mogelijkheid moeten bieden om voor maximaal € 750 een werkplek aan te schaffen.

5.5 Begrotingsanalyse

Terug naar navigatie - 5.5 Begrotingsanalyse

Om te komen tot een realistische begroting voeren we in 2024 een begrotingsanalyse uit. Aanleiding hiervoor zijn de jaarlijkse overschotten bij de jaarrekening en het onderzoek naar de exit artikel 12 status. De uitvoering van de begrotingsanalyse vergt een langere doorlooptijd dan vooraf gedacht. Om die redenen hebben we dit opgesplitst in twee fasen. Dit is het resultaat van de 1e fase van de begrotingsanalyse. De uitkomsten van de 2e fase verwachten we in de 2e helft 2024. Structureel is dit in de kadernota 2025 verwerkt.

5.6 Overheadbijdrage aan de I&A samenwerking

Terug naar navigatie - 5.6 Overheadbijdrage aan de I&A samenwerking

Bij de deelnemers aan de samenwerking I&A wordt ook een bijdrage in de overheadkosten in rekening gebracht. Dit is gebaseerd op aantal fte's in de formatie van I&A. Vanaf 2022 is die bijdrage bijgesteld naar een hogere bijdrage op basis van de geldende formatie. Echter in de werkzaamheden voor de jaarrekening 2023 werd duidelijk dat die bijstelling dubbel uitgevoerd is. Als gevolg hiervan wordt de bijdrage naar beneden bijgesteld en als nadeel meegenomen in deze rapportage.

5.7 Project Aardgasvrij

Terug naar navigatie - 5.7 Project Aardgasvrij

Voor de inzet van intern personeel voor het project aardgasvrij is € 118.000 structureel opgenomen in de begroting. Deze kosten kunnen we ten laste brengen van de rijksbijdrage aardgasvrij. Dit leidt tot een structureel voordeel van € 118.000. 

5.9 Opvang vluchtelingen Oekraïne

Terug naar navigatie - 5.9 Opvang vluchtelingen Oekraïne

In 2024 worden circa 170 Oekraïners opgevangen waarvoor compensatie wordt ontvangen van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. In de begroting 2024 is structurele formatie opgenomen voor de opvang van Oekraïners voor kosten van € 0,6 miljoen. Deze kosten zijn in de begroting 2024 opgenomen onder het programma overhead, met als dekking de reserve opvang vluchtelingen. Met deze bestuursrapportage passen we dit aan. De kosten voor de formatie worden nu opgenomen onder het programma sociale samenhang met als dekking de compensatie van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Dit geeft een voordeel van € 0,6 miljoen op het programma overhead en voor hetzelfde bedrag een nadeel op het programma sociale samenhang.  

5.10 Specifieke uitkering CDOKE

Terug naar navigatie - 5.10 Specifieke uitkering CDOKE

In 2023 is met de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) € 2.764.815 beschikbaar gesteld voor de jaren 2023, 2024 en 2025. Het doel van de beschikking is om de capaciteit (bemensing) te vergroten voor de uitvoering van klimaat- en energiebeleid. De middelen zijn bedoeld om de gemeenten in staat te stellen voldoende arbeidskrachten aan te stellen zodat zij het klimaat- en energiebeleid kunnen uitvoeren. In 2023 is hier slechts een klein bedrag van besteed, waardoor er voor 2024 nog € 1.756.320  - dit bestaat uit het jaarbedrag 2024 en het restant bedrag van 2023 - beschikbaar is wat door deze specifieke uitkering wordt vergoed. Voor 2025 is er een bedrag van € 930.000 beschikbaar.

2.3.6 Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - 2.3.6 Tabel
Programma 6 Alg. Dekkingsmiddelen (bedragen x € 1.000) Taakveld 2024 2025 2026 2027
Voor- en nadelen
6.1 Decembercirculaire 2023 0.7 506 -104 -99 -103
6.2 Indexatie Samenwerking Belastingen 0.61 69 81 88 148
Overige voor- en nadelen < € 25.000 0 2 0 0
Budget neutraal
6.3 Dividend Evides 2024-2027 0.5 -101 -360 -360 -360
Lagere toevoeging aan reserve WIZ (progr aantrekkelijke stad) 0.10
6.4 Dividend ZEH 2024 0.5 4.550
Hogere toevoeging reserve WIZ (progr aantrekkelijke stad) 0.10
Totaal 5.024 -382 -372 -315

6.1. Decembercirculaire 2023

Terug naar navigatie - 6.1. Decembercirculaire 2023

In deze bestuursrapportage hebben we de mutaties van de decembercirculaire voor de jaren 2024-2027 verwerkt.
De gemeentefondsuitkering wordt berekend op basis van maatstaven. In de decembercirculaire 2023 zijn de aantallen voor de maatstaf huishoudens met een laag inkomen met drempel geactualiseerd. Dit leidt voor de gemeente Vlissingen tot een voordeel van € 419.000 in 2024. In de decembercirculaire 2023 is de actualisatie van de landelijke aantallen vanaf 2025 en verder nog niet doorgevoerd. Dit zal naar verwachting plaatsvinden in de meicirculaire 2024. Voor een uitgebreide uitwerking van de decembercirculaire 2023 zie hoofdstuk 3. 
De decembercirculaire 2023 bevat voor de jaarschijven 2024-2027 geen doeluitkeringen en taakmutaties.

6.2 Indexatie Samenwerking Belastingen

Terug naar navigatie - 6.2 Indexatie Samenwerking Belastingen

In de meerjarenbegroting 2024-2027 is structureel de bijdrage aan de samenwerking belastingen opgenomen inclusief een index voor prijsstijgingen. De werkelijke prijsstijging is lager dan verwacht en geeft dus een voordeel. 

6.3 en 6.4 Dividend Evides en ZEH

Terug naar navigatie - 6.3 en 6.4 Dividend Evides en ZEH

In 2024 is duidelijkheid gekomen in het te verwachten dividend voor de komende jaren.

Voor Evides zal er sprake zijn van een dividend van € 10,5 miljoen in 2024 en vervolgens € 6 miljoen voor de jaren 2025-2027. Deze verlaging van het dividend wordt veroorzaakt door verhoogde investeringen door Evides voor het schoonmaken van het water. De verlaging van het dividend betekent dat er minder wordt toegevoegd aan de Reserve Wind in de Zeilen. In 2024 betekent dat € 100.939 minder wordt gedoteerd aan de reserve en voor de jaren 2025-2027 zal € 360.339 minder worden gedoteerd. 

Voor ZEH wordt in 2024 € 4,55 miljoen meer dividend uitgekeerd. In 2024 wordt bij de uitkering van het superdividend tevens rekening gehouden met de vervroegde afbetaling van de lening GBE Aqua. Het extra dividend over 2024  voegen we toe aan de reserve Wind in de Zeilen. De dividenden voor 2025 en verder zijn in de kadernota 2025 verwerkt. 

2.4 Begrotingssaldo

Terug naar navigatie - 2.4 Begrotingssaldo

Het verloop van het begrotingssaldo is in onderstaande tabel weergegeven.

Saldo verloop (bedragen x € 1.000) 2024 2025 2026 2027
Saldo begroting 2024 -2.202 649 -6.458 -6.632
1e wijz 2024 - Structurele effect 2e berap 2023 -174 -174 -174 -173
2e wijz 2024 - Budgetoverheveling 2e berap 2023 0 0 0 0
3e wijz 2024 - MJOP -776 -7 167 193
4e wijz 2024 - Vlissingen Maritiem 0 0 0 0
5e wijz 2024 - Voor- en nadelen 1e berap 2024 682 -495 -443 -409
6e wijz 2024 - Budget neutraal 1e berap 2024 0 0 0 0
Saldo na 1e bestuursrapportage 2024 -2.470 -27 -6.908 -7.021