Programma's

Totalen per programma

Totalen per programma

Terug naar navigatie - Totalen per programma

Onderstaand de totalen per programma:

Omschrijving (bedragen x € 1.000) - = nadeel 2026 2027 2028 2029
Leefbaarheid -1.078 -1.070 -1.061 -1.092
Aantrekkelijke stad -115 -40 -40 -40
Sociale samenhang -5.181 -5.571 -418 -342
Bestuur -49 -49 -49 -49
Overhead -207 -207 -7 -7
Totaal -6.630 -6.936 -1.575 -1.529

Programma Leefbaarheid

Financiële vertaling programma leefbaarheid

Terug naar navigatie - Financiële vertaling programma leefbaarheid

Onderstaande tabel geeft de totalen voor programma leefbaarheid aan. Een toelichting vindt u onder deze tabel.

Omschrijving (bedragen x € 1.000) - = nadeel 2026 2027 2028 2029
1.01 Geluidsonderzoek -60 0 0 0
1.01a Geluidsonderzoek uit reserve omgevingswet 60 0 0 0
1.02 GR RUD Zeeland -301 -293 -284 -315
1.03 Onderhoudskosten sporthallen en Hellebardierstraat -357 -357 -357 -357
1.04 Inzet werkontwikkelbedrijf -80 -80 -80 -80
1.05 Upgrade vergunningen systeem -50 -50 -50 -50
1.06 Cofinanciering stichting veilige zeehavens Zeeland -15 -15 -15 -15
1.07 Preventie jeugdcriminaliteit -75 -75 -75 -75
1.08 Beheer parkeergarages -200 -200 -200 -200
Totaal -1.078 -1.070 -1.061 -1.092

1.01 Geluidsonderzoek

Terug naar navigatie - 1.01 Geluidsonderzoek

Gezamenlijk met de gemeenten Veere en Middelburg vindt een update van het Walcherse verkeersmodel plaats . Het is een wettelijke verplichting uit de Omgevingswet en het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl). Het vaststellen van basis geluid emissies (BGE) is noodzakelijk vanwege vernieuwde geluidswetten (BGE basisgeluidemissie) voor o.a. herinrichtingsprojecten, nieuwbouw en herontwikkelingen en evaluaties van beleidsprogramma’s. Deze update wordt gedekt uit de reserve omgevingswet. 

 

1.02 GR RUD Zeeland

Terug naar navigatie - 1.02 GR RUD Zeeland
Omschrijving (bedragen x € 1.000) - = nadeel 2026 2027 2028 2029
1. Extra taken uit omgevingswet -51 -53 -54 -56
2. Overdracht bodemtaken uit omgevingswet -104 -107 -110 -114
3. Huisvesting RUD -84 -71 -68 -63
4. Extra bijdrage robuuste RUD -63 -62 -52 -82
Totaal -301 -293 -284 -315

Algemeen kader
De gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD) betreft een wettelijk verplichte deelname.

1. Extra taken uit Omgevingswet
De jaarlijkse gemeentelijke bijdrage voor de Gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland is met ingang van 2024 verhoogd. Vanwege de invoering van de Omgevingswet zijn per 1/1/2024 een aantal milieubelastende activiteiten basistaak geworden, waardoor de milieuhandhaving door RUD Zeeland moet worden uitgevoerd. 

2. Overdracht bodemtaken uit Omgevingswet
Vanwege de Omgevingswet zijn per 1/1/2024 alle gemeenten bevoegd gezag geworden voor de bodemkwaliteit (verplaatsen van grond, omgang bodemverontreiniging en bodemsanering). Voorheen was de Provincie Zeeland het bevoegd gezag met eveneens RUD Zeeland als uitvoerende instantie. Deze wissel van bevoegd gezag gaat echter niet met budget gepaard, zodat de overdracht van de bodemtaken deze verhoging van de jaarbijdrage voor RUD Zeeland tot gevolg heeft. 

3. Huisvesting RUD
In 2026 zal de gemeentelijke bijdrage voor de Gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland verhoogd worden vanwege de verhuizing van de organisatie van Terneuzen naar Middelburg en het afsluiten van een dienstverleningsovereenkomst met de Provincie Zeeland voor de PIOFAC-taken. 

4. Extra bijdrage Robuuste RUD
Doordat de RUD bezig is met het plan van aanpak Robuuste RUD en er daarnaast een verhuizing gaat plaatsvinden, met overdracht van PIOFAC-taken naar de Provincie Zeeland heeft de RUD aangegeven de in VZG-verband afgesproken bezuinigingsdoelstelling van 2,2 % niet te zullen halen. 

1.03 Onderhoudskosten sporthallen en Hellebardierstraat

Terug naar navigatie - 1.03 Onderhoudskosten sporthallen en Hellebardierstraat

De onderhoudskosten voor alle af te stoten panden zoals de twee sporthallen Baskensburg staan te laag ingeschat omdat de panden langer behouden blijven dan eerder gepland. Ook moeten we de Hellebardierstraat op historische waarde bijhouden (Erfgoed). Gebaseerd op m2 prijzen vanuit de Benchmark 2022 voor klein en planmatig onderhoud ramen we de kosten hiervoor op € 357.000.

1.04 Inzet werkontwikkelbedrijf

Terug naar navigatie - 1.04 Inzet werkontwikkelbedrijf

Vanaf 2025 is een ploeg van het Werkontwikkelbedrijf Orionis Walcheren, gericht op het uitvoeren van werkzaamheden aan straatmeubilair in de openbare ruimte, aan de slag bij Stadsbeheer.
De begeleiding van deze groep kost meer dan bij reguliere marktpartijen. Het werken tegen kostprijs voorkomt een financieel tekort bij het Werkontwikkelbedrijf. Deze samenwerking biedt zowel financiële als maatschappelijke voordelen. De inzet van de ploeg draagt kostendekkend bij aan het rendement van het Werkontwikkelbedrijf.  Een positief financieel resultaat van het Werkontwikkelbedrijf komt via de jaarrekening van Orionis Walcheren ten goede aan de deelnemende gemeenten.

1.05 Upgrade vergunningen systeem

Terug naar navigatie - 1.05 Upgrade vergunningen systeem

We zijn verplicht op grond van het college vastgestelde Uitvoeringsplan om rechtmatige vergunningen en (handhaving) besluiten te nemen in een transparant dossier. Voor deze dossiervorming werken wij met het elektronisch dossiersysteem LEEF. Dit systeem heeft een upgrade nodig, zodat we het goed kunnen koppelen aan ons zaaks- en archiefsysteem Djuma en de mogelijkheid om vergunningen besluiten ook in de gemeente op locatie te kunnen raadplegen. Deze update resulteert in een hoger jaarbedrag voor gebruik van deze applicatie met bijbehorende servicekosten.

1.06 Cofinanciering Stichting Veilige Zeehavens Zeeland

Terug naar navigatie - 1.06 Cofinanciering Stichting Veilige Zeehavens Zeeland

Stichting Veilige Zeehavens Zeeland werkt op dit moment, samen met de gemeente Vlissingen, gemeente Borsele, havenbedrijf North Sea Ports en de bedrijven in diezelfde haven, aan het weerbaar maken van het havengebied ter voorkoming van ondermijnende criminaliteit. De middelen die de stichting ter beschikking heeft voor aankoop van dergelijke projecten zijn afkomstig uit drie bronnen: 

  1. Mainport gelden (Ministerie van J&V) 
  2. Bijdrage bedrijven Vlissingen/Borsele 
  3. Bijdrage van North Sea Ports. 

Ter aanvulling in de strijd tegen ondermijning in de haven vragen ze ook een bijdrage van de deelnemende gemeenten. 

1.07 Preventie jeugdcriminaliteit

Terug naar navigatie - 1.07 Preventie jeugdcriminaliteit

Binnen het Preventie met gezag programma draaien we op dit moment de lokale Persoonsgerichte Aanpak (LPGA) traject. In dit traject wordt een specifieke groep jongeren uitgelicht die nog net niet in de jeugdcriminaliteit zijn beland, maar wel zorgwekkend gedrag vertonen dat vraagt om een persoonsgerichte aanpak. Deze groep is nog niet binnen ons vizier en voor deze groep hebben we ook nog geen specifieke tools/programma’s. Deze specifieke tools kunnen we met dit geld aankopen. Daarnaast kunnen we specifieke preventieve acties tegen wapengeweld inzetten. Dit geld hebben we niet en krijgen we ook niet gefinancierd vanuit Preventie met Gezag. Op dit moment draaien we een Meld Misdaad Anoniem campagne op “low-budget” basis. Na het einde van het veiligheidsrisicogebied zou je weer een MMA campagne of een vergelijkbare tool intensiever en langduriger willen inzetten. Daar hebben we budget voor nodig.
Bovendien geeft de inzet van eigen financiering, in aanvulling op en ter ondersteuning van de PMG aanpak, een goed signaal richting het Ministerie voor een mogelijke voortzetting van de PMG gelden na de afgesproken drie jaar.

1.08 Beheer parkeergarages

Terug naar navigatie - 1.08 Beheer parkeergarages

Het adequaat beheren van de parkeergarages en fietsenstallingen is binnen de huidige opzet, al geruime tijd problematisch gebleken. Om hier beter invulling aan te geven, is ten behoeve van het accommodatiebeheer dit extra budget nodig.

Programma Aantrekkelijke stad

Financiële vertaling programma aantrekkelijke stad

Terug naar navigatie - Financiële vertaling programma aantrekkelijke stad

Onderstaande tabel geeft de totalen voor programma aantrekkelijke stad aan. Een toelichting vindt u onder deze tabel.

Omschrijving (bedragen x € 1.000) - = nadeel 2026 2027 2028 2029
2.01 Opstellen kwaliteitsplan en supervisie Kenniswerf -100 -25 -25 -25
2.02 Bijdrage kenniscentrum slavernij -15 -15 -15 -15
Totaal -115 -40 -40 -40

2.01 Opstellen kwaliteitsplan en supervisie Kenniswerf

Terug naar navigatie - 2.01 Opstellen kwaliteitsplan en supervisie Kenniswerf

Om de ambitie uit de ontwikkelvisie te realiseren stellen we een kwaliteitsplan op voor de gebiedsontwikkeling Kenniswerf. Met aandacht voor onder andere duurzaamheid en beeldkwaliteit. Voor de bewaking van het kwaliteitsniveau gedurende de stapsgewijze uitvoering van de gebiedsontwikkeling is tevens een jaarlijks budget voor supervisie nodig.

2.02 Bijdrage kenniscentrum slavernij

Terug naar navigatie - 2.02 Bijdrage kenniscentrum slavernij

Het is een gezamenlijke inspanning van Provincie en de drie Walcherse gemeenten om na de implementatiefase dit jaar, vanaf 2026 een Internationaal Kenniscentrum Slavernijverleden Zeeland vorm en inhoud te geven. Om de continuïteit van dit Kenniscentrum te waarborgen wordt een blijvend beroep op bijdragen (subsidies) van de voortrekkers en de overige Zeeuwse gemeenten gedaan. We nemen jaarlijks een bijdrage van € 15.000 in de meerjarenbegroting op voor subsidiering aan het Kenniscentrum.

Programma Sociale samenhang

Financiële vertaling programma sociale samenhang

Terug naar navigatie - Financiële vertaling programma sociale samenhang

Onderstaande tabel geeft de totalen voor programma sociale samenhang aan. Een toelichting vindt u onder deze tabel.

Omschrijving (bedragen x € 1.000) - = nadeel 2026 2027 2028 2029
3.01 GGZ vervoer 0 -10 -30 -50
3.02 GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland 79 96 92 88
3.03 Jeugd -2.965 -3.855 1.231 1.355
3.04 Leerlingenvervoer 0 0 -50 -100
3.05 Leerplicht -58 -53 -56 -66
3.06 Maatschappelijke- en vrouwenopvang 120 120 120 120
3.07 Uitbreiding pilot ergotherapie -100 -100 0 0
3.07a Pilot ergotherapie tlv reserve sociaal domein 100 100
3.08 Werk en inkomen -2.357 -1.869 -1.725 -1.689
3.09 Minimabeleid 0 0 0 0
Totaal -5.181 -5.571 -418 -342

3.01 GGZ vervoer

Terug naar navigatie - 3.01 GGZ vervoer

Wij vervoeren jeugdigen naar jeugdhulplocaties volgens de bepalingen in de verordening integrale jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning. Het huidige contract loopt af op 31 juli 2025, daarom hebben we opnieuw aanbesteed. Het nieuwe contract gaat in op 1 augustus 2025. Door tariefwijzigingen zijn de kosten gestegen. Deze hogere kosten kunnen we deels binnen het huidige budget bekostigen. Vanaf 2027 is het budget voor GGZ vervoer ontoereikend en stellen we het budget bij.    

3.02 GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland

Terug naar navigatie - 3.02 GR Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland
Omschrijving (bedragen x € 1.000) - = nadeel 2026 2027 2028 2029
1. Begroting GGD 101 96 92 88
2. Begrotingswijziging 2026-1 Verhoging uitvoeringskosten IJZ -22 0 0 0
Totaal 79 96 92 88
  1. De GGD kondigt bezuinigingen aan in de (concept) begroting 2026. Ze volgen de VZG-richtlijn van -2,2% voor gemeentelijke bijdragen, waardoor ze minder geld van de gemeenten vragen. Voor personeel volgen ze de VZG-richtlijn niet om zo de begroting sluitend te krijgen. De gemeentelijke bijdrage die in de (concept) begroting 2026 van de GGD vermeld staat is lager dan wat wij in onze begroting hebben opgenomen. Naast de correctie van de VZG-richtlijn van -2,2% levert dit voor Vlissingen nog een extra voordeel op.
  2. Er is sprake van een incidentele extra bijdrage voor de uitvoeringskosten van IJZ. De bijdrage wordt benut voor een contractmanager, een business analist, licentiekosten BasisBeeld en een evaluatie van de aanbesteding.

3.03 Jeugd

Terug naar navigatie - 3.03 Jeugd
Omschrijving (bedragen x € 1.000) - = nadeel 2026 2027 2028 2029
1. Actualisatie jeugdlasten -665 -155 325 -1.170
2. Verlagen besparingen hervormingsagenda -2.425 -3.700 -3.300 -1.760
3. Voorjaarsnota ophogen taakstelling 0 0 1.270 1.305
4. Voorjaarsnota ophogen eigen bijdragen jeugd 0 0 885 910
5. Bijstelling investering onderwijszorgarrangementen 125 0 0 0
6. Compensatie Rijk besparingsverlies hervormingsagenda jeugd 0 0 2.051 2.070
Totaal -2.965 -3.855 1.231 1.355
Inzicht totaal mutaties jeugd (inclusief rijksbijdrage) kadernota 2026 2027 2028 2029
Mutaties jeugd zoals hierboven toegelicht -2.965 -3.855 1.231 1.355
Rijksbijdrage: Indexeren taakstelling HA vanaf 2019 miv. 2028 0 0 -1.728 -1.776
Rijksbijdrage: Groeipad HA deel volgens Rijk vanwege vertraging 1.613 1.485 0 0
Rijksbijdrage: Eigen bijdrage jeugdzorg 0 0 -886 -911
Rijksbijdrage: Sturen op trajectduur jeugdzorg 0 0 -232 -238
Totaal -1.352 -2.370 -1.615 -1.570
    1. In 2024 zijn de kosten voor jeugdhulp lager dan verwacht. Deze kosten zijn gebruikt als basis voor de komende jaren. Op basis van de landelijke  prijsindexering is een prijsstijging van 4,19% te verwachten en een toename van het aantal gebruikers (volume) met 4,7% (commissie Van Ark).  Dit is lager dan de  huidige volume indexering van 7% volume.  Wij stellen voor het volumepercentage neerwaarts bij te stellen van 7% naar 4,7%. Dit mede door de afvlakking van jeugdlasten 2024 ten opzichte van 2023.

      In 2026 gelden er nieuwe jeugdhulpcontracten, gebaseerd op een kostprijs onderzoek (KPO). Dit onderzoek zal naar verwachting leiden tot een extra prijsverhoging van 10%. Deze berekening geldt voor jeugdhulp in de vorm van Zorg In Natura (ZIN). Voor andere kosten voor jeugdhulp via Inkoop Jeugdhulp Zeeland (IJZ) volgen we de Zeeuwse afspraken.                    

      Gezien de mogelijke impact op de begrotingscijfers zullen we bij het opmaken van de begroting 2026 het verwachte groeipercentage van het volume voor jeugd herijken op basis van de dan beschikbare meest actuele inzichten en prognoses.
    2. Voor de besparingen in de hervormingsagenda jeugd stellen we voor het advies van de VNG te volgen. Dit betekent dat we 60% van de besparingen als haalbaar beschouwen, in plaats van 100%. Daarnaast stellen we voor om de besparingen te vertragen. Voor 2026 en 2027 volgen we de voorjaarsnota, die een landelijke vertraging van 2 jaar aangeeft. In 2028 verwachten wij een half jaar extra vertraging op de realisatie van de hervormingsagenda doordat de leveringen op basis van contracten 2026/2027 doorlopen tot 1 juli 2028.
    3. Het gaat om het verhogen van de taakstelling met de indexering en het sturen op de duur van jeugdzorgtrajecten. 
    4. Vanaf 2028 gaan we eigen bijdragen voor jeugdzorg innen. Het Rijk verlaagt de inkomsten voor jeugdzorg voor gemeenten volgens de voorjaarsnota. Wij stellen voor om de inkomsten uit eigen bijdragen voor jeugdzorg te verhogen met hetzelfde bedrag als de lagere inkomsten vanuit het Rijk. 
    5. Er is een incidenteel voordeel op onderwijszorgarrangementen omdat de ontwikkeling start vanaf het schooljaar 2026-2027.
    6. Wij stellen voor een nog te ontvangen bedrag Rijk op te nemen voor het onzekere deel besparingen hervormingsagenda in 2028 en 2029.

*In de jaren 2026 en 2027 ontvangen we een compensatie voor vertraging van de besparingen hervormingsagenda jeugd. Hiernaast heeft het Rijk de beoogde besparingen hervormingsagenda geïndexeerd met terugwerkende kracht tot en met 2019. Zij gaat hierbij uit van 100% haalbaarheid.

3.04 Leerlingenvervoer

Terug naar navigatie - 3.04 Leerlingenvervoer

Wij vervoeren leerlingen volgens de bepalingen in de verordening bekostiging leerlingenvervoer. Het huidige contract loopt af op 31 juli 2025, daarom is er opnieuw aanbesteed. Het nieuwe contract gaat in op 1 augustus 2025. Door tariefwijzigingen zijn de kosten gestegen. Deze hogere kosten kunnen we deels binnen het huidige budget bekostigen. Vanaf 2028 is het budget voor leerlingenvervoer ontoereikend en stellen we het budget bij.    

3.05 Leerplicht

Terug naar navigatie - 3.05 Leerplicht

Sinds 2022 gebruikt het Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) een thuiszitterscoach. Hierdoor zijn 75 thuiszitters in beeld gebracht, waarvan de helft uit Vlissingen. Voor goede en snelle begeleiding terug naar school of werk is structurele voortzetting nodig. Landelijk onderzoek toont aan dat één thuiszitter € 50.000 tot € 100.000 per jaar kost. Tot en met het schooljaar 2024 zijn, door de thuiszitterscoach, 45 jongeren teruggekeerd naar onderwijs. Voor structurele inzet is structurele financiering nodig.

Van RBL hebben we een begroting voor 2025-2029 ontvangen. Deze begroting leidt tot hogere gemeentelijke bijdragen voor RBL. Vorig jaar is ingestemd met de begroting van RBL. Dat verwerken we nu in deze kadernota.

3.07 Uitbreiding pilot ergotherapie

Terug naar navigatie - 3.07 Uitbreiding pilot ergotherapie

Op basis van de ervaringen met de pilot ergotherapie, stellen we voor de inzet van de ergotherapeut uit te breiden. Hierdoor kan de ergotherapeut niet alleen nieuwe aanmeldingen ondersteunen, maar ook inwoners die reeds in zorg zijn.

We dekken de incidentele lasten van de investeringen in ergotherapie, welke als doel hebben de resultaten in het sociaal domein te verbeteren, uit de reserve sociaal domein. De reserve sociaal domein is per 1 januari 2024 ontstaan uit de resterende middelen van de opgeheven reserve Centrumtaken en is ingesteld in afwachting van een definitief bestemmingsvoorstel. De stand van de reserve is € 19,2 miljoen per 31 december 2024 (en na reeds begrote onttrekkingen in 2025 en 2026 € 16,4 miljoen).

3.08 Werk en inkomen

Terug naar navigatie - 3.08 Werk en inkomen
Omschrijving (bedragen x € 1.000) - = nadeel 2026 2027 2028 2029
1. Schuldhulpverlening (op termijn relatie met Orionis begroting) bestaanszekerheid schuldhulpverlening -400 -400 -400 -400
2. Taakstelling inkoopmodel GR -1.230 -1.160 -1.141 -1.105
3. Actiever aan de slag met Social Return on investment 125 50
4. Ontwikkelingen plan statushouders -380 -175 0 0
5. Schatting ontwikkelingen Orionis begroting 2026 -472 -629 -629 -184
6. Re-integratie tlv reserve sociaal domein 0 445 445 0
Totaal -2.357 -1.869 -1.725 -1.689
  1. Het Rijk heeft basisdienstverlening schuldhulpverlening vastgesteld. Alle gemeenten moeten hieraan voldoen. Dit moet ervoor zorgen dat schuldhulpverlening overal toegankelijk en uniform is. Het is een verplichte aanpassing. Landelijk heeft 8,8% van de huishoudens geregistreerde problematische schulden. In Vlissingen is dit percentage 9,6%. In de Oude Binnenstad en het Middengebied piekt het aantal huishoudens met geregistreerde problematische schulden op respectievelijk 13% en 11,7%. Investeren in schuldhulpverlening loont. Problematische schulden leiden tot financiële onrust en bestaansonzekerheid. Met extra investeringen in schuldhulpverlening kunnen we 2 FTE extra inzetten, specifiek gericht op huishoudens met schulden in de Oude Binnenstad en het Middengebied.
  2. Een inkoopmodel binnen de GR Orionis kon onvoldoende rekenen op steun van onze partners, reden voor deze aanpassing. We streven inmiddels juist zoveel als mogelijk naar uniformiteit in deze samenwerking. Daarmee kan de taakstelling niet op deze manier worden gerealiseerd. We ramen de taakstelling van € 1.250.000 af nadat we twee voordelen ten gunste van deze taakstelling hebben gebracht (voordelen Orionis en Doorbraakmethode van voor 2029 totaal € 145.000).
  3. Wij willen onze activiteiten op het gebied van Social Return On Investment (SROI) versterken. Dit houdt in dat bij elk contract dat wij afsluiten, een percentage (variërend tussen de 2-5%) wordt gereserveerd voor SROI.

    Wij willen onze SROI-activiteiten inzetten voor twee ambities:
    - Het toeleiden van uitkeringsgerechtigden naar werk. Dit doen wij samen met de gemeente Veere en Middelburg. 
    - Het stimuleren van de inzet op sociaal-maatschappelijke doelen.

    Daarnaast streven wij ernaar om met de toepassing van SROI besparingen op uitgaven te realiseren. Het doel is om hiermee een bijdrage te leveren aan de taakstelling in het sociaal domein.De pilot loopt tot 1 juli 2027 en we nemen hierbij een taakstelling op van € 125.000 voor 2026 en € 100.000 voor 2027. We dekken de lasten van € 200.000 met het vrijvallende investeringsbudget inkoopmodel GR Orionis (€ 150.000) en met een deel van de verwachte realisatie taakstelling pilot SROI (€ 50.000).

  4. De resultaten plan statushouders schuiven op in de tijd omdat we nader onderzoek hebben gedaan naar de doelgroep en aanpak. Dit geeft in 2026 en 2027 een nadeel.  We hebben het plan uitgebreid naar onze buurgemeenten op Walcheren. Via de solidariteit komen de revenuen ten goede van alle drie gemeenten. Wij betrekken de revenuen bij de begroting 2026 (en wijzigingen daarop) van Orionis omdat deze deel uit maken van de totale prognose uitkeringslasten.
  5. Het gaat om de voorlopige raming van de begroting van Orionis 2026. De negatieve BUIG beschikking die in oktober 2024 is ontvangen is in deze cijfers structureel verwerkt. Om dit risico te mitigeren stellen we voor door te gaan met de extra financiële impuls voor re-integratie. In 2026 dekt Orionis deze uit de reserve (jaarrekeningoverschot 2024). In 2027 en 2028 vragen wij u om extra incidentele middelen. Daarnaast vragen zij extra structurele formatie bedrijfsvoering en incidenteel extra formatie voor inkomen. Via een separaat voorstel wordt deze begroting voor zienswijze aan u voorgelegd.
  6. We dekken de incidentele lasten van de investeringen in re-integratie, welke als doel hebben de resultaten in het sociaal domein te verbeteren, uit de reserve sociaal domein. De reserve sociaal domein is per 1 januari 2024 ontstaan uit de resterende middelen van de opgeheven reserve Centrumtaken en is ingesteld in afwachting van een definitief bestemmingsvoorstel. De stand van de reserve is € 19,2 miljoen per 31 december 2024 (en na reeds begrote onttrekkingen in 2025 en 2026 € 16,4 miljoen). Bij de begrotingsbehandeling 2026 volgt een definitief voorstel voor de bestemming van de reserve sociaal domein (doel, besteding, voeding, hoogte en looptijd). 

3.09 Minimabeleid

Terug naar navigatie - 3.09 Minimabeleid

Per saldo zijn de mutaties minimaregelingen nihil, bestaande uit deze drie wijzigingen:

  • De gemeenteraad heeft uitgesproken dat alle minimaregelingen op de inkomensgrens van 120% vastgesteld moeten worden. Deze structurele meerkosten (€ 170.000 nadelig) hebben we verwerkt in deze kadernota 2026; 
  • Vlissingen hanteert nu ruimere definities voor inkomen, wij stellen voor aan te sluiten bij het beleid van de andere Walcherse gemeenten . Dit levert een structureel voordeel op van € 112.000;
  • Hiernaast stellen wij voor structureel uitvoeringskosten af te ramen (€ 58.000 voordelig) omdat deze werkelijk lager uitvallen.

3.10 Beschermd wonen

Terug naar navigatie - 3.10 Beschermd wonen

Middelen centrumtaken
Aan het eind van 2024 is het Regiobudget voor centrumtaken opgelopen tot € 35 miljoen. We verwachten de komende jaren een jaarlijks overschot van € 12 miljoen (aandeel Vlissingen structureel € 1,3 miljoen). Binnen het OZO (Overleg Zeeuwse Overheden) vindt overleg plaats over het uitkeren van niet benutte middelen aan de Zeeuwse gemeenten ten behoeve van bredere inzet op het gebied van het sociaal domein. Het uit te keren bedrag zal afhankelijk van de uitkomst van dit overleg, na besluitvorming door de dertien colleges, verwerkt worden in onze begroting.

Programma Bestuur

Financiële vertaling programma bestuur

Terug naar navigatie - Financiële vertaling programma bestuur

Onderstaande tabel geeft de totalen voor programma bestuur aan. Een toelichting vindt u onder deze tabel.

Omschrijving (bedragen x € 1.000) - = nadeel 2026 2027 2028 2029
4.01 Onkostenvergoeding raad -100 -100 -100 -100
4.02 Toename aantal raadsleden -49 -49 -49 -49
4.03 Reisdocumentenpiek 100 100 100 100
Totaal -49 -49 -49 -49

4.02 Toename aantal raadsleden

Terug naar navigatie - 4.02 Toename aantal raadsleden

Op de peildatum van 1-1-2025 heeft de gemeente Vlissingen meer dan 45.000 inwoners. Dat betekent dat de gemeenteraad na de verkiezingen van maart 2026 bestaat uit 2 raadsleden meer, namelijk 29 raadsleden.

4.03 Reisdocumentenpiek

Terug naar navigatie - 4.03 Reisdocumentenpiek

Tussen 2024 en 2029 is er sprake van een reisdocumentenpiek, met grote impact op Publiekszaken: meer aanvragen en drukte, maar ook meer inkomsten. Om deze piek goed op te vangen, is extra capaciteit nodig. Rekening houdend met de extra afdrachten aan het Rijk en extra inhuur om de piek op te vangen hebben we een voordeel van € 100.000 tot en met 2029.

 

Overhead

Financiële vertaling overhead

Terug naar navigatie - Financiële vertaling overhead

Onderstaande tabel geeft de totalen voor overhead aan. Een toelichting vindt u onder deze tabel.

Omschrijving (bedragen x € 1.000) - = nadeel 2026 2027 2028 2029
5.01 Indexering contract Microsoft -72 -72 -72 -72
5.02 Indexering mobiele communicatie -35 -35 -35 -35
5.03 Procesmanagement en datagedreven werken -100 -100 -200 -200
5.04 Inzet CDOKE gelden 300 300
Totaal -207 -207 -7 -7

5.03 Procesmanagement en datagedreven werken

Terug naar navigatie - 5.03 Procesmanagement en datagedreven werken

De bedrijfsvoering van de gemeente Vlissingen ontwikkelt zich niet in hetzelfde tempo als de wereld om ons heen. Dat gaat uiteindelijk raken aan onze effectiviteit en efficiency. We investeren momenteel in digitalisering en professionalisering. Om een impuls te geven aan procesmanagement en data gedreven werken hebben we extra budget nodig van € 100.000 en vanaf 2028 € 200.000. Vanuit de strategische pijler “Data gedreven informatiemanagement” geven we hier verder invulling aan. Dit stelt ons in staat  om efficiënter te werken, betere beslissingen te nemen en de dienstverlening te verbeteren.

5.04 Inzet CDOKE gelden

Terug naar navigatie - 5.04 Inzet CDOKE gelden

Gemeenten spelen een belangrijke rol in de uitvoering van de klimaat- en energieplannen. Het kabinet ondersteunt gemeenten hierbij met geld uit de CDOKE-regeling voor de jaren 2023 tot en met 2025.
Met dit geld kunnen gemeenten extra personeel aantrekken. Gemeenten kunnen meer kennis opdoen en experts inhuren. Gemeenten moeten ervan uit kunnen gaan dat ze dit geld elk jaar krijgen. Anders kunnen ze geen langdurige verplichtingen aangaan.
De Raad van het Openbaar Bestuur (ROB) heeft in maart 2024 een advies gegeven over het vervolg van deze middelen. Hierin benadrukt de ROB dat het van belang is dat gemeenten voor langere tijd zeker zijn van middelen. Er wordt gewerkt aan een nieuwe regeling voor na 2025. Het Rijk heeft hier al budget voor gereserveerd.
Omdat de verwachting is dat de middelen ook na 2025 beschikbaar worden gesteld, is het (volgens de begrotingscirculaire van de provincie Zeeland) toegestaan om de middelen alvast op te nemen in de begroting 2026 en het meerjarenperspectief 2027-2029. 

Investeringen

Investeringen 2026-2029

Terug naar navigatie - Investeringen 2026-2029

De bevoegdheid tot het toekennen van investeringskredieten berust bij de gemeenteraad. De vaststelling van de investeringskredieten vindt plaats in een planning & control (P&C)-document, zoals de begroting of de bestuursrapportage of een separaat raadsvoorstel. 

Tot op heden stelde de raad de kredieten beschikbaar volgens de uitvoeringsplanning van deze kredieten, vaak over meerdere jaarschijven. Zo kon het bijvoorbeeld gebeuren dat de raad een krediet over meerdere jaren beschikbaar stelde terwijl we dit in een geheel moesten aanbesteden. Het beschikbaar stellen aan de hand van de planning maakte het onoverzichtelijk.

Vanaf 2025 stelt de raad de kredieten niet meer vast volgens de planning, maar (indien nodig) in een keer het volledige bedrag voor de onderdelen waarop dat van toepassing is. De kredieten die nog een 'overgangsregime' hebben stelt de raad in de komende bestuursrapportage 2025 vast. Het betreft hier kredieten die oorspronkelijk qua planning ook nog deels in 2026 en/of 2027 waren opgenomen in de begroting. Deze vindt u in de tabel 'investeringen via bestuursrapportage 2025'.

In onderstaande tabel vindt u in de kolommen 2026, 2027, 2028 en 2029 het beschikbaar te stellen krediet voor het betreffende onderdeel. De laatste 4 kolommen bevat de planning van deze kredieten.

No. Investeringen (bedragen x € 1.000) Totaal 2026 2027 2028 2029 2026 planning 2027 planning 2028 planning 2029 planning
1 Vervanging voor LED armaturen: de masten 930 0 305 308 317 0 305 308 317
2 Vervanging voor LED armaturen: LED 290 0 95 97 98 0 95 97 98
3 Rehabilitatie wegen 15.477 8.239 2.110 1.422 3.706 1.657 4.925 3.767 5.128
4 Riolering VGRP 20.607 20.607 0 0 0 4.043 6.369 4.900 5.295
5 Investering groen 5.200 5.200 0 0 0 1.100 1.300 1.400 1.400
6 Uitvoeringskosten verkeershinder Badhuisstraat 380 0 380 0 0 0 380 0 0
7 Nieuwbouw acc. locatie speeltuin Scheldekwartier 300 300 0 0 0 300 0 0 0
8 Ondergrondse opslag 560 130 130 150 150 130 130 150 150
9 Materieel 3.704 510 1.068 688 1.438 0 510 1.068 688
10 Kindcentrum Paauwenburg L.de Coligny/ Theo Thijssen (SHP 2020-2039) 15.000 0 0 15.000 0 0 0 1.500 13.500
11 Gymzalen Paauwenburg 2.000 0 0 2.000 0 0 0 400 1.600
12 Zonnepanelen Machinefabriek 1.300 1.300 0 0 0 1.300 0 0 0
13 Cyclisch ruimen Noorder begraafplaats (Voorheen investeringen begraafplaatsen) 175 175 0 0 0 175 0 0 0
14 Aanvulling krediet VRI's 115 115 0 0 0 115 0 0 0
15 Parkeerautomaten vervangen en aanpassing parkeerbebording 890 890 0 0 0 890 0 0 0
16 Houten voetpad sluisjescomplex koopmanshaven /nieuwendijk 100 100 0 0 0 100 0 0 0
17 Speeltoestellen 100 50 0 50 0 50 0 50 0
18 Kades 5.940 0 0 0 5.940 0 0 0 800
19 Sportpark Souburg: vervanging natuurgrasveld 3 137 137 0 0 0 137 0 0 0
20 Sportpark Vrijburg: vervanging kunstgrasveld 2 (water) 676 676 0 0 0 676 0 0 0
21 Sportpark Irislaan: vervanging natuurgrasveld 4 103 0 103 0 0 0 103 0 0
22 Sportpark Vrijburg: vervanging kunstgrasveld 3 (zand) 629 0 0 629 0 0 0 629 0
23 Sportpark Irislaan: vervanging natuurgrasveld 2 110 0 0 110 0 0 0 110 0
24 Sportpark Bonedijke: vervanging natuurgrasveld 4 166 0 0 0 166 0 0 0 166
25 Scheldekraan 1.000 1.000 0 0 0 1.000 0 0 0
26 Leeuwentrap 350 350 0 0 0 350 0 0 0
27 Aanpassingen brug Schuitvaartgracht/Singel 60 0 0 60 0 0 0 60 0
28 Aanpassingen brug Schuitvaartgracht/President Rooseveltlaan 60 0 60 0 0 0 60 0 0
29 Aanpassingen brug Paauwenburg/Van Woelderenlaan 70 0 70 0 0 0 70 0 0
30 Toiletten parkeergarage 100 100 0 0 0 100 0 0 0
Totaal investeringsplan 76.529 39.880 4.321 20.514 11.815 12.123 14.247 14.439 29.142
Investeringen programma aantrekkelijke stad
Investeringen (bedragen x € 1.000) Totaal 2026 2027 2028 2029 2026 planning 2027 planning 2028 planning 2029 planning
1 Welkomstborden gemeente Vlissingen 80 80 0 0 0 80 0 0 0
Totaal investeringsplan 80 80 0 0 0 80 0 0 0

Investeringen via bestuursrapportage 2025

Terug naar navigatie - Investeringen via bestuursrapportage 2025
No. Investeringen (bedragen x € 1.000) t/m 2025 2026 2027 Totaal 2025 planning 2026 planning 2027 planning 2028 planning 2029 planning
1 Nieuwbouw kindcentrum Scheldekwartier 5.000 6.520 11.520 500 3.000 3.500 4.520 0
2 Rehabilitatie kades k3 t/m k6 870 5.140 6.010 870 5.140 0 0 0
3 Herinrichting Vlissingsestraat 1.250 1.150 2.400 1.250 1.150 0 0 0
4 Sportzaal Machinefabriek 150 1.850 2.000 150 1.850 0 0 0
5 Prins Hendrikweg/ Oude Veerhavenweg 1.000 1.000 1.000 3.000 1.000 1.000 1.000 0 0
6 Stadsvernieuwing projecten 600 276 876 600 276 0 0 0
Totaal investeringsplan 8.870 15.936 1.000 25.806 4.370 12.416 4.500 4.520 0

Bovenstaande investeringen maken deel uit van de begroting 2025, jaarschijf 2026 en 2027. Vanwege de gewijzigde systematiek stelt de gemeenteraad deze kredieten in een keer beschikbaar in de bestuursrapportage 2025. De uitvoering van de planning van krediet nieuwbouw kindcentrum Scheldekwartier hebben we doorgeschoven. We verwachten het pand in de zomer van 2028 in gebruik te nemen. Ten opzichte van de in de begroting geraamde kapitaallasten betekent dit een voordeel in 2027 en 2028 van € 463.000. 

Doorgeschoven investeringen

Terug naar navigatie - Doorgeschoven investeringen

Onderstaande investeringen hebben we doorgeschoven naar 2030. De gymzalen De Wielingen zijn nog geschikt en hoeven niet direct vervangen te worden. Met betrekking tot deze zalen en de sporthal Baskensburg geldt dat het college zeker wil stellen dat de nieuwbouw (ook qua beoogde locatie) verstandig is in relatie tot mogelijke campusontwikkeling VO Walcheren. Die duidelijkheid hopen we gedurende 2025 of 2026 te krijgen.

Doorschuiven van deze investeringen levert een voordeel aan kapitaallasten in de jaren 2028 en 2029 op van € 413.000 in beide jaren. 

No. Investeringen (bedragen x € 1.000) 2030
1 Gymzalen De Wielingen (Scheldemond) 3.240
2 Nieuwbouw sporthal Weyevliet 5.700

Taakstellingen

Taakstellingen

Terug naar navigatie - Taakstellingen

De kadernota bevat na de verschillende mutaties de onderstaande resterende taakstellingen. De opbouw en het verloop van de taakstellingen in het sociaal domein hebben we nader toegelicht.

Omschrijving (bedragen *€ 1.000) - = nadeel 2026 2027 2028 2029
Sport-en overige accommodaties 628 628 628 628
Organisatie-overhead 225 100 100 100
Sociaal domein 605 1.285 3.630 5.204
Totaal 1.458 2.013 4.358 5.932

Overzicht resterende taakstellingen sociaal domein

Terug naar navigatie - Overzicht resterende taakstellingen sociaal domein

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de resterende taakstellingen sociaal domein zoals opgenomen in de kadernota (oplopend naar € 5,2 miljoen te realiseren in 2029):

Omschrijving (bedragen *€ 1.000) - = nadeel 2026 2027 2028 2029 Toelichting
1a. Jeugd: Hervormingsagenda conform prognose AEF/VNG 0 0 1.770 3.344 Betreft vooral haalbaar deel Hervormingsagenda 60 % na vertraging aanbesteding.
1b. Jeugd: Hervormingsagenda extra door hoog volume 120 360 600 600 Conform uitgangspunt begroting 2025.
2. Jeugd en Wmo: Optimalisatie Toegang 320 580 840 840 Conform uitgangspunt begroting 2025.
3. Werk en Inkomen: Plan statushouders 40 245 420 420 Conform herziene inschatting plan taakstelling statushouders.
4. Plan SROI sociaal domein 125 100 0 0 Conform inschatting bij plan taakstelling plan SROI sociaal domein.
Totaal 605 1.285 3.630 5.204

* De taakstelling hervormingsagenda is gebaseerd op 60 % van de door het Rijk beoogde besparingen hervormingsagenda. Wij stellen voor een vordering op het Rijk op te nemen voor de overige 40%. Deze vordering op het Rijk voor de resterende 40 % van circa € 2 miljoen voor zowel 2028 als 2029 brengt een risico met zich mee. Wij stellen voor de haalbaarheid van de taakstelling te schatten op circa 60 %volgens het standpunt van de VNG en dit percentage houden we aan in afwachting van het tweede advies van de commissie Van Ark begin 2027 (over een reëel financieel kader vanaf 2028).

Verloop taakstelling sociaal domein

Terug naar navigatie - Verloop taakstelling sociaal domein

Onderstaande tabel laat het verloop van de taakstellingen sociaal domein zien tov. de begroting 2025 (onderdeel A) leidend tot de nog te realiseren taakstelling (onderdeel C).

 

Omschrijving (bedragen *€ 1.000) - = nadeel 2026 2027 2028 2029 Toelichting
A. Taakstelling sociaal domein totaal begroting 2025 5.535 7.776 8.562 8.562 Zie begroting 2025 - 2028.
Taakstelling/voordelen Werk en Inkomen Orionis Walcheren -1.000 -1.466 -1.652 -1.652 Reeds verwerkt in budgetten Orionis Walcheren.
B. Nog te realiseren taakstelling vanaf begroting 2025 - 2028: 4.535 6.310 6.910 6.910
1. Afvoeren/verlagen taakstelling Hervormingsagenda -2.425 -3.700 -2.030 -456 Conform vooral ingroeipad Rijk, uitstel aanbesteding en raming haalbaarheid 60 %.
2. Afvoeren taakstelling Inkoopmodel GR Orionis Walcheren -1.250 -1.250 -1.250 -1.250 De aanpassing van de GR met een inkoopmodel is niet mogelijk gebleken.
3. Aanpassing prognose Plan statushouders -380 -175 0 0 Conform herziene inschatting plan taakstelling statushouders.
4. Nieuwe taakstelling plan SROI sociaal domein 125 100 0 0 Conform inschatting bij plan taakstelling plan SROI sociaal domein.
Totaal 605 1.285 3.630 5.204